Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-04, 23:45   #1
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
En stenhård parjournal

Jag och min sambo har nu tagit det ultimata relationssteget... och startat en parjournal. Förbered er på att läsa om stenhård träning, dietfunderingar och ständig kärlekssmörja.

Presentation av skribenter:

Mantus
IMAG0785.jpg
26 år
177cm
76kg

Tränat styrketräning i 13 år.

Stats:
Bänkpress 120kg
Frontböj 110kg
Marklyft 192,5kg
Chins 17 st
Dips 30 st

Mantus behöver nästan ingen ingående beskrivning - enligt Mantus själv. Han nöjer sig med att påpeka att han är skapligt bra på att träna och är ännu duktigare på att överse Trashblondes träning. Hans tränarstil kan med fördel kallas drill sergeant och han anser att teknikanalyserande, progressiv höjning och en hel del skrikande och peppande är bästa träningsstilen.

Trashblonde
IMAG0783.jpg
22 år
175cm
67kg
Styrketränat 1,5 år.

Trashblondes träningsbana började när hon tvingade Mantus att ta med henne till gymmet (Trashblonde hävdar å sin sida bestämt att det enbart var en förfrågan och inget tvång). Det visade sig att Trashblonde innehade samtliga kvaliteter - till Mantus stora tillfredsställelse - som behövs för att styrketräna tungt dvs hon tog i och klagade inte trots tuffa träningspass). Under Mantus ledning har hon utvecklats till att bli stark, få definierade muskler samt få ett sådant totalt nybörjardille på kost och träning att hon överträffar många tonårspojkar i optinojja. Resultaten har därför inte låtit vänta på sig. Hon planerar sin första bulk till hösten då målvikten är 72 kg för att sedan deffa ner till 65 kg till våren.

Nu kör vi!
Gammal 2012-08-05, 19:09   #2
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Dagens uppdatering.
På träningsschemat idag var för Trashblondes del ett marklyftspass som hon skulle hinna med innan jobbet. Hon tänkte på allt, sin vana trogen, och gick iväg med esapro, träningsdagbok och skor i högsta hugg i god tid. Det enda hon inte tänkte på var att gymmet inte öppnade än på en timme!
Reviderade planer således och jag tror hon kör lite intervaller ikväll och kör sitt marklyftspass tillsammans med mig imorgon.

Jag har å min sida sprungit 8 km i maklig takt idag (heter det kanske joggat i sådana fall? Osäker). Tror tiden blev någonstans kring 45 min.

Imorgon blir det som sagt ett morgonpass styrketräning för oss båda. För att ladda upp med energi nu på kvällskvisten har jag passat på att göra en 1,5kgs laddning med sugo (köttgryta).
Gammal 2012-08-05, 19:51   #3
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Även ett av kolo's trevligaste par
Gammal 2012-08-05, 21:29   #4
Trashblonde
Mantus härskarinna

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Även ett av kolo's trevligaste par

Vi tackar så mycket för berömmet (och vill även tillägga att Rooz är en ytterst trevlig långskånk han också).

Som sagt, efter en seg start på söndagen tog jag mig slutligen i kragen och begav mig av till gymmet för ett efterlängtat marklyftspass (första på två veckor). Men, tack vare att vårat gemensamma gym har de uslaste av öppetider under sommaren gjorde jag en rejäl blunder - kl 14 stod jag och svor utanför den väldigt låsta dörren på ett gym som inte öppnade förrän kl 15... Eftersom jag började arbetet 15.30 var det bara att ge upp styrketräningen för idag.

Istället blev det lite intervaller á 4x1min med 2 min slöjogg emellan intervallerna. En sisådär 10 min uppvärming och nedjoggning.

Imorgon blir det äntligen ett morgonpass med marklyft.
Trashblonde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-05, 23:46   #5
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Lite spontan kvällsgrippersträning för mig.

HH 200 vänster, höger x1 x1 x1 x1 x1 x1x1 x1

Lite lätta ettor.

RB 160 vänster, höger

Fyra försök med grippern halvstängd. Ett negativt reps i slutet.

Första grippersträningen på ett bra tag, dags att ta upp den igen nu känner jag. Måste få bättre greppstyrka. Just nu känner jag mig som en liten skolflicka. Det blir inte bättre av att mina grippers är så långt ifrån varandra i hårdhet. Dags att skaffa fler grippers så fort jag har råd.
Gammal 2012-08-06, 22:32   #6
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Dagens träning Sheiko pass 3 vecka 3 (set x reps vikt)

Bänkpress 1x5 65kg 1x4 80kg 3x2 92,5kg 2x5 105kg

Frontböj 1x5 60kg 1x5 65kg 2x5 75kg 5x4 80kg

Bänkpress 1x6 65kg 2x6 80kg 4x6 85kg

Hantelflies 5x10 16kg

Raka mark 1x5 70kg 1x5 90kg

Stångrodd 1x10 70kg 1x6 90kg

Sittande rodd 1x10 107kg

Dragon flies 2x5

Hjulet, stående 2x5

Rotatorkuff m hantel 3x10 7kg

Alternerade hantelcurls 1x6 26kg 1x6 24kg 1x6 20kg 1x10 16kg

Tungt pass. Styrkan fanns där men det fanns inget bränsle i systemet. Allt gick segt och i frontböjen blev jag smått yr i huvudet trots att vikterna i sig varken var eller kändes tunga. Skulle kört good mornings men bestämde mig för att köra lite raka mark då min korsrygg var helt död efter marklyften i förrgår, när inte det heller kändes bra struntade jag i övningen då jag inte vill reta upp korsrygg och hamstrings i onödan då jag redan har lite småproblem med smärta i hamstrings (som just börjar bli bättre).
I slutet var jag redan så pass trött att jag körde lite roliga mag- och bicepsövningar.

Det ska bli skönt att gå på ett nytt schema efter nästa vecka, jag känner att mina bröstfästen håller på att bli lite ömma av allt evigt bänkpressande särskilt som jag försöker köra alla repetitioner med ett litet stopp.

Frontbök in progress. 75 imponerande kilo på axlarna.

IMAG0944.jpg

Och så lite självsmickerbilder. Först ut min tolkning av Van Dammeposen, jag noterar själv att baksida axlar blivit bättre.

IMAG0961.jpg

Biceps är min stolthet....

IMAG0957.jpg ............................... IMAG0958.jpg

....och triceps en mäktig hästsko, typ.

IMAG0960.jpg

Senast redigerad av Mantus den 2012-08-06 klockan 22:38.
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-06, 23:39   #7
Trashblonde
Mantus härskarinna

Reg.datum: Aug 2011
Jag kör för tillfället på ett progressivt schema där jag under sex veckor höjer vikten med 2,5 kg/vecka på de tre "stora" övningarna - bänkpress, marklyft och knäböj. Andra stora övningar höjer jag allt eftersom och resten är lall- och underhållsövningar (för precis som valfri grabb i yngre tonåren älskar jag mina hantelcurls djupt).

Benpass 2 löpvecka 2

Marklyft 5x5x65

Lårcurl 8x1x39 8x1x34,5

Benspark 8x1x40 8x1x40

Sittande vadpress (i benpressen) 10x1x85 10x1x76

Negativa dragonflags 5x2

Slutligen kom jag iväg på mitt marklyftspass, en dag försenad. Tyvärr var jag rätt sliten i benen efter gårdagens löpning och rätt många timmars stående jobb i helgen, men marken gick ända acceptabelt. Och eftersom jag hade ett arbetspass på åtta timmar som väntade, beslöt jag mig för att stryka benpressen. Delvis för att mitt gym inte har en benpress värd namnet, dels för att jag skulle vara kapabel att cykla till jobbet tur och retur och hålla mig någorlunda alert under arbetspasset. Därav bensparken och lårcurlen (vilket Mantus enligt han själv aldrig skulle lägga in som övningar på mitt schema for real).

Summa summarum, skönt att träna och att ha arbetat men det allra skönaste är ändå att jag har en ledig vilodag imorgon.

IMAG0940.jpg
Mantus smygfotade marken.

IMAG0941.jpg
Sliten..

IMAG0950.jpg
En negativ dragonflag på ingång...

IMAG0951.jpg
...och avslutad!
Trashblonde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 05:03   #8
gustafffsson
....................

gustafffssons avatar

Reg.datum: Feb 2012
Grymma armar mantus
Gammal 2012-09-09, 13:29   #9
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Sådärja! Lite sen uppdatering pga lite skadeproblematik ett par veckor (drog ut visdomstand med efterföljande infektion). Jag har nu avslutat dieten (var nere på 73kg på grund av infektionen och den medföljande svårigheten att svälja eller tugga något). Nu är jag uppe på 75 friska kilo och jag gått på mitt bulkschema. Allt kämns bra och jag känner mig stark igen.

Senast redigerad av Mantus den 2012-09-09 klockan 13:35.
Gammal 2012-09-09, 13:47   #10
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Pass 4/4. V.2/6

Bänkpress 5x3 80kg 3x5 92,5kg

Knäböj. 10x2 80kg 8x3 85kg

Chins 6x5 kv+20

Dragon flags (negativa) 5x3

Baksida axlar m hantlar 10x3 13,5kg

Rotatorkuff m hantlar 10x3 7kg

Bra pass.
Lätta bänkpressar. Knäböjen gick bra och var atg trots att jag inte kört dem påett halvår. Liten tendens att fälla ryggen efter sjätte repetitionen men det ska slipas bort. Chinsen och allt annat gick utmärkt.

Nu ska jag ut i skogen och plocka svamp med min förkylda - och av träningsabstinens lidande - sambo.
Gammal 2012-10-31, 20:07   #11
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Fan vilken lång tid mellan uppdateringarna det blir ibland...

V. 7 pass 1 tisdag

Bänkpress 100x8. 102,5x8. 100x8

Chins. Kv x. 17 PB 10 10

Lutande hantelpress. 34,5x 8. 32x10

Hantelrodd 40x6x4

Bicepscurls 22x6 19x10. 16x10

Vikt 78kg utan kläder.

Bra pass. Jag är mycket starkare på den här vikten än jag var förra året. Målvikten vid februari är 82kg och jag hoppas då vara en hel del starkare än jag var på 84kg förra året

Eventuella konstigheter i inlägget beror antagligen på att jag skriver från min s.k. "smarta" telefon.

Senast redigerad av Mantus den 2012-10-31 klockan 20:09.
Gammal 2012-11-01, 09:20   #12
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

V.7 pass 2 onsdag

Styrkestöt 60x6x2

Hängande frivändning 60x5x2

Frontböj. 70x5x3. 97,5x3x5

Utfall m kettlebells. 24x10x2. 16x10

Hjulet. 6x3

Skapligt pass med tanke på att jag spenderat dagen med att hacka loss linoleummatta och kantslipa golv. Ryggen var, av förklarliga skäl, rätt seg och slut men styrkan finns där. Nästa vecka lär 100 flyga upp utan svårigheter.
Nästa vecka är sista veckan i schemat sedan blir det till att börja om med högre utgångsvikter. Det ska bli riktigt roligt. Förhoppningen är att jag ska lyckas slå mitt PB i bänk, Frontböj, Chins och mark efter nästa åttaveckorsperiod.
Gammal 2012-11-03, 17:59   #13
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

V. 7 pass 3 fredag

Marklyft. 140x5x3. 170x2+1 170x2+1. 170x1+1+1. 150x3x2

Bicepscurl 60x6x3

Dips kv+35 x6x3

Fredagspass. Hård dag på jobbet sedan hem och trycka i sig kvargefterrätt, banan och pwo. Iväg till gymmet innan de stängde och full rulle på gymmet. Kände mig nästan lite euforisk av trötthet och helglycka.
Körde först lite femmor marklyft på 140kg med tyngdlyftningsgrepp och tumlås, testade sedan på lite tunga marklyft (170kg) med mixat grepp för första gången på månader, trodde inte jag skulle klara av att rubba stången men klarade av seten med skapligt bra teknik. Enligt schemat skulle jag göra treor men det blev tvåor följt av en paus på trettio sekunder innan den tredje. Märkte av tröttheten och något lågt blodtryck då jag råkade dratta på ändan efter andra setet pga yrsel och prickar framför ögonen. Lite småmysigt med lite hederlig marklyftsyrsel. Avslutade med lite lättare treor på 150kg.
Efter det blev det lite bicepscurls och lätta dips. Måste höja vikten på dipsen till nästa cykel.
Gammal 2012-11-07, 09:24   #14
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

V 7 pass 4 söndag vikt x reps x set

Knäböj atg 85x10x2 90x8x3

FU-bänk 80x6x3

Chins kv+20x6x3

Hantellyft f. baksida axlar 12x10x3

Rotatorkuff m hantlar och rep

Lite magträning

Passet blev lite ändrat då jag var och hälsade på i Sala och passade på att träna med min far och bror. Gymmet hade en dålig bänk och inget rep att använda i chins så jag fick ändra lite på övningsurval såväl som reps och set.
Gammal 2012-11-07, 09:34   #15
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

V 8 pass 1 tisdag

Bänk 100x8 102,5x7,6

Chins kvx 18 PB,10,10

Lutande hantelpress 34x10 32x10

Hantelrodd 48x6x2 40x6x2

Alternerade hantelcurls 22x10 20x10 18x10

Rotatorkuff m hantel 8x10x2 7x10

Första passet på en vecka som spenderades tillsammans med Trashblonde. Jag ska peppa henne att lägga upp hennes pass här när hon kommer hem från skolan.

Mitt pass gick otroligt trögt till en början, mycket beroende på att jag tillbringade dagen med att sitta på huk och hacka bort lineleummattrester från hörn med stämjärn samt att slipa hörn med handslip. Detta gjorde att bänkpressen gick lite sämre än föregående vecka. Styrkan finns dock där vilket bevisades då jag pressade upp en tia på 34kg i hantelpress mot en tung åtta föregående vecka. Chinsen gick riktigt bra. Perset var väl kanske inte det striktaste jag presterat (underdrift) men ändå rätt snygga och djupa. Resterande två set körde jag tävlingsstrikt.
Resten av passet gick också bra med lite halvtunga hantelrodd med kettlebell (vilket är dynamit för greppet), lite sköna tunga alternerade hantelcurls och rotatorkuffträning.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.