Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-24, 18:25   #1
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Post Peka och skratta! Sagan om hur aijou slutade vara klen och fet.

Och nu, mina damer och herrar, ögonblicket ni alla ha väntat på, aijou's träningsjournal!

Japp. Efter mycket om och men så har jag äntligen bestämt mig för att starta en alldeles egen träningsjournal. Här kommer jag skriva om min träning fram tills nu, hålla er uppdaterade om mina ökningar och vad som händer i allmänt i min träning. Men först och främst tänkte jag berätta lite om mig själv.

Jag är kille född 1987. Kommer ursprungligen från Hultsfred, Småland men bor numera i Eslöv, Skåne tillsammans med sambo och katter. Jag jobbar som 3D/VFX-artist på ett produktionsbolag i Malmö och jag tränar på Friskis & Svettis (Parkmöllan) som ligger precis intill jobbet.

Min fritid ägnar jag åt Styrketräning, TV/datorspel, film, teckna/måla (både traditionellt och digitalt) och longboarding. Jag har även ett brinnande intresse för serietidningar, musik, sci-fi, fantasy, olika konstformer och tatueringar. Som många andra här på kolozzeum så tycker jag även om att läsa om kost, träning och människans fysiologi och anatomi.


Nu över till träningen.
Jag började styrketräna sommaren 2009 genom jobbet. Som de flesta nybörjare så visste jag inte alls vad jag höll på med utan jag bara körde på med ett program jag fått av en instruktör. Gymmet jag tränade på var litet och sparsamt utrustat och det saknade helt skivstång med fria vikter. Där fanns dock en del hantlar och diverse maskiner.
Hur som helst så gjorde jag helt ok ökningar i styrka och vikt (kanske lite för stora ökningar i kroppsvikt ). Man skulle kunna kalla det ett praktexemplar av en regelrätt grisbulk. När jag började närma mig 100 kg-sträcket så insåg jag att min vikt började gå över styr. Detta var för lite mer än ett år sedan, januari/februari 2011. Vid det här laget så hade min träning utvecklats till ett stort intresse och jag hade börjat läsa böcker och kolla hemsidor/bloggar om styrketräning. Det var även då jag började hänga här på Kolozzeum.

Hur som helst så påbörjade jag min första deff Februari 2011 som sedan har pågått mer eller mindre fram tills nu (med några kortare avbrott). Jag är nu nere på ca 75 kg. Målet var från början 80 kg men när jag väl var där så kände jag att det fanns en hel del fett kvar att skala av. Så jag flyttade målet till 75 kg. Allt har gått enligt planen och jag har gått ner ca 0,5 kg/vecka större delen av tiden med paus i sommras och i december förra året och nu har jag äntligen nått mitt mål. Planen är nu att ligga på ett liiitet överskott, ca 200 kcal/dag, kanske till och med ännu mindre. Den här gången ska det inte sluta som en grisbulk.

Vid årsskiftet bytte jag gym till Friskis & Svettis på parkmöllan i Malmö. Det har blivit lite av en nystart och samtidigt började jag köra ett träningsprogram baserat på Stronglifts 5x5 och här är jag nu. Bänkpressen och militärpressen går lite trögt att öka i, men jag hoppas att det vänder nu när jag inte ska ligga på underskott längre.

Jag kan tillägga att jag aldrig har brytt mig om att vara ”super-opti”. Jag käkar och sover hyfsat bra och har ett ganska högt proteinintag men i övrigt så ser jag ganska avslappnat på den biten. Däremot så tror jag att jag väger upp för det genom att jag verkligen älskar styrketräningen och jag styrketränar 3-5 ggr i veckan regelbundet utan avbrott och är nästan aldrig sjuk.


Mål 2012:
Knäböj mål: 5*140 kg (nu 125 kg)
Bänkpress mål: 5*100 kg (nu 70 kg)
Marklyft mål: 3*180 kg (nu 140)
Militärpress mål: 5*60 kg (nu 45 kg)


Här är lite bilder som visar min progression hittills.



Frågor, tips, åsikter och kommentarer är välkomna!
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 19:19   #2
Sia
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 121
Har det blivit fel med siffrorna på första och andra bilden, eller skiljer det verkligen nästan 10 kg? Vart gömmer du dem? :O

Annars grymt bra resultat i slutändan, inspirerande med någon som lyckas få sånna resultat utan att vara supernoga med kosten
Sia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 19:24   #3
Åsberg
Töligt
 
Åsbergs avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 059
Ser riktigt bra ut. Ser ingen poäng med ett överskott på 200 kcal eller mindre dock. Ett extra plus i kanten för tatueringarna också!
__________________
<- Hans journal
Åsberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 19:42   #4
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Tack ska ni ha!

Sia: Siffrorna ska stämma. Jag gissar på att det kan ha att göra med att min hållning är mycket bättre på den andra bilden och jag har nog lite mer muskelmassa. Mer fett också såklart. På första bilden är jag helt otränad. Annars är det väl skägget som väger.

Angående kosten så anser jag att jag har ganska bra koll på hur jag borde äta och jag äter relativt bra mat. Dock så lägger jag inte jättemycket energi på det. Jag räknar t.ex. inte kalorier utan styr mitt intag efter hur min kroppsvikt förändras. Det har fungerat bra hittills och jag ser ingen anledning att ändra på det.

Åsberg: Hur menar du då? Att det inte skulle ge någonting? Själv tror jag att ju lägre överskott desto mindre blir till fett (förenklat). Jämfört med (ca) -500 kcal om dagen så borde det göra ganska stor skillnad på styrka och ork.

Kul att du gillade tatueringarna. Frugan är tatuerare. Vi håller på med en full sleeve för tillfället.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou

Senast redigerad av aijou den 2012-03-24 klockan 19:43.
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 19:49   #5
Åsberg
Töligt
 
Åsbergs avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 059
Citat:
Ursprungligen postat av aijou Visa inlägg
Åsberg: Hur menar du då? Att det inte skulle ge någonting? Själv tror jag att ju lägre överskott desto mindre blir till fett (förenklat). Jämfört med (ca) -500 kcal om dagen så borde det göra ganska stor skillnad på styrka och ork.

Kul att du gillade tatueringarna. Frugan är tatuerare. Vi håller på med en full sleeve för tillfället.
Förstår om du inte vill lägga på dig onödigt fett efter att ha skalat bort så mycket vikt men 200 kcal extra kommer nog inte ge alltför mycket, tror jag. Utgår nu ifrån att du vill lägga på dig mer muskelmassa.

Skönt att ha en frugan som tatuerare. Du får slänga upp bilder när armen är klar.
__________________
<- Hans journal
Åsberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 20:01   #6
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Citat:
Ursprungligen postat av Åsberg Visa inlägg
Förstår om du inte vill lägga på dig onödigt fett efter att ha skalat bort så mycket vikt men 200 kcal extra kommer nog inte ge alltför mycket, tror jag. Utgår nu ifrån att du vill lägga på dig mer muskelmassa.

Skönt att ha en frugan som tatuerare. Du får slänga upp bilder när armen är klar.
Jag får testa helt enkelt. känner jag att jag kör fast så får jag helt enkelt äta lite mer.

Jaa, det är gött och billigt. Det kommer nog en bild i "blotta-din-tatuering-tråden" när den är färdig. Men det lär dröja ett tag. Din arm ser också grym ut.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 20:03   #7
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Jahopp! Dags för första journaluppdateringen!

Tänkte börja med en liten "biktelse".

Bless me Arne for I have sinned.
Jag har svårt för att komma ner i godkänt djup i mina knäböj.
Spegeln säger att jag är väldigt nära, men om jag går djupare
så släpper spänningen i ländryggen.
Vad bör jag stretcha/träna för att övervinna denna dödssynd?


Träningspass 12-03-26

Uppvärmning:
Crosstrainer 3 min
Dynamisk stretching m.m 5 min

Knäböj
(Uppvärmning)
1x12 20kg
1x8 60kg
1x6 100kg
1x4 120kg
(Arbetsvikt)
2x5 127.5kg
1x4 127,5kg (var väldigt nära att faila på sista repetionen för att jag gick djupare än vad jag klarade av och därmed tappade lite av spänningen i ländryggen. Jag klarade mig dock utan skador som tur var)
1x5 @ 122,5kg

Bänkpress:
(Uppvärmning)
1x12 20kg
1x8 40kg
1x6 60
(Arbetsvikt)
1x4 70kg
1x5 70kg
1x4 70kg
1x3 70
1x4 70 (Sista repetitionen var verkligen på gränsen)

Skivstångsrodd:
(Uppvärmning)
1x10 20kg
1x6 60kg
(Arbetsvikt)
5x5 80kg

Dips:
1x15 kroppsvikt
1x8 kroppsvikt+15kg

Experiment "Fenyletylamin"

Inledning:
Nu är det så att jag har inlett ett litet experiment. Det hela började i en tråd om tillskottet Driven Sports Crazed, som många tydligen har fått bra resultat av. Det diskuterades vilka ämnen som orsakade prestationsökningarna. Det spekulerades i om det var ämnet Fenetylamin i kombination med koffein som var den främsta anledningen till att tillskottet hade sådan effekt. Jag beställde därför en burk rent fenyletylamin som jag ska testa att ta innan passet tillsammans med koffein. Helt enkelt för att se om det har bra effekt.

Experiment: (Dag 1)
Idag var första dagen på mitt lilla experiment. Innan passet inmundigades 500 mg (1 kapsel) Fenyletylamin och 300 mg (3 kapslar) koffein.

Resultat:
Dagens pass gick ganska bra. Inget extraordinärt, men som vilken bra dag som helst. Jag kände mig pigg på gymmet och jag blev färdig med övningarna något tidigare än vanligt. Om detta berodde på tillskotten eller något annat kan jag tyvärr inte svara på. Det kan mycket väl ha att göra med dagsform eller att jag åt en rejäl portion potatis och kyckling till middag igår.

Jag kan inte påstå att jag kände någon direkt effekt av fenyletylaminet. Jag tänkte öka dosen lite till nästa gång.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou

Senast redigerad av aijou den 2012-03-26 klockan 20:04.
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 21:16   #8
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Jo, förresten! Jag ska tillägga en liten sak till dagens journaluppdatering. Jag har tidigare haft lite ont i vänster axel när jag kört bänkpress men det kände jag inte av alls idag. Känns riktigt bra att det verkar vara borta.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 22:10   #9
Åsberg
Töligt
 
Åsbergs avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 059
Fina böjar.
__________________
<- Hans journal
Åsberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 06:06   #10
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Citat:
Ursprungligen postat av Åsberg Visa inlägg
Fina böjar.
Tack! Behöver öva på rörligheten (eller om det är bålstyrkan) dock. Kommer inte riktigt så långt ner som jag vill utan att tappa spänningen i ländryggen. Alla tips är välkomna.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 08:30   #11
Åsberg
Töligt
 
Åsbergs avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 059
Citat:
Ursprungligen postat av aijou Visa inlägg
Tack! Behöver öva på rörligheten (eller om det är bålstyrkan) dock. Kommer inte riktigt så långt ner som jag vill utan att tappa spänningen i ländryggen. Alla tips är välkomna.
Aha okej. För mig hjälpte det något enormt att stretcha höftböjare, vader och ljumskar. Kanske hjälper dig med.
__________________
<- Hans journal
Åsberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 08:58   #12
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Citat:
Ursprungligen postat av Åsberg Visa inlägg
Aha okej. För mig hjälpte det något enormt att stretcha höftböjare, vader och ljumskar. Kanske hjälper dig med.
Tack för tipset! Har nyligen börjat stretcha vaderna och inbillar mig att det har gett lite positiv effekt i alla fall. Höftböjarna brukar jag stretcha när jag kommer ihåg. Har nämligen lite för mycket svank och har hört/läst att det ska hjälpa. Det är väl bara att fortsätta jobba på det helt enkelt.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 14:00   #13
Mazr
Odens son
 
Mazrs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 247
Grym progression, grymma gaddningar och grymma mål! Ska lätt följa din journal Köööötta!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tränar inte du naken?
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon Visa inlägg
Jag har typ 1 APM!
Citat:
Ursprungligen postat av groda Visa inlägg
Tja normalt äter jag bara fullkornsprodukter och fiberberikad tofu med sojamjölk för att optimera mina chakran.
Mazr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 14:38   #14
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Citat:
Ursprungligen postat av Mazr Visa inlägg
Grym progression, grymma gaddningar och grymma mål! Ska lätt följa din journal Köööötta!
Tack ska du ha! Roligt att höra. Man blir ännu mer taggad att kötta hårdare av alla peppande kommentarer.

Jag kommer och kikar förbi i din journal senare när jag har tid över.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 19:39   #15
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Idag är det officiellt vår. Jag tog nämligen longboarden till tåget. Iklädd shorts till råga på allt. Skönt att få damma av brädan igen men tråkigt att kommunen inte har sopat gator och cykelvägar från sand och grus ännu.

Nu har jag laddat med en stor portion med hemlagad lasagne så jag ska klara att öka vikterna på morgondagens pass. Knäböjen och marklyften kommer nog gå, men militärpressen kommer nog vara tungt, som vanligt. Men det ska gå!
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)