Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle
Haha va fan, tanken med intervaller är ju att hitta ett tempo där man inte är bekväm. 
|
Som jag nämnde så är jag inte bekväm med något tempo som är fort när sträckan är längre än 100m.
Jag har inte förmågan att pressa mig på hög puls eller med mjölksyra.
Ingen slump att jag föredrar utmaningar som långlopp där min prestation inte är tiden utan sträckan.
Men för att förklara vad jag till en viss del är ute efter så är det att hitta ett tempo som är lagom plågsamt över 10km. Sticker jag ut och springer en mil nu så kommer jag hamna kring 4:45 tempo.
För att känna mig bekväm med högre tempo försöker jag nu köra en form av intervaller där jag ligger betydligt snabbare än nuvarande miltempo och en aning snabbare än önskad tävlingsfart (4:15-4:17). Vill alltså vänja kroppen med de farterna så att tävlingstempot kan kännas överkomligt.
Då jag lätt drar på mig skador och tydligen har en dålig återhämtning så vågar jag inte heller gå "All-In" på löpningen.
De passen som jag kör på lunchen är som sagt tidsbegränsade till 40min ungefär. (gärna kortare...) Hinner med 1km uppvärmning och sedan 6st intevaller om jag håller mig till 60s vila. Jag kan korta ner vilan till 40s men då blir det kanske på bekostnad av tempot eller att jag inte orkar alla 6 i det tempot.