handdator

Visa fullständig version : Ni som ligger i deff hur går det för er?

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 [30] 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50

Lose
2014-05-20, 07:54
Snyggt deffat Lose! måste jag säga.

Tack, efter ett års träning och häng här på Kolo så har man lärt sig en hel del. Följer inte allt till punkt och pricka men tack vare kunskapen som delas här så är ju allt så mycket lättare. Jag som trodde jag kunde en hel del för ett år sen, visste inte mycket...

Nu har jag ju inte hunnit få så mycket massa att deffa fram som många andra på det här forumet men jag skäms inte i poolen/på stranden om några veckor iaf.

Tack Kolo! :)

skyclaw
2014-05-20, 09:46
Ugh, midjemåttet och spegeln säger att deffen går åt rätt håll men vågen säger motsatsen. Upp 3kg wtf *gah!*
Nästan så man börjar misstänka att min 99kronors personvåg från Clas Ohlson inte längre är pålitlig.

Sheogorath
2014-05-20, 10:08
Ugh, midjemåttet och spegeln säger att deffen går åt rätt håll men vågen säger motsatsen. Upp 3kg wtf *gah!*
Nästan så man börjar misstänka att min 99kronors personvåg från Clas Ohlson inte längre är pålitlig.

Midjemått ner och kroppsvikt upp är det bästa som kan hända efter fred på jorden så du ska inte gnälla. Kvalitetsbygge!

Jeml
2014-05-20, 10:11
Midjemått ner och kroppsvikt upp är det bästa som kan hända efter fred på jorden så du ska inte gnälla. Kvalitetsbygge!

+1 det är ju 1000ggr bättre med minskad midja och ökad kv än minskad midja och minskad kv :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

FLCL
2014-05-20, 10:21
Äntligen släppte det för mig igen, legat stadigt i vikt 1½-2veckor men idag visade vågen 77.2kg. Nytt lägsta! 3-4 veckor kvar, ska ner till ~75-76 så när jag når den vikten slutar deffen.

Har insett ett par saker under denna deff:
1. Jag har mer muskler än vad jag trodde.
2. Jag har mer fett än vad jag trodde.
3. "Bodybuilding"-träning verkar passa mig. Har kört högrep(12-15rep), kort vila(60 sekunder) osv för mina armar och de har vuxit på bra under deff!
4. Jag ska inte gå upp lika mycket nästa bulk.

Knatcharn
2014-05-20, 10:54

+1 det är ju 1000ggr bättre med minskad midja och ökad kv än minskad midja och minskad kv :D

Absolut, om man nu inte tävlar i en sport med viktklasser... :)

cAase
2014-05-20, 12:05
Går strålande just nu. Har löst hungerproblemen och vikten ligger på 80.3 kg. Mitt mål var att ligga på runt 8% på 80 kg, men det blev inte riktigt så. Fortsätter dieta 5 kg till sen får det vara. Styrkan på gymmet är fortfarande konstant, inte tappat någon styrka sen dietstart. Vilket tyder på att jag gör något rätt! :) Synd att man aldrig lär sig av misstagen om hur mycket man egentligen behöver gå ner. Brukar jämt säga "aa men x antal kilon bör göra att jag hamnar på y% kroppsfett". I praktiken har jag aldrig hamnat på beräknat kroppsfett under beräknad tid, alltid fått förlänga dieten med 1-2 månader. Som det ser ut nu skulle jag dieta till 1 a juni, men förlänger till 1 a juli.

Jag bör ha legat på max 14% bf när jag började dieten på 90 kg, och jag tycker att jag borde vara mer rippad än jag är på mina 80 kg, jag har som sagt inte tappat någon styrka under dieten, tvärtemot jag är 5-7.5 kg starkare i många övningar. Så om jag inte tappat någon nämnvärd massa måste jag legat på mycket högre bf än jag trott.

Löpsko
2014-05-20, 12:10
Start 8/4 100,4
Idag 20/5 94,2

Kör på keto Style med ca 2000 kcal om dagen. 3 pass styrketräning i veckan. Ska from denna vecka lägga till promenader på vilodagarna. Får se hur länge ja kör men är riktigt fet så misstänker att de kommer bli kring 75-80 om ja inte ballar ur. Men än Sålänge så har det gått väldigt bra.

Försöker att lägga upp det så jag är klar fram till jul.

Lose
2014-05-20, 12:44
Äntligen släppte det för mig igen, legat stadigt i vikt 1½-2veckor men idag visade vågen 77.2kg. Nytt lägsta! 3-4 veckor kvar, ska ner till ~75-76 så när jag når den vikten slutar deffen.

Har insett ett par saker under denna deff:
1. Jag har mer muskler än vad jag trodde.
2. Jag har mer fett än vad jag trodde.
3. "Bodybuilding"-träning verkar passa mig. Har kört högrep(12-15rep), kort vila(60 sekunder) osv för mina armar och de har vuxit på bra under deff!
4. Jag ska inte gå upp lika mycket nästa bulk.

Hahaha, jag skriver under på alla dina punkter! :)

Mouline
2014-05-20, 13:10
http://img.tapatalk.com/d/14/05/20/yty2ezy8.jpg
84 pinos -6kg
Veckas uppehåll i dieten nu, lägger mig på balans :)

toomas
2014-05-20, 13:24
Jag är i 9:e veckan nu, skönt att se att det börjar ta sig! :)

Vikt: 74,5 kg
Längd: 171 cm

-7 kg

107553

tankoovich
2014-05-20, 14:37

-7 kg

107553

GRYMT! Inte mycket till muskelförlust där inte!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Lose
2014-05-20, 14:45

-7 kg

107553

Såå ska en deff se ut, bra jobb Toomas!

bigbellybob
2014-05-20, 14:50

-7 kg

107553

Estetisk genetik som fan. Hur länge har du tränat?

raddum
2014-05-20, 15:55
http://img.tapatalk.com/d/14/05/20/yty2ezy8.jpg
84 pinos -6kg
Veckas uppehåll i dieten nu, lägger mig på balans :)

Mouline, du är fan awesome du. I tip my hat

toomas
2014-05-20, 15:57
GRYMT! Inte mycket till muskelförlust där inte!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Såå ska en deff se ut, bra jobb Toomas!

Estetisk genetik som fan. Hur länge har du tränat?Tack så mycket allesammans! Har några kilo kvar dock. Har tränat i 2,5 år nu :)

Aliaas
2014-05-20, 21:55

-7 kg

107553

Those face-gainz ^^ mirin

Mouline
2014-05-21, 13:03
20140521
Längd 183
Morgonvikt 84.5
Axel 123
Bröst/Latsspread 109
Vad 41/40
Överarm 39/39
Underarm 32
Midja 79
Höft 82
Lår 60/60
Hals 37

Kalipermätning 9.2%
76-77kg LBM
FM 7.8kg
BMI 25.2
BMR 1959
Aktivitetsnivå 1.5-1.7

20140427
Morgonvikt 85
Axel 125
Bröst/Latsspread 110
Vad 41/39
Överarm 40/40
Underarm 31/30
Midja 80
Höft 97
Lår 59/59
Hals 35

20140321
Vikt 87
Axel 124 cm
Bröst/latsspread 108 cm
Vad 41/38 cm
Överarm 41 cm
Underarm 31 cm
Lår 60 cm
Midja 82cm
Hals 36 cm

20140209
Vikt 90 kg
Axlar 125 cm*
Bröst/latsspread 105 cm
Vad 40/37 cm
Överarm 40 cm
Midja 83 cm
Lår 60 cm
Hals 38 cm
Underarm 30 cm
Handled 18 cm

nippman
2014-05-21, 18:19
diet vecka 4.

-4,4kg
-9cm runt midjan (naveln)

känns bra.

Megustaa
2014-05-22, 05:34
Det går skitdåligt, har gått upp i vikt, stundvis omotiverad och det syns runt magen. Ligger nu på 55.9.

Nu blir det hårddeff i en månad fram till utlandsresan, förmodligen blir det inga cheat days fram tills dess.

Fy fan vad det suger att ha min kroppstyp, jag hatar att jag går upp i vikt så förbaskat lätt, det räcker med att jag har 2 cheats i veckan för att det ska gå åt helskotta.

Känns inget kul inför semestern att veta att man måste hålla igen om man inte vill att allt jobb ska varit förgäves.

Nu ska jag försöka sluta vara bitter.

Sheogorath
2014-05-22, 05:51
Det går skitdåligt, har gått upp i vikt, stundvis omotiverad och det syns runt magen. Ligger nu på 55.9.

Nu blir det hårddeff i en månad fram till utlandsresan, förmodligen blir det inga cheat days fram tills dess.

Fy fan vad det suger att ha min kroppstyp, jag hatar att jag går upp i vikt så förbaskat lätt, det räcker med att jag har 2 cheats i veckan för att det ska gå åt helskotta.

Känns inget kul inför semestern att veta att man måste hålla igen om man inte vill att allt jobb ska varit förgäves.

Nu ska jag försöka sluta vara bitter.

Har du två dagar i veckan där du inte räknar kalorier och tillåter dig att äta på ett sätt tillräckligt illa för att kallar det "cheats" så kan du inte räkna med bättre resultat än så.

Ha en ätardag i veckan som du räknar på där du plussar på inte mer än att du hamnar på balans eller strax över den dagen och sluta gnäll. ;)

Fö: du måste vara väldigt kort för att deffa på 56 kg? :S

vicarious
2014-05-22, 06:53

Inget illa menat men dina uteblivna resultat beror inte på din kroppstyp utan dina cheats som Sheo skriver. Det där med olika kroppstyper, att ha "lätt att lägga på sig" är gamla myter, om man inte har problem med sin sköldkörtel så ämnesomsättningen rubbas (vilket är ovanligt).

För mig går det framåt men långsamt.

Megustaa
2014-05-22, 07:13
Har du två dagar i veckan där du inte räknar kalorier och tillåter dig att äta på ett sätt tillräckligt illa för att kallar det "cheats" så kan du inte räkna med bättre resultat än så.

Ha en ätardag i veckan som du räknar på där du plussar på inte mer än att du hamnar på balans eller strax över den dagen och sluta gnäll. ;)

Fö: du måste vara väldigt kort för att deffa på 56 kg? :S

Jag har kraftig benstomme och dålig ämnesomsättning *rolleyes*

Nej men allvarligt talat, du har givetvis rätt, jag gör ju något fel så är det ju, men det handlar mer om att jag går tillbaka till det ätarbeteende jag hade innan jag började träna, åt "vanlig" mat, så som dom flesta människor gör, d.v.s jag har ätit ute på lunchen kanske 2 gånger i veckan och även om man försöker äta så deffigt det går är det ju mer eller mindre skit ändå.

Jag kan ibland uppleva att jag står lite utanför gemenskapen sedan jag började träna, det går inte att hänga med på luncherna på samma sätt, jag är alltid den som inte äter popcorn på bio, den som alltid står över snacks på filmkvällar etc (skulle jag inte göra det skulle jag "behöva" cheata säkert 4 ggr/vecka) och ibland blir jag bara så sjukt less på det.

Jag är 167, bör väl ligga runt 55, över det blir jag rätt omgående bullig över magen.

xcv
2014-05-22, 07:37
Det går väl helt okej I guess. Stadigt bättre form, men det går väldigt långsamt just nu känns det som. Känner mig okej under dagarna, pigg osv, dock börjar jag känns mig ganska platt och "tom" om man kan säga så.

Planen har hela tiden varit att köra en refeed-vecka med start i helgen, för att sedan efter den veckan mangla på typ 3 veckor till. Så tom som jag känner mig just nu är det dock rejält lockande att tidigarelägga refeeden något i hopp om att få lite bättre tryck i musklerna

Megustaa
2014-05-22, 08:29
Inget illa menat men dina uteblivna resultat beror inte på din kroppstyp utan dina cheats som Sheo skriver. Det där med olika kroppstyper, att ha "lätt att lägga på sig" är gamla myter, om man inte har problem med sin sköldkörtel så ämnesomsättningen rubbas (vilket är ovanligt).

För mig går det framåt men långsamt.

Du har rätt (no offence taken! :) ) dock förekommer det ju att det är tvärtom, folk som inte rör en fena och kan moffa choklad varje dag och ändå är slimma, men det hör ju inte heller till normen egentligen.

Bara kämpa på så har jag kanske nått målet om en månad.

Jeml
2014-05-22, 08:56
dock förekommer det ju att det är tvärtom, folk som inte rör en fena och kan moffa choklad varje dag och ändå är slimma, men det hör ju inte heller till normen egentligen.

Antingen så rör dom på sig ganska mycket men oftast så äter dessa personer ganska lite energi totalt sätt.

Men alla har olika metabolism, det är viktigt att ta väl hand om den :)

Knatcharn
2014-05-22, 09:03
Jag har kraftig benstomme och dålig ämnesomsättning *rolleyes*

Nej men allvarligt talat, du har givetvis rätt, jag gör ju något fel så är det ju, men det handlar mer om att jag går tillbaka till det ätarbeteende jag hade innan jag började träna, åt "vanlig" mat, så som dom flesta människor gör, d.v.s jag har ätit ute på lunchen kanske 2 gånger i veckan och även om man försöker äta så deffigt det går är det ju mer eller mindre skit ändå.

Jag kan ibland uppleva att jag står lite utanför gemenskapen sedan jag började träna, det går inte att hänga med på luncherna på samma sätt, jag är alltid den som inte äter popcorn på bio, den som alltid står över snacks på filmkvällar etc (skulle jag inte göra det skulle jag "behöva" cheata säkert 4 ggr/vecka) och ibland blir jag bara så sjukt less på det.

Jag är 167, bör väl ligga runt 55, över det blir jag rätt omgående bullig över magen.

Är det deff som gäller igen? Jag trodde du ville bygga muskler, då kan man inte äta "deffigt" eller tvinga vikten nedåt.

Har länkat bilder på tjejer som gått upp i vikt i samband med styrketräning många gånger och ser mycket bättre (läs "tightare", "slimmare") ut. Prio ett är att få muskler på kroppen, då ser allt så mycket bättre ut. Deffar man utan muskler så blir man ännu lösare och slappare i kroppen.

Om ditt mål ändå är att deffa så sluta helt med ätardagar och ät mer mat varje dag istället. :)

Knatcharn
2014-05-22, 09:06
Påbörjade min egen deff i måndags, gjorde en BodPod-mätning som visade strax över 15% kroppsfett. Ett trevligt utgångsläge för deff.

Maj 2014 - 58.7 kg - 15.7% BF

Nu kör vi allihopa!

Megustaa
2014-05-22, 09:39
Är det deff som gäller igen? Jag trodde du ville bygga muskler, då kan man inte äta "deffigt" eller tvinga vikten nedåt.

Har länkat bilder på tjejer som gått upp i vikt i samband med styrketräning många gånger och ser mycket bättre (läs "tightare", "slimmare") ut. Prio ett är att få muskler på kroppen, då ser allt så mycket bättre ut. Deffar man utan muskler så blir man ännu lösare och slappare i kroppen.

Om ditt mål ändå är att deffa så sluta helt med ätardagar och ät mer mat varje dag istället. :)

Jag vet, jag är så ambivalent att jag knappt orkar med mig själv!

Grejen är att jag hittar ingen bra balans, visst ska jag bygga muskler men en viktuppgång hos mig sätter sig direkt på magen och jag känner att fortsätter det så här kommer jag bara bli pluffsig. Jeansen börjar redan sitta trängre, för bara någon vecka sedan låg jag på 55.2, nu är det 55.9.

Jag tycker det känns som jag till 90% äter nyttigt, sockerfritt, cleant och allt därtill, men så älskar jag ju mat så förmodligen förvränger jag den procenten lite i huvudet.

Lose
2014-05-22, 10:14
Närmare 79 än 80 idag :)

Fortfarande ett snitt på -0,4 kg/vecka sen 3:e januari!

nippman
2014-05-22, 10:19
har tappat vikt lite väl fort denna vecka, fast med samma energiintag och ungefär samma energiförbrukning (tror jag ofc), kan det bero på lite extra tappad vatten vikt helt plötsligt eller? har deffat nu i 4 veckor, gick ner stabilt 0.5-0.7kg i veckan men förra veckan tappade jag 1.4kg... känns lite konstigt.

Rawrx
2014-05-22, 10:21
Dagens vikt: 95,7 kg.

Denna sommardeff har varit sjukt frustrerande senaste veckorna med vikten som studsar upp 1 kg så fort den gått ner 0,5 kg. Har det känts som i alla fall.

Diagrammet för Maj ser det ut enligt bifogad graf. Det är ungefär -1.5 kg om man tittar på medelvärdeskurvan. Mindre än jag siktat/hoppats på, men räknar man på att -0.5 kg/veckan är det bästa, så kan jag ju vara nöjd över det.

Gör framsteg med styrkan hela tiden så även i det avseendet går det bra. Min ursprungsplan var 90,0 kg till 1 Juli, men då får jag kämpa som ett svin. Jag kommer göra ett ärligt försök i alla fall.

Till helgen blir det nog en hel del fusk. Kommer ha gäster och då tänker jag inte hålla på och noja över mat och dryck, men sånt är livet. Får flytta fram mitt måldatum till 3 Juli istället :D

vicarious
2014-05-22, 15:39
dock förekommer det ju att det är tvärtom, folk som inte rör en fena och kan moffa choklad varje dag och ändå är slimma, men det hör ju inte heller till normen egentligen.

Nja. Du ser väl inte hur de som "moffar choklad varje dag" äter i övrigt hela dygnet? Ganska sannolikt att de får i sig mindre energi resten av dagen om de nu äter choklad vid ett tillfälle. För många så är det där självreglerande. Sen även om man inte "rör en fena" eller tränar så förbrukar man ändå energi. Allting man gör kostar ju energi.

Nog om detta.. Om du vill kunna äta ute, käka popcorn på bion eller snacks på filmkvällarna så går det ju att justera dagens övriga kaloriintag så man har en buffert till godo. Med det sagt, det är inte omöjligt att deffa lite "flexiblare".

Aliaas
2014-05-22, 16:01
Jag vet, jag är så ambivalent att jag knappt orkar med mig själv!

Grejen är att jag hittar ingen bra balans, visst ska jag bygga muskler men en viktuppgång hos mig sätter sig direkt på magen och jag känner att fortsätter det så här kommer jag bara bli pluffsig. Jeansen börjar redan sitta trängre, för bara någon vecka sedan låg jag på 55.2, nu är det 55.9.

Jag tycker det känns som jag till 90% äter nyttigt, sockerfritt, cleant och allt därtill, men så älskar jag ju mat så förmodligen förvränger jag den procenten lite i huvudet.

kvittar fullständigt hur cleant och sockerfritt du än äter. Du går inte ner i vikt utan att ligga på kaloriunderkott, vare sig din näring kommer från champinjonstuvning eller isbergsallad.

xcv
2014-05-22, 22:06
Ni som är har kört refeed-veckor, hur upplever ni att det fungerar?

Är inte ute efter någon magisk förenkling av den fortsatta dieten, men jag tror det skulle kännas jävligt bra att boosta självförtroendet genom att träna några pass med förbättrat tryck.

Märker man ens av något ökat tryck om man ligger på balans? Hur har ni upplevt det? Ligger för närvarande på cirka -400ish kcal om dagen, så det skulle innebära att jag kan äta 100g extra kolhydrater per dag.

Sheogorath
2014-05-23, 04:44

Är inte ute efter någon magisk förenkling av den fortsatta dieten, men jag tror det skulle kännas jävligt bra att boosta självförtroendet genom att träna några pass med förbättrat tryck.

Märker man ens av något ökat tryck om man ligger på balans? Hur har ni upplevt det? Ligger för närvarande på cirka -400ish kcal om dagen, så det skulle innebära att jag kan äta 100g extra kolhydrater per dag.

Jag hade inte hört om "refeed-veckor" innan jag själv prövade konceptet så jag vet inte om det är så jättemånga fler än jag här i tråden som kan svara på frågan. Hur som haver: med tanke på att jag gick från 240 protein till 160 och från 80 fett till 40 så blev det väldigt många fler kalorier som kunde gå till kolhydrat. Dessutom märkte jag efter den första laddningsveckan jag körde att mitt underskott (som jag hade koll på genom att logga viktförändringen noga) inte räckte att lägga till för att nå balans när jag kastade om makrosarna på det sättet. Man (eller "jag") kunde äta VÄLDIGT mycket kolhydrat och kroppen buffrar det effektivt. Vi snackar alltså stora mängder, åtminstone från ett läge med underskott. Det visade sig efter lite trial-and-error att det var lagom att lägga till 700 kcal från ett läge med kanske 200 i underskott för att nå balans under de förutsättningarna som rådde, d.v.s. att jag ändrade makrofördelningen radikalt. Hur kroppen omsätter energi är i högsta grad beroende av vilket substrat vi ger den.

Effekten? Välmående, andrum. Och ett par veckor efter där dieten kändes lättare.

Starvation
2014-05-23, 05:31
Under 80 kg igen :) Nu blir det dock ngn form av vilovecka med balans så får la inte se mig under 80 närmsta veckan iaf.

Mickee
2014-05-23, 07:18

Jag provade en refeed-vecka förra veckan efter att ha läst om sheo's (och att jag har deffat i 18 veckor..).

Kanske inte visar lika stor effekt på mig då jag har högre BF% men jag gillar det skarpt!

Ökade från 1800 till 2500. Försökte hålla 180 P och 40 F, resten kolhydrater.
Man kände sig piggare, fylligare och större. Visst blev man lite vattnigare men fick ändå mer kommentarer under denna veckan liknande "fan nu börjar deffen gå riktigt bra du..", så även tack vare vattnet så såg formen bättre ut.

Även om den extra energin var skön att få så blev jag mest glad och överraskad över var att man släppte defftankarna helt (okej inte helt, räknade kalorierna noga men ändå).
Jag kollade inte in magen varje gång man speglade sig för att se om rutorna kanske syns lite mer idag.
Och jag kände mig rätt nöjd med formen. Inte längre något behov av att bli "rippad" eller få riktigt grym form.
Visst vill jag att det ska bli bättre, men stressen över att man inte kommer hinna i form till ett visst datum försvann.

Så nu är det bara att köra på en månad till och ta med sig denna lärdom till nästa deff :)

Sheogorath
2014-05-23, 07:34
Jag provade en refeed-vecka förra veckan efter att ha läst om sheo's (och att jag har deffat i 18 veckor..).

Kanske inte visar lika stor effekt på mig då jag har högre BF% men jag gillar det skarpt!

Ökade från 1800 till 2500. Försökte hålla 180 P och 40 F, resten kolhydrater.
Man kände sig piggare, fylligare och större. Visst blev man lite vattnigare men fick ändå mer kommentarer under denna veckan liknande "fan nu börjar deffen gå riktigt bra du..", så även tack vare vattnet så såg formen bättre ut.

Även om den extra energin var skön att få så blev jag mest glad och överraskad över var att man släppte defftankarna helt (okej inte helt, räknade kalorierna noga men ändå).
Jag kollade inte in magen varje gång man speglade sig för att se om rutorna kanske syns lite mer idag.
Och jag kände mig rätt nöjd med formen. Inte längre något behov av att bli "rippad" eller få riktigt grym form.
Visst vill jag att det ska bli bättre, men stressen över att man inte kommer hinna i form till ett visst datum försvann.

Så nu är det bara att köra på en månad till och ta med sig denna lärdom till nästa deff :)

Kul! :thumbup:

Mouline
2014-05-23, 07:57
Kan bara skriva under, efter 14v har jag tagit uppehåll på teoretiskt balans och känner mig taggad till måndag och redo för yttligare veckor framöver.

Tomas Tryffel
2014-05-23, 09:01
Skulle ni begränsa dessa refeed-veckors effekt till de som börjar bli rätt så leana? Typ sub 10%, eller kan det funka för de svagare i populationen med lite daller kvar? Rent spekulativt alltså.

Sheogorath
2014-05-23, 09:04
Skulle ni begränsa dessa refeed-veckors effekt till de som börjar bli rätt så leana? Typ sub 10%, eller kan det funka för de svagare i populationen med lite daller kvar? Rent spekulativt alltså.

När man känner sig riktigt sliten och hjärnan slutar funka. Oavsett BF. :)

Mickee
2014-05-23, 09:10

Jag ligger runt 13-14 BF% och jag tycker absolut alla kan använda sig av det, även om det kanske gör större skillnad på dem som ligger lägre.

Beror lite på hur sliten man känner sig, hur stort underskott man håller, hur motivationen är och framförallt hur länge man har dietat.

Lose
2014-05-23, 11:22
Plus: Deff-lägsta idag, 79,1 kg
Minus: Nu kom en förkylning som ett brev på posten. Ont i halsen och allmänt hängig.
Att det nästa är 30 grader varmt ute gör det ju inte lättare precis...

Fråga: Bör jag äta lite mer nu för att kurera mig snabbare? Öka 200 kcal/dag?

Egen lösning: Måste äta glass för halsen tror jag. Ben & Jerrys half baked inhandlat... Tröst och lättnad i en "pint" :)

xcv
2014-05-23, 12:14
Stort tack till Sheo och Micke för grymma svar. Är inte jättelångt från dietslut nu, så det jag främst strävar efter är att få just andrum, och orka köra de sista 3-4 veckorna 100%.

Testar man inte får man inte veta, tror jag börjar imorgon!

Sheogorath
2014-05-23, 12:54
Stort tack till Sheo och Micke för grymma svar. Är inte jättelångt från dietslut nu, så det jag främst strävar efter är att få just andrum, och orka köra de sista 3-4 veckorna 100%.

Testar man inte får man inte veta, tror jag börjar imorgon!

Lycka till! Som sagt: om du äter mer än x 2 protein och fett x 0,5 så dra ner till detta och ersätt med kolhydrat under den här veckan. Då får du extra kolhydrat där plus det du lägger till för att nå balans/strax över balans.

toomas
2014-05-23, 18:10
En fråga som jag tror jag vet svaret på men vill få bekräftat: Om jag börjar ta kreatin nu ca 9 veckor in i deffen (-7 kg) så antar jag att jag kommer gå upp i vikt (extra vätska) som lägger sig i muskelcellerna? Detta borde göra att jag ökar i vattenvikt men fettförlusten går på som vanligt? Kommer den extra vätskan ge en positiv eller negativ effekt för estetiken? Antar positiv :)

Sheogorath
2014-05-23, 18:16
En fråga som jag tror jag vet svaret på men vill få bekräftat: Om jag börjar ta kreatin nu ca 9 veckor in i deffen (-7 kg) så antar jag att jag kommer gå upp i vikt (extra vätska) som lägger sig i muskelcellerna? Detta borde göra att jag ökar i vattenvikt men fettförlusten går på som vanligt? Kommer den extra vätskan ge en positiv eller negativ effekt för estetiken? Antar positiv :)

Om du ligger på underskott är det inte säkert att du går upp i vikt när du börjar med kreatin - det kan vara så att du har 1-2 veckor där du inte går ner i vikt, eller går ner mindre i förhållande till underskottets storlek. Du kommer förstås bränna fett ändå. Det kommer vara positivt för både styrka och estetik. Jag kör kreatin endast under deff för att få den där extra skjutsen då när man behöver den.

toomas
2014-05-23, 18:21
Om du ligger på underskott är det inte säkert att du går upp i vikt när du börjar med kreatin - det kan vara så att du har 1-2 veckor där du inte går ner i vikt, eller går ner mindre i förhållande till underskottets storlek. Du kommer förstås bränna fett ändå. Det kommer vara positivt för både styrka och estetik. Jag kör kreatin endast under deff för att få den där extra skjutsen då när man behöver den.Jo precis, jag behöver alltså inte vara "orolig" om viktminskningen upphör ett tag. Ska genast hoppa på kreatintåget! :)

Sheogorath
2014-05-23, 18:22
Jo precis, jag behöver alltså inte vara "orolig" om viktminskningen upphör ett tag. Ska genast hoppa på kreatintåget! :)

Bättre sent än aldrig!

Löpsko
2014-05-23, 18:22
Är det någon som upplevt som en krampkänsla när man käkat ganska lite i en muskel? Körde chins i förrgår och 10 sek efter setet kände jag att de inte skulle gå att köra igen, stramade typ från armhålan och neråt. Kändes inte som en skada utan mer "Dont do that again". Körde på idag med latsdrag för att testa och kunde köra 3 set sedan kände ja liknande känsla och jag fick lägga ner övningar där ja har armarna ovanför huvudet. Någon som vet vad det är som spökar?

Sheogorath
2014-05-23, 18:26
Är det någon som upplevt som en krampkänsla när man käkat ganska lite i en muskel? Körde chins i förrgår och 10 sek efter setet kände jag att de inte skulle gå att köra igen, stramade typ från armhålan och neråt. Kändes inte som en skada utan mer "Dont do that again". Körde på idag med latsdrag för att testa och kunde köra 3 set sedan kände ja liknande känsla och jag fick lägga ner övningar där ja har armarna ovanför huvudet. Någon som vet vad det är som spökar?

Ja det hände min vänstra lats vid några tillfällen när jag körde good-mornings under deffen. Tror inte jag känt det innan och det är en övning jag gör mycket.

Löpsko
2014-05-23, 18:30
Ja det hände min vänstra lats vid några tillfällen när jag körde good-mornings under deffen. Tror inte jag känt det innan och det är en övning jag gör mycket.

Min vänstra med.. Skumt som tusan. Är nog 100% till nästa vecka men skulle vara kul att veta vad det är som händer. Tänkte att de kanske hänger ihop med att jag är redigt otränad men eftersom du får det så är det ju bara att kasta den teorin i papperskorgen.

Sheogorath
2014-05-23, 18:31
Min vänstra med.. Skumt som tusan. Är nog 100% till nästa vecka men skulle vara kul att veta vad det är som händer. Tänkte att de kanske hänger ihop med att jag är redigt otränad men eftersom du får det så är det ju bara att kasta den teorin i papperskorgen.

Kan nog ha att göra med mineralobalanser i kroppen. Man fuckar med rätt mycket i kroppen när man deffar.

Adeem
2014-05-23, 18:36
Dieten går kanon! Går snart in i dietvecka 22 och har tappat 11,5kg. Har en vecka kvar.
Vid tidigare dieter så har det ofta ballat ur när jag har gått över till bulk och jag har struntat i att räkna det jag stoppar i mig. Jag känner att när denna är avklarad så skall jag bestämt hålla en god form, gärna en hyfsad form "året runt". Dock vill jag ju självklart kunna göra kvalitativa muskelökningar.

Det jag är osäker på är hur stort överskott jag bör ligga på för att "lean gaina"? Det jag hade planerat att göra är att ligga på balans ca. 2 veckor efter deffens slut för att sedan ligga på ca. 500kcal+, eller tror ni att formen blir som bortblåst efter ett par veckor?

Sheogorath
2014-05-23, 18:37
Dieten går kanon! Går snart in i dietvecka 22 och har tappat 11,5kg. Har en vecka kvar.
Vid tidigare dieter så har det ofta ballat ur när jag har gått över till bulk och jag har struntat i att räkna det jag stoppar i mig. Jag känner att när denna är avklarad så skall jag bestämt hålla en god form, gärna en hyfsad form "året runt". Dock vill jag ju självklart kunna göra kvalitativa muskelökningar.

Det jag är osäker på är hur stort överskott jag bör ligga på för att "lean gaina"? Det jag hade planerat att göra är att ligga på balans ca. 2 veckor efter deffens slut för att sedan ligga på ca. 500kcal+, eller tror ni att formen blir som bortblåst efter ett par veckor?

Ja. Men du kommer sannolikt inte hamna på 500 kcal i överskott bara för att du lägger till 500 kcal från ett läge med balans. Men lägger du till tillräckligt för att nå 500 kcal i överskott kommer du bli fet. Snabbt. Typ ett halvt kilo i veckan. Eftersom du inte är en gröngöling som har en massa nybörjarmuskelgains att casha in.

sotala
2014-05-23, 18:42
Nu vill inte ja skapa en tråd för denna fråga så ja chansar i denna tråden. När man räknar kalorier med en kaloriräknare som finns på ex fitnesskolan lr iifym ex så undrar jag hur dem baserar vardagen utöver dem aktivitetsnivåer som är ex 1-3 gympass i veckan lr 3-5 ggr vecka osv. Säg att man normalt sett har 4-5 pass i veckan men annars är relativt lågaktiv (student/skrivbordsjobb) då antar jag att aktivitetsnivån är låg vilket känns rimligt med tanke på vardagen. Det skulle då vara "normal" om man utgår från antal pass/vecka egentligen. Hur bör man tänka här ?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Sheogorath
2014-05-23, 18:45
Nu vill inte ja skapa en tråd för denna fråga så ja chansar i denna tråden. När man räknar kalorier med en kaloriräknare som finns på ex fitnesskolan lr iifym ex så undrar jag hur dem baserar vardagen utöver dem aktivitetsnivåer som är ex 1-3 gympass i veckan lr 3-5 ggr vecka osv. Säg att man normalt sett har 4-5 pass i veckan men annars är relativt lågaktiv (student/skrivbordsjobb) då antar jag att aktivitetsnivån är låg vilket känns rimligt med tanke på vardagen. Det skulle då vara "normal" om man utgår från antal pass/vecka egentligen. Hur bör man tänka här ?

Om de var utformade på ett vettigt sätt (och det är jag tveksam till) skulle de ange det totala antalet förbrukade kalorier givet de parametrar du knappat in (d.v.s. den skulle räkna kalorier även om du stod stilla, eftersom man gör av med kalorier bara av att finnas). Sen hade det varit upp till dig att ta hänsyn till hur många kalorier du hade gjort av med annars, om du inte skulle stått där och trampat. Skillnaden däremellan hade blivit antalet extra förbrukade kalorier utöver din normala aktivitetsnivå.

Jeml
2014-05-23, 18:52
Sotala

Det går inte att räkna ut sin energibalans med någon formel. Men eftersom du räknar kalorier är det ju inte särskilt svårt att se var balansen faktiskt ligger..

Adeem
2014-05-23, 18:52
Tack för svar Sheo!

Då får det bli ett något lägre överskott, får se till att hålla koll på vågen helt enkelt!
:)

Sheogorath
2014-05-23, 18:54
Tack för svar Sheo!

Då får det bli ett något lägre överskott, får se till att hålla koll på vågen helt enkelt!
:)

Försök först pricka in balans och håll dig där ett par veckor, sen lägger du till 100-200 kcal och ser vad som händer. Sen fortsätter du så en gång veckan tills du har en långsamt uppåtgående trend (0,1-0,2 kg i veckan är ju perfekt; gäller dock att du väger dig varje dag och jämför förslagsvis medianerna. enstaka dagsvikter slår ju alldeles för stort som du vet).

sotala
2014-05-23, 19:01
Om de var utformade på ett vettigt sätt (och det är jag tveksam till) skulle de ange det totala antalet förbrukade kalorier givet de parametrar du knappat in (d.v.s. den skulle räkna kalorier även om du stod stilla, eftersom man gör av med kalorier bara av att finnas). Sen hade det varit upp till dig att ta hänsyn till hur många kalorier du hade gjort av med annars, om du inte skulle stått där och trampat. Skillnaden däremellan hade blivit antalet extra förbrukade kalorier utöver din normala aktivitetsnivå.

Dem brukar völ vara relativt bra om man prickar aktivitetsnivpn rätt ? Tror ni art låg aktivitetsnivå passar?

cryx
2014-05-24, 08:49
Det har gått bra hittills. Började på 80kg och sänkte från mina 3200kcal till 2500 till en början. Gick ner till 73kg på det efter några veckor. Sen började jag käka 2200 några veckor och gick ner till 70-71. Nu ligger jag på 1900 + cardio och det känns som att jag går ner mellan 0.5-0.7kg i veckan.

Det är detta jag har en fråga över. Hur i helvete kan jag bara behöva såhär få kalorier? Jag är fortfarande stark på gymmet. Inte tappat något vad jag har noterat. Kroppen ser bra ut, men jag vill ner till ännu lägre kroppsfett.

Har mina organ i kroppen bra kapacitet och energisnåla eller vad sitter det i?

komigen
2014-05-24, 09:59
Det har gått bra hittills. Började på 80kg och sänkte från mina 3200kcal till 2500 till en början. Gick ner till 73kg på det efter några veckor. Sen började jag käka 2200 några veckor och gick ner till 70-71. Nu ligger jag på 1900 + cardio och det känns som att jag går ner mellan 0.5-0.7kg i veckan.

Det är detta jag har en fråga över. Hur i helvete kan jag bara behöva såhär få kalorier? Jag är fortfarande stark på gymmet. Inte tappat något vad jag har noterat. Kroppen ser bra ut, men jag vill ner till ännu lägre kroppsfett.

Har mina organ i kroppen bra kapacitet och energisnåla eller vad sitter det i?

Hur lång är du? :D

zodiac
2014-05-24, 10:42
2feb till igår 23maj.
Är inte helt nöjd ännu så skall ge det juni ut också.

-8kg ungefär från, 87,5 - 80 @ 180cm

http://i.imgur.com/UxAXF4L.jpg

jontexer
2014-05-24, 11:10
Går trögt.. Började deffen i slutet av februari, då körde jag "normal" mat och käkade bara lite mindre. räknade på vissa dagar så jag kunde estimera ungefär hur mycket jag får i mig de andra dagarna också. gick ner ett par kilo den första månaden. Sen de senaste två månaderna har jag vart noggrannare och räknat iprincip varje dag. lagt mig på ett underskott om 500-1000 kalorier. gick ner till 65 kilo från 71kg(179cm) som jag började på.

Här blev det lite konstigt. Stannade upp på 65 kg i ett par veckor och sedan droppade jag plötsligt till 63. Någon vecka efter det (förra helgen) så reste jag hem och hälsade på familj och hade en moffarhelg med kolhydratsladdning. hade inte ätit kolhydrater på någon vecka och moffade i mig kolhydrater på lördagen och söndagen samt en del på måndagen. hamnade på överskott på lördagen och söndagen.
Efter det har jag nu legat på 65 kg igen hela veckan utan att gå ner! ser att spegelbilden fortfarande ändras åt det mer positiva hållet sakta men säkert. Men vikten är högre än för två-tre veckor sedan. någon som har nån teori om varför?
Äter max ca 40g kolhydrater om dagen så borde ej vara vätska.

komigen
2014-05-24, 11:11
2feb till igår 23maj.
Är inte helt nöjd ännu så skall ge det juni ut också.

-8kg ungefär från, 87,5 - 80 @ 180cm

http://i.imgur.com/UxAXF4L.jpg

Stämmer det där!?!?! Det ser ut som du fått sjukt mycket större lår :O

zodiac
2014-05-24, 11:22
@komigen yes, låren har växt lite! Spänner dem dock på efter bilden så då blir det lite skillnad. Men från 57cm omkrets till 60cm ungefär.

Sheogorath
2014-05-24, 11:27
@komigen yes, låren har växt lite! Spänner dem dock på efter bilden så då blir det lite skillnad. Men från 57cm omkrets till 60cm ungefär.

"Men jag har hört att man inte kan bygga på underskott???!" ;)

Bra jobbat! :thumbup:

cryx
2014-05-24, 11:28
Hur lång är du? :D

Jag är 173cm.

DieErste
2014-05-24, 11:53
Hetsätning i skippy burken igår men landade all in all på 2800 kcal och 300g protein så är förhoppningsvis ingen större skada skedd:)

Nya tag framöver och resan mot en bra sommarform fortsätter :)

Jeml
2014-05-24, 12:03
Haha lol, kan inte ha varit nån större hets i skippy burken... hade du bara små hetsat lite hade du lätt fått i dig 200g på mindre än 60s..;)

DieErste
2014-05-24, 13:11
*bs*Haha lol, kan inte ha varit nån större hets i skippy burken... hade du bara små hetsat lite hade du lätt fått i dig 200g på mindre än 60s..;)

Haha ne som tur är har den varit i skafferiet ett tag så var gissningsvis 150g kvar men blir ju ändå ca 1000kcal :)

Nån som prova body science jordnötssmör förresten? Ska vara rätt mycket socker i skippy om jag förstått rätt? :(

Skulle ju Kunna skippa det helt men gillar ändå att ta runt 20g på proteinpannkakorna/gröten ibland :)

Jeml
2014-05-24, 15:22
Nån som prova body science jordnötssmör förresten? Ska vara rätt mycket socker i skippy om jag förstått rätt? :(

Skulle ju Kunna skippa det helt men gillar ändå att ta runt 20g på proteinpannkakorna/gröten ibland :)

Och vad spelar det för roll om det är socker i när du ändå ska äta så små mängder som 20g? Även om det var 100% socker och du tar 20g så spelar det ingen roll.

Nu råkar jag veta att det är ~50g fett och ~25g protein i, vilket lämnar kvar 25g som skulle kunna vara socker (vilket det förmodligen inte är).

Det slutar alltså med att du får maximalt 5g socker (2,5g fruktos) på dina proteinpannkakor.

Nojar man över det så har det verkligen gått för långt.

DieErste
2014-05-24, 15:54
Så har jag ju inte tänkt iofs!

Dom hade 8 för 209 nu iaf så det är ju billigt i vilket fall :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeml
2014-05-24, 16:03
Så har jag ju inte tänkt iofs!

Dom hade 8 för 209 nu iaf så det är ju billigt i vilket fall :)

Hur har du tänkt då? Oj 20g socker/100g! Jag kommer få i mig 178g socker när jag äter 20g!! :D

Ja det var billigt :)

Aliaas
2014-05-24, 16:10
*bs*

Haha ne som tur är har den varit i skafferiet ett tag så var gissningsvis 150g kvar men blir ju ändå ca 1000kcal :)

see what u did there

daim
2014-05-24, 21:29
Har inte fått ett enda trovärdig hjälp. Så jag behöver bli bekräftade om jag fattat det rätt.

Så nu till min fråga är att jag har räknat ut kalorimängden och fick dessa värden fram;

1720 kcal är ditt dagliga energibehov.
1220 kcal om dagen för att gå ner 0.5 kilo i veckan.

Fråga 1: Ska jag alltså ligga på 1220 kcal alla dagar och även de dagarna jag tränar och inte tränar?

Fråga 2: Det sägs att man ska lägga till så mkt som man förbränner vid träningen, så hur mycket förbränner man vid träningen?, så att man vet hur mycket man ska lägga till för att hamna på 1220 kcal igen.

Fråga 3 : Ska jag undvika cardio?

Mouline
2014-05-24, 21:34
Kön? Längd? Vikt? .. Räknade du med Aktivitetsfaktor och inte pillar på ditt bmr?

Lose
2014-05-25, 11:12
Har inte fått ett enda trovärdig hjälp. Så jag behöver bli bekräftade om jag fattat det rätt.

Så nu till min fråga är att jag har räknat ut kalorimängden och fick dessa värden fram;

1720 kcal är ditt dagliga energibehov.
1220 kcal om dagen för att gå ner 0.5 kilo i veckan.

Fråga 1: Ska jag alltså ligga på 1220 kcal alla dagar och även de dagarna jag tränar och inte tränar?

Fråga 2: Det sägs att man ska lägga till så mkt som man förbränner vid träningen, så hur mycket förbränner man vid träningen?, så att man vet hur mycket man ska lägga till för att hamna på 1220 kcal igen.

Precis som Mouline säger +

- Väg dig varje dag och räkna vad du får i dig.
- Går du ner 0,5 kg per vecka så ligger du på 500 kcal minus.
- Vill du gå ner mer/fortare sänk ditt intag/träna mer.
- Går du ner för fort, öka ditt intag/träna mindre.

Ge det några veckor så har du snart svar på dina frågor.

vicarious
2014-05-25, 11:16

Korrekt. Träningen är redan inräknad i ekvationen (den är en del av aktivitetsfaktorn).

Det gör du som du vill. Hur du åstadkommer kaloriunderskottet spelar ingen roll (äta mindre eller röra på dig mer).

komigen
2014-05-25, 13:02
Korrekt. Träningen är redan inräknad i ekvationen (den är en del av aktivitetsfaktorn).

Jag tror nog inte snubben har gångrat sitt kaloribehov med aktivitetsfaktorn med tanke på att han landar på 1720 kalorier...

Sheogorath
2014-05-25, 13:20
Precis som Mouline säger +

- Väg dig varje dag och räkna vad du får i dig.
- Går du ner 0,5 kg per vecka så ligger du på 500 kcal minus.
- Vill du gå ner mer/fortare sänk ditt intag/träna mer.
- Går du ner för fort, öka ditt intag/träna mindre.

Ge det några veckor så har du snart svar på dina frågor.

:thumbup:

Wik3
2014-05-25, 21:17
Om det blir en sämre dag kostmässigt och man hamnar på rätt kcal-underskott men kanske bara får i sig 60%-ish av hur mycket protein man borde få i sig. Är det isf värt att skippa det extra proteinet eller bör man istället lägga sig på balans och få i sig proteinet? Tänker främst på hur mycket proteinet/kcal-underskottet påverkar muskelförlusten.

Och hur blir svaret om detta handlar om fler än en dag? Blev bara nyfiken då jag själv har en sådan dag, inte för att det spelar någon roll alls för min nivå men alltid trevligt med kunskap :)

zodiac
2014-05-26, 06:56
"Men jag har hört att man inte kan bygga på underskott???!" ;)

Bra jobbat! :thumbup:

Tack! "Vill man så kan man" *flex*

kylander
2014-05-28, 07:11
Tjena, tänkte försöka suga åt mig lite info av er. Har legat i deff nu i ca 5 veckor och tappat drygt 5 kilo. (192 cm och från 90kg til 85kg)Upplägget har varit ganska enkelt. Jag lägger mig på ett calori intag runt 2000/dag. (då har jag inte räknat med. Bcaa, mjölk i kaffet Och dylikt utan mer måltiderna och försöker inte äta något utöver dom) nu är mina frågor 1. Att jag inte tappat på vikterna i gymmet kan jag tolka det som ett kvitto på att jag änså länge går ner "rätt" 2. Om jag skulle hamna på en platå, hur ticket nu att jag ska lösa den då?! +/-0 vecka? Mer cardio? Vad tror ni?

exor
2014-05-28, 07:52
14/4 - 96.5 kg
28/5 - 85.0 kg

ondekrulon
2014-05-28, 08:32
Medelvärde per vecka:
v. 12 83,46 kg
v. 14 82,47
v. 15 81,90
v. 16 81,35
v. 17 81,33
v. 18 80,53

Skadade axeln igår så det blir antagligen nån vecka på balans och försöka få ordning på den. Målet är att komma under 78 kg och se hur det ser ut.

v. 21 80,44
v. 22 ~80,0

Har legat på intag +- 0 kring 80 kg. Trots att jag väger samma nu som v 18 ungefär, så känns det som att jag har mindre fett och att jag har "landat" i vikten.

Nu siktar jag på 77 kg!

Knatcharn
2014-05-28, 09:02
Tjena, tänkte försöka suga åt mig lite info av er. Har legat i deff nu i ca 5 veckor och tappat drygt 5 kilo. (192 cm och från 90kg til 85kg)Upplägget har varit ganska enkelt. Jag lägger mig på ett calori intag runt 2000/dag. (då har jag inte räknat med. Bcaa, mjölk i kaffet Och dylikt utan mer måltiderna och försöker inte äta något utöver dom) nu är mina frågor 1. Att jag inte tappat på vikterna i gymmet kan jag tolka det som ett kvitto på att jag änså länge går ner "rätt" 2. Om jag skulle hamna på en platå, hur ticket nu att jag ska lösa den då?! +/-0 vecka? Mer cardio? Vad tror ni?

1. Ja, om du inte tappar styrka med exakt samma träning så sköter du generellt sett dina kort rätt. Jag tycker ändå att du kan hålla ett lugnare tempo i viktnedgången men det är upp till dig.

2. Det finns olika sätt att prata om platå. Om du bara lyckas stanna upp i viktnedgången trots ett uträknat underskott så är det bara att fortsätta som vanligt och vänta på att det släpper. Om din nedgång stannar av för att du ätit likadant hela tiden så får du nog dra ned lite på maten. Vid en platå kan ju mer konditionsträning också vara något att använda sig av, det beror på vad du vill.

Lose
2014-05-28, 10:20
1. Ja, om du inte tappar styrka med exakt samma träning så sköter du generellt sett dina kort rätt. Jag tycker ändå att du kan hålla ett lugnare tempo i viktnedgången men det är upp till dig.

2. Det finns olika sätt att prata om platå. Om du bara lyckas stanna upp i viktnedgången trots ett uträknat underskott så är det bara att fortsätta som vanligt och vänta på att det släpper. Om din nedgång stannar av för att du ätit likadant hela tiden så får du nog dra ned lite på maten. Vid en platå kan ju mer konditionsträning också vara något att använda sig av, det beror på vad du vill.

Skriver under på det Knatcharn! :thumbup:

kylander
2014-05-28, 17:15
Check, målet är att låta fett% sjunka. En gammal räv från 80-talet sa att cheat day is the way to go, för att hela tiden lyra kroppen att inte hamna i ett läge där den accepterar ett underskott och då slå av på förbränningen. Jag känner än så länge att jag inte är i behov av någon cheat day men kan det vara bra ute enbart förbrännings synpunkt?

Shqypnia
2014-05-28, 17:25
Cheat day är inte nödvändigt men det kan löna sig att kanske lägga sig på balans i en vecka. Inte minst för psyket.

Jeml
2014-05-28, 18:09
En regelrätt cheatday är bara korkat.

Att däremot äta på balans någon dag i veckan är nog bra dock.

cAase
2014-05-28, 18:13
94 kg december vs 79.1 kg dagsvikt

http://oi57.tinypic.com/2rxjosm.jpg

Det är helt sjukt hur jävla stor skillnad det är när man kollar på gamla bilder, och sedan idag. Jag trodde jag var i form på mina 94 kg, iallafall inte i såhär dålig form. Blev sjukt paff när jag såg detta och kommer aldrig tillåta mig själv att hamna där igen.

kylander
2014-05-28, 19:16
En regelrätt cheatday är bara korkat.

Att däremot äta på balans någon dag i veckan är nog bra dock.

Det är lite min tanke också speciellt när jag inte känner ett behov för det, men lite vanlig mat i lite större mängder är där emot lockande:-) och inte helt förödande h heller, tror jag har en plan nu :-)

Alsor
2014-05-28, 20:23

Det är helt sjukt hur jävla stor skillnad det är när man kollar på gamla bilder, och sedan idag. Jag trodde jag var i form på mina 94 kg, iallafall inte i såhär dålig form. Blev sjukt paff när jag såg detta och kommer aldrig tillåta mig själv att hamna där igen.

Ser riktigt bra ut! Brutala armar ;)

cAase
2014-05-28, 20:30
Ser riktigt bra ut! Brutala armar ;) Tackar det värmer! :) *hug*

Sohlsken
2014-05-28, 22:00
Nu går det bättre igen. Ska deffa så hårt jag orkar fram tills första juli. MAGMUKKLER HERE I COME!

Rug
2014-05-28, 22:55
Nu kör vi igen. Tagit 3v paus med bibehållen vikt. Siktar på 0,5kg/v från imorgon. I övrigt har jag tappat fint, utan tapp i prestation.

Sheogorath
2014-05-28, 23:12

Awesome.

Sweurout
2014-05-29, 07:54
Gjorde ytterligare en mätning nu och hade då tappat ytterligare 3kg i muskelvikt samt 24% i BF så nu lägger jag ner det här...Kanske försöker ett annat år men då ska jag köpa mig någon tjänst där jag får både tränings och kostupplägg bara för mig, för trots alla råd jag har följt här på kollo så går det bara inte! Hajar inte att jag lyckades tappa ca 13kg på 5 månader och sen ingenting på nästkommande 5 månader.

Start 7/1 2013 105,5 kg på 185cm

7/1 105,5kg
19/3 99,5kg
2/4 98,0kg
25/4 95,0kg
30/5 93,9kg
9/6 92,0kg
24/6 93,5kg
29/6 92,0kg
16/7 92,5kg
15/8 93,0kg
25/9 91,2kg
16/11 93,0kg

20140529 89,2kg

Landsvägscykling var lösningen på nästa steg i min viktminskning.

toomas
2014-05-29, 08:40

Det är helt sjukt hur jävla stor skillnad det är när man kollar på gamla bilder, och sedan idag. Jag trodde jag var i form på mina 94 kg, iallafall inte i såhär dålig form. Blev sjukt paff när jag såg detta och kommer aldrig tillåta mig själv att hamna där igen.Shit, bra jobbat!! :)

cAase
2014-05-29, 13:14
Awesome.

Shit, bra jobbat!! :)

Tackar mina herrar! *hug*

nippman
2014-05-29, 15:38

din kralliga jävel

Stefan12
2014-05-29, 20:24
Sakta men säkert! Vill fortsätta men känns så fel att gå under 70kg. Min energi har väl varit sådär men det har inte påverkat mitt lyftande negativt. Har ökat ett par övningar men annars legat på samma vikter som när jag började.
Vad tycker ni att jag ska göra?
MOTIVERA MIG :hbang:cofffee
http://i.imgur.com/3UeG8I5.jpg

jontexer
2014-05-29, 21:06
Har väl ingen betydelse vad du v'ger sålänge du är nöjd med hur din kropp ser ut. fortsätt deffa om det är det du vill! :)

cAase
2014-05-29, 21:33
din kralliga jävel

Thank you sir!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

maattee10
2014-05-30, 10:01
Hur mycket jag har minskat runt magen!

1/10-12 = 154cm (start)
1/05-14 = 127cm (-27cm)
1/06-14 = 126cm (-28cm)

Kommentarer:
Jag mätte mig redan idag och gick faktiskt ner ytterligare 1cm. det trodde jag aldrig efter allt ätande i turkiet. visserligen har jag simmat, sprungit, lekt mm så energin har väll gått åt:) men nu är man tillbaks på det gamla vanliga med köttfärs.
bara 2cm kvar sen har ja nått ett stort mål på -30cm:d

Mouline
2014-05-30, 10:23

1/10-12 = 154cm (start)
1/05-14 = 127cm (-27cm)
1/06-14 = 126cm (-28cm)

Kommentarer:
Jag mätte mig redan idag och gick faktiskt ner ytterligare 1cm. det trodde jag aldrig efter allt ätande i turkiet. visserligen har jag simmat, sprungit, lekt mm så energin har väll gått åt:) men nu är man tillbaks på det gamla vanliga med köttfärs.

Härligt matte <3

maattee10
2014-05-30, 12:19
Härligt matte <3

tack så mycket brah *cupid*

illiaca
2014-05-30, 13:38

1/10-12 = 154cm (start)
1/05-14 = 127cm (-27cm)
1/06-14 = 126cm (-28cm)

Kommentarer:

Fark. 28cm.. det är fan bra.

Lex Fortitudo
2014-05-30, 13:53

1/10-12 = 154cm (start)
1/05-14 = 127cm (-27cm)
1/06-14 = 126cm (-28cm)

Kommentarer:

Kul att du är så nöjd med dina resultat!

Jag känner dock att jag måste slänga in lite smolk i glädjebägaren. Jag förstår mig inte på er styrkelyftare. Ni har i regel en sjukt hög BF. Ni hänger på gymmet i flera timmar. Er träning verkar vara slitsam mot kroppen, för alla gamla lyftare som finns på gymmet hasar sig praktiskt taget fram. Det verkar som att varje disk och led är nedsliten. Jag förstår mig verkligen inte på detta. Vad är tjusningen med att lyfta tungt om man är fet?

Som sagt, detta var inte riktat mot dig personligen, utan något jag funderat på länge. Du verkar ha fått grymma resultat så jag kan bara gratulera :)

---------------------------------

För egen del så börjar deffen gå mot sitt slut. Började på 96 kg och är nu nere på 86, har nog aldrig varit så hård som nu :)

Jeml
2014-05-30, 14:09
Hehe +1 på lex

Träna som fan o lägga ner massor med tid på det och ändå gå runt som ett fetto? Nej tack...

Men det kanske är jag som är ytlig.

anvihl
2014-05-30, 14:19
Jag ställer en motfråga, vad är tjusningen med att gå till gymmet och träna för att enbart bli snygg? dåligtsjälvförtroende.se? Ingen bryr sig ju ändå.

Förövrigt är det något med dig Jeml som gör mig förbannad varje gång jag läser dina inlägg (inget personligt påhopp) utan du är så plump på något sätt.

Jeml
2014-05-30, 14:23
Jag ställer en motfråga, vad är tjusningen med att gå till gymmet och träna för att enbart bli snygg? dåligtsjälvförtroende.se?

Har man dåligt självförtroende för att man vill se bra ut? Wtf?
Så alla fetton har bra självförtroende och alla som är vältränade har dåligt? :p
---

Tänkte skriva att jag inte enbart tränar för utseendet men kom på att det var en lögn. Nästan iaf.
Skulle man inte få några gains utseende mässigt så skulle jag inte styrketräna.
Jag tränar för att se bra ut o kunna äta mycket utan att bli fet :).

Jånni Balle
2014-05-30, 14:24
Jag ställer en motfråga, vad är tjusningen med att gå till gymmet och träna för att enbart bli snygg? dåligtsjälvförtroende.se? Ingen bryr sig ju ändå.
.
Jag bryr mig. Och dessutom har jag svårt att få upp byxorna i rätt höjd eftersom kaggen hindrar det.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Jånni Balle
2014-05-30, 14:25
Jag bryr mig. Och dessutom har jag svårt att få upp byxorna i rätt höjd eftersom kaggen hindrar det.

Ont: sådär. Inte tränat på två veckor. Knappt ätit något senaste dagarna heller iofs. Idag blir det nya tag.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Vafan. Skulle editera första inlägget men råkade citera.

Jeml
2014-05-30, 14:27
Förövrigt är det något med dig Jeml som gör mig förbannad varje gång jag läser dina inlägg (inget personligt påhopp) utan du är så plump på något sätt.

Haha va? :(

Försök sätta fingret på det, för så vill jag ju inte att det ska vara.

Aliaas
2014-05-30, 14:37
Jag tränar BARA för utseendet, både för att jag vill bli beundrad och för min egen skull. Vet att massvis med andra också gör det, fattar inte vrf man skulle förneka det.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Mouline
2014-05-30, 14:51
Jag tränar för att se ut som leksaksfigurerna jag lekte med när jag var mindre.
Antingen stor och 'bestialisk" som Hulken och Beast/Dr. Mcoy (X-man) eller slick som fan Captain America och Venom (Brook).
Dvs, offseason: Beast, Tävlingsform; Captain America.
En gång i tiden var jag KingPin men börjar ju gå mot mina mål.
http://www.toymania.com/sites/default/files/images/Avengers%20Mighty%20Battlers%20Shield%20Spinning%2 0Captain%20America.preview.jpg
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRGaZJZbYNKDlEdZ2nNqhlKlKCGB3UXD J0Jm2fc9ShgbIAs2bb_qA
http://acimg.auctivacommerce.com/imgdata/0/1/9/3/9/7/webimg/3072192.jpg

Nu var jag rolig va?

Lex Fortitudo
2014-05-30, 15:14
Hehe +1 på lex

Träna som fan o lägga ner massor med tid på det och ändå gå runt som ett fetto? Nej tack...

Men det kanske är jag som är ytlig.

Skönt att man inte är själv i sina tankar i alla fall :)

Ja du. En atletiskt/muskulös kroppshydda med lågt BF har nog alltid ansetts utgöra ett ideal gällande manskroppen. I vår samtid utgör det definitivt ett ideal som de flesta ser upp till. Delvis beror nog detta på att det krävs stora uppoffringar för att bygga och volym och sedan minska BF.

Styrkelyftere äter en jävla massa skit imo – och ser ut därefter. En tjockis på stan ser många ner på, men en tjockis som råkar ha en lyftartröja skulle enbart få cred för sina extra sladderkilo? Nej, jag tycker inte det ska vara så. Är man elitlyftare är det en sak, då kanske de extra kilona fett behövs, vad vet jag. Men alla vanliga personer som styrkelyfter på fritiden kan inte skylla sin övervikt på annat än bristande karaktär

----------------------------------------

Nu när jag ändå är inne i tråden. Hur mycket Fun light/pepsi max ocv. dricker ni under deff? Jag dricker nog upp en fun light om dagen ungefär, funderar ibland på om det har en negativ effekt på viktnedgången. :)

Aliaas
2014-05-30, 15:21

Ja du. En atletiskt/muskulös kroppshydda med lågt BF har nog alltid ansetts utgöra ett ideal gällande manskroppen. I vår samtid utgör det definitivt ett ideal som de flesta ser upp till. Delvis beror nog detta på att det krävs stora uppoffringar för att bygga och volym och sedan minska BF.

Styrkelyftere äter en jävla massa skit imo – och ser ut därefter. En tjockis på stan ser många ner på, men en tjockis som råkar ha en lyftartröja skulle enbart få cred för sina extra sladderkilo? Nej, jag tycker inte det ska vara så. Är man elitlyftare är det en sak, då kanske de extra kilona fett behövs, vad vet jag. Men alla vanliga personer som styrkelyfter på fritiden kan inte skylla sin övervikt på annat än bristande karaktär

Nu när jag ändå är inne i tråden. Hur mycket Fun light/pepsi max ocv. dricker ni under deff? Jag dricker nog upp en fun light om dagen ungefär, funderar ibland på om det har en negativ effekt på viktnedgången. :)

Dricker massvis med lightsaft/läsk både deff o bulk, inte märkt ngt negativt hittils bara i plånboken. .

Sheogorath
2014-05-30, 16:44

Fettvikt hjälper styrka även om man inte är på elitnivå :) Om prio bara är styrka gör ett visst antal extrakilon bara nytta. Ingen behöver ursäkta sig inför dig.

maattee10
2014-05-30, 17:07
Fark. 28cm.. det är fan bra.

tack så mycket

Kul att du är så nöjd med dina resultat!

Jag känner dock att jag måste slänga in lite smolk i glädjebägaren. Jag förstår mig inte på er styrkelyftare. Ni har i regel en sjukt hög BF. Ni hänger på gymmet i flera timmar. Er träning verkar vara slitsam mot kroppen, för alla gamla lyftare som finns på gymmet hasar sig praktiskt taget fram. Det verkar som att varje disk och led är nedsliten. Jag förstår mig verkligen inte på detta. Vad är tjusningen med att lyfta tungt om man är fet?

Som sagt, detta var inte riktat mot dig personligen, utan något jag funderat på länge. Du verkar ha fått grymma resultat så jag kan bara gratulera :)

---------------------------------

För egen del så börjar deffen gå mot sitt slut. Började på 96 kg och är nu nere på 86, har nog aldrig varit så hård som nu :)

jag tränar och lyfter tungt för ja tycker det är det roligaste som finns och ja älskar det. sen försöker ja gå ner i vikt för att må bra. sen vill ja bli en vältränad strongman. mitt mål är ju att få en mage under 100cm för att minska risk för olika sjukdomar samtidigt bli så stark som möjligt.

Edit:- ska även börja tävla i strongman nästa år

Starvation
2014-05-30, 17:10
Stått stilla på 80 nu i ngn vecka. Börjat springa och träna mer men hjälper inte. Så det går åt helvete.

Lose
2014-05-30, 19:23
Ligger stadigt mellan 79-80 men nu gäller det att skaffa motivation för att krypa neråt mot 76 men det är banne mig inte lätt...

Lipservice
2014-05-30, 22:38
86.4 -> 82.1 på 6 veckor, första deffen. Går hur bra som helst fortfarande. Dock inga muskler att skryta med...

Rug
2014-05-30, 22:53
74,4. Samma som för 3 veckor sedan. Dags att justera kosten.

Sheogorath
2014-05-31, 07:22
Min deff är avslutad sedan några veckor och jag ligger på balans på strax över 4000 kcal (varav 700-800 g kolhydrat). Är blötare jämfört med när jag var i deff och höll högt protein och använde mycket koffein men formen är ändå helt OK fortfarande.

Har tidigare satt en maxgräns för hur mycket vikten får gå upp under bulk men kommer nu kommer jag köra midjemåttet istället: aldrig över 80 cm (mätt över naveln utan att jag sträcker på mig speciellt utan bara står som vanligt). Eftersom jag inte räknar med att lägga på mig en massa centimeter muskler runt midjan bör jag ha ett spelrum uppåt viktmässigt ändå så länge det inte är fläsk jag ökar i. :)

toomas
2014-05-31, 09:54
Min deff är avslutad sedan några veckor och jag ligger på balans på strax över 4000 kcal (varav 700-800 g kolhydrat). Är blötare jämfört med när jag var i deff och höll högt protein och använde mycket koffein men formen är ändå helt OK fortfarande.

Har tidigare satt en maxgräns för hur mycket vikten får gå upp under bulk men kommer nu kommer jag köra midjemåttet istället: aldrig över 80 cm (mätt över naveln utan att jag sträcker på mig speciellt utan bara står som vanligt). Eftersom jag inte räknar med att lägga på mig en massa centimeter muskler runt midjan bör jag ha ett spelrum uppåt viktmässigt ändå så länge det inte är fläsk jag ökar i. :)4000 kcal på balans var inte illa, hur lång är du och vad väger du nu? Antar att du har ganska aktiv vardag med? Själv ligger jag på balans på ca 3000 kcal, dock sitter jag mest stilla.

Har en liten paus från deffen nu då det är har/kommer bli en del festande denna helgen, men det är bara att ta igen sen! :)

Sheogorath
2014-05-31, 12:35
4000 kcal på balans var inte illa, hur lång är du och vad väger du nu? Antar att du har ganska aktiv vardag med? Själv ligger jag på balans på ca 3000 kcal, dock sitter jag mest stilla.

Har en liten paus från deffen nu då det är har/kommer bli en del festande denna helgen, men det är bara att ta igen sen! :)

Över 4000 i balans åtminstone med den här makrofördelningen (x 2 protein, x 0,5 fett, resten kolhydrat). 186 cm, 80 kg. Måttligt aktiv vardag. Cyklar till och från jobbet (totalt drygt 0,5 mil så det är inte mycket) och har ett jobb där jag går och står en del men inget överdrivet fysiskt precis. Styrketränar nu fyra dagar i veckan. Mina konditionspass kan vi bortse från eftersom jag äter extrakalorier efter passen som överskrider det jag förbrukade med några hundra kcal.

sotala
2014-05-31, 12:36

Har tidigare satt en maxgräns för hur mycket vikten får gå upp under bulk men kommer nu kommer jag köra midjemåttet istället: aldrig över 80 cm (mätt över naveln utan att jag sträcker på mig speciellt utan bara står som vanligt). Eftersom jag inte räknar med att lägga på mig en massa centimeter muskler runt midjan bör jag ha ett spelrum uppåt viktmässigt ändå så länge det inte är fläsk jag ökar i. :)

Vad har du gör midjemått nu? Om det går över 80 cm så blir det deff antar jag. Men om du mot förmodan då lägger på dig detta på tok för snabbt, kmr du deffa då?

Sheogorath
2014-05-31, 12:40
Vad har du gör midjemått nu? Om det går över 80 cm så blir det deff antar jag. Men om du mot förmodan då lägger på dig detta på tok för snabbt, kmr du deffa då?

Midjemåttet var i morse 78,5 cm. Jag kommer ju inte mäta dagen efter en ätardag eller om jag vaknar ovanligt "gasig" en morgon; de marginalerna har jag inte ;) Jo, tanken är väl deff när midjemåttet sticker över 80, men det passar sig inte att jag dietar i sommar så det blir tidigast i höst i vilket fall som helst.

sotala
2014-05-31, 12:44
Midjemåttet var i morse 78,5 cm. Jag kommer ju inte mäta dagen efter en ätardag eller om jag vaknar ovanligt "gasig" en morgon; de marginalerna har jag inte ;) Jo, tanken är väl deff när midjemåttet sticker över 80, men det passar sig inte att jag dietar i sommar så det blir tidigast i höst i vilket fall som helst.

Det är inte mkt spelrum du har att leka med. 1.5 cm är ju inte många kilo inte. Så du kommer alltså vara oerhört strikt förmodar jag. hur stort överskott har du tänkt dig?

Sheogorath
2014-05-31, 13:41
Det är inte mkt spelrum du har att leka med. 1.5 cm är ju inte många kilo inte. Så du kommer alltså vara oerhört strikt förmodar jag. hur stort överskott har du tänkt dig?

Så litet som möjligt. Om jag är viktstabil eller går upp 0,1 kg i veckan är allt perfekt.

Spjuven
2014-05-31, 13:52
Jag avslutade nyligen en liten minideff på 6v vilket gav goda resultat, lustigt nog har vågen knappt rört sig på dessa veckor, det diffar -1.8kg.

Men midjan har minskat 3cm och fått fram blodådror precis överallt!

Nu blir det sommarnöjen och så en till minideff till hösten!

Lex Fortitudo
2014-05-31, 16:22
Fettvikt hjälper styrka även om man inte är på elitnivå :) Om prio bara är styrka gör ett visst antal extrakilon bara nytta. Ingen behöver ursäkta sig inför dig.

Säkerligen gör extrakilona nytta ur ett lyftarperspektiv. Jag ställer mig dock frågande till om det inte är att sikta något över målet att lägga på sig extrakilon för (vad jag tror) marginella styrkevinster – i alla fall som en glad amatör. Det vore samma sak som att köpa en formel-1 bil för att ta sig till jobbet. Visst, du kommer till arbetet fortare, men är det värt den ekonomiska kostnaden?

Sen tycker jag visst att de borde ursäkta sig inför mig ;) På mitt gym betalar vi alla samma avgift för medlemskap. Ändå anser styrkelyftarna att lyftarflaket främst är reserverat för dem.

Sniggel
2014-05-31, 21:27
Gå på känn funkar inte så bra (har i princip stått still på 74 "typ jättelänge" nu) så jag startade en riktig deff. Börjar med 2 veckor på 2000 kcal om dagen. Med undantag för 2 av träningsdagarna då jag tänker käka lite carbs. Vet inte exakt hur mycket än men kanske 200g extra (i form av nugatti + riskakor pre-WO, kolhydratsblandning i post-WO samt en laddning potatis till kvällsmålet). Borde ju bli ca 2800 2 av fem dagar och ett genomsnittsligt kaloriintag på dryga 2200.
Började igår och tappade 1½ kg första dan. Rivstart :P
Skriver här för att sätta yttre press på mig att hålla dieten i 2 veckor till att börja med innan jag pillar med variablerna.

Vitkål
2014-06-01, 12:45
Nu har jag gått ned ungefär 1 kg i månaden sedan Januari och satan vilka resultat jag har fått. Midjan har minskat från 84 till 76, armarna ökat från 41 till 42 cm och en ökning i totalen på 20kg.

Snigeltempo är verkligen min melodi.

EnergiÖverskott
2014-06-01, 13:32
Dricker massvis med lightsaft/läsk både deff o bulk, inte märkt ngt negativt hittils bara i plånboken. .

Light-läsk är rätt sae på ett snitt á 0,4 Kcal/Dl. Dricker man upp 1 Liter outspädd Fun Light däremot är det typ 100 extra Kcal/dag man får i sig som man nog får ha i åtanke.

Rawrx
2014-06-01, 16:12
Hoppets stjärna har tänts! Efter att ha legat och trampat på 96,x kg i hundra år (har det känts som) har det kommit ett efterlängtat 'ras' som kompensation. Har nu legat på 94.x 3 dagar i sträck.

5/25/2013 96,0
5/26/2013 95,9
5/27/2013 95,4
5/28/2013 95,4
5/29/2013 95,7
5/30/2013 94,6
5/31/2013 94,1
6/1/2013 94,0

För exakt en månad sedan vägde jag 96,4 kg. Så det är -2,5 kg under maj, vilket är acceptabelt. Mitt mål på 90 kg första juli håller sig på lagomt avstånd och är fortfarande inte utom möjligheternas ramar. Kommer troligen landa runt 91-92 kg gissar jag, men det vore helt OK också!

Timme
2014-06-01, 20:16

du är kung. brutalt

cAase
2014-06-01, 20:49
du är kung. brutalt

Tackar! Har suttit och beundrat dina bilder i smyg sen jag reggade mig på forumet, så fick en glädjetår när du kommenterade. :') *hug*

TomasB
2014-06-02, 09:29
Så jävla bra jobbat cAase!!

Själv fastnar jag på 11-12% och min kropp vill verkligen inte gå ner mer. Måste öka träningen tror jag (är lat) :)

Shqypnia
2014-06-02, 09:37
Det går bra. Förra veckan har jag varit lite halv förkyld så jag har vilat halva veckan och legat på balans. Igår träna jag dock igen och nu är det back on track.
Vågen visa 82,4 kg.
Start 1 maj: 87,3 kg.

flingan
2014-06-02, 11:08
Med start 2 september visade vågen: 117,6 kg
Vid vägning idag visade vågen: 88,1 kg.

MentalogisT
2014-06-02, 11:14
Med start 2 september visade vågen: 117,6 kg
Vid vägning idag visade vågen: 88,1 kg.

Grymt! Bild?

cAase
2014-06-02, 11:34
Så jävla bra jobbat cAase!!

Själv fastnar jag på 11-12% och min kropp vill verkligen inte gå ner mer. Måste öka träningen tror jag (är lat) :)

Tack min vän! *hug *

WizKid
2014-06-02, 14:42
Stört bra. - 10 cm midjemått på fyra veckor. Nästan för bra.

cazar
2014-06-02, 15:31
Hej!

Jag håller på att gå ner i vikt, och tanken är att jag ska lägga mig på min lägre gräns på intervallet för min setpoint.

Jag håller på att göra detta genom att äta tillräckligt kalorifattig mat. Jag går i princip aldrig runt och är hungrig. Äter typ enligt PF. Styrkan bibehållen.

Jag har gått ner under under en längre period (7-8 månader), och jag undrar om vad ni tror att detta kan ha för påverkan på mitt psyke och kropp?

Jag har på senare tid känt mig fysiskt trött samt även ganska nedstämd och apatisk. Vaknar upp tidigt på morgonen eller sent på natten utan att vara utvilad.

Det finns andra möjliga underliggande anledningar men jag försöker lista ut om viktnedgången kan ha något med saken att göra.

Vad tror ni?

Tar jättegärna råd från Sheo (Jag läser alltid dina inlägg noggrant och är väldigt tacksam för att du delar med dig av din kunskap)

cazar
2014-06-02, 18:17
Läste nu nyss om att självaste vägen ner till låg fett% kan vara bov till många biverkningar.

Men iochmed att jag i princip äter mig mätt (Om än lite torftigt - så skulle jag nog kunna äta den här mängden mat livet ut... ca 2000 kcal), så undrar jag om detta är ett tecken på att symptomen jag upplever orsakas av annat än kcalunderskottet?

utor
2014-06-02, 18:32
Efter snart ett år med matvägande,räknande och himla massa träning så går jag in i en ny fas av en deff.
Började i Juni förra året på 106kg, nere på 85 i December och sedan pendlat +/-2kg.
Så nu är planen att kapa några kg till och kanske känna på 80-gränsen. Får hoppas det går lika lätt som senast :D

Frantic
2014-06-02, 19:15
Jag gillar inte att ta bilder innan jag är färdig med deffen (och jag tycker ännu sämre om att posta dem :D) men nu gör jag ett undantag. Jag har hållit på sen slutet av mars och har nog fuskat minst 3 dar i veckan med glass, pizza och annat gott. I lördag blev det en enorm buffé som avslutades med 2 tallrikar pannkakor och 8 kulor glass. Jag ska köra på ett litet tag till och hade gärna droppat 2kg till men om 3v drar jag till Thailand så då kommer nog allt gå åt helvete ändå :D

Har tappat närmare 10kg och har behållit styrkan bättre än jag räknat med. I chinsen är jag starkare (kanske inte så konstigt) och har lyckats lära mig göra en långsam muscleup. I bänkpressen har jag tappat lite men inte så farligt. /världens längsta bortförklaring.
Med det sagt är jag ändå nöjd med hur det ser ut för någon som är Sveriges största gottegris med sjukt dålig karaktär även om jag är långt ifrån så hård som jag brukar vara vid den här tiden. Går jag ner nåt kilo till kommer det kanske nya bilder.

http://oi58.tinypic.com/6r7ae9.jpg

Timme
2014-06-02, 19:17
Tackar! Har suttit och beundrat dina bilder i smyg sen jag reggade mig på forumet, så fick en glädjetår när du kommenterade. :') *hug*

Du är mer än värd våra lovpris! Oerhört bra byggt och deffat. Vad mäter the guns på efter bilden?

vad har du för styrkestats?

cAase
2014-06-02, 19:41
Du är mer än värd våra lovpris! Oerhört bra byggt och deffat. Vad mäter the guns på efter bilden?

vad har du för styrkestats?

Tack så hjärtligt! *cupid*

Mätte dem idag och de ligger på 44 cm kalla, låg på runt 47 vid dietstart.

Har inga 1RM-stats. Knäböj har jag inte kört på mer än ett år (börjar på torsdag med knäböj igen) så har inga vettiga stats på den.

Bänkpress 5x135
Militärpress 5x100
Dips 5x55
Chins 5x42.5
Marklyft har jag inte kört på några månader då mina tår inte kan låta bli att krampa. Men då körde jag på runt 5x195. Som mest körde jag 5x220 på vikten 99 kg.
Benpress 5x240

Återkommer när jag kommit igång med knäböj igen. *popcorn*

DieErste
2014-06-02, 20:02
fuskat mkt det senaste, blir att man hamnar på rätt ok intag och sen slutar dagen med hetsätning....

2kg sedan 22 april är en aning dåligt kan jag tycka iaf

försöker hamna på 2200kcal men någon som kan säga vad som borde vara lagom energibalans för en 22 årig kille på 180cm @ 77,5kg ca15%BF som tränar 5 dagar i veckan?

räknar man på det så blir det runt 3000kcal vilket borde göra 2200kcal rätt lagom känns det som men har ändå gått rätt segt fast kan ju bero på att man fuskat några kvällar det senaste. kan tilläggas att när jag fuskat har jag inte gått över 3000kcal iaf

Timme
2014-06-02, 20:24
Tack så hjärtligt! *cupid*

Mätte dem idag och de ligger på 44 cm kalla, låg på runt 47 vid dietstart.

Har inga 1RM-stats. Knäböj har jag inte kört på mer än ett år (börjar på torsdag med knäböj igen) så har inga vettiga stats på den.

Bänkpress 5x135
Militärpress 5x100
Dips 5x55
Chins 5x42.5
Marklyft har jag inte kört på några månader då mina tår inte kan låta bli att krampa. Men då körde jag på runt 5x195. Som mest körde jag 5x220 på vikten 99 kg.
Benpress 5x240

Återkommer när jag kommit igång med knäböj igen. *popcorn*

mannen, bänken och framförallt militärpressen är sjuk! 5x100kg är sick. Robert berg är grym i militärpress och bänkar 180+ raw men inte ens han gör 5x100 i militär. Riktigt imponerande styrka

Frantic
2014-06-02, 20:48
mannen, bänken och framförallt militärpressen är sjuk! 5x100kg är sick. Robert berg är grym i militärpress och bänkar 180+ raw men inte ens han gör 5x100 i militär. Riktigt imponerande styrka

+1. Riktigt bra militärpress. Militärpress är för övrigt coolare än bänkpress.

Sheogorath
2014-06-02, 21:20
Jag gillar inte att ta bilder innan jag är färdig med deffen (och jag tycker ännu sämre om att posta dem :D) men nu gör jag ett undantag. Jag har hållit på sen slutet av mars och har nog fuskat minst 3 dar i veckan med glass, pizza och annat gott. I lördag blev det en enorm buffé som avslutades med 2 tallrikar pannkakor och 8 kulor glass. Jag ska köra på ett litet tag till och hade gärna droppat 2kg till men om 3v drar jag till Thailand så då kommer nog allt gå åt helvete ändå :D

Har tappat närmare 10kg och har behållit styrkan bättre än jag räknat med. I chinsen är jag starkare (kanske inte så konstigt) och har lyckats lära mig göra en långsam muscleup. I bänkpressen har jag tappat lite men inte så farligt. /världens längsta bortförklaring.
Med det sagt är jag ändå nöjd med hur det ser ut för någon som är Sveriges största gottegris med sjukt dålig karaktär även om jag är långt ifrån så hård som jag brukar vara vid den här tiden. Går jag ner nåt kilo till kommer det kanske nya bilder.

http://oi58.tinypic.com/6r7ae9.jpg

Så jävla vackert, Frantic. Har du föräldrar i livet så ring upp dom och tacka för de där linjerna nu på momangen!

Frantic
2014-06-02, 21:23
Haha, tack Sheo! Men jag är snarare förbannad på att jag har mindre vader än en liten flicka och helt värdelösa fästen för biceps och triceps.

Sniggel
2014-06-02, 21:29
Gå på känn funkar inte så bra (har i princip stått still på 74 "typ jättelänge" nu) så jag startade en riktig deff. Börjar med 2 veckor på 2000 kcal om dagen. Med undantag för 2 av träningsdagarna då jag tänker käka lite carbs. Vet inte exakt hur mycket än men kanske 200g extra (i form av nugatti + riskakor pre-WO, kolhydratsblandning i post-WO samt en laddning potatis till kvällsmålet). Borde ju bli ca 2800 2 av fem dagar och ett genomsnittsligt kaloriintag på dryga 2200.
Började igår och tappade 1½ kg första dan. Rivstart :P
Skriver här för att sätta yttre press på mig att hålla dieten i 2 veckor till att börja med innan jag pillar med variablerna.

För att hålla motivationen uppe postar jag lite info:

Dag | Morgonvikt | Kaloriintag | Kolhydrater (för att förklara plötsliga viktuppgångar)
1 | 74,0 | 1956 | 89
2 | 72,5 | 2149 | 135
3 | 71,7 | 2294 | 199
4 | 71,8 | 2022 | 94 (idag)
Imorgon är det första "carb-dag". Har avviikt liiite från planen men skrivit in makros och kalorier so its all good. Ligger på ca 400 kcal "för mycket" hittills. Men å andra sidan har jag varit myyycket mer aktiv än planerat i helgen också. Så egentligen borde jag ha haft 500 extra kalorier varje dag (2000 totalt). Men det går säkert bra ändå. Tanken är ju trots allt att jag ska få resultat snabbt så "bara 400 extra på 4 dagar" är ju ok isåfall.
Ska bli kul att se hur jag känner mig på träningen imorgon samt hur mycket jag väger i övermorgon. Min hud känns redan tunnare på sina ställen (ingen inbillning :p).

Dewon
2014-06-02, 21:32
Del av mig vill nästan börja deffen igen, jag känner ingen aptit längre, uppskattar inte maten som jag gjorde under deff. :D

exor
2014-06-03, 08:28
Om man går upp 10.1kg på 4 dagar går dieten bra då? :)

DieErste
2014-06-03, 08:44
http://www.ladda-upp.se/files/2014/b104652.png
http://ladda-upp.se/files/2014/b104661.jpg

Dagsform i optiljus men med kass kamera(Autofokusen har dött och skit på linsen :( ) och viktlogg, tänkte ha 10% bf som mål men vad kan det bli i vikt?

väger på bilden 77,5kg@180cm och funderar på att försöka gå ner till 75kg, låter rimligt?

Frantic
2014-06-03, 14:32
Svårt att säga med tanke hur jäkla dålig bilden är :D Men orimligt är det inte! Om du skulle vilja fortsätta ner tänk på att varje kilo du tappar sen kommer ge rejäl skillnad. När man ligger på strax över 10% gör ett kilo hit eller dit inte så mycket men när man kommer lite lägre i BF är ett kilo väldigt mycket. Det låter självklart men det är ändå fascinerande att se.
Ska man inte tävla är det ju onödigt att bli allt för hård men ja... det är rätt häftigt :D

DieErste
2014-06-03, 14:55
Svårt att säga med tanke hur jäkla dålig bilden är :D Men orimligt är det inte! Om du skulle vilja fortsätta ner tänk på att varje kilo du tappar sen kommer ge rejäl skillnad. När man ligger på strax över 10% gör ett kilo hit eller dit inte så mycket men när man kommer lite lägre i BF är ett kilo väldigt mycket. Det låter självklart men det är ändå fascinerande att se.
Ska man inte tävla är det ju onödigt att bli allt för hård men ja... det är rätt häftigt :D

en ny kamera är beställd från våra kära vänner i öst så får väl försöka lägga upp bättre sen :)

tävlingsnivå är inget mål just nu utan vill hamna runt 10% och därefter gå på ett lätt överskott och inte gå över 12-15% BF. om man kör på bra kost och håller proteinet högt borde man inte behöva lägga på sig mängder med fett för att öka i muskelvolym?

toomas
2014-06-03, 17:31
Det går bra nu, satte nytt PB i marklyft idag: 170 kg! på 73 kg kroppsvikt :)

Sheogorath
2014-06-03, 17:40
Hej!

Jag håller på att gå ner i vikt, och tanken är att jag ska lägga mig på min lägre gräns på intervallet för min setpoint.

Jag håller på att göra detta genom att äta tillräckligt kalorifattig mat. Jag går i princip aldrig runt och är hungrig. Äter typ enligt PF. Styrkan bibehållen.

Jag har gått ner under under en längre period (7-8 månader), och jag undrar om vad ni tror att detta kan ha för påverkan på mitt psyke och kropp?

Jag har på senare tid känt mig fysiskt trött samt även ganska nedstämd och apatisk. Vaknar upp tidigt på morgonen eller sent på natten utan att vara utvilad.

Det finns andra möjliga underliggande anledningar men jag försöker lista ut om viktnedgången kan ha något med saken att göra.

Vad tror ni?

Tar jättegärna råd från Sheo (Jag läser alltid dina inlägg noggrant och är väldigt tacksam för att du delar med dig av din kunskap)

Det känns t.o.m. ganska sannolikt att det är det kroniska kaloriunderskottet du mår dåligt av.

Läste nu nyss om att självaste vägen ner till låg fett% kan vara bov till många biverkningar.

Men iochmed att jag i princip äter mig mätt (Om än lite torftigt - så skulle jag nog kunna äta den här mängden mat livet ut... ca 2000 kcal), så undrar jag om detta är ett tecken på att symptomen jag upplever orsakas av annat än kcalunderskottet?

Spelar ingen roll att du känner dig mätt. Du går ner i vikt och kroppen får alltså i sig för lite energi. Förr eller senare kommer den reagera.

Om du vill bryta detta och tycker du har tid för det (och det har du om du inte ska tävla) så lägg till kanske 600 kcal kolhydrat per dag. Äter du mer än protein x 2 och fett x 0,5 så sänk dit och fyll ut med ytterligare kolhydrat. Se över fettkvalitén i kosten och ät mycket grönsaker om du inte redan gör det. Ligg kvar på det energiintaget en vecka eller två så ska du se att du kommer må ruggigt mycket bättre. Du kommer inte hinna förlora någon form på den tiden. Snarare fylla ut bra. Sen kan du sänka igen till lämpligt intag för att fortsätta deffa.

cazar
2014-06-03, 20:28
Om du vill bryta detta och tycker du har tid för det (och det har du om du inte ska tävla) så lägg till kanske 600 kcal kolhydrat per dag.

Äter du mer än protein x 2 och fett x 0,5 så sänk dit och fyll ut med ytterligare kolhydrat.

Se över fettkvalitén i kosten och ät mycket grönsaker om du inte redan gör det. Ligg kvar på det energiintaget en vecka eller två så ska du se att du kommer må ruggigt mycket bättre. Du kommer inte hinna förlora någon form på den tiden. Snarare fylla ut bra. Sen kan du sänka igen till lämpligt intag för att fortsätta deffa.

Stort tack för svar!

Jag undrar om du menar OCH, eller ANTIGEN ELLER mellan meningarna som jag skrivit i bold?

Jag ligger på ca 2.6 *kv protein. Jag funderar då på att iaf börja med att höja kolhydraterna samt sänka proteinet då, och möjligen sänka underskottet något.

Jag äter 400 g okokt broccoli dagligen sen 2 veckor tillbaka. Mer?

Sen om du orkar, vad menar du med fylla ut bra?

återigen, tack som fan =)

Sheogorath
2014-06-03, 21:21
Stort tack för svar!

Jag undrar om du menar OCH, eller ANTIGEN ELLER mellan meningarna som jag skrivit i bold?

Jag ligger på ca 2.6 *kv protein. Jag funderar då på att iaf börja med att höja kolhydraterna samt sänka proteinet då, och möjligen sänka underskottet något.

Jag äter 400 g okokt broccoli dagligen sen 2 veckor tillbaka. Mer?

Sen om du orkar, vad menar du med fylla ut bra?

återigen, tack som fan =)

Jag menar "både och". Ska du återhämta dig seriöst så nöj dig inte med att bara sänka underskottet heller. Sikta på ett svagt överskott. Med lågfett-högkolhydrat är det mycket osannolikt att du lägger på dig fett under den här tiden, från ditt utgångsläge. Och med tanke på hur du verkar må så ge det två veckor, minst. No stress :).

DieErste
2014-06-04, 07:16
nån som vet hur det ligger till med att stå kontra sitta på jobbet? 350kcal extra/2,5h enligt denna (http://mabra.com/nya-studier-res-dig-upp-och-rasa-i-vikt/) "säkra källa".

blir ju nästan 1000kcal på en arbetsdag isånnafall, låter ju helt sjukt...

edit: http://www.av.se/teman/datorarbete/risker/stillasittande/energibehov.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

sitta 1h 1-1,3kcal/kg
stå 1h 2-3kcal/kg

mao för mig blir det
sitta: 620-806kcal/8h
stå: 1240-1860kcal/8h

Nån som vet hur pass tillförlitliga dom studierna är?

exor
2014-06-04, 07:28
nån som vet hur det ligger till med att stå kontra sitta på jobbet? 350kcal extra/2,5h enligt denna (http://mabra.com/nya-studier-res-dig-upp-och-rasa-i-vikt/) "säkra källa".

blir ju nästan 1000kcal på en arbetsdag isånnafall, låter ju helt sjukt...

edit: http://www.av.se/teman/datorarbete/risker/stillasittande/energibehov.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

sitta 1h 1-1,3kcal/kg
stå 1h 2-3kcal/kg

mao för mig blir det
sitta: 620-806kcal/8h
stå: 1240-1860kcal/8h

Nån som vet hur pass tillförlitliga dom studierna är?

Jag har läst att man förbränner cirka 800-1.200 kcal mer vid 8 timmars stående arbete än sittande. Verkar vara i samma spann som den informationen du hänvisar till.

Jag sitter ner 20 minuter under mina 8 timmars arbete och det är när jag äter. Inte är jag smal för det ;)

DieErste
2014-06-04, 07:40
Jag har läst att man förbränner cirka 800-1.200 kcal mer vid 8 timmars stående arbete än sittande. Verkar vara i samma spann som den informationen du hänvisar till.

Jag sitter ner 20 minuter under mina 8 timmars arbete och det är när jag äter. Inte är jag smal för det ;)

Ja precis som med cardio blir man väl iofs hungrigare när man gör av med mer också👍

Duran
2014-06-04, 08:30
Kom idag äntligen ner på en ny lägstavikt för denna omgång efter en tids stillastående! Dessvärre kommer jag att väga mer imorgon pga att jag ska få besök och äta och dricka lite fuskigt ikväll men det går säkert bort på ett par dagar. Har gått ner 7 kg nu och det har varit den smärtfriaste gången hittills!

Kolozzal
2014-06-04, 14:38
Kan man få lite feedback? Diethjärnan spökar. 11 veckan på deffen av 12. Väger ungefär 71kg på 177cm på bilden.

Sniggel
2014-06-04, 18:28
Om man går upp 10.1kg på 4 dagar går dieten bra då? :)

Eh what?
Det låter inte så lite extremt. Vad har du gjort?

Uppdaterar mig själv samtidigt.

Dag | Morgonvikt | Kaloriintag | Kolhydrater (för att förklara plötsliga viktuppgångar)
1 | 74,0 | 1956 | 89
2 | 72,5 | 2149 | 135
3 | 71,7 | 2294 | 199
4 | 71,8 | 2022 | 94
5 | 71,6 | 3123 | 305 (carb-day)
6 | 72,3 | 1916 | 80 (idag)

Vikten fluktuerar förutsägbart med avseende på kolhydratsintaget iaf. Kul att se. Får se om det fortsätter förhålla sig. Är väl egentligen inte förrän fredag nästa vecka (4e kolhydratsladdningen samt 2 veckor förflutet) som man kan få ett hum om hur kraftigt underskottet är.

vicarious
2014-06-04, 18:30
Kan man få lite feedback? Diethjärnan spökar. 11 veckan på deffen av 12. Väger ungefär 71kg på 177cm på bilden.

Feedback på vad? Du har ju inga andra bilder att jämföra med, om det var så du tänkte.

DieErste
2014-06-04, 21:26
Eh what?
Det låter inte så lite extremt. Vad har du gjort?

Uppdaterar mig själv samtidigt.

1 | 74,0 | 1956 | 89
2 | 72,5 | 2149 | 135
3 | 71,7 | 2294 | 199
4 | 71,8 | 2022 | 94

Vikten fluktuerar förutsägbart med avseende på kolhydratsintaget iaf. Kul att se. Får se om det fortsätter förhålla sig. Är väl egentligen inte förrän fredag nästa vecka (4e kolhydratsladdningen samt 2 veckor förflutet) som man kan få ett hum om hur kraftigt underskottet är.

hur lägger du upp intaget innan kontra efter träning? kör du några kolisar innan passet eller hamnar merparten efteråt?

försöker ligga på samma intag så vore kul o veta hur du föredelar energi/macros över dygnet :)

Vitkål
2014-06-05, 22:50
Nu har jag gått ned ungefär 1 kg i månaden sedan Januari och satan vilka resultat jag har fått. Midjan har minskat från 84 till 76, armarna ökat från 41 till 42 cm och en ökning i totalen på 20kg.

Snigeltempo är verkligen min melodi.

Så, nu lägger jag av med dieten för i år.

Midja: 84 ---> 75
Armar: 41 ---> 42
Lår: 68 ---> 64
Ökning i totalen: 25kg
Vikt: -6kg

Dezen
2014-06-06, 09:54
Tappade 5kg sen kom jag på en platå, både vikt och motivationsmässigt. Får se om jag fortsätter lite neråt i vikt någon vecka till, eller om det sitter helt fast. Insåg väl lite att jag hade betydligt mer att skala av än vad jag trodde jag skulle ha. Bättre lycka nästa år :D

nippman
2014-06-06, 12:28
Diet vecka 6.

-7.4cm runt midjan
-5.4kg
(Ca 1.3kg första veckan"vätska")

Känns bra har tappat nått rep i bänken men annars består styrkan och humöret!

DieErste
2014-06-06, 13:42
En förkylning verkar vara på intågande och det vanliga dilemmat om balans eller underskott infinner sig :/

peliqan
2014-06-06, 18:19
1feb --> 6 juni

vikt 77,8 --> 73,5 = -4,5 kg
midja 85,5 --> 78 = -7,5 cm
armar 34,2 --> 33,5 = -0,7 cm
lår 58 --> 55 = -3cm

Styrkan har överlag hållit i bra. Bänken sjönk från 1RM på 110kg i november till runt 90 kg i mitten av mars pga flera månaders sjukdom. Har sedan dess ökat stadigt till 105 där jag nu legat ett tag vilket jag är mer än nöjd med på deff. Marken har jag tappat lite i och böj har jag mixtrat för mycket med teknik för att kunna säga nåt om.

Har börjat se ådror på magrutorna så tror jag är under 10% bf men det jävliga är att man fortfarande ser antydan till dubbelhaka och hamsterkinderna vägrar försvinna vilket är jävligt tråkigt. Står nu i valet och kvalet på om jag ska fortsätta deffen ett par veckor till eller om jag ska börja en långsam bulk.

Sniggel
2014-06-07, 09:10
hur lägger du upp intaget innan kontra efter träning? kör du några kolisar innan passet eller hamnar merparten efteråt?

försöker ligga på samma intag så vore kul o veta hur du föredelar energi/macros över dygnet :)

Det jag har nu funkar bra för trycket (för att vara aggressiv deff) tycker jag. Fetmarkerar det som jag tror, av samlad egenerfarenhet, spelar störst roll.
06:45 30g vassle vid ankomst till jobbet efter cykelturen
09:00 1 burk makrill vid rast
11:00 Äter min rejäla måltid vid "lunch" (råkar vara köttfärsblandning med morötter och andra grönsaker).
13:00 En stor apelsin och "ca 50g" mandlar vid rast.
15:00 3 riskakor med nugatti (nutella) på (kl 15) innan jag drar till gymmet.
Tog 1 snickers 1 gång och det funkade också väldigt bra (precis som choklad brukar göra för mig).
Jag är dock hyfsat fysiskt aktiv på jobbet och det vet jag påverkar hur jag kan äta. Choklad/godis/"skräp" brukar funka riktigt bra om jag varit aktiv tidigare under dagen. Annars (om jag är inaktiv) är det bättre med lite renare (har inte råd med så mycket fett - det är ju en del fett i nugatti eller choklad överlag), icke högkoncentrerade kolhydratskällor som tar lite plats i magen. T ex frukt såsom äpple eller apelsin. Tycker det verkar viktigt att det man äter fyller upp lite. En ren kolhydratslösning verkar inte ge samma tryck. Det är min erfarenhet iaf. Vet inte vad det skulle kunna bero på.

Efter träning tar jag en egenblandad gainer på 30g vassle och 60g kolhydrater (25% fruktos).

När jag kommer hem dricker jag ett glas filmjölk och "10 potatisar" med lite "römmesås" (sparsamt med kalorier men gör mycket för smaken) och svartpeppar. Kanske lite udda variant för att vara koloit. Det blir "bara 20g protein". Men jag tänker att jag nyligen fått i mig en dos vassle så behöver inte fylla på direkt igen. Filmjölken har blivit en tradition (oavsett deff) då jag tror det kan göra nytta för min mage. Det verkar redan ha gjort det så det är väl därför det har blivit "filmjölk med potatis" efter träning.

Lite senare gör jag en omelett på någon grönsak (blomkål oftast) och 3 ägg. Är jag trött/lat så fuskar jag och äter riskakor med ost för motsvarande mängd protein och skriver in makrosarna för det.

Det är iaf mitt upplägg på träningsdagar då jag jobbar.

Uppdaterar igen:

Jag tar även och rödmarkerar dagar som jag bedömer har ovanligt hög fysisk aktivitet.
1 | 74,0 | 1956 | 89
2 | 72,5 | 2149 | 135
3 | 71,7 | 2294 | 199
4 | 71,8 | 2022 | 94
7 | 71,6 | 2983 | 267 (carb-day)
8 | 71,8 | 2672 | 175 (Blev 700 kcal "för mycket" här pga lång trevlig skogstur med trevligt sällskap och trevligt tilltugg (snickers, äpple, melon, pistagenötter, vodkagrogg). Inte särskilt farligt faktiskt. Alkoholen orkar jag inte räkna in i kaloriintaget men 6 cl etanol blev det om jag kör en huvudräkning :P)
9 | 70,8

Alkoholen och den totala fysiska aktiveten igår har förmodligen spelat in i vad vågen visar idag (vätskeförluster). Men det är oavsett väldigt lågt helt plötsligt. Får se hur det fortsätter och stabiliserar sig under dagarna.

Det jag tycker är mest awesome är att jag kan vara på en aggressiv diet, som smakar gott, ger mig någorlunda tryck, men också ha ett liv under tiden ;)
Ligger på 2400 kcal i snitt efter ny uträkning. Den ursprungliga planen har varit 2285. Inte så pjåkigt "fuskat".

JohanG
2014-06-07, 19:52
Blev "färdig" med årets deff igår. Har kört "leangains - cutting" hela året samtidigt som jag har tränat inför Tough-Viking så det har blivit mycket styrketräning men även en hel del konditionsträning. Gick ner ca 8kg denna deffen, vilket jag är nöjd med då jag har lyckats öka hela tiden på gymmet :)

Här är en före/efter bild från när jag började träna år 2011 jämfört med nu :)

http://photos-b.ak.instagram.com/hphotos-ak-xfp1/10401595_302850906506401_1386618918_n.jpg

Har även gjort en transformationsvideo som kanske kan ge inspiration till någon :)
https://www.youtube.com/watch?v=nIG5kIXcHBg

Nu byter jag till "leangains - recomposition" och fokus kommer vara på att bli starkare i bröst och nedre rygg samtidigt som jag ska hålla uppe konditionen till nästa Tough-Viking i Stockholm senare i sommar :)

Löpsko
2014-06-07, 19:57
herrejävlar

Starvation
2014-06-07, 20:05
Helvete vad bra gjort Johan!!!

NickFisher
2014-06-07, 20:10
Jävlar vad bra gjort!

JohanG
2014-06-08, 09:55
Tack så jättemycket! :)

Beemel
2014-06-08, 11:58
2 kg kvar sen väger jag lika mycket som när jag gick ut högstadiet. ;-)
Sen är det 6-7kg kvar till vad jag gissar kommer vara ganska bra form (fettprocentmässigt)
Hoppas nå målet någon gång i slutet av september.
Målet känns fortfarande lååångt bort men jag försöker fokuserar på en vecka i taget. Ett kilo i taget.

Har jag hållt på i drygt 17 månader kan jag nog klara ett par till. ;-)

Slow and steady, jag har inte bråttom, men det börjar bli lite trist det måste jag medge..

jontexer
2014-06-08, 13:52
Deffat sedan slutet av februari. första månaden så körde jag på måfå utan att räkna. åt som vanligt men lite mindre. Nu sedan april så har jag räknat de flesta måltiderna och rört på mig mycket mer varje dag. promenader istället för buss till skolan osv. Känner att jag börjar bli rätt nöjd med årets deff även fast jag kanske skulle kunna gå ner något kilo till. Tror jag fortsätter tills på onsdag då jag ska iväg på en liten avslutningsweekend med kompisar från klassen.
Ska nog försöka hålla formen hela sommaren.
min deff hiss eller diss? :)
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=868&pictureid=3965
kan tillägga att jag är ganska så platt på bilden vänster bild pga tömda glykogenlager

Mags
2014-06-09, 21:23
Börjar bli ganska trött på det här med deff nu (dag 112 idag).

Kan man förvänta sig att man återfår styrka/muskler snabbare när man sen lägger sig på balans/överskott? Snabbare jämfört med när jag vägde så här mycket sist, och bulkade.

Har liksom gått ner tio kg, men tror knappast jag gör fler chins nu. Ungefär samma skulle jag tro. Vikterna har gått ner lite, i alla övningar.

Jeml
2014-06-09, 21:35
Gått ner 10kg utan att bli starkare i chins? Låter riktigt ruttet.

sebbanboy14
2014-06-10, 02:03
Får man fråga hur lång du är? Va vägde du och vad väger du nu? Ser riktigt bra ut

Deffat sedan slutet av februari. första månaden så körde jag på måfå utan att räkna. åt som vanligt men lite mindre. Nu sedan april så har jag räknat de flesta måltiderna och rört på mig mycket mer varje dag. promenader istället för buss till skolan osv. Känner att jag börjar bli rätt nöjd med årets deff även fast jag kanske skulle kunna gå ner något kilo till. Tror jag fortsätter tills på onsdag då jag ska iväg på en liten avslutningsweekend med kompisar från klassen.
Ska nog försöka hålla formen hela sommaren.
min deff hiss eller diss? :)
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=868&pictureid=3965
kan tillägga att jag är ganska så platt på bilden vänster bild pga tömda glykogenlager

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ajemän
2014-06-10, 07:34

Kan man förvänta sig att man återfår styrka/muskler snabbare när man sen lägger sig på balans/överskott? Snabbare jämfört med när jag vägde så här mycket sist, och bulkade.

Har liksom gått ner tio kg, men tror knappast jag gör fler chins nu. Ungefär samma skulle jag tro. Vikterna har gått ner lite, i alla övningar.

Ja. Men låter som att du har ett knasigt upplägg. Har du journal?

jontexer
2014-06-10, 08:59
Får man fråga hur lång du är? Va vägde du och vad väger du nu? Ser riktigt bra

Tack! 170 lång(kort) 70 på förebilden och 64 på efterbilden. Har gått ner nåt kilo mer nu :)

Löpsko
2014-06-10, 11:41
26,4% fett enligt vågen och 90,4...

Siktar på lite kvalité och hoppas jag tar mig under 20 i sommar.

Mags
2014-06-10, 12:59
Gått ner 10kg utan att bli starkare i chins? Låter riktigt ruttet.

Marginellt starkare kanske... har inte provat att maxa, men det känns snarlikt.

Ja. Men låter som att du har ett knasigt upplägg. Har du journal?

Ja, men har inte uppdaterat på ett tag... http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210169

cAase
2014-06-10, 13:10

Ja, men har inte uppdaterat på ett tag... http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210169

Jag tycker ditt upplägg såg tillräckligt bra ut. Du bör dock vara mycket starkare i chins då du väger 10 kg mindre. För varje kg jag går ner ökar jag minst 1 kg på bältet. Jag tycker inte man ska acceptera styrkeförlust under en diet, visst när kan kommer lågt i kroppsfett kan det bli svårare, men det ska gå. Hur stort underskott låg du på?

Under diet står psyket för en större del av ens resultat än man tror, man måste verkligen ge sig fan på att träna hårdare än någonsin under diet, jag tränar säkerligen mycket hårdare under underskott än överskott. På överskott får man resultat oavsett, men under diet är man konstant jagad av styrkeförlust-liemannen ;). Man får inte göra det alltför enkelt för honom att komma ikapp.

Jag har tidigare dieter misslyckats fatalt, tappade i princip alla ökningar jag gjort under bulken. Största faktorn lär i mitt fall varit för lågt energiintag, men sedan anser jag mig träna mycket hårdare nu än då i kombination med annat kost samt träningsupplägg.

Reaper123
2014-06-10, 13:31
2 kg kvar sen väger jag lika mycket som när jag gick ut högstadiet. ;-)
Sen är det 6-7kg kvar till vad jag gissar kommer vara ganska bra form (fettprocentmässigt)
Hoppas nå målet någon gång i slutet av september.
Målet känns fortfarande lååångt bort men jag försöker fokuserar på en vecka i taget. Ett kilo i taget.

Har jag hållt på i drygt 17 månader kan jag nog klara ett par till. ;-)

Slow and steady, jag har inte bråttom, men det börjar bli lite trist det måste jag medge..Bara kämpa på, jag överlevde nästan 3-4 års deffande (inkl. x antal pauser/off-deff-perioder) för att skala av 60-70 kg fett så vet precis hur du känner just nu...

Men som sagt, bara bestämma sig för att nå slutmålet och sen väl där så har du en bra grund för att kunna lägga fokus på träningen! :thumbup:

Armed Dingo
2014-06-10, 19:04
Det går skitbra helt plötsligt. Har t.om tryck i musklerna och tangerade rep-pb i bänken idag. Det har varit såhär i någon vecka, fattar inte vad som händer.

Jag har börjat käka två ägg och en kasein-shake om dagen (som ersatt samma macros från andra livsmedel som t.ex. pasta och nötfärs, ej utöver övrig kost), annars är det ingenting annorlunda i kosten.

Starvation
2014-06-10, 19:15

Det är fördel om man tränar chins hela tiden.

Armed Dingo
2014-06-10, 19:33

Jag är i samma båt. Gör någon mer rep men bara ibland. Jag tar det inte som att jag förlorat styrka eftersom alla andra övningar håller i sig, utom någon repetition i pressövningar när det är tungt. Ser det snarare som att marken som jag gör innan chics dränerar min energi och hoppas det trillar in ökningar när jag är klar och kan hamstra kolhydrater igen.

Ajemän
2014-06-10, 22:13

Ser inget om träningsupplägget där. Jagar du vikter varje pass, håller du koll på progressionen och ändrar upplägg när du slutat öka?

Beemel
2014-06-11, 07:17
Bara kämpa på, jag överlevde nästan 3-4 års deffande (inkl. x antal pauser/off-deff-perioder) för att skala av 60-70 kg fett så vet precis hur du känner just nu...

Men som sagt, bara bestämma sig för att nå slutmålet och sen väl där så har du en bra grund för att kunna lägga fokus på träningen! :thumbup:

Jo visst är det så. Är det något jag har lärt mig så är det att inte stressa.
Men jag ser så mycket fram mot att kunna äta lite mer och öka snabbare i styrka (volymen är sekundär för mig)
Jag vill vara lätt och stark!
8,6 kg kvar....

Duran
2014-06-11, 09:28
Jag är på en jobbig platå med tillhörande motivationbrist men jag hoppas att tjejveckan ska swoosha ut lite. Två kg kvar till målet men jag tror att jag kommer gå ner ett till så blir det tio jämnt.

DieErste
2014-06-11, 12:37
1 vecka i Tyskland under diet = inte bra

Blir till o försöka styra upp det här när man kommer hem, känns som man är i hyfsad form men finns ju att ta på så funderar på att köra deff juli ut och sen försöka sakta öka till 80kg

Stats i söndags 77kg@180cm
Tror jag vill ner på 73-75 nånting, borde vara ganska rippad då :)

Läst på lite från Jacob Wilson med och tänkte inplantera lite tips därifrån när man kommer hem, käka lite kolisar till frukost och försöka välja kolhydratskällor med mkt fibrer.

Ska nog försöka bli bättre på att käka grönt och hålla koll på vattenintaget med!

Vad tror ni om det där med aminosyror mellan målen? Mumbojumbo?

Mags
2014-06-11, 13:32
Jag tycker ditt upplägg såg tillräckligt bra ut. Du bör dock vara mycket starkare i chins då du väger 10 kg mindre. För varje kg jag går ner ökar jag minst 1 kg på bältet. Jag tycker inte man ska acceptera styrkeförlust under en diet, visst när kan kommer lågt i kroppsfett kan det bli svårare, men det ska gå. Hur stort underskott låg du på?

Under diet står psyket för en större del av ens resultat än man tror, man måste verkligen ge sig fan på att träna hårdare än någonsin under diet, jag tränar säkerligen mycket hårdare under underskott än överskott. På överskott får man resultat oavsett, men under diet är man konstant jagad av styrkeförlust-liemannen ;). Man får inte göra det alltför enkelt för honom att komma ikapp.

Jag har tidigare dieter misslyckats fatalt, tappade i princip alla ökningar jag gjort under bulken. Största faktorn lär i mitt fall varit för lågt energiintag, men sedan anser jag mig träna mycket hårdare nu än då i kombination med annat kost samt träningsupplägg.

Tack så hemskt mycket för feedbacken. :)

Det har gått ganska knaggligt (ojämt), men de senaste 30 dagarna har jag gått från ca 85.5 till knappt 84. Det gick bra i början (trots att jag gick ner snabbt) då det kändes som jag blev starkare t o m.

Jag har de senaste veckorna haft ett nytt schema: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7031985#post7031985

Det är fördel om man tränar chins hela tiden.

Jag bytte nu, kör supinerat 2 gånger och pronerat 1 gång (per vecka) nu, kanske har bidragit lite? Armarna ser lite större ut, men latsen verkar ha lidit...

Ser inget om träningsupplägget där. Jagar du vikter varje pass, håller du koll på progressionen och ändrar upplägg när du slutat öka?

Jadå, progressionen håller jag koll på, skriver ner allt, men det är snarare en kamp att hålla kvar samma vikter varje pass nu.

nippman
2014-06-11, 14:10
nu har jag tröttnat på deffen efter 7 veckor, men är långt ifrån "färdig" har nått en platå rent motivationsmässigt, käkade lite skräp i helgen, känner mig allmänt sliten och trött, lös i kroppen...

+ 1cm i midjan från förra veckan, + 2kg (inte endast fett självklart)

allt suger, livet suger, det ända som är nice är att det är sommar och att jag inte har blivit svagare :D

Ajemän
2014-06-11, 14:22
Tack så hemskt mycket för feedbacken. :)

Det har gått ganska knaggligt (ojämt), men de senaste 30 dagarna har jag gått från ca 85.5 till knappt 84. Det gick bra i början (trots att jag gick ner snabbt) då det kändes som jag blev starkare t o m.

Jag har de senaste veckorna haft ett nytt schema: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7031985#post7031985

Jag bytte nu, kör supinerat 2 gånger och pronerat 1 gång (per vecka) nu, kanske har bidragit lite? Armarna ser lite större ut, men latsen verkar ha lidit...

Jadå, progressionen håller jag koll på, skriver ner allt, men det är snarare en kamp att hålla kvar samma vikter varje pass nu.

Hur många gånger i veckan kör du basövningarna?

Mags
2014-06-11, 14:56
Hur många gånger i veckan kör du basövningarna?

Tre, skulle man kunna säga.

Schema:
Onsdag
Knäböj (djupa OL, typ), 5x5, 180
Bänkpress, 3x5, 180
Hantellutbänk, 3x8, 120
Stångrodd, 3x8, 120
Chins, 5x8, 120
Tricepspress, 3x6, 180
Deltsmaskin, 3x12, 45

Fredag
Knäböj (SL), 1x1, 300 (maxförsök, blir två st oftast)
Bänkpress, 5x10, 180
Marklyft, 3x5, 240
Benspark, 3x8, 120
Bencurl, 3x8, 120
Pullups, 3x12, 90
Tricepspress, 3x10, 60
Deltsmaskin, 3x8, 90

Söndag
Knäböj (djupa OL typ), 5x10, 60
Chins, 5x5, 180
Stångrodd, 3x6, 120
Hantellutbänk, 3x10, 60
Dips, 3x60,
Pushdowns, 3x15, 45
Deltsmaskin, 5x10, 60

De sista siffrorna avser setvila i sekunder

Depzon
2014-06-11, 18:46
Har äntligen lossnat nu, i stort sett över en natt. Deffat någorlunda ordentligt och länge, tyckte mig inte se de resultat jag ville se. Drog på festival och söp i fyra dagar, hem och åt i fyra dagar, tränade fyra dagar och vips var formen där utmejslad.

Megustaa
2014-06-11, 20:48
Det går skitbra äntligen!

Efter en fuskhelg som hette duga återgick jag i vanlig ordning till mitt cleana ätande och när jag vägde mig imorse hade jag trillat under 54-strecket.

Det var som att motivationen att äta cleant kom tillbaka när jag för en gångs skull fick äta sånt som jag längtat så mycket efter så länge utan att sitta och tänka hur mycket kalorier det innehöll, eller hålla tillbaka och bara äta en liten bit.

Så efter denna dirty helg störtdök jag från 55.9 till 48.8 (konstigt att man kan gå ner så efter en sån fet fuskhelg).

Nu är motivationen på topp, tanken är att jag ska deffa fram till semester så jag har lite att "ta av". Det känns skönare att vara nerdeffad i början på semestern så man slipper gå runt och ha ångest ifall man skulle lägga på sig något kilo.

Megustaa
2014-06-11, 20:50
Har äntligen lossnat nu, i stort sett över en natt. Deffat någorlunda ordentligt och länge, tyckte mig inte se de resultat jag ville se. Drog på festival och söp i fyra dagar, hem och åt i fyra dagar, tränade fyra dagar och vips var formen där utmejslad.

Haha vad sjukt, det var ju nästan exakt så som det blev för mig med! (minus supandet kanske :D)

J3T69
2014-06-11, 22:04
Började min diet på över 20% kroppsfett i januari.
Är nere på 12% enligt kaliper mätningen i går.
Hade som mål att komma ner till 10% så jag får fortsätta ett tag till.
Knappt tappat någon styrka under deffen så jag är väldigt nöjd.
Har dock kännt mig less sista veckorna på cardio pass pluss tung Styrke träning.
Tar några dagar off nu för att jobba på under helgen.

KalleBalik
2014-06-12, 11:36
Blev en väldigt sen deff i år, började i måndags. Tungt nu i början, får ett jäkla sötsug på kvällarna men det ska nog gå bra det här. Tänkte väl skala bort fem kilo ungefär.

Knatcharn
2014-06-12, 14:36
Det går bra nu, gått ned 1.5 kg på 6 veckor (0.25 kg / vecka), precis som jag tänkt.

Styrkan ökar fortfarande fint bara man tar i lite!

Vågen visar 57.7 och det är 7 veckor kvar med 56 som mål. :)

BroderJacob
2014-06-13, 08:21
Deffen rullar på. Gick upp upp och ned i början när jag körde på känsla, exakt samma som hela året. Bestämde mig för att ta tag i det och börja räkna igen, sen dess har jag gått ner 2kg på 1 månad, typ samma takt som jag hade senast jag gick ner 10kg förra våren(0,4-0,7 kg nergång/vecka). Ligger på 71,9 som median den här veckan, behöver gå ner till iaf 67,X

Rockinrebel
2014-06-13, 18:03
Hej! Har läst många sidor i den här tråden och blev medlem för en stund sen.
Så här ser det ut för mig just nu.107922
Försöker hitta inspiration just nu. Har stått still Runt 75kg ca 3v nu. Har blivit starkare och tränar så hårt jag kan med läkande axel och svag rygg. Har inte tränat på ett år pga axeln. Axeln har jag precis börjat kunna pressa utan att det gör ont så lite ljusare framtid här :)
Fokuserar just nu på Axlar, Nacke, Rygg, bål och ben. [

27 år
Är 170cm
startvikten 79, 9kg
Målet är att bli av med så mycket som möjligt och siktar nu på 70 så får jag se hur det ser ut då.

Snubben
2014-06-13, 19:44
3.6.kg kvar. Slutspurten nu, heja! *flex*

Nu har man gått ner i vikt så länge att det blivit lite "nya normala". Börjar bli fundersam på hur det kommer bli när man vill börja lägga på sig kvalitativ massa igen..

Armed Dingo
2014-06-13, 21:54
3.6.kg kvar. Slutspurten nu, heja! *flex*

Nu har man gått ner i vikt så länge att det blivit lite "nya normala". Börjar bli fundersam på hur det kommer bli när man vill börja lägga på sig kvalitativ massa igen..

Har lika många kg kvar och känner likadant. Vidrig känsla. Har glömt hur det är att inte vara trött, att inte behöva bry sig om vad man äter.

Denna gången tänker jag dock sikta in mig på att ligga på balans när jag är klar och hellre äta för lite någon dag än ligga på 500 kcal plus för att försäkra mig om ett överskott. Hellre fit och att det går jädra långsamt framåt än att bli fet igen. Aldrig mer. Hatar att vara fet. Det är en sån konstig spiral också, man ligger på överskott för att bli starkare och därmed "mer vältränad potential" men man blir ju alltid fet av det ändå till slut och då är man inte speciellt vältränad. Att vara lean och kunna ha kläder som INTE drar åt dina ben så längden på dina steg blir kortare, som inte gör att din mage är plufsig hela tiden, som inte gör att ditt ansikte är moonface, som inte gör att du får en bautaröv och fin kula, som inte gör att du ständigt är obekväm.... det är värt något. Att bli lite starkare är inte värt ett skit i jämförelse.

Men så har jag ju gått igenom all den där skiten för många gånger och blivit relativt stark också så det är lätt att vara någorlunda nöjd..

Mags
2014-06-14, 23:04
Vägde 95 kg innan, kunde göra sidådär 15 pullups.

Väger 83 nu, ungefär, och gjorde 20 st igår (ganska fula på slutet)...

Hur kan man se på det, är styrkeförlusten stor?

Sheogorath
2014-06-15, 00:04
Vägde 95 kg innan, kunde göra sidådär 15 pullups.

Väger 83 nu, ungefär, och gjorde 20 st igår (ganska fula på slutet)...

Hur kan man se på det, är styrkeförlusten stor?

Välj någon vettig jämförelseparameter istället, typ sex-reppare i hantelpress, fem-reppare i böj eller vad som helst annat, typ. Du frågar om styrkeförlust och anger en teknisk uthållighetsövning som är kroppsviktsberoende när du tappat kroppsvikt. Ingen kan svara på din fråga baserat på den informationen.

Sheogorath
2014-06-15, 00:41
Efter en vecka på en Grekisk ö med väldigt mycket och god mat, väldigt mycket och god öl och väldigt tjocka våfflor med Nutella, banan och glass varje kväll känner jag att jag för själs- och leverfriden bör ta en kortare underskottsperiod med högprotein och kreatin för att driva in vätskan på rätt ställen igen och tighta till midjan. Kommer ju bli lagom kul att ställa sig på vågen och måtta midjan imorgon men det här var en insats jag gjorde för att leva gott en vecka.

Worth it. :thumbup:

cAase
2014-06-15, 08:36
Efter en vecka på en Grekisk ö med väldigt mycket och god mat, väldigt mycket och god öl och väldigt tjocka våfflor med Nutella, banan och glass varje kväll känner jag att jag för själs- och leverfriden bör ta en kortare underskottsperiod med högprotein och kreatin för att driva in vätskan på rätt ställen igen och tighta till midjan. Kommer ju bli lagom kul att ställa sig på vågen och måtta midjan imorgon men det här var en insats jag gjorde för att leva gott en vecka.

Man måste få släppa på tyglarna ibland och låta psyket ha sin del av kakan. :)

Depzon
2014-06-15, 12:48
Haha vad sjukt, det var ju nästan exakt så som det blev för mig med! (minus supandet kanske :D)

Ja, det verkar nästan funka så här:

Allt bra man gör sätts in på deffkontot. Men medan man är duktig och sätter in och tar ut med sitt kort händer det inte så mycket. Det måste nästan till ett bankrån för att få ut allt.

Tobbey
2014-06-15, 12:52

Låter fruktansvärt gott med våfflor och Nutella. #cravingsofgods #nosixpackthisyear #thoughtyoucoulddeffayoufatpieceofshit :(

Bluzze
2014-06-15, 12:59
http://i57.tinypic.com/vqnpqd.jpg

såhär är det just nu, på 10 veckor hittils
mätning med ultraljud 9.7% bf, 82.3kg
20.2kg raw mucle mass 54.1kg vatten, 8.0kg fett +/- me liten marginal

Depzon
2014-06-15, 13:03
"Muskelfri massa" :)

Bluzze
2014-06-15, 13:08
"Muskelfri massa" :)

tack ändrade det ;)

ska vara iaf rena muskler, alltså om man torkar ut mig från allt vatten o fett.

tack för det

Rockinrebel
2014-06-15, 13:49
Skulle behöva lite goda råd. Min aptit har gått ner väldigt mycket och igår hade jag svårt att få i mig mitt basala intag.
Är det vettigt av mig att göra någon form av "refeed" och lägga mig på balans idag?

Sheogorath
2014-06-15, 14:20
Skulle behöva lite goda råd. Min aptit har gått ner väldigt mycket och igår hade jag svårt att få i mig mitt basala intag.
Är det vettigt av mig att göra någon form av "refeed" och lägga mig på balans idag?

Sämre aptit under deff alltså? Varför inte slänga in lite mer lättätna grejor då, som typ godis, flingor, glass etc? Går bra att deffa på så länge du får i dig ditt protein, fett och vitaminer/mineraler.

Rockinrebel
2014-06-15, 15:06
Sämre aptit under deff alltså? Varför inte slänga in lite mer lättätna grejor då, som typ godis, flingor, glass etc? Går bra att deffa på så länge du får i dig ditt protein, fett och vitaminer/mineraler.

Godis är något jag behöver hålla mig ifrån:D men jag har lagt till mer pasta, ris, en skinksmörgås och en banan än så länge. Ska äta en bit hemmagjord pizza utöver min middag och försöka käka lite räkor som snacks i kväll. Kanske sno lite majskrokar av dottern också:)

Hoppas energin kommer tillbaka.

Frantic
2014-06-15, 15:17
Årets deff är nu i princip färdig eftersom jag kommer att resa bort om en vecka och det har väl gått åt helvete kan man säga. Jag nådde helt enkelt inte målet som var att bli lika hård som förra året och dit har jag väl 2-3kg kvar. Förra året tappade jag dock en hel del styrka vilket jag inte direkt gjort i år på grund av att jag helt enkelt har fuskat för mycket. Dels för att jag tydligen har ett psyke av papp men även för att motivationen inte har funnits där. Jag tycker stundtals att det är helt idiotiskt att deffa och jag mår dessutom bättre när jag tillåter mig själv att äta glass och större mängder mat. Jag gillar att äta mer än vad jag tidigare trott. Jag längtar tills jag "får" äta pasta och ost och lassa på med mer havregrynsgröt igen.

Mitt stora styrkemål var att ta dubbla KV i bänkpress. Nuvarande KV är 72kg. Jag har ett PB på 145 sen förra hösten men det var under en kort period där bänkpressen gick väldigt bra. Mitt normala max ligger snarare på 140 eller strax därunder och där ligger jag kvar idag.
Jag gjorde 5*5 på +45kg förra chinspasset och avslutade med en 1a på +70kg. Det är jag nöjd med även om det är lite "fusk" att ha chins som en värdemätare iom att man blir lättare under deffen. I vilket fall har jag aldrig klarat dess vikter tidigare.

Jag har en helt ok strandform men är ändå sjukt besviken över att jag inte lyckades ta mig i den formen jag ville. Röv.

xanton
2014-06-15, 15:42
Har som ovanstående talare Snubben & Armed Dingo, fast 4kg kvar. Det börjar arta sig nu och mycket lättare att gå ner då man fick sommarjobb som parkarbetare på 3mån! :) gött kan få in ett mål med goa kolhydrater till kvällsmålet eftersom min förbränning ökade nu.

Armed Dingo
2014-06-15, 21:19
Nu verkar det hända som så att min deff avslutas med 3-4 dagars fjällvandring med åtminstone 20 kg på ryggen och ungefär två mil som avverkas varje dag, mycket mer vid lättare terräng.

Kan jag, eller rentav borde jag, ta tillfället i akt och köra på med typ 4000 kcal per dag i dessa dagar för att dra igång förbränningen igen utan att lägga på mig någonting alls tack vare den höga förbränningen jag kommer ha dessa dagar? Mer än 4000 kcal blir svårt då vi ska orka bära allt.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Armed Dingo
2014-06-15, 21:23
Skulle aldrig ha börjat spåna på detta. Fantasin skenar iväg på matvaror som passar bra och magen fullkomligt vrålar

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Bailah
2014-06-15, 22:26
Åt helvete, för mycket glass, öl, mjölkchoklad och skador som sabbar det...

Knatcharn
2014-06-16, 10:41
Älskar att man bara fortsätter öka i styrka efter 8 veckors deff. Lågt underskott är bra skit! :D

Megustaa
2014-06-16, 11:21
Snabb fråga till er kunniga, har legat på runt 54 nu ett tag, hade ett minifusk i helgen som bestod i kebabsallad och lite steviasötad choklad, väger mig nu på måndagen och väger 2 (!) kg mer.

Givetvis är det vätska men var kommer den ifrån? Hur kan man binda på sig 2kg vätska på det sättet?

Jeml
2014-06-16, 11:25
@megustaa

Låter som du ligger på en riktig svält diet om du binder 2kg vätska på en sallad och lite stevia choklad.

anvihl
2014-06-16, 11:29
Snabb fråga till er kunniga, har legat på runt 54 nu ett tag, hade ett minifusk i helgen som bestod i kebabsallad och lite steviasötad choklad, väger mig nu på måndagen och väger 2 (!) kg mer.

Givetvis är det vätska men var kommer den ifrån? Hur kan man binda på sig 2kg vätska på det sättet?

Jag kan pendla 10kg över ett par dygn så det är inget onormalt med 2kg! Du kanske var lite tömd innan du käkade? Då har du förmodligen mer glykogen inlagrat och således också mer vätska i muskulaturen.

Det kan också vara att magen är känslig mot något du ätit så den har svullnat upp samt att kebabsalladen kanske innehöll väldigt mycket salt vilket också binder vätska.

För min del räcker det med typ 100g glass för att öka 2kg i vätska för min mage är känslig mot laktos och svullnar upp direkt.

Knatcharn
2014-06-16, 11:58

Det behöver inte ens bero på vad du åt om du lagt på dig 2 kg som uppenbarligen är vätska... Det är nog inga konstigheter!

Jag kan pendla 10kg över ett par dygn så det är inget onormalt med 2kg! Du kanske var lite tömd innan du käkade? Då har du förmodligen mer glykogen inlagrat och således också mer vätska i muskulaturen.

Det kan också vara att magen är känslig mot något du ätit så den har svullnat upp samt att kebabsalladen kanske innehöll väldigt mycket salt vilket också binder vätska.

För min del räcker det med typ 100g glass för att öka 2kg i vätska för min mage är känslig mot laktos och svullnar upp direkt.

Oj, 2 kg av 100g glass? Blir svårt på sommaren!

vicarious
2014-06-16, 12:20

Ett gram glykogen (lagrad energi i muskler och lever) binder ca 2.7g vatten. Salt binder också vätska. 2kg är dock ingenting, det ligger inom normala förändringar från dag till dag.

Reaper123
2014-06-16, 13:06

Givetvis är det vätska men var kommer den ifrån? Hur kan man binda på sig 2kg vätska på det sättet?Nu har du ju redan fått svaret på din fråga, men jag är ett levande exempel på en som trots sjukt strikt kosthållning pendlar i vikt. Detta var tex hur vikttrend vs kcalintaget såg ut under deffen 2013 och jag vägde mig alltid mellan kl 06.00-06.30 efter toabesök.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/viktkurva130630.PNG

---

När det ändå pratas om varians på vågen så kan jag säga som så, har knappt vågat ställa mig på vågen senaste 2 veckorna för har kolhydratladdat 2ggr inför halvvättern + vätterrundan och den förstnämnda var fan helt galen...

Dagen före vägde jag 79 och på söndagen 83, 2 dagar efter vägde jag 86 för att ytterliggare 2 dagar senare väga 80 kg. Lördag-Onsdag gick jag alltså ifrån 79->86->80. Resultatet efter helvättern ska vi nog inte diskutera här, för jag åt mer kcal på uppladdningsdagarna+tävlingsdagen+dagen-efter än vad megusta gör på typ en månad *popcorn* och det visade sig rätt tydligt på vågen!

DieErste
2014-06-16, 20:20
1960kcal
170g kolisar
198g protein
48g fett

Morgonvikten idag 79kg vilket var ett nederlag då man 5/6 var nere på 76,7...
Varit en tysklandsresa mellan måndag och torsdag med hotellfrukost och onyttig mat som verkar ha satt sina spår men hoppas innerligt att man är på banan snart igen

Räknat med us navy formeln ligger man i dagsläget mellan 14-15% bf och vid 74kg borde 10% vara nåt vilket är målet med denna deffen :)

Borde gå att nå nån gång i början av augusti om man sköter sig duktigt (:

DieErste
2014-06-17, 05:22
Vågen visade idag 78kg med ett midjemått på 81cm och en nacke på 38cm

Med mina 22år och 180cm vill formeln säga att jag har 12.89% bf, kanske man ligger närmare 14 då :)

Finns ett ställe här i stan som kan utföra 4 punkts kalipermätning för en hundring så funderar på att prova det snart för att verkligen se hur långt bort man är (:

Starvation
2014-06-17, 05:41
Gått segt på senaste tiden. Men med lite mer cardio och mindre ätande börjar det ta fart igen!

78.7
79.0
78.7
??.?
78.4
78.1

DieErste
2014-06-17, 08:46
Det jag har nu funkar bra för trycket (för att vara aggressiv deff) tycker jag. Fetmarkerar det som jag tror, av samlad egenerfarenhet, spelar störst roll.
06:45 30g vassle vid ankomst till jobbet efter cykelturen
09:00 1 burk makrill vid rast
11:00 Äter min rejäla måltid vid "lunch" (råkar vara köttfärsblandning med morötter och andra grönsaker).
13:00 En stor apelsin och "ca 50g" mandlar vid rast.
15:00 3 riskakor med nugatti (nutella) på (kl 15) innan jag drar till gymmet.
Tog 1 snickers 1 gång och det funkade också väldigt bra (precis som choklad brukar göra för mig).
Jag är dock hyfsat fysiskt aktiv på jobbet och det vet jag påverkar hur jag kan äta. Choklad/godis/"skräp" brukar funka riktigt bra om jag varit aktiv tidigare under dagen. Annars (om jag är inaktiv) är det bättre med lite renare (har inte råd med så mycket fett - det är ju en del fett i nugatti eller choklad överlag), icke högkoncentrerade kolhydratskällor som tar lite plats i magen. T ex frukt såsom äpple eller apelsin. Tycker det verkar viktigt att det man äter fyller upp lite. En ren kolhydratslösning verkar inte ge samma tryck. Det är min erfarenhet iaf. Vet inte vad det skulle kunna bero på.

Efter träning tar jag en egenblandad gainer på 30g vassle och 60g kolhydrater (25% fruktos).

När jag kommer hem dricker jag ett glas filmjölk och "10 potatisar" med lite "römmesås" (sparsamt med kalorier men gör mycket för smaken) och svartpeppar. Kanske lite udda variant för att vara koloit. Det blir "bara 20g protein". Men jag tänker att jag nyligen fått i mig en dos vassle så behöver inte fylla på direkt igen. Filmjölken har blivit en tradition (oavsett deff) då jag tror det kan göra nytta för min mage. Det verkar redan ha gjort det så det är väl därför det har blivit "filmjölk med potatis" efter träning.

Lite senare gör jag en omelett på någon grönsak (blomkål oftast) och 3 ägg. Är jag trött/lat så fuskar jag och äter riskakor med ost för motsvarande mängd protein och skriver in makrosarna för det.

Det är iaf mitt upplägg på träningsdagar då jag jobbar.

Uppdaterar igen:

Jag tar även och rödmarkerar dagar som jag bedömer har ovanligt hög fysisk aktivitet.
1 | 74,0 | 1956 | 89
2 | 72,5 | 2149 | 135
3 | 71,7 | 2294 | 199
4 | 71,8 | 2022 | 94
7 | 71,6 | 2983 | 267 (carb-day)
8 | 71,8 | 2672 | 175 (Blev 700 kcal "för mycket" här pga lång trevlig skogstur med trevligt sällskap och trevligt tilltugg (snickers, äpple, melon, pistagenötter, vodkagrogg). Inte särskilt farligt faktiskt. Alkoholen orkar jag inte räkna in i kaloriintaget men 6 cl etanol blev det om jag kör en huvudräkning :P)
9 | 70,8

Alkoholen och den totala fysiska aktiveten igår har förmodligen spelat in i vad vågen visar idag (vätskeförluster). Men det är oavsett väldigt lågt helt plötsligt. Får se hur det fortsätter och stabiliserar sig under dagarna.

Det jag tycker är mest awesome är att jag kan vara på en aggressiv diet, som smakar gott, ger mig någorlunda tryck, men också ha ett liv under tiden ;)
Ligger på 2400 kcal i snitt efter ny uträkning. Den ursprungliga planen har varit 2285. Inte så pjåkigt "fuskat".

du kör mao största måltiden på lunchen?

själv blir en dag typ:

06:00 -en kopp kaffe hemma och 2 jacked ripped caps + 1 regular one
09:00 - kvarg med bär och eventuellt 10-20g havregryn
12:40 - lunch bestående av runt 500kcal - 50g protein - 50g kolisar och minimalt fett
16:00-17:30 - kaffe innan träning och BCAA under
20:00 - stor måltid
21-22:00 - kvarg eller dylikt innan läggdags

landar idag på:
1993kcal
170g kolisar
205g protein
47g fett

nu är det ju svårt att bricka så pass exakt men skulle man kunna vinna nåt på att sänka kolisarna + höja fettet?

DieErste
2014-06-17, 10:19
många inlägg på rad men tänkte kika lite vad ni anser, borde man fortsätta kämpa mot 10% eller börja lägga sig på lätt överskott/balans?

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=887&pictureid=3979
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=887&pictureid=3977

bjussar på bild från tiden då man inte insåg det roliga med att lyfta en stång :)
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=887&pictureid=3978