Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-22, 17:42   #1
piraten99
Spamming user

piraten99s avatar

Reg.datum: Apr 2007
tränat ett år och nu intresserad av att bara bygga styrka

hur ska man göra? är inte intresserad av SL klubbar.

det borde finnas nå program att kopiera?

eller kan man ta ett program man redan har med massa basövningar och lite annat och köra 3-6 reps på dem med 3 min vila mellan setten? och sen efter 5 veckor köra 8-12 med 2-3 från failure i 4 veckor och sen komma tillbaks igen tungt?

har funderat länge nu, men det är ju bara mina funderingar. vill gärna veta vad ni tycker?
Gammal 2007-10-22, 17:45   #2
Kurash
-Frank-

Kurashs avatar

Reg.datum: May 2006
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75392

Väldigt bra tråd, på tiden att den bumpades.

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 19:26   #3
stahlberg
Registered User

Reg.datum: May 2003
Jag ska ge rådet som överglänser alla andra råd, och som kan ge dig många kg till snabbt.

Jag har gett det rådet förut. Vänd dig till en SL-klubb med duktiga lyftare (eller tränare). De kan hjälpa dig med programplanering, lyftteknik och mycket annat som har med SL att göra. Ingenting går upp mot personlig handledning.
Gammal 2007-10-26, 20:13   #4
simpan
Registered User

simpans avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg Visa inlägg
Jag ska ge rådet som överglänser alla andra råd, och som kan ge dig många kg till snabbt.

Jag har gett det rådet förut. Vänd dig till en SL-klubb med duktiga lyftare (eller tränare). De kan hjälpa dig med programplanering, lyftteknik och mycket annat som har med SL att göra. Ingenting går upp mot personlig handledning.
Tänkte som trådskaparen väldigt länge men tog mig till sist till Umeå Power och har kört en vecka där nu. Känner verkligen att det stämmer det Stahlberg skriver! Även om du säkert kört de flesta övningar som dom tränar på klubben får du ovärdeliga tips som du inte kan läsa dig till här!
Gammal 2007-10-26, 22:46   #5
stahlberg
Registered User

Jag ser nu att piraten99 inte är intresserad av SL-klubbar. Det är precis samma sak som att säga, att jag vill träna SL, men jag vill inte bli bra i det.

Om du vill träna för styrka, men inte ha hjälp så att du blir stark, så är det väl detsamma hur du tränar?
Gammal 2007-11-05, 23:56   #6
Smml
Kylskåp

Smmls avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Jag ser nu att piraten99 inte är intresserad av SL-klubbar. Det är precis samma sak som att säga, att jag vill träna SL, men jag vill inte bli bra i det.

Om du vill träna för styrka, men inte ha hjälp så att du blir stark, så är det väl detsamma hur du tränar?
Han kanske vill ha en fingervisning och sedan träna på egen hand. Det är ju inte säga samma sak som att "jag vill träna SL men jag vill inte bli bra i det". Bara för att man vill träna SL betyder det inte att man vill satsa på VM.
Smml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 01:08   #7
stahlberg
Registered User

Det finns fakstiskt många som tränar i SL-klubbar utan att sikta på att delta i VM. I en klubb kan man få personlig handledning, både när det gäller lyftteknik och träningsprogram.

SL är en resultatidrott. De flesta som tränar SL vill därför få bättre resultat. Det finns ingenting som går upp mot personlig handledning när det gäller att bli bättre. Dessutom bör man lära sig en korrekt lyftteknik, innan man automatiserat en dålig teknik, som gör att man inte kan få ut sin styrka när man lyfter och som dessutom ökar skaderisken.

SL är dessutom en tävlingsidrott. Den som tränar SL kommer förr eller senare att tävla i det. I annat fall kommer han/hon aldrig att veta vad SL verkligen är. Tävlingar ger dessutom målinriktning i träningen, vilket ökar resultaten.

Vill man träna SL utan att sikta på VM så vill man oftast ändå förbättra sina resultat, vilket man lyckas bäst med med hjälp av personlig handledning. Är man så utan ambitioner att det inte spelar någon roll om man förbättrar resulaten eller inte - ja, då spelar det inte heller någon roll vilket program man följer (och då är det onödigt att fråga).
Gammal 2007-11-09, 18:36   #8
Smml
Kylskåp

Smmls avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Det finns fakstiskt många som tränar i SL-klubbar utan att sikta på att delta i VM. I en klubb kan man få personlig handledning, både när det gäller lyftteknik och träningsprogram.

SL är en resultatidrott. De flesta som tränar SL vill därför få bättre resultat. Det finns ingenting som går upp mot personlig handledning när det gäller att bli bättre. Dessutom bör man lära sig en korrekt lyftteknik, innan man automatiserat en dålig teknik, som gör att man inte kan få ut sin styrka när man lyfter och som dessutom ökar skaderisken.

SL är dessutom en tävlingsidrott. Den som tränar SL kommer förr eller senare att tävla i det. I annat fall kommer han/hon aldrig att veta vad SL verkligen är. Tävlingar ger dessutom målinriktning i träningen, vilket ökar resultaten.

Vill man träna SL utan att sikta på VM så vill man oftast ändå förbättra sina resultat, vilket man lyckas bäst med med hjälp av personlig handledning. Är man så utan ambitioner att det inte spelar någon roll om man förbättrar resulaten eller inte - ja, då spelar det inte heller någon roll vilket program man följer (och då är det onödigt att fråga).
Ja det är ju precis vad trådskaparen vill, förbättra sina resultat (bygga styrka) men han vill inte gå till en klubb utan vill träna SL på egen hand och ber därför om tips här?
Smml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 18:48   #9
stahlberg
Registered User

För att få en bra teknik från början så bör han vända sig till en klubb. Detta betyder inte att han inte måste träna där när han lärt sig tekniken (och eventuellt fått programhjälp), även om det skulle vara till nytta.

Iof frågar han BARA om program. Det lättaste är väl att googla, så får han många programexempel. Eller så kan han söka runt lite här på Kolozzeum.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:34.