2009-05-17, 22:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz
Garmin is the shit! Do it!
|
Haha.  Jag vet.. Känns så onödigt att lägga runt 2200kr på den när jag egentligen bara är ute efter att få veta hur långt och hur snabbt det går. Det skadar inte att få reda på puls och ha gps men jag behöver det inte riktigt. Får ta mig en funderare där.
|
|
|
2009-05-17, 22:30
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av christian9
Du behöver en granne som jag hade fram till för något år sedan. Jag vet inte vad han hade för pers, men det sjukaste jag såg på landsvägslöpning var när han sprang milen på 32:18 - med en flagga i handen.
Om du vill fortsätta satsa på milen tycker jag absolut du ska ställa siktet neråt 35, med kanske 37 som delmål för sommaren. Du har ju uppenbarligen kapaciteten för det! Annars kanske ett saftigt PB på halvmaran? 5 km? Inte kortare än så bara, det är mina domäner. 
|
Tack!
Hahaha satan i gatan. Där ligger jag i lä, minst sagt.
Tror du inte att platån kommer snart då? Det kan ju inte fortsätta i den här takten hela året. Därför det är så svårt att lägga något bra mål nu tycker jag. Det har gått för bra för snabbt.
Jag tror att fokus ska få ligga på milen men med Stockholms Halvmarathon som en liten bonussatsning. Haha gud nej, allt under 5km är ditt. Man hinner ju knappt märka hur snabbt det går innan man är klar.
|
|
|
2009-05-18, 08:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Karvig
Gick hem 3km och provsprang sen en sträcka med olika skor.
De vanliga skorna sa att det var 650-660m, de lätta sa 610meter.
|
Jag tror Nike+ och Polars fotpod har ungefär samma teknik, och min erfarenhet av Polarvarianten är att det finns mycket som kan påverka mätprecisionen: vilka skor man har, hastigheten, accelerationer, underlag. Om du kan kalibrera om apparaten med dina lättare skor kan det underlätta.
|
|
|
2009-05-18, 08:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff
Jag tror Nike+ och Polars fotpod har ungefär samma teknik, och min erfarenhet av Polarvarianten är att det finns mycket som kan påverka mätprecisionen: vilka skor man har, hastigheten, accelerationer, underlag. Om du kan kalibrera om apparaten med dina lättare skor kan det underlätta.
|
+ 1. Jag försöker kalibrera min Polar fotpod på bana med jämna mellanrum. Just vid byte av skor, t.ex. Men när den är ordentligt kalibrerad så tycker jag den mäter riktigt bra och konsekvent.
Btw, du är grym, Karvig! Verkligen en intressant journal du har också
|
|
|
2009-05-18, 09:16
|
|
Spån
Reg.datum: Nov 2006
|
Garmin är en fruktansvärt rolig leksak. Kille som man är så ska man ju äga så mycket prylar som möjligt  Lycka till med loppet imorgon!
|
|
|
2009-05-18, 09:36
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Haha.  Jag vet.. Känns så onödigt att lägga runt 2200kr på den när jag egentligen bara är ute efter att få veta hur långt och hur snabbt det går. Det skadar inte att få reda på puls och ha gps men jag behöver det inte riktigt. Får ta mig en funderare där.
|
En 305:a får du ju för 1500 spänn.
|
|
2009-05-18, 09:43
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
En 305:a får du ju för 1500 spänn.
|
Från USA?
Annars funkar ju 205:an lika bra om man inte bryr sig om pulsmätaren. Den är väl 20-30% billigare eller så.
|
|
|
2009-05-18, 09:48
|
|
Triatleten
|
Citat:
Från USA?
Annars funkar ju 205:an lika bra om man inte bryr sig om pulsmätaren. Den är väl 20-30% billigare eller så.
|
Den fanns för typ 1600 spänn på eBay redan för ett par år sen och med tanke på att det kommit två nya modeller sedan dess, så borde man nästan komma ner ännu lägre än 1500 om man gör lite research. Jag betalade 2200 kr för min i NYC för två år sen - i butik. Helt galet att de fortfarande har de priserna i svenska internetbutiker.
205:an finns ju för 1300 kr även i Sverige, så det är ju också ett bra alternativ.
|
|
2009-05-18, 09:49
|
|
Triatleten
|
För övrigt Karvig, varför springer du inte för någon klubb? Du har ju sjukt mkt talang!
|
|
2009-05-18, 09:59
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Citat:
Ursprungligen postat av SannedTempos
+ 1. Jag försöker kalibrera min Polar fotpod på bana med jämna mellanrum. Just vid byte av skor, t.ex. Men när den är ordentligt kalibrerad så tycker jag den mäter riktigt bra och konsekvent.
Btw, du är grym, Karvig! Verkligen en intressant journal du har också 
|
Tack för tipsen.  Jag har kalibrerat med båda mina Nikeskor på bana och de fungerar riktigt bra. Oavsett vilket par jag använder får jag samma resultat. Problemet uppstår just när jag ska byta till mina DS Racers där jag får tejpa fast fotpoden i snörningen. Bara kört två pass med dem hittills men båda har gett vad som känns som galna resultat.
Om jag kalibrerar den för mina DS Racers måste jag väl sen kalibrera om den när jag ska köra med Nikedojorna igen? Blir lite omständligt. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
@SannedTempos: Trevligt att du tycker det och att du läser!  Kolo är grymt. Hade aldrig fixat att hålla det så uppstyrt utan den input jag fått här. Jag gör mitt bästa för att vara lite rörig och gå mycket på känsla. Inbillar mig att det blir roligare läsning så.
|
|
|
2009-05-18, 10:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
Garmin är en fruktansvärt rolig leksak. Kille som man är så ska man ju äga så mycket prylar som möjligt  Lycka till med loppet imorgon!
|
Haha. Prylarna är halva nöjet. Jag sitter nog där med en snart ska du se.  Tack så mycket! Sov dåligt inatt men tänkte lägga mig tidigt och ta sovmorgon imorgon. Det var 500 anmälda till herr motion i söndags så min topp10-placering kanske redan gått åt skogen!
Citat:
Den fanns för typ 1600 spänn på eBay redan för ett par år sen och med tanke på att det kommit två nya modeller sedan dess, så borde man nästan komma ner ännu lägre än 1500 om man gör lite research. Jag betalade 2200 kr för min i NYC för två år sen - i butik. Helt galet att de fortfarande har de priserna i svenska internetbutiker.
205:an finns ju för 1300 kr även i Sverige, så det är ju också ett bra alternativ.
|
Citat:
|
Bra tänkt, missade att kika utanför Sverige. Kanske är lika bra att slå till på en 305:a då, om jag ändå ska köpa en. Min korta era av enbart distans och tid kanske lider mot sitt slut. Eller vad säger ni som använder pulsmätare, ger det så pass mycket för er löpning? Det som talar emot är att jag mest springer för att det är roligt. Att börja mäta pulsen också känns som lite overkill. Utöver det har jag inga argument.
Citat:
För övrigt Karvig, varför springer du inte för någon klubb? Du har ju sjukt mkt talang!
|
Vad snällt att du säger så!  Sjukt mycket vet jag inte om jag kan hålla med om dock, men tack.  Det vore riktigt roligt. Speciellt nu när det går helt okej. Största kruxet är dock det med att få in det i schemat, jobbar sent rätt ofta så det sätter käppar i hjulet. Men det vore kul att ge det ett försök. Om någon har erfarenheter från klubbar i Stockholm, helst söderort/city, får ni gärna dela med er.
|
|
|
2009-05-18, 10:36
|
|
Triatleten
|
Citat:
Bra tänkt, missade att kika utanför Sverige. Kanske är lika bra att slå till på en 305:a då, om jag ändå ska köpa en. Min korta era av enbart distans och tid kanske lider mot sitt slut. Eller vad säger ni som använder pulsmätare, ger det så pass mycket för er löpning? Det som talar emot är att jag mest springer för att det är roligt. Att börja mäta pulsen också känns som lite overkill. Utöver det har jag inga argument. 
|
Jag har haft ganska mkt nytta av min pulsmätare, det ger ytterligare en faktor att ta hänsyn till när man jämför olika pass och tittar på sin utvecklingskurva. Att t.ex. springa 10 km på 40 min med 165 i snittpuls är ju bättre än att springa på samma tid med 178 i snitt. Om man är samma person med samma maxpuls dvs
Citat:
Vad snällt att du säger så!  Sjukt mycket vet jag inte om jag kan hålla med om dock, men tack.  Det vore riktigt roligt. Speciellt nu när det går helt okej. Största kruxet är dock det med att få in det i schemat, jobbar sent rätt ofta så det sätter käppar i hjulet. Om någon har erfarenheter från klubbar i Stockholm, helst söderort/city, får ni gärna dela med er.
|
Man måste ju inte köra alla träningar med eventuell klubb, men jag tror att det är väldigt bra att ha en tränare att bolla med och det är mkt värt att kunna springa intervaller tillsammans med andra emellanåt. Så brukar man få subventionerad avgift till diverse lopp också. Plus att man springer mkt snabbare i klubbdräkt  Någon personlig erfarenhet av rena löparklubbar har jag dock ingen.
|
|
2009-05-18, 21:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag har haft ganska mkt nytta av min pulsmätare, det ger ytterligare en faktor att ta hänsyn till när man jämför olika pass och tittar på sin utvecklingskurva. Att t.ex. springa 10 km på 40 min med 165 i snittpuls är ju bättre än att springa på samma tid med 178 i snitt. Om man är samma person med samma maxpuls dvs
Man måste ju inte köra alla träningar med eventuell klubb, men jag tror att det är väldigt bra att ha en tränare att bolla med och det är mkt värt att kunna springa intervaller tillsammans med andra emellanåt. Så brukar man få subventionerad avgift till diverse lopp också. Plus att man springer mkt snabbare i klubbdräkt  Någon personlig erfarenhet av rena löparklubbar har jag dock ingen.
|
Vi får se hur det blir. Tack för tankarna.
Rätt så slapp dag idag. Känner hur jag börjar bli rätt trött trots att klockan inte ens är 23. Börjar bli gammal.
Citat:
Om man är samma person med samma maxpuls dvs
|
Tack för dagens garv! Satt och dumflinade som ett fån ganska länge.
Senast redigerad av Karvig den 2009-05-18 klockan 21:52.
|
|
|
2009-05-18, 22:43
|
|
Registered User
|
Kan bara stämma in i hyllningskören till Garmin och särskilt GF 305. Har ägt en sådan och jag tycker den var grymt bra för motivationen och disciplinen. Visst, pulsmätningen var nog bra och kul stundtals, men jag tyckte framförallt att de data jag fick, de möjligheter att lägga upp både enkla och mer avancerade pass och den extra krydda det sätter på ett intervallpass att ha en klocka som piper när man ska börja springa gjorde att klockan till den ultimata löparpryl den faktiskt är.
+ 1 på det machine_gun nämnde angående talang och klubb och så.
|
|
|
2009-05-19, 08:11
|
|
Registered User
|
Lycka till på Milspåret!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:56.
|

|