handdator

Visa fullständig version : Ni som ligger i deff hur går det för er?

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50

Muskedunder
2012-07-17, 21:10
Skönt att det inte bara är jag.
Sista veckan har jag konstant tänkt längtansfullt på ett stort glas rödvin.
Jag dricker inte rödvin. Alls.

Kroppen är en märklig manick.

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/masonry/000/107/395/Thatface20110725-22047-wlaopv.png?1318992465
Verkligen. Kvarg, som jag i vanliga fall nästan får trycka i mig, blir gudaspis i deffmode.

Duran
2012-07-17, 21:43
Haha nej jag berättade bara ett scenario ur mitt liv med tanke på dina fantasier om saker du egentligen inte gillar. Jag gillar absolut inte bönor men just då var det fan det bästa jag kunde tänka mig. :D

Jaha, ok. Jag satt här och planerade att lägga av med din böjstretch i protest mot orättvis behandling men då fortsätter jag väl då. Ja lösgodisfantasierna har börjat ta över mycket av tankeverksamheten nu. Lite orolig över att jag ska spåra ur när det blir dags att släppa på tyglarna.

Sheogorath
2012-07-17, 21:57
Jaha, ok. Jag satt här och planerade att lägga av med din böjstretch i protest mot orättvis behandling men då fortsätter jag väl då. Ja lösgodisfantasierna har börjat ta över mycket av tankeverksamheten nu. Lite orolig över att jag ska spåra ur när det blir dags att släppa på tyglarna.

Att du inte förstod mitt inlägg kanske också är ett symtom. ;)

Ultra
2012-07-17, 22:09
Diverse deffinlägg i tråden

Det är skönt att läsa dina inlägg om när du har det jobbigt att deffa
när man själv har tuffa dagar...

Sheogorath
2012-07-17, 22:10
Det är skönt att läsa dina inlägg om när du har det jobbigt att deffa
när man själv har tuffa dagar...

"You are not alone.... I am here with you...."

krubkungen
2012-07-17, 22:17
Duran har du provat proteinfluff? Grymt på deff!

gQLLe
2012-07-17, 22:30
Själv gillar jag i princip allt jag inte gillade innan deffen... skitskumt! Finns det en chans att jag inte kommer gilla det sen när jag börjar bygga igen? :(

ont: Går bara bra, blir inte riktigt så hård som jag vill.. men nu får det fan vara nog! deffat sen 27 mars och har bara gått ner runt 6kg... dock har jag förmodligen lagt på mig några kg muskler också så jag är väl inte allt för olycklig. För första gången i mitt liv känner jag mig vältränad. Har alltid varit knubbig så det är som en revansch. På tisdag far jag till Emmaboda och efter det blir det att dra igång min första seriösa bulk :D fan så taggad jag är! Bara sista rycket nu för att slipa formen innan festivalen... Har skrivit på min hand "Eat like a freak or look like a FREAK?" - chrille87. Så fort jag tänker äta något jag egentligen inte ska så kollar jag på handen. skitsmart! :D

Sheogorath
2012-07-17, 22:34
Själv gillar jag i princip allt jag inte gillade innan deffen... skitskumt! Finns det en chans att jag inte kommer gilla det sen när jag börjar bygga igen? :(

Jag kan intyga att jag inte är sugen på brysselkål nu länge när jag har full tillåtelse att äta mina muffins med chokladfrosting. :thumbup:

Så ja, din skalle kommer bli normal igen när du börjar äta. På gott och ont kanske. :)

dv09ssm
2012-07-17, 22:54
Startvikt: 101kg
Nurvarande: 85,5kg
Målvikt: Runt 80kg skulle jag tro.
-15kg~

Är 188cm f.ö.

Tycker det gått rätt så okej, blev en LÅÅÅÅÅNG deff för att itne förlora för mycket muskler, har dessutom ökat i många övningar såsom bänk, mark.

Innan deffen hade jag BF på 25%+
Just nu ligger jag på ca 18-19% skulle jag tro. Inga synliga magrutor än! Hoppas dem kommer snart.

Samma startvikt, nuvarande vikt och längd som jag då! När startade du deffen? :D

Duran
2012-07-17, 23:03
Duran har du provat proteinfluff? Grymt på deff!

Jag har tröttnat lite på fluff och använder proteinet till pannkaka istället, vilket jag också börjar ledsna på. Men jag har alltså ätit små mängder sötsaker rätt ofta utan att gå utanför budgeten. Tror godisfantasierna mer är att kroppen skriker efter energi, det påminner så mkt om min lchf-period.

Barbastark
2012-07-18, 10:05
Det går bra. Ser inte fram emot när den är över..

Fishtank
2012-07-18, 10:29
Why?
Sann lycka då den är över att kunna bulka igen.
Ligga på 3250 kcal per dag låter klart roligare än 2000 tycker jag.

Barbastark
2012-07-18, 12:17
Why?
Sann lycka då den är över att kunna bulka igen.
Ligga på 3250 kcal per dag låter klart roligare än 2000 tycker jag.

Ä jag gillar deffen!

Tränar mycket mer regelbundet och har bättre vanor, maten smakar godare, föra massa statistik på sin utveckling (kan man ju iofs göra på bulk med, men känns viktigare och därför roligare under deff), man ser mycket snabbare resultat rent visuellt, man får snygg kropp! Whats not to like liksom.

Ja, ja kommer få äta ett par hundra kcal mer under bulk (kommer inte lägga mig på så stort överskott), men rör mig ganska mycket nu ändå, så kommer inte vara enorm skillnad.

Men för dig kan jag förstå om du ser fram emot slutet på deffen om det är så mycket som 1250kcal mellan deff och bulk.

Fishtank
2012-07-18, 12:32
Börjar ligga väldigt lågt nu på slutet mm.
Lite nedreglerad bmr kan man säga.
Kommer bara bli 250 kcal överskott sen.

Roligare att öka mer sen igen och ha bättre tryck.
Statistik och sånt orkar jag aldrig föra mer än i huvudet däremot.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

chrille87
2012-07-18, 18:12

ont: Går bara bra, blir inte riktigt så hård som jag vill.. men nu får det fan vara nog! deffat sen 27 mars och har bara gått ner runt 6kg... dock har jag förmodligen lagt på mig några kg muskler också så jag är väl inte allt för olycklig. För första gången i mitt liv känner jag mig vältränad. Har alltid varit knubbig så det är som en revansch. På tisdag far jag till Emmaboda och efter det blir det att dra igång min första seriösa bulk :D fan så taggad jag är! Bara sista rycket nu för att slipa formen innan festivalen... Har skrivit på min hand "Eat like a freak or look like a FREAK?" - chrille87. Så fort jag tänker äta något jag egentligen inte ska så kollar jag på handen. skitsmart! :D

Grattis till att du kommit i grym form och är nöjd! Ät och partaja som en kung i helgen, det är du värd =)

james b
2012-07-19, 04:34
Fy fan. Nu är det illa med mig!
Legat i deff nu i 12 veckor. Har tappat ca 8 kg. Men har nog ett par veckor deff kvar för att få var i toppskick. Men nu är jag viljesvag. Kikar på påsen med bullar i skafferiet varje dag. Har svårt att hålla mig på underskott, hungrig konstant för tillfället. Jävla märkligt det har gått som tåget fram tills den sista veckan. Sen har jag åkt på en skada på det och kan inte köra för fullt på gymmet. Tror det är det som rubbat motivationen.
Funderar på att kliva upp "frivilligt" på nollbalans en period, tills jag är helt återställd i axeln och kan köra på gym igen. Och en fortsätta deffen.
Eller....jag får se just nu känns det så här *gah!*

abstract
2012-07-19, 07:04
Fy fan. Nu är det illa med mig!
Legat i deff nu i 12 veckor. Har tappat ca 8 kg. Men har nog ett par veckor deff kvar för att få var i toppskick. Men nu är jag viljesvag. Kikar på påsen med bullar i skafferiet varje dag. Har svårt att hålla mig på underskott, hungrig konstant för tillfället. Jävla märkligt det har gått som tåget fram tills den sista veckan. Sen har jag åkt på en skada på det och kan inte köra för fullt på gymmet. Tror det är det som rubbat motivationen.
Funderar på att kliva upp "frivilligt" på nollbalans en period, tills jag är helt återställd i axeln och kan köra på gym igen. Och en fortsätta deffen.
Eller....jag får se just nu känns det så här *gah!*

För mig, när jag får dessa feelings efter en period av underskott, brukar det räcka med att gå upp på balans ett par dagar. Första gångerna fightade jag emot dessa instinkter, men numera när de kommer tänker jag mer "so what, jag kör balans någon dag istället för att plåga mig igenom detta"

Som sagt, det behöver alltså inte ta en hel vecka. Redan efter någon dag är man fit for fight igen, kanske redan dagen efter... och betydligt mer välmående!

james b
2012-07-19, 11:04
För mig, när jag får dessa feelings efter en period av underskott, brukar det räcka med att gå upp på balans ett par dagar. Första gångerna fightade jag emot dessa instinkter, men numera när de kommer tänker jag mer "so what, jag kör balans någon dag istället för att plåga mig igenom detta"

Som sagt, det behöver alltså inte ta en hel vecka. Redan efter någon dag är man fit for fight igen, kanske redan dagen efter... och betydligt mer välmående!

Du är min nya Guru:hbang:
Det låter som ett upplägg som kommer passa mig perfekt. Varit så jävla inställd på def att jag inte ens tänkt på att testa köra ett par dagar balans. Det är precis vad jag behöver.
Känner mig redan bättre till mods!

Nephelite
2012-07-19, 12:07
Dä går bra, men sista veckorna börjar bli olidliga

sexlusten och motivation inom annat tryter som fan, känner mig lite allmänt nere och opepp. får prestationsångest av att jag vill "orka mer" men har ingen energi till det.

RIKTIGT segt, men gått ned ~7 kg hittils skall försöka pressa ut 3-4 till, men inte bli för viktkåt och sabba musklerna nu i slutet.
märkte en liten styrkeförlust så började med kreatin-monohydrat....
mitt i deffen >.< så sabbat lite vågen och spegeln som måttstock men vet ju att det bara är vätska jag har bundit på mig så panikar inte.
men har gått upp ~2 kg sedan kreatinet, kör på som vanligt! formen e nice iaf =D

hoppas på att gräva fram lite magrutor här på slutet, tror jag ligger runt 14~bf % nu

Duran
2012-07-19, 12:57
Jag har fått en väldigt ojämn energinivå. Om jag rör på mig, t.ex. tar en promenad, så blir jag jätteenergisk. Det känns som om jag vill gå hur långt som helst och jag får hejda mig från att börja springa, känner mig typ hög. Men om jag ligger ner blir jag jättesömnig och känner för att sova hela dagen. Jag känner igen överenergin från tidigare viktnedgångar, undrar vad det beror på.

Alfers
2012-07-19, 13:22
Får väl skriva av mig lite.
Skrev för ett tag sedan att jag kände mig fördigdeffad för sommaren, Körde dock på med långsam deff efter det.
Var faktiskt värt det. Fina räfflor på axlarna bara jag spänner dom lite på morgonen.

Som den lilla räka jag är så har jag gått under 70 kilo nu.
Känner mig dock inte alls liten, inte stor och stark heller men jag är någorlunda bredaxlad och jag fyller ut en tshirt helt okej.
Har haft det jäkligt lugnt på jobbet på sistone, blir inte mycket mat varje dag då.
Har turen att jag klarar mig bra på lite kolhydrater iaf.

Ökat bra i ben, resten har jag ökat marginellt i, inte minskat i något.
Lärdomar: våga gå lite lägre med kalorierna och äta mer grönsaker.

Nu blir det en långsam bulk med något nytt roligt schema lagom till semestern.

Fantasten
2012-07-19, 13:45
Deffat sedan 1.7 då jag vägde in på 99. I morse vägde jag 94,6. Har gått lite väl snabbt men tror en stor del är vätska. Har varit väldigt noga med proteinintaget och har försökt lyssna på kroppen om den skulle säga ifrån pga. för lite energi.

Men har väldigt bra med energi och det går superbt på gymmet samt på fotbollsplan trots underskottet. Så sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd hittills, men det är en lång väg att gå ännu :)

Akada
2012-07-19, 15:22
Dag 4/7 @ VLCD á la Ola. Inga som helst problem med hunger, men jag saknar att faktiskt äta mat, och sen är fokus inte direkt på topp. :D

Dagens äventyr var att försöka bajsa ut en mid-sized termos. Spännande!

Fishtank
2012-07-19, 15:47
Ah det är det värsta med VLCD I'd say Akada.

Akada
2012-07-19, 18:03
Ah det är det värsta med VLCD I'd say Akada.

Yep, får öka på intaget av psylliumfrön och dricka mer vatten. Funkar det inte har jag väl ett par bjässar till att se fram emot.

Akada
2012-07-20, 09:45
Hm, intressant möjlig bieffekt av att köra VLCD.

Kommer nog ha svårt att motivera fusk med dieten för mig själv efter den här veckan.

abs9000
2012-07-20, 11:12
Har deffat seriöst en gång i mitt liv, det gick väl sådär.. gav upp efter någon månad. Nu har jag tagit tag i det seriöst nu skall fan elefantlåren bort :cool:

Akada
2012-07-20, 14:24
Idag är inte en alltför rolig dag. 5/7 dagar har gått, jag är ledig så sitter bara på arslet och tänker på mat. Men men, snart blir det träning och de tillhörande koffeintabletterna vilket gör mycket mot hungern. Sen är det jobb VLCDn ut så jag känner bara att jag behöver "hålla mig" dagen ut. :D

Var och handlade lite inför nästa vecka och köpte en (färdig) djupfryst burgare, sjukt hur något så simpelt kan locka så mycket!

Duran
2012-07-22, 09:13
Idag visade vågen äntligen lägst vikt hittills, efter att ha stått still i en vecka eller två. Jag tog mod till mig och plockade fram måttbandet och runt magen var jag fyra cm kortare än senast. Lär inte va mycket mer än en vecka kvar tills jag når mitt mål. Upptäckte dessutom riskakor med mjukost igår, så nu är motivationen på topp igen efter en veckas irritation och tvivel på vad jag pysslar med och varför.

timoat
2012-07-22, 11:03
Yep, får öka på intaget av psylliumfrön och dricka mer vatten. Funkar det inte har jag väl ett par bjässar till att se fram emot.

Jag kan VARMT rekommendera Metamucil, finns på ebay och amazon. Utan det hade jag haft svårt att klara mig.

Akada
2012-07-22, 14:59
Jag kan VARMT rekommendera Metamucil, finns på ebay och amazon. Utan det hade jag haft svårt att klara mig.
Kör du också VLCD? Nu är jag inne på sista dagen och 1dl psylliumfrön/dag verkar ha löst problemet, men nästa gång det blir aktuellt kan jag titta närmare på Metamucil!

Fan så skönt att VLCDn snart är över! Kanske inte det smartaste att göra det efter att ha deffat så länge, men det kommer ju bli en befrielse att få ligga på normala deffnivåer, så så :D

dv09ssm
2012-07-22, 18:15
Sådärja, då har man nått sitt andra mål i deffen! Började som jag har skrivit i tidigare inlägg i slutet av januari vid 100kg och nådda första målet (90kg) i maj/juni någon gång. Imorse vägde jag precis 85kg!

Nu är frågan om jag ska fortsätta och försöka nå 80kg eller om jag ska ta det lugnt och ligga på balans ett tag. Hur hade ni gjort?

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/616232_10151038250092210_482784210_o.jpg

Löpsko
2012-07-22, 18:21
Gasa, ju fortare man går ner desto bättre speciellt när man har alla rutiner på plats. kör på är mitt råd!

Imorgon ska ja fan väga in på låga 85 med! :)

vicarious
2012-07-22, 18:28
Gasa, ju fortare man går ner desto bättre speciellt när man har alla rutiner på plats. kör på är mitt råd!

Imorgon ska ja fan väga in på låga 85 med! :)

Håller jag inte med om.

Är du nöjd med hur det ser ut så ligg på balans, annars fortsätt neråt! Vågen visar bara en siffra, kolla spegeln istället och avgör om du är nöjd eller inte.

AronP
2012-07-22, 18:35
Det beror på hur det i spegeln ser ut. Vill du få bort mer så skulle jag ta bort det nu när du är igång, det är alltid drygt att gå på en diet igen.

dv09ssm
2012-07-22, 19:44
Jo, blir nog att jag fortsätter - i samma tempo. Får se hur det blir när nollningen drar igång på universitet i början av september, lär bli en hel del alkohol och så, men jag ska se till att åtminstonde ligga på kaloribalans och ta mig till gymmet. Men innan dess borde jag nog kunna kapa ett par-tre kg till!

Sheogorath
2012-07-22, 19:48
Jaha, så börjar man kreatinladda igen inför nästa dietperiod. Vikten stack iväg snabbare än jag hade planerat så det blir att dra av en deff efter semestern som är slut om två veckor. Som man sår får man skörda.

Löpsko
2012-07-22, 19:55
Håller jag inte med om.

Är du nöjd med hur det ser ut så ligg på balans, annars fortsätt neråt! Vågen visar bara en siffra, kolla spegeln istället och avgör om du är nöjd eller inte.

Det beror på hur det i spegeln ser ut. Vill du få bort mer så skulle jag ta bort det nu när du är igång, det är alltid drygt att gå på en diet igen.

Jo visst men ja fattade frågan som att de skulle ner lite till och ska man vänta med och ta de sista eller gasa, och då är de ju definitivt gasa, men om man är klar är ett alternativ så är ju det de bästa :cool:

Akada
2012-07-22, 20:49
Jaha, så börjar man kreatinladda igen inför nästa dietperiod. Vikten stack iväg snabbare än jag hade planerat så det blir att dra av en deff efter semestern som är slut om två veckor. Som man sår får man skörda.
Hur mycket har du gått upp, och hur pass lång blir deffen den här gången? Inga mer söndagsfyllor antar jag. :D

Ado2000
2012-07-23, 14:23
84,8 kg är man på nu målvikten var 85 dags för bulk igen wwwiiieeeeee

AronP
2012-07-23, 14:27
84,8 kg är man på nu målvikten var 85 dags för bulk igen wwwiiieeeeee
Rekommenderar starkt 1-2 månader balans innan bulken.

Akada
2012-07-23, 14:32
Varför så länge på balans? Finns det någon anledning annat än de mentala aspekterna?

AronP
2012-07-23, 14:36
Varför så länge på balans? Finns det någon anledning annat än de mentala aspekterna?
Undvika dumt ätande, återställa förmågan att äta efter hunger, återställa kroppen, hitta balansen, flytta set-pointen nedåt, kroppen kommer svara bra ändå.

Akada
2012-07-23, 14:57
Undvika dumt ätande, återställa förmågan att äta efter hunger, återställa kroppen, hitta balansen, flytta set-pointen nedåt, kroppen kommer svara bra ändå.
Okej! Vissa av poängerna är ju väldigt vettiga. Min plan var iofs att ligga på ett överskott om ~250 kcal så skillnaden mellan det och balans är nog inte särskilt stor då det är lite svårt att veta riktigt vad man ligger på. :p

AronP
2012-07-23, 15:05
Okej! Vissa av poängerna är ju väldigt vettiga. Min plan var iofs att ligga på ett överskott om ~250 kcal så skillnaden mellan det och balans är nog inte särskilt stor då det är lite svårt att veta riktigt vad man ligger på. :p
Desto större anledning att försöka hitta balansen istället för att gissa ett överskott utifrån en gissad balans.

Ado2000
2012-07-23, 15:37

will do tack för tipset

Barbastark
2012-07-23, 16:09
Har deffat i 12-13 veckor nu. Dock så gick jag förra veckan inte ned något, kanske tom upp något hekto, trots att känslan efter måltid var överliggande "icke tilllfredställd" (skulle alltså ätit mycket mer om jag varit "fri") samt att jag var lika noggrann med kcal beräkningen så resten av deffen.

Så tänkte höra med folk som har lite erfarenhet av deff i vilken mån hungern spökar på detta sätt? Lite input? Jag menar, skulle jag ätit efter känsla så skulle jag antagligen gått upp 1 kg förra veckan eller dyl.

AronP
2012-07-23, 16:31
Du kommer ned i fettprocent, du kommer aldrig (med viss reservation av användandet, vissa verkar klara av att ligga så lågt. Lite muskler kanske bidrar? Kanske att dom fått ned setpointen? Kanske något annat) vara tillfredsställd :) Kan vara en dålig vecka, jag skulle köra på ytterligare en vecka och kolla hur vikten beter sig. Känner du fortfarande dig icke tillfredsställd så får du nog leva med det. Går vikten inte ned så får du sänka intaget, eller ja det är den generella lösningen iaf. Eventuellt kan man testa att slänga in fatburners i det här skedet, min personliga uppfattningen är att dom kan hjälpa i en sån period.

Barbastark
2012-07-23, 16:39
Du kommer ned i fettprocent, du kommer aldrig (med viss reservation av användandet, vissa verkar klara av att ligga så lågt. Lite muskler kanske bidrar? Kanske att dom fått ned setpointen? Kanske något annat) vara tillfredsställd :) Kan vara en dålig vecka, jag skulle köra på ytterligare en vecka och kolla hur vikten beter sig. Känner du fortfarande dig icke tillfredsställd så får du nog leva med det. Går vikten inte ned så får du sänka intaget, eller ja det är den generella lösningen iaf. Eventuellt kan man testa att slänga in fatburners i det här skedet, min personliga uppfattningen är att dom kan hjälpa i en sån period.

Okok.

Hoppas inte att kroppen är så "smart" här så att den kommer säga att jag ska äta mer för att komma upp i mer "normal" fett% och därefter plana ut.

Eller kanske går att, som du var lite inne på där, att sänka sitt "setpoint" till en lägre fett%.

AronP
2012-07-23, 16:46
Okok.

Hoppas inte att kroppen är så "smart" här så att den kommer säga att jag ska äta mer för att komma upp i mer "normal" fett% och därefter plana ut.
Det är jag övertygad om att den är. Det är inte "optimalt" att ligga sub10.

Eller kanske går att, som du var lite inne på där, att sänka sitt "setpoint" till en lägre fett%.
Hela set-point snacket är ju lite omdebatterat, att höja och sänka set-pointen är ännu mer omdebatterat. Det hindrar inte mig från att tro på det. Genom att tvinga dig själv att ligga där ett tag så kommer det inte bli lika plågsamt.

Akada
2012-07-23, 17:17
Desto större anledning att försöka hitta balansen istället för att gissa ett överskott utifrån en gissad balans.
Ja, hitta balansen behövs ju, hade planerat att ligga på en teoretisk balans (och justera vid behov) i ett par veckor och se hur det känns. Får se hur det blir när det är dags!

Störd
2012-07-23, 23:25
Inte säker NÄR jag började, men vägde in på 115 kg.
Ligger nu på cirkus 91,5 kg och börjar tröttna rätt så rejält :)....

Känner mig väll halvt bekväm just nu men är jäkligt självkritisk.
Blir väll ett par kilo till :-(.

Ampere
2012-07-24, 08:20
Inte säker NÄR jag började, men vägde in på 115 kg.
Ligger nu på cirkus 91,5 kg och börjar tröttna rätt så rejält :)....

Känner mig väll halvt bekväm just nu men är jäkligt självkritisk.
Blir väll ett par kilo till :-(.

Snyggt!
Började själv min deff igår, 10 kilo ska bort och nu ska vi se om det finns några muskler under fettet!

Duran
2012-07-24, 12:07
Något labil... I förrgår kändes allt toppen. Igår kände jag mig anklagad av halva Kolozzeum för att inte sikta på en tillräckligt låg kroppsvikt. Idag känns det som att det är slöseri med tid, pengar och energi att köpa proteinpulver och deffa istället för att bara träna och konstant ligga på balans. Varför försöka bygga? För att va bättre än andra eller? Tänk om jag blir plastförälder, är man en ok förebild när man deffar?

Jag ska fullfölja den ursprungliga planen, utan att gå till en lägre vikt eller lägga av. Sen fundera igen när tankarna inte är deffpåverkade. Men just nu är det fan segt och tjurigt.

Störd
2012-07-24, 13:48
Något labil... I förrgår kändes allt toppen. Igår kände jag mig anklagad av halva Kolozzeum för att inte sikta på en tillräckligt låg kroppsvikt. Idag känns det som att det är slöseri med tid, pengar och energi att köpa proteinpulver och deffa istället för att bara träna och konstant ligga på balans. Varför försöka bygga? För att va bättre än andra eller? Tänk om jag blir plastförälder, är man en ok förebild när man deffar?

Jag ska fullfölja den ursprungliga planen, utan att gå till en lägre vikt eller lägga av. Sen fundera igen när tankarna inte är deffpåverkade. Men just nu är det fan segt och tjurigt.

Good for you man *flex*!
Men vissa av oss njuter av livsstilen mer än andra, sedan ska man skita i vad andra gör / ser ut. Även fast jag är skyldig till att inte kunna låta bli och jämföra mig med större :smash:....

Duran
2012-07-24, 14:31
Good for you man *flex*!
Men vissa av oss njuter av livsstilen mer än andra, sedan ska man skita i vad andra gör / ser ut. Även fast jag är skyldig till att inte kunna låta bli och jämföra mig med större :smash:....

Det jag tänkte på var om det är värt att deffplåga sig för att kunna bulka och hur man förklarar sånt för barn utan att de får osunda ideal. För de lär väl märka om man plötsligt slutar äta bröd och godis t.ex. Och om jag inte vill att barn ska bli likadana som jag, tycker jag inte då alltså att jag lever osunt? Jag ifrågasätter mina motiv till att leva såhär helt enkelt. För man kan ju träna för att må bra bara och lägga pengar och energi på relationer istället. Jag antar att det har att göra med prestationsinriktning.

Jag tycker också den mentala aspekten av deffande är intressant, dyker de här tankarna upp för att jag vill ge mig själv en ursäkt till att köpa chips eller är jag mig själv på spåren med osunt beteende? Det lär jag inte veta förrän jag äter vanligt igen och kan tänka klart, därför avvaktar jag med beslut.

wallemf
2012-07-24, 15:31
4,5kg borta på ungefär 6 veckor.

Vill få bort ungefär 7-9kg till så att jag kan lägga en schysst grund för en väldigt långsam bulk.

Deffens slut känns som flera år bort, motivationen är nere i botten....
måste vara försiktig när man varit ex-lanfetto :(

vikt för 2 år sedan: 131,5kg

nuvarande vikt: 83kg på 186cm, 21 år gammal

Störd
2012-07-24, 15:55
4,5kg borta på ungefär 6 veckor.

Vill få bort ungefär 7-9kg till så att jag kan lägga en schysst grund för en väldigt långsam bulk.

Deffens slut känns som flera år bort, motivationen är nere i botten....
måste vara försiktig när man varit ex-lanfetto :(

vikt för 2 år sedan: 131,5kg

nuvarande vikt: 83kg på 186cm, 21 år gammal

Skit grymt jobbat! *flex*

krubkungen
2012-07-24, 22:52
Trött på att deffa, mycket som händer i det personliga livet också. Tror jag har runt 8-10% just nu, dock har jag gått upp 2kilo vätska av mera kolhydrater så man ser inte lika krispig ut men det känns underbart med mer fyllig het/tryck :)

Pretorian
2012-07-25, 06:31
Bra jobbat Wallemf!

Motivationen måste väl öka av ditt resultat?

wallemf
2012-07-25, 09:20
Bra jobbat Wallemf!

Motivationen måste väl öka av ditt resultat?

Jo motivationen går uppåt när man stiger upp på morgonen och ser någorlunda tight ut, samt att ådrorna åker fram på hela kroppen under ett gympass.

Det är mest att jag inte får äta mig belåten(utom ätardagar) som gör mig lite lätt grinig stundvis :D.

Sen att jag har en hel del överflödig hud på magen gör mig lätt omotiverad ibland. Att jag förmodligen aldrig kommer att uppnå den fysiken jag faktiskt vill uppnå. Visserligen har jag bara mig själv att skylla eftersom att det var jag som satt mig själv i denna båt från första början, samt att Landstinget ej vill stå för operation pga att mitt överflöd av hud är för litet, och en operation som jag isåfall skulle få betala själv skulle kosta mig 38000 kr.

Men resultaten kommer sakta men säkert, och jag tänker då fan inte ge upp. För bättre än vad jag mår idag, har jag aldrig ens vågat drömma om i mitt tidigare liv.

Mental
2012-07-25, 09:38
och en operation som jag isåfall skulle få betala själv skulle kosta mig 38000 kr.

Vilket är rätt lite pengar om det är något som verkligen bekymrar dig.
jämför med alla dessa bröstförstoringar, fettsugningar mm som görs dagligen av kosmetiska skäl för liknande summor.

Om du arbetar och prioriterar detta så kan du spara ihop det på lite över ett halvår eller så.
Själv funderar jag på att lägga en hög pengar på att lasra mina ögon så jag slipper närsyntheten.

wallemf
2012-07-25, 09:39
Om du arbetar och prioriterar detta så kan du spara ihop det på lite över ett halvår eller så.

Det som är problemet. Har 2,5 år kvar på systemutvecklar-programmet.

Mental
2012-07-25, 09:40
Det som är problemet. Har 2,5 år kvar på systemutvecklar-programmet.

Sommarjobb?

wallemf
2012-07-25, 09:50
Sommarjobb?

Jo, det har jag, några veckor per sommar, men att spara ihop 38000 på sommarjobb lär bli svårt. Lär bli att vänta tills jag har fått jobb efter min utbildning. I hopp om att huden dragit åt sig ytterliggare då :)

Akada
2012-07-29, 09:08
Är 3kg från den nya målvikten men ibland känns det som att jag har 10kg kvar. Är fan snart lättare än mina smala polare som ändå har en bit mindre muskelmassa än mig.

Något positivt är väl att det inte ser ut eller känns som att jag tappar nämnvärt med muskelmassa, såå... något gör jag väl rätt.

Carolinew
2012-07-29, 11:02
Har gått ganska bra ett tag men nu har jag fastnat igen. Började på 72-73 kg och ligger nu mellan 66-67 kg. Har stått och stampat här och börjar bli frustrerad. Första delmålet är att komma under 65 kg men vi får väl se...

Muskedunder
2012-07-29, 11:19
Är 3kg från den nya målvikten men ibland känns det som att jag har 10kg kvar. Är fan snart lättare än mina smala polare som ändå har en bit mindre muskelmassa än mig.

Något positivt är väl att det inte ser ut eller känns som att jag tappar nämnvärt med muskelmassa, såå... något gör jag väl rätt.

Hur gick det med VLCD-dieten?

Akada
2012-07-29, 13:08
Hur gick det med VLCD-dieten?
Dag 1: -1,5
Dag 2: -1,7
Dag 3: -2,1
Dag 4: -2,7
Dag 5: -2,4
Dag 6: -2,3
Dag 7: -3,3

snittade 816 kcal under dessa dagar.

Sista VLCD-dagen var söndag, och nu är det -2,9 mot starten, har haft ett underskott på 600-800 kcal/dag senaste veckan så tappade antagligen strax över 2kg under VLCDn. Var dock lite besatt av tanken på mat (sug, inte direkt hunger) de stunder då jag satt hemma. Kanske blir lättare om man inte deffat ett halvår innan... :p

Muskedunder
2012-07-29, 13:24
Dag 1: -1,5
Dag 2: -1,7
Dag 3: -2,1
Dag 4: -2,7
Dag 5: -2,4
Dag 6: -2,3
Dag 7: -3,3

snittade 816 kcal under dessa dagar.

Sista VLCD-dagen var söndag, och nu är det -2,9 mot starten, har haft ett underskott på 600-800 kcal/dag senaste veckan så tappade antagligen strax över 2kg under VLCDn. Var dock lite besatt av tanken på mat (sug, inte direkt hunger) de stunder då jag satt hemma. Kanske blir lättare om man inte deffat ett halvår innan... :p
http://29.media.tumblr.com/tumblr_lltzgnHi5F1qzib3wo1_400.jpg

Tänkte att jag skulle försöka mig på en VLCDare om några veckor. Har en omtenta att ta hand om först och det är nog inte optimalt att ligga på kaloriunderskott under tentaplugg :D

Akada
2012-07-29, 14:05
http://29.media.tumblr.com/tumblr_lltzgnHi5F1qzib3wo1_400.jpg

Tänkte att jag skulle försöka mig på en VLCDare om några veckor. Har en omtenta att ta hand om först och det är nog inte optimalt att ligga på kaloriunderskott under tentaplugg :D
Nej, inte så rekommenderat skulle jag tro. ^^

Blev lite virrig o ofokuserad mot slutet, inte optimalt inför en skrivning. Kommer dock absolut köra VLCD igen, men det får bli efter bulk. Har tänkt att kickstarta deffen med en veckas VLCD då, motivationen lär ju vara på topp!

raddum
2012-07-29, 14:20
Akada, hur mådde din mage efter VLCDn? körde du en ätardag efter? Jag körde lite av en VLCD a while back, men den bestod till större del av fast föda(ca 12 dagar -4kg). Efter VLCDn hade jag en ätardag, efter det var min mage helt förstörd, blev ca 30 toalettbesök på 24h. Min ätardag var ingen total pigout, låg kanske på 3-3,500 kcal.

Akada
2012-07-29, 16:51
Akada, hur mådde din mage efter VLCDn? körde du en ätardag efter? Jag körde lite av en VLCD a while back, men den bestod till större del av fast föda(ca 12 dagar -4kg). Efter VLCDn hade jag en ätardag, efter det var min mage helt förstörd, blev ca 30 toalettbesök på 24h. Min ätardag var ingen total pigout, låg kanske på 3-3,500 kcal.
Nein, nada. Kan bero på att jag höll igen på fettet och fyllde ut med kolhydrater efter att ha nått proteinkvoten. Käkade inte så värst mycket heller, ca 400-500 under balans.

Tog väl en dag eller två innan man slapp harlortarna, smooth sailing from then on. :cool:

Tog du något för magen under VLCD? Efter att ha tvingats krysta ut en korv i storlek med en liten underarm ökade jag på mängden psylliumfrön rejält, det hjälpte!

raddum
2012-07-29, 16:56
Min VLCD, var vid närmre eftertanke varken väl planerad eller genomförd, iaf om man jämför med din. Jag strö i princip kcal till ca 1000 om dagen och höll högt protein.

Grattis till en väl genomförd kur iaf:)

Akada
2012-07-29, 17:25
Min VLCD, var vid närmre eftertanke varken väl planerad eller genomförd, iaf om man jämför med din. Jag strö i princip kcal till ca 1000 om dagen och höll högt protein.

Grattis till en väl genomförd kur iaf:)

Tack! Jag läste igenom VLCD-tråden här på forat, ILCD-inlägget som finns på lift-heavy eller vad sidan kallas, samt ola @ radio, gör du det och planerar lite så blir det säkert trevligare nästa gång!

Hur kändes det rent psykiskt för dig, att bara få äta så lite mat per dag, var det här starten på en deff?

raddum
2012-07-29, 17:45
Det var mitt i deff oh väldigt påfrestande psykiskt. Körde två måltider a day, lunch och middag, fick bara bita i det sura äpplet. Ska jag någonsin göra om det så ska jag ta planeringen i bejakande i alla fall.¨
Du verkar ju tydligen inte ha haft några problem alls:) var din i slutskedet av deff?

Akada
2012-07-29, 18:00
Det var mitt i deff oh väldigt påfrestande psykiskt. Körde två måltider a day, lunch och middag, fick bara bita i det sura äpplet. Ska jag någonsin göra om det så ska jag ta planeringen i bejakande i alla fall.¨
Du verkar ju tydligen inte ha haft några problem alls:) var din i slutskedet av deff?
Sprid ut energiintaget på flera "måltider"(shakes) så blir det lättare tror jag. Då har man ju har alltid något att se fram emot, typ.

Slutskede vet jag väl inte, gissar på att jag har 1-2 månader kvar, men du vet väl hur det ofta blir med deffplaner.. :p
Var ganska sugen emellanåt men det skulle vara ett alltför stort svek mot mig själv, och ett bevis på definitivt dålig disciplin att ge upp, kände jag.

En tanke jag har är att kanske slänga in VLCD någon dag i veckan under deffen nu i fortsättningen, lite ifrån träningen.

Olofsu
2012-07-30, 19:45
Start: Runt 10 Juli

Startvikt: ~93,5 kg

Nuvarnade vikt: ~89,5 kg

Målvikt: 82 kg

Övrigt
Jag kör inte med någon strikt deffmetod. Äter nyttigt och ligger på underskott ca 5 gånger i veckan och unnar mig något snacks på fredag, lördag eller båda dagarna.

Tränar nästan bara cardio nu dock, ska börja styrketräna mer när jag nått mitt mål.

Edit: Har äntligen hittat motivationen till deffen nu, är sjukt nöjd med att det går framåt, eller ja neråt! :D

Löpsko
2012-07-30, 20:04
Vecka 8 idag och startvikt på 93.6kg och nuvarande 85.6, en nergång på -8kg. Helt ok i mina ögon hade kanske sätt att de gått lite snabbare men är en början iaf.
Blickar framåt och ser att de behövs iaf 8 veckor till att börja sen så får ja utvärdera efter den perioden. Har mycket att ta av så måste nog ner mot 75kg innan ja kan va nöjd och hoppas på att kunna uppnå de nu under sensommaren/hösten.

Over and out.

Snorre Snabel
2012-07-30, 20:05
Skulle egentligen varit klar för 3 veckor sedan men man underskattar alltid hur mkt som måste bort.
Jag kör på -900 på vardagar och fritt fram på helgen när det händer något kul, både med krök och grill (matmonstret kommer verkligen fram då).
Men det funkar ganska bra, två steg framåt och ett bakåt per vecka ungefär.
Låg runt 9-10% (enligt lekmans okulärbesiktning) i fredags så en vecka till, borde det vara färdigt (om jag skulle hålla mig i balans efter det).
Vill vara i bra form men inte på bekostnad av att äta morötter och dricka vatten på sommarens trevligheter.

Fishtank
2012-07-30, 23:26
Ja på rätt spår igen efter en veckas supande.
Nu är ju dock sommaren slut praktiskt taget så får väl köra klart snabbt så man kan börja bulka.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Sheogorath
2012-07-31, 07:52
Det blev blott en sju veckor lång bulk för mig. Vikten stack iväg snabbt så från och med söndag är det tillbaka i Excel-dokument och ketchupvägning tills jag känner att formen är acceptabel. Man kan ju inte gå omkring och vara oaptitligt fet.

Som man bäddar får man ligga och som man äter får man deffa :d Det har varit en avslappnad och skön sommar med mycket god mat så den biten av planeringen gick som den skulle. :)

Barbastark
2012-07-31, 07:56
Ni som deffade med kreatin:

Undrar om ni märkte någon visuell skillnad i deffinition efter att ni gått av det efter avslutad deff?

Jag kör med kreatin i deffen nu och spånar bara lite i om jag kan förvänta mig någon extra definitionsboost efter jag går av det.

Sheogorath
2012-07-31, 07:58

Undrar om ni märkte någon visuell skillnad i deffinition efter att ni gått av det efter avslutad deff?

Jag kör med kreatin i deffen nu och spånar bara lite i om jag kan förvänta mig någon extra definitionsboost efter jag går av det.

Absolut inte. Jag hade fin definition med kreatin och när jag avslutade "kuren" och dieten och började äta normalt band jag istället mer vätska under huden -> sämre form.

Barbastark
2012-07-31, 08:01
Absolut inte. Jag hade fin definition med kreatin och när jag avslutade "kuren" och dieten och började äta normalt band jag istället mer vätska under huden -> sämre form.

Okok.

Hur många kg blir det för dig att gå ned i deff nr2 nu då?

AronP
2012-07-31, 08:06
Jag är med Sheo här, kreatin ger en ökad boost till definition då man är full utan att att vara blöt och därför anser jag att man bör ligga på kreatinet under tävling. Att gå av kreatinet bara några dagar innan tävling är det värsta man kan göra. Ska man sluta med det så bör man vänta en 2-3 veckor innan man kan vänta sig att bli bättre igen.

Sheo: Tråkigt med dieten, men det kommer snabbt tillbaka :)

LilMack
2012-07-31, 10:54
Det går bra. -8 kg på 3 1/2 månad. Känner mig otroligt stark även under deff.

Griller
2012-07-31, 12:49
Efter en skön semester kickstartade jag med en veckas VLCD, inne på tredje dagen nu och känner inte av hungern och har ärligt talat inte gjort det under de första dagarna heller. nere på 82kg@184 cm med förhoppningen att avsluta på söndag mellan 78-80 kg tömd. Efter det blir det recomp-upplägg typ leangains och förhoppningsvis ska jag klara 500+ i SL (just nu skulle jag gissa max ligger runt 200 ML/130 bänk/150 knäböj).
En fråga dock till erfarna, har ni upplevt att refilling (carbs of doom som avslutning) är nödvändigt/hjälper?

ToBr
2012-07-31, 12:52
Går på fortsättningen på deffen nu - gick ner från 110kg till 99kg på två månader.
Nu ska jag ner till 90kg till Oktober och hoppas då fettet har börjat försvinna där jag önskar.

levels
2012-07-31, 13:16

---------

Jag gick faktist ner 4-5 pannor när jag gick av kreatinet efter deff en 6 veckors deffperiod. Jag blir dock väldigt sväld i musklerna av kreatinet. Ser krallig ut som fan tills jag går av det haha :/

Mouline
2012-08-01, 15:11
Ligger fortfarande mellan 80-85, kroppsmässigt så har jag fått mer synliga ådror och ökar i styrka.
Jag antar att jag så gott som 'gått av deffen' och hamnat i något mellanting.

http://img.tapatalk.com/55e3da2d-36bb-e201.jpg

Ultra
2012-08-01, 20:22
Ledsen, grinig, yr och känslig idag. Det var inget roligt idag.
Träffade mamma i tvättstugan och hon undrade om något hade hänt.
"Närå, på lite dåligt humör bara..."

Hittade den här tråden som känns nice att läsa en dag som denna:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177421

Det blir bättre imorgon. *cupid*

Anton Fräs
2012-08-02, 06:52
Ligger fortfarande mellan 80-85, kroppsmässigt så [QUOTE=Ultra;5903840]Ledsen, grinig, yr och känslig idag. Det var inget roligt idag.
Träffade mamma i tvättstugan och hon undrade om något hade hänt.
"Närå, på lite dåligt humör bara..."

Hittade den här tråden som känns nice att läsa en dag som denna:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177421

Det blir bättre imorgon. *cupid*

Gäller att kunna motivera sig även de dagar det suger. Det kommer en ny dag! Hoppas det känns bättre idag.

Ultra
2012-08-02, 07:31
Gäller att kunna motivera sig även de dagar det suger. Det kommer en ny dag! Hoppas det känns bättre idag.

Jo, det stämmer... Idag känns det verkligen mycket bättre.
Förhoppningsvis blir det bra pass också, lyckas man med det så blir det
genast sju kilo lättare att klara dagen. :)

Bjern
2012-08-02, 08:06
Kör VLCD nu. Droppat ner från 91.6kg till 85.4kg idag (9e dagen).

Viktkurva 4 första dagarna (http://www.byggarebjorn.com/2012/07/viktkurvan-for-senaste-dagarna.html)

Hur (http://www.byggarebjorn.com/search/label/Artiklar%2FTankar)

Anton Fräs
2012-08-02, 08:07

Viktkurva 4 första dagarna (http://www.byggarebjorn.com/2012/07/viktkurvan-for-senaste-dagarna.html)

Hur känns det? Hur sover du/trötthet/kissar du mycket/ork/humör?

Bjern
2012-08-02, 08:15
Hur känns det? Hur sover du/trötthet/kissar du mycket/ork/humör?

Allting går på halvtank, sover som en stock, kissar ca 2ggr per natt och bra många besök på toan på dagarna. Får ju i mig ca 5L vätska av bara shakes.

Ork och humör är väl också på halvtank, rätt lätt irriterad på små saker (det är jag jämt, men mer nu), men inga krockar med någon annan i det sociala livet iallafall :) anstränger man sig för att inte tänka på det går det bra tycker jag.

Bjern
2012-08-02, 08:22
Det blev blott en sju veckor lång bulk för mig. Vikten stack iväg snabbt så från och med söndag är det tillbaka i Excel-dokument och ketchupvägning tills jag känner att formen är acceptabel. Man kan ju inte gå omkring och vara oaptitligt fet.

Som man bäddar får man ligga och som man äter får man deffa :d Det har varit en avslappnad och skön sommar med mycket god mat så den biten av planeringen gick som den skulle. :)

Hur mycket gick du upp?

Mental
2012-08-02, 08:51

Nu ska vi vara petiga här, men definitionen av en VLCD är att den är >800kcal. Så du kör en LCD.

Hur länge tänker du köra? Och ska du ha en upptrappning sedan eller är det bara pang på ätandet igen?

Tomi
2012-08-02, 09:38
Efter en semester på 5 veckor ska man ta upp sin deff igen.
Vikten låg på 89.5 när jag lämnade Sverige. Imorse låg vikten på 87 kg, så är väldigt nöjd då jag trodde att jag gått upp till 92-93 igen. Ska dock börja med kreatin idag igen, så kommer binda en del vätska, men ser fram emot att börja deffen igen och (förhoppningsvis) komma ner till 80 kg.

Sheogorath
2012-08-02, 09:57
Hur mycket gick du upp?

Ganska exakt hela viktförlusten under dieten, nio kg (är kreatinladdad nu inför dietstart på söndag). Positivt är att jag har bättre form nu än inför förra dieten vilket måste innebära att jag lade på mig kvalitetsmassa trots viktförlust och kanske något hekto kvalité även under de här få veckornas bulk. Allt som allt kan man väl säga att bulken inte gick som jag planerat men att det finns omständigheter som jag nöjer mig med som förklaring. Dessutom känns det inte som att någon skada är skedd egentligen. Jag vet att jag kan plocka bort fett. :)

hidden
2012-08-02, 10:07
Ganska exakt hela viktförlusten under dieten, nio kg (är kreatinladdad nu inför dietstart på söndag). Positivt är att jag har bättre form nu än inför förra dieten vilket måste innebära att jag lade på mig kvalitetsmassa trots viktförlust och kanske något hekto kvalité även under de här få veckornas bulk. Allt som allt kan man väl säga att bulken inte gick som jag planerat men att det finns omständigheter som jag nöjer mig med som förklaring. Dessutom känns det inte som att någon skada är skedd egentligen. Jag vet att jag kan plocka bort fett. :)

Själv skulle jag få panik. För 1.5 år sen gick jag ner ca 10kg och gick upp allting igen och lite till. Det var hemskt! Men den senaste deffen har gått bra... ca-14-16kg och har endast gått upp 4kg kreatinfylld!

Lite utanför den här konversationen, är det någon som känner att de har kunnat öka i muskelstorlek något under sin deff? När jag vägde ca 90-92kg så mätte mina armar ca 38cm, det är samma idag efter deffen och de är ådrigare...

Sheogorath
2012-08-02, 10:11
Själv skulle jag få panik. För 1.5 gick jag ner ca 10kg och gick upp allting igen och lite till. Det var hemskt! Men den senaste deffen har gått bra... ca-14-16kg och har endast gått upp 4kg kreatinfylld!

Ja det är ju ingen rolig känsla när man går upp i vikt snabbt från sin livs form, men samtidigt inte känner för att styra upp det. Två viljor som drar. Till slut bestämde jag mig för att bara ta sommaren/semestern som den kom och sedan "skörda som jag sått" så att säga. Jag trivs bra med rutiner när jag är igång och arbetar och då passar det bra att dieta, åtminstone så länge hjärnan hänger med. :)

Edit: förra bulken gick klockrent men då etablerade jag rutinerna när jag arbetade. Bra lärdom!

Bjern
2012-08-02, 10:20
Nu ska vi vara petiga här, men definitionen av en VLCD är att den är >800kcal. Så du kör en LCD.

Hur länge tänker du köra? Och ska du ha en upptrappning sedan eller är det bara pang på ätandet igen?

Fel. Lyssna på radioavsnittet med Ola, han säger att han legat på 900kcal ;)

Ska ner på 82-83 kg beroende på spegeln. Blir ätardag på lördag, sen tillbaks på dieten tills mitt kasein är slut (har för ca 16 dagar), är jag inte nöjd då blir det vanlig deff några veckor :)

Sheo: Duktigt gjort haha! Men lycka till med deffandet, dina dietperioder verkar vara ganska bekväma ändå ;)

Sheogorath
2012-08-02, 10:24
Fel. Lyssna på radioavsnittet med Ola, han säger att han legat på 900kcal ;)

Ska ner på 82-83 kg beroende på spegeln. Blir ätardag på lördag, sen tillbaks på dieten tills mitt kasein är slut (har för ca 16 dagar), är jag inte nöjd då blir det vanlig deff några veckor :)

Sheo: Duktigt gjort haha! Men lycka till med deffandet, dina dietperioder verkar vara ganska bekväma ändå ;)

Jag må äta mycket under diet men jag håller ju trots allt underskott ;) Men visst, det kanske är lite lättare för oss som får ha mer i magen. Hur som haver brukar jag må både fysiskt och psykiskt bättre under deff jämfört med bulk, under de första 8-10 veckorna eller så. Sen börjar fajten. :)

Anton Fräs
2012-08-02, 10:25
Det stämmer som Mental säger. VLCD <800 och LCD 800-1200. Dock vanligt att man klumpar ihop det till VLCD.

Ta´t lugnt på ätardagen bara Bjern! Kan tänka mig att det är lätt att flippa ur.

Ultra
2012-08-02, 10:30
Jag må äta mycket under diet men jag håller ju trots allt underskott ;) Men visst, det kanske är lite lättare för oss som får ha mer i magen. Hur som haver brukar jag må både fysiskt och psykiskt bättre under deff jämfört med bulk, under de första 8-10 veckorna eller så. Sen börjar fajten. :)

Hur länge ska du deffa den här gången?

Sheogorath
2012-08-02, 10:40
Hur länge ska du deffa den här gången?

Hehe, det bestämmer jag inte på förhand. Men den här gången tänker sluta innan jag börjar tänka långsamt i alla fall. Skulle tippa på mer än 14 veckor och mindre än 20.

PatJack
2012-08-02, 12:24
Det stämmer som Mental säger. VLCD <800 och LCD 800-1200. Dock vanligt att man klumpar ihop det till VLCD.

Ta´t lugnt på ätardagen bara Bjern! Kan tänka mig att det är lätt att flippa ur.

Beror inte det på ens kaloribalans? Aka jag ligger nämre 3k i balans och om jag då ligger på 800 så är det ju -2200kcal. Om en otränad smal person som har 2.2k balans och ligger på 700kcal så ligger jag ju lägre än den personen. Bara ett exempel och en tanke.

Anton Fräs
2012-08-02, 12:32
Gängse definition är den Mental/jag skrev. Helt enkelt godtyckligt (tror jag) uppsatta gränsvärden utan hänsyn till kön/vikt/energiförbrukning osv.

Mental
2012-08-02, 12:42
Mm, tanken är att man på sub 800kcal får i sig så pass lite kolhydrater att dietien blir ketogen. Medans man på ett intag över inte är i ketos. Sedan varierar det nog en del, men det är där man lagt gränsen på vad dieten kallas vid tillståndsgivande osv.

Erik_Hellström
2012-08-02, 13:15
Hehe, det bestämmer jag inte på förhand. Men den här gången tänker sluta innan jag börjar tänka långsamt i alla fall. Skulle tippa på mer än 14 veckor och mindre än 20.

Sheo, ska du inte hänga på "VLCD"-tåget du också? 14v kanske kan brytas ner till 3-4 och sen kan du bygga 10v på moderat överskott? Vi är ju ett gäng nu som snöat in på det här, så en till får vara med och leka ;)

Sheogorath
2012-08-02, 13:17
Sheo, ska du inte hänga på "VLCD"-tåget du också? 14v kanske kan brytas ner till 3-4 och sen kan du bygga 10v på moderat överskott? Vi är ju ett gäng nu som snöat in på det här, så en till får vara med och leka ;)

Nope. Jag tror inte på det. :)

Erik_Hellström
2012-08-02, 13:21
Nope. Jag tror inte på det. :)

Argh, det är bra med principer. Men likväl låtsas jag som att jag inte läste det där... (V)LCD kommer funka ypperligt, viktigt att jag går in med den inställningen personligen *rolleyes*

PatJack
2012-08-02, 15:57
Jag har faktiskt svårare att ligga -300kcal under en väldigt lång tid.. då jag vet att det kvittar (får jag för mig) om jag käkar lite götte då och då. Jag kommer ligga under 800kcal per dag så vi får väl jämföra Erik hur mycket vi tappar (då du låg över den magiska gränsen).

Erik_Hellström
2012-08-02, 16:18
Jag har faktiskt svårare att ligga -300kcal under en väldigt lång tid.. då jag vet att det kvittar (får jag för mig) om jag käkar lite götte då och då. Jag kommer ligga under 800kcal per dag så vi får väl jämföra Erik hur mycket vi tappar (då du låg över den magiska gränsen).

The magic line of 800Kcal. Kommer ta utgångsläge på söndag, sen får tiden utvisa. Börjar kreatinladda redan idag så det inte blir plötsliga variationer pga det när jag väl äntrar underskottets värld igen.

Mental
2012-08-03, 06:15
The magic line of 800Kcal. Kommer ta utgångsläge på söndag, sen får tiden utvisa. Börjar kreatinladda redan idag så det inte blir plötsliga variationer pga det när jag väl äntrar underskottets värld igen.

Att ligga över eller under 800 kommer inte påverka mängden vikt man går ned mer än marginellt. Men det kan påverka välbefinnande och hungerkänslor mm. Det kan i förlängingen avgöra hur följsam man är till sin diet. Läste det här i läkartidningen, notera dock att det är en artikel som har ca 12år på nacken.

På senare tid har man från EU-håll,
liksom från USA [18], signalerat önskemål
om att VLCD-behandling framdeles
bör ersättas av »low calorie diets»
(LCO)-program. Med LCD avses i allmänhet
kostregimer på 800–1 500 kcal
per dag. Även om säkerheten med
VLCD redan är mycket god är det tänkbart
att en ökning av det dagliga energiintaget
medför än mindre risk, särskilt
om behandlingen genomförs utan medicinsk
övervakning. Det visar sig dock
att viktreduktionen inte varierar nämnvärt
oavsett hur mycket energiintaget
reduceras under 1 000 kcal-nivån. Viktnedgången
är t ex föga mera framträdande
vid VLCD à 440 kcal/dag jämfört
med LCD à 880 kcal/dag [5]. En nackdel
med framtida LCD-program torde
vara att energiinnehållet i dessa beredningar
är så högt att ketonemi knappast
utvecklas. LCD med proteinpulver kan
troligen lika gärna ersättas med en balanserad
hypokalorisk kost.

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2000/temp/pda21626.pdf

Ultra
2012-08-03, 08:09
Veckans invägning gjord. Förra veckan vägde jag 62,5.
Denna morgon stod vågen på 60,8, vilket
innebär att den här veckans nedgång är - 1,7 kilo.

Eftersom det var kärringveckan förra veckan så räknar jag med
att en del av detta beror på det men det känns ju bra. *flex*
Nästa vecka börjar vikten förhoppningsvis med en femma igen. *cupid*

Löpsko
2012-08-03, 08:12
Veckans invägning gjord. Förra veckan vägde jag 62,5.
Denna morgon stod vågen på 60,8, vilket
innebär att den här veckans nedgång är - 1,7 kilo.

Eftersom det var kärringveckan förra veckan så räknar jag med
att en del av detta beror på det men det känns ju bra. *flex*
Nästa vecka börjar vikten förhoppningsvis med en femma igen. *cupid*

startvikt? längd? kön?

Ultra
2012-08-03, 08:16
startvikt? längd? kön?

Min förra deff slutade på 55-56 kg. Sen byggde jag upp mig till 65, det
får anses vara min startvikt. Nu ska jag ner igen och har förhoppningsvis
skrapat ihop lite muskler.

Jag är 168 cm och kvinna. :)

Mental
2012-08-03, 08:28
kön?

Många män som har mens? ;)

Ultra
2012-08-03, 08:29

Haha, jo jag tänkte på det också fast det är lätt att missa. :d

FridaBerggren
2012-08-03, 09:20
Dags för en ny medlem att blanda sig in i leken, gick på mig första diet 16/7, en "mini"diet för att känna på det tills framtida diet.

Kvinna, 20 år, 178cm, startvikt 70.05kg
Idag visade vågen 65,95 kg, så -4,1 kg på strax under tre veckor!

Ska köra på i tre veckor till så får se vart det landar, har målet att gå ner till 62kg!

PatJack
2012-08-03, 09:55
Dags för en ny medlem att blanda sig in i leken, gick på mig första diet 16/7, en "mini"diet för att känna på det tills framtida diet.

Ska köra på i tre veckor till så får se vart det landar, har målet att gå ner till 62kg!

Välkommen till Kolozzeum och lycka till med din deff! So far so good ju =)

Albin Eriksson
2012-08-03, 15:00
Såg lite mer smådetaljer i ryggen idag, långt kvar att vandra vad det gäller den men. (släpper absolut sist för mig)

Löpsko
2012-08-03, 22:57

Man vet aldrig med dagens ungdom.

Paperbasket
2012-08-04, 11:54
-4 kg på 6 veckor. Ligger kvar och reppar på samma vikter. Skiter i att räkna kalorier och går på känsla. Känns kanon.

Ampere
2012-08-04, 12:01

Akta så du inte går ner för snabbt bara, normalt brukar man säga att ett halvt kilo i veckan är optimalt för att inte förlora så mycket muskler.
Annars, jävligt bra jobbat :hbang:

AronP
2012-08-04, 14:46
Akta så du inte går ner för snabbt bara, normalt brukar man säga att ett halvt kilo i veckan är optimalt för att inte förlora så mycket muskler.
Annars, jävligt bra jobbat :hbang:
Ett halvt kilo är inte alls optimalt, det är bara en standardrekommendation som egentligen är helt beroende på hur mkt fett man har. Dessutom är viktförlusten första veckorna oftast betydligt kraftigare.

krubkungen
2012-08-04, 15:35
Ett halvt kilo är inte alls optimalt, det är bara en standardrekommendation som egentligen är helt beroende på hur mkt fett man har. Dessutom är viktförlusten första veckorna oftast betydligt kraftigare.

Desto mindre fett du har på kroppen så ska man väl försöka hålla ett lågt underskott för att minska risken för onödig muskelförlust?

Visst är det på grund av mycket vätska som släpper?

AronP
2012-08-04, 15:59
Desto mindre fett du har på kroppen så ska man väl försöka hålla ett lågt underskott för att minska risken för onödig muskelförlust?

Visst är det på grund av mycket vätska som släpper?

Båda sakerna stämmer bra men även minskat tarminnehåll påverkar vikten. Och omvänt, ligger du på en hög fettprocent kan du ligga på ett större underskott.

Ampere
2012-08-05, 00:10
Båda sakerna stämmer bra men även minskat tarminnehåll påverkar vikten. Och omvänt, ligger du på en hög fettprocent kan du ligga på ett större underskott.

På 1.78 och 65 kg antar jag att fettprocenten inte är speciellt hög. Du har rätt, ett halvt kilo i veckan är kanske inte helt opti men det finns en anledning till att det är standardrekommendationen?

AronP
2012-08-05, 00:20
På 1.78 och 65 kg antar jag att fettprocenten inte är speciellt hög. Du har rätt, ett halvt kilo i veckan är kanske inte helt opti men det finns en anledning till att det är standardrekommendationen?

Nu är hon kvinna vilket förändrar förutsättningar en del, jag skulle kunna gissa att hon säkert har en fettprocent på 20-25% vilket skulle tillåta henne, högst förenklat, att gå ned ca 1kg per vecka men sen kommer det in hormoner i bilden iom att hon är kvinna som gör att hon kanske ska gå ned långsammare. En man med lite muskler på samma vikt hade troligtvis, högst förenklat igen, inte ens kunnat gå ned ett halvt kilo i veckan.

Det är standardrekommendationer inte enligt något organ utan för att det är något som repeteras om och om igen på forum. Så fort någon ska dieta så säger folk åt personen helt utan att tänka på förutsättningarna ett halvt kilo per vecka, troligtvis gör att det alltid sägs och gör att det är en safe väg; ingen kommer tappa motivationen för att dom går ned för långsamt och mängden förlorad ffm kommer i normalfallet inte vara allt för hög.

krubkungen
2012-08-05, 00:46

Fram till dess att procenten kommer lägre ner så man får böra minska det. VlCD i början av deffen vid hög BF% för att sedan hålla det i mer normala takter.?

AronP
2012-08-05, 01:42
Fram till dess att procenten kommer lägre ner så man får böra minska det. VlCD i början av deffen vid hög BF% för att sedan hålla det i mer normala takter.?

Jag är inte en av dom som köper hypen som råder kring vlcd på det här forumet. Jag har inte kollat efter studier (men studier på lågprocentiga personer och vlcd känns inte särskilt aktuella så jag gissar att dom är få ) , nej inte ens läst igenom hela vlcd tråden, men det verkar som om anledning till att dom flesta köper hypen med detta är för en persons, Ola W, studie. Där studiegruppen är 1 och inte objektivt övervakad. Ola har dessutom stor kännedom om sin kropp och, inte för att jag tror det, skulle kunna använt hjälpmedel. Stödet för vlcd är som jag ser det tämligen litet och det är bara en övergående trend, folk på det här forumet är inte mkt bättre än folk i allmänhet och vill gärna hitta en shortcut.

Vlcd skall, enligt mig, användas av personer som har en övervikt som är så kraftig så dom måste ned i vikt, no matter the cost.

Är det dock en annan grupp som skall använda vlcd så det just personer med koll på kostbiten, t.ex folk på kolo, som har tillåtit sig att gå upp lite väl mkt i vikt och fettprocent och snabbt vill komma ned igen. Dom har kunskapen att avsluta vlcd vid lämplig tid och sen börja äta på ett förståndigt sätt. Tar vi dock dessa personer så bör dom ha en fettprocent på ca 20% eller mer och lär väga minst 80 kg (det ger en ffm på 64). Har vi en sådan person så har han säkert en så pass hög förbrukning så att han lägga sig på en normaldiet eller eventuellt lcd,kanske kombinerat med lite cardio, och hamna på ett så stort underskott så att han förlorar 1-2kg per vecka (vilket han kan tillåta sig iom att han grovt förenklat kan lägga sig på ett underskott på 1100kcal/dag utan att förlora massa). 1-2kg i veckan är ändå en rätt så hyfsad takt, efter någon månad skulle man se stor skillnad. Detta utan att vara inne och tumma på kroppens bmr (eller ja, en lcd skulle nog göra det) vilket man gör med vlcd vilket jag vidare gissar kan felreglera kroppens hormoner rätt så bra. Om jag inte minns fel så påverkas testot av att ligga på ett stort underskott och jag tror inte återhämtning var direkt heller när man tog bort underskottet, fortsätter man därefter att ligga på underskott, om än mindre, så lär återhämtningen inte bli bättre. Och en låg testonivå tillsammans med diet bådar inte gott.

Nej diet på det gamla hederliga sättet, eventuellt med ett större underskott i början tror jag är rätt väg att gå.

Barbastark
2012-08-05, 06:41
Nån som har input på varför jag gått upp 0,5-1mm i skinväck på magen senaste veckan trots att jag legat på mindre kcal än tidigare under deffen? (samma aktivitet med jobb, transport och träning)

AronP
2012-08-05, 08:31
Nån som har input på varför jag gått upp 0,5-1mm i skinväck på magen senaste veckan trots att jag legat på mindre kcal än tidigare under deffen? (samma aktivitet med jobb, transport och träning)

Troligtvis felmätning, det är inom toleransen. Vilket mått?

Barbastark
2012-08-05, 08:40
Troligtvis felmätning, det är inom toleransen. Vilket mått?

Känns även lite "fastare"/tjockare konsistens.

Mätt en tum till höger om navelns ytterkant. Gått från ca 4,7-5 till 5,5-6.

AronP
2012-08-05, 08:50
Känns även lite "fastare"/tjockare konsistens.

Mätt en tum till höger om navelns ytterkant. Gått från ca 4,7-5 till 5,5-6.

Rätt så säker på felmätning. Du håller lite vatten och får inte ordning på det, har övriga mått gått ned så är det lugnt. Vill du ändå jobba med något så är det kortisolet.

Barbastark
2012-08-05, 08:53
Rätt så säker på fettmätning. Du håller lite vatten och får inte ordning på det, har övriga mått gått ned så är det lugnt. Vill du ändå jobba med något så är det kortisolet.

Lol

AronP
2012-08-05, 08:55
Lol

Va?

Barbastark
2012-08-05, 08:58
Va?

Trodde du mena att jag stressa upp mig i onödan över saker

AronP
2012-08-05, 09:00
Trodde du mena att jag stressa upp mig i onödan över saker

Aha nej, måttet på magen är kopplat till kortisolnivåer. Ett högt mått indikerar höga halter av kortisol.

Barbastark
2012-08-05, 09:04
Aha nej, måttet på magen är kopplat till kortisolnivåer. Ett högt mått indikerar höga halter av kortisol.

Så, vad rekommenderas här i så fall då? Dricker jäkligt mycket kaffe, kanske skära ned?

AronP
2012-08-05, 09:17
Så, vad rekommenderas här i så fall då? Dricker jäkligt mycket kaffe, kanske skära ned?
I grunden så ska du inte bry dig allt för mkt om vad en vecka säger, ser du att det är en trend så kan du fundera på det men nedan är några tips iaf, hur stor effekt dom faktiskt gör är tveksamt. Listan känns i princip sorterad efter effekt.

Minska:
Stressen
Sockret
Koffeinet

Prova att supplementera med:
Omega3
Lakritsrot
Fosfatidylserin

Barbastark
2012-08-05, 09:35
I grunden så ska du inte bry dig allt för mkt om vad en vecka säger, ser du att det är en trend så kan du fundera på det men nedan är några tips iaf, hur stor effekt dom faktiskt gör är tveksamt. Listan känns i princip sorterad efter effekt.

Minska:
Stressen
Sockret
Koffeinet

Prova att supplementera med:
Omega3
Lakritsrot
Fosfatidylserin

Tack för tipsen

Barbastark
2012-08-06, 13:28
Tänkte sätta upp lite nya mål nu i deffen. Så undrar:

Har ingen aning om vad jag har i fett% så kör enbart på absoluta mått med kalipern.

Tänkte sätta 3,5mm i mag-måttet (en tum till höger om navelns kant) som mål.

Men då jag inte har koll på hur kroppen brukar släppa ifrån sig fett och vilka mått man brukar ha vid olika fett% (ja, jag vet att det är individuellt) så söker jag lite tips här.

Vilka mått brukar man tex ha när man är nere kring enbart det essentiella fettet?

AronP
2012-08-06, 14:06
Du kommer inte mkt lägre än 3 på magen, 2 kanske,, vid 3.5 är du troligtvis i tävlingsform om du släpper hyfsat jämnt. När hela kroppen är nere på ungefär dom måtten så kommer du inte så mkt lägre.

Barbastark
2012-08-06, 14:11
Du kommer inte mkt lägre än 3 på magen, 2 kanske,, vid 3.5 är du troligtvis i tävlingsform om du släpper hyfsat jämnt. När hela kroppen är nere på ungefär dom måtten så kommer du inte så mkt lägre.

Okok.

Har du någon koll på vad man brukar ha på låren när man har 3-4 på magen?

Är dock halvt omöjligt för mig att få till mätning på lår. Kommer liksom inte åt nått grepp på flötet där.

krubkungen
2012-08-06, 14:12
Jag håller med dig i din post AronP.

AronP
2012-08-06, 14:20
Okok.

Har du någon koll på vad man brukar ha på låren när man har 3-4 på magen?

Är dock halvt omöjligt för mig att få till mätning på lår. Kommer liksom inte åt nått grepp på flötet där.

Så långt ned så har du nog ungefär samma på låren, finns lite folk här på forumet som lagt upp sina mått. RassK är en som jag vet om. Surfar man runt kan man säkert hitta fler, både här och på andra fora. Här har du lite att kolla på.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5827306&postcount=1340

Mäta låren brukar inte vara så svårt om man inte är tjock.

Löpsko
2012-08-06, 14:49
vecka 9.. -8,6kg

tung dag, orkeslös och trött.

1l mjölk och oboy och några kex ska nog få gång på maskineriet igen dock.

Hälften avklarat nu :hbang:

Chaimbers
2012-08-07, 19:35
Hejsan, håller på och deffar för tillfället och är inne på min 10e vecka och använder mellan 500mg-750 mg koffein dagligen utspritt över dygnet. Hur länge kan jag använda koffein utan att det sliter på hjärtat? Jag känner just nu knappt nån effekt och i början av deffen låg jag bara på ca 200mg.

Tacksam för svar

Lillpajken94
2012-08-07, 19:55
Maj-7 102kg
Aug-7 ~93kg

För fort ner? :)

Mouline
2012-08-07, 19:59
Ser stabilt ut, känner du själv att det går för snabbt så sakta ner! :)

Akada
2012-08-07, 22:25
Fy fan vad fettet börjar bli löst. Men det betyder väl bara att jag närmar mig slutet?

Var nästan bättre när man var tjockis och magen iaf var lite "spänd". :d

gratefuldead
2012-08-07, 22:28
Fy fan vad fettet börjar bli löst. Men det betyder väl bara att jag närmar mig slutet?

Slutet vetefan, men du är på väg åt rätt håll i alla fall :) Jävligt tuff känsla det där, när fettet känns löst och kroppen alldeles trycklös.

För mig går det bra med deffen. 7,4kg kvar.

Akada
2012-08-07, 22:37
Slutet vetefan, men du är på väg åt rätt håll i alla fall :) Jävligt tuff känsla det där, när fettet känns löst och kroppen alldeles trycklös.

För mig går det bra med deffen. 7,4kg kvar.
Jag fortsätter deffa tills jag kommer för nära den där sexiga arbetsläger-looken. Deffat ner mig från bulle och inte bulk, så jag har inte så där enormt med massa att skala fram, även om det verkar finnas liite där. Ligger nog runt 13-15% bf skulle jag tro, vill ner till 8-10% och sedan bulka långsamt för att låta huden tighta till sig ordentligt.

Sen är det ju kul att springa i trappor när man är lättare. :>

När tror du dig vara klar med deffen?

Duffman
2012-08-08, 00:03
Igår var en konstig dag. Jag sprang 2,5 km på löpbanet och gick sen i rejäl takt i 4 km. Sen körde jag lite lättare bröst/rygg. Innan under och efter drack jag totalt 36g Bcaa. När jag kom hem var jag inte hungrig. På kvällen drog jag i mig en burk tonfisk med lite cremefraiche och 50g whey. Sedan senare på kvällen åt jag två bananer, fortfarande ovanligt mätt... det blir ju hur lite kalorier som helst...

är det helt åt helvete? Jag deffar ju just nu, men det kändes ganska kefft att inte vara ett dugg hungrig under hela dagen... kan ju inte ha blivit 1000 kalorier ens...

Nutrid
2012-08-08, 00:04
Igår var en konstig dag. Jag sprang 2,5 km på löpbanet och gick sen i rejäl takt i 4 km. Sen körde jag lite lättare bröst/rygg. Innan under och efter drack jag totalt 36g Bcaa. När jag kom hem var jag inte hungrig. På kvällen drog jag i mig en burk tonfisk med lite cremefraiche och 50g whey. Sedan senare på kvällen åt jag två bananer, fortfarande ovanligt mätt... det blir ju hur lite kalorier som helst...

är det helt åt helvete? Jag deffar ju just nu, men det kändes ganska kefft att inte vara ett dugg hungrig under hela dagen... kan ju inte ha blivit 1000 kalorier ens...

Då bör du äta något mer. Det är inte bra att ligga på ett för stort underskott om du inte planerar att bli fetsmal.

AronP
2012-08-08, 06:57
Hejsan, håller på och deffar för tillfället och är inne på min 10e vecka och använder mellan 500mg-750 mg koffein dagligen utspritt över dygnet. Hur länge kan jag använda koffein utan att det sliter på hjärtat? Jag känner just nu knappt nån effekt och i början av deffen låg jag bara på ca 200mg.

Tacksam för svar
Nej det är ingen fara, inte i dom små mängderna. Men jag är ingen läkare.

Maj-7 102kg
Aug-7 ~93kg

För fort ner? :)
Om du inte var väldigt smal när du startade så är det ingen fara.

Att det börjar bli löst är att det börjar släppa, brukar vara en bra bit kvar då.

Inte allt för ovanligt att hjärna ställer in sig och "tränger undan" hunger. Ät på ett vettigt sätt för ditt eget bästa.

Reaper123
2012-08-08, 06:58

är det helt åt helvete? Jag deffar ju just nu, men det kändes ganska kefft att inte vara ett dugg hungrig under hela dagen... kan ju inte ha blivit 1000 kalorier ens...När jag deffar så planerar jag alltid i förväg vad jag ska äta under dagen, är jag mätt äter jag upp de inplanerade kcal oavsett (lider dock sällan av detta i-landsproblem).

Visst några 100 kcal hit eller dit kan man väl tulla på, men att göra det till en ful ovana att äta på tok för lite kommer mest troligt resultera i att du först och främst tappar lusten/energin och sen kanske får sjuka cravings för tex godis och inte kan stå emot!

Så mitt tips är att försöka hålla kcalunderskottet någorlunda jämnt varje dag :)

Reaper123
2012-08-08, 08:44
Efter en rätt så lång period utan kontroll på kcal intag och toppat med en lång semester med mycket skräpmat och för mycket alkohol drog jag i måndags igång en deff.

Startvikt 120806: 93,8 kg
Delmål 1: BF <14,7 (lägsta uppmätta i maj) och/eller 85 kg
Delmål 2: 80 kg
Slutmål: BF <10

Första 2 dygnen kan jag nog kalla glykogen-/vätsketömning för har redan tappat 3.1 kg. Får se vart vikten planar ut, men skulle tippa på att jag väger strax under 90.0kg på måndag och sedan lär jag får börja kämpa med decimalerna igen!

Tisdram är hela 2012, så har ingen brådska (max -0.5kg/vecka i snitt). Inbillar mig att jag måste under 80 kg för att få ett BF <10 då jag hade 14,7 @ 86 kg i maj, men återstår att se och tänkte väl göra 2-3 kroppsmätningar i höst för att kolla progressionen!

TomasB
2012-08-08, 10:51
Även jag kör om en ny deff.
Jag var inte nöjd med förra. Ska skicka upp bilder under dagen. Och efter semestern har jag nog lagt på mig ytterliggare 3-4 kanske t.o.m 5-6 kg.

Jag börjar med en lätt version av IF/PF och styrketräning + kondition.
:)

Batista
2012-08-08, 15:12
Start: 1 April 2012 (92kg)

Vikt nu: 82.3kg ( Runt 17-20% Bf

Mål: 72kg och 10-12 % BF

Akada
2012-08-08, 15:15
Att det börjar bli löst är att det börjar släppa, brukar vara en bra bit kvar då.

Har varit löst i ett antal kg nu, menade att det börjar kännas väldigt löst på vissa ställen. Sen hur mycket av det som beror på överskottshud vs fett, det återstår att se. Har iaf inte alltför mycket bristningar, så jag har lite hopp.

Fortsatt viktnedgång är iaf nödvändig!

Lillpajken94
2012-08-08, 20:12
Nej det är ingen fara, inte i dom små mängderna. Men jag är ingen läkare.

Om du inte var väldigt smal när du startade så är det ingen fara.

Inte allt för ovanligt att hjärna ställer in sig och "tränger undan" hunger. Ät på ett vettigt sätt för ditt eget bästa.

Haha, 185 lång och 115+ ;) Ingen fara då :)

Lillpajken94
2012-08-08, 22:20

Ät mer då, du får ju slänga i dig mer om du vet att du inte ens når 1000. annars total faller du i vikt. :)

Big L
2012-08-09, 08:29

Det kommer gå fingemang. Stolt coach!! :)

tjing
2012-08-09, 09:41
AronP: Tycker du att 500-750 mg koffein är "små" mängder?

Mental
2012-08-09, 09:46

Alltså en liten kopp kaffe, filterbryggt ger ca 95mg.
en liten kopp är 125ml

Jag dricker det dubbla per gång, jag får alltså i mig ca 200mg per kopp. Och jag snittar 5-6 om dagen dvs 1000-1200mg

AronP
2012-08-09, 09:48
Kanske inte små i absoluta mått, men jämför vi med vad folk faktiskt stoppar i sig (10koppar kaffe om dagen är ju inte direkt ett ovanligt påstående) eller den toxiska dosen (om man inte är jättelätt) så är det inte så mycket. Men här, kan jag för att förtydliga, säga att jag menade mer "koffeinintaget bör vara betydligt högre än så för att du ska behöva oroa dig över intaget över tid".

tjing
2012-08-09, 09:58
Kanske inte små i absoluta mått, men jämför vi med vad folk faktiskt stoppar i sig (10koppar kaffe om dagen är ju inte direkt ett ovanligt påstående) eller den toxiska dosen (om man inte är jättelätt) så är det inte så mycket. Men här, kan jag för att förtydliga, säga att jag menade mer "koffeinintaget bör vara betydligt högre än så för att du ska behöva oroa dig över intaget över tid".

Men det kan inte vara många människor som 1) dricker 10 koppar om dagen och 2) mår bra av det.

AronP
2012-08-09, 10:03
Men det kan inte vara många människor som 1) dricker 10 koppar om dagen och 2) mår bra av det.
Besök valfritt ställe där "arbetare" arbetar så hör du det ofta :) Hur dom mår? Ja dom går och står iaf, hade inte gjort det utan. Den toxiska dosen för koffein är ca 20mg/kgkv så personen behöver inte oroa sig om hen inte är en spröd liten dam på 40kg.

Mental
2012-08-09, 10:17
Besök valfritt ställe där "arbetare" arbetar så hör du det ofta :) Hur dom mår? Ja dom går och står iaf, hade inte gjort det utan. Den toxiska dosen för koffein är ca 20mg/kgkv så personen behöver inte oroa sig om hen inte är en spröd liten dam på 40kg.

Och även den spröda damen kan utan problem ta 500-750mg om hon sprider ut det över dagen. Som sagt, det är många pensionärstanter som dricker förvånansvärt stora mängder kaffe under en dag, sett till deras kroppsvikt.

5 koppar kaffe på en dag är rätt lite.

Mental
2012-08-09, 10:18
Koffeinet i kroppen har en halveringstid på 2,5 - 4,5 timmar, så efter fyra koppar kaffe på förmiddagen har man kanske kvar koffein i blodet motsvarande ½ kopp kaffe tolv timmar senare. Men de individuella variationerna är stora.

Timme
2012-08-09, 11:09
själv har jag börjat gilla koffein mer och mer ^^ 600-800mg innan ett pass är helt underbart. Man mår bra, får go energi, blir pepp utan att få någon obehaglig crash

Erik_Hellström
2012-08-09, 12:55
VLCD in progress.
Dag1: 87,6kg
Dag4: 84,9kg

Sparkar igång en minskning efter semesterns höga matintag. Räknar med att köra 2veckor, med en refilldag (fyller upp med kolhydrater till ca 3000Kcal) efter första veckan.
Inga förväntningar rent viktmässigt vad resultatet blir, ser detta som ett litet experiment för att få erfarenhet.

Reaper123
2012-08-09, 13:02
VLCD in progress.
Dag1: 87,6kg
Dag4: 84,9kg

Sparkar igång en minskning efter semesterns höga matintag. Räknar med att köra 2veckor, med en refilldag (fyller upp med kolhydrater till ca 3000Kcal) efter första veckan.
Inga förväntningar rent viktmässigt vad resultatet blir, ser detta som ett litet experiment för att få erfarenhet.Inte för att vara den som är den, men vad har VLCD-bantning att göra i en deff-tråd? *screwy*

Okej, din refeed gör det iaf till lite mindre hetsbantning, men still quickfix?

Erik_Hellström
2012-08-09, 13:17
Inte för att vara den som är den, men vad har VLCD-bantning att göra i en deff-tråd? *screwy*

Okej, din refeed gör det iaf till lite mindre hetsbantning, men still quickfix?

Nåväl, personligen anser jag att "bantning" är när man mer eller mindre okynneslöst går ner i vikt bara för viktminskningens skull. Det upplägg jag kör som VLCD är ett alternerande intag av EAA+kasein utspritt under dagen, i kombination med tung styrketräning med slutgiltigt syfte att bibehålla maximal mängd muskelmassa sett till mängd fettförlust över en viss tidsperiod.
Om det visar sig att underskottet som erhålls gör att jag kan träna fler veckor på balans/överskott, och således få ett överlag bättre nettoresultat så har mitt lilla test gått i hamn.

Så skulle varken kalla det för hetsbantning, eller quickfix, då jag har mycket mer lånsiktiga mål uppsatta.

Reaper123
2012-08-09, 13:20
Nåväl, personligen anser jag att "bantning" är när man mer eller mindre okynneslöst går ner i vikt bara för viktminskningens skull. Det upplägg jag kör som VLCD är ett alternerande intag av EAA+kasein utspritt under dagen, i kombination med tung styrketräning med slutgiltigt syfte att bibehålla maximal mängd muskelmassa sett till mängd fettförlust över en viss tidsperiod.
Om det visar sig att underskottet som erhålls gör att jag kan träna fler veckor på balans/överskott, och således få ett överlag bättre nettoresultat så har mitt lilla test gått i hamn.

Så skulle varken kalla det för hetsbantning, eller quickfix, då jag har mycket mer lånsiktiga mål uppsatta.Okej, när jag läser VLCD tänker jag direkt på pulver-diet med dåligt med protein.

Hade du skrivit ILCD-inspirerat (eller liknande) så hade jag kanske fått associationer till någon diet som faktiskt kan tänkas funka i kombination med hård styrketräning!

Kör hårt och hoppas du får ut något bra av denna test :)

Erik_Hellström
2012-08-09, 13:56
Okej, när jag läser VLCD tänker jag direkt på pulver-diet med dåligt med protein.

Hade du skrivit ILCD-inspirerat (eller liknande) så hade jag kanske fått associationer till någon diet som faktiskt kan tänkas funka i kombination med hård styrketräning!

Kör hårt och hoppas du får ut något bra av denna test :)

Tackar. Även om jag inte har överdrivna resultat, och självklart är beredd på konsekvenserna av en sån här diet så är det likväl en intressant upplevelse.

"Vanliga" VLCD-upplägg ger jag inte mycket för heller, av förklarliga skäl.

tjing
2012-08-09, 14:20
Koffeinet i kroppen har en halveringstid på 2,5 - 4,5 timmar, så efter fyra koppar kaffe på förmiddagen har man kanske kvar koffein i blodet motsvarande ½ kopp kaffe tolv timmar senare. Men de individuella variationerna är stora.

Å nej, det ligger snarare kring 5-6 timmar i snitt, för snabbkaffe iaf.

Du är helt ute och cyklar med dina beräkningar.

tjing
2012-08-09, 14:22
Och även den spröda damen kan utan problem ta 500-750mg om hon sprider ut det över dagen. Som sagt, det är många pensionärstanter som dricker förvånansvärt stora mängder kaffe under en dag, sett till deras kroppsvikt.

5 koppar kaffe på en dag är rätt lite.

Jag har för övrigt för mig att jag läst att kvinnor bryter ned koffein lättare än män p g a något enzym. Får återkomma om det, men kvinnor verkar tåla koffein bättre i mängder helt enkelt.

Mental
2012-08-09, 14:22
Å nej, det ligger snarare kring 5-6 timmar i snitt, för snabbkaffe iaf.

Du är helt ute och cyklar med sina beräkningar.

Mina beräkningar? Vad är halveringstiden på kofein enligt dina beräkningar då? Om det kommer från finespresso, snabbkaffe eller kofeinpiller spelar ingen roll.

tjing
2012-08-09, 14:24

Jo men du inser att man kan må skit utan att nå en toxisk dos va?

Med ditt resonemang är allting okej så länge man inte dör av det.

AronP
2012-08-09, 14:38
Jo men du inser att man kan må skit utan att nå en toxisk dos va?

Med ditt resonemang är allting okej så länge man inte dör av det.

Hen mår inte dåligt av intaget, hen vill bara veta om det är skadligt eller ej. Jag berättar att han inte behöver oroa sig då han inte är uppe på farliga doser. Vad argumenterar di emot egentligen och var vill du komma?

Du vet att toxiskt dos inte är dödlig dos va?

tjing
2012-08-09, 14:43
Hen mår inte dåligt av intaget, hen vill bara veta om det är skadligt eller ej. Jag berättar att han inte behöver oroa sig då han inte är uppe på farliga doser. Vad argumenterar di emot egentligen och var vill du komma?

Du vet att toxiskt dos inte är dödlig dos va?

Min poäng är att 500-750 mg koffein generellt sett inte är någon liten dos alls utan en rätt hög dos koffein om man får i sig det dagligen. Det är nog få människor i Sverige som faktiskt får i sig de mängderna dagligen genom kaffe och inte koffeintillskott. Det motsvarar alltså 5-7 koppar kaffe typ och vi snittar ju 3-4 koppar om dagen i Sverige vill jag minnas.

Många kaffedrickare som dricker sådana mängder går också runt med onödiga stresspåslag, sömnbesvär, krånglig mage osv. Det är bara det att man ofta inte tänker på att kaffet bidrar till problematiken.

Din definition av "farliga" doser är ju rätt svart-vit. Stress kan onekligen vara farligt och folk som dricker mycket kaffe är i regel stressade.

AronP
2012-08-09, 15:08
Min poäng är att 500-750 mg koffein generellt sett inte är någon liten dos alls utan en rätt hög dos koffein om man får i sig det dagligen. Det är nog få människor i Sverige som faktiskt får i sig de mängderna dagligen genom kaffe och inte koffeintillskott. Det motsvarar alltså 5-7 koppar kaffe typ och vi snittar ju 3-4 koppar om dagen i Sverige vill jag minnas.
Jo men vad har det att göra med att han mår dåligt? Och dosen är inte så hög som du vill få det. Om du säger att vi snittar 3-4 koppar och det finns en stor mängd personer som inte dricker kaffe öht så ligger många betydligt högre.

Många kaffedrickare som dricker sådana mängder går också runt med onödiga stresspåslag, sömnbesvär, krånglig mage osv. Det är bara det att man ofta inte tänker på att kaffet bidrar till problematiken.

Din definition av "farliga" doser är ju rätt svart-vit. Stress kan onekligen vara farligt och folk som dricker mycket kaffe är i regel stressade.

Angrip stressen istället då. Kaffe ses inte som farlig i så låga doser. Mår han dåligt så får han angripa det problemet. Du har skapat ett problem från ingenting här.

RobbanColeman
2012-08-09, 15:50
Det går bra! :)

tefached
2012-08-09, 17:19
Första riktiga deffen avklarad gått från cirka 78kg ner till 63.5 kg På cirka 3.5 månader.
Inte en enda dag som vart jobbig eller då jag vart otaggad för att träna så det känns härligt. Nu är det dags för bulk över ett år iaf:)

Albin Eriksson
2012-08-09, 19:40
Det går bra men har vart tröstlöst trött sista dagarna, egentligen bara UNDER träningspassen jag kännt mig lite mer energifylld.

Akada
2012-08-09, 21:25
Kan man aldrig få börja bulka??

Fan att det ska straffa sig att man varit fet. :d

Mental
2012-08-10, 06:27
Jo men vad har det att göra med att han mår dåligt? Och dosen är inte så hög som du vill få det. Om du säger att vi snittar 3-4 koppar och det finns en stor mängd personer som inte dricker kaffe öht så ligger många betydligt högre.

Angrip stressen istället då. Kaffe ses inte som farlig i så låga doser. Mår han dåligt så får han angripa det problemet. Du har skapat ett problem från ingenting här.

Sedan bör man fundera på om den stressade är stressad för att den dricker mycket kaffe, eller dricker mycket kaffe för att den är stressad.

I perioder av hög belastning på jobb, eller studier, eller bara allmän livsstress tenderar min kaffekonsumtion gå upp.

Ultra
2012-08-10, 08:41
Det har inte gått bra alls denna veckan.

Förra veckans vikt: 60,5
Dagens morgonvikt: 62,3

Att det skulle vara så illa förstod jag inte men ja... jag har haft det extremt
stressigt och jobbigt denna veckan.

AronP
2012-08-10, 08:42
Det har inte gått bra alls denna veckan.

Förra veckans vikt: 60,5
Dagens morgonvikt: 62,3

Att det skulle vara så illa förstod jag inte men ja... jag har haft det extremt
stressigt och jobbigt denna veckan.

Stress lägger vatten så även om du ätit dåligt så behöver inte betyda att det är fett.

Ultra
2012-08-10, 09:03
Stress lägger vatten så även om du ätit dåligt så behöver inte betyda att det är fett.

Jag ska göra mitt bästa för att inte bekymra mig hur mycket vätska/fett det
handlar om och bara gå vidare men det är sjukt tungt när man har en sån
vägning. Trist liksom.

Jag kan passa på att fråga dig en sak nu när jag ändå har dig på tråden.
Upplever att när jag ligger lågt i mitt intag (ett bra underskott mellan 5-700 minus)
så har jag känt mig väldigt yr, kraftlös, svag, ja ibland går jag och lägger mig
så snurrig och matt att jag nästan känner mig sjuk. Jag är dock helt säker på
att jag inte är sjuk eftersom om jag någon gång fuskar så blir jag återställd
nästan direkt.

Min fråga är om det kan vara så att jag äter för lite av något ämne som ger
de här reaktionerna i kroppen. Rent spontant så kan jag säga att från magkänslan
så vet jag att om jag i det läget äter en stor portion pannbiff, med lingonsylt,
potatis och gräddsås så skulle jag bli "återställd". Problemet är ju bara att jag
inte kan gå in för att äta något sånt eftersom det är för dyrt kalorimässigt.
Jag måste alltså hitta den där "grejen" som jag verkar ha brist på.

Eller är det bara så man ska må under deff coh det är en del av spelet?
Känns som att jag mår mycket sämre än mina gymkamrater och nu ska jag
snart börja jobba igen och vet inte hur jag överhuvudtaget ska kunna stå
upprätt.

AronP
2012-08-10, 09:13
Man mår dåligt men så dåligt ska man inte må, kan tala för en brist. Hur mkt äter du per dag och vad äter du?

Ultra
2012-08-10, 09:17
Man mår dåligt men så dåligt ska man inte må, kan tala för en brist. Hur mkt äter du per dag och vad äter du?

I tråden "Vad har du ätit idag" kan du se en del inlägg jag har gjort och de
är ganska exakta. Jag tränar styrketräning i princip varje dag och försöker gå
någon längre promenad eller jogga lite. Ibland blir det en vilodag men det är
undantag.

Titta in i den tråden eller bland mina senast gjorda inlägg så finns det där.
Jag är tjej. Fyller snart 25. 168 cm.

Anton Fräs
2012-08-10, 09:20
För stort underskott/för mycket träning är min gissning.

Mental
2012-08-10, 09:24
Dito. Ren gissning dock

AronP
2012-08-10, 09:31
I tråden "Vad har du ätit idag" kan du se en del inlägg jag har gjort och de
är ganska exakta. Jag tränar styrketräning i princip varje dag och försöker gå
någon längre promenad eller jogga lite. Ibland blir det en vilodag men det är
undantag.

Titta in i den tråden eller bland mina senast gjorda inlägg så finns det där.
Jag är tjej. Fyller snart 25. 168 cm.

Efter att kollat översiktligt kollat igenom så hittar jag inget direkt fel. Kaloriintaget låter inte överdrivet lågt om du inte väger riktigt mycket. Träningen kan däremot, som Anton säger, vara lite väl hög men jag ser ingen direkt oro. Proteinintaget är lite onödigt högt, du kan skära ned på det för att göra plats för mer kolhydrater eller fett. Kolhydratsintaget är bra mängdmässigt men verkar framförallt vara baserat på fruktos. Försök få in en bättre källa här. Fettintaget kan jag tycka är lågt och det är nästan min starkaste gissning att det är det som strular.

Att lägga till en multivitamin är ingenting som kommer skada men kan eventuellt hjälpa.

Så kontentan är:
Minska protein.
Minska mängden kolhydrater från fruktos. Lägg till potatis/ris istället typ.
Öka fettmängden lite.
Lägg till en multivitamin.

Något du inte behöver svara på inför oss men som jag ändå känner att jag bör fråga är om mensen är kvar, är den inte det så är det ett stort orosmoment.

Ultra
2012-08-10, 09:45
Efter att kollat översiktligt kollat igenom så hittar jag inget direkt fel. Kaloriintaget låter inte överdrivet lågt om du inte väger riktigt mycket. Träningen kan däremot, som Anton säger, vara lite väl hög men jag ser ingen direkt oro. Proteinintaget är lite onödigt högt, du kan skära ned på det för att göra plats för mer kolhydrater eller fett. Kolhydratsintaget är bra mängdmässigt men verkar framförallt vara baserat på fruktos. Försök få in en bättre källa här. Fettintaget kan jag tycka är lågt och det är nästan min starkaste gissning att det är det som strular.

Att lägga till en multivitamin är ingenting som kommer skada men kan eventuellt hjälpa.

Så kontentan är:
Minska protein.
Minska mängden kolhydrater från fruktos. Lägg till potatis/ris istället typ.
Öka fettmängden lite.
Lägg till en multivitamin.

Något du inte behöver svara på inför oss men som jag ändå känner att jag bör fråga är om mensen är kvar, är den inte det så är det ett stort orosmoment.

Tack för att du tog dig tiden att se över min kost, märks att
du tittat. Jag ska följa de tips och råd du gett mig och så skriver
jag här igen om en vecka. Får jag också fråga dig hur många gram
av fett, protein och kolhydrater per dag du tycker jag ska lägga mig på
om du får välja med hänsyn till det jag berättat?
Mensen är kvar.

Mental
2012-08-10, 10:00
Mensen är kvar.

Var i cykeln är du? Det kan ju förklara viktfluktationer.

AronP
2012-08-10, 10:03
Jag har nog missat din vikt här men det är ändå inte helt relevant.

Snabbt räknat så har du ungefär den här fördelningen:
1358 kcal
150g P
122g K
30g F

Jag skulle plocka bort ca 40g protein(160kcal) (2 shakes typ?) och ersätta det med minst 10g fett (90kcal) , sen fylla ut resterande kalorier (70kcal) med kolhydrater eller fett. Och plocka bort massa fruktos, frukt är enligt mig rätt så onödigt på diet, jag gissar att du har bananerna till frukosten och där kan dom väl få vara kvar för att det är gott. Men mango och liknande under dagen kan gärna få bli lite potatis istället.

Mental
2012-08-10, 10:11
För att ha en chans till en kost som täcker hela behovet av vitaminer och mineraler bör man inte lägga sig under 1500kcal från livsmedel, om 500kcal består av drusockerpulver missar man lite av den poängen.

Jag har försökt näringsberäkna dieter kring 1200kcal som ska vara heltäckande och det är skiitsvårt.

tjing
2012-08-10, 10:35
Mina beräkningar? Vad är halveringstiden på kofein enligt dina beräkningar då? Om det kommer från finespresso, snabbkaffe eller kofeinpiller spelar ingen roll.

Jo, det spelar roll men jag kan inte förklara exakt varför det spelar roll mer än att man sett olika värden på snabbkaffe och bryggkaffe. Du har ingen aning om huruvida det spelar roll för övrigt, så du kanske borde uttala dig lite mer försiktigt.

Caffeine use in sports, pharmacokinetics in man, and cellular mechanisms of action.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16371327

Här nämns halveringstider på mellan 2,5-10 h. I en annan studie jag såg förefaller det variera mellan 4,9 - 6 h och det är med all sannolikhet genomsnittet.

Vissa antidepressiva mediciner, p-piller etc kan öka halveringstiden drastiskt.

tjing
2012-08-10, 10:38

Grejen är ju att det inte är en låg dos. Det är en dos som kan höja blodtryck, puls osv markant och en del människor bör inte dricka sådana mängder.

tjing
2012-08-10, 10:41
Sedan bör man fundera på om den stressade är stressad för att den dricker mycket kaffe, eller dricker mycket kaffe för att den är stressad.

I perioder av hög belastning på jobb, eller studier, eller bara allmän livsstress tenderar min kaffekonsumtion gå upp.

Jo och det beror på att koffein ökar kortisol (bland annat), vilket får dig att hantera stressen effektivare på kort sikt, då kortisol gör oss mer kapabla att hantera snabba förändringar i tillvaron, "byta hjulspår", gör oss lätt euforiska ("positiv" stress) och får oss att prestera högt i stressiga lägen.

Dock skapar ju som sagt också koffein stress på egen hand genom att utsöndra stresshormon i blodet och kan klassas som en mild och "positiv" stressor i moderata doser. I högre doser är den inte så mild längre och kan göra att stressen slår över precis som alla andra stimulanter.

Reaper123
2012-08-10, 10:47
En helt underbart motivationsboost när man på 4 dygn tappar 4.1 kg, såklart mer eller mindre enbart vätska/tarminnehåll osv då jag snittat nånstans runt -500/kcal per dag. Men konturerna börjar hitta tillbaka från innan semestern, så tunneln blev inte längre helt kolsvart!

Det intressanta börjar vecka 2, det är då jag får se vart jag står och hur mycket jag faktiskt tappar i fettvikt *flex*

Ultra
2012-08-10, 11:59
Jag har nog missat din vikt här men det är ändå inte helt relevant.

Snabbt räknat så har du ungefär den här fördelningen:
1358 kcal
150g P
122g K
30g F

Jag skulle plocka bort ca 40g protein(160kcal) (2 shakes typ?) och ersätta det med minst 10g fett (90kcal) , sen fylla ut resterande kalorier (70kcal) med kolhydrater eller fett. Och plocka bort massa fruktos, frukt är enligt mig rätt så onödigt på diet, jag gissar att du har bananerna till frukosten och där kan dom väl få vara kvar för att det är gott. Men mango och liknande under dagen kan gärna få bli lite potatis istället.

Det är sant. Äter en del banan till gröten och så men kan såklart dra in det om
det finns något annat jag borde äta istället för att må bättre och få bättre
resultat. Jag kan känna att mat lätt blir torr, t.ex. kyckling och ris.
Har du något bra "såsalternativ" när du går på diet som gör att det inte blir
så torrt?

Ultra
2012-08-10, 12:01
Var i cykeln är du? Det kan ju förklara viktfluktationer.

Har väl gått en vecka sen den tog slut sist. Fast själva viktuppgången denna
veckan oroar mig egentligen inte så mycket. Jag är rätt säker på att stress
kombinerat med en del felätande pga stressen är förklaringen.

Min fråga låg mer i varför jag mår så kasst under min deff och AronP har gett
mig feedback på det. Tacksam. :)

Sheogorath
2012-08-10, 12:26
Har väl gått en vecka sen den tog slut sist. Fast själva viktuppgången denna
veckan oroar mig egentligen inte så mycket. Jag är rätt säker på att stress
kombinerat med en del felätande pga stressen är förklaringen.

Min fråga låg mer i varför jag mår så kasst under min deff och AronP har gett
mig feedback på det. Tacksam. :)

Nu har jag inte hållt koll på dig och din diet men kom ihåg att din kropp kommer protestera, om inte förr så senare, om den ligger på underskott. Man kan lura kroppen i viss mån med speciellt mättande mat i förhållande till kalorimängden etc, men det är ingenting som kan pågå i all evighet. Du kommer reagera på ett kroniskt kaloriunderskott, så är det bara. Särskilt uttalat blir det om du ska ner lågt i kroppsfett och om dieten pågår en längre tid (vad vet jag, mer än 15 veckor kanske).

AronP
2012-08-10, 12:32
så torrt?

När det kommer till att göra mat rolig är jag helt fel person att fråga :) Jag kan sitta och tugga samma sak dag ut och dag in. Just nu tillsätter jag lite grillsås men jag gissar att du vill undvika det med ditt snåla intag. Lite blöta grönsaker (paprika, tomat, gurka) gör det ju lite bättre. Eller så kan du ersätta en del av proteinkällan med en sås gjord på lättkesella (tzatziki på lättkesella funkar väldigt bra).

Sheo har vettiga synppunkter också även om dina symptom lät lite väl extrema.

Ultra
2012-08-10, 13:05
När det kommer till att göra mat rolig är jag helt fel person att fråga :) Jag kan sitta och tugga samma sak dag ut och dag in. Just nu tillsätter jag lite grillsås men jag gissar att du vill undvika det med ditt snåla intag. Lite blöta grönsaker (paprika, tomat, gurka) gör det ju lite bättre. Eller så kan du ersätta en del av proteinkällan med en sås gjord på lättkesella (tzatziki på lättkesella funkar väldigt bra).

Sheo har vettiga synppunkter också även om dina symptom lät lite väl extrema.

Jag har lite asperger i de här avseendena så tråkig mat är egentligen inte något
problem. Som du ser så äter jag rätt enformigt. Jag hittar några rätter jag tycker
funkar och sen är det vad som gäller ungefär. Det är bara det att jag ibland kan
få svårt att tugga när det är så torrt och då kan det skapas diet-tårar och
känslor av att det är hemskt synd om mig och alla andra har sås och inte jag osv.
Haha! Att göra lite egen tsatsiki på lättkesella ska jag försöka prova mig på.

Ultra
2012-08-10, 13:08
Nu har jag inte hållt koll på dig och din diet men kom ihåg att din kropp kommer protestera, om inte förr så senare, om den ligger på underskott. Man kan lura kroppen i viss mån med speciellt mättande mat i förhållande till kalorimängden etc, men det är ingenting som kan pågå i all evighet. Du kommer reagera på ett kroniskt kaloriunderskott, så är det bara. Särskilt uttalat blir det om du ska ner lågt i kroppsfett och om dieten pågår en längre tid (vad vet jag, mer än 15 veckor kanske).

Jag ska ta med det i beräkningen. Det är skönt att du skriver det för om jag
räknar med det, att det är så det ska vara till viss del, så kan jag sluta förvänta
mig att må och fungera normalt. Jag har ju ätit på högre siffror också och mått
bättre men känner inte att något händer utan att jag behöver ligga ungefär så
lågt som jag gör nu för att det ska gå framåt. Men man känner sig fan ynklig...

Sheogorath
2012-08-10, 13:14
Jag ska ta med det i beräkningen. Det är skönt att du skriver det för om jag
räknar med det, att det är så det ska vara till viss del, så kan jag sluta förvänta
mig att må och fungera normalt. Jag har ju ätit på högre siffror också och mått
bättre men känner inte att något händer utan att jag behöver ligga ungefär så
lågt som jag gör nu för att det ska gå framåt. Men man känner sig fan ynklig...

Om det blir för jobbigt och du inte är stressad kan du ju alltid ta ett break och försöka hitta din energibalans så att du mår bra och är viktstabil. Befinn dig där ett par månader så kommer den fortsatta viktnedgången inte alls bli lika slitsam jämfört med om du bara kört på.

Jeml
2012-08-10, 13:39
så torrt?

kvarg med vitlök och riven gurka (tzatziki) funkar i princip lika bra som att göra på creme fraische eller någon yoghurt. salt o peppar oxå om man vill och lite dill tycker jag är gott :)

Ultra
2012-08-10, 13:44
kvarg med vitlök och riven gurka (tzatziki) funkar i princip lika bra som att göra på creme fraische eller någon yoghurt. salt o peppar oxå om man vill och lite dill tycker jag är gott :)

Tack, jag ska prova det. Dags för matinhandling om några timmar så jag ska
tänka på tsatsikin då. :)

Tack Sheo också för dina kommentarer. Vi fortsätter och ser vad som händer.

Nisseg
2012-08-11, 21:09
Påbörjar en ny deff imorgon... har varken kroppsvåg eller matvåg i dagsläget då jag nyss genomgått en flytt och de mesta av mina prylar är kvar på mitt tidigare ställe 100 mil bort så spegeln får göra jobbet den här gången. Hoppas att det funkar. Ska ta bilder på processen. Önska mig lycka till, början brukar alltid att vara ett helvete...

Akada
2012-08-12, 16:12
Nej, nu "räcker" det. När jag nått det nya målet, som inte det heller är tillräckligt (nej, jag har inte förvrängd kroppsuppfattning, bara lite för mycket optimism :d) blir det en paus på kaloribalans i ca 1-2v. Är jävligt less på dietande efter drygt 7 månader nu...

Det kommer väl ta lite längre tid totalt sett men skallen ska väl inte få lida hur mycket som helst.

Löpsko
2012-08-12, 16:45
Nej, nu "räcker" det. När jag nått det nya målet, som inte det heller är tillräckligt (nej, jag har inte förvrängd kroppsuppfattning, bara lite för mycket optimism :d) blir det en paus på kaloribalans i ca 1-2v. Är jävligt less på dietande efter drygt 7 månader nu...

Det kommer väl ta lite längre tid totalt sett men skallen ska väl inte få lida hur mycket som helst.

http://static2.fjcdn.com/thumbnails/comments/I+feel+you+bro+_0da7baf2e8e9ad95978a69aa8857c5b1.p ng

Reaper123
2012-08-13, 06:30
Startvikt 120806: 93,8 kg
Delmål 1: BF <14,7 (lägsta uppmätta i maj) och/eller 85 kg
Delmål 2: 80 kg
Slutmål: BF <10

120813: 89,8 kg

Tappat galet mycket vätska med andra ord för...

kcal in: ~14000
kcal ut: ~22500

Så bör ha tappat cirka 1 kg fett, kanske något mer då jag räknat rätt lågt på kcal ut!

Hur som helst, en bra start och förväntas ha en något mer stabil morgonvikt denna vecka :d

Löpsko
2012-08-13, 09:28
vecka 10...

-8,6kg denna vecka också..

-10kg till nästa vecka...

brb

Ultra
2012-08-17, 06:23
Förra veckan: 62,3
Denna vecka: 60,7

- 1,6 kilo

Shout outs to AronP. :cool:

joseferiksson
2012-08-17, 06:27
Ligger inte i sten seriös deff, Snarare seriös diet.
Måndags 12.08.13=88,9kg
Fredag 12.08.17=86,6kg

Målet är 80kg/ del målet -83

AronP
2012-08-17, 06:32
Förra veckan: 62,3
Denna vecka: 60,7

- 1,6 kilo

Shout outs to AronP. :cool:

Gött att höra! Det viktigaste frågan är väl dock hur du mår nu? Och akta så att inte viktnedgången sker för snabbt.

Min deff är slitsam, riktigt slitsam. Men jag biter ihop. Vikten rör sig väl inte så mkt men jag tycker mig bli hårdare (mätning nästa vecka). Det blir nog en sänkning med 100kcal framöver...eller införande av cardio *cry*

Reaper123
2012-08-17, 06:43
Inne på dag 12 och har i det närmaste skött mig enligt planen, underskottet totaltsätt är snarare för stort mot vad jag hade tänkt mig!

Mår prima och inget större problem med hungern (tack pf/leangains)...

Dessvärre tackade jag sen länge ja till en kräftskiva som går av stapeln imorrn och kräftskiva+nykter aint my thing, så återstår att se om jag kan hålla mig till en pava vin och 2 lightöl som jag köpt hem :em:

Denna speedbump är dock ingen fara, bara jag kan hålla koll på maten på söndag för har hela hösten framför mig ;)

Anton Fräs
2012-08-17, 06:44
Äsch, ett avsteg är ju inget Reaper. Speciellt inte när det är planerat! Njut nu i moderata mängder och fortsätt bara sedan :)

Keep up the good work everyone!

Reaper123
2012-08-17, 08:14
Äsch, ett avsteg är ju inget Reaper. Speciellt inte när det är planerat! Njut nu i moderata mängder och fortsätt bara sedan :)

Keep up the good work everyone!Är lite så jag tänker. Problemet är mitt förhållande till alkohol, den där måtta har jag förvisso träffat senaste gångerna men kan lätt förstöra rätt mycket när man hitta in i rätt mindset'et för denna deff!

Nåja, njuta ska det göras :)

Barbastark
2012-08-17, 13:20
Tickar på i godkänd takt.

För ca 1-2 v sedan så smakade ALL mat supergott. Nu har detta fenomen avtagit lite till förmån för att istället få små märkbara lycko/välmåendekickar när jag äter. Nästan som när man tar första sippen på en cider inför en kväll man vet kommer bli bra.

Kanske kroppen som provar lite olika taktiker för att få mig att äta mer ;)

Oemotståndlig
2012-08-17, 15:28
Asså seriöst!

Hur fan är det möjligt, tänkte uppdatera här imorgon (lördag) vägde mig i början av veckan då var min morgon vikt på 80.4 dvs deffat ner ca 3-4 kilo (morgon vikt)

Nu när jag kom hem från jobbet och drog av mig tröjan framför spegeln såg jag att magen var större och fick en funderare.

På några dagar har jag gått från 80,4 till 83, hur fan är det möjligt? (dock var det här inte morgon vikt utan ca 3-4 tim efter lunch)

Kan det bero på vätskesamling?
Ska göra en ny vägning imorgon på morgonen samt börja mäta mig, har skutit upp det av lat het (dvs mätningen)

Fan blir förbannad och "nedstämd" kändes så bra att jag gått ner stabilt och bra sen pang bom så får man en örfil i ansiktet..

Är ca 183-184, mitt mål är 75 sen tänkte jag börja bulka :)

Probio
2012-08-17, 15:32
Inne på min 15:e vecka och har gått ner 10-11 kg (vågen diffar något men däromkring ligger jag). Började på 85 kg, nere mot 74 kg och nosar nu. Jag är 181 cm lång, 30 år och började styrketräna i mars.

Detta är min första deff här i livet och jag tycker att muskelstyrkan har bibehållits sedan jag startade, om än någon repetition mindre på vissa övningar. Början var riktigt tung och huvudet tog emot på gymmet, men det har släppt allteftersom.

Kör halvkropp 4 dagar i veckan (började med 3-split) och långpromenader resterande dagar. Har utöver det promenerat till och från jobbet en timma sammanlagt. Mitt kaloriintag ligger på ungefär 2200 kalorier just nu alla dagar i veckan.

Planerar att gå ner mot 70, möjligen 65 kg men därefter börjar ett långsamt bulkande uppåt där jag fyller på kosten med mer kolhydrater.

Just nu känner jag en viss längtan efter att få proppa i mig kolhydrater, men får härda ut... min tid kommer snart :P

Ultra
2012-08-17, 16:01
Gött att höra! Det viktigaste frågan är väl dock hur du mår nu? Och akta så att inte viktnedgången sker för snabbt.

Mår mycket bättre nu, framförallt riset/potatisen har hjälpt mycket.
Tycker mig också vara mindre sötsugen sen jag slutade med frukten.

Tror att det här lilla raset beror mycket på att den vätska som chockade
förra veckan har släppt. :)

Albin Eriksson
2012-08-17, 18:50
0.4% ner sedan förra 9punktsmätningen med Harpendenkaliper.

stajv
2012-08-18, 18:02
-9.2kg på 6 veckor. Lite fort men lugnat ner mig nu

AronP
2012-08-18, 21:46
Vikten går sisådär men det verkar släppa fett iaf så det blir nog bra i slutändan.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk 2

Oemotståndlig
2012-08-19, 13:14
Dagens morgon vikt 80,8 från förra veckan då jag vägde 80,4

Men jag tycker jag ser hårdare ut så det känns bra iaf.

Nästa vecka 79!

Reaper123
2012-08-20, 10:02
Lördagens kräftskiva sitter fortfarande kvar i kroppen, då överdosen av resorb gjorde att jag bundit galet mycket vätska (nästan svullen i ansiktet) så får vänta ett par dagar innan jag kan utvärdera hur det ser ut ~2 veckor in i deffen! :em:

Median över 7 dagar är iaf under 90,0 kg och den 6/8 vägde jag 93,8 kg efter ett par veckors "okontrollerad" kosthållning, så neråt går jag iaf ;)

Mouline
2012-08-20, 10:53
Kom å tänka på det, klart som fanken min deff gick långsamt då jag hade 6 träningsdagar där intaget endast var -10.. Denna vecka föll jag ner -0.5kg som planerat.
Morgonvikt på 81.4.

blaaargh
2012-08-20, 11:01
Försöker mig på lite viktminskning för första gången (välbehövligt).
Har gått ner 6,8 kg än så länge på drygt 6 veckor. Så från 88kg till 81,2kg! Har sagt att jag ska vara under 80 när plugget drar igång igen, så jag är där jag var för ett år sen. :furious:

Tomi
2012-08-20, 12:36
Såg (äntligen) venen på min biceps idag. Har en lång väg kvar, men ett delmål är avklarat :)

jaaaaag
2012-08-20, 19:42
Går bra.
Skalat av 8,1 kg nu, skönt.

Akada
2012-08-20, 19:53
1,6kg till, sen blir det en liiten deffpaus! Har börjat slarva en smula för mycket, underskottet blir sällan som planerat, så det är nog på tiden. Ska bli sköööönt!

AronP
2012-08-20, 20:15
Kalorierna går inte att sänka lägre så idag lades 90 min cardio till och ska vara med varje vilodag, så fort skavsåren läker ramlar det in 30 min morgonpromenad varje dag.

Andretraining
2012-08-21, 08:53
Började i mars på 88.6.
I juni vägde jag 79. gick upp till 86 igen och är nu på min väg ner till 79 igen.
tappat 2.5 kg på en kortare tid nu och det känns skitbra!

Persund
2012-08-21, 08:56
Startade ibörjan av juni på 99kg och är nu nere på 85. Tappat 17cm runt magen. Minst 7cm kvar sen får jag se.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

blaaargh
2012-08-21, 11:36
80,8kg nu! har gått ner 7,2kg såhär långt, och har 0,8kg kvar till mitt sommarmål, woo!

Albin Eriksson
2012-08-21, 13:49
Kalorierna går inte att sänka lägre så idag lades 90 min cardio till och ska vara med varje vilodag, så fort skavsåren läker ramlar det in 30 min morgonpromenad varje dag.

Låter bra, kör du en kvart på cykel eller motionsband innan träningen så får du ju lite värme i kroppen på samma gång som du helt plötsligt är upp i 45dagligen också. :)

AronP
2012-08-21, 14:04
Låter bra, kör du en kvart på cykel eller motionsband innan träningen så får du ju lite värme i kroppen på samma gång som du helt plötsligt är upp i 45dagligen också. :)

Låter ju värt när du säger det så men då blir det sådär sjukt trist också :)