2014-11-14, 22:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
Kan det vara en fördel att linda lite hårdare i stöt? Tänker att många lyfter första draget med ganska raka ben så man borde inte bli spärrad där. Men kanske ge lite kilon innan överstöten.
|
Som Gnusram säger, man blir förmodligen långsammare i vändningen. Sen brukar inte själva böjfasen vara största problemet för eliten.
|
|
|
2014-11-14, 23:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wibba
Jag som alltid tyckt att folk överdrivit hur korta tyngdlyftare är i respektive viktlass. Gjorde ett test genom att kolla upp den längsta lyftaren i klass -85. Det är solklart Ivan Markov, vilket även syns i ovanstående länk. Han är alltså 175 cm och ser ut att vara 1 huvud längre än den näst längsta.
|
Apti är 178cm
|
|
|
2014-11-14, 23:59
|
|
Spån
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Som Gnusram säger, man blir förmodligen långsammare i vändningen. Sen brukar inte själva böjfasen vara största problemet för eliten.
|
Som styrkelyftare så blir man ju lite nyfiken
|
|
|
2014-11-15, 00:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
Är det tillåtet med knälindor i tyngdlyftning? Blev förvånad när jag såg en tjej lyfta med något som såg ut som Inzer knäbindor.
|
Japp. Längd etc är obegränsad.
De får dock inte täcka mer än totalt 30cm (per ben dvs), men du kan dra 5m under & över knät på 10cm yta var utan problem.
Sen har det ju en gräns över hur funktionellt det faktiskt blir
Ruggigt imponerande ryck i -94'an idag förövrigt, sjukt kul att se att folk i dagsläget kan konkurrera med Kakiasvilis
Senast redigerad av Plaad den 2014-11-15 klockan 00:12.
|
|
|
2014-11-15, 08:59
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Plaad
Japp. Längd etc är obegränsad.
De får dock inte täcka mer än totalt 30cm (per ben dvs), men du kan dra 5m under & över knät på 10cm yta var utan problem.
|
"2014-06-25 08:34
IWF Exekutiva styrelse beslutade i samband med JVM-kongressen i Kazan, Ryssland om en ändring vad gäller knäskyddens storlek. Numera finns ingen begränsning, 30-centimeters regeln har tagits bort."
http://iof3.idrottonline.se/SvenskaT...garSTF-beslut/
|
|
|
2014-11-15, 11:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft
"2014-06-25 08:34
IWF Exekutiva styrelse beslutade i samband med JVM-kongressen i Kazan, Ryssland om en ändring vad gäller knäskyddens storlek. Numera finns ingen begränsning, 30-centimeters regeln har tagits bort."
http://iof3.idrottonline.se/SvenskaT...garSTF-beslut/
|
Ohfan
Bra att de inte ändrat det på sin egen officiella sida än ^^
|
|
|
2014-11-15, 13:54
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Plaad
Ohfan
Bra att de inte ändrat det på sin egen officiella sida än ^^
|
IWF menar du? På STF:s hemsida finns det med. Det har även gått ut vid årets fortbildningskurser i Sverige.
|
Journalen
Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
|
|
|
2014-11-15, 14:21
|
|
BodyPumpens grundare.
Reg.datum: Nov 2001
|
Jag har studerat tyngdlyftarnas handleder även på detta mästerskap. Dom är, som väntat, kraftigt dorsalflexerade i samtliga moment. I slutfasen av rycket, detsamma i slutfasen av frivändningen och överstöten. Därför är jag lika förundrad när en viss auktoritet här på Kolo. hävdar att han, tvärtemot hela världseliten, utför dessa moment med raka "sk neutrala" handleder. Jag har länge efterfrågat en film på detta men denna har lyst med sin frånvaro.
Jag anser att det är både mlm omöjligt samt dessutom mycket farligt att ge sig på detta med lite större högre vikter.
|
2014-11-15, 14:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Jag har studerat tyngdlyftarnas handleder även på detta mästerskap. Dom är, som väntat, kraftigt dorsalflexerade i samtliga moment. I slutfasen av rycket, detsamma i slutfasen av frivändningen och överstöten. Därför är jag lika förundrad när en viss auktoritet här på Kolo. hävdar att han, tvärtemot hela världseliten, utför dessa moment med raka "sk neutrala" handleder. Jag har länge efterfrågat en film på detta men denna har lyst med sin frånvaro.
Jag anser att det är både mlm omöjligt samt dessutom mycket farligt att ge sig på detta med lite större högre vikter.
|
Dock är det mycket skilda åsikter inom eliten om hur handleden verkligen ska vara. T.ex. Ilya Ilin har varit noga med att påpeka att handleden ska vara rak, däremot så är Kineserna noga med att påpeka full dorsalflex. De flesta verkar dock dorsalflexa max.
|
|
|
2014-11-15, 14:29
|
|
Registered User
|
För er som inte kollar live så står Ilya och värmer upp med 180 i ryck samtidigt som andra bommar ut sig på samma vikt ^^
|
|
|
2014-11-15, 14:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Citat:
För er som inte kollar live så står Ilya och värmer upp med 180 i ryck samtidigt som andra bommar ut sig på samma vikt ^^
|
Går det att se på teve? Streamat på nätet någonstans?
|
|
|
2014-11-15, 14:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av andeem
Går det att se på teve? Streamat på nätet någonstans?
|
Eurosport. Annars ser jag på http://www.streamking.org/euro1.html
|
|
|
2014-11-15, 14:52
|
|
BodyPumpens grundare.
Reg.datum: Nov 2001
|
Citat:
Dock är det mycket skilda åsikter inom eliten om hur handleden verkligen ska vara. T.ex. Ilya Ilin har varit noga med att påpeka att handleden ska vara rak, däremot så är Kineserna noga med att påpeka full dorsalflex. De flesta verkar dock dorsalflexa max.
|
Om du själv testar då inser du snabbt att handleden knappast skall vara rak. Det blir ju en totalt livsfarlig balansakt av stången ovanför huvudet.
|
2014-11-15, 14:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Om du själv testar då inser du snabbt att handleden knappast skall vara rak. Det blir ju en totalt livsfarlig balansakt av stången ovanför huvudet.
|
Jag vet. Jag har redan testat och insåg rätt snabbt att raka handleder är omöjligt för mig.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:34.
|

|