Hade läst lite kommentarer om att många tyckte det var synd att dagens etapp skulle krocka med Göteborgsvarvets seedningslopp. Jag tyckte bara det var bra

Slutade med kreatinet för några dagar sedan men har ännu inte känt att vätskan som brukar binda upp har släppt. Allmänt ganska tung i kroppen även om jag dragit ner på träningen rejält och ätit normalt.
Taktiken på dagens etapp var att springa 6km för att kunna placera mig före killen som ligger 2:a i totalen.
Ville gärna slå nytt PB för att även få förbättringspoängen.
Underlaget var fortfarande ganska blött och lerigt, men ändå bättre än på länge. Så den delen skulle nog ändå göra att de flesta skulle kunna slå nya rekord.
Även temperaturen var ganska optimal så inte heller det skulle gå att skylla på.
Jag öppnade ganska fort med bara en löpare framför mig. Han visste jag att han skulle "flyga" fram så det var inget att bry sig om.
Det gällde bara att hålla sig till planen och därmed köra på så gott det gick. En hel del missar i spårval mot vad jag hade tänkt mig och så tog jag nog i lite för hårt i de första backarna. Blev gansk sliten fort utan att ha kommit in i något "flow".
Vid knappa 2km så stöp jag i backen ganska hårt. Slog upp två sår i handen som började blöda och göra ont.
Det fick mig att tappa en aning på farten och jag började tvivla på om det skulle gå att klara nytt PB.
Plötsligt möter jag ett enormt vildsvin som blir rädd för mig och viker av åt sidan knappa 5-6m från mig. Samtidigt hör jag hur det brakar rejält i buskarna på andra sidan om mig. Jag har alltså hamnat mitt i en flock!
Jag fick nästan panik och tokspurtade en bra bit innan jag förstod att jag var förbi dem.
Pulsen skenade ordentligt och jag fick svårt att få ner den igen. Tog några promenadsteg upp för en liten backe men tyckte inte det hjälpte.
Det kom ganska snart en till backe så jag promenerade upp för den med. Kändes som killarna bakom mig kom närmare men det var nog mest inbillning. Eller så gick de oxå upp när de såg att jag hade gjort det.
Mindre än 2km kvar så såg jag på klockan att det inte var helt kört. Skulle jag bara bita ihop sista biten så fanns det möjlighet till de så viktiga förbättringspoängen.
Skuttade som en galning bland stenarna i nerförsbacken och tog väl kanske lite farliga hopp i bland. Men ibland så måste man chansa lite.
Med ungefär 500m kvar så vänder jag mig om ordentligt för att se vart bakomliggande kille var. Kunde inte se någon alls. Jag hade fått en stor lucka bak och kunde jogga sista biten. Tänkte sakta ner ännu mer på slutet men där stod några funktionärer och hejade så då kunde jag inte riktigt med att vara mer taktisk.
Kom i mål som klar 2:a. Långt efter ettan och långt före trean. Samt PB med över 1min.
De killarna som var bakom mig skulle nämligen springa 2 varv
Det här borde innebära att jag utökar min ledning i totalen med några poäng. Han som ligger 2:a totalt kom inte in som 3:a så bara där borde jag fått minst 2 poäng mer än honom. Nu återstår det att se om även han förbättrade sig.