Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-31, 09:46   #5851
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Vad är det som gör att ett standardprogram inte funkar för dig?
Typ något i den här stilen? http://www.catalystathletics.com/art...-in-the-World/
+1
När man är ny behöver man inget jätteavancerat program då man ändå behöver förbättra precis allt. Viktigare är att ha en person på plats som kan rätta till teknik och ge korrekta teknikdrillar. I övrigt är ett simpelt program det absolut bästa i början. Frågeställaren lär få ett liknande nybörjarprogram vem han än vänder sig till.
Gammal 2017-01-31, 11:48   #5852
bustz0rz
Registered User

bustz0rzs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Vad är det som gör att ett standardprogram inte funkar för dig?
Typ något i den här stilen? http://www.catalystathletics.com/art...-in-the-World/
Det är klart att det funkar. Men jag har otroligt svårt att fundera ut själv vad för svagheter jag behöver jobba med (att veta VAD mina svagheter är). Men förmodligen är det väl all of them. Men tack för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
+1
När man är ny behöver man inget jätteavancerat program då man ändå behöver förbättra precis allt. Viktigare är att ha en person på plats som kan rätta till teknik och ge korrekta teknikdrillar. I övrigt är ett simpelt program det absolut bästa i början. Frågeställaren lär få ett liknande nybörjarprogram vem han än vänder sig till.
Tyvärr har jag inte någon på plats som kan hjälpa mig nu. Det var lite därför jag också ville ha hjälp från någon som kan dels ge mig feedback på teknik ochhjälpa mig med program. Men det jag måste göra är att helt enkelt börja ta mig till närmsta lyftarklubb och få hjälp.
bustz0rz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-31, 12:48   #5853
Bob90
?

Bob90s avatar

Reg.datum: Apr 2016
Citat:
Ursprungligen postat av bustz0rz Visa inlägg
Det är klart att det funkar. Men jag har otroligt svårt att fundera ut själv vad för svagheter jag behöver jobba med (att veta VAD mina svagheter är). Men förmodligen är det väl all of them. Men tack för svar.

Tyvärr har jag inte någon på plats som kan hjälpa mig nu. Det var lite därför jag också ville ha hjälp från någon som kan dels ge mig feedback på teknik ochhjälpa mig med program. Men det jag måste göra är att helt enkelt börja ta mig till närmsta lyftarklubb och få hjälp.
Du kan ju ladda upp klipp på dina lyft här och så finns det säkert flera som kan komma med feedback. Om du är som jag, lyfter dåligt men har koll på hur det "ska" se ut, så räcker det ofta att filma och sen kolla på dina egna klipp. Då kan man se vad man behöver jobba på.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-31, 13:56   #5854
redbrigade
Registered User

redbrigades avatar

Reg.datum: Apr 2007
Det går att lära sig helt okej på egen hand men jävlar vilken skillnad det blev när jag bytte till atletklubb, dock tränades jag till en början av Carita vilket inte var fy skam. Men sen är det förbannat roligt att träna på en atletklubb och något jag saknar nu när jag är tillbaka på ett vanligt gym..
redbrigade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-31, 20:15   #5855
bustz0rz
Registered User

bustz0rzs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Du kan ju ladda upp klipp på dina lyft här och så finns det säkert flera som kan komma med feedback. Om du är som jag, lyfter dåligt men har koll på hur det "ska" se ut, så räcker det ofta att filma och sen kolla på dina egna klipp. Då kan man se vad man behöver jobba på.
Får se om jag vågar någon gång Ja, jag är rätt så duktig på att filma och kolla vad jag gör för fel redan nu. Så visst går det framåt rent tekniskt, och jag tror nog att det redan ser rätt bra ut, trots att jag är helt självlärd.

Citat:
Ursprungligen postat av redbrigade Visa inlägg
Det går att lära sig helt okej på egen hand men jävlar vilken skillnad det blev när jag bytte till atletklubb, dock tränades jag till en början av Carita vilket inte var fy skam. Men sen är det förbannat roligt att träna på en atletklubb och något jag saknar nu när jag är tillbaka på ett vanligt gym..
Kan tänka mig att det går otroligt mycket fortare framåt när man är på en atletklubb!
bustz0rz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-31, 23:30   #5856
oscarovegren
Registered User

oscarovegrens avatar

Reg.datum: Jul 2014
Tränat själv sedan 2014. Om du lyfter bra så behövs kanske inte andra runt omkring döremot kan demvaravara guld värda dagar då det inte riktigt funkar för dig.
OL 85kg [ 120 + 152 ] KL SL [ 220 + 140 + 270 ]
Milen: 39:20
oscarovegren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-01, 12:43   #5857
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Tyngdlyftning

tror att atletklubb är det allra bästa och säkraste

Oscar är ett undantag man han är superhuman

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-01, 21:08   #5858
Leifallan
Registered User

Leifallans avatar

Reg.datum: Apr 2008
Stefan på Mossebergs AK lär väl va den bästa coachen i landet!

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-06, 15:19   #5859
oscarovegren
Registered User

oscarovegrens avatar

Reg.datum: Jul 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
tror att atletklubb är det allra bästa och säkraste

Oscar är ett undantag man han är superhuman

Haha nej, men jag kanske hade haft 5-10% ytterligare i totalen idag om jag tagit hjälp av en bra atletklubb.
OL 85kg [ 120 + 152 ] KL SL [ 220 + 140 + 270 ]
Milen: 39:20
oscarovegren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-06, 19:56   #5860
HookersUnited
Fetare än Jesus

HookersUniteds avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Du kan ju ladda upp klipp på dina lyft här och så finns det säkert flera som kan komma med feedback.
Det var så jag lärde mig. Givetvis hade det varit bättre med en tränare, men i brist på annat funkade det.
HookersUnited är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-12, 11:12   #5861
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Hur kan man motverka detta i en frivändning?

1. Röven sticker iväg, problem? Benen för raka?

2. Drar med armarna? Mer "avslappning"

Kan tyvärr inte posta filmer pga Kololnas

Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-12, 11:37   #5862
amarth
Frontmaster Flex

amarths avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Hur kan man motverka detta i en frivändning?

1. Röven sticker iväg, problem? Benen för raka?

2. Drar med armarna? Mer "avslappning"

Kan tyvärr inte posta filmer pga Kololnas

Beror på varför du gör rörelserna

Att höften höjs snabbare än stången kan bero på att du behöver justera din startposition men det är omöjligt att säga om man inte sett dig lyfta.
Det kan även bero på att du är för svag för att orka sträcka i höftled i samma hastighet som knä (om teknik och styrka inte är ett problem).
Mest troligt är att du bara behöver fokusera på just den delen av lyftet (alltså att höften rör sig i samma hastighet som stången) tills rörelsen blir automatiserad så länge du muskulärt orkar hålla positionen.
Finns massor med övningar för att stärka upp just det. T.e.x. att träna extra drag där du lyfter lite långsammare tills du passerat knäet, göra ett drag eller ryck/stötmark kombinerat med ryck/vändning, träna på att lyfta stången till precis under knäet och pausa, sedan passera knäet och pausa igen (det är 1 repetition), utföra drag/vändning ståendes på en upphöjning eller bara att lyfta så pass långsamt i starten när du rycker/stöter att du kan bibehålla rätt vinklar.

Det handlar egentligen bara om att fokusera på att utföra draget korrekt och det brukar vara lättare om man lyfter långsammare eller delar upp lyftet mer. Sedan kan man lägga till specialövningar för att förstärka vissa rörelser.
amarth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-16, 08:13   #5863
Lipservice
Djup Trut

Lipservices avatar

Reg.datum: Mar 2013
Vi har ordnat en dag med Joel Hagberg på våran Box, är det någon som har tagit del av hans kurser tidigare inom Tyngdlyftning?
Är mest nyfiken hur "bra" han är och om mina pengar är värda det?
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-16, 10:29   #5864
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Vi har ordnat en dag med Joel Hagberg på våran Box, är det någon som har tagit del av hans kurser tidigare inom Tyngdlyftning?
Är mest nyfiken hur "bra" han är och om mina pengar är värda det?
OBS! Jag har inte varit på kurs med honom, men har träffat honom i hans roll som sjukgymnast.

Joel är grymt pedagogisk och har gedigen erfarenhet av tyngdlyftning. Han gynnas också av huvudyrket som sjukgymnast, då han hela tiden måste analysera och förklara på ett så lättförståeligt sätt som möjligt.

I vilket fall som helst är det alltid värt att få nya perspektiv.

Senast redigerad av Rahf den 2017-02-16 klockan 10:30.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-16, 10:31   #5865
Lipservice
Djup Trut

Lipservices avatar

Reg.datum: Mar 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
OBS! Jag har inte varit på kurs med honom, men har träffat honom i hans roll som sjukgymnast.

Joel är grymt pedagogisk och har gedigen erfarenhet av tyngdlyftning. Han gynnas också av huvudyrket som sjukgymnast, då han hela tiden måste analysera och förklara på ett så lättförståeligt sätt som möjligt.

I vilket fall som helst är det alltid värt att få nya perspektiv.
Tack för svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:16.