Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-28, 16:50   #1
Dravena
30% Cyborg

Dravenas avatar

Reg.datum: May 2009
Dravena siktar mot playan

Gör ett nytt försök med tränings- och kostjournal, efter ett halvhjärtat försök på annat forum!

Jag är alltså:
Kvinna
26 år
184 cm
ca 80 kg
Mått kommer
Diskvalificerande fel: överrörlig rygg och bäcken som lider av sviter efter något brutal avsittning från en häst för 10 år sen

Har fram till nu kört ett tresplittat program av Per Berglund som jag har sett att vissa här tränar för. Dock inget monsterprogram som killarna här kör med, utan ett mer mänskligt sådant.

Uppdelningen har sett ut så här:
Pass 1: Ben och biceps
Pass 2: Bål
Pass 3: "Resten", dvs rygg, axlar, triceps

Nu lutar det åt att benpasset får stryka på foten för backintervallsträning med Oh Wao en gång i veckan. Helt för min egen bekvämlighets skull, jag avskyr helt enkelt att köra ben och backintervaller ger det mesta känns det som. Möjligtvis att jag kör ett pass med in och utsida lår och ägnar resten av det passet för mer armövningar och plockar ut dem från resten av passen.

Första träningsrapporten blir från backträning igår.
Hade jobbat natt och ätit dåligt kände jag direkt när vi satte igång, fanns inte mycket att pressa ur benen. Vi körde iaf ca 90 min och tog alla backar två gånger med lite ganska slött tempo emellan. Fick bra känsla de sista backarna när både ben och andning samarbetade till sist (misstänker lätt ansträngningsastma, eller så har jag bara katastrofal kondis ) Hade ingen pulsklocka, men jag har generellt hög arbetspuls så jag maxade förmodligen runt 180 någonstans.

Så, gymrapport kommer imorgon!
Dravena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 07:33   #2
Dravena
30% Cyborg

Dravenas avatar

Gårdagens träning:

Cyklade till gymmet från jobbet, drygt 5 km avslutat med en seg uppförsbacke förbi sjukhuset.

Uppvärmning: 15 min löpband, hill-programmet lvl 10. Genomsnittsfart 8 km/h, maximal lutning 7.8. Första försöket på det här programmet, ökar nog farten till nästa gång.

Bålpass:
Enarms roddrag med rotation: 35 kg 3x8
Stående crunches: 35 kg 3x10
Enarms latsdrag: 20 kg 3x8
Situps på pilatesboll: 3x15
Plankan med benrotation: 3x20
Ryggresningar: 3x10
Sidolyft: 3x10
"Bosuboll", en form av halv balansboll som jag inte prövat förut: 3x20 sek sittande
Prövade även situps på den här bollen, 3x10 tog slut på magen helt. Mycket jobbigare än den hela bollen, kommer nog att ersätta den med den här.
Torso Rotation: 32 kg 3x8
Gammal 2009-06-02, 07:39   #3
eleni
Kissemiss

elenis avatar

Reg.datum: May 2006
Hej och välkommen hit!
Är lite nyfiken, vad har du för mål med träningen?
eleni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 07:48   #4
Dravena
30% Cyborg

Dravenas avatar

Just nu är jag faktiskt lite utan mål. När jag satte igång för ett år sen var det att hitta en träningsform och ett upplägg som höll igång ryggen och förhindrade de återkommande ryggskotten. Det har jag uppnått nu, så jag vet faktiskt inte vad jag ska sikta på härnäst.... Till hösten har jag och min intervallkompis bestämt att vi ska springa hela röborundan plus våra extrabackar, men för styrketräningen har jag inga direkta mål just nu. Jag måste jobba på det!
Gammal 2009-06-02, 08:26   #5
Sillmjölken
Registered User

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av eleni Visa inlägg
Hej och välkommen hit!
Är lite nyfiken, vad har du för mål med träningen?
Målet är ju playan. :-)

Bloggen om mitt misslyckade projekt

Deff: 140,3Kg>>135,8Kg>>131Kg>>130Kg
Sillmjölken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 17:37   #6
Dravena
30% Cyborg

Dravenas avatar

Ja, att slippa ligga i vassen (finns det vass i Spanien?) på badsemestern är ju ett mål så gott som något.

Dagens:

Skulle egentligen ha vilodag, men behövde röra mig efter en dag hökandes över datorn på jobbet. Tog en ganska lugn runda på ett nyupptäckt spår, var ute i ca 25 min. Största ansträngningen var några extra rundor upp och ned för "fjället", en stor kulle med schysst lutning.

Den där bosubollen måste ha gjort något, har en gruvlig träningsvärk runt bröstkorgen och ner i ländryggen från igår. Skönt, det är sällan jag känner mer än i magen efter det passet.
Gammal 2009-06-03, 17:16   #7
Dravena
30% Cyborg

Dravenas avatar

Dagens:

Cyklade från jobbet i grav motvind, ca 5 km.
Uppvärmning: löpband, hillprogram. Lvl 10, snittfart 8 km/h, maxlutning 7.8. Får ont i benhinnorna de första minuterna på löpbandet, tror att gymskorna har passerat bäst före datum.

Planen var att köra rygg, bröst och triceps idag, men ryggen är fortfarande mör efter den där jäkla bollen så det blev ett improviserat pass för axlar och armar istället.

Militärpress m skivstång: 14 kg 3x8. Första gången, hade nog kunnat köra tyngre men ville känna in tekniken. Skön övning, kommer fortsätta med den!
Tricepspress i kabelmaskin: 15 kg 3x8
Enarms axelpress m hantel: 7 kg 3x8. Första gången, märkte att överrörligheten ställde till det. Svårt att hålla bra kontakt utan att svaja trots att vikten i sig inte kändes tung. Ska antingen be instruktör kolla nästa gång eller fortsätta att göra den i kabelmaskin som jag har gjort förut.
Bicepscurl: 22 kg 3x8
Rotatorcuff utåtrotation i kabelmaskin: 5 kg 3x8
Koncentrationscurl: 10 kg 3x8
Lateral Raise: 21 kg 8x2 + 6 Slut på poletten!

Inte helt nöjd med passet, kändes som att de flesta övningar gick på halvfart och det kändes kort även om jag är skönt trött i armar och axlar nu.

Cyklade även hem, 5 km. Konstigt nog motvind även åt detta håll...

Dagens musik: Rammstein - Sehnsucht
Gammal 2009-06-05, 07:22   #8
Dravena
30% Cyborg

Dravenas avatar

Igår och idag har lite för få timmar på dygnet. Den enda motionen består av transport till och från jobbet, inte direkt värt att nämna. Ledig helg efter 12 dagar i sträck på jobbet borgar för lite större ansträngningar.
Gammal 2009-06-09, 12:38   #9
Dravena
30% Cyborg

Dravenas avatar

Gårdagen:

Uppvärmning: 15 min löpband, hillprogrammet. Snittfart 9Km/h, maxlutning 7.8

Stående crunches i kabelmaskin: 35 kg 3x10
Ryggresning i ställning m 5 kgs vikt: 3x10
Sidolyft: 3x10
"Lower ablift with one leg crossed": 3x10 på varje sida. Sjukt jobbig! ( http://www.youtube.com/watch?v=LkZJ0...eature=channel )
Plankan med benrotation: 3x20
Torso rotation i kabelmaskin: 15 kg 3x10 på varje sida
Situps på bosuboll: 3x10

Bra pass, hade bra kontakt med magen hela passet och var skönt trött efteråt.

Dagens:

Ca 1 timmes powerwalk med pensionerade hästen efter i snöre, i kuperad terräng utanför stigarna. Jag var genomsvettig efteråt, hästkräket hade knappt vett att flåsa.
Gammal 2009-06-11, 11:55   #10
O_Wao
Tänker råsa!

O_Waos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dravena Visa inlägg
Ca 1 timmes powerwalk med pensionerade hästen efter i snöre, i kuperad terräng utanför stigarna. Jag var genomsvettig efteråt, hästkräket hade knappt vett att flåsa.
Pensionären roar sig dock med att springa cirklar runt åbäket hon delar hagen med i tid och otid.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 11:23   #11
O_Wao
Tänker råsa!

O_Waos avatar

Rödbo i helgen? Hurra!

O_Wao = oh wow!
Gammal 2009-06-12, 15:02   #12
Dravena
30% Cyborg

Dravenas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Pensionären roar sig dock med att springa cirklar runt åbäket hon delar hagen med i tid och otid.
Ja, det är hon mycket begåvad på!
Gammal 2009-06-12, 15:04   #13
Dravena
30% Cyborg

Dravenas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Rödbo i helgen? Hurra!
Hurra för Rödbo! Söndag efter jobbet, dvs runt fem?
Gammal 2009-06-12, 15:05   #14
Dravena
30% Cyborg

Dravenas avatar

De senaste dagarna har lagts på nattjobb med tillhörande sömn. Släpade mig ut på en extremt motvillig runda på ca 2,5 km i spåret i förrgår. Blev genomblöt innan jag kommit ut från gården i stort sett.
Gammal 2009-06-12, 15:23   #15
O_Wao
Tänker råsa!

O_Waos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dravena Visa inlägg
Hurra för Rödbo! Söndag efter jobbet, dvs runt fem?
Jag är fett på! Jag vågar dock vägra om det öser ner, nån måtta på idiotin får det vara.

O_Wao = oh wow!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:55.