Visa resultat för omröstning: Går du till tandläkaren regelbundet?
|
Ja, jag vårdar mitt colgate-leende ömt.
|

|
70 |
63.06% |
Nja, ett och annat besök har jag väl hoppat över.
|

|
21 |
18.92% |
Nej, besök sker endast vid akut tandvärk.
|

|
18 |
16.22% |
Nej, över min döda kropp (aka tandläkarskräck).
|

|
2 |
1.80% |
2007-06-07, 21:52
|
|
special snowflake
Reg.datum: Nov 2004
|
Går du till tandläkaren?
Idag känner jag att jag har äntrat vuxenlivet på riktigt, iom att farbror staten tagit sin hand från min tandhälsa och nu låter mig pröjsa den själv. Jag var med andra ord hos tandläkaren för första gången sedan jag fyllt 20. Inga hål hade jag (tack och lov!), men för två röntgenplåtar och en undersökning som tog femton minuter fick jag vackert hala upp 616 spänn.
Nåväl, det är trots allt en summa som de flesta kan stå ut med (och jag tycker redan att jag betalar ofantliga summor i skatt på min skruttlön så där vill jag ju helst inte behöva dra av mer heller) - men har man riktiga problem med sina gaddar förstår jag att det suger i plånboken. Nu kan jag inte regelverket för tandvård särskilt bra heller; det här är ju ändå välfärdsstaden Sverige så jag antar att det finns någon form av högkostnadsskydd?
För spänningens skull slänger jag in en pollfråga: brukar du gå till tandläkaren eller är det något du bortprioriterar? Då tänker jag främst av kostnadsmässiga skäl. (Nästa år är jag student istället för löntagare och då kommer det kanske vara frestande att lägga pengarna på något mer vettigt som typ... eh, kurslitteratur och öl?).
//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
|
Brevis esse laboro, obscurus fio
|
|
|
2007-06-07, 21:54
|
|
nöff nöff, tut tut!
Reg.datum: Dec 2004
|
Har varit där i år, hade faktiskt ett hål men kom undan jävligt billigt.
|
|
|
2007-06-07, 21:58
|
|
Tränande akademiker
Reg.datum: Aug 2006
|
Har faktiskt tecknat en tandvårdsförsäkring. Gäller tre år och de fixar allt som går sönder under den tiden för en fast kostnad.
|
|
|
2007-06-07, 22:00
|
|
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre
Reg.datum: Mar 2005
|
Jepp, jag går alltid. Aldrig haft hål eller något annat tandrelaterat problem.
|
|
|
2007-06-07, 22:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Nja, hade väl ett litet uppehåll när jag var student, men det var mer för att jag inte tänkte på att gå. Nu är planen att gå varannat år, det torde räcka. Ska nog gå snart igen, gäller att passa på när arbetsgivaren betalar.
|
|
|
2007-06-07, 22:01
|
|
.....
Reg.datum: Aug 2005
|
Jag går till tandläkaren regelbundet. Var senast på kontroll förra våren, så snart är det väl dags igen. Tycker man det är dyrt ska man leta reda på en högskola som har tandhygenist utbildning, där brukar man kunna bli undersökt för en liten summa pengar.
|
|
|
|
|
<Walking Apocalypse>
Reg.datum: Jun 2003
|
Bortprioriterade förr, dock aldrig mer
Tandläkaren är viktig, ju längre du väntar alt skjuter upp, desto dyrare blir det!
Har du riktig otur får du punga ut ett gäng tusen för en rotfyllning etc
|
|
|
|
|
Ulla Bella.
Reg.datum: Apr 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av rikke_B
Har faktiskt tecknat en tandvårdsförsäkring. Gäller tre år och de fixar allt som går sönder under den tiden för en fast kostnad.
|
Låter nice... mer info, tack!
Btw så jag har så sjukt ont i käften så jag kan knappt äte godis... Och det är illa! Anar oro... Tänder på G.
|
|
|
2007-06-07, 22:03
|
|
-Frank-
Reg.datum: May 2006
|
9 år sen jag va hos tandläkaren. Hade inga hål de första 20 åren i mitt liv, och nu sköter jag tänderna bättre, så jag hoppas på turen.
|
Balkantrappan
|
|
|
2007-06-07, 22:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Har aldrig haft ett hål och har inte varit till tandläkaren sedan staten slutade betala för mig(3 år sedan). Ska nog tyvärr dit snart och slita ut några visdomständer innan jag får hål i kinden. Mitt arma sparkonto
|
|
|
2007-06-07, 22:04
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2006
|
Fan vad lik Kate Moss trådskaparen är på sin avatar.
Jag går till tandläkaren när jag har problem med tänderna. Då brukar det inte finnas nån annan som kan hjälpa mig.
|
|
|
2007-06-07, 22:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Jag går vartannat år. Har aldrig haft några hål eller andra problem med mina tänder så det känns ju onekligen lite dumt att hala upp pengarna. Å andra sidan skulle jag inte vilja chansa och strunta i att gå.
|
|
|
2007-06-07, 22:12
|
|
Hårdrockare
Reg.datum: Mar 2006
|
Jag går när de kallar mig, vet inte hur ofta det har blivit. Inte varje år, dock två år i rad nu. Klarade mig från åtgärd senast men det var inte helt 100, fixade flourskölj och hoppas det går över till nästa kontroll.
|
|
|
|
2007-06-07, 22:13
|
|
special snowflake
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dnepr
Fan vad lik Kate Moss trådskaparen är på sin avatar.
|
We'we both got the cocaine-look?
//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
|
Brevis esse laboro, obscurus fio
|
|
|
2007-06-07, 22:23
|
|
Tränande akademiker
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bell@
Låter nice... mer info, tack!
Btw så jag har så sjukt ont i käften så jag kan knappt äte godis... Och det är illa! Anar oro... Tänder på G.
|
Here it comes. Turk-tandläkaren på folktandvården sålde på mig en.
Han gjorde en riskbedömning och klassificerade mig. Betalar drygt 700 å då skulle jag få prioritet före alla andra och bli kallad årsvis för undersökning.
Räknade ut att om jag har mer än ett hål under perioden skulle det löna sig. Hade typ tre hål på g. Hoppas jag får flera hål, typ
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:17.
|

|