Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-11, 18:21   #196
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf Visa inlägg
Själv har jag egentligen bara provat riktig tålöpning på bana, brukar köra på tå när jag kör stegringslopp t ex. Har en känsla av det är för energislösande att ligga och springa på tå längre sträckor - när jag går upp på tå blir det genast en helt annan ansträngningsnivå för samma tempo. Dock måste jag säga att jag inte utforskat området så mycket, bara provat några enstaka gånger.

Kan däremot tänka att det är effektivare ju kortare sträcka man löper - se på eliten, nu vet inte jag exakt var gränsen går, men ju längre distanser desto mer tendens att hälarna får markkontakt tycker jag mig ha sett. Ju längre sträckor, desto mer energieffektivt steg kanske behövs? Någon som har bättre koll får gärna säga emot!
Rent teoretiskt sett håller jag med dig. Tycker också att det borde vara för energislösande, men samtidigt så känns det inte som om det är det när jag väl springer. Utöver att kroppen är rätt ovan upplever jag inte ökad trötthet av att springa på tårna (i princip alltså, helt på tårna blir det ju aldrig. Landar i regel delvis på trampdynan och delvis på tårna) jämfört med att sjunka igenom lite mer och låta hälen ta i. Jag upplever skillnaden i fart och känsla som alldeles för stor för min del för att jag ska vilja ändra på det, även om det slösar lite mer energi. Men så springer jag också inte så långa sträckor. Det skulle vara väldigt intressant att veta vid vilken distans man kan anta att det "lönar sig" att ändra på löpsteget.

Hur springer du själv vanligtvis? Ändrar du löpsteg/fotisättning på korta, medel respektiva längre distanser? Gör du det medvetet eller kommer det naturligt?

Ni andra som läser får gärna dela med sig av hur ni gör. Intressant att se.

Citat:
Ursprungligen postat av sascha Visa inlägg
Finns ingen sanning som gäller alla när vi talar om på vilket sätt man ska sätta foten. Många är dock överens om att hävarmen/stången blir kortare och mer effektivare om man dorsalflexar (d.v.s. förbereder foten på att landa på hälen) i själva benpendlingen - oavsett om man senare landar på hälen eller på framfoten. En mycket bra diskussion i ämnet finns här:

http://www.letsrun.com/forum/flat_re...&thread=225609
Vet inte med mig hur jag flexar, men jag ska tänka på det nästa runda och se hur jag gör. Högst läsvärd länk. tack!
Gammal 2009-05-11, 20:07   #197
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Karvig Visa inlägg
Landar i regel delvis på trampdynan och delvis på tårna) jämfört med att sjunka igenom lite mer och låta hälen ta i.

Hur springer du själv vanligtvis? Ändrar du löpsteg/fotisättning på korta, medel respektiva längre distanser? Gör du det medvetet eller kommer det naturligt?
Det som du skriver ovan ligger väldigt nära hur jag uppfattar min fotisättning. Tänker på att inte "sätta emot" med foten i marken, utan hellre låta markisättningen ske direkt under kroppen. Det känns som ett sånt steg automatiskt motverkar att hälen sjunker igenom och ger på så sätt bättre löpekonomi, i teorin iaf

När jag springer långsamma, längre sträckor så tänker jag inte så mycket på själva steget, inte mer än vad jag förklarade ovan, utan då ligger fokus på avslappning och ekonomiskt steg. Helt enkelt att hålla fart utan att lyfta för mycket på benen. Svårt att förklara kanske, men så är iaf känslan.

Ska det gå snabbare så försöker jag ligga på lite "högre" i steget, både med ökad frekvens men framför allt med ett kraftfullare frånskjut, samtidigt som jag försöker få fotisättningen längre upp på tån. Känns naturligt då att det blir högre knälyft och mer rumpkick. Fokuserar mycket på avslappning även när det går snabbare, samt på att hålla överkroppen stabil och "högt upp". Försöker även tänka på armpendlingen, att den ska stabilisera benens rörelser utan att vara allt för yvig. Tror att jag har relativt liten vinkel mellan över- och underarm. När det går långsammare så får armarna mer "hänga med" än vad de gör när det går snabbare. Jobbar en hel del med armarna för balansen när jag springer i skogen, men så blir det naturligt.

Tror jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om hur jag försöker springa, men det här var lite kortfattat iaf
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 22:14   #198
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf Visa inlägg
Det som du skriver ovan ligger väldigt nära hur jag uppfattar min fotisättning. Tänker på att inte "sätta emot" med foten i marken, utan hellre låta markisättningen ske direkt under kroppen. Det känns som ett sånt steg automatiskt motverkar att hälen sjunker igenom och ger på så sätt bättre löpekonomi, i teorin iaf

När jag springer långsamma, längre sträckor så tänker jag inte så mycket på själva steget, inte mer än vad jag förklarade ovan, utan då ligger fokus på avslappning och ekonomiskt steg. Helt enkelt att hålla fart utan att lyfta för mycket på benen. Svårt att förklara kanske, men så är iaf känslan.

Ska det gå snabbare så försöker jag ligga på lite "högre" i steget, både med ökad frekvens men framför allt med ett kraftfullare frånskjut, samtidigt som jag försöker få fotisättningen längre upp på tån. Känns naturligt då att det blir högre knälyft och mer rumpkick. Fokuserar mycket på avslappning även när det går snabbare, samt på att hålla överkroppen stabil och "högt upp". Försöker även tänka på armpendlingen, att den ska stabilisera benens rörelser utan att vara allt för yvig. Tror att jag har relativt liten vinkel mellan över- och underarm. När det går långsammare så får armarna mer "hänga med" än vad de gör när det går snabbare. Jobbar en hel del med armarna för balansen när jag springer i skogen, men så blir det naturligt.

Tror jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om hur jag försöker springa, men det här var lite kortfattat iaf
Fy tusan. Du har tänkt lite på det här med hur man springer känns det som?

Tack. Det var väldigt intressant läsning. Speciellt för mig som bara brukar sträcka mig till att tänka på att inte springa på hälen.
Gammal 2009-05-12, 16:21   #199
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Gårdagen blev vilodag. Kände mig rätt pigg men det är dumt att pressa så mycket. Kroppen är ju väldigt ovan vid de här långa distanserna.

Jag kan istället för ett löppass komma med en bild på gårdagens middag. Blivit på tok för lite prat om kost här tycker jag.

Makaroner & tonfiskröra med tacosmak.

Gammal 2009-05-12, 17:03   #200
rockafellah
Registered User

rockafellahs avatar

Reg.datum: Jan 2009
3% mjölk, awmagaahd!! Den är ju döäcklig Redig portion där annars!
rockafellah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 17:17   #201
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av rockafellah Visa inlägg
3% mjölk, awmagaahd!! Den är ju döäcklig Redig portion där annars!
4,5% mjölk är godast. Allt under röd mjölk smakar som vatten. Kommer nog aldrig klara av att byta ner mig. Måste dricka mer mjölk för att komma upp i samma antal kcal också, klar nackdel.

12/5 - 2x3km.

Distans: 2.86km.
Tid: 9:59.
Hastighet: 3:29min/km.

2min ståvila.

Distans: 3km.
Tid: 11:57.
Hastighet: 3:58min/km.

Lite ont om tid så det fick bli 2x3 km bara. Slarvade dock med ipoden så det blev inte 3km på den första. Gick miste om ett nytt årsbästa men jaja. Så kan det gå. Hemvägen var betydligt jobbigare. Antar att långdistansen häromdagen tog mer än jag trodde först. Fick kämpa mig fram rejält på slutet.

Alldeles för länge sen jag kände blodsmak på ett pass. Förskräckligt det där med att få bättre på kondition.
Gammal 2009-05-12, 22:34   #202
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Stabilt ändå att avverka så snabba kilometer efter ett så snabbt halvmarapass

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 23:36   #203
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Gick miste om ett nytt årsbästa men jaja. Så kan det gå.
Det är nog ganska lugnt. I den takten som du förbättrar dina tider för tillfället så sitter nog årsbästa ganska snart
Gammal 2009-05-13, 00:36   #204
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Det är nog ganska lugnt. I den takten som du förbättrar dina tider för tillfället så sitter nog årsbästa ganska snart
"För tillfället"? Anar jag en ton av illvilja? Vet du något som jag inte vet? Försökter du störta mig i fördärvet?

Nej då, tack. Alltid kul när någon tycker att det går bra. Ska nog inte vara helt omöjligt att fila på 3kmtiden snart igen.
Gammal 2009-05-13, 17:32   #205
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Karvig Visa inlägg
"För tillfället"? Anar jag en ton av illvilja? Vet du något som jag inte vet? Försökter du störta mig i fördärvet?
Det kan finnas en poäng i att den typen av intensiv träning du genomför brukar ge ganska snabba förbättringar på kort sikt (några månader), men planar också ut ganska snart.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 20:19   #206
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Det kan finnas en poäng i att den typen av intensiv träning du genomför brukar ge ganska snabba förbättringar på kort sikt (några månader), men planar också ut ganska snart.
Jag vet. Skojade bara med spoon. Jag är själv förvånad över att det fortfarande håller i sig. Känns som om det borde plana ut rätt snart. Att kapa mer än 6 minuter på milen på 1,5 månader är långt bättre än vad jag förutspått. Sub40 var ju målet för midnattsloppet, och då var det fortfarande ett frågetecken.
Gammal 2009-05-13, 20:42   #207
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Jag undrar om man instinktivt kan känna vilken distans man har bäst förutsättningar för?
Ja, det tror jag. I mitt fall känns det som att halvmara är den distans där jag har mest potential. I jämförelse med mig själv alltså, för någon talang är det knappast tal om

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 21:17   #208
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Glömde visst att skriva att jag är närmast chockad (men mest imponerad) över det faktum att du joggar dig runt halvmaradistans och ändå slår mig med nästan en kvart(!). Galet. sub 1.30 är ju ett skämt i det sammanhanget, klart du måste satsa på bättre än så.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 21:59   #209
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Glömde visst att skriva att jag är närmast chockad (men mest imponerad) över det faktum att du joggar dig runt halvmaradistans och ändå slår mig med nästan en kvart(!). Galet. sub 1.30 är ju ett skämt i det sammanhanget, klart du måste satsa på bättre än så.
+1, sub 90 fixar du bakis efter en hård träningsvecka

Skulle tippa att sub 85 är ett lämpligt mål för dig

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 22:05   #210
Stråhle
Registered User

Reg.datum: Apr 2009
Vad menas med sub?
Stråhle är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:19.