Citat:
Ursprungligen postat av behnam
Hur långt ner med rumpar? Jag trodde man skulle börjar med ryggen strax under parallelt... Där ser man 
Och när du säger upp med bröstet antar att du menar ner och bak med axlarna.. ska de vara tillbakadragna redan innan den lyfter från marken?
Tack för svaret förresten.... 
|
Jag korrekterar efter tyngdlyftning, jag är ingen expert på styrkelyft så när jag kör mina marklyft vill jag efterlikna en stöt-start så mycket som möjligt. Jag har läst att styrkelyftare vill ha tyngdpunkten bakom stången vid starten - varför vet jag inte?. I tyngdlyftning vill du ha tyngdpunkt mitt på fötterna - centrerat på stångens bana för att få en så rak uppgång i första draget.
Att börja med ryggen strax under parallelt är för mig en stor varningslampa. Det låter inte alls bra, oavsett "lyftarmark" eller "slmark", du vill ju avlasta ryggen med dina ben för att få en bra start till att räta upp ovanför knä.
Angående bröst/axlar vid start, detta är högst personligt men jag förespråkar hellre en extrem upprätt bröst/axelparti kontra överhäng. Detta får du helt enkelt träna dig fram och arbeta med någon som kan tillrättavisa
Detta är mina personliga åsikter och är inte på något sätt "svart/vitt". Du får tolka det hur du vill och experimentera fram en bra lyftstil. En tränare kan hjälpa dig till en gräns - resten sitter i dig själv!
Lycka till!