handdator

Visa fullständig version : Husköp- hur har folk råd?

Sidor : 1 2 3 4 5 6 [7]

Diomedea exulans
2016-03-18, 10:39
Haha tro mig, jag är en eremitromantiker av rang och skulle gärna bo långt ut i arslet i skogen. Men det är skogen det. Att bo i mindre ord mitt mellan skogen och en större stad däremot - wtf? Alla runt omkring dig är ambitionslösa semirasister med mål på medellång sikt som på sin höjd handlar om ett eventuellt byte av favoritkategori på porrsiten och nästa omgång mello. Jag kräks lite i munnen :)

Av djurägarskäl känner jag ungefär som du. Man ska antingen bo så långt ute i naturen att man kan ha frigående getter, eller bo i lägenhet i stan. Ett mellanting, ett hus med flera grannar inom 50 meter, är meningslöst. Innebär bara onödigt extrajobb med huset gentemot lägenheten.

Slartibartfast
2016-03-18, 10:47
Ett mellanting, ett hus med flera grannar inom 50 meter, är meningslöst. Innebär bara onödigt extrajobb med huset gentemot lägenheten.

I min hemstad byggs det stora nya bostadsområden, med stora plantageägarvillor där det är fyra meter mellan husen. Fattar inte vitsen.

Vad är nöjet med att glida omkring på sina 250m2, när varje fönster vätter ut mot grannens vägg, eller in i deras kök?

Diomedea exulans
2016-03-18, 10:53
I min hemstad byggs det stora nya bostadsområden, med stora plantageägarvillor där det är fyra meter mellan husen. Fattar inte vitsen.

Vad är nöjet med att glida omkring på sina 250m2, när varje fönster vätter ut mot grannens vägg, eller in i deras kök?

Håller med som fan. Även om man inte delar mitt djurintresse så måste det ju ändå vara tomten som är vitsen när man köper hus, inte själva huset? Att man kanske vill ha trevligare utsikt, mer privatliv, lägre ljudnivå, en plats att ställa bilar och båtar på... Själva huset är väl skitsamma, en lägenhet kan ju uppfylla alla behov som insidan av ett hus?

Eller gillar folk att måla fasad, eller nåt?

Mental
2016-03-18, 10:59
Håller med som fan. Även om man inte delar mitt djurintresse så måste det ju ändå vara tomten som är vitsen när man köper hus, inte själva huset? Att man kanske vill ha trevligare utsikt, mer privatliv, lägre ljudnivå, en plats att ställa bilar och båtar på... Själva huset är väl skitsamma, en lägenhet kan ju uppfylla alla behov som insidan av ett hus?

Eller gillar folk att måla fasad, eller nåt?

Fast om man vill ha innomhusytan? En lägenhet på 250m2 är ju lite svårt kanske?

Och den där luftspalten är nog så viktig för att undvika att störa/störas. Om man nu vill ha hembio eller lira trummor på natten :D

Diomedea exulans
2016-03-18, 11:00
Fast om man vill ha innomhusytan? En lägenhet på 250m2 är ju lite svårt kanske?

Och den där luftspalten är nog så viktig för att undvika att störa/störas. Om man nu vill ha hembio eller lira trummor på natten :D

Fair enough då. :)

hurril
2016-03-18, 11:10
Jag tror ni generaliserar lite.

Det finns både lyxhyllor och "små" samhällen som ligger närmre en större stadskärna än vad flera av tunnelbanestationerna gör från Östermalm och livsmervärdet av den boplatsen per krona är många gånger högre än de centralare delarna av de tre stora städerna.

Men det är nog mest unga nyblivna eller blivande föräldrar som kommer vara den större delen av hemvändare.

Jag pratar ändå om områden med ~3000+ invånare. Inte ett hemmarne med 14 personer varav 13 har samma efternamn.

Jag behöver inte bo centralt men däremot, som jag skrev, antingen inom kanske 20 minuter ifrån bra restauranger och klinkande drinkar eller som självförsörjande hippie med egen hampaodling i skogen.

Som du skrev i en annan om mello: jag håller helt med. Men i småorten finns _bara_ det; i stororten, som du (eller någon) också skrev, är man anonym och man kan få svingoda matupplevelser. Eller bara sätta sig och glo på folk.

Mina känslor om detta är inte direkt unika heller med tanke på det köptryck som ändå finns i alla storstadsregioner. Som småortsrunkare kan man inbilla sig att vi storstadsbor är efterblivna som betalar så mycket men ärligt talat handlar det om en större smak. Smak för fler och olika saker helt enkelt.

Calleman
2016-03-18, 11:16
Vad är en större stad och hur långt ut är kransområdet?

Men titta på kranskommunerna till Malmö t.ex.

Ha ha, bor själv i en av dessa kranskommuner du benämner. Visserligen bara bott här i tre år och är uppväxt i Malmö.

Men kombin hus, hav, natur och trädgård tillsammans med 20-30 min pendling till Malmö är med facit i hand oslagbar.

Ett Orm
2016-03-18, 11:52
Själv tycker jag hus slår lägenhet på så många saker att det är värt det extra jobbet, särskilt med barn.
Att bara kunna öppna dörren och gå ut på tomten, grilla, odla lite, plocka nått äpple, ha studsmatta och liten plastpool.
Sen att ha egen ingång, eget garage och framförallt egen tvättstuga.
"Att kunna"är väl grejen antar jag.
Nå särskilt dyrt är det inte heller jämfört med lägenhet. Men nu bor jag iofs i en mindre stad och hade tur att få ett fult hus billigt. Men i ett bra område, ljust och fint och nära till det mesta.
En väldigt stor kostnad blir ju renoveringar och underhåll, men vissa saker kan man ju skjuta på eller skippa helt.

agazza
2016-03-18, 12:55
Jag är uppvuxen 25 minuter från Malmö. Och där är det som beskrivet. :)

Sen är ingen av städerna du nämner speciellt attraktiva imo.

Ja, det är ju två åsikter. Men det kan tänka sig att ni får överspill från karlstads glesbygd.

Det är fina städer, varav en av dem är min hemtrakt, men det som jag ser problematiskt är fortfarande jobb och inkomst.

Jag bor i ett ruckel nu som jag har äckligt låga lånekostnader på, så mellanskillnaden mellan lön och lånekostnad är högre med storstadslön, mot för om jag hade bott i någon av de städer du nämnde. Jag har en boendekostnad på 3600 kr nu för mitt hus och skillnaden om jag hade köpt ett hus i norrland istället, hade varit att jag fått mer för pengarna (sluppit mögel, fått sjönära läge osv). Jag hade dock fått en mycket lägre inkomst, i praktiken lätt 75% av nuvarande lön om inte ännu lägre - så i grund och botten så skulle jag lika gärna kunna öka kostnaden här nere istället och köpa mig en bättre bostad här till samma marginal.

Hade jag fått behålla min storstadslön så hade det varit en annan femma.

Cirka 20% högre genomsnittslön tycker inte jag motiverar 4 gånger högre prisbild på bostad.

Nu tycker jag du bor helt okej så det tänker jag inte heller jämföra med, men ponera att du hade velat bo mer ståndsmässigt och hade lust att flytta, så tror jag att du har möjlighet att jobba på distans via fiberuppkoppling

Till den dagen du helt plötsligt vaknar upp och befinner dig i ett nytt villaområde. :d

Då har man köpt för lite tomt. :)

så vad kom vi fram till? Folk har uppenbarligen råd då bopriserna fortsätter att öka.
Bankerna har ju haft amorteringspolicy sen länge nu, och även då har priserna tilltagit.
Varför?
Efterfrågan är högre än utbudet
Folk tjänar rätt mkt, i sthlm iaf
Räntor fortsatt låga, man kan även binda de till en hyfsat låg ränta
Inflationen fortsatt låg och riksbanken kan tyvärr inte påverka den så mkt själv numera
Par väljer att bo mindre i högre utsträckning än tidigare
Urbanisering
God tillväxt i ekonomin

Amorteringspolicy.

Policy är något man sätter när man inte vill ha effekt, ungefär som när man skall upphandla gästarbetare..

Räntorna är låga, ja
Urbaniseringen, ja
God tillväxt i ekonomin är mer siffertrollande.

Jag behöver inte bo centralt men däremot, som jag skrev, antingen inom kanske 20 minuter ifrån bra restauranger och klinkande drinkar eller som självförsörjande hippie med egen hampaodling i skogen.

Som du skrev i en annan om mello: jag håller helt med. Men i småorten finns _bara_ det; i stororten, som du (eller någon) också skrev, är man anonym och man kan få svingoda matupplevelser. Eller bara sätta sig och glo på folk.

Mina känslor om detta är inte direkt unika heller med tanke på det köptryck som ändå finns i alla storstadsregioner. Som småortsrunkare kan man inbilla sig att vi storstadsbor är efterblivna som betalar så mycket men ärligt talat handlar det om en större smak. Smak för fler och olika saker helt enkelt.

Större smak kan jag förstå, jag tyckte bara inte att jag upplevde det mervärdet under den tid jag bodde i Stockholm, utbudet är större men kvaliteten var sisådär så länge jag inte klev upp på prisnivåer 700kr+ per varmrätt.

Men här tänker jag inte argumentera då det helt enkelt är olika preferenser av mervärde.

benya
2016-03-18, 14:33
Ja, det är ju två åsikter. Men det kan tänka sig att ni får överspill från karlstads glesbygd.

Cirka 20% högre genomsnittslön tycker inte jag motiverar 4 gånger högre prisbild på bostad.

Nu tycker jag du bor helt okej så det tänker jag inte heller jämföra med, men ponera att du hade velat bo mer ståndsmässigt och hade lust att flytta, så tror jag att du har möjlighet att jobba på distans via fiberuppkoppling

Amorteringspolicy.

Policy är något man sätter när man inte vill ha effekt, ungefär som när man skall upphandla gästarbetare..

Räntorna är låga, ja
Urbaniseringen, ja

Större smak kan jag förstå, jag tyckte bara inte att jag upplevde det mervärdet under den tid jag bodde i Stockholm, utbudet är större men kvaliteten var sisådär så länge jag inte klev upp på prisnivåer 700kr+ per varmrätt.

Men här tänker jag inte argumentera då det helt enkelt är olika preferenser av mervärde.

Kommer de nya reglerna att få stor effekt?

– Det återstår att se. Å ena sidan har amorteringskulteren redan förbättrats efter frivilla insatser från bankerna. 94 procent av de nya lånen med höga belåningsgrader amorteras redan. Å andra sidan är det inte alla av dem som verkligen amorteras med minst två procent om året. Dessutom är det betydligt färre lån med belåningsgrader mellan 50 och 70 procent som amorteras och där kommer det nu bli en skärpning. Vi får nu följa utvecklingen noga och se om de önskade effekterna med långsammare prisutveckling och skulduppbyggnad på bostadsmarknaden uppnås.

hurril
2016-03-18, 14:54

Amorteringspolicy.

Räntorna är låga, ja
Urbaniseringen, ja

Det kan du liksom inte mena. Vilka småorter är du i som ens har _en_ riktig restaurang? Det är fan en del horse shit som dras fram här. En ort kring 30-40k invånare har med lite tur 2-3 ställen man kan gå till och maten är godare än grillen.

Gerdler
2016-03-18, 16:56
Det kan du liksom inte mena. Vilka småorter är du i som ens har _en_ riktig restaurang? Det är fan en del horse shit som dras fram här. En ort kring 30-40k invånare har med lite tur 2-3 ställen man kan gå till och maten är godare än grillen.
Bli bättre på att grilla är väl min spontana tanke. Men i övrigt går din poäng hem.

4623
2016-03-18, 17:18
Bli bättre på att grilla är väl min spontana tanke. Men i övrigt går din poäng hem.

http://farm7.static.flickr.com/6163/6180440938_b01be04159_m.jpg

xodd
2016-03-18, 18:16
Samtidigt som jag tycker det är bra med ett amorteringskrav (som å andra sidan marknaden verkar ha reglerat själv vid det här laget) så är det ett högt spel man spelar.

- Folk kan komma att bli ännu mindre benägna att flytta än va de redan är.
- Att inte behöva amortera på nyproduktion under de första 5 åren är helt feltänk och låter bara byggföretagen fortsätta ta ut hutlösa priser för nyproduktion samtidigt som dom lägger över hela produktionskostnaden i lån hos föreningen. Resultatet blir att insatsen går in som vinst. Bostadsrättsföreningar är för övrigt en helt störd boendeform.
- Det byggs redan på tok för lite i Sverige. Vad händer med nybyggnationen om byggbolagen nu blir tvungna att sänka insatspriserna pga förändringar för potentiella kunder? Mindre i vinst > mindre incitament att bygga > mindre nybyggen.

Oddsen är väl att de enda som kommer lida av ett amorteringskrav är de som står utanför bostadsmarknaden idag.

Nelli
2016-03-18, 18:27
Det är fina städer, varav en av dem är min hemtrakt, men det som jag ser problematiskt är fortfarande jobb och inkomst.

Jag bor i ett ruckel nu som jag har äckligt låga lånekostnader på, så mellanskillnaden mellan lön och lånekostnad är högre med storstadslön, mot för om jag hade bott i någon av de städer du nämnde. Jag har en boendekostnad på 3600 kr nu för mitt hus och skillnaden om jag hade köpt ett hus i norrland istället, hade varit att jag fått mer för pengarna (sluppit mögel, fått sjönära läge osv). Jag hade dock fått en mycket lägre inkomst, i praktiken lätt 75% av nuvarande lön om inte ännu lägre - så i grund och botten så skulle jag lika gärna kunna öka kostnaden här nere istället och köpa mig en bättre bostad här till samma marginal.

Hade jag fått behålla min storstadslön så hade det varit en annan femma.

Ruckel är det väl inte längre hehe
Jag bor också i ett 'ruckel' en gammal vinterbonad sommarstuga som nu är 123 kvm med extra garage. Har en del att fixa som kök mm men det blir mer och mer hus av det. Ungefär samma lånekostnad, någon 1000 lapp mer.
Köpte det för 2 år sen för 2.25 m och har 2000kvm tomt. Bor 3 mil från Stockholm. Mycket jobb men kanon investering så man får se det som det. Visst är det mindre land nu när vi har kommunalt va/avlopp och det är ett område som stiger men det finns fortfarande sommarstugor som är vinterbonad som kommer upp på marknaden runt omkring

Nelli
2016-03-18, 18:32
Oddsen är väl att de enda som kommer lida av ett amorteringskrav är de som står utanför bostadsmarknaden idag.

ja det är nog så. Och vi som är inne med gamla lån kommer vara mycket mindre benägna att flytta. Det blir dessutom svårare för föräldrar att hjälpa till då nya bolån på befintlig bostad kommer ge brutala kostnader om man vill försöka lösa hanf penning så.
En arbetskamrat betalar 9000kr för 19 kvm i andrahand och det blir svårt att spara ihop pengar då.

filmjölk
2016-03-18, 19:11
Jag med familj funderar på att sälja lägenheten och hyra en istället. Jag har betalt tillbaks en del av lånet och skulle om jag sålde i dagsläget bli rätt rik med mina mått mätt. c:a 600K i lån kvar, och lägenheten köptes för 8år sedan då för 1,1. Den har gått upp sen dess, men jag vet inte med vad.

Ha is i magen och vänta längre eller försöka sälja så fort som möjligt?

Mantus
2016-03-18, 19:32
ja det är nog så. Och vi som är inne med gamla lån kommer vara mycket mindre benägna att flytta. Det blir dessutom svårare för föräldrar att hjälpa till då nya bolån på befintlig bostad kommer ge brutala kostnader om man vill försöka lösa hanf penning så.
En arbetskamrat betalar 9000kr för 19 kvm i andrahand och det blir svårt att spara ihop pengar då.

Tack och lov att det blir svårare för föräldrar att hjälpa till! Då blir det förhoppningsvis lättare för oss med hyffsad inkomst men utan familj som lägger in pengar att konkurrera med 21-åringar med mamma och pappa i ryggen.

LoveMachine
2016-03-18, 19:52
Jag med familj funderar på att sälja lägenheten och hyra en istället. Jag har betalt tillbaks en del av lånet och skulle om jag sålde i dagsläget bli rätt rik med mina mått mätt. c:a 600K i lån kvar, och lägenheten köptes för 8år sedan då för 1,1. Den har gått upp sen dess, men jag vet inte med vad.

Jag har några motfrågor innan jag ska drista mig till att ge ett svar eller kanske snarare ge mitt resonemang.

Vad ar syftet med att sälja lägenheten?
Hur stor ar skillnaden i månadskostnad (inklusive ränta) mellan nuvarande lägenhet och att hyra en motsvarande lägenhet?
Hur hög ska räntan behöva bli innan det är billigare att hyra motsvarande lägenhet?

The_RobRoy
2016-03-18, 20:01
5 gånger årslönen maximalt i lån ifrån banken är mycket mer begränsade i dagens läge än amorteringskravet. Även de banker som är frikostigare med lån kring 6.5x är ändå ett hårdare krav, då om man har den inkomsten också klarar 2% amortering.

filmjölk
2016-03-18, 20:53
Jag har några motfrågor innan jag ska drista mig till att ge ett svar eller kanske snarare ge mitt resonemang.

Vad ar syftet med att sälja lägenheten?
Hur stor ar skillnaden i månadskostnad (inklusive ränta) mellan nuvarande lägenhet och att hyra en motsvarande lägenhet?
Hur hög ska räntan behöva bli innan det är billigare att hyra motsvarande lägenhet?

Syftet är att det skall bli billigare, och att jag är livrädd för att den skall tappa rejält i värde. Då sitter jag där med kanske en halv miljon i skulder och tycker synd om mig själv. Jag är även rädd för att bli arbetslös eller sjuk och inte få pengar av samhället (vilket händer i sverige idag) vilket innebär att min jag och min familj inte har någon försörjning. Jag är även rädd för att dö, vilket skulle kunna lämna min fru och son utan försörjning. Jag litar inte ett skit på vare sig a-kassa, f-kassa, försäkringsbolag eller socialtjänsten. Jag vill ha ett kapital så att de åtminstone klarar sig ett tag.

Skillnaden i dagsläget är kanske en tusenlapp/månad för det området jag vill flytta till.

Snubben
2016-03-18, 22:14
5 gånger årslönen maximalt i lån ifrån banken är mycket mer begränsade i dagens läge än amorteringskravet. Även de banker som är frikostigare med lån kring 6.5x är ändå ett hårdare krav, då om man har den inkomsten också klarar 2% amortering.

Du tänker på skuldkvotstaket?

http://www.svd.se/fi-chefen-vill-infora-skuldkvotstak-for-bolan

... det där är nog något som kommer bli mer aktuellt i framtiden. När amorteringstjafset har lagts sig och visat sig vara verkningslöst (om) så ja.. skuldkvotstak (om man inte väljer att växla ränteavdraget mot reavinstskatten)

The_RobRoy
2016-03-19, 05:28
Du tänker på skuldkvotstaket?

http://www.svd.se/fi-chefen-vill-infora-skuldkvotstak-for-bolan

... det där är nog något som kommer bli mer aktuellt i framtiden. När amorteringstjafset har lagts sig och visat sig vara verkningslöst (om) så ja.. skuldkvotstak (om man inte väljer att växla ränteavdraget mot reavinstskatten)

Ja det är redan infört hos flera banker, SEB har varit först ut och kört 5x årslön ett bra tag nu.

perl
2016-03-19, 06:44
Ja det är redan infört hos flera banker, SEB har varit först ut och kört 5x årslön ett bra tag nu.

Det märkliga är att folk i allmänhet ändå verkar få väldigt höga lån av sina banker, det eller att dom alltid har enorma värden i tidigare boenden.
snittlönen var 2014 33,600 för män och 29,200 för kvinnor vilket borde ge ett lånetak på 3766000 om det är X5.
Nu har ju säkerligen siffrorna stigit sen dess men borde inte ligga över 4 miljoner tycker jag?
Hur som helst, i Uppsala går radhus för 5 miljoner och uppåt. Så det känns som att alla måste vara belånade nära sitt max om det ska gå runt? för eller senare lär det inte fungera, nu finns det många som kommer från ett boende dom köpt för nästintill 0 kr men hur ska det bli när deras barn ska flytta ut? De flesta verkar ju skaffa minst 2 barn men ofta 3 nuförtiden. Situationen blir ohållbar med dessa priser då de enda som gynnas är dom som redan fanns inne på marknaden innan priserna började skena. De flesta unga idag kan inte ens lägga en kontantinsats på en etta utan sina föräldrars boende i ryggen och då är det i mitt tycke något som är fel på riktigt.

The_RobRoy
2016-03-19, 07:47
Det märkliga är att folk i allmänhet ändå verkar få väldigt höga lån av sina banker, det eller att dom alltid har enorma värden i tidigare boenden.
snittlönen var 2014 33,600 för män och 29,200 för kvinnor vilket borde ge ett lånetak på 3766000 om det är X5.
Nu har ju säkerligen siffrorna stigit sen dess men borde inte ligga över 4 miljoner tycker jag?
Hur som helst, i Uppsala går radhus för 5 miljoner och uppåt. Så det känns som att alla måste vara belånade nära sitt max om det ska gå runt? för eller senare lär det inte fungera, nu finns det många som kommer från ett boende dom köpt för nästintill 0 kr men hur ska det bli när deras barn ska flytta ut? De flesta verkar ju skaffa minst 2 barn men ofta 3 nuförtiden. Situationen blir ohållbar med dessa priser då de enda som gynnas är dom som redan fanns inne på marknaden innan priserna började skena. De flesta unga idag kan inte ens lägga en kontantinsats på en etta utan sina föräldrars boende i ryggen och då är det i mitt tycke något som är fel på riktigt.

Givetvis är det som du beskriver, det är en solklar bubbla. Men den kan drivas högre och högre så länge de som redan är inne i systemet bara byter bostäder med varandra till högre och högre priser. Det som spräcker bubblan är när utbudet ökas kraftigt och det krävs nya köpare utanför systemet för att täcka de nya bostäderna och dessa får inte låna tillräckligt för att köpa, då har vi tillslut tomma bostäder och bubblan kan börja spricka.

shadowfire
2016-03-19, 10:56
Ruckel är det väl inte längre hehe

Haha, jo, jag har ju fortfarande problem med elak lukt och lukt som sätter sig i kläderna. Inte mögel, men kemisk lukt. Så nog är det ett ruckel för flera miljoner som jag bor i. Rätt galet egentligen, när de säljer nybyggda hus i hemtrakten för en spottstyver.

shadowfire
2016-03-19, 11:00

Där jag tycker det märks och hörs som mest är att folk säger sig inte ha råd att ta en karensdag och vara hemma sjuk trots att snoret sprutar ur öronen och förkylningsviruset är som inkletat i alla ventilationsöppningar på kroppen. Eller då någon verkligen blir sjuk och plötsligt blir dödsgnällig för att det är så svårt att få ihop ekonomin när man är sjuk, ensamstående, har två barn, bla bla...

Sedan kollar man på boendet och hopplatjolahoppsansa, där fanns det visst pengar allokerade. Det signalerar i varje fall för mig att man lever på marginalerna och lever utifrån att allt imorgon är lika frid och fröjd som idag, men klarar inte av ekonomiska svängningar. Dessa individer får det hårt om ränteläget studsar uppåt igen.

Snubben
2016-03-19, 11:38

Givetvis är det som du beskriver, det är en solklar bubbla. Men den kan drivas högre och högre så länge de som redan är inne i systemet bara byter bostäder med varandra till högre och högre priser. Det som spräcker bubblan är när utbudet ökas kraftigt och det krävs nya köpare utanför systemet för att täcka de nya bostäderna och dessa får inte låna tillräckligt för att köpa, då har vi tillslut tomma bostäder och bubblan kan börja spricka.

Är det? Möjligtvis bruttoårsinkomsten men inte men kan inte se att t.ex. disponel årsinkomst råder ti t.ex. Göteborg, Stockholm eller Uppsala. Om den gör det måste den ligga på gränsen nu.

Man skall inte heller förminska den psykologiska effekten av t.ex. skuldkvotstak. Bara för att det finns så betyder det inte att folk agerar/Reagerar på det, kommer det däremot en drös med nyheter om det så blir det en effekt. På gott och ont. Samma sak med amorteringskravet, det är, i princip, redan amorteringskrav på boendet, däremot finns det inte skrivet som en lag eller babblas om högt. Gissar på att man kommer se en dunderförsäljning av lgh nu innan 1 juni, efter 1 juni kommer det bli en del stiltje, sen ökar det kort igen och då kommer man börja jiddra om nästa sätt att förhindra ökningar.

Dagen när ränteavdraget justeras samt man gör minsta höjningen på räntan (f ö. bör väl riksbanken kunna höja räntan nu för att få bukt med inflationen?), då kommer det bli skakigt.

// Oraklet.

;)

The_RobRoy
2016-03-19, 11:51
Är det? Möjligtvis bruttoårsinkomsten men inte men kan inte se att t.ex. disponel årsinkomst råder ti t.ex. Göteborg, Stockholm eller Uppsala. Om den gör det måste den ligga på gränsen nu.

"Formeln" är satt på brutto-årsinkomst aka lön innan skatt. Ja min uppfattning är att människor ligger extremt nära 5x årsinkomst. Men många banker har villigt lånat upp till 7x årsinkomst. Om alla banker infört 5x hade nog uppgången bromsat in tidigare.

Ett par där man tillsammans tjänar 60k/mån kan alltså låna

60*12*5= 3.6 MSEK
60*12*7= 5.04 MSEK

Vid 5x blir lånemängden problemet, vid 7x skulle jag säga att det snarare är kontantinsats som är problemet för banken kräver 15% insats (vilket jag tror de är strikare med nu för tiden). På 5.04 MSEK i lån ska man upp med cirka 900K i kontantinsats, för en total köpeskilling av 6 MSEK.

Det är ganska enkelt att leka med de enkla formlerna för att se var gränsen går hos Svenssons för bostadsköp och lika enkelt att då inse hur lite det finns kvar på uppsidan.

perl
2016-03-19, 13:52
Där jag tycker det märks och hörs som mest är att folk säger sig inte ha råd att ta en karensdag och vara hemma sjuk trots att snoret sprutar ur öronen och förkylningsviruset är som inkletat i alla ventilationsöppningar på kroppen. Eller då någon verkligen blir sjuk och plötsligt blir dödsgnällig för att det är så svårt att få ihop ekonomin när man är sjuk, ensamstående, har två barn, bla bla...

Sedan kollar man på boendet och hopplatjolahoppsansa, där fanns det visst pengar allokerade. Det signalerar i varje fall för mig att man lever på marginalerna och lever utifrån att allt imorgon är lika frid och fröjd som idag, men klarar inte av ekonomiska svängningar. Dessa individer får det hårt om ränteläget studsar uppåt igen.

Ja problemet är att många inte insåg hur snabbt det skulle öka heller. Tex om man började med en ganska liten familj på säg ett barn men sen fick tvillingar och då hamnar i sitsen att man måste köpa större, 5:a eller mer. Ja då blir man tvingad att hamna i den sitsen som du beskriver om man inte ska låta barnen bo på varandra. Alternativt flytta långt från städerna men det innebär också troligtvis krav på 2 bilar osv så kostnaden skenar väldigt fort vad man än väljer. För att inte tala om tidsförlust om man flyttar bort från jobb med familj.
Men att vi måste närma oss slutet på en bubbla ser jag som självklart, förstår inte hur hushåll kan bära boendekostnader på dessa nivåer samtidigt som resandet bara ökar och all konsumtion i övrigt också. folk anser sig "rika" då värdet på bostäderna ökar men det är ju låtsaspengar så länge man inte säljer, och säljer man dyrt köper man dyrt.

Baskagge
2016-03-19, 14:19

Du kan ju kolla vad motsvarande lägenheter sålts för i området.

Så länge det är stor bostadsbrist och billigt att låna kommer nog priserna fortsätta långsamt uppåt. Möjligt att det blir en liten rush på bostadsmarknaden innan amorteringskraven träder i kraft.

Frågan är om du lyckas få tag på en billig hyreslägenhet med förstahandskontrakt.

LoveMachine
2016-03-19, 21:17
Syftet är att det skall bli billigare, och att jag är livrädd för att den skall tappa rejält i värde. Då sitter jag där med kanske en halv miljon i skulder och tycker synd om mig själv. Jag är även rädd för att bli arbetslös eller sjuk och inte få pengar av samhället (vilket händer i sverige idag) vilket innebär att min jag och min familj inte har någon försörjning. Jag är även rädd för att dö, vilket skulle kunna lämna min fru och son utan försörjning. Jag litar inte ett skit på vare sig a-kassa, f-kassa, försäkringsbolag eller socialtjänsten. Jag vill ha ett kapital så att de åtminstone klarar sig ett tag.

Skillnaden i dagsläget är kanske en tusenlapp/månad för det området jag vill flytta till.

Det lite som att det egentligen har väldigt lite att göra med själva lägenheten och med med annat. Och det kan jag förstå, jag tycker det är jobbigt att vara belånad även om det i mitt fall var förhållandevis liten kostnad och lite risk.

Säljer du lägenheten så måste du investera pengarna på något sätt, och det är aldrig riskfritt. Det är inte så kul att se ens besparingar försvinna när börsen går ner. Det är inte olikt den stress du beskriver. Att spara pengar genom att amortera och samtidigt se bostadens värde öka är oftast en väldigt bra besparing på lång sikt. Om du dessutom har lägre bostadskostnad så kan du ju spara ihop till en buffert.

Jag mycket väl kan se att bostadspriserna kommer fall rätt rejält över några års sikt. Det är billigt att låna nu, men blir dyrare med ränteavdrag och minusränta kan inte hålla i sig i all evighet. Dessutom börjar lägenheter i Stockholm bli så dyra att kontantinsatserna kan komma att sätta käppar i hjulet. Antingen för att man inte kan få fram pengarna eller för att kostnad för blancolån skenar iväg. Men med de lån du har och den tid du haft lägenheten så ser jag inte risk att du skulle gå med förlust om du säljer den.

Jag skulle antingen sälja nu för att slippa vara satt i skuld och få sinnesfrid eller bo kvar och lär dig hantera de känslorna. Att börja försöka maximera sin vinst och tajma in en topp tror jag inte på. Bostaden ska man ha för att bo i, att börja se den som ett potentiell kassako tror jag bara leder till mer stress.

agazza
2016-03-21, 15:28

Tror snarare att stadsborna överskattar sitt utbud, ett gross restauranger med formpressade fakeklyftpotatisar hinksås och en högst medelmåtta köttbit för 250-400kr är tämligen standard, samma sak gäller tapasställena, asiatiska restauranger och dylikt, bara för att det finns många betyder det inte att utbudet är stort ifall man inte vill besöka det.

Det finns gott om utbud i de större samhälle som klår 70% av utbudet i städerna, har trevligare miljö och lättare åtkomst, jag skulle gissa på att marknaden bara tillåter ett fåtal och därför får verksamheten bättre marginaler.

Visst finns det som räknas som absoluta eliten av restauranger i städerna, men hur ofta går man på dessa ifall man ska vara en ärlig medelsvensson.

Jag ska väl även säga att jag går inte ut och betalar för mat som jag själv kan göra bättre hemma, då har vi hellre bjudning i mina bekantskapskretsar.

Jag upplevde utbudet i Stockholm som övervärderat och väldigt sällan prisvärda, jag har inte heller haft mina bästa besök på något ställe i stockholm.

Men det är väl också antagligen en fråga om personliga preferenser, men att tro att det bara är pizzerior och korvmojar är lite inskränkt.

hurril
2016-03-21, 15:47
Tror snarare att stadsborna överskattar sitt utbud, ett gross restauranger med formpressade fakeklyftpotatisar hinksås och en högst medelmåtta köttbit för 250-400kr är tämligen standard, samma sak gäller tapasställena, asiatiska restauranger och dylikt, bara för att det finns många betyder det inte att utbudet är stort ifall man inte vill besöka det.

Det finns gott om utbud i de större samhälle som klår 70% av utbudet i städerna, har trevligare miljö och lättare åtkomst, jag skulle gissa på att marknaden bara tillåter ett fåtal och därför får verksamheten bättre marginaler.

Visst finns det som räknas som absoluta eliten av restauranger i städerna, men hur ofta går man på dessa ifall man ska vara en ärlig medelsvensson.

Jag ska väl även säga att jag går inte ut och betalar för mat som jag själv kan göra bättre hemma, då har vi hellre bjudning i mina bekantskapskretsar.

Jag upplevde utbudet i Stockholm som övervärderat och väldigt sällan prisvärda, jag har inte heller haft mina bästa besök på något ställe i stockholm.

Men det är väl också antagligen en fråga om personliga preferenser, men att tro att det bara är pizzerior och korvmojar är lite inskränkt.

Nej det är inte standard, du snackar mer skit bara. Du låter som en som inte uppskattar god mat och som nästan aldrig varit ute och ätit gott. Vilket i sig givetvis är helt lugnt; roas man inte av att få äta gott ute så försvinner givetvis de fördelar och mervärde jag snackar om.

Ja det finns riktigt bra restauranger på småorter också. (På riktigt!) Men de är för få! Laga god mat i egen regi är givetvis även det väldigt roande och givande men det är något annat.

Har du bott i flera olika orter i olika delar av landet?

agazza
2016-03-21, 15:56
Nej det är inte standard, du snackar mer skit bara. Du låter som en som inte uppskattar god mat och som nästan aldrig varit ute och ätit gott. Vilket i sig givetvis är helt lugnt; roas man inte av att få äta gott ute så försvinner givetvis de fördelar och mervärde jag snackar om.

Ja det finns riktigt bra restauranger på småorter också. (På riktigt!) Men de är för få! Laga god mat i egen regi är givetvis även det väldigt roande och givande men det är något annat.

Har du bott i flera olika orter i olika delar av landet?

Jag har bott i 6 olika städer under en period av 9 år med kortaste perioden på ett år i Oslo.

Jo det är väldigt vanligt, det har till och med hänt mig på Drottninggatan, vilket bör vara utsatt för marknadskrafter, varav jag har haft mitt livs sämsta bemötande när jag påtalade på ett otroligt svenskt sätt att servicen var dålig, jag åt hjortfilé. Med formpressad klyftpotatis.
Jag tror det beror på marginaler.

Hur som kan vi nog nöja oss med att Städerna har ett stort utbud med bra ställen, större än mindre orter, men mindre orter har också bra ställen, men inte lika många.

Men borta bra men hemma bäst.

Gerdler
2016-03-21, 16:02
Du klagar ganska mycket. Jag är säker på att om du fick dålig service så var det ditt eget fel. Jag får alltid bra service.

4623
2016-03-21, 16:07
lol, drottninggatan? Du kanske ska undvika de värsta turistfällorna. Vilken restaurang var du på? Drottninghof? :D

leo1
2016-03-21, 16:13
Glömmer aldrig när jag såg "Janssons Temptation" på menyn på en griffeltavla utanför en restaurang på Drottninggatan:d

agazza
2016-03-21, 16:18
Du klagar ganska mycket. Jag är säker på att om du fick dålig service så var det ditt eget fel. Jag får alltid bra service.

Jag hörs inte mycket i verkligheten och gör jag det är jag ett under av glädje, utstrålning och utseende. Jag är rätt säker på att personen i fråga antagligen inte är kvar, det var inte hans grej kändes det som.

lol, drottninggatan? Du kanske ska undvika de värsta turistfällorna. Vilken restaurang var du på? Drottninghof? :D

Säkerligen, kommer tyvärr inte ihåg vartefter det var, eller ifall det var en sidogata, men det var nära Drottninggatan, hur som bör placeringen ändå vara starkt konkurrensutsatt och recensioner bör avspegla verkligheten.

Eller är det så att majoriteten av klientelen inte vet vad bra mat är för de kan inte laga någonting själva, och tycker O'leary's har strålande prisvärd gourmet.

4623
2016-03-21, 16:31
Jag hörs inte mycket i verkligheten och gör jag det är jag ett under av glädje, utstrålning och utseende. Jag är rätt säker på att personen i fråga antagligen inte är kvar, det var inte hans grej kändes det som.

Säkerligen, kommer tyvärr inte ihåg vartefter det var, eller ifall det var en sidogata, men det var nära Drottninggatan, hur som bör placeringen ändå vara starkt konkurrensutsatt och recensioner bör avspegla verkligheten.

Eller är det så att majoriteten av klientelen inte vet vad bra mat är för de kan inte laga någonting själva, och tycker O'leary's har strålande prisvärd gourmet.

Skulle säga det handlar mer om kvantitet än kvalitet på Drottninggatan. Det finns sjukt många bra restauranger i Stockholm.

hurril
2016-03-21, 21:50
lol, drottninggatan? Du kanske ska undvika de värsta turistfällorna. Vilken restaurang var du på? Drottninghof? :d

+1

anvihl
2016-03-21, 21:56
Nu överdriver ju alla åt alla håll och kanter här, hakar på; Nej, det finns inte "sjukt många" bra restauranger i Stockholm eller i hela landet, det gör det inte ens i London eller andra metropoler, där finns ett fåtal "sjukt bra" och här finns ännu färre "sjukt bra".

Gillar man isterband på kvarterskrogen har man bara dålig smak, inte hittat en bra restaurang.

hurril
2016-03-21, 21:59
Nu överdriver ju alla åt alla håll och kanter här, hakar på; Nej, det finns inte "sjukt många" bra restauranger i Stockholm eller i hela landet, det gör det inte ens i London eller andra metropoler, där finns ett fåtal "sjukt bra" och här finns ännu färre "sjukt bra".

Gillar man isterband på kvarterskrogen har man bara dålig smak, inte hittat en bra restaurang.

Med detta mästerverk till inlägg är vi kanske klara.

ceejay
2016-03-21, 22:00
jag skulle vilja äta på fäviken.

4623
2016-03-21, 22:03

Ah, här har vi en välberest gourmé hör jag.

hurril
2016-03-21, 22:13
Traska in till whiteguide.se och dra en enkel sökning på Stockholm. Jämför med era favoritorter.

Sir Anselm
2016-03-23, 08:17

Jaså? En kvarterskrog som gör bra isterband själva, serverar med en bra stuvad potatis och kan erbjuda ett bra ölutbud till det, det är i min bok bra. Att du inte gillar isterband är ju inte kvarterskrogens fel.

Och han skrev faktiskt "sjukt många bra", inte "många sjukt bra".

shut teh face
2016-03-23, 10:05
Största anledningen att gå ut och äta i en storstad är att det finns fler restauranger med bra ölutbud, men det är fortfarande många som har dåligt.

Samma gäller på liten ort.

Det är ingen skillnad på kvalité i storstäder och mindre orter tror jag, det är utbudet som avgör saken.

PS: Hurril luktar fisk!

Gerdler
2016-03-23, 10:30
Jaså? En kvarterskrog som gör bra isterband själva, serverar med en bra stuvad potatis och kan erbjuda ett bra ölutbud till det, det är i min bok bra. Att du inte gillar isterband är ju inte kvarterskrogens fel.

Och han skrev faktiskt "sjukt många bra", inte "många sjukt bra".
+Så jävla mycket på det här.

Om man kan leverera bra service och man ger kunden det som står på menyn på menyn till ett rimligt pris i en trevlig miljö så är det en bra restaurang/pub/krog. Sen får ju folk själv avgöra om det räcker med det utbudet som finns, men finns stället kvar 2 år senare så har det gjort vad den har lovat. Kanske inte är nån gastronomisk upplevelse för den som ätit isterband en gång i veckan de senaste 60 åren eller ens för någon annan. Man kan gå till restaurang/pub/krog för sällskapet, servicen (slippa laga mat, diska, handla, plocka) och stämningen och det är det folk gör i allmänhet.

Mental
2016-03-23, 10:30
Största anledningen att gå ut och äta i en storstad är att det finns fler restauranger med bra ölutbud, men det är fortfarande många som har dåligt.

Samma gäller på liten ort.

Det är ingen skillnad på kvalité i storstäder och mindre orter tror jag, det är utbudet som avgör saken.

PS: Hurril luktar fisk!

Nja, i många mindre orter finns det inte marknad nog att satsa på kvalité, kvalité kostar, och många går enbart på pris.

I min gamla hembygd gick ställen som satsade på kvalité till ett lite högre pris omkull, medans pizzerior, billig kinamat och indiskt fungerade. Det gjordes tre olika försök till fine dining men samtliga gick om kull efter ett år eller två.
Det fanns 6-7 pizzerior, 3 korvkiosker, 2 kinarestauranger varav en även hade indiskt. Nu efter jag har flyttat har det även öppnat en "thaikiosk"
Men att gå ut och äta vällagad husman till middag, eller en riktigt fin avsmakningsmeny går inte.

shut teh face
2016-03-23, 10:54
Nja, i många mindre orter finns det inte marknad nog att satsa på kvalité, kvalité kostar, och många går enbart på pris.

I min gamla hembygd gick ställen som satsade på kvalité till ett lite högre pris omkull, medans pizzerior, billig kinamat och indiskt fungerade. Det gjordes tre olika försök till fine dining men samtliga gick om kull efter ett år eller två.
Det fanns 6-7 pizzerior, 3 korvkiosker, 2 kinarestauranger varav en även hade indiskt. Nu efter jag har flyttat har det även öppnat en "thaikiosk"
Men att gå ut och äta vällagad husman till middag, eller en riktigt fin avsmakningsmeny går inte.
OK ja så kanske det är, jag utgår mest från Gotland och Visby och där är det bra utbud och många lokala bryggerier. Men det beror på vad man menar med småort också kanske.

grondahl
2016-03-23, 10:59
Visby är som Åre, statistiska extremvärden gällande utbud kopplade till turism, ex restauranger när det gäller mindre orter i Sverige

hurril
2016-03-23, 12:15

Detta är min erfarenhet av nästan alla småorter. Dels beror det på alla snåljävlar som inte förstår skillnaden mellan micrad pepparstek och god mat som gör att rätter inte kan kosta så mycket mer än en dyrpizza och dels en annan anledning som är svårare att lösa.

Det kostar för mycket pengar att hålla en helt vanligt Bra Restaurang. Jag tror själv helt på skattetrycket; det går inte att få det att gå runt helt enkelt. Så man måste direkt upp på snudd-på-premium-nivå prismässigt och ska det kosta så måste det givetvis smaka. Detta lämnar ett glapp mellan cirka 100 och 250 per rätt som ett ingenmansland. Under bor pizzor, grillen och kebab. Över bor Riktiga Restauranger. Men det där mellan som ändå finns i USA, det verkar inte gå här i Sverige. Vissa vägkrogar försöker men alla som ätit längs E4:an vet att det smakar dynga och gamla skor. Donken är alltid det smarta valet.

Men mest är det för att alla är så jävla snåla. Allt ska vara billigt! Inte för att ni är fattiga heller direkt.

Små orter har inte nog med personliga högtider eller halvrika människor som gillar god mat för att ge underlag åt bra restauranger därmed; man har att konkurrera på enbart pris. PC-prismodellen (ja just den!) tål inga krusiduller, lyx, känsla eller andra detaljer utan handlar strikt om: Är detta en pepparstek (det enda lantisen kan äta utöver pizza eller kebab) eller inte? Kostar den över 110 kronor eller inte? (Vars är bean?)

Mental
2016-03-23, 12:54
Jag gillar möjligheterna stockholm ger. Säg att jag är sugen på burgare...
1 Budget, kring 50-70kr Mcdonalds, burgerking, max
2 Lägre medel 65-95kr Sibylla och andra gatukök
3 Övre medel 120-150 flippin, gnarly, barrels, phils, lilys...
4 Bourgarklassen 200+ AG, Oljebaren, Flying elk...

Hembyn finns bara nivå 2, 6 mil till donken om man vill ned till 1, sedan är det 10+ mil till Gävle eller sundsvall för nivå 3.

Mental
2016-03-23, 13:02
Och det är så skönt att man faktiskt kan få kliva upp några tjugor och få bra snabbmat

Falafelbaren, där man får en helt enormt bra falafel för 80kr
Eller M.O.A.S där man får stört bra kebab för 100-150kr
Eller en riktigt fin Rueben på Katarina Ölcafé för 100kr

Ja, det går att hitta kebab, falafel, burgare och mackor för runt 20-50kr billigare, men då är det oftast mycket sämre matupplevelse. Det är lätt värt att lägga någon krona till och inte äta lika ofta i stället, även för en fattig landstingsträl i vårdsektorn.

hurril
2016-03-23, 13:48
Och det är så skönt att man faktiskt kan få kliva upp några tjugor och få bra snabbmat

Falafelbaren, där man får en helt enormt bra falafel för 80kr
Eller M.O.A.S där man får stört bra kebab för 100-150kr
Eller en riktigt fin Rueben på Katarina Ölcafé för 100kr

Ja, det går att hitta kebab, falafel, burgare och mackor för runt 20-50kr billigare, men då är det oftast mycket sämre matupplevelse. Det är lätt värt att lägga någon krona till och inte äta lika ofta i stället, även för en fattig landstingsträl i vårdsektorn.

Detta. Och omständigheten: lägg ett par spänn till för att få något trevligare, det förlängs lätt till en massa andra saker.

MackeJuve
2016-03-23, 15:04
Kommer också från en småort, ~5000 invånare. Ligger strax utanför Norrköping, ~1-1,5 mil. Det är samma sak där som Mental beskriver: tre pizzerior, varav en även är gatukök, samt en krog. Krogen går bra men har väl inte den högsta kvalitén på käket, trots att det inte är billigt. Nu vet jag inte om orten Mental beskriver ligger många mil ifrån närmsta större stad men i det fall som jag beskriver så förstår jag verkligen varför ingen finare restaurang har öppnat. Man vill väl inte sitta av hela sitt liv i sin hemort utan det är väl kul att komma iväg till "storstan" när det vankas finmat. Farsan snackar om det hela tiden, att det är kul att komma iväg lite, även om det bara är någon mil bort. Jag tror inte att problemet enbart behöver bestå av att folk är snåla utan man hellre unnar sig en tretimmarssemester på något mer spännande ställe.

skaparn
2016-03-23, 17:21
På längre sikt, tror ni att det kommer bli ännu mer koncentration kring Stockholm och att Mälardalen mer eller mindre växer ihop (antingen med bebyggelse eller väldigt bra kommunikationer)?
Alternativet är kanske att Mälardalen inte blir "ett" och att tillväxten måste ske i Göteborg och Malmö när det inte går att bygga i centralare Stockholm längre.

Min egen förhoppning för att hela landet ska leva är faktiskt att vi måste låta en stor del av det dö. Vi kan inte ha ett gäng små orter i inlandet som inte klarar av att försörja sig själva och med en svår demografisk snedfördelning. Jag vill mer eller mindre att Sundsvall och Skellefteå sugs upp i Umeå, och att hela Norrbotten hamnar i Luleå. Först då kommer det finnas kritisk massa för att hålla kvar ungdomen (TM) med jobb, kollektivtrafik och allt sånt.

Jag tycker för övrigt personligen (en smula raljant) att Malmö har gjort det riktigt bra som inte växt ikapp Stockholm. Bättre klimat, nära Köpenhamn, stort upptagningsområde och så vidare. Jag fattar inte hur de lyckas klanta till det så.

Mental
2016-03-23, 17:29
På längre sikt, tror ni att det kommer bli ännu mer koncentration kring Stockholm och att Mälardalen mer eller mindre växer ihop (antingen med bebyggelse eller väldigt bra kommunikationer)?
Alternativet är kanske att Mälardalen inte blir "ett" och att tillväxten måste ske i Göteborg och Malmö när det inte går att bygga i centralare Stockholm längre.

Min egen förhoppning för att hela landet ska leva är faktiskt att vi måste låta en stor del av det dö. Vi kan inte ha ett gäng små orter i inlandet som inte klarar av att försörja sig själva och med en svår demografisk snedfördelning. Jag vill mer eller mindre att Sundsvall och Skellefteå sugs upp i Umeå, och att hela Norrbotten hamnar i Luleå. Först då kommer det finnas kritisk massa för att hålla kvar ungdomen (TM) med jobb, kollektivtrafik och allt sånt.

Jag tycker för övrigt personligen (en smula raljant) att Malmö har gjort det riktigt bra som inte växt ikapp Stockholm. Bättre klimat, nära Köpenhamn, stort upptagningsområde och så vidare. Jag fattar inte hur de lyckas klanta till det så.

Jag tror malmö tappar humankapital till både gbg och cph.

Slartibartfast
2016-03-30, 13:44
Här ett skönt litet skyffe i centrala Helsingfors. 13KEUR/m2

http://www.etuovi.com/kohde/1172499

Man borde investera. kan ju inte gå annat än uppåt.

Eller varför inte en toppmodern etta för 14KEUR/m2?

http://www.etuovi.com/kohde/b87249?sc=M147572037&pos=15

Gerdler
2016-03-30, 14:16
Jag tror malmö tappar humankapital till både gbg och cph.
Vadå tror? Inte så många högkvalificerade jobb i Malmötrakten. Några i Landskrona en hel del i Lund, men Malmö är ett gäng bidragstagare, några fabriksarbetare, några affärer och några uteställen för bidragstagarna. Malmö verkar även agera bostadsområde för Lunds arbetare och en del av de som jobbar i Köpenhamn/Lyngby. De som utbildats i Lund jobbar mestadels i Köpenhamn/Lyngby eller GBG/Stockholm. I vilket fall tjänar Malmö på att ha bron där då det helt plötsligt finns anledning för högutbildade och andra icke-kriminella att bo i Malmö.

Nyland
2016-04-01, 05:18
Dags att börja spara om man vill ha ett drömboende mitt i Göteborg. Tänk att kunna bo på översta våningen (i Europas högsta byggnad :d) och ha utsikt över hela stan.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.3043820-skyskrapor-ska-byggas-i-slottsskogen

:laugh:

Klagarn
2016-04-01, 06:03
Ja, vad är svaret på frågan i topic egentligen? Jag blir framförallt förundrad över alla dessa som köper nyproduktion på attraktiva platser i Stockholm. Så fort de lägenheterna kommer ut till försäljning är de köpta inom en vecka.

Att det finns rika som alltid kommer att ha råd att betala för fina adresser innerstan förstår jag men just dessa typer av lägenheter då?

benya
2016-04-01, 09:00
hur resonerar ni kring nyproduktion i sthlm innerstad som kommer bli klara inom 2-3 år men köps till dagsvärde?
Ska man, eller inte...?

Slartibartfast
2016-04-01, 09:01
Jag blir framförallt förundrad över alla dessa som köper nyproduktion på attraktiva platser i Stockholm. Så fort de lägenheterna kommer ut till försäljning är de köpta inom en vecka.

Samma märkliga fenomen här i Vasa också. 2014 var det stendött på bostadsmarknaden. Trots det ökade plötsligt antalet nybyggda lägenheter med 350% fram till 2016, samtidigt som kvadratmeterpriset ökade med 35% under ett år. Tvåorna såldes ändå direkt. Kvar finns osålda treor och svindyra hyresettor.

agazza
2016-04-01, 09:18
Det är i dagsläget affär att köpa nyproduktion i centrala attraktiva delar innan bygget är klart, andrahandsvärdet är mycket högre än försäljningspriset.

Ifall det är en bra idé om några år är svårt att säga, men antagligen, ingen bryr sig om att avgifterna är för lågt satta och det verkar alltid finnas någon annan som är villig att bli svarte petter.

Snobbe
2016-04-01, 09:23
Det är i dagsläget affär att köpa nyproduktion i centrala attraktiva delar innan bygget är klart, andrahandsvärdet är mycket högre än försäljningspriset.

Ifall det är en bra idé om några år är svårt att säga, men antagligen, ingen bryr sig om att avgifterna är för lågt satta och det verkar alltid finnas någon annan som är villig att bli svarte petter.

Japp, Jag känner till minst 2 personer som har rätt bra pengar från början (annars kan man inte köpa en extra lägenhet antar jag) som köper upp nybyggen och säljer dom så fort dom är klara. Som sagt man vet ju inte hur det kommer vara om några år men just nu verkar det vara en riktigt bra affär o göra så.

Min 1a sålde jag för 92k/kvm i närförort till stockholm. Men har även svårt o se att det börjar sjunka eftersom det inte finns något val direkt.

xodd
2016-04-01, 09:26
Man kan lätt göra affär på folks kortsiktighet. Nu har dock den rabatt som tidigare varit inbakad i nyproduktion enl. mig försvunnit (i alla fall i det området jag har bäst koll på) och folk köper faktiskt mer för att bo. Inte fullt så många lägenheter som kommer ut till försäljning 3 månader innan tillträde.

4623
2016-04-01, 09:40
Försäljningspriset har dock höjts en hel del.

agazza
2016-04-01, 09:44
Japp, Jag känner till minst 2 personer som har rätt bra pengar från början (annars kan man inte köpa en extra lägenhet antar jag) som köper upp nybyggen och säljer dom så fort dom är klara. Som sagt man vet ju inte hur det kommer vara om några år men just nu verkar det vara en riktigt bra affär o göra så.

Min 1a sålde jag för 92k/kvm i närförort till stockholm. Men har även svårt o se att det börjar sjunka eftersom det inte finns något val direkt.

Det är vanligt att mäklare har använt bulvaner för att köpa upp flera stycken själv för att sälja privat vid tillträde.
Det har varit mångmiljonaffärer som varit uppe för granskning.

När tillfälle ges skall tillfälle tas.

Man kan lätt göra affär på folks kortsiktighet. Nu har dock den rabatt som tidigare varit inbakad i nyproduktion enl. mig försvunnit (i alla fall i det området jag har bäst koll på) och folk köper faktiskt mer för att bo. Inte fullt så många lägenheter som kommer ut till försäljning 3 månader innan tillträde.

Problematiken är att man fortfarande har möjlighet att göra glädjekalkyler och hålla relativt låga avgifter.

Relativt lågt inköpspris och den relativt låga instegsmånadskostnaden kommer fortsätta locka idioterna som inte granskar affären, eller sin egen situation.

det finns alldeles för många som inte klarar av dagens samhälle som är så exponeringsorienterat.
Den här "syns man inte finns man inte" mentaliteten tror jag är en stor bov i att den psykologiska aspekten som driver vansinnet.
Den är så mycket starkare nu än på 90 talet, mycket tack vare teknologiframstegen.

Man tävlar inte längre med gamla bekanta och vänner i livets tävling.
Nu tävlar man med allt och alla och ska bara ha mer, utan att folk inser att dom är inte grädden på moset.
De ska inte ha den flottaste bilen eller lägenheten.
Det finns andra människor som gjort mer och ligger i ett högre skikt i samhället.

Tills man helt enkelt bromsar denna typ av person och dess möjligheter kommer kaoset fortsätta, men i en trögare takt.

Jag tror att följande scenario kan bli verklighet, fast i en annan befattning.

http://www.dn.se/motor/swedbank-saljer-lyxbilar-till-vrakpris/

Det är samma typer av personer, men preferenserna om vad som är statussymboler skiljer sig åt mellan länderna.

xodd
2016-04-01, 12:34
Problematiken är att man fortfarande har möjlighet att göra glädjekalkyler och hålla relativt låga avgifter.

Relativt lågt inköpspris och den relativt låga instegsmånadskostnaden kommer fortsätta locka idioterna som inte granskar affären, eller sin egen situation.

Jag håller med dig. Bostadsrättsföreningar är ett helt vansinnigt påhitt. Det som har hänt och anledningen varför det byggs så mycket i dagens läge är för att byggföretagen kan ta ut enorma insatser men produktionskostnaden för fastigheten lägger man sedan över i brfen. Samtliga insatser blir till stor del ren vinst för byggbolagen.

Blir dock lite av ett moment 22 i slutändan. Minskar bolagens möjligheter till vinst minskar även bostadsbyggandet.

agazza
2016-04-01, 12:40
Jag håller med dig. Bostadsrättsföreningar är ett helt vansinnigt påhitt. Det som har hänt och anledningen varför det byggs så mycket i dagens läge är för att byggföretagen kan ta ut enorma insatser men produktionskostnaden för fastigheten lägger man sedan över i brfen. Samtliga insatser blir till stor del ren vinst för byggbolagen.

Blir dock lite av ett moment 22 i slutändan. Minskar bolagens möjligheter till vinst minskar även bostadsbyggandet.

Vi behöver inte mer bostadsbyggande, det finns massor av bostäder.
Det är slöseri på resurser istället för att omallokera befolkning.
Det gäller att använda resurserna mer effektivt.

Alla måste bara inse sin plats i samhället och kanske inte har råd att bo vart som helst eller hur som helst så blir problemet självreglerande.

xodd
2016-04-01, 13:00

Alla måste bara inse sin plats i samhället och kanske inte har råd att bo vart som helst eller hur som helst så blir problemet självreglerande.

Folk behöver ju dock arbete, vilket jag tolkar som att vara är en av de större anledningarna till avfolkning i glesbygd. Det och att det är så jävla hippt att bo och trängas i Stockholm. Sedan höll jag nästan på att glömma landsbygdspolitiken som behandlas som svärmors leprasjuka inavlade kusin.

agazza
2016-04-01, 13:33
Folk behöver ju dock arbete, vilket jag tolkar som att vara är en av de större anledningarna till avfolkning i glesbygd. Det och att det är så jävla hippt att bo och trängas i Stockholm. Sedan höll jag nästan på att glömma landsbygdspolitiken som behandlas som svärmors leprasjuka inavlade kusin.

Det finns arbetstillfällen, problemet är att det är lågnivåjobb och lågnivåfolket inser inte att de är lågnivåfolk, de blir istället en människa som hoppar runt och har 30 arbetsgivare på sitt cv.

Bredbandsutbyggnaden i glesbygden kommer nog ändra företagsklimatet

https://www.acreo.se/sites/default/files/public/acreo.se/upload/publications/prestudy_socio-economic_return_of_ftth_0.pdf

https://www.acreo.se/sites/default/files/public/acreo.se/upload/publications/22.pdf

https://www.acreo.se/sites/default/files/public/acreo.se/upload/publications/23.pdf

Lokala anekdoter visar på ett ordentligt uppköp av lokaler som skulle kunna tänkas bli serverhallar och postterminaler för pakethanteringar, likt schenker.

I de attraktivare miljöerna så som höga kusten regionen ser man också en tillströmning av företagsregistreringar och kompetensinflyttning i de fibrerade exklusivare områdena.

Spiffy
2016-04-01, 16:32
Vadå tror? Inte så många högkvalificerade jobb i Malmötrakten. Några i Landskrona en hel del i Lund, men Malmö är ett gäng bidragstagare, några fabriksarbetare, några affärer och några uteställen för bidragstagarna.

Vad räknas som högkvalificerade jobb?

Lipservice
2016-04-01, 18:50

Politiker *rolleyes*

agazza
2016-04-05, 11:54
http://www.forbes.com/sites/stevekeen/2016/03/27/the-seven-countries-most-vulnerable-to-a-debt-crisis/#18ddad14edcd

hurril
2016-04-05, 11:59

Omallokera befolkningen? Helt oförblommerad kommunism mitt på blanka dagen?

Mental
2016-04-05, 12:00

Inget som säger att staten måste göra det.
Marknadshyror skulle lösa det.

hurril
2016-04-05, 12:09
Inget som säger att staten måste göra det.
Marknadshyror skulle lösa det.

På vad sätt skulle marknadshyror lösa det? Vi har på sätt och vis redan marknadshyror i och med den enorma handel med svartkontrakt som finns. Trots det är inströmmen av folk från Bollnäs till Stockholm över 9000 om dagen.

Jag tror inte den strömmen ändrats särskilt mycket alls som så hyrorna vore 500 spänn för att bo i Yttre Rödnackemåla.

replacement
2016-04-05, 12:23
Det är givetvis mycket smidigare att spara ihop pengar först, så att man inte behöver låna såna enorma summor pengar.

Sedan kan jag bara hålla med om att det finns roligare saker att göra för pengarna än att bo i perfektion. Bostad kan vara viktigt, men det är aldrig värt att låna sig in i fattigdom för.

agazza
2016-04-05, 12:44

Nä, tolka mig rätt så kommer du gilla tanken.

Du dras med både patrask och fölk som inte passar in i storstaden, det gäller att driva ut dom till sina rätta platser igen.

Enda sättet att göra det är att se till att det blir för dyrt för dom att upprätthålla sig där dom inte passar in, tona ner den fackliga verksamheten, invänta högre marknadsräntor, ställ om regeringsmålet angående självförsörjningsgraden.

så kommer effekterna av dessa tre variabler leda till att du får som du vill och jag får som jag vill.

En högre kvalitetsgrad på stadsborna och en större mängd människor i glesbygden.

Det skulle även ge en bättre stabilitet i riket

Mental
2016-04-05, 13:06
På vad sätt skulle marknadshyror lösa det? Vi har på sätt och vis redan marknadshyror i och med den enorma handel med svartkontrakt som finns. Trots det är inströmmen av folk från Bollnäs till Stockholm över 9000 om dagen.

Jag tror inte den strömmen ändrats särskilt mycket alls som så hyrorna vore 500 spänn för att bo i Yttre Rödnackemåla.

Det skulle leda till färre med låg inkomst i city, vilket var vad som efterfrågas. Om det var fri hyressättning skulle det bli svindyrare än vad det redan är och driva bort underklassen från överklassens fina kvarter. Man behöver inte kommunism för att tvinga folk att flytta, det kan kapitalism lösa lika bra.

agazza
2016-04-05, 13:09
Tyvärr tror jag inte att fri marknad leder till så mycket i Stockholm ifall kreditkranen stryps, det finns inte så jävla många höginkomsttagare som man tror. Jag har för mig att det bara är runt 60.000 som tjänar en miljon om året i Stockholm, och hur många lägenheter finns det innanför tullarna enbart?

Då har vi ändå räknat bort danderyd och liknande kransvillaområden.

hurril
2016-04-05, 13:16
Det skulle leda till färre med låg inkomst i city, vilket var vad som efterfrågas. Om det var fri hyressättning skulle det bli svindyrare än vad det redan är och driva bort underklassen från överklassens fina kvarter. Man behöver inte kommunism för att tvinga folk att flytta, det kan kapitalism lösa lika bra.

Vi har redan detta, Mental, via Andrahandsmarknaden på hyreskontrakt. Och nej: det var inte detta vi talade om. Vi talade om var det finns bostader och det gör det helt klart i småorter utanför storstäderna _trots_ att det kostar kanske en tredjedel att hyra där och vid det faller din klasskamp. Eller ska vi säga: den offras på klassidealisternas reglerade hyresmarknad.

Tyvärr tror jag inte att fri marknad leder till så mycket i Stockholm ifall kreditkranen stryps, det finns inte så jävla många höginkomsttagare som man tror. Jag har för mig att det bara är runt 60.000 som tjänar en miljon om året i Stockholm, och hur många lägenheter finns det innanför tullarna enbart?

Då har vi ändå räknat bort danderyd och liknande kransvillaområden.

Vad är det du vill komma åt egentligen? Du verkar mest leta väderkvarnar ärligt talat.

hurril
2016-04-05, 13:20
Nä, tolka mig rätt så kommer du gilla tanken.

Du dras med både patrask och fölk som inte passar in i storstaden, det gäller att driva ut dom till sina rätta platser igen.

Enda sättet att göra det är att se till att det blir för dyrt för dom att upprätthålla sig där dom inte passar in, tona ner den fackliga verksamheten, invänta högre marknadsräntor, ställ om regeringsmålet angående självförsörjningsgraden.

så kommer effekterna av dessa tre variabler leda till att du får som du vill och jag får som jag vill.

En högre kvalitetsgrad på stadsborna och en större mängd människor i glesbygden.

Det skulle även ge en bättre stabilitet i riket

Men du snackar ju bara rappakalja. Det är vanliga människor och ingen jäkla överklass som fyller typ 95% av storstäderna. Fackkampen är något som kommer att dö ut så snart fler inser att den är förlegad och dessutom luktar jävligt illa av samma slags identitetskorruption som drabbar all socialism. "Vi är ju de goda så att jag hjälper in dig, min svåger, det gör väl inget?"

Vad är det du tror att jag vill?

Gerdler
2016-04-05, 14:32
I det här fallet alla jobb som kräver längre än 3 års (bachelor) universitetsutbildning. Och visst har Malmö lika många jurister och läkare per 1000 invånare som gbg och cph men ingenjörerna får för det mesta flytta eller jobba på andra sidan sundet och likaså många av naturvetarna och ekonomerna.
Politiker *rolleyes*
Typiskt okvalificerade.
Men du snackar ju bara rappakalja. Det är vanliga människor och ingen jäkla överklass som fyller typ 95% av storstäderna. Fackkampen är något som kommer att dö ut så snart fler inser att den är förlegad och dessutom luktar jävligt illa av samma slags identitetskorruption som drabbar all socialism. "Vi är ju de goda så att jag hjälper in dig, min svåger, det gör väl inget?"

+1

Det är så lustigt att man vill göra alla åtgärder för jämlik pengafördelning på inkomsterna just. Vad är det för fel på att jag tjänar pengar på att någon jobbar hårt eller har en attraktiv kompetens som är nyttig för samhället?

Drughi
2016-04-05, 15:20
Jag bara håller med att huspriserna är åt fanders.

Tittar på hus nu.

Jag har ett "drömtak" men har även accepterat det faktum att man kommer få lägga ca 5 mille för att få ett hus där det pssar oss geografiskt och bo.

Både jag och sambo är högutbildade och har hyffsat höga löner (svensson-mätt).

Det som endast gör att vi har råd är ivrigt sparande och en potentiall bra affär på vår BRF.
(Vi har dessutom bott snorbilligt i vår BRF. låg avgift och betalade lite för den vid köp).

Annars vette fasen alltså, kanske inte är var mans rätt å bo i villa och storstad ?
Känns som att antigen accepterar men eller gör avkall på annat i livet för och ha råd.

Alternativet är täta finansiärer (pappa,mamma mor&far förlädrar).

agazza
2016-04-05, 16:49

Tittar på hus nu.

Jag har ett "drömtak" men har även accepterat det faktum att man kommer få lägga ca 5 mille för att få ett hus där det pssar oss geografiskt och bo.

Det som endast gör att vi har råd är ivrigt sparande och en potentiall bra affär på vår BRF.
(Vi har dessutom bott snorbilligt i vår BRF. låg avgift och betalade lite för den vid köp).

Annars vette fasen alltså, kanske inte är var mans rätt å bo i villa och storstad ?
Känns som att antigen accepterar men eller gör avkall på annat i livet för och ha råd.

Jag och sambon flyttade till "landet" när vi skulle bli föräldrar, mest för att vi har mycket barnvakter här men också pga att vi inte vill riskera potentiell inlåsning och förlorat ekonomiskt utrymme. Men vi är också födda här och det gjorde saken lättare.

Skickat från min ONE A2001 via Tapatalk

Drughi
2016-04-05, 19:23
Jag och sambon flyttade till "landet" när vi skulle bli föräldrar, mest för att vi har mycket barnvakter här men också pga att vi inte vill riskera potentiell inlåsning och förlorat ekonomiskt utrymme. Men vi är också födda här och det gjorde saken lättare.

Mitt val av område baserar främst på:
Närhet till föräldrar.
Bara beroende av 1 bil då en av oss kan ta oss till jobbet kollektivt med rimlig resväg (tidsmässigt).

Jag hade likväl kunnat köpa ett hus 5 mil därifrån men hade då behövt 2 bilar. 2 trängselskatter, köra fram och tillbaka. Kanske inget dagis/affärer i närheten.

Så ger hellre en miljon extra och få alla andra fördelar.

De ju mitt alternativ då.

Behöver man inte ta hänsyn till det så hade hade jag också sökt mig utåt såklart.

shut teh face
2016-04-05, 20:19
Mitt val av område baserar främst på:
Närhet till föräldrar.
Bara beroende av 1 bil då en av oss kan ta oss till jobbet kollektivt med rimlig resväg (tidsmässigt).

Jag hade likväl kunnat köpa ett hus 5 mil därifrån men hade då behövt 2 bilar. 2 trängselskatter, köra fram och tillbaka. Kanske inget dagis/affärer i närheten.

Så ger hellre en miljon extra och få alla andra fördelar.

De ju mitt alternativ då.

Behöver man inte ta hänsyn till det så hade hade jag också sökt mig utåt såklart.
Du behöver nog ge mer än en miljon extra. Men ja, så är det.
Samma sits som oss, vi bodde i en svindyr nybyggd lägenhet centralt, hyra på 12,5k (hyresrätt), sen flyttade vi 2,5 mil och visst, boendekostnaden är en tredjedel typ, men de här med två bilar alltså = dyrt! :d

Men det är ju mer konstant kostnad, går räntan upp så står man ju där som ett fån. Dock missar man eventuella värdeökningar.

leo1
2016-04-05, 20:30
Husköp- hur har folk råd?

Jag tänker såhär..

Låt säga att 2 drivna personer som jobbar på donken träffas där och blir kära. Dom kommer underfund med att bägge drömmer om att skaffa hus. De lägger undan 2500:- i månaden vardera i 10 år i syfte att spara till hus.

Det blir cirkus 500 000:- helt utan ränta eller om de placerat pengarna smart. Då har dom en hygglig kontantinsats och låt säga att de bägge bytt upp sig till jobb ett steg till på lönetrappan.

Är det inte så att man ofta har lån på bil, båt, skoter och vete fan allt när man sedan kommer på att man ska ha hus också? Tacka fan för att det blir dyrt med alla lån! Man kanske inte ska kunna spontanköpa ett hus?

2 av mina bästa kompisar har köpt hus nyligen. De har också småbarn. Ingen av dom har råd att vara pappalediga då det skulle bli för mycket inkomstbortfall. Så tight lever dom. Tror inte det är helt ovanligt.

Det roliga är att den här tråden skapades 2010, huspriserna har väl eskalerat efter det:d

thenut
2016-04-05, 22:17

Tittar på hus nu.

Självklart är det så, alla har inte råd med allt, och det är inte fel heller.

Scratch89
2016-04-05, 22:26
Jäkligt intressant diskussion de senaste sidorna, grabbar.

perl
2016-04-06, 06:03
Nej jag håller med om att alla inte ska ha råd att bo i villa i storstäderna. Inte heller att alla ska kunna bo centralt i stora lägenheter, det måste få kosta. Men min fundering nu är snarare hur någon har råd överhuvudtaget? Om man inte har hjälp av övervärderad bostad sen innan till kontantinsats alternativt föräldrar som bor i övervärderad villa så går det inte att ta sig in på marknaden.
Lönen i sig spelar oftast ingen större roll som jag ser det. Har bekanta som har ett lån på ca 4,5 miljoner, visst just nu är det billigt med en kostnad på ca 5k för det lånet och vore det så att man visste att det var den räntekostnaden man skulle ha så vore det ok.
Men för varje % räntan stiger på det lånet kostar det dom 3750kr mer i månaden ca, säg då 3 % upp från nuvarande läge, har alla verkligen ca 11k över varje månad?
Då vi pratade med vår bank testade dom att ta det lån man har och ökar räntan med 7% och efter det ska man klara standardkostnaderna för att lånet ska vara godkänt. I tidigare exempel skulle det innebära en ökning av månadskostnaden med 26250, dvs totalt 31250kr utan amortering och andra kostnader som boende innebär. Hur många klarar det idag? nästintill oavsett lön så tror jag det blir svettigt för majoriteten av befolkningen och som jag förstår det är inte 4-5 miljoner något ovanligt stort lån heller.
Nu tror inte jag räntorna kommer stiga såpass mycket men det finns ju massor av människor som man hör att dom inte kan vara föräldraledig eller sjuk då det är för tight. Samtidigt reser fler än någonsin, semester 2 veckor på sommaren och 1 vecka vinter samt sportlov och allt annat. Det låtsaspengar i övervärderade bostäder som rullar runt och det kommer någon få betala för i framtiden, just nu är det unga personer som vill bo i städerna men inte är uppvuxna där, stiger räntorna får alla som ligger på gränsen idag betala.

Calleman
2016-04-06, 08:24
Nej jag håller med om att alla inte ska ha råd att bo i villa i storstäderna. Inte heller att alla ska kunna bo centralt i stora lägenheter, det måste få kosta. Men min fundering nu är snarare hur någon har råd överhuvudtaget? Om man inte har hjälp av övervärderad bostad sen innan till kontantinsats alternativt föräldrar som bor i övervärderad villa så går det inte att ta sig in på marknaden.
Lönen i sig spelar oftast ingen större roll som jag ser det. Har bekanta som har ett lån på ca 4,5 miljoner, visst just nu är det billigt med en kostnad på ca 5k för det lånet och vore det så att man visste att det var den räntekostnaden man skulle ha så vore det ok.
Men för varje % räntan stiger på det lånet kostar det dom 3750kr mer i månaden ca, säg då 3 % upp från nuvarande läge, har alla verkligen ca 11k över varje månad?
Då vi pratade med vår bank testade dom att ta det lån man har och ökar räntan med 7% och efter det ska man klara standardkostnaderna för att lånet ska vara godkänt. I tidigare exempel skulle det innebära en ökning av månadskostnaden med 26250, dvs totalt 31250kr utan amortering och andra kostnader som boende innebär. Hur många klarar det idag? nästintill oavsett lön så tror jag det blir svettigt för majoriteten av befolkningen och som jag förstår det är inte 4-5 miljoner något ovanligt stort lån heller.
Nu tror inte jag räntorna kommer stiga såpass mycket men det finns ju massor av människor som man hör att dom inte kan vara föräldraledig eller sjuk då det är för tight. Samtidigt reser fler än någonsin, semester 2 veckor på sommaren och 1 vecka vinter samt sportlov och allt annat. Det låtsaspengar i övervärderade bostäder som rullar runt och det kommer någon få betala för i framtiden, just nu är det unga personer som vill bo i städerna men inte är uppvuxna där, stiger räntorna får alla som ligger på gränsen idag betala.

Du har rätt i att många inte borde ta för stora lån. Men om man väl tar dessa gäller det att amortera rejält. T ex se till att man klarar den där 7-procentiga räntan (även om det ska mycket till att räntan når de höjderna inom den närmsta framtiden) och när räntan är lägre amortera mellanskillnaden.

Klarar man inte det, ja då borde man heller inte ta dessa lån enligt mitt tycke. Sen är det skit för ungdomar som inte har kontantinsats. Men är man två personer med ok löner så kan man ganska lätt spara en rejäl slant varje månad. Ensam i sthlm däremot så verkar det vara lite mer tight. Ser inte riktigt samma problem i Malmö-området.

Gerdler
2016-04-06, 09:48
Husköp- hur har folk råd?

Jag tänker såhär..

Låt säga att 2 drivna personer som jobbar på donken träffas där och blir kära. Dom kommer underfund med att bägge drömmer om att skaffa hus. De lägger undan 2500:- i månaden vardera i 10 år i syfte att spara till hus.

Det blir cirkus 500 000:- helt utan ränta eller om de placerat pengarna smart. Då har dom en hygglig kontantinsats och låt säga att de bägge bytt upp sig till jobb ett steg till på lönetrappan.

Är det inte så att man ofta har lån på bil, båt, skoter och vete fan allt när man sedan kommer på att man ska ha hus också? Tacka fan för att det blir dyrt med alla lån! Man kanske inte ska kunna spontanköpa ett hus?

2 av mina bästa kompisar har köpt hus nyligen. De har också småbarn. Ingen av dom har råd att vara pappalediga då det skulle bli för mycket inkomstbortfall. Så tight lever dom. Tror inte det är helt ovanligt.

Det roliga är att den här tråden skapades 2010, huspriserna har väl eskalerat efter det:d
Kan två drivna personer jobba som burgarvändare? Det som skulle göra dem drivna i min mening är om de tar sig därifrån, gärna för att skaffa sig en vettig utbildning.

Ska två burgarflippare ha råd att bo i ett hus i Sverige? De bor i trailerparks i USA och har det svårt ekonomiskt. Hur fan ska man motiveras till att bli civilingenjör, jurist, läkare, ekonomimaster eller doktor i nåt vettigt ämne om man kunde leva lika bra som burgarflippare. För tänk på att studenter oftast tar 300-400kkr i studielån och lever ganska sparsamt ofta helt eller delvis på korridorboende eller annat delat boende i 5-6 år då burgarfillaren tjänar pengar som hen kan spara och samla på sig pension med samt ändå leva flottare. (Studenterna nuförtiden får dock på tok för mycket CSN... på min tid var det knappt 7kkr(nu 9kkr) i månaden och det räckte med marginal för mig, de som spenderade allt då hade spenderat allt de fick nu också.)

Klarar man inte det, ja då borde man heller inte ta dessa lån enligt mitt tycke. Sen är det skit för ungdomar som inte har kontantinsats. Men är man två personer med ok löner så kan man ganska lätt spara en rejäl slant varje månad. Ensam i sthlm däremot så verkar det vara lite mer tight. Ser inte riktigt samma problem i Malmö-området.
Det är ju mer skit för ungdomar då de inte kommer vara med om någon vansinnig värdeökning på sin bostad under sina liv. 40-talister till 70-talister och några få 80-talister har fått 2-5 mille i fickan, gratis, utan att jobba för det. Det kommer inte jag få. Jag kommer för alltid att vara fattigare än jag skulle varit om jag föddes 10 år tidigare.

thenut
2016-04-06, 14:47

Vad du måste inse är att för 4.5 miljoner får du ett mindre (eller större) palats i stora delar av Sverige... Utanför storstäderna är det ett väldigt stort lån.

Drughi
2016-04-06, 18:40
Du behöver nog ge mer än en miljon extra. Men ja, så är det.
Samma sits som oss, vi bodde i en svindyr nybyggd lägenhet centralt, hyra på 12,5k (hyresrätt), sen flyttade vi 2,5 mil och visst, boendekostnaden är en tredjedel typ, men de här med två bilar alltså = dyrt! :d

Men det är ju mer konstant kostnad, går räntan upp så står man ju där som ett fån. Dock missar man eventuella värdeökningar.

Det var bara ett exempel men ja kanske 1,5 då.

Allt har ett pris, man får väl sätta det i relation till vad som betyder något.

Kolla 10 års räntan på bankerna, det är en liten indikation på hur galet det kan gå.

Självklart är det så, alla har inte råd med allt, och det är inte fel heller.

Nej absolut inte.

Sättet jag gjorde det på var att leva som en kyrkråtta i ca 2,5 år för att kunna köpa bil och skrapa ihop en halv miljon. Sedan ett lägenhetsköp som gick bra med renoveringar jag ägnade mig åt på kvällar/helger.
Så de absolut inget man fått gratis.

Jag tycker också folk lever över sina tillgångar men en tumregel borde ju va att lån/drift/amorteringar inte bör vara mer än 1/3 av ens totala inkomst.
Då är man nog rätt safe, kan man räkna så så bör man ha råd.

KlopFer
2016-04-06, 18:55
Det är roligt att lyssna på folk på jobbet som pratar om bostadslån, amorteringskrav osv. Då hör man kollegor som kör "passa på nu" innan amorteringskravet kommer. Varför? Så du kan sitta med 3-4miljoner i lån och amortera 300kr i månaden och om 5-10år kommer du ha en sinnessjuk boendekostnad eftersom lånet sjunkit med 0,0000000%.

Hör ingen som säger att man lyckats köpa en finare lägenhet/hus och nu amorterar kraftigt för att kunna leva billigare i framtiden eller åtminstone ha samma boendekostnad. Men en del verkar tro att ifall räntan går upp så är det bara något tillfälligt. Typ "Ja, vi har räknat om räntan går upp till 5% så får vi bara hålla igen lite några månader". Vem har sagt att det kommer gå ner igen? Det upplever jag att många verkar tro iallafall.

Många verkar lita på att banken har koll. Att folk inte får låna mera än vad hushållet skulle klara av men det tror jag är bullshit. Vi som är aktieägare vill ha avkastning och man vill hålla marknaden nöjd därför krävs det att folk tar nya lån.

Börjar svensson spara pengar blir det ett jävla liv och man ska införa minusränta på sparkonto för att folk inte ska ha något där och istället får man ränteavdrag på sina lån.

Blir förbannad när jag bara tänker på det. Jag tror inte på någon bostadsbubbla men jag tror många kommer få det svettigt i framtiden.

Drughi
2016-04-06, 19:11
Det är roligt att lyssna på folk på jobbet som pratar om bostadslån, amorteringskrav osv. Då hör man kollegor som kör "passa på nu" innan amorteringskravet kommer. Varför? Så du kan sitta med 3-4miljoner i lån och amortera 300kr i månaden och om 5-10år kommer du ha en sinnessjuk boendekostnad eftersom lånet sjunkit med 0,0000000%.

Hör ingen som säger att man lyckats köpa en finare lägenhet/hus och nu amorterar kraftigt för att kunna leva billigare i framtiden eller åtminstone ha samma boendekostnad. Men en del verkar tro att ifall räntan går upp så är det bara något tillfälligt. Typ "Ja, vi har räknat om räntan går upp till 5% så får vi bara hålla igen lite några månader". Vem har sagt att det kommer gå ner igen? Det upplever jag att många verkar tro iallafall.

Många verkar lita på att banken har koll. Att folk inte får låna mera än vad hushållet skulle klara av men det tror jag är bullshit. Vi som är aktieägare vill ha avkastning och man vill hålla marknaden nöjd därför krävs det att folk tar nya lån.

Börjar svensson spara pengar blir det ett jävla liv och man ska införa minusränta på sparkonto för att folk inte ska ha något där och istället får man ränteavdrag på sina lån.

Blir förbannad när jag bara tänker på det. Jag tror inte på någon bostadsbubbla men jag tror många kommer få det svettigt i framtiden.

Själva tanken är väl likt nybyggda BRF egentligen, amortera så lågt som bara krävs å låta inflationen sköta allt där 3-4 miljoner om 20 år är kaffepengar.

Jag däremot är FÖR amortering, man ska amortera. Men sen kan man ju argumentera att man inte ska.

Vem som blir idioten får vi väl reda på om X antal år.

Är det något jag lärt mig av världsmarknaden är att det man tror kommer ske sker inte. Att räntan skulle gå upp kan likväl sluta i att vi får pengar av staten...pengar är ju ändå inte knutna till något längre.

Det är hela denna karusellen som gör mig yr och där jag inte vet vad jag ska tänka eller tro.

Men hela konsumptionssamhället är ju byggt på att pengarna ska snurra. Bäste är nog att hålla sig utanför och investera i alternativa investeringar (bostäder/aktier/i sig själv i form av utbildning etc).

agazza
2016-04-11, 20:45
Frågan man ska ställa sig.

Är jag beredd att betala dubbla köpessumman i form av ränta under min livstid eller inte.

Kommer eventuell prisstegring hålla samma takt som räntekostnaden under boendeperioden?

skaparn
2016-04-11, 22:24

Är jag beredd att betala dubbla köpessumman i form av ränta under min livstid eller inte.

Kommer eventuell prisstegring hålla samma takt som räntekostnaden under boendeperioden?

Hur räknar du nu?

Jag gav mig på ett räkneexempel, och landar inte ens i närheten av dubbla köpessumman. Många antagenden gjorde, såklart, men det känns inte som att jag är överdrivet optimistisk med en snittränta på 5% och en realistisk amorteringstakt. Det som är optimistiskt är ett antagande om 30% ränteavdrag. Det är mycket möjligt att det sjunker över tid, men även då så når vi inte dubbla köpeskillingen

boendetid (år) 30
summa 6,000,000
lån 4,000,000
ränta 5%
amortering 100,000
ränta 30 år 2,677,500

år lån ränta
0 4,000,000 140,000
1 3,900,000 136,500
2 3,800,000 133,000
3 3,700,000 129,500
[...]
28 1,200,000 42,000
29 1,100,000 38,500

agazza
2016-04-12, 06:45
Hur räknar du nu?

Jag gav mig på ett räkneexempel, och landar inte ens i närheten av dubbla köpessumman. Många antagenden gjorde, såklart, men det känns inte som att jag är överdrivet optimistisk med en snittränta på 5% och en realistisk amorteringstakt. Det som är optimistiskt är ett antagande om 30% ränteavdrag. Det är mycket möjligt att det sjunker över tid, men även då så når vi inte dubbla köpeskillingen

boendetid (år) 30
summa 6,000,000
lån 4,000,000
ränta 5%
amortering 100,000
ränta 30 år 2,677,500

år lån ränta
0 4,000,000 140,000
1 3,900,000 136,500
2 3,800,000 133,000
3 3,700,000 129,500
[...]
28 1,200,000 42,000
29 1,100,000 38,500

Jag är själv 27 år, jag kommer bo i villa i över 40 år, antagligen 50 år.

Som jag förstår dig så menar du att du köper en villa för 6 miljoner och pyntar i 2 egna miljoner själv?

Är det ett normalscenario?

normalscenariot är att folk lånar även till den lagstadgade kontantinsatsen till en väsentligt högre ränta utan säkerhet.

Snitträntan för kommande 30 år har du satt till 5%, är det ett verkligt scenario?

Snitträntan sedan 80 talet ligger runt 15% fram till idag.

Vad är genomsnittsamorteringen?

Vad händer ifall bostadsmarknaden får sig en liten törn till, likt den 92?

Jag tror dom största glädjeposterna för dig just nu är boendetiden och låneuppdelningen.

Räknar man på en villa för 6 miljoner så måste folk minimum kasta in 900.000kr i insats, vem har det idag efter en avklarad bostadsförsäljning? Netto?

4623
2016-04-12, 07:09
Hur bitter är du egentligen att ditt boende inte ökat mycket?

agazza
2016-04-12, 08:03
Hur bitter är du egentligen att ditt boende inte ökat mycket?

Jag?

4623
2016-04-12, 08:06
Jag?

ja

Paperbasket
2016-04-12, 08:27
Ang burgerflipparna. Antagandet förutsätter att de båda direkt inser från första ögonblick att de vill köpa hus och att det är just med den andra personen.

Hur ofta händer det? I min värld tar det något/några år kanske, spec. som ung, innan man bestämmer sig för sådana beslut.

agazza
2016-04-12, 08:30
ja

Möjligtvis less på fattigjon som pratar stort. Det har jag tröttnat på.

Men det är det enskilt viktigaste ekonomiska beslutet en person tar under sitt liv, och det är viktigt att vara införstådd i alla aspekter.

I alla dessa diskussioner så brukar samtalen genomsyras av förnekelse.

Jag själv är inte särskilt riskbenägen och äger mina fastigheter.
Nu är dessa i Västernorrland, skall jag poängtera.

I Stockholm har jag enbart en hyresrätt.

Det jag försöker hjälpa människor med, är att ta med alla viktiga aspekter i sina livsbeslut. Jag är själv helt opartisk i frågan.

Men människor måste förstå att det kan drabba deras långsiktiga ekonomiska utrymme negativt.

4623
2016-04-12, 08:58
Förstår ändå inte var du vill komma. Vad är alternativen menar du? Och kom inte dragandes med deurbanisering

agazza
2016-04-12, 09:20
Förstår ändå inte var du vill komma. Vad är alternativen menar du? Och kom inte dragandes med deurbanisering

Alternativen?

Det som behöver komma till är att folk måste inse att många måste sänka sin standard och komma över sin hybris.

Det skulle ha skett för länge sen.

Ifall folk inte har riktig kontroll på sitt långsiktiga ekonomiska utrymme så kommer det drabba mig på sikt, det är väl också en annan drivkraft för mig i ärendet.

Tyvärr kommer människor aldrig bli så långsiktiga, de kommer inte heller släppa sin avundsjuka och behov av bekräftelse, därför behöver även den här frågan regleras på ett helikopterperspektiv.

Alternativt en sundare amorteringskultur, den skulle behöva lagstadgas ordentligt, då skulle också medvetandet öka.

Mental
2016-04-12, 10:02
Hmm, listräntorna för bundna lån är ju låg även på ganska långa lån.
Listräntan för ett 7:år långt lån på swedbank är idag 2,79. Bör gå att förhandla ned till 2% . Det ger ju ett jävligt billigt och tryggt lån över tiden. På 7 år hinner man amortera bra.
Men det känns fel att binda när det är så billigt med 3månaders. :p

PureWhey
2016-04-12, 10:06
Alternativen?

Det som behöver komma till är att folk måste inse att många måste sänka sin standard och komma över sin hybris.

Ifall folk inte har riktig kontroll på sitt långsiktiga ekonomiska utrymme så kommer det drabba mig på sikt, det är väl också en annan drivkraft för mig i ärendet.

Tyvärr kommer människor aldrig bli så långsiktiga, de kommer inte heller släppa sin avundsjuka och behov av bekräftelse, därför behöver även den här frågan regleras på ett helikopterperspektiv.

Alternativt en sundare amorteringskultur, den skulle behöva lagstadgas ordentligt, då skulle också medvetandet öka.

Bra inlägg! :)

4623
2016-04-12, 10:23
Alternativen?

Alternativen till detta

agazza
2016-04-12, 10:33
Alternativen till detta

Alternativet är en påtvingad amorteringskultur eller lägre skuldsättningsnivå.

Människor måste bara vara helt insatt i informationen.

skaparn
2016-04-12, 10:38
Jag är själv 27 år, jag kommer bo i villa i över 40 år, antagligen 50 år.

Som jag förstår dig så menar du att du köper en villa för 6 miljoner och pyntar i 2 egna miljoner själv?

Är det ett normalscenario?

normalscenariot är att folk lånar även till den lagstadgade kontantinsatsen till en väsentligt högre ränta utan säkerhet.

Snitträntan för kommande 30 år har du satt till 5%, är det ett verkligt scenario?

Snitträntan sedan 80 talet ligger runt 15% fram till idag.

Vad är genomsnittsamorteringen?

Vad händer ifall bostadsmarknaden får sig en liten törn till, likt den 92?

Jag tror dom största glädjeposterna för dig just nu är boendetiden och låneuppdelningen.

Räknar man på en villa för 6 miljoner så måste folk minimum kasta in 900.000kr i insats, vem har det idag efter en avklarad bostadsförsäljning? Netto?

I snitt 15% sedan 1980? Jag kollade lite snabbt på Swedbanks historik sedan 1982, och även om 3-månadersräntan är uppe i 15% stundtals så förstår jag inte hur du kommer fram till 15%.
Men visst, kommande 30 åren kanske bli 7-8 procent i ett höginflationsscenario. Det stora hotet från höjda räntor är väl ändå vad det kan göra med värderingen samt kassaflödet? Jag tror inte det totala beloppet betalt i ränta kommer vara det stora problemet.

Ang. kontantinsats så är jag kanske överdrivet konservativ. Personligen skulle jag aldrig låna mer än 70-80% på en billig bostad, 60-70% vid ännu större belopp.
Genomsnittsamortering vet jag heller inget om, men att planera för att ha betalt av 90-100% av lånen efter 30-40 år känns som hygien i en sund privatekonomi, så jag kanske räknar för mycket utifrån hur jag sköter min egen ekonomi och inte hur cis-Micke och cis-Kattis gör när de köper hus.

Har personligen en lite för stor besatthet i kassaflöde, så jag måste ofta modellera på helår för att inte känna mig illa till mods enskilda månader. Jag har faktiskt ingen balansräkning på papper dock, det håller jag i huvudet.

Men visst, kanske är jag naiv och tror för mycket om folk. Jag blir till exempel förvånad när jag hör att vissa inte ens har en stor arbetsbok i Excel eller liknande där de kan få en översikt av makrofinanserna.

agazza
2016-04-13, 06:06
I snitt 15% sedan 1980? Jag kollade lite snabbt på Swedbanks historik sedan 1982, och även om 3-månadersräntan är uppe i 15% stundtals så förstår jag inte hur du kommer fram till 15%.
Men visst, kommande 30 åren kanske bli 7-8 procent i ett höginflationsscenario. Det stora hotet från höjda räntor är väl ändå vad det kan göra med värderingen samt kassaflödet? Jag tror inte det totala beloppet betalt i ränta kommer vara det stora problemet.

Ang. kontantinsats så är jag kanske överdrivet konservativ. Personligen skulle jag aldrig låna mer än 70-80% på en billig bostad, 60-70% vid ännu större belopp.
Genomsnittsamortering vet jag heller inget om, men att planera för att ha betalt av 90-100% av lånen efter 30-40 år känns som hygien i en sund privatekonomi, så jag kanske räknar för mycket utifrån hur jag sköter min egen ekonomi och inte hur cis-Micke och cis-Kattis gör när de köper hus.

Har personligen en lite för stor besatthet i kassaflöde, så jag måste ofta modellera på helår för att inte känna mig illa till mods enskilda månader. Jag har faktiskt ingen balansräkning på papper dock, det håller jag i huvudet.

Men visst, kanske är jag naiv och tror för mycket om folk. Jag blir till exempel förvånad när jag hör att vissa inte ens har en stor arbetsbok i Excel eller liknande där de kan få en översikt av makrofinanserna.

Jag skulle tro att du är dig själv närmast och som du beskriver dig så är du verkligen inte representativ för den stora massan när det gäller bostadsköp och personlig ekonomisk kontroll.

Lol på fetmarkerat för den delen, jag vet ingen, förutom du och jag nu då, som är så skitnödig.

Men just detta förstör även för de som är ansvarsfulla och gör en riktig analys av sin finans och bostaden man skall köpa.

Hur många gör en riktig besiktning för dolda fel innan köp? Näst intill ingen.

mini
2016-04-13, 06:27

Du pratar väldigt mycket om vad andra gör och inte. Är det en känsla eller fakta? (Om ett fel kommer fram i en besiktning är det inte dolt.)

agazza
2016-04-14, 09:25
Du pratar väldigt mycket om vad andra gör och inte. Är det en känsla eller fakta? (Om ett fel kommer fram i en besiktning är det inte dolt.)

Fakta, men jag ska försöka hinna med källhänvisningar lite oftare.

Men jag känner också att jag redan postat hänvisningar i tråden redan, just nu har jag upprepat mig i flera år.

Besiktningsmannen har oftast inte certifierad kompetens inom alla yrken. Hur många gånger har din besiktningsman kontrollerat alla eluttag och väggkoppar?

Oftast är det en enklare okulärbesiktning över eventuella vattenskador, dränering, mögel, proppskåp.

Snubben
2016-04-14, 11:28
Läs bolånerapporten som släpptes idag av Finansinspektionen. Allt är lugnt. Köp.

The_RobRoy
2016-04-14, 13:51
Läs bolånerapporten som släpptes idag av Finansinspektionen. Allt är lugnt. Köp.

Skumläste rapporten, det ser ju onekligen rätt stabilt ut. Är ändå övertygad om att vi är väldigt nära toppen, max 20% på uppsidan, sen kan vi bara gå sidleds eller ned.

Osukaru
2016-04-14, 14:31
Jag skulle tro att du är dig själv närmast och som du beskriver dig så är du verkligen inte representativ för den stora massan när det gäller bostadsköp och personlig ekonomisk kontroll.

Lol på fetmarkerat för den delen, jag vet ingen, förutom du och jag nu då, som är så skitnödig.

Men just detta förstör även för de som är ansvarsfulla och gör en riktig analys av sin finans och bostaden man skall köpa.

Jag köpte just. Jag kommer just från högskola med inriktning fastighetsekonomi, så jag var inställd på att ordna med en ordentlig besiktning. Verkligheten ser dock ut som sådan att man inte har tid att ta dit en besiktningsman - de jag kollade med hade ca 2-3 veckors väntetid. Föreslår man det till en säljare av en attraktiv bostad väljer hen en annan köpare för att få det sålt snabbare (räknat på ettor i innerstaden).

agazza
2016-04-14, 15:10
Jag köpte just. Jag kommer just från högskola med inriktning fastighetsekonomi, så jag var inställd på att ordna med en ordentlig besiktning. Verkligheten ser dock ut som sådan att man inte har tid att ta dit en besiktningsman - de jag kollade med hade ca 2-3 veckors väntetid. Föreslår man det till en säljare av en attraktiv bostad väljer hen en annan köpare för att få det sålt snabbare (räknat på ettor i innerstaden).

Ja, och dessa besiktningsmän utför bara en enkel översyn, drar man det i lång bänk skall en fackman ha kontrollerat sin specifika bit, i detalj. Så länge den inte är helt infälld/dold/otillgänglig.

Ska man sälja ska man spika igen inspektionsluckor och dylikt.

Kallsone
2016-04-16, 10:27
Någon som har koll på BoKlok? Något samarbete som skanska har med ikea. riktigt billiga bostäder. Jag sitter och kollar lite på dessa
http://www.boklok.se/boletare/hitta-bostad/till-salu/projekten/sverige/Hallands-lan/travet-halmstad/#_120440

Men är lite skeptisk, främst till kvalitén. De var ju jäkligt billiga iallafall.

xodd
2016-04-16, 11:36
Någon som har koll på BoKlok? Något samarbete som skanska har med ikea. riktigt billiga bostäder. Jag sitter och kollar lite på dessa
http://www.boklok.se/boletare/hitta-bostad/till-salu/projekten/sverige/Hallands-lan/travet-halmstad/#_120440

Men är lite skeptisk, främst till kvalitén. De var ju jäkligt billiga iallafall.

Radhusen är ju inte fantastiskt billiga på något sätt. 2,9 miljoner för 108 kvm ger en kostnad på 26850 kr/kvm.

Bostadsrätterna är ju rätt uppenbart att dom lagt över ganska stora lån på föreningen. Avgift på 4000 kr i månaden där man säkert beräknat det på dom låga räntorna vi har i dagens läge. Lägg där till egen fakturering av el och varmvatten så blir det genast inte speciellt billigt. Sedan vänder det sig i magen på mig när jag tänker på att bygga flerfamiljshus med träkonstruktion. Det blir mer lyhört och kraven är inte speciellt högt ställda på producenterna när det kommer till stegljud etc. Barnfamilj ovanpå så får man sig ett nervöst sammanbrott på en kvart.

Lägg där till att man kanske bygger där inte markpriserna är som högst innebär att man kan pressa priserna rätt bra.

Beelz
2016-04-16, 20:11
Ja, och dessa besiktningsmän utför bara en enkel översyn, drar man det i lång bänk skall en fackman ha kontrollerat sin specifika bit, i detalj. Så länge den inte är helt infälld/dold/otillgänglig.

Ska man sälja ska man spika igen inspektionsluckor och dylikt.

Undanhåller man fel som man själv vet om är det väl straffbart?

The_RobRoy
2016-04-17, 11:13
Ett kul verktyg för att få en uppfattning hur belånade människor är (samt vad de tjänar):

http://www.hitta.se/kartan?lsc=59.34031:18.07667&zoom=17

Vattenflaska
2016-04-17, 12:35
Sedan vänder det sig i magen på mig när jag tänker på att bygga flerfamiljshus med träkonstruktion. Det blir mer lyhört och kraven är inte speciellt högt ställda på producenterna när det kommer till stegljud etc. Barnfamilj ovanpå så får man sig ett nervöst sammanbrott på en kvart.

Källa på det? Att det ska vara mer lyhört tänkte jag. Jag har nämligen hört motsatsen att höghus i trä ska vara bättre på många sätt, bland annat att de ska vara tystare.

http://www.folkhem.se/tio-sanningar-om-trahus (punkt 3, den källa jag kunde hitta nu)

Av de boenden jag hittills har haft så har det varit betong och jag har ändå hört grannarna många gånger.

Ang. besiktning av boende så är det inte så lätt. Dels är man som köpare ofta inblandad i många objekt, att betala för en besiktning på varje objekt blir dyrt (även om jag tycker att det vore klokt eftersom det troligtvis är den största investering man gör).
Sedan är det lite skillnad mellan att köpa en bostadsrätt och ett hus, med avseende på risk och kostnad för ev. dolda fel tänker jag.

Tänk om det gick att inkludera besiktningsuppgiften för mäklaren och att detta redovisades i samband med försäljningen.

Klagarn
2016-04-17, 14:34
Ett kul verktyg för att få en uppfattning hur belånade människor är (samt vad de tjänar):

Hur kan de ha så låg belåning på den adressen? Måste ju cashat flera miljoner kontant då?

xodd
2016-04-17, 14:47
Källa på det? Att det ska vara mer lyhört tänkte jag. Jag har nämligen hört motsatsen att höghus i trä ska vara bättre på många sätt, bland annat att de ska vara tystare.

Min egen upplevelse och vad folk i branschen hävdar (sedan finns det antagligen lika många åsikter här som det finns individer). Har senaste 5 åren bott i 3 lägenheter varav 2 varit betongbjälklag och 1 är trästomme med träbjälklag. Samtliga nybyggen. Det är en enorm skillnad mellan ett bjälklag i trä och ett dito i betong, framför allt när det kommer till stegljud och klamp. Sedan är det ju å andra sidan svårt att jämföra med tanke på olika konstruktionssätt.

Har tittat en del på att bygga villa också, och en av fördelarna som lyfts fram med betong/lättbetong-bjälklag är ljust dess tysthet.

agazza
2016-04-17, 15:03
Undanhåller man fel som man själv vet om är det väl straffbart?
Jo men det är nog en svår rättshistoria att gå igenom.
Fanns det ingen besiktning vid sitt eget köp kan ju lika gärna en tidigare ägare ha gjort det.

The_RobRoy
2016-04-17, 15:11
Hur kan de ha så låg belåning på den adressen? Måste ju cashat flera miljoner kontant då?

Dom köpte nog inte i förrgår..

oath5
2016-05-20, 16:17
Någon som har koll på om man fortfarande (gick förr) kan ha någon/några som borgenär vid ett bolån? Är ju helt omöjligt att bli beviljad lånelöfte som ensamstående trots att man är skuldfri, fast jobb, har till hela insatsen osv.

Nån som har kollat detta på sistone?

tossefar
2016-05-20, 16:27
Jag tyckte tvärtom att det var alldeles för lätt att få lånelöfte. Vad exakt är det de anmärker på? Så länge man inte har en jättelåg lön så borde det inte vara några bekymmer.

Vinter
2016-05-20, 16:54

Intressant, jämförde några områden i södra Stockholm jag bott i. Det ser ganska dystert ut för folk som inte tjänar över 30.000. Jämfört med de äldre som bor i villor de köpt på 90-talet. Kostnaderna börjar närma sig gränsen för vad folk kan betala. Ganska absurd belåning.

En ränteuppgång på 2% skulle innebära katastrof i många områden. Jag kommer ihåg att jag själv köpte en lägenhet så att jag jag klarade 6% ränta, 10 år sedan. Några procent upp idag så har vi en rejäl bobubbla.

Vinter
2016-05-20, 16:57
Någon som har koll på om man fortfarande (gick förr) kan ha någon/några som borgenär vid ett bolån? Är ju helt omöjligt att bli beviljad lånelöfte som ensamstående trots att man är skuldfri, fast jobb, har till hela insatsen osv.

Det ska fortfarande inte vara några problem, kraven är högre men du skriver ju bostaden som säkerhet för lånet, så för banken är det en ganska bra deal.

agazza
2016-05-20, 17:19

Lät jävligt märkligt, gå till en annan bank

Paperbasket
2016-05-20, 17:32
Varför skulle det vara skumt? Banken har ju en kalkyl som man ska passa in i där de räknar in boende, lån, lön och allting.

Det är så bankerna har presenterat det hela för mig och min fru om inte annat. Vi hade insats, skuldfria, jag har bra lön. Hon var arbetslös vilket gjorde att ingen bank ville låna ut. Ska tilläggas att detta var för ett hus på 650k i en mindre stad.

Kallsone
2016-05-20, 19:07
Tänkte börja kolla med banker om lånelöfte. Vad kan man räkna med för ränta på botten- och topplånet? Vilken ränta ska man känna sig nöjd med i dagsläget?

leo1
2016-05-20, 19:37

Intressant! Undrar var de får lånesiffrorna ifrån? Min gamla hood(nedgånget ghettområde i mellanstor stad) är snittinkomsten 19 000:- och lånen på 400 000:-. Tragiskt. Och då är det inte ens bolån allra oftast.

agazza
2016-05-20, 22:07
Varför skulle det vara skumt? Banken har ju en kalkyl som man ska passa in i där de räknar in boende, lån, lön och allting.

Det är så bankerna har presenterat det hela för mig och min fru om inte annat. Vi hade insats, skuldfria, jag har bra lön. Hon var arbetslös vilket gjorde att ingen bank ville låna ut. Ska tilläggas att detta var för ett hus på 650k i en mindre stad.
För att en bekant som skulle flytta och byta jobb fick löfte på 2,8 utan att ha papper på en ny anställning. Det var sbab och cirka ett år sedan.

Bankerna kanske börjar strama åt

blåvitt
2016-05-20, 22:28
För att en bekant som skulle flytta och byta jobb fick löfte på 2,8 utan att ha papper på en ny anställning. Det var sbab och cirka ett år sedan.

Bankerna kanske börjar strama åt

Länge leve statligt

oath5
2016-05-22, 18:28
Jag tyckte tvärtom att det var alldeles för lätt att få lånelöfte. Vad exakt är det de anmärker på? Så länge man inte har en jättelåg lön så borde det inte vara några bekymmer.

Dem räknar på att man ska klara av en räntehöjning till 7-8% och då har ett X antal kronor över att leva på isåfall för att få ett lånelöfte.

oath5
2016-05-22, 18:30
Kan tillägga till diskussionen att det är ett lånelöfte till ett hus på cirka 2 miljoner.
Ska ringa runt lite och fråga. Finns något som heter medlånetagare (mina föräldrar ställer upp) också. Får hålla tummarna.

Ajemän
2016-05-22, 19:14
Fick lånelöfte på 2 mille utan att ha en krona till kontantinsatsen, med en fast anställning sedan några månader bara. 30k i lön
Handelsbanken

Agitator
2016-05-22, 19:28
Ni som inte sett filmen: The big short, borde se den.

vgqG3ITMv1Q

oath5
2016-05-22, 21:50
Fick lånelöfte på 2 mille utan att ha en krona till kontantinsatsen, med en fast anställning sedan några månader bara. 30k i lön
Handelsbanken

Det var som fan. 30k före eller efter skatt?

The_RobRoy
2016-05-23, 05:55
För 3 år sedan tittade jag själv på demografi-data och sa att bostadsmarknaden bör peaka under 2016, för att spetsa till det sa jag hösten 2016.

Förklaras väldigt tydligt här:
8mnuw9W9P2M

https://www.youtube.com/watch?v=8mnuw9W9P2M

shut teh face
2016-05-23, 08:24
För 3 år sedan tittade jag själv på demografi-data och sa att bostadsmarknaden bör peaka under 2016, för att spetsa till det sa jag hösten 2016.

8mnuw9W9P2M

Intressant. Vi får se om vad som hänt i slutet på 2016

Vattenflaska
2016-05-23, 08:45
Vad är definitionen av krasch för folk? Hur mycket måste värdet sjunka för att det ska handla om en krasch anser ni?

Att priser stagnerar är inget som jag ser som en krasch.
Nu är det även lättare att hyra ut i andrahand ifall marknaden kraschar.

Kan man säga något om hur hyran på hyresrätter påverkas av en bostadskrasch? Jag tänker att det blir attraktivare att hyra och priser justeras upp.

grondahl
2016-05-23, 10:17
Vad är definitionen av krasch för folk? Hur mycket måste värdet sjunka för att det ska handla om en krasch anser ni?

Kan man säga något om hur hyran på hyresrätter påverkas av en bostadskrasch? Jag tänker att det blir attraktivare att hyra och priser justeras upp.

Hyra sätts utifrån bruksvärde.

Ajemän
2016-05-23, 10:40
Det var som fan. 30k före eller efter skatt?

Före skatt!
Han räknade och konstaterade att det borde jag ha råd med.
Löste sen kontantinsatsen privat, men det blev affär.

agazza
2016-05-23, 10:55

Jag drar gränsen där en relativt stor andel av sveriges befolkning hamnar i ekonomisk knipa, det är cirka 30% prisfall.

Hyresrätter har reglerad prissättning. Även privata.

Andrahandsuthyrning, svartkontrakt kommer däremot sticka iväg skulle jag tro

shadowfire
2016-05-23, 11:24
Handelsbanken

Före skatt!

Vilket visar på hur olika det kan vara beroende på vilken handläggare man får och vilken relation man skapar med denne.
När jag själv sökte lån för 1,8, med högre inkomst, så blev jag nekad till att ens ta lånet. Trots att kalkyl osv höll och trots att jag själv jobbat på bank och hade koll på läget. Samma bank, dvs Handelsbanken.

Gick till Nordea istället och där var det inte ett enda frågetecken. Fick senare en ny handläggare/kontakt på Nordea och hon var inte det minsta intresserad av att göra affärer med mig. Hennes förlust, jag gick till Swedbank och frågade om de ville ta över mig helt som kund och presenterade vad jag hade. Det var öppna armar och omfamning direkt typ....

Hade varit intressant, om man slapp få kreditupplysningar tagna, att kontakta 100 olika bolåneinstitut (olika kontor inom samma bank etc) och se hur stora och hur många avvikelserna skulle bli.

mij82
2016-05-23, 13:58

8mnuw9W9P2M

Intressant, det talas ju om bostadsrätter specifikt, men det kan antas spilla över på villapriserna också eller vad tror folk?

Mantus
2016-05-23, 14:36
Vilket visar på hur olika det kan vara beroende på vilken handläggare man får och vilken relation man skapar med denne.
När jag själv sökte lån för 1,8, med högre inkomst, så blev jag nekad till att ens ta lånet. Trots att kalkyl osv höll och trots att jag själv jobbat på bank och hade koll på läget. Samma bank, dvs Handelsbanken.

Gick till Nordea istället och där var det inte ett enda frågetecken. Fick senare en ny handläggare/kontakt på Nordea och hon var inte det minsta intresserad av att göra affärer med mig. Hennes förlust, jag gick till Swedbank och frågade om de ville ta över mig helt som kund och presenterade vad jag hade. Det var öppna armar och omfamning direkt typ....

Hade varit intressant, om man slapp få kreditupplysningar tagna, att kontakta 100 olika bolåneinstitut (olika kontor inom samma bank etc) och se hur stora och hur många avvikelserna skulle bli.

Om du frågar flera aktörer avseende samma slags banklån under en begränsad tid så slår UC samman omfrågningarna till en enda. Så gör du rätt klarar du dig med att en omfrågning registreras i kreditupplysningsinformationen.

shut teh face
2016-05-23, 14:38
Intressant, det talas ju om bostadsrätter specifikt, men det kan antas spilla över på villapriserna också eller vad tror folk?

Känns som hus är mer aktuellt. De är ju sånt åldringarna sitter på

oath5
2016-05-23, 15:44
Före skatt!

Och detta var nyligen? Var du inne på ditt lokala kontor förresten, eller skötte du det via telefon?

agazza
2016-05-23, 17:41
Har någon tänkt på den potentiella levnadsklyfta som kan uppstå av det här?

De människor som har föräldrar som varit den vinnande eliten av bostadsbubblan kommer potentiellt ärva ett tiotal årsarbetslöner av sina föräldrar.

Dessa personer bör kunna känna sig trygga även vid ett stort prisfall.

Däremot alla som flyttar in till städerna, med föräldrar på glesbygden, bör tänka extra långsiktigt

rooz
2016-05-23, 18:22

De människor som har föräldrar som varit den vinnande eliten av bostadsbubblan kommer potentiellt ärva ett tiotal årsarbetslöner av sina föräldrar.

Däremot alla som flyttar in till städerna, med föräldrar på glesbygden, bör tänka extra långsiktigt

Ser det första hända många av mina bekantas föräldrar. Hus köpta på 80-90 talet som idag säljs med ca 5-7mkr i vinst.

shut teh face
2016-05-23, 18:22

Jag funderar ofta på det och varit bitter. Men der har jag slutat med..
Man får ordna upp ekonomin på annat sätt.

I smyg hoppas jag på en fet krasch :-)

Beelz
2016-05-23, 20:20
dags att gå kort i bostadsmarknaden dårå :D

zeusden1
2016-05-23, 20:54
dags att gå kort i bostadsmarknaden dårå :D

Gå kort Handelsbanken och Swedbank ;)

agazza
2016-05-24, 10:13
Ser det första hända många av mina bekantas föräldrar. Hus köpta på 80-90 talet som idag säljs med ca 5-7mkr i vinst.

Sverige lär inte heller vara särskilt socialistiskt framgent.

Jag tror att vi kommer se en ordentlig stegring i klyftorna.
Alternativt att penningpolitiken ger sig på en ordentlig devalvering.

PixelMiner
2016-05-25, 23:29
Klurade lite på det här med eventuell bostadsbubbla. Låt oss säga att vi får en krasch liknande den som vi hade på 90-talet. Då var det ju relativt många som fick se sitt hem säljas på exekutiv auktion. Dessutom fick många behålla stora skulder, då dessa auktioner ej nådde upp till det lånade beloppet. För vissa innebar detta personlig konkurs/skuldsanering. Dessa personer tvingades ifrån villan in till en hyresrätt.

Men vad skulle hända idag? Hyresrätter är ju avsevärt svårare att få tag på idag jämfört med 90-talet. Jag har svårt att se hur kronofogden skulle kasta ut barnfamiljer på gatan för att huset de bor i måste säljas på exekutiv auktion. Samtidigt så ser jag inte riktigt alternativet heller...

Xtreme-G
2016-05-25, 23:55
Klurade lite på det här med eventuell bostadsbubbla. Låt oss säga att vi får en krasch liknande den som vi hade på 90-talet. Då var det ju relativt många som fick se sitt hem säljas på exekutiv auktion. Dessutom fick många behålla stora skulder, då dessa auktioner ej nådde upp till det lånade beloppet. För vissa innebar detta personlig konkurs/skuldsanering. Dessa personer tvingades ifrån villan in till en hyresrätt.

Men vad skulle hända idag? Hyresrätter är ju avsevärt svårare att få tag på idag jämfört med 90-talet. Jag har svårt att se hur kronofogden skulle kasta ut barnfamiljer på gatan för att huset de bor i måste säljas på exekutiv auktion. Samtidigt så ser jag inte riktigt alternativet heller...

Så länge folk betalar sin ränta kommer inget att hända. Börjar folk bli uppsagda blir det svårt att betala räntan dock. Det ska rätt mycket till innan det barkar käpprätt åt helvete men visst är det möjligt.

agazza
2016-05-26, 05:46
Jag tror inte heller folk blir hemlös, det blir bara en rätt värdelös och lång period av kneg, billig mat och netflix som underhållning för de som tagit sig vatten över huvudet.

Det tråkigaste är väl att den procentuella andelen som ligger nära sin smärtgräns på utgiftsidan är ganska hög.

Nu består konsumtionen mestadels av import, men det kan väl ändå bli en dyster period för många.

Vinter
2016-05-26, 06:31

Det är knappt lönt att som nyexaminerad bege att sig till en av storstäderna och ta sig in på bostadsmarknaden. Jag vet andra som studerat länge som tänker på samma sätt. För min del blir det troligast jobb i Norge eller något annat land. Marginalen på ingångslön är för dålig, och när det alternativet försvinner känns det inte som det spelar så stor roll var jag bor.

Även om lönen startar runt 35.000, så får jag räkna med en 10.000 försvinner i hyra i Stockholm och andra avgifter. Och då är grundlönen relativt låg jämfört med Norge.

I ditt scenario är det staten som får stå för extra kostnader. Så budgetunderskottet kommer att växa. Sedan kommer dominoeffekten av att allt fler pensionärer blir äldre och bor kvar i sina billiga bostäder.

Det ser inte bra ut på några års sikt. Jag ser bara åtstramningar och sämre villkor i framtiden. Hade de tagit tag i saken 10 år sedan skulle kanske saker se annorlunda ut. Enligt en artikel i dagens Di skulle det kosta 2000 miljarder att bygga de 700.000 bostäder som behövs, saker är den att det händer inte mycket. Du kan ju räkna med att det blir mer krisigt ju längre tiden går.
Det finns jobb i storstäderna. Men som sagt det finns betydligt bättre villkor utomlands.

spoon
2016-05-26, 06:37
Ska du bo i Oslo så kostar det också en del slantar. Utöver bokostnaden så är allt dyrare här. Tror man får mer för lönen i Sverige. Men det är en trevlig stad.

Tapatalk

Vinter
2016-05-26, 06:50
Ska du bo i Oslo så kostar det också en del slantar. Utöver bokostnaden så är allt dyrare här. Tror man får mer för lönen i Sverige. Men det är en trevlig stad.

Tapatalk

Visste är det så, men ett löneskillnad på uppåt 20.000kr (NOK) på några års sikt känns det som jag har bättre utsikter i Norge. Bättre villkor är det med.
Men det finns ju andra länder med. I Sverige hopar sig problemen snabbt när man ska flytta.

agazza
2016-05-26, 07:16
Köp ett schysst hus vid vattnet i Töcksfors och pendla till Oslo.

Det finns företagshotell i närheten av gränsen också bara för att sno åt sig svensk kompetens.

Vinter
2016-05-26, 07:58
Köp ett schysst hus vid vattnet i Töcksfors och pendla till Oslo.

Det finns företagshotell i närheten av gränsen också bara för att sno åt sig svensk kompetens.

Det är kanske så man får göra. Det är bra att ha det alternativet när man söker jobb. Jag ser ingen större framtid i Stockholm.

skaparn
2016-05-26, 09:44
Det är knappt lönt att som nyexaminerad bege att sig till en av storstäderna och ta sig in på bostadsmarknaden. [...]
Även om lönen startar runt 35.000, så får jag räkna med en 10.000 försvinner i hyra i Stockholm och andra avgifter. Och då är grundlönen relativt låg jämfört med Norge.

Ber på förhand om ursäkt för att låta dig klä skott för allt jag vill skriva arga insändare om.

Om de förväntningar som du ger uttryck för i ditt inlägg är de som inte infrias hos Dagens Ungdom så tycker jag helt plötsligt bostads- och arbetsmarknadsproblemen blev icke-frågor.

För att utveckla: nyutexaminerade ska aldrig tjäna 35k, oavsett bransch, för man kan absolut ingenting. Vidare behöver inte en bostad kosta 10k i månaden, inte ens i storstan. Jag vet inte vilken tid man drömmer sig tillbaka om man som 25-åring förväntar sig att en utbildning direkt ska ge ett fett jobb och att ett billigt fräscht centralt boende uppenbarar sig för en. Om det någonsin varit så så var det ett undantag i historien. Jag vill se affischkampanjer som syftar till att justera folks förväntningar en smula, det verkar vara ett mycket större problem än allt annat kombinerat.

agazza
2016-05-26, 10:55
kreditbubblan har lett till för höga förväntningar på levnadsstandard helt klart.

Vinter
2016-05-26, 12:45
Ber på förhand om ursäkt för att låta dig klä skott för allt jag vill skriva arga insändare om.

Om de förväntningar som du ger uttryck för i ditt inlägg är de som inte infrias hos Dagens Ungdom så tycker jag helt plötsligt bostads- och arbetsmarknadsproblemen blev icke-frågor.

För att utveckla: nyutexaminerade ska aldrig tjäna 35k, oavsett bransch, för man kan absolut ingenting. Vidare behöver inte en bostad kosta 10k i månaden, inte ens i storstan. Jag vet inte vilken tid man drömmer sig tillbaka om man som 25-åring förväntar sig att en utbildning direkt ska ge ett fett jobb och att ett billigt fräscht centralt boende uppenbarar sig för en. Om det någonsin varit så så var det ett undantag i historien. Jag vill se affischkampanjer som syftar till att justera folks förväntningar en smula, det verkar vara ett mycket större problem än allt annat kombinerat.

Det kan jag kanske förstå, men jag är om något år förhoppningsvis legitimerad ST-läkare så det handlar egentligen om grundlönen ;).

Problemet med storstaden är att få tag på en bra lägenhet som är billig, det handlar väl om att man får en anställning och måste fixa en bostad snabbt. Ett andrahandskontrakt handlar vad jag har förstått inte sällan om några tusenlappar extra.

skaparn
2016-05-26, 13:59
Det kan jag kanske förstå, men jag är om något år förhoppningsvis legitimerad ST-läkare så det handlar egentligen om grundlönen ;).

Problemet med storstaden är att få tag på en bra lägenhet som är billig, det handlar väl om att man får en anställning och måste fixa en bostad snabbt. Ett andrahandskontrakt handlar vad jag har förstått inte sällan om några tusenlappar extra.

Jag är inte riktigt säker på vad du vill säga med att du snart är ST (vilket inte riktigt är samma sak som "nyutexaminerad") och att det är grundlönen. Är du missnöjd med att den är för låg, och att det är därför du vill flytta till Norge?

Just din situation är tämligen privilegierad faktiskt eftersom du inte (i de flesta fall) behöver bo i storstan för att få jobba med önskad inriktning och till önskad lön. Excelryttare som jag blir bara utskrattade om vi rör oss utanför tullarna.

Med allt detta sagt, jag ser gärna marknadshyror så att vi kan få igång en hyresmarknad. Däremot tycker jag inte det är så farligt om de som flyttar in för att jobba i början inte har det perfekta boendet ordnat. Och det är inte bara en massa "jahaja, på min tid fick vi minsann bygga egna bostader av bark i Vallentunas skogar", utan att jag är ganska övertygad om att marginalkostnaden för att försöka utrader en viss friktion på bostadsmarknaden är alldeles för hög för att det ska vara värt det.

Vinter
2016-05-26, 17:32
Jag är inte riktigt säker på vad du vill säga med att du snart är ST (vilket inte riktigt är samma sak som "nyutexaminerad") och att det är grundlönen. Är du missnöjd med att den är för låg, och att det är därför du vill flytta till Norge?

Just din situation är tämligen privilegierad faktiskt eftersom du inte (i de flesta fall) behöver bo i storstan för att få jobba med önskad inriktning och till önskad lön. Excelryttare som jag blir bara utskrattade om vi rör oss utanför tullarna.

Med allt detta sagt, jag ser gärna marknadshyror så att vi kan få igång en hyresmarknad. Däremot tycker jag inte det är så farligt om de som flyttar in för att jobba i början inte har det perfekta boendet ordnat. Och det är inte bara en massa "jahaja, på min tid fick vi minsann bygga egna bostader av bark i Vallentunas skogar", utan att jag är ganska övertygad om att marginalkostnaden för att försöka utrader en viss friktion på bostadsmarknaden är alldeles för hög för att det ska vara värt det.

Jag har pluggat utomlands, så det är lite annorlunda. Efter år 6 tar jag examen och får ST-licens direkt. Problemet med Sverige är att få rätt möjligheter för specialisering. Många vill egentligen inte jobba som allmänläkare då det kan vara svårast/jobbigast. Svensk byråkrati är seg. Norge är betydligt mindre krångligt. Samt man får bättre villkor.

Storstan ger bäst möjligheter, men som sagt det går att flytta på sig. Jag bodde förut precis utanför tullarna, men i dagsläget är det svårt och dyrt att få något även i halvbra läge. Marknadshyror är bra tycker jag. Jag har sett många som håller på lägenheter i perioder som ligger i bra lägen eftersom hyrorna är så pass billiga. Jag har själv ingen ambition att bo innanför tullarna. Men jag har fått för mig att rörligheten skulle öka med marknadshyror.

skaparn
2016-05-26, 20:45
Jag har pluggat utomlands, så det är lite annorlunda. Efter år 6 tar jag examen och får ST-licens direkt. Problemet med Sverige är att få rätt möjligheter för specialisering. Många vill egentligen inte jobba som allmänläkare då det kan vara svårast/jobbigast. Svensk byråkrati är seg. Norge är betydligt mindre krångligt. Samt man får bättre villkor.

Storstan ger bäst möjligheter, men som sagt det går att flytta på sig. Jag bodde förut precis utanför tullarna, men i dagsläget är det svårt och dyrt att få något även i halvbra läge. Marknadshyror är bra tycker jag. Jag har sett många som håller på lägenheter i perioder som ligger i bra lägen eftersom hyrorna är så pass billiga. Jag har själv ingen ambition att bo innanför tullarna. Men jag har fått för mig att rörligheten skulle öka med marknadshyror.

Ah, ok, då förstår jag. Jag tycker alla som får chansen borde jobba utomlands, det är en väldigt bra erfarenhet, och det låter ju rätt bra med Norge, så kör på det. Hur ser bostadsmarknaden ut där, har de marknadshyror och är det bra omsättning på dem? Vad kostar en lägenhet i något likt Solna, Sundbyberg etc?

agazza
2016-05-27, 07:55
Många svenska läkare och sjuksköterskor brukar jobba i Tynset, de har speciella svenskbostäder bredvid sjukhuset. Fint ställe, lite att göra ifall man inte gillar att gå på tur.

Vinter
2016-05-27, 09:01
Ah, ok, då förstår jag. Jag tycker alla som får chansen borde jobba utomlands, det är en väldigt bra erfarenhet, och det låter ju rätt bra med Norge, så kör på det. Hur ser bostadsmarknaden ut där, har de marknadshyror och är det bra omsättning på dem? Vad kostar en lägenhet i något likt Solna, Sundbyberg etc?

De har marknadshyra i Norge, vilket gör att priserna varierar mycket. Liknande läge norr om Stockholm kanske 3000-7000 för 25-30 kvadrat. I "finare" områden 8000-14000 Däremot finns det ett utbud som gör att det finns stor variation. Du har dock alltid möjlighet att flytta runt, eller förhandla om hyra. Det finns ett fenomen i Norge som några norrmän pratade om, när en del bygger om sin villa eller bygger nytt, lägger de ibland till 1-2 extra mindre rum som de kan hyra ut. Vilket gör att det finns en större marknad för förstalägenheter. I Sverige hade det inte lönat sig.

Bostadskö i Oslo, runt en vecka.
http://www.metro.se/nyheter/stockholms-bostadsko-anmald-till-guinness-rekordbok/EVHoju!MeHS81MfB8uUc/

Vinter
2016-05-27, 09:06
Många svenska läkare och sjuksköterskor brukar jobba i Tynset, de har speciella svenskbostäder bredvid sjukhuset. Fint ställe, lite att göra ifall man inte gillar att gå på tur.

Det låter bra, Norrmännen har fattat att byråkratin sätter käppar i hjulet, så de har ett smidigt system för utländska studenter. Vilket gör att många norrmän pluggar utomlands. Det finns en anledning till att många utlandstuderande svenskar inte återvänder.

agazza
2016-05-27, 14:27
Det låter bra, Norrmännen har fattat att byråkratin sätter käppar i hjulet, så de har ett smidigt system för utländska studenter. Vilket gör att många norrmän pluggar utomlands. Det finns en anledning till att många utlandstuderande svenskar inte återvänder.

Hade jag inte haft släkt i livet hade jag flyttat till Österrike eller Kanada rätt omgående

Fredszky
2021-08-06, 19:26
Tänk om...

1) Makthavare och banker världen över enas om en väldig låg styrränta över en längre period.

2) Folk belånar sig över öronen för att köpa sig sin fina villa eller bostadsrätt.

3) ...Vilket leder till att fastighetspriserna ökar ännu mer, och att folk maxar sina lån totalt för att ha råd att köpa sitt boende.

4) Makthavare och banker höjer nu räntan, folk har inte råd att bo kvar i sina fastigheter, folk tvingas paniksälja och fastighetsmarknaden fullständigt rasar.

5) Folk blir skuldsatta för resten av livet

6) Banker och fastighetsmagnater går nu in och köper alla dessa fastigheter till vrakpriser...

7) ...som de hyr ut till folk.

Vips är folk skuldsatta löneslavar (ännu mer än nu) och det blir en få förunnad ynnest att äga sitt boende. "Alla" hyr.

Great reset complete.

https://cdn.newsapi.com.au/image/v1/d87118f8a3502ed851ee1cfe813fc450?width=650

Bandid0
2021-08-06, 21:21
Har precis köpt hus i ett bättre område i en storstadsregion. Det jag betalat motsvaras inte av någon ökning i livsglädje eller dylikt. Egentligen kan man undra vad man betalar för.

G.W
2021-08-06, 21:47
Har precis köpt hus i ett bättre område i en storstadsregion. Det jag betalat motsvaras inte av någon ökning i livsglädje eller dylikt. Egentligen kan man undra vad man betalar för.

Hur mycket dyrare blev det för er/dig?

Ett Orm
2021-08-06, 23:03
De har marknadshyra i Norge, vilket gör att priserna varierar mycket. Liknande läge norr om Stockholm kanske 3000-7000 för 25-30 kvadrat. I "finare" områden 8000-14000 Däremot finns det ett utbud som gör att det finns stor variation. Du har dock alltid möjlighet att flytta runt, eller förhandla om hyra. Det finns ett fenomen i Norge som några norrmän pratade om, när en del bygger om sin villa eller bygger nytt, lägger de ibland till 1-2 extra mindre rum som de kan hyra ut. Vilket gör att det finns en större marknad för förstalägenheter. I Sverige hade det inte lönat sig.

Bostadskö i Oslo, runt en vecka.
http://www.metro.se/nyheter/stockholms-bostadsko-anmald-till-guinness-rekordbok/EVHoju!MeHS81MfB8uUc/
Inkomsten från hyran är tydligen skattefri, så det är rostfritt rakt ner i fickan.

Min morbror gjorde om ett rum i källaren och kunde inkassera 8k/månad. Hans styvdotter byggde nytt och gjorde också en extra lägenhet att hyra ut.
Rätt korkat att vi inte kan göra det förmånligt här också. Ja förutom att ta in en ensamkommande då, det är nog fortfarande lönsamt.

yia
2021-08-06, 23:25

Sverige är ett av de länder där huspriserna ökat mest. Tidningen The Economist har en fin sammanställning. https://www.economist.com/graphic-detail/global-house-prices

Personligen tror jag inte det drivs av ökad livsglädje utan precis tvärtom. Det är nämligen inga problem att få en rejält minskad livsglädje om du bor på fel plats numera. Det är därför alla hycklare till politiker och journalister trängs i sina reservat samtidigt som de lobbar oreserverat för mer av den vara som de själva inte under några omständigheter kan tänka sig att uppleva. Den enda hederliga mainstream-politikern i Sverige är Nalin Pekgul (S) som faktiskt bodde ganska länge i förorten och sedan var helt öppen med varför hon lämnade.

Förr var det inte så här. För den tidigare generationen var det inte alls ovanligt med ganska blandade bostadsområden, åtminstone mellan arbetarklass och medelklass. Vissa mer välbeställda ville inte betala oskäligt mycket för ett boende och det behövdes inte heller eftersom nivån var helt okej på skolor, samhällsservice, trygghet o.s.v. Idag har nivån sänkts till Iraks eller Somalias på vissa platser - förmodligen är många delar av Irak tryggare än svenska förorter. Andra platser fungerar som de ska. Alla betalar förstås lika mycket skatt men du får inget tillbaka på vissa håll. Polisen vill inte åka dit, posten levereras inte, ambulans kanske kommer om de har eskort..

Vinter
2021-08-07, 01:35
Det är inte bara höga priser, det är även brist på bostäder överlag. En ekonomisk knäpp som tidigt -90 går knappt att föreställa sig när folk inte ens kan byta ned sig.

Det är bara att jämföra med grannländer och Tyskland så förstår man att vi har ett systemfel. Du får 20-25% rabatt på samma hus bara genom att bosätta dig i Danmark.

R0B
2021-08-07, 08:55
Inkomsten från hyran är tydligen skattefri, så det är rostfritt rakt ner i fickan.

Min morbror gjorde om ett rum i källaren och kunde inkassera 8k/månad. Hans styvdotter byggde nytt och gjorde också en extra lägenhet att hyra ut.
Rätt korkat att vi inte kan göra det förmånligt här också. Ja förutom att ta in en ensamkommande då, det är nog fortfarande lönsamt.

Du kan hyra ut privat skattefritt upp till typ 60k om året. Per enhet du hyr ut.
Överstigande skattar du på.

Bandid0
2021-08-07, 10:31
Hur mycket dyrare blev det för er/dig?

Månadskostnaden ökade med 20 000 (bodde i bostadsrätt i Norrland tidigare).

G.W
2021-08-07, 12:11

Oj, det var rejält. För en sådan ökning hade jag velat ha REJÄLT högra livskvalitet.

Vad har ni fått för pengarna, förutom ny stad? Större/läget?

The_RobRoy
2021-08-07, 15:50

Bolån på en bra bit över 10 msek alltså?

Läskeblask
2021-08-07, 18:48
Man betalar för läget och helt för mycket. Jag bor i en liten som egentligen inte har nåt ordentligt centrum. Samma bostad kan vara en halv miljon billigare typ 3 km från centrum. Har du ett hus med strandtomt så är den värd miljoner oavsett hur huset ser ut. Förstår inte att folk köper hus som tekniskt sett är ruckel bara för att läget är bra fastän det egentligen inte har nån skillnad

Melker2
2021-08-07, 19:04

Va, ökade med 20 tkr, hur då och från vad?

Vi bor i hus med 3,5 mkr i lån och har en månadskostnad på 9 tkr inkl allt (försäkring, el, värme, VA,250 Gb fiber och TV-paket)

rooz
2021-08-07, 19:47
Man betalar för läget och helt för mycket. Jag bor i en liten som egentligen inte har nåt ordentligt centrum. Samma bostad kan vara en halv miljon billigare typ 3 km från centrum. Har du ett hus med strandtomt så är den värd miljoner oavsett hur huset ser ut. Förstår inte att folk köper hus som tekniskt sett är ruckel bara för att läget är bra fastän det egentligen inte har nån skillnad

Hus kan du ofta renovera, bygga nya. Strandtomt & utsikt kan du sällan bygga. I Djursholm & Lidingö kommer du troligen inte behöva oroa dig för att det byggs miljonprojekt närmaste 100 åren.

Socioekonomiska faktorer som kommer med dessa områden finns på oerhört få ställen i landet..

Bandid0
2021-08-07, 20:04
Oj, det var rejält. För en sådan ökning hade jag velat ha REJÄLT högra livskvalitet.

Vad har ni fått för pengarna, förutom ny stad? Större/läget?

Bor i ett fint och tryggt område i en fin och trygg storstadskommun. Jag trivdes bra där vi bodde förut dock och "ville" egentligen kanske inte flytta, men det var en kombination av karriär och närhet till släkt (pga att vi ska få ett till barn snart) som gjorde att det här var ett logiskt steg ändå.

Bolån på en bra bit över 10 msek alltså?

Nope, knappt 6 mille.

Va, ökade med 20 tkr, hur då och från vad?

Vi bor i hus med 3,5 mkr i lån och har en månadskostnad på 9 tkr inkl allt (försäkring, el, värme, VA,250 Gb fiber och TV-paket)

Det låter lite. Vi har lån på nästan 6 miljoner och har sammanlagt kring 25 000 i kostnad. 15 amortering, 5 ränta och 5 drift.

Förra lägenheten hade vi cirka 4 i avgift, 2 i amortering och drygt 1 i ränta tror jag. Så månadskostnaden har väl inte ökat med 20 exakt men 18 kanske.

Melker2
2021-08-07, 21:04
Vi har ingen amortering och det är ju egentligen inte en kostnad utan något som går tillbaka till er själva

Melker2
2021-08-07, 22:16
Amorteringskravet är väl max 2% vilket blir knappt 10 tkr/ mån för er så ni verkar ha en frivillig högre amortering?

Wain
2021-08-07, 22:19
Vi har ingen amortering och det är ju egentligen inte en kostnad utan något som går tillbaka till er själva

Helt rätt, amortering är självklart inte en kostnad utan ett sparande.

The_RobRoy
2021-08-08, 10:52
Haha ok, som alla andra sagt, om du räknar in amortering som en kostnad så kan jag förstå att det ökat mycket :)

Men det tankesättet har jag rätt sjuka kostnader också =)

Rikard Jansson
2021-08-08, 11:28
Den tvingade amorteringen tycker jag att man typ kan räkna som kostnad. Den kommer man ju inte undan liksom. Sen att det samtidigt är sparande är ju en sak, men har man ett amorteringskrav på 40 miljarder i månaden så måste man ju ha motsvarande inkomster.

Jag betalar 480 kr i ränta och amorterar detsamma på huslånet :D 160+80 kvm villa på universums bästa plats.

PixelMiner
2021-08-08, 12:28
Vi har ingen amortering och det är ju egentligen inte en kostnad utan något som går tillbaka till er själva.

Amorteringskravet är väl max 2% vilket blir knappt 10 tkr/ mån för er så ni verkar ha en frivillig högre amortering?

Att folk inte behöver amortera av sina lån är ju tyvärr en av anledningarna till prisexplosionen. Det vore sannolikt mycket bättre för samhället i stort ifall det fanns ett krav på att ett bostadslån skulle vara amorterat klart inom 30-40 år. (Om jag inte är helt felinformerad, så finns en sådan regel i Finland).

Dreas
2021-08-08, 13:06
Att folk inte behöver amortera av sina lån är ju tyvärr en av anledningarna till prisexplosionen. Det vore sannolikt mycket bättre för samhället i stort ifall det fanns ett krav på att ett bostadslån skulle vara amorterat klart inom 30-40 år. (Om jag inte är helt felinformerad, så finns en sådan regel i Finland).
Amorteringskrav eller iaf bort med ränteavdraget. Sen ett krav på 1% amortering på det.

Bandid0
2021-08-08, 14:06

Helt rätt, amortering är självklart inte en kostnad utan ett sparande.

Haha ok, som alla andra sagt, om du räknar in amortering som en kostnad så kan jag förstå att det ökat mycket :)

Men det tankesättet har jag rätt sjuka kostnader också =)

Det är inte en slutlig kostnad sett på lång sikt men eftersom det är ett tvingande sparande så påverkar det likviditeten lika mycket som vilken utgift som helst. Därför tycker jag att man kan tala om det som en månadskostnad.

Den tvingade amorteringen tycker jag att man typ kan räkna som kostnad. Den kommer man ju inte undan liksom. Sen att det samtidigt är sparande är ju en sak, men har man ett amorteringskrav på 40 miljarder i månaden så måste man ju ha motsvarande inkomster.

Jag betalar 480 kr i ränta och amorterar detsamma på huslånet :D 160+80 kvm villa på universums bästa plats.

Optimalt.

tjabon
2021-08-08, 14:34
Köpte mitt hus för 10 år sedan. Ute på landet 25 km från större stad:
170 kvm, garage, verkstad, lada och 6000 kvm fin tomt.
Boendekostnad: 560 kr/mån i ränta på hypotekslån + lite el, ved m.m. Sumtot ca. 3000 kr/mån.

Wain
2021-08-08, 15:01
Det är inte en slutlig kostnad sett på lång sikt men eftersom det är ett tvingande sparande så påverkar det likviditeten lika mycket som vilken utgift som helst. Därför tycker jag att man kan tala om det som en månadskostnad.

Du får tycka vad du vill, dina känslor ändrar inte fakta.
cofffee

Melker2
2021-08-08, 15:04
Jag tycker det räcker med de amorteringskrav som finns.

Ser ingen större anledning att amortera av våra 3,5 när vi har ett hus värt 9.

Ett Orm
2021-08-08, 15:32
Är det inte ekonomiskt bättre att spara/investera de pengar man tänkt amortera? Kanske inte i högriskfonder men iaf något som ger avkastning?

Mental
2021-08-08, 15:55
Är det inte ekonomiskt bättre att spara/investera de pengar man tänkt amortera? Kanske inte i högriskfonder men iaf något som ger avkastning?

Beror på hur länge man tror räntorna kommer vara låga.
Man vill inte bli tvungen att lämna börsen i en svacka bara för att räntorna skenar.

Jag hade amorterat för att sova bättre på natten

Agitator
2021-08-08, 16:10
Beror på hur länge man tror räntorna kommer vara låga.
Man vill inte bli tvungen att lämna börsen i en svacka bara för att räntorna skenar.

Jag hade amorterat för att sova bättre på natten

Bara investera brett i fonder ifall man är nojig och ha en buffert för några galna swings på marknaden.

Snobbe
2021-08-09, 10:10
Bara investera brett i fonder ifall man är nojig och ha en buffert för några galna swings på marknaden.

Det jobbiga vore ju om räntorna sticker och en börskrasch kommer samtidigt. Så du har ashöga räntor och ligger minus som fan på börsen men måste sälja det för att du inte har råd med räntorna t.ex.

Ett Orm
2021-08-09, 17:12
Det jobbiga vore ju om räntorna sticker och en börskrasch kommer samtidigt. Så du har ashöga räntor och ligger minus som fan på börsen men måste sälja det för att du inte har råd med räntorna t.ex.

Men om man har dem i räntefonder, sparkonto eller obligationer eller liknade som inte kan gå back är man ju rätt säkrad och kan ta ut rubbet för att betala av en större del direkt.
Och om det inte gör tillräckligt stor skillnad i kostnader kan man strunta i det eftersom man ändå måste sälja.

Snobbe
2021-08-09, 21:58
Men om man har dem i räntefonder, sparkonto eller obligationer eller liknade som inte kan gå back är man ju rätt säkrad och kan ta ut rubbet för att betala av en större del direkt.
Och om det inte gör tillräckligt stor skillnad i kostnader kan man strunta i det eftersom man ändå måste sälja.

Fast då kan du ju lika bra amortera, sparkonto eller räntefonder ger dig ju inte över 1% i ränta.

mattilainen
2021-08-09, 22:40
Hur tänker ni att höga lån med låga räntor är positiv pga inflation? Jag amorterar lägsta kravet, 2 % per år. Inflationen äter ju upp lånen och då är ju höga lån egentligen bara bra så länge räntorna är låga. Har man sedan en bra ekonomi i stort så behöver man inte vara orolig för högre räntor.

Vi köpte vårt radhus för 2.4 MSEK och det är värt 2.8 MSEK, Totalt har vi lån på 1.8 MSEK just nu. Hur tänker ni? Är jag fel ute?

Jag sparar ca 20 000 kr i månaden och just nu betalar vi ca 1700 kr i ränta och amorterar ca 2700 typ. Har råd med rätt höga räntor i värsta fall ;P

Ett Orm
2021-08-10, 00:20
Fast då kan du ju lika bra amortera, sparkonto eller räntefonder ger dig ju inte över 1% i ränta.

Fast då har du ju inte pengarna tillgängliga. Räntekostnaden du spar på att amortera blir ju inte nått att hänga i granen heller med de låga räntor som är nu.

Om vi tar 2000 i amortering vid en ränta på 1.5% vs sparkonto på 1% så blir skillnaden i ränta man sluppit betala på de amorterade pengarna, dvs vinsten med att amortera, 19800 vs 13200 = 6600 - på 10 år.
OM jag räknat rätt dvs.. Och det är jävlar i mig inte säkert.

Personligen tycker jag i det här fallet då att en fågel i handen är bättre eftersom man har kontroll över dem.
Sen känns det lite bättre att ha 253200 på ett konto än att ha 259800 mindre på ett lån som ändå är kvar på över 2.5 miljoner

Melker2
2021-08-10, 06:08
Om du har större räntekostnader än kapitalinkomster får du 30% avdrag på räntekostnaderna och då blir skillnaden bara 600kr på 10 år.

Jag brukar tänka 100tkr på sparkonto, ca 500tkr investeringar (ffa börsen) och resten i boende. Blir det ”för mycket” så gör jag engångsamorteringar.

Raschmus
2021-08-10, 07:29
Den stora ynnesten att leva med 3% amortering och föräldraledig hustru. Om någon vill swisha salt eller grillkrydda för mig att ha på mina nudlar så skicka i PM

Snubben
2021-08-10, 19:37
Den stora ynnesten att leva med 3% amortering och föräldraledig hustru. Om någon vill swisha salt eller grillkrydda för mig att ha på mina nudlar så skicka i PM

Ha. I feel you.

Köpte hus när barn nr.2 kom. Sambon inser att det hon jobbar med suger så hon vill plugga i tre år.

Utan något från CSN.

Nu är det ett år kvar tills hon är klar. Bara 387 dagar kvar tills hon, troligtvis, börjar arbeta igen. *gah!*

Agitator
2021-08-10, 21:05
Ha. I feel you.

Köpte hus när barn nr.2 kom. Sambon inser att det hon jobbar med suger så hon vill plugga i tre år.

Utan något från CSN.

Nu är det ett år kvar tills hon är klar. Bara 387 dagar kvar tills hon, troligtvis, börjar arbeta igen. *gah!*

Har hon redan maxat csn? Om ni har ett huslån så är det smartaste ni kan göra är att maxa csn och allt det heter och trycka in de pengarna i huslånet eller investera.

Snubben
2021-08-10, 22:01
Har hon redan maxat csn? Om ni har ett huslån så är det smartaste ni kan göra är att maxa csn och allt det heter och trycka in de pengarna i huslånet eller investera.

Hon har använt allt sitt CSN redan, dvs. bränt alla veckor.

Det som är positivt är att utbildningen som hon går nu är på 5 år, men från hennes tidigare studier kan hon tillgodoräkna sig 2 år, vilket är rätt skönt..

Blomkål
2021-08-10, 23:30

Ha. I feel you.

Utan något från CSN.

Kämpa grabbar. Blir impad av er :hbang:

agazza
2021-08-11, 07:33
Funderar på köpa sommarstuga i höga kusten, men det bär emot att göra det under en högkonjuktur, vad tycker ni? vänta vänta, eller köra köra

spoon
2021-08-11, 08:54
Funderar på köpa sommarstuga i höga kusten, men det bär emot att göra det under en högkonjuktur, vad tycker ni? vänta vänta, eller köra köraBara kör. Vem vet hur länge det kommer att stiga. Jag gissar att du inte köper den för att sälja den. Köp den och njut av att nyttja den nästa sommar

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

Agitator
2021-08-11, 11:27
Hyra är ett alternativ. Vräka och välja varje sommar tills man hittar smultronstället.

Fredszky
2021-11-02, 17:14
https://www.svenskagardar.se/till-salu/beskrivning/CMLANTBRUK55OK75A716MKR988

Budgivare nr 4, hans högsta bud. Jag fnissade lite.

Brofessorn
2021-11-02, 17:29
https://www.svenskagardar.se/till-salu/beskrivning/CMLANTBRUK55OK75A716MKR988

Budgivare nr 4, hans högsta bud. Jag fnissade lite.

https://c.tenor.com/TVrgcpGhWkIAAAAd/impressive-very-nice.gif

Snubben
2021-11-03, 08:37
Kämpa grabbar. Blir impad av er :hbang:

Nu är det ca 7 till 8 månader kvar tills disp. månadsinkomst stiger med ca 27-30 000 SEK. 5844 timmar kvar... *gah!*