Spännande att se att man gör "rätt" då. Lite fult mätt i början dock. Först mätte han från stången till halsen och sedan från stången till bröstbenets nedre kant. Men det var bra råd!
Men som IPF-lyftare är det/kan vara mycket svårt att följa den teknik till 100% pga maglyftsregeln.
Det är främst trycket mot trapsen och positionen som möjliggör en "lång" stånguttagning som intresserar mej!
I Finland har vi ju 2 förbund IPF förbundet och det förhatliga "preppförbundet". Det goda med detta förutom att vi slipper många preppare i IPF är att man över internet och delvis i IRL får många bra tips på övningar och teknik i speciellt bänken.
2003 när jag började träna bänk köpte jag videon "Benchpress Secrets" producerad av Westside,där fick man sig en hel del goda råd
Denna videosekvens kommer från "Westside Seminars".
Iaf finns det mycket gott att hämta från Dave Tates genomgång av set up i bänken,både som nybörjare och mer avancerad lyftare.
Dock tycker jag det här med att pressa stången i en rak linje är fel...man kommer i en mycket gynnsammare position för att låsa ut vikten om man hela tiden strävar efter att pressa vikten snett bakåt.(vilket de flesta storbänkare gör)
Men som Freddi skriver kan det vara svårt för oss IPF-lyftare att utnyttja den tekniken till fullo pga regeln om maglyft...
Nyklippt vid dagens bänkpass:
Rotator cuff 2 set
Stångrodd 2 set
hantellyft åt sidan 2 set
Bänkpress raw 3x20x20kg 2x10x70kg 3x100,120,150,170kg
Bänkpress stor super katana till plankor
15cm 2x210kg 1x240kg
10cm 1x240kg
7,5cm 1x280kg
4,5cm 1x320kg 1x365kg
1-2cm från bröstet 1x340kg
FU-bänk medium grepp 10x50,90,130kg
Smalbänk 3x100kg 2x3x140kg
Tate press 2 set
CoC
Var rejält sliten efter rawbänkandet onsdag&lördag. Men har man bestämt sig så har man. Först prövade jag att få på mig en tajt vanlig katan, fick på mig den men blodet rann av underarmarna och kunde inte böja armen en milimeter med 210kg + att jag fick nästan panik, så jag fick lov att ta superkatanan som är stor som en tält. Tog väl 1 minut att dra på den.
Den sparkade dock bra, trots att den nog inte gav i princip nåt i lockouten. Skulle lätt fått ner 340kg men fegade ur som vanligt. Eller det var 340,4kg eftersom fjäderlåsen var påsatta. Prövade inte igen, eftersom jag inte ville riskera att bomma och tappa den goda smak i munnen jag hade.
Tack till alla medhjälpare idag. Jocke.V. , Tasken,bjurs,jani, småkillarna och koffe som dessutom tagit som livsuppgift att få den trånga katanan att rymmas på mig.
365kg från 4,5cm planka
Bänkpress 340kg, ser ut som om jag tar det hela vägen men det fattas 1-2cm från bröstet.