Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-13, 16:41   #3106
RagnarÖhman
Registered User

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubby Visa inlägg
Ni som är duktiga på ryck, vad gör jag för fel om tyngdpunkten blir för långt bak på kroppen så att jag måste kliva ett steg bakåt för att fånga upp vikten när jag ställer mig upp?

Skjuter jag ifrån för hårt från höften?
Antingen slungar(det folk har påpekat tidigare) du vikten eller så har du för lite vikt på och får ett påslag.

Att få bort slung är en teknikfråga, det sköter du bäst via en tränare som kan examinera dig varje teknikpass. En viktig punkt är att fullfölja draget och sträcka ut, dra stången ovanför dig samtidigt som du går under. Kollar du på "elitlyftare" så ser du att de(oftast) nästan går in i en brygga i slutet av draget för att maximera övergången mellan slutdrag och sitt.

Att justera detta själv via ett forum utan tränare är inget jag rekomenderar direkt, å andra sidan så får man överväga det mot att slunga vikten vilket inte är något bra heller.

Lycka till!

Ragnar

Senast redigerad av RagnarÖhman den 2014-03-13 klockan 16:43.
RagnarÖhman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 18:22   #3107
joelaxelsson
Registered User

Reg.datum: Feb 2012

Instagram: @joelaxelsson
joelaxelsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-14, 00:14   #3108
Scrubby
Registered User

Reg.datum: Jul 2013
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarÖhman Visa inlägg
Antingen slungar(det folk har påpekat tidigare) du vikten eller så har du för lite vikt på och får ett påslag.

Att få bort slung är en teknikfråga, det sköter du bäst via en tränare som kan examinera dig varje teknikpass. En viktig punkt är att fullfölja draget och sträcka ut, dra stången ovanför dig samtidigt som du går under. Kollar du på "elitlyftare" så ser du att de(oftast) nästan går in i en brygga i slutet av draget för att maximera övergången mellan slutdrag och sitt.

Att justera detta själv via ett forum utan tränare är inget jag rekomenderar direkt, å andra sidan så får man överväga det mot att slunga vikten vilket inte är något bra heller.

Lycka till!

Ragnar
Skulle ju självklart föredra en riktig coach alla dagar i veckan men då lär jag trolla fram någon!

Men jag ska försöka filma om jag kommer ihåg så kan ni ju få ta er en överblick
Scrubby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-14, 14:49   #3109
behnam
Registered User

behnams avatar

Finns det någon duktig som kan komma med kritik?
Detta är PB för mig och det kändes lätt i styrkan. Fast nu idag (lyfte igår) har jag riktigt ont i nedre trapz och ländmuskeln.

160 satte som sagt rätt lätt känns som 170-180 sitter utan problem men jag vågar inte eftersom jag får så jävla ont dagen efter varje gång. Det brukar släppa ca 3 dagar senare...

En helt jävla vanlig träningsdagbok:
Nybörjar-Styrkelyft på HAK greppet

Senast redigerad av behnam den 2014-03-14 klockan 14:50.
behnam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-14, 14:51   #3110
RagnarÖhman
Registered User

Böj på knäna och ner med rumpan, upp med bröstet. Jag tycker du lyfter helt för mycket med ryggen.
Gammal 2014-03-14, 15:02   #3111
behnam
Registered User

behnams avatar

Citat:
Böj på knäna och ner med rumpan, upp med bröstet. Jag tycker du lyfter helt för mycket med ryggen.
Hur långt ner med rumpar? Jag trodde man skulle börjar med ryggen strax under parallelt... Där ser man
Och när du säger upp med bröstet antar att du menar ner och bak med axlarna.. ska de vara tillbakadragna redan innan den lyfter från marken?
Tack för svaret förresten....

Gammal 2014-03-14, 15:19   #3112
sunetdanne
Registered User

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
+1

Fel startpostion(kan vara både för lågt och för högt med höften)=ryggen får jobba fel.

Ned med sätet så du hittar spänning i hamstring innan start. Känn spänning i ben, tänk sen "trycka bort golvet med benen"

Mark är dynamisk benövning och statisk ryggövning
sunetdanne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-14, 22:59   #3113
RagnarÖhman
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av behnam Visa inlägg
Hur långt ner med rumpar? Jag trodde man skulle börjar med ryggen strax under parallelt... Där ser man
Och när du säger upp med bröstet antar att du menar ner och bak med axlarna.. ska de vara tillbakadragna redan innan den lyfter från marken?
Tack för svaret förresten....
Jag korrekterar efter tyngdlyftning, jag är ingen expert på styrkelyft så när jag kör mina marklyft vill jag efterlikna en stöt-start så mycket som möjligt. Jag har läst att styrkelyftare vill ha tyngdpunkten bakom stången vid starten - varför vet jag inte?. I tyngdlyftning vill du ha tyngdpunkt mitt på fötterna - centrerat på stångens bana för att få en så rak uppgång i första draget.

Att börja med ryggen strax under parallelt är för mig en stor varningslampa. Det låter inte alls bra, oavsett "lyftarmark" eller "slmark", du vill ju avlasta ryggen med dina ben för att få en bra start till att räta upp ovanför knä.

Angående bröst/axlar vid start, detta är högst personligt men jag förespråkar hellre en extrem upprätt bröst/axelparti kontra överhäng. Detta får du helt enkelt träna dig fram och arbeta med någon som kan tillrättavisa

Detta är mina personliga åsikter och är inte på något sätt "svart/vitt". Du får tolka det hur du vill och experimentera fram en bra lyftstil. En tränare kan hjälpa dig till en gräns - resten sitter i dig själv!

Lycka till!
Gammal 2014-03-14, 23:38   #3114
extra kakao
Speciell

extra kakaos avatar

Reg.datum: Aug 2012
Citat:
Jag korrekterar efter tyngdlyftning, jag är ingen expert på styrkelyft så när jag kör mina marklyft vill jag efterlikna en stöt-start så mycket som möjligt. Jag har läst att styrkelyftare vill ha tyngdpunkten bakom stången vid starten - varför vet jag inte?. I tyngdlyftning vill du ha tyngdpunkt mitt på fötterna - centrerat på stångens bana för att få en så rak uppgång i första draget.

Att börja med ryggen strax under parallelt är för mig en stor varningslampa. Det låter inte alls bra, oavsett "lyftarmark" eller "slmark", du vill ju avlasta ryggen med dina ben för att få en bra start till att räta upp ovanför knä.

Angående bröst/axlar vid start, detta är högst personligt men jag förespråkar hellre en extrem upprätt bröst/axelparti kontra överhäng. Detta får du helt enkelt träna dig fram och arbeta med någon som kan tillrättavisa

Detta är mina personliga åsikter och är inte på något sätt "svart/vitt". Du får tolka det hur du vill och experimentera fram en bra lyftstil. En tränare kan hjälpa dig till en gräns - resten sitter i dig själv!

Lycka till!

Tänker du då i nybörjarfall? Klokov gillar ju att marka med extremt hög höft. Bara undrar =)
Gammal 2014-03-15, 09:07   #3115
RagnarÖhman
Registered User

Jag ser allting utifrån min egna träning, jag är ju inte Klokov :-)

Jg vet att skaderisken är hög vid ett sådant utförande, att efterlikna en elitidrottsman utan att veta varför han gör det är väl inte så smart hehe. Klokov har säkert någon idee med det han gör.
Gammal 2014-03-15, 09:12   #3116
behnam
Registered User

behnams avatar

Tack för feedback. Ska öva på att börja med höften längre ner.. Hoppas det slutar medföra sån j*vla ryggvärk följande dagar varje gång

Gammal 2014-03-15, 09:29   #3117
spoonchest
Registered User

spoonchests avatar

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Tycker inte ni att övre traps får ordentligt med stryk av tyngdlyftning? Varje moment du gör ivolverar de till en stor grad. Försöker ni balansera ut det genom att köra övingar för nedre traps? Mina övre traps är redan överaktiva och spända, så känns som att detta kan bli problematiskt i längden
Åh gudars vad skönt att höra att det inte bara är jag. På vänstra sidan har jag varit så jäkla överspänd att jag har haft svårt att sova på vänster sida.
Jag har inte oroat mig allt för mycket eftersom det inte känts som någon ledsmärta. Men det har varit irriterande till döden. Det enda jag kör som liknar något i tyngdlyftningsväg är styrkevändningar. Allt som involverar stående pressar över huvud går bort på mitt gym.
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-15, 11:10   #3118
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Hur går det med träningen Ragnar? Vilka tävlingar prioriterar du i år? Kul med så duktiga lyftare i tråden

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Gammal 2014-03-15, 11:17   #3119
RagnarÖhman
Registered User

Spoon: Det går bra, förra året så ramlade jag och ådrog mig en handledsinflamation med MR röntgen osv. Den har dock återhämtat sig(otroligt snabbt). Skånsk,Svensk och Nordisk mästare med 155 200 som toppnotering samt bästa lyftare 2013!!! Nu ligger jag i tung träning och förbereder för NM,SM och går träningen som jag vill förhoppningsvis ett VM med!

Roligt med en lyftartråd, ventilera lite träning
Gammal 2014-03-15, 11:44   #3120
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Kul att höra. Hur fungerar det med VM? Måste du kvala eller är det ledningen i landslaget som bestämmer om deltagande?

Lycka till hursomhelst

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:34.