Visa fullständig version : Ni som ligger i deff hur går det för er?
Droppat 3 cm mätt under naveln på 2 veckor. Ca -2 kg.
Styrkan verkar vara liknande som deffstart :)
186/89kg
Efter att vågen fastnat provade jag att äta mer (men inte groteskt mycket) i två dagar med fokus på kolhydrater. Vågen var inte min vän idag men träningen gick desto bättre och jag hoppas att jag ska få fart på nedgången de närmsta dagarna. Har en känsla av att jag kanske blivit lite slapp med kosten men jag vet inte om det stämmer och jag vågar inte kolla bakåt i ShapeUp. Bäst att bara blicka framåt och sköta sig, nu har jag så lite pengar att jag inte har råd att äta mig mätt iallafall. Dessvärre har jag inte heller råd att äta den mängd protein jag vill upp i heller. Skitsamma, ner ska jag oavsett. :MrT:
Ripswejk
2013-05-13, 16:04
Start: 4 maj - 71,7 kg
Nu: 13 maj - 69,9 kg
170 cm kort!
edit: Kör till 30 juni eftersom jag åker utomlands, får se hur långt jag kommer, blir spännande!
Ja, 9 dagar. Tänkte hålla kroppsfettet rätt lågt under sommaren, men har inga planer på att gå jättelågt i nuläget. Ligger kring 10-12% nu vilket är okej för mig. Mitt långsiktiga mål är att bygga ändå och komma i bättre form inför nästa sommar.
Det blir förmodligen en variant av överätning och underätning över sommaren, med mer mat på träningsdagar osv. En sakta viktuppgång, med samtidig fettförlust, typ. Sedan ska jag bulka loss ordentligt hela hösten och våren; ska ge mig på något dramatiskt för att försöka lägga på mig en massa vikt på kort tid. Ska bli intressant.
Ola Wallengren är tydligen en fellow lundensare så det kanske är ett skånskt drag att misshandla sig själv i vetenskapens namn.
Alltså, de första dagarna är okej men sedan blir man sliten och motivationen och energin börjar tryta. Det är rätt tufft mentalt efter en vecka tycker jag. Alltså, det går men man mår inte hundra. Svårt att säga. Men en lite långsammare deff kan vara lättare faktiskt, förutsatt att man inte har så mycket kroppsfett till att börja med. Men det beror på kontext.
Ska re-feeda idag, blir väl uppåt 4000 kcal någonting. Ska bli intressant att kolla kroppen imorgon. Och vikten.
alltid roligt med lita radikala grejer. Även om en långsam deff och bulk verkar vara ett vinnande koncept för gemene man så är det kul och se vad som kan hända utanför ramarna.
Hur var trycket och formen efter re-feeden?
Re-feedade idag. Shit pommes frites.
Efter träning:
500 gram pasta + köttfärssås
400 gram lösgodis
Däckade, mådde skit i 2 timmar (trött, väck). Mår bättre nu.
Kontenta: Dålig idé att vräka i sig för att man kan. Man mår mycket bättre när man sprider ut höga kolhydratsintag är min erfarenhet. Jag skulle mest kolla hur effekten blev efter att (relativt) low-carbat 9 dagar.
Idag hamnar kolisarna på kring 800 gram. Protein kring 250 gram. Fett kring 50 gram. En riktig re-feed; aningen högt på sukros kanske men jag misstänker med tidigare erfarenhet att fettinlagringen blir icke-relevant och att jag kommer att vara ännu mer lean imorgon.
Ska köra underskott Tis, Ons, träna Torsdag med lite mer moderat re-feed osv. 2 helkroppspass i veckan och löpintervaller och lite ss cardio på det. Allt för att låta mina småskador läka ut.
alltid roligt med lita radikala grejer. Även om en långsam deff och bulk verkar vara ett vinnande koncept för gemene man så är det kul och se vad som kan hända utanför ramarna.
Hur var trycket och formen efter re-feeden?
Vinnande kanske men segt. Jag har ingen lust att ligga på konstant överskott i 10 år.
Kul att tänja gränserna och se vad som är möjligt. Jag kör inga kosttillskott heller utöver vassle, men har iofs en burk kreatin hemma som kanske kommer till användning. Är överhuvudtaget rätt skeptiskt inställd till många tillskott.
jontexer
2013-05-13, 17:51
Slutfasen av deffen går bra, ligger ganska lågt på kalorierna och ser positiva förändringar:) Funderade på om man kanske borde få i sig lite mer fibrer i kosten, har läst om att det hjälper med viktminskningen och ger mättnadskänsla, någon som testat någon form av fibertillskott likt fitness fiber från ON?
Så hungrig att jag står vid spisen och väntar på att riset ska koka klart + att det känns som att det aldrig gör det. Lite kantareller i riset också *mums*.
Köper en hel fläskfilé och delar den i tre ungefär lika stora delar. Nu stod jag länge och måttade vilken det är som kan vara liiiite större än de andra två....hungern är svår nu:).
Annars så går det ganska bra.
Vinnande kanske men segt. Jag har ingen lust att ligga på konstant överskott i 10 år.
Kul att tänja gränserna och se vad som är möjligt. Jag kör inga kosttillskott heller utöver vassle, men har iofs en burk kreatin hemma som kanske kommer till användning. Är överhuvudtaget rätt skeptiskt inställd till många tillskott.
Jag ser vad du säger!
Nej, jag har heller aldrig tyckt kosttillskott är så mycket att hurra för. Vassle och kreatin på sin höjd är vad jag använder mig av. Apropå kreatin så måste jag bara slå ett slag för det (inte att du som är insatt i litteraturen behöver höra det av en individ på ett forum) men jag märkte verkligen av fördelarna när jag hoppade på det, inte minst i antalet reps på x vikt, så där ser jag ingen anledning att inte använda. Är dessutom dirt cheap.
Du får för all del hålla bloggen postad med dina shananigans, intressant att följa :thumbup:
nissepelle
2013-05-13, 18:27
Svullat i två dagar, typ 4000kcal per dag. Idag ligger jag hittills på 1500kcal, 100g protein, och är jääävligt sugen på godis.
Jag ser vad du säger!
Nej, jag har heller aldrig tyckt kosttillskott är så mycket att hurra för. Vassle och kreatin på sin höjd är vad jag använder mig av. Apropå kreatin så måste jag bara slå ett slag för det (inte att du som är insatt i litteraturen behöver höra det av en individ på ett forum) men jag märkte verkligen av fördelarna när jag hoppade på det, inte minst i antalet reps på x vikt, så där ser jag ingen anledning att inte använda. Är dessutom dirt cheap.
Du får för all del hålla bloggen postad med dina shananigans, intressant att följa :thumbup:
Mm, kreatin är värt ett nytt försök. Körde det någon gång tidigare för ett par år sedan.
Svullade som fan i helgen, vilket märktes både på vågen och på gymmet. Vilken energi man får av kolhydrater :D
Börjar tappa fokuset... Det är inte kul att deffa, men vill inte bli tjock. Tror jag håller mig på viktbalans ett tag. Har gått från 79.1kg till att hamna mellan 74.5-75.5 kg ungefär på 7.5v. Har inte gått så lång tid men är trött på att konstant tänka på maten :/
I morgon bitti blir det slutgiltig invägning efter 8 veckor. Det räcker för mig just nu, även om jag är långt ifrån den bf% jag vill ligga på. Blir balans i 8 veckor eller så, så bestämmer jag mig sen för om det ska bli lite bulk eller en till deff.
UppviglarUno
2013-05-14, 21:59
22 år, 185 cm, 94,8 kg morgonvikt 10% bf
Ligger långt före min planerde viktnedgång.
Började på 104 kg för 7 veckor sen.
Brukar vanligtvis göra en del backintervaller men det har inte blivit ett enda pass senaste 6 veckorna, skäms...
Just nu ligger jag på ett underskott runt -1000/dag, vilket för min inaktiva livsstil är ett intag på 1800 kcal/dag. Detta intag kommer dock att höjas så att jag får fylla ut och har råd att avnjuta en trippelburgare på ölrepubliken någon dag i veckan*drool*.
Så från och med fredag kommer jag att öka mitt dagsintag till 2300-2500 kcal/dag.
Tror att med ett intag inom det intervallet så kan jag gå ner riktigt sakta men fortfarande hålla humöret uppe fram tills 31a Juni.
Målet är 6% innan jag reser till Argentina 31a juni.
Så för att summera vad jag känner så är jag nöjd över hur effektiv denna viktnedgång varit men ganska rädd för att jag ska gå "bananas" på någon buffe pågrund av mitt låga intag(det har tyvärr hänt tidigare deffdieter)
Hade svårt att sova inatt och fick för första gången på den här deffen (snart 2 månader) ett återfall och började äta en massa mackor. Idag blir det att ta igen detta med lågt kcalintag...
Reaper123
2013-05-15, 06:56
Haha, måste bara älska detta!?
2013-05-07: 87,10
2013-05-08: 86,20
2013-05-09: 85,90
2013-05-10: 85,30
2013-05-11: 84,70
2013-05-12: 85,90
2013-05-13: 86,90
2013-05-14: 88,00
2013-05-15: 86,20
Jävla tur man kollar snittvikten!? :D
Så, klar.
93,3 blev 89,8 på åtta veckor då jag konstant ökade styrka. Ingen koll på BF%, tänkte göra en bodpod-mätning i nästa vecka.
alination92
2013-05-15, 08:18
Ytterliggare minus på vågen. Glädjande, vet att man är på rätt spår då!
94 kg 11e februari. Idag 72.9. Känns rätt bra. Målet är ca 70 kg "rippad"
Berkiisz
2013-05-15, 08:34
Mini deff , flyter på bra , ligger på 2500 , ska nog ner till 2400 i 4 veckor , styrkan går uppåt , tror det beror mina refeed days :)
89,6 blev det visst, så -3.7kg på åtta veckor. Och för att fira att jag idag går upp på balans blev det 300g ostkaka med sylt till frukost :D
Edit: Jag kan visst inte tänka alls idag :)
Spacedogg
2013-05-15, 14:23
Började på runt 93 kg morgonvikt och ligger på 87 nu, går helt OK. Dieten har jag inte avvikit från sen början och har endast haft ätardagar där jag dubblat kolhydraterna varannan vecka för att få upp leptinnivåerna. Tråkigast är väl att styrkeutvecklingen har stagnerat och det kändes som att jag precis kom igång innan deffen. Men men, det får mig bara att längta mer tills efter deffen.
Tappat fett mest runt axelpartiet och magen, benen ser inte ut att ha tappat lika mycket. Men i gymmets optiljus med lite pump ser man verkligen vilken skillnad deff kan göra, utanför gymmet känner jag mig mest liten och klen.
Har tappat mycket vikt de senaste dagarna. Ligger på 2500 kcal per dag nu. Gått ner från 66,3 i måndags till 65,1 idag. Det går för snabbt med andra ord.
Märker ingen jätteskillnad utseendemässigt, vet inte om det är psykiskt eller vad det kan bero på. Är inne på min sjätte vecka nu, började på 72 kg. Och visst är det skillnad från tidigare, och jag har ett betydligt mindre midjemått (ca 10 cm). Samtidigt känns det som att det mesta som försvunnit är svullnad och sådär. Hade förväntat mig större resultat på dessa kilon.
Men jag har inte tappat styrka heller. Sätter samma vikter i mina övningar, har till och med ökat i vissa. Och det har flutit på bra i min övriga träning också (kampsport), har tom. fått komplimanger för att jag är stark för min vikt. Rätt märkligt.
Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med det här, har ingen lust att hamna på anorexiavikt. Gick in för att piska bort lite av det mest överflödiga fettet, och det kanske är dags att nöja sig snart. Dock är jag sjukt missnöjd med magen, skulle gärna vilja ha bort den. Men dom säger ju att det är det sista som släpper...
azeriath
2013-05-16, 09:13
Det känns som att det äntligen går bra igen iaf!
Har nu börjat implementera powerwalks var och varannan dag i princip. Ger mig tid att tänka, lyssna podcasts osv och bara ta det lugnt på kvällen sen när man duschat. Detta gör också att jag inte behöver vara lika nitisk med min kost heller och uppenbarligen så fungerar det ju :)
http://i40.tinypic.com/98sgso.jpg
Det känns som att det äntligen går bra igen iaf!
Har nu börjat implementera powerwalks var och varannan dag i princip.Går 8 km varje arbetsdag (till och från jobbet). Oj, vad hungrig jag blir av det! Reagerar kroppen som jag tror så suger power-walk ordentligt med energi, mer än jag trodde innan. Jag försöker hålla en sån takt så att jag går om alla som råkar ligga framför. Lite tävling blir det av det hela...innanför mitt pannben dvs.
Bra jobbat förresten.
alination92
2013-05-16, 10:18
Vågen visar 72.2 idag.. Senast vägde jag mig igår, 72.9 så känns bra. Visst, vätska osv osv men fortfarande nedgång från 73.6 :)
Reaper123
2013-05-16, 10:24
Att deffa långsamt har helt klart sina baksidor, man ser ju inte resultat speciellt snabbt/tydligt och man förlänger ju fönstret för möjligheten att utsättas för prövningar...
Det sistnämda är fan min vardag numera, då det bjuds på tårta/bakverk minst 1 gång per dag på jobbet. Igår fick jag snällt skicka vidare hemmagjord brownietårta till "frukost" och ett par kladdkakor på em-fikat.
Gäller fan att vara målmedveten i sluttampen! *grr27*
Fördelen däremot, med att deffa långsamt, är att jag inte fysiskt märker något negativt med deffen. Äter god mat dagligen, "aldrig" hungrig och sätter PB efter PB både på gymmet och i löpspåret!
Har spekulerat lite i om det är så att mitt deffupplägg nästan är och snuddar lite på tänket bakom recomp, för skulle bli högst förvånad om jag minskat mitt LBM utan tror nästan rentav att den faktiskt ökat några gram! :D
@Reaper123: Du har ett psyke utöver det normala. Något som jag har svårt att förstå är hur du kunde vara överviktig en gång i tiden...du hade samma mentala styrka då som nu. Fokuserade du på något annat på den tiden?
Att deffa långsamt har helt klart sina baksidor, man ser ju inte resultat speciellt snabbt/tydligt och man förlänger ju fönstret för möjligheten att utsättas för prövningar...
Det sistnämda är fan min vardag numera, då det bjuds på tårta/bakverk minst 1 gång per dag på jobbet. Igår fick jag snällt skicka vidare hemmagjord brownietårta till "frukost" och ett par kladdkakor på em-fikat.
Gäller fan att vara målmedveten i sluttampen! *grr27*
Fördelen däremot, med att deffa långsamt, är att jag inte fysiskt märker något negativt med deffen. Äter god mat dagligen, "aldrig" hungrig och sätter PB efter PB både på gymmet och i löpspåret!
Har spekulerat lite i om det är så att mitt deffupplägg nästan är och snuddar lite på tänket bakom recomp, för skulle bli högst förvånad om jag minskat mitt LBM utan tror nästan rentav att den faktiskt ökat några gram! :D
I feel you. Helt plötsligt är det fan tårtor och godsaker överallt! Deffen går bra, från 77.5 till 72.5 på åtta veckor! Börjar dock tröttna på att inte kunna äta ordentligt. Är inaktiv i övrigt så har 1800 kcal per dag att trycks i mig :(
Btw Reaper, gillar dina grafer, vilket program gör du dem i?
Reaper123
2013-05-16, 10:52
I feel you. Helt plötsligt är det fan tårtor och godsaker överallt! Deffen går bra, från 77.5 till 72.5 på åtta veckor! Börjar dock tröttna på att inte kunna äta ordentligt. Är inaktiv i övrigt så har 1800 kcal per dag att trycks i mig :(
Btw Reaper, gillar dina grafer, vilket program gör du dem i?Önskar så var fallet, det är ALLTID så i min vardag! *gah!*
MS Excel is the secret!
joelduva
2013-05-16, 11:28
Slutet på deffen suger. Däremot så händer det mycket på få kilo när det rär sig om dom berömda "sista". Kämpa på!
Cameltotem
2013-05-16, 11:48
Jaa började den första januari.
Från 89 kg till 77kg.
En kvarg om dagen varje dag, och proteinshakes och en måltid.
Värsta är att man känner sig så jävla svag och ser fan tanig ut, alla jävla muskler försvinner. Hatar det!
Nä få dom där jävla magmusklarna sen blire det att bulka och bygga MUSKLER
Från 89 kg till 77kg.
Värsta är att man känner sig så jävla svag och ser fan tanig ut, alla jävla muskler försvinner. Hatar det!
Då har du inte deffat rätt om alla muskler försvinner.
Reaper123
2013-05-16, 12:01
Från 89 kg till 77kg.
Nä få dom där jävla magmusklarna sen blire det att bulka och bygga MUSKLERDet där är inte att deffa, det är skär och kär bantning imho!
Från 89 kg till 77kg.
http://www.metal-archives.com/images/4/6/9/0/46903_logo.jpg?0650
Megustaa
2013-05-16, 16:10
Jag har börjat räkna kalorier ordentligt nu, igår hamnade jag på ca 800 kcal idag gjorde jag en beräkning som hamnade på 635 kcal och undrar om det verkligen kan stämma? Det låter så extremt lite:
250g kesella 1%: 189 kcal
1 ägg: 70 kcal
Lammkorvbitar (4st väldigt små) 86% kött: 62,5 kcal (räknade jag ut ca)
1 fruktsmoothie: 55 kcal
1 fläskkarré bit: 275 kcal
Champinjoner stekta (en liten näve): 9kcal
Allt jag steker steker jag i lite cocosfett ska sägas.
Det känns som att det borde vara mycket mer, vad tror ni?
Jag har börjat räkna kalorier ordentligt nu, igår hamnade jag på ca 800 kcal idag gjorde jag en beräkning som hamnade på 635 kcal och undrar om det verkligen kan stämma? Det låter så extremt lite:
Det ser ju ut att kunna stämma, det enda jag är lite fundersam över är hur du får ihop en smoothie på 55kcal.
Megustaa
2013-05-16, 18:46
Det ser ju ut att kunna stämma, det enda jag är lite fundersam över är hur du får ihop en smoothie på 55kcal.
Det är en sån här Froosh, med bara mosade frukter i och du har rätt, det är 55kcal per 100 g och det är 250g i en flaska, så det blir över 100 kcal
Det är en sån här Froosh, med bara mosade frukter i och du har rätt, det är 55kcal per 100 g och det är 250g i en flaska, så det blir över 100 kcal
Jaha då är jag med :) Var försiktig bara, du verkar ligga på ett jävla monster underskott!
WOW. 800 kcal/dag är ibland en måltid för mig. Hur överlever du kvinna? Själv skulle jag tappa så otroligt mkt muskler om jag åt sådär lite och sedan bli "skinny fat"
Kan meddela att jag fick resultatet från kalipertestet idag. Resultat = "kroppssammansättning som innebär "risk för hjärt- och hjärtsjukdomar" om fettet ökar med 3 % och ett midjemått som innebär 2 cm från överviktig."
Jag skrattar på riktigt! Firade detta med en tjockispromenad i det underbara vädret och är fortfarande förundrar över resultatet.
Är tammefasen inte fet och hade själv uppskattat min BF till ca 22-24 % iaf! Mitt midjemått mäter jag själv till 70,5 cm (där midjan är smalast. Lite under nedersta revbenet). Men hon mätte ca 1 cm under naveln :O
Tycker då att deffen har gått bra!!
NiklasAlm
2013-05-16, 22:27
Kan meddela att jag fick resultatet från kalipertestet idag. Resultat = "kroppssammansättning som innebär "risk för hjärt- och hjärtsjukdomar" om fettet ökar med 3 % och ett midjemått som innebär 2 cm från överviktig."
Jag skrattar på riktigt! Firade detta med en tjockispromenad i det underbara vädret och är fortfarande förundrar över resultatet.
Är tammefasen inte fet och hade själv uppskattat min BF till ca 22-24 % iaf! Mitt midjemått mäter jag själv till 70,5 cm (där midjan är smalast. Lite under nedersta revbenet). Men hon mätte ca 1 cm under naveln :O
Nej du är inte överviktig eller fet, ser helt normal ut :). Hur går deffen i övrigt, du har hållt på ett tag nu väl?
NiklasAlm
2013-05-16, 22:34
Ser ju ut att vara ganska lite protein i det där typ 70-80 g? Om du nu ska ligga så lågt så på kalorier så bör du nog öka på proteinet.
Kan meddela att jag fick resultatet från kalipertestet idag. Resultat = "kroppssammansättning som innebär "risk för hjärt- och hjärtsjukdomar" om fettet ökar med 3 % och ett midjemått som innebär 2 cm från överviktig." Ehhh va! Hur kan det bli så fel?
Tycker då att deffen har gått bra!!Jag tycker det ser bra ut!
Andy.da.wohoo
2013-05-17, 07:22
Sakta men säkert. Började på 78kg i april och låg idag på 72,9kg! Såhär lite har jag inte vägt på 5 år :)
joelduva
2013-05-17, 07:32
Morgonvikt under 6 dagars VLCD;
71
70,1
68,7
68,2
67,8
67,8
Imorgon blir det en rejäl refeed sen tillbaka till en mer långsam deff.
jahopp, då har man platåat för första gången under deffens gång då. Har ni några husmorstips eller är det bara att fortsätta kämpa? Bör man ta en cheatday?
Har gått ner från 115,8kg i början av Februari till ~102kg idag. Tanken och målet var att komma ner på tvåsiffrigt innan månadsskiftet, vilket gör det hela ännu mer frustrerande!
alination92
2013-05-17, 08:56
jahopp, då har man platåat för första gången under deffens gång då. Har ni några husmorstips eller är det bara att fortsätta kämpa? Bör man ta en cheatday?
Har gått ner från 115,8kg i början av Februari till ~102kg idag. Tanken och målet var att komma ner på tvåsiffrigt innan månadsskiftet, vilket gör det hela ännu mer frustrerande!
Bara o sänka ditt underskott mer.. Så vart det för mig med. Fastnade på samma vikt 2 veckor på 73.6 kg. Nu väger man 72.2 efter det, dvs 2 veckor senare.
Reaper123
2013-05-17, 09:02
Har gått ner från 115,8kg i början av Februari till ~102kg idag. Tanken och målet var att komma ner på tvåsiffrigt innan månadsskiftet, vilket gör det hela ännu mer frustrerande!Lite svårt när du bara säger att du hamnat på en platå...
Hur har det sett ut historiskt med ditt kcalintag? träningsvolym & intensitet?
Inte ovanligt att man ju längre deffen går blir mer och mer "inaktiv" och vilket i sin tur gör att ett stor underskott kanske är på gränsen till balans, så mer träning kanske kan vara bra (om utrymme finns) annars är ju enklast att skära ner på kcalen lite.
Cheatday skulle jag INTE rekommendera. Vill du däremot boosta psyket kan en refeed vara trevligt, tex 500 kcal extra via kolhydrater (behöver ej bli överskott, utan sikta omkring balans om du teoretiskt ligger på ett ganska stort underskott dagligen).
Lite svårt när du bara säger att du hamnat på en platå...
Hur har det sett ut historiskt med ditt kcalintag? träningsvolym & intensitet?
Inte ovanligt att man ju längre deffen går blir mer och mer "inaktiv" och vilket i sin tur gör att ett stor underskott kanske är på gränsen till balans, så mer träning kanske kan vara bra (om utrymme finns) annars är ju enklast att skära ner på kcalen lite.
Cheatday skulle jag INTE rekommendera. Vill du däremot boosta psyket kan en refeed vara trevligt, tex 500 kcal extra via kolhydrater (behöver ej bli överskott, utan sikta omkring balans om du teoretiskt ligger på ett ganska stort underskott dagligen).
Legat på ett 1000kcal-underskott (ca. 1900kcal) hela tiden, bortsett från några fuskdagar. Tränar 4-5 gånger i veckan, varav 2-3 st konditionspass på Crosstrainern (~45min) och 2 hårda gympass för att hålla kvar musklerna.
Ett diagram över min medianvikt finns här: http://i.imgur.com/cywsSqQ.jpg - denna vecka saknas men om jag räknar med dagarna hittills så landar jag på 102,55 kg.
Använder ShapeUp Clubs app, uppdaterar min vikt där kontinuerligt och på så sätt räknar den ju ut mitt kcalbehov efter viktnedgång.
Reaper123
2013-05-17, 10:03
Legat på ett 1000kcal-underskott (ca. 1900kcal) hela tiden, bortsett från några fuskdagar. Tränar 4-5 gånger i veckan, varav 2-3 st konditionspass på Crosstrainern (~45min) och 2 hårda gympass för att hålla kvar musklerna.
Ett diagram över min medianvikt finns här: http://i.imgur.com/cywsSqQ.jpg - denna vecka saknas men om jag räknar med dagarna hittills så landar jag på 102,55 kg.
Använder ShapeUp Clubs app, uppdaterar min vikt där kontinuerligt och på så sätt räknar den ju ut mitt kcalbehov efter viktnedgång.Ser ut som en fin kurva och jag tror du får se denna vecka som en liten "speedbump" och bara köra vidare, för är skeptiskt till att ~1900 kcal helt plötsligt skulle vara nära din balans!
Håller platån i sig även nästa vecka bör du väl dock börja fundera på om det är något i görningen med dina beräkningar!
Keep on fighting!
En re-feed med lite fett och så mycket du vill av allt annat. Inte för mycket socker, kring 100 gram eller så.
Ser ut som en fin kurva och jag tror du får se denna vecka som en liten "speedbump" och bara köra vidare, för är skeptiskt till att ~1900 kcal helt plötsligt skulle vara nära din balans!
Håller platån i sig även nästa vecka bör du väl dock börja fundera på om det är något i görningen med dina beräkningar!
Keep on fighting!
Alright, tack för hjälpen!
På sjukgymnastprogrammet fick vi lära oss att kvinnor ska ligga mellan 20-30%, om du har 24% och ligger tre procent från att ligga i riskzonen har vi lärt oss helt åt helvete fel..
För övrigt såg det inte ut som om du har mycket fett på kroppen, bra deff!
alexander96
2013-05-17, 12:17
Morgonvikt under 6 dagars VLCD;
71
70,1
68,7
68,2
67,8
67,8
Imorgon blir det en rejäl refeed sen tillbaka till en mer långsam deff.
hur fungerar träningen för dig under denna period? Blev lite sugen på att testa :)
Går inget vidare längre..
Efter att man gick under 80 kg gränsen tog det bom stopp..
Vikten har stått stilla i 2 veckor så jag sänkte från redan låga 1600 kcal / dag till 1400 - 1500 kcal / dag.
Känner att det är alldeles för lågt just nu... Segt, trött, svårt att fokusera, blir yr varje gång man reser sig upp osv.
Får bli att öka igen till 1600-1700 och kanske en refeed imorgon. Kommer inte nå mitt mål i tid i vilket fall så lika bra att må bra och hoppas vikten börjar röra på sig snart igen.
Går inget vidare längre..
Efter att man gick under 80 kg gränsen tog det bom stopp..
Vikten har stått stilla i 2 veckor så jag sänkte från redan låga 1600 kcal / dag till 1400 - 1500 kcal / dag.
Känner att det är alldeles för lågt just nu... Segt, trött, svårt att fokusera, blir yr varje gång man reser sig upp osv.
Får bli att öka igen till 1600-1700 och kanske en refeed imorgon. Kommer inte nå mitt mål i tid i vilket fall så lika bra att må bra och hoppas vikten börjar röra på sig snart igen.Synd att du kanske inte når ditt personliga mål. Hur lång är du av ren nyfikenhet.
Vilka punkter tog dom testet på, mage, triceps, lår? Om det är så, så stämmer ju inte testet för hela kroppen. Mer säkert att sätta sig i en bodpod och mäta fettet.
Låter som att riktlinjen för midjemåttet är generell och ej anpassad för hur vältränad man är. Dvs ju större muskler man har desto större omkrets blir det ju.
Synd att du kanske inte når ditt personliga mål. Hur lång är du av ren nyfikenhet.
80 kg @ 185 cm
Började på 88,8 kg i januari så det har hänt mycket. Övre delen av kroppen har släppt mycket fett men det är just på magen som vägrar släppa.
Målet var dock bara ett "random" datum. Har inga tävlingar eller liknande framför mig så kommer nog fortsätta över sommaren men med ett mindre överskott.
Jag tänkte idag på att det var synd att min nedgång under 8 veckor bara blev 4kg. Sen tänkte jag på att matkassen jag just då bar på antagligen vägde ungefär så mycket, och då fick jag helt plötsligt ett annat perspektiv på det ;)
Jag vägde kassen hemma, och den vägde 4.2kg. Det är ganska mycket.
Jag tänkte idag på att det var synd att min nedgång under 8 veckor bara blev 4kg. Sen tänkte jag på att matkassen jag just då bar på antagligen vägde ungefär så mycket, och då fick jag helt plötsligt ett annat perspektiv på det ;)
Jag vägde kassen hemma, och den vägde 4.2kg. Det är ganska mycket.
Känner igen det där. Har gått ner 20 kg på 2 år nu och man tänker inte på hur mycket det egentligen är eftersom det har tagit så lång tid. Men lägg en 20 kg skivstångsvikt i en väska och spring runt med, eller köp 20 st 1L mjölkpaket och gå hem med så får man lite bättre perspektiv över den belastning kroppen har haft tidigare :)
BobaFett
2013-05-17, 13:31
Deffen går bra faktiskt. I förrgår var det en kompis som frågade hur det gick och bad mig visa magen så jag lyfte upp tröjan och då kom det en snubbe som stod på andra sidan gymmet och sa: DUUUDEE!!! Hur fan gör du så att det blir så där?
Haha, jorå såatt ...teh :D
Kul att få såna kommentarer ibland ;)
Deffen går bra faktiskt. I förrgår var det en kompis som frågade hur det gick och bad mig visa magen så jag lyfte upp tröjan och då kom det en snubbe som stod på andra sidan gymmet och sa: DUUUDEE!!! Hur fan gör du så att det blir så där?
Haha, jorå såatt ...teh :D
Kul att få såna kommentarer ibland ;)
Och du ba' "y, u mirin'?"
Skit.
Har blivit ett break och har sjukt svårt för att inte småäta, måste skärpa till mig.
Nya tag nästa vecka. Har trots allt "bara" runt 6kg kvar till riktigt vass form, runt 6-7%
joelduva
2013-05-17, 15:10
hur fungerar träningen för dig under denna period? Blev lite sugen på att testa :)
Jo skapligt. Lång setvila är nyckeln. Jag kör helkroppspass.
Skit.
Har blivit ett break och har sjukt svårt för att inte småäta, måste skärpa till mig.
Nya tag nästa vecka. Har trots allt "bara" runt 6kg kvar till riktigt vass form, runt 6-7%
Ungefär samma sits här! Dock ca 6kg ifrån sub 10 i bästa fall för mig :D
Från att ha legat på 79.0 +/- 0.3kg senaste 14dagarna så släppte det idag. 78.2 stod vågen på imorse, vilket var djävligt trevligt. Även sänkt från 5x5 till 3x5, samt justerat min teknik i knäböjen så att jag kan gå djupare, vilket resulterat i att det kändes bra på gymmet för första gången på två veckor :)
Även börjat använda dumbbell.se och deras matdagboksapp nu, och måste säga att det är för djävla skönt att inte behöva sitta och räkna ut hur mkt kcal/p/f/kh allt innehåller manuellt längre.
WeString
2013-05-17, 21:32
Deffat i 4 veckor nu, Periodisk fasta style. Käkar cirka 1000 kcal/dag och tränar 6-7 dar i veckan. Ger ett underskott på cirka -2000 kcal/dag. En del cardio och powerwalks blir det med!
Startvikt: 83.5kg
Vikt nu: 76kg
Totalt: -7.5kg på 4v
Längd: 180cm
Reaper123
2013-05-17, 22:36
Deffat i 4 veckor nu, Periodisk fasta style. Käkar cirka 1000 kcal/dag och tränar 6-7 dar i veckan. Ger ett underskott på cirka -2000 kcal/dag. En del cardio och powerwalks blir det med!
Längd: 180cmAtt kalla -2000 kcal/dag för deff är vågat, så lite nyfiken på om dessa 1000 kcal-in består av något annat än protein? :)
Vilka punkter tog dom testet på, mage, triceps, lår? Om det är så, så stämmer ju inte testet för hela kroppen. Mer säkert att sätta sig i en bodpod och mäta fettet.
Låter som att riktlinjen för midjemåttet är generell och ej anpassad för hur vältränad man är. Dvs ju större muskler man har desto större omkrets blir det ju.
trepunktstest = övre rygg, triceps och mage. Denna tjej tog midjemåttet ca 1 cm nedanför naveln vilket för mig är helt felaktigt. Själv mäter jag på smalaste stället, dvs precis nedanför nedersta revbenet. Ifrågesatte detta men hon sa "det är så man mäter". Nybörare?? :S
Nej du är inte överviktig eller fet, ser helt normal ut :). Hur går deffen i övrigt, du har hållt på ett tag nu väl?
Jodå, har hållit på mer eller mindre sedan 7 januari. Nu har jag taggat ner lite för att successivt lägga mig på balans. Hade räknat att gå ner ca 10 kg men lyckats gå ner 7 kg. Men vi får se om man lyckas droppa något kg innan den riktiga sommaren.
På sjukgymnastprogrammet fick vi lära oss att kvinnor ska ligga mellan 20-30%, om du har 24% och ligger tre procent från att ligga i riskzonen har vi lärt oss helt åt helvete fel..
För övrigt såg det inte ut som om du har mycket fett på kroppen, bra deff!
Testet visade 27 % och ett midjemått på 78 cm. Själv uppskattade jag en fettprocent på ca 23-24 % utifrån bilderna och har själv mätt upp ett midjemått på 70,5 cm..
BobaFett
2013-05-18, 16:19
Längd: 180cm
Så 3 kilo muskler, resten vatten + fett. Grattis :smash:
Tokbantning är en dålig ide ;)
Start 90.3kg
6 veckor har gått 2 veckor kvar, ligger på 82.7kg, lagt ut bilder på medlemsbilder.
Resultate är bra ;)
blaaargh
2013-05-18, 17:26
96kg, nyäten för 6 dagar sedan. 93,7kg nysketen imorse. Ska hålla på till 85kg, sen får jag se :D
Varför är jag så hungrig hela tiden *gah!**cry*
För att du äter för lite mat. Träna mer, ät mer.
Förmodligen ligger på du för stort underskott/och eller äter för lite protein och har ett dåligt kostupplägg överlag.
Tips är att försöka hålla blodsockret jämnt, för att minimera hunger.
Förmodligen ligger på du för stort underskott/och eller äter för lite protein och har ett dåligt kostupplägg överlag.
hur bär man sig åt för att hålla blodsockret jämt?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Man äter på ett som håller blodsockret jämnt. Inkluderar frikostigt med protein i måltider (proteinet ska vara högt på deff oavsett), äter mindre kolhydrater/kolhydrater med lägre GI och mer grönsaker och fiber.
Själv röner jag stort framgång sett till hunger och matsug genom att bara äta någon enstaka frukt, grönsaker och protein dagtid och kolhydrater på kvällen. Mataffärer är ändå stänga och man drar sig för att tillfredsställa eventuella matsug. Dessutom ska man ändå lägga sig så småningom och sover bättre med lite kolhydrater.
Min erfarenhet är att matsug hänger intimt ihop med stärkelse (pasta/ris/potatis) och sätter igång vid intag av dessa matvaror. Broccoli och kyckling ger mig inte sötsug/matsug för fem öre. En banan går bra också.
WeString
2013-05-18, 22:11
Blir väll runt 120-160g protein. resten kolhydrater, runt 80-120g, typ 10-20g fett.
En jävla massa kvarg å alaska pollock å grönsaker blire varje ;)
Blir väll runt 120-160g protein. resten kolhydrater, runt 80-120g, typ 10-20g fett.
En jävla massa kvarg å alaska pollock å grönsaker blire varje ;)
en jävla massa kvarg o fisk kan det knappast bli på dom siffrorna...
WeString
2013-05-18, 22:22
Så 3 kilo muskler, resten vatten + fett. Grattis :smash:
Tokbantning är en dålig ide ;)
Har du testat det eller? verkar ju ha stenkoll.
Inte tappat något i vikter på gymmet, vilket är skumt om jag nu har tappat 3kg muskler.
Känner ej heller att jag mår dåligt av att käka så lite, lika pigg som innan. Säger inte att det är optimalt för alla men funkar för mig. Skittråkigt att deffa över en längre tid, drar hellre en snabb sånna :)
Lyssna alltid på kroppen!
Skriv inte om du inte har något vettigt att komma med. @BobaFett
WeString
2013-05-18, 22:28
en jävla massa kvarg o fisk kan det knappast bli på dom siffrorna...
Fast lever ju i princip bara på det atm. Så blir ju mer än när jag inte deffar. ;) Du förstår?
Kan ju dessutom dra i mig ett kilo alaskan pollock och bara fått i mig 650 kcal. Vilket jag skulle säga är rätt mycket fisk på en dag.
Man äter på ett som håller blodsockret jämnt. Inkluderar frikostigt med protein i måltider (proteinet ska vara högt på deff oavsett), äter mindre kolhydrater/kolhydrater med lägre GI och mer grönsaker och fiber.
Själv röner jag stort framgång sett till hunger och matsug genom att bara äta någon enstaka frukt, grönsaker och protein dagtid och kolhydrater på kvällen. Mataffärer är ändå stänga och man drar sig för att tillfredsställa eventuella matsug. Dessutom ska man ändå lägga sig så småningom och sover bättre med lite kolhydrater.
Min erfarenhet är att matsug hänger intimt ihop med stärkelse (pasta/ris/potatis) och sätter igång vid intag av dessa matvaror. Broccoli och kyckling ger mig inte sötsug/matsug för fem öre. En banan går bra också.
För min del känns det faktiskt som att mer fett i kosten gör att man blir sugen på mer, efter en måltid med protein och kolhydrater så känner jag mig ganska nöjd, men om man blandar in fett då jäklar kan svullar suget komma fram rejält.
Har du testat det eller? verkar ju ha stenkoll.
Inte tappat något i vikter på gymmet, vilket är skumt om jag nu har tappat 3kg muskler.
Känner ej heller att jag mår dåligt av att käka så lite, lika pigg som innan. Säger inte att det är optimalt för alla men funkar för mig. Skittråkigt att deffa över en längre tid, drar hellre en snabb sånna :)
Lyssna alltid på kroppen!
Skriv inte om du inte har något vettigt att komma med. @BobaFett
Om du ligger på -2000kcal och inte har tappat något i vikter på gymmet lyfte du för lätt innan.
alination92
2013-05-18, 23:06
-2000 kcal och du är inte ett dugg nojig? Jag ligger minus 800 om dagen och har ångest.. haha
Lugnt, käkade en chokladkaka nyss #YOLO
UppviglarUno
2013-05-19, 03:12
22 år, 185 cm, 94,8 kg morgonvikt 10% bf
Ligger långt före min planerde viktnedgång.
Började på 104 kg för 7 veckor sen.
Brukar vanligtvis göra en del backintervaller men det har inte blivit ett enda pass senaste 6 veckorna, skäms...
Just nu ligger jag på ett underskott runt -1000/dag, vilket för min inaktiva livsstil är ett intag på 1800 kcal/dag. Detta intag kommer dock att höjas så att jag får fylla ut och har råd att avnjuta en trippelburgare på ölrepubliken någon dag i veckan*drool*.
Så från och med fredag kommer jag att öka mitt dagsintag till 2300-2500 kcal/dag.
Tror att med ett intag inom det intervallet så kan jag gå ner riktigt sakta men fortfarande hålla humöret uppe fram tills 31a Juni.
Målet är 6% innan jag reser till Argentina 31a juni.
Så för att summera vad jag känner så är jag nöjd över hur effektiv denna viktnedgång varit men ganska rädd för att jag ska gå "bananas" på någon buffe pågrund av mitt låga intag(det har tyvärr hänt tidigare deffdieter)
Återkopplar till mitt tidigare inlägg där mina rädsla var att jag skulle gå "bananas" på någon buffe...
Och satan va helgen spårade ut. 6000 kcal/dag både på fre och lör.
Tryckte nyss i mig (04.00) fyra påsar chili cheese, 20 st chicken nuggets och två st dubbelcheese burgare.
Hyfsat tryck i ådrorna, inte en tillstymmelse till magrutor.
Skönt att ha fått det överstökat så nu glider jag vidare på 2300-2500/dag.
3 månaders deff avklarade. Fan vad skönt ;) Gick från 81 kg till en noterad lägstavikt på 69.2 kg på 178 cm. Lite lägre bf nu än på min avatar, började se ådror på magen och då tänkte jag att nu är det dags att bygga upp lite kvalitativ massa, dock långsammare än innan med ett högre kolhydratintag och lite lägre fettintag. Detta var min första deff någonsin så jag har lärt mig mycket på vägen ;) Förhoppningen är att kunna ha kortare deffar i framtiden.
And btw till alla som sliter och har det jobbigt med sin deff just nu, ge inte upp! Det är fan i mig värt det!
Reaper123
2013-05-19, 07:27
Ett 6-pack är en utopi för mig, då min hud ej tillåter detta och sen har jag en "hel del" bukfett kvar längst ner. Men denna känsla är svårt att beskriva, för bästa av allt, jag är flera kilo tyngre än avslutet av höstdeffen och har bättre form! :thumbup:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/IMG_20130519_071137-2.jpg
Så "hur går det?" - Ja rätt så bra antar jag! ;)
Freddian
2013-05-19, 10:00
Reaper - En av mina största inspirationskällor här på Kolo! Strongt jobbat :)!
Det går bra nu Reaper.
Vad gör man åt dylik hängande hud förresten? Snackar vi operation eller stramar den till sig på naturlig väg.
9 kg back på 17 veckor (från 84 till 75).
Tappade något i hantelpressen strax efter att deffen väl började (hade precis kommit upp på 35 kg men fick gå tillbaka till 32,5). Har lyckats hålla mig kvar på den nivån fram till nu.
Gjorde ett par avstickare i påskas med en fyllekväll och två taco-dagar, men har annars skött mig relativt väl ändå.
Gått ned lite väl snabbt sista veckan/tiden så valt att släppa på det lite och äter gott i helgen. Jag får se hur detta påverkar vikten, men det känns som en paus på 1-2 dagar kan vara bra.
WeString
2013-05-19, 16:04
-2000 kcal och du är inte ett dugg nojig? Jag ligger minus 800 om dagen och har ångest.. haha
Haha, försöker att ej tänka på det. Köra efter spegelbilden och vikterna på gymmet och inte analysera så mycket utöver det så brukar det lösa sig :)
KalleTeodor
2013-05-19, 16:20
är nere på 87kg på 192 cm. funderar på att sluta. känns rätt litet nu. börja bulka direkt eller cruisa en stund? hur gör ni?
Alltså när/vilket BF börjar egentligen magrutorna synas normalt? Eller vad jag ska säga.
alination92
2013-05-19, 16:40
Oftast 15% för folk som har lite magmuskler o visa upp
Oftast 15% för folk som har lite magmuskler o visa upp
Åhååå, tackar! Trodde det var typ runt 10 %. De börjar nämligen synas rejält på mig fast jag har typ 15-16% BF.
Reaper123
2013-05-19, 17:47
Reaper - En av mina största inspirationskällor här på Kolo! Strongt jobbat :)!Tackar och RIKTIGT kul att höra! *cupid**hug*
Det går bra nu Reaper.
Vad gör man åt dylik hängande hud förresten? Snackar vi operation eller stramar den till sig på naturlig väg.Har en del tankar/funderingar i ämnet i min "hud-tråd" som du hittar här (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161034), men kortfattat...
Jag har inte sett en tillräckligt stor förbättring senaste 2 åren att jag tror jag kan undvika en operation för att bli "tajt". Min gentetik samt ålder är inte till fördel helt enkelt! *grr27*
Hade faktiskt en remiss till "huddoktorn" i torsdag, kunde dock inte gå då men ska här i veckorna alltså få ett besked om det är tillräckligt för att dom ska betala eller ej så får jag får en ny tid (blev alltså nekad för 2 år sen)
Sweurout
2013-05-19, 22:34
För mig ser det ut som det gjort de senaste veckorna dvs pendlar mellan 95-96 kg...
Det märkliga är dock att i spegeln ser jag nu resultaten betydligt tydligare än vad vågen visar?
7 Jan 105,5kg
18 maj 95,3kg
24 år, 195 cm
1 maj: 100,6 kg
Idag: 96,4 kg
12 dagar kvar på deffen! :)
Gurragurk
2013-05-19, 23:30
Medelvikt för veckan 77,98 (+0,1kg)
Median: 78 (+0,1kg)
Har dock börjat med kreatin igen men tror mig se skillnader på kroppen så är nog på rätt väg trots allt.
Dålig bild jag tog i morse då magen såg bättre ut än vanligt *spy*
Har 8-10kg kvar att gå ner innan jag är nöjd, kanske.. Får väl se vad spegeln säger när jag närmar mig 70kg-strecket.
100403
Har dock börjat med kreatin igen men tror mig se skillnader på kroppen så är nog på rätt väg trots allt. Jag har börjat med kreatin...inte "igen" dock. Tyckte jag behövde lite mer energi så därför. Förstår inte vad du menar ovan. Menar du att kreatinet är bra eller dåligt vid deff?
<---En som inte vet något
Reaper123
2013-05-20, 06:38
Jag har börjat med kreatin...inte "igen" dock. Tyckte jag behövde lite mer energi så därför. Förstår inte vad du menar ovan. Menar du att kreatinet är bra eller dåligt vid deff?
<---En som inte vet någotKreatin binder upp glykogen, så ger det dig mer ork är kreatin perfekt under deff!
Du kommer dock öka x gram/kilo i vikt, men då detta är fettfri vikt är det inte (enligt mig) något dåligt!
Jag kör själv med kreatin under deff :)
Reaper123
2013-05-20, 06:41
Deff 2013 - Vecka #9 - DONE!
http://2.bp.blogspot.com/-Fvd7HkPk5-g/UZj75N-wcuI/AAAAAAAAL98/HpjuCIOGRxE/s320/viktkurva130519.PNG
Skaplig udda vecka på vågen iaf:
2013-05-14: 88,00<- full?
2013-05-16: 86,00
2013-05-17: 85,40
2013-05-18: 85,00
2013-05-19: 83,40<- tom?
Mer siffror och funderingar hittar ni här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2013/05/deff-2012-vecka-9-done.html), samt lite kroppsmått här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2013/05/deff-2003-visuell-check-up-2.html)!
Tack Reaper!
Du är som en doktor i det här.
-7kg på 10 veckor, gick segt i början (med viktnedgången) men nu rasslar det till. Motiverande!! *flex*
Gurragurk
2013-05-20, 07:08
Jag har börjat med kreatin...inte "igen" dock. Tyckte jag behövde lite mer energi så därför. Förstår inte vad du menar ovan. Menar du att kreatinet är bra eller dåligt vid deff?
<---En som inte vet något
Kreatin binder upp glykogen, så ger det dig mer ork är kreatin perfekt under deff!
Du kommer dock öka x gram/kilo i vikt, men då detta är fettfri vikt är det inte (enligt mig) något dåligt!
Jag kör själv med kreatin under deff :)
Som Doktor Reaper påpekar så går man upp lite i vikt av den extra vätskan som binds i muskler m.m.
Det jag menade var alltså att den minimala skillnad på vågen denna veckan inte var något jag led av - misstänker att jag tappat fettvikt men kreatinet döljer skillnaden på vågen som annars skulle synas :)
azeriath
2013-05-20, 07:19
Det rullar på rätt bra nu faktiskt.
http://i42.tinypic.com/30cqgbq.jpg
10-dagars medelvikter från senaste tiden:
2013-04-01 - 94,80 kg
2013-04-15 - 93,26 kg
2013-05-01 - 91,38 kg
2013-05-15 - 91,57 kg
Målvikten är 88 kg vilket jag satte upp när jag började i höstas (på nästan 120 kg). Har mest sett fram emot att tränga mig ner under 90-kilosgränsen. Har jag flax kan jag få första 89.x-invägningen denna vecka.
Senaste dagarnas vikter:
Torsdag: 91,2 kg
Fredag: 90,7 kg
Lördag: 91,6 kg
Söndag: 90,9 kg
Idag: 92,3 kg (proppade i mig hyfsat med mat igår)
Sedan jag börjat äta ordentligt efter träningen de dagar jag tränar, har jag börjat få stora svängningar i viktgrafen. Midjemåttet är däremot lite lugnare, och när jag ätit mycket kan jag spänna det lite hårdare för att siffrorna ska bli fina. Men vågen kan man inte manipulera med lika lätt :D
Hur gör ni om ni äter ute på jobbet? Hur ska man räkna kalorierna då?
Blir oftast husmanskost, cirka 300 -400g kött med tillhörande sås? några potatisar (rknar de som 100kcal styck om de är lite större och en macka på ca 200g.
Blir oftast husmanskost, cirka 300 -400g kött med tillhörande sås? några potatisar (rknar de som 100kcal styck om de är lite större och en macka på ca 200g.Det är väl så man gör ungefär...sedan drar jag till med lite extra. Ibland kontrollväger jag liknande matvaror hemma för se att det blivit ungefär rätt.
"300-400g kött"! Vad är det för lunchhak som har så mycket krubb på tallriken?
http://piclair.com/data/dpecn.jpg
88.7kg i januari till 74.5kg idag och där med klar med deffen! :)
Reaper123
2013-05-21, 09:40
Blir oftast husmanskost, cirka 300 -400g kött med tillhörande sås? några potatisar (rknar de som 100kcal styck om de är lite större och en macka på ca 200g.Du får väl göra en så pass god uppskattning du bara kan och personligen har jag sjukligt bra känsla för vad allt väger numera och då jag ofta vet på ett ungefär vad diverse såser görs på brukar det inte vara så svårt att få en skaplig siffra, men diffar ju säker på 10% vissa ggr!
88.7kg i januari till 74.5kg idag och där med klar med deffen! :)Härligt och bra jobbat! :thumbup:
Sweurout
2013-05-21, 11:55
Sjukt bra jobbat, hade det här varit en reklam i tvshop så hade man nästan gissat på att det var två olika personer!
Själv sprang jag bort ett kg idag så vågen hamnade på 94kg innan jag gick och drack, vet inte om det räknas...
7 Jan 105,5 kg
21 Maj 95kg före 11km löpning... 94kg efter...
Själv sprang jag bort ett kg idag så vågen hamnade på 94kg innan jag gick och drack, vet inte om det räknas...
21 Maj 95kg före 11km löpning... 94kg efter...Hahaha, humor!
Snyggt jobbat!
Megustaa
2013-05-21, 14:36
Ligger på 57,5 (målet är 55), vet inte när jag kommer att nå det målet, jag hoppas snart för jag börjar längta efter balans.
By the way, vägde mig på en sånhär fettprocent-analys-våg på actic som var på besök på mitt jobb och enligt den vägde jag 56,6, hur tillförlitligt är det?
Egentligen tänkte jag avsluta deffen den 7/6 men jag tror inte jag kommer ha nåt mitt viktmål tills dess, det är ju bara 3 veckor kvar. Segt.
Reaper123
2013-05-21, 14:41
Ligger på 57,5 (målet är 55), vet inte när jag kommer att nå det målet, jag hoppas snart för jag börjar längta efter balans.
By the way, vägde mig på en sånhär fettprocent-analys-våg på actic som var på besök på mitt jobb och enligt den vägde jag 56,6, hur tillförlitligt är det?
Egentligen tänkte jag avsluta deffen den 7/6 men jag tror inte jag kommer ha nåt mitt viktmål tills dess, det är ju bara 3 veckor kvar. Segt.Våg som våg, lär skilja decimaler på sin höjd om vågarna nu står på plan backe!
Det som däremot skiljer under dagarna är ju vätskenivån. Jag kan diffa 4kg under dygnets timmar beroende på när jag väger mig och vad jag ätit/druckit...
Megustaa
2013-05-21, 14:46
Våg som våg, lär skilja decimaler på sin höjd om vågarna nu står på plan backe!
Det som däremot skiljer under dagarna är ju vätskenivån. Jag kan diffa 4kg under dygnets timmar beroende på när jag väger mig och vad jag ätit/druckit...
Ja jag har också sett att vikten har en tendens att diffa rejält vissa dagar, men bäst är alltså att väga sig på morgonen för att få ett så "riktigt" resultat som möjligt?
Ja jag har också sett att vikten har en tendens att diffa rejält vissa dagar, men bäst är alltså att väga sig på morgonen för att få ett så "riktigt" resultat som möjligt?
Vaknar du ungefär samma tid så väg dig då. Enklast är det ju om du gått på toa innan och t.ex kissat! :)
Sweurout
2013-05-21, 21:32
Hahaha, humor!
Enligt den här guiden så har jag möjlighet att gå ner 27 kg till då innan det blir ohälsosamt på mina 185cm...*facepalm*
http://www.viktvaktarna.se/health/asm/calc_healthyweight_int.aspx
Megustaa
2013-05-22, 07:19
Vaknar du ungefär samma tid så väg dig då. Enklast är det ju om du gått på toa innan och t.ex kissat! :)
Gjorde det imorse och då låg jag på 57.0 :D 2 ynka kilo kvar, kan det gå på 3 veckor?
Ramboline
2013-05-22, 09:07
Vägde 60 kg i morse och har 10.3% kroppsfett.Målet är 56 kg.Så det är en bit kvar
Ramboline
2013-05-22, 09:09
Gjorde det imorse och då låg jag på 57.0 :D 2 ynka kilo kvar, kan det gå på 3 veckor?
Visst går det.Lägg in kardio före frukost och ta en kvälls promenad:d
azeriath
2013-05-22, 09:10
100g ner från igår, mäktigt! ;) Nej men det känns som att det börjar rulla nu. Inser att om jag nån kväll måste äta t.ex falukorv så gör det inget, fyll med broccoli och ta en shake till kvällen så har det balanserat upp sig rätt bra. Dricker även mkt mer vätska nu än förr så man kutar ju på muggen konstant...
Men snart är jag under 120 igen och den här gången tänker jag fan stanna där också! Nu siktar jag in mig på 115 :)
100g ner från igår, mäktigt! ;) Nej men det känns som att det börjar rulla nu. Inser att om jag nån kväll måste äta t.ex falukorv så gör det inget, fyll med broccoli och ta en shake till kvällen så har det balanserat upp sig rätt bra. Dricker även mkt mer vätska nu än förr så man kutar ju på muggen konstant...
Men snart är jag under 120 igen och den här gången tänker jag fan stanna där också! Nu siktar jag in mig på 115 :)
Haha, samma här. -0,1 kg. Jag har verkligen börjat få berg och dal-bana i mina viktkurvor sedan jag började äta mer efter träning, så jag struntar mer och mer i vågen. Ligger fortfarande på underskott men det är svårt att få något grepp om hastigheten just nu annat än genom att titta tillbaka en-två veckor.
azeriath
2013-05-22, 09:23
Jo precis, jag kollar mer under en 2 veckors period än dagligen. Och under dom 3 veckor som gått så har jag tappat stadigt så :)
Reaper123
2013-05-22, 10:13
Initialt i deffen, som påbörjades 18 mars, så ökade jag i snittvikt och funderade ett tag på om jag var helt ute och cyklade i mina beräkningar på energibehovet. Men har iskallt hållit fast vid att INTE gå under 2400 kcal/dag förrän i slutfasen...
Har sen 2 april inte ätit över 2700 kcal/dag mer än vid 2 tillfällen då alkohol varit inblandat, så skulle kalla det för helt sjukt välskött deff senaste perioden, men har inte gett något resultat, förrän senaste veckan/veckorna....
2013-05-06: 86,60
2013-05-19: 83,40
2013-05-20: 84,80
2013-05-21: 85,20
2013-05-22: 84,80
Hur skönt är inte detta? :D
Edit: Nu är vågen endast ett av verktygen jag använder, hade i lördags tappat 6cm runt midjan så aldrigt tvivlat på att jag åtminstone skalar av fett!
azeriath
2013-05-22, 10:15
Bra jobbat Reaper!
Initialt i deffen, som påbörjades 18 mars, så ökade jag i snittvikt och funderade ett tag på om jag var helt ute och cyklade i mina beräkningar på energibehovet. Men har iskallt hållit fast vid att INTE gå under 2400 kcal/dag förrän i slutfasen...
Har sen 2 april inte ätit över 2700 kcal/dag mer än vid 2 tillfällen då alkohol varit inblandat, så skulle kalla det för helt sjukt välskött deff senaste perioden, men har inte gett något resultat, förrän senaste veckan/veckorna....
2013-05-06: 86,60
2013-05-19: 83,40
2013-05-20: 84,80
2013-05-21: 85,20
2013-05-22: 84,80
Hur skönt är inte detta? :D
Kul att det går framåt,jag gillar att följa din blogg och diagram länge.Man ser ju tydligt att hålla en lite högre kalorimängd under tiden man planerar viktminskning håller borta dom galnaste cravings som resulterar i 2t+ kalorier på 1t.
Tyvärr har det blivit lite "coolt" på kollo att ha ett högt energibehov på diet och jag tror även du haft det för enligt beräkningarna har du nästan byggt mera fettfri massa under din diet än under bulk.
Iof har du inte brottom heller.Men nu rör det på sej iaf och jag menar absolut inte att vara elak och tycker du gjort ett stort och bra jobb,
Reaper123
2013-05-22, 10:38
Bra jobbat Reaper!Tack *cupid*
Kul att det går framåt,jag gillar att följa din blogg och diagram länge.Man ser ju tydligt att hålla en lite högre kalorimängd under tiden man planerar viktminskning håller borta dom galnaste cravings som resulterar i 2t+ kalorier på 1t.
Tyvärr har det blivit lite "coolt" på kollo att ha ett högt energibehov på diet och jag tror även du haft det för enligt beräkningarna har du nästan byggt mera fettfri massa under din diet än under bulk.
Iof har du inte brottom heller.Men nu rör det på sej iaf och jag menar absolut inte att vara elak och tycker du gjort ett stort och bra jobb,Kul att höra :)
Jo men precis, finns ju en del tanke bakom det upplägget jag kör på. För minns allt för väl hur mina 1600 kcal-deffar slutade när jag vägde 100kg+, åt ikapp på helgerna och ibland slutade veckan på + trots vansinnesdeffandet (eller snarare batningen) i veckorna...
Grejjen med att deffa med högt energibehov må verka coolt, men för mig finns det inget alternativ pga min mål jag har i övrigt med träningen. Värt att notera är att jag under höstdeffen snittade ungefär 3600 kcal ut per dag och har aldrig mått så bra under en deff som då (och fått så bra resultat).
Upplägget jag kör på nu går ju lite åt recomp-hållet, så finns ju faktiskt en möjlighet att jag ökat min LBM när deffen är klar!
Ska hur som helst bli skönt att göra nästa kroppsmätning om drygt en månad och få kvitto på exakt vad som hänt sen i mars :)
Tack *cupid*
Kul att höra :)
Jo men precis, finns ju en del tanke bakom det upplägget jag kör på. För minns allt för väl hur mina 1600 kcal-deffar slutade när jag vägde 100kg+, åt ikapp på helgerna och ibland slutade veckan på + trots vansinnesdeffandet (eller snarare batningen) i veckorna...
Grejjen med att deffa med högt energibehov må verka coolt, men för mig finns det inget alternativ pga min mål jag har i övrigt med träningen. Värt att notera är att jag under höstdeffen snittade ungefär 3600 kcal ut per dag och har aldrig mått så bra under en deff som då (och fått så bra resultat).
Upplägget jag kör på nu går ju lite åt recomp-hållet, så finns ju faktiskt en möjlighet att jag ökat min LBM när deffen är klar!
Ska hur som helst bli skönt att göra nästa kroppsmätning om drygt en månad och få kvitto på exakt vad som hänt sen i mars :)
Jag personligen ligger alldeles för galet lågt i förhållande till muskelmassan.Måste räkna under diet för att ej gå för lågt så att säga.Har denna gång legat i snitt på kanske 500kalorier mer per dag i kombination med pf 16/8 och har inte haft en enda craving under 10v.Jämför med förra årets diet då man gick med sjukt sug hela tiden.
Då har din recomp fungerat med andra ord... det ser du ju efter nästa mätning.Blir kul att se
Framåt.
Kör helt fastande styrketräning nu och cykling direkt efter. Försöker köra 2-3 helkroppspass per vecka och ganska rikligt med konditionsträning för jag mår bra av det.
Megustaa
2013-05-22, 14:09
Visst går det.Lägg in kardio före frukost och ta en kvälls promenad:d
Jag börjar 06:30 vissa dagar, går då upp 04:30, kanske blir liite tidigt att köra kardio innan frukost dessa dagar, men menar du att jag i så fall ska köra pw's både före frukost och sedan på kvällen även när jag gymmar? :)
Skippa frukostpromenaden om du börjar så tidigt. Alternativt gå t ex till jobbet på fastande mage om du vill.
Det går riktigt bra och smidigt nu :)
Vaknar kl. 4:30 varje vardagsmorgon, drar till gymmet innan frukost kl. 5:00 kör då kondition 40 min sen 30 min styrka. Hur skönt som helst, passar mig perfekt. På helgerna tränar jag dock efter frukost.
Jag är full av energi och endorfiner :hbang:
Megustaa
2013-05-23, 07:25
Det går riktigt bra och smidigt nu :)
Vaknar kl. 4:30 varje vardagsmorgon, drar till gymmet innan frukost kl. 5:00 kör då kondition 40 min sen 30 min styrka. Hur skönt som helst, passar mig perfekt. På helgerna tränar jag dock efter frukost.
Jag är full av energi och endorfiner :hbang:
Och så har man typ hela gymmet för sig själv :D
Idag när jag vägde mig stod vågen på 56.5, 1 helt kilo mindre än igår, det ska sägas att jag väger mig på samma våg varje morgon (en high-tech-våg) kan det diffa ett helt kilo på en dag?
I så fall har jag 1,5 kilo kvar :D 10 dagar kvar på det "tilltänkta" deff-datumet, jag kommer givetvis förlänga så mycket som behövs till jag har nått målet, fy faaan vad nice!
Dagens form. (kopierade från instagram) tävling om 23 dagar. Börjar bli nervös och hjärnspöken hälsar på på både gott och ont :)
Men dieten går bra och denhär veckan känner jag mig rätt mätt och belåten och energifylld (kan bero på pwo också haha) men marklyften flög upp i måndags vilket jag inte trodde efter nästan 5 månader på diet :)
100521
Reaper123
2013-05-23, 07:56
Jag personligen ligger alldeles för galet lågt i förhållande till muskelmassan.Måste räkna under diet för att ej gå för lågt så att säga.Har denna gång legat i snitt på kanske 500kalorier mer per dag i kombination med pf 16/8 och har inte haft en enda craving under 10v.Jämför med förra årets diet då man gick med sjukt sug hela tiden.
Då har din recomp fungerat med andra ord... det ser du ju efter nästa mätning.Blir kul att seLite därför jag räknar kalorier så noga, för skulle troligen landa en bra bit under 2000 kcal om jag åt utan att räkna, vilket då skulle vara åt helvete för lite!
PF har sina fördelar och nackdelar, men känns som fördelar utan tvekan är fin-fina under deff! Skulle i dagsläget ej ens kunna tänka tanken att deffa utan att PFa!
Japp, återstår att se men känns hur som helst bra :thumbup:
Blindguard1
2013-05-23, 08:10
Idag när jag vägde mig stod vågen på 56.5, 1 helt kilo mindre än igår, det ska sägas att jag väger mig på samma våg varje morgon (en high-tech-våg) kan det diffa ett helt kilo på en dag?
I så fall har jag 1,5 kilo kvar :D 10 dagar kvar på det "tilltänkta" deff-datumet, jag kommer givetvis förlänga så mycket som behövs till jag har nått målet, fy faaan vad nice!
Ja, det kan det göra.
Reaper123
2013-05-23, 08:14
I så fall har jag 1,5 kilo kvar :D 10 dagar kvar på det "tilltänkta" deff-datumet, jag kommer givetvis förlänga så mycket som behövs till jag har nått målet, fy faaan vad nice!Nu väger jag ju en del mer än dig, men detta bör svara på din fråga?
2013-05-14: 88,00<- högstavikt
2013-05-19: 83,40<- lägstavikt
Jag äter mina 2400-2800 kcal varje dag under samma tider och dricker mina 4-5L vatten väldigt lika varje dag, så varians är något man får leva med....
Megustaa
2013-05-23, 08:23
Nu väger jag ju en del mer än dig, men detta bör svara på din fråga?
2013-05-14: 88,00<- högstavikt
2013-05-19: 83,40<- lägstavikt
Jag äter mina 2400-2800 kcal varje dag under samma tider och dricker mina 4-5L vatten väldigt lika varje dag, så varians är något man får leva med....
Definitivt, tack så mycket.
Dum fråga men... Om det kan diffa så mycket, när "väger" man egentligen det man verkligen väger? Eller det kanske man aldrig riktigt gör?
Tycker nästan det svåraste nu kommer att vara att gå till kcal-balans, det är på något sätt så "tryggt" att gå under deff för reglerna är så enkla och tydliga, nu måste jag förlita mig till mitt eget vett :P
Planen är väl att vardagskosten ska fortsätta vara nyttig och sockerfri, men med bra kolisar och sedan käka kanske 2 "normala" mål (typ korvstroganoff) i veckan och äta sött en gång i veckan, till att börja med.
Ska bli spännande att se vilken skillnad det kommer vara på träningen när man äter kolisar, om man får mer kraft då. Känner mig rätt svag i träningen just nu. Kanske är för att jag inte har några muskler iofs.
Reaper123
2013-05-23, 08:32
Definitivt, tack så mycket.
Dum fråga men... Om det kan diffa så mycket, när "väger" man egentligen det man verkligen väger? Eller det kanske man aldrig riktigt gör?Du kan ju egentligen bara veta vad du väger "tom" och "full" då detta är tillstånd man kan manipulera sig till...
Det jag däremot gör är att räkna snittvikt över veckans alla 7 dagar och det är vikten jag låter avspegla "dagsformen"!
Sen vad som är rätt eller fel är svårt att säga, men medel- eller medianvikt är åtminstone mer nära sanningen en specifik invägning på vågen!
StretfordEnd
2013-05-23, 13:00
Har en fråga angående dietärt fett och viktminskning. Finns det någon koppling där? Många stressar mängden fett i kosten under deff, att det ska vara minst 0.5g/kv och gärna upp till 1g/kv.
Anledningen till att jag frågar är att sedan jag drog ner på fettet i min kost till ca 20g/dygn (träningsdagar, inte speciellt "nyttigt" fett heller), så har viktminskningen i princip stannat av helt (4 veckor på ca 2000-2200kcal intag, eller >800kcal underskott).
Känns som en riktigt korkad fråga, eftersom jag vet att det handlar om kcal in minus kcal ut. Det är heller inget klagomål, för jag har märkt stor skillnad i spegeln under dessa 4 veckorna, så egentligen är det bara bra. Tycker bara det är märkligt, och undrar som sagt om det kan ha något att göra med den låga mängden fett i min kost.
Reaper123
2013-05-23, 13:07
Har en fråga angående dietärt fett och viktminskning. Finns det någon koppling där? Många stressar mängden fett i kosten under deff, att det ska vara minst 0.5g/kv och gärna upp till 1g/kv.
Anledningen till att jag frågar är att sedan jag drog ner på fettet i min kost till ca 20g/dygn (träningsdagar, inte speciellt "nyttigt" fett heller), så har viktminskningen i princip stannat av helt (4 veckor på ca 2000-2200kcal intag, eller >800kcal underskott).
Känns som en riktigt korkad fråga, eftersom jag vet att det handlar om kcal in minus kcal ut. Det är heller inget klagomål, för jag har märkt stor skillnad i spegeln under dessa 4 veckorna, så egentligen är det bara bra. Tycker bara det är märkligt, och undrar som sagt om det kan ha något att göra med den låga mängden fett i min kost.Inte riktigt svaret du hade hoppats på men, men tror detta kan vara läsvärt:
http://traningslara.se/lagkolhydratkost-mot-fettsnal-kost-en-meta-analys/
Har själv kört rätt så "lågfett" under mina två senaste deffar (åtminstone på tränigsdagar) och märker ungefär samma sak som dig, men rätt säker på att det inte enbart skulle vara pga fettintaget utan är nog helheten som avgör utgången!
StretfordEnd
2013-05-23, 13:32
Inte riktigt svaret du hade hoppats på men, men tror detta kan vara läsvärt:
http://traningslara.se/lagkolhydratkost-mot-fettsnal-kost-en-meta-analys/
Har själv kört rätt så "lågfett" under mina två senaste deffar (åtminstone på tränigsdagar) och märker ungefär samma sak som dig, men rätt säker på att det inte enbart skulle vara pga fettintaget utan är nog helheten som avgör utgången!
Svar på frågan eller ej, intressant läsning var det iallafall :) Tack!
NickFisher
2013-05-23, 15:06
Min första deff någonsin har börjat skitbra tycker jag.
- 3 kg på tre veckor.
-1.9 kg på den första veckan, mestadels vätska antar jag.
Är lite förvånad eftersom jag inte känner någon vidare hunger och tycker fortfarande det går bra på gymmet. Te, snus och kvällskvargen fixar det mesta :) Antar att det är väldigt individuellt, men förr eller senare kommer man väl känna något extremt sug och slöhet. Brukar det dröja länge för er?
Min första deff någonsin har börjat skitbra tycker jag.
- 3 kg på tre veckor.
-1.9 kg på den första veckan, mestadels vätska antar jag.
Är lite förvånad eftersom jag inte känner någon vidare hunger och tycker fortfarande det går bra på gymmet. Te, snus och kvällskvargen fixar det mesta :) Antar att det är väldigt individuellt, men förr eller senare kommer man väl känna något extremt sug och slöhet. Brukar det dröja länge för er?
Om du kör på i månader så kan det kännas lite segare. I början är det lite kul med något nytt och vågen minskar kraftigt (vätska) vilket gör att det känns psykologiskt bra. Dock kan det också vara lite tufft de första dagarna eftersom man inte är van vid mindre mat (eller hur man nu lägger upp det). Det verkar du dock ha klarat av bra, så det kanske håller i sig. :)
ChrilleKillah
2013-05-23, 19:17
Jag har ändrats helt inom träningen...
Jag måste be om ursäkt, och säga till dig att hålla dig till 2g/kg protein! Skit bra!
Sedan så håller jag mig fast vi att inte bortse att kolhydrater är lika viktigt som protein. Fast som sagt RÄTT KOLHYDRATER. Nej, jag intar inte koffein, jag hatar kaffe så de är lite jobbigt för min del. Rätt antal timmar, samt rätt kost! :) Fungerar för mig, men jag är hyfsat ung också.
Alltså ja hur går det egentligen? Den senaste tiden har jag stått stilla i vikt känns det som, det är veckor jag talar om. Men samtidigt så försvinner fett på ngt lustigt vis. Jag blir inte starkare på gymmet, vad det känns som men definitionen på musklerna framträder mer och mer. Från att aldrig ha sett mina magrutor så framträder dessa tydligt numer, kanterna på bröstmuskulaturen är framträdande. Ändå så känns det som om inte ett enda gram från totalvikten har försvunnit. Drömmen är att se fibrerna på axlarna men det gör jag inte ännu, bara när jag strechar dessa.
Kan det vara kreatinet som "vätskat" upp mig och det som vågen känner är vatten helt enkelt? Har nyligen börjat med kreatin...2 veckor ungefär.
Min första riktiga post här på kolo tror jag.
Blev mer eller mindre klar med min deff, inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra men blir nog runt balans kommande veckorna så får jag se vad jag gör efter det. Tyvärr har jag inga bra förebilder men här kommer efterbilderna iaf :) (Den stora uppkurvan på grafen var runt valborg där jag åt och drack okontrollerat under några dagar)
Startvikt 2013-03-01: 74,5
Slutvikt 2013-05-23: 65,9
100548
100549
100550
Megustaa
2013-05-24, 07:12
57,2 imorse, det måste vara vätska för igår låg jag på 56,5 samma tid.
Åh, vill bara landa på 55kg nu, kommer köra igång på ett betydligt hårdare kostschema deffens tilltänkta sista veckor och hoppas på det bästa.
För övrigt sitter kollegan och äter riskakor, fy fan vad sugen man blidde!
Reaper123
2013-05-24, 10:21
57,2 imorse, det måste vara vätska för igår låg jag på 56,5 samma tid.
Åh, vill bara landa på 55kg nu, kommer köra igång på ett betydligt hårdare kostschema deffens tilltänkta sista veckor och hoppas på det bästa.
För övrigt sitter kollegan och äter riskakor, fy fan vad sugen man blidde!inte är det fettvikten som varierar iaf ;)
Förstår inte denna jakt på en specifik siffra på vågen? Är det inte bättre att gå på spegelbild eller måttband?
Bara en tanke då du verkar vilja bli klar nu och det kanske är good enough på 56-57kg men du inte ser det för att du stirrar dig blind på vågens siffra?
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
6kg ner sedan slutet av mars.
Min första riktiga post här på kolo tror jag.
Blev mer eller mindre klar med min deff, inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra men blir nog runt balans kommande veckorna så får jag se vad jag gör efter det. Tyvärr har jag inga bra förebilder men här kommer efterbilderna iaf :) (Den stora uppkurvan på grafen var runt valborg där jag åt och drack okontrollerat under några dagar)
Startvikt 2013-03-01: 74,5
Slutvikt 2013-05-23: 65,9
100548
100549
100550
Bra jobbat!
Gurragurk
2013-05-24, 12:21
I måndags visade vågen 77.9. Idag 76.3. Kan någon säga vätskefylld? =)
Knatcharn
2013-05-24, 12:57
Deffat i 10 veckor nu, sjukt vad tiden går snabbt.
Start: 60.6 kg, 20.2% BF.
Vecka 10: 57.0 kg, Okänt BF.
Fart: 0.36 kg / vecka.
Det återstår 5 veckor och målet är att hamna under 15% BF (bodpodmätning vid start och slut). Att gå ner till 10% får vänta till nästa vår, men hittills har det varit nemas problemas förutom 2 skador. Absolut inget sötsug eller styrketapp, det går dunder helt enkelt! :D
Periodisk fasta och mycket protein, så lite fett som möjligt och så mycket kolhydrater som möjligt har varit nyckeln hittills. Inget räknande, höftar bara proteinmängd och landar på 120-200g varje dag.
Det är oerhört skönt när man tränat in att mat endast är bränsle och inte något lyckomedel. Detta gjorde jag dock redan under min "grisbulk" så det var ingen omställning när man började deffa. Är inte ens sugen på Pepsi Max längre, blir bara en äcklig känsla på tänderna av det! Sitter med ett leende på läpparna när kollegorna mumsar fredagsfika och jag tar en kopp te. :)
Är 167 cm lång och bara tränat ett år seriöst om någon undrar varför jag väger som en mygga.
Reaper123
2013-05-24, 14:46
Deffat i 10 veckor nu, sjukt vad tiden går snabbt.
Start: 60.6 kg, 20.2% BF.
Vecka 10: 57.0 kg, Okänt BF.
Fart: 0.36 kg / vecka.
Det återstår 5 veckor och målet är att hamna under 15% BF (bodpodmätning vid start och slut). Att gå ner till 10% får vänta till nästa vår, men hittills har det varit nemas problemas förutom 2 skador. Absolut inget sötsug eller styrketapp, det går dunder helt enkelt! :D
Periodisk fasta och mycket protein, så lite fett som möjligt och så mycket kolhydrater som möjligt har varit nyckeln hittills. Inget räknande, höftar bara proteinmängd och landar på 120-200g varje dag.
Det är oerhört skönt när man tränat in att mat endast är bränsle och inte något lyckomedel. Detta gjorde jag dock redan under min "grisbulk" så det var ingen omställning när man började deffa. Är inte ens sugen på Pepsi Max längre, blir bara en äcklig känsla på tänderna av det! Sitter med ett leende på läpparna när kollegorna mumsar fredagsfika och jag tar en kopp te. :)
Är 167 cm lång och bara tränat ett år seriöst om någon undrar varför jag väger som en mygga.Väger som en mygga...
Ja du, nu deffar du ju åtminstone med möjligheten att skala av en hel del fett om du nu började med 20%. Även om jag har lite svårt att se framför mig att du kan ha så mycket fett på den vikten och längden, men anyways...
Hoppas planen efter denna deff är en långsam bulk med fokus på att lägga på dig så mycket massa som möjligt utan att bli "tjock" igen?
Knatcharn
2013-05-24, 14:59
Väger som en mygga...
Ja du, nu deffar du ju åtminstone med möjligheten att skala av en hel del fett om du nu började med 20%. Även om jag har lite svårt att se framför mig att du kan ha så mycket fett på den vikten och längden, men anyways...
Hoppas planen efter denna deff är en långsam bulk med fokus på att lägga på dig så mycket massa som möjligt utan att bli "tjock" igen?
Ja, jag körde dessutom lite recomp 10 veckor innan deffen också, tror jag låg på 22-23% i januari. Tro mig, det går att väga så lite, trots att jag inte ser (allt för) spinkig ut! Några centimeter på längden gör väldigt mycket viktmässigt.
Jodå, jag tänker lite som du; väldigt långsam "lean bulk", antagligen för resten av livet, med paus för små deffperioder. Det var min tanke i höstas när jag började bulka också men jag var dum nog att följa andras riktlinjer om att gå upp 1 kg i månaden. Tro mig när jag säger att man snabbt blir fet på detta om man är 167 cm lång. :D Gick lite för snabbt också, 7.2 kg upp på 23 veckor (0.31 kg / vecka). Nu i höst siktar jag på 100 gram i veckan, får se hur det går utan att räkna kalorier.
Tips till alla där ute: när ni börjar "bulka" igen, gör det hellre lite långsammare än lite snabbare! Saker som görs snabbt blir sällan bra. Detsamma gäller även viktnedgång, stressa aldrig. :)
StretfordEnd
2013-05-24, 15:19
Första medvetna refeeden idag!
Morgonvikten stod på 89,7kg.
Efter morgonpasset och en lunch beståendes av;
600g kycklingfilé
500g ris okokt
1000g vitkål, morot och ananas,
klockade jag in på 94,2kg :D
PF *cupid*
Börja i mitten av Januari
Dåvarande vikt: 114 kg.
Dagsvikt: ca 105 kg
Målvikt: 97-98 kg till mitten av Juli.
:hbang:
Uppdatering:
Dagsvikt - morgon-->102,9 kg
Känt mig sliten på träningsdagarna så jag ökade kalorierna med mera kolhydrater före och efter träning.
Tryckte iväg 15 reps på 350 i benpressen följt av en 8:a på 400. Med tanke på att jag bara kört pressen i en månad bara "ett pass i veckan" så känns det j-a bra :hbang:
NiklasAlm
2013-05-24, 22:48
Väger som en mygga...
Inte för att vara sån men folk på detta forumet verkar ha lite skev uppfattning på vad vanligt folk har för bf, för mig räcker det med att jag ska gå utanför dörren så ser jag väldigt många speciellt lite äldre som kanske väger 70-80 kilo med 25+ bf ibland mer.
Till Knatcharn. Om du är kille se bara till att inte gå under 15% bf på den vikten för det kommer inte se bättre ut sen.
MysBerra
2013-05-24, 23:59
Börjar ta sig någorlunda, borde ligga kring 50-dagars sträcket ungefär snart. Planerar att ligga på fram tills semestern om tre veckor.
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=844&pictureid=3545
Ser bra ut Berra! Starkt jobbat.
Något jag undrar över är vad som händer vid fusk. Igår överskred jag kcal-budget med en 4 glas vin lite godis och en vetebulle. Igår, dvs fredag morgon är "vägdagen". Igår vägde jag 87,5 kg...nu vet jag att det inte är riktigt korrekt för det måste vara mycket vatten men det var det värde jag förde in i min journal. Senare på kvällen fuskade jag med det jag skrev ovan och för skojs skull så vägde jag mig i imorse, dvs lördag morgon och vägde då 86,5 kg.
Siffrorna är förövrigt ganska säkra eftersom jag har två olika vågar för dubbelkontroll.
Det är inte första gången jag märker att "vattnet" går vid fusk. Hur kommer sig detta?
Reaper123
2013-05-25, 08:19
Snittvikten denna vecka ser ut att landa väldigt mycket mer under förra veckans än planerat, trots att jag ligger kvar på omkring 2500 kcal, så får se om jag ev. justerar kcalintaget (eller sänker energibehovet) nästa vecka eller om jag kör på...
Har trots allt en del fett att skala av så ligger väl rätt safe för att bevera maximal mängd LBM!
Något jag undrar över är vad som händer vid fusk. Igår överskred jag kcal-budget med en 4 glas vin lite godis och en vetebulle. Igår, dvs fredag morgon är "vägdagen". Igår vägde jag 87,5 kg...nu vet jag att det inte är riktigt korrekt för det måste vara mycket vatten men det var det värde jag förde in i min journal. Senare på kvällen fuskade jag med det jag skrev ovan och för skojs skull så vägde jag mig i imorse, dvs lördag morgon och vägde då 86,5 kg.
Siffrorna är förövrigt ganska säkra eftersom jag har två olika vågar för dubbelkontroll.
Det är inte första gången jag märker att "vattnet" går vid fusk. Hur kommer sig detta?
Alkoholen ifrån vinet är vätskedrivande. Sedan är det ingen big deal att dricka 4 glas vin och käka lite snask en gång i veckan under diet.
Kör hårt
Cameltotem
2013-05-25, 12:04
Orkar inte längre!
Gått ner 12 kg sen 1 januari. Hur lätt som helst men nu har jag fastnat 75kg!
Pendlar upp och ner i 2 månader. Känns fan som man har gett allt, går bara och mår dåligt har ingen jävla energi om dagarna.
Testar periodisk fasta 1 vecka till, lyckas jag inte så skiter jag i det här och börjar bulka...
Så jävla ledsen att man har kommit så långt och ge upp vid mållinjen!
7 veckor in nu
1.81 lång
började på 90.3kg
Här väger jag 82 ca
http://i43.tinypic.com/2uxxu75.png
En lite "utvärdering" eller vad man kan kalla det. Har somsagt deffat i 1mån och 2dar. Start den 4/3 tänkte köra minst 8veckor.
Startvikt: 78,5kg (4/3)
Midja:85cm Bröst:98cm Vä lår:48cm Hö lår: 50cm Vä biceps: 31cm Hö biceps: 32cm
Idag. 6/4
Vikt:73.5kg
Midja:80cm Bröst:96cm Vä lår:49cm Hö lår: 50cm Vä biceps: 31cm Hö biceps: 32,5cm
Gjorde även en Tanitavägning imorse som visade.
Fat%: 6,4%
Fat mass: 4,7kg
FFM: 68,8kg
Muscle mass: 65,4kg
TBW: 50,1kg
TBW%:68,2%
Bone mass: 3,4kg
BMR: 2009kcal
Metabolic age:12
Visceral fat rating:1
BMI: 20,4
Ideal body weight: 79,4kg
Degree of obesity: -7,4%
Sista dagen igår och ny mätning idag.
Resultat:
Fett%: 5%
Vatten%: 77,2%
Muskler i kg: 70,9
Fysiskgradering:8
Metabolisk ålder:12
Viloförbränning:2180
Kilo benmineral: 3,7
Bukfett:1
Midja:81cm
Bröst:99cm
Vä lår:49cm
Hö lår:50cm
Vä arm:31,5cm
Hö arm:33cm
Börjar ruttna kraftigt på att deffa nu. 7 veckor nu och -5,8kg. Över naveln har jag minskat 6cm. Har köpt ett halvkilo smågodis jag tänkte smälla i mig för psykets skull. Blir snart tokig. Inte en droppe vin eller sedan påsk vilket suger. Är ingen stor drinkare men uppskattar en bättre flarra vin på helgen. Kör på ca 3 veckor till sedan får det vara nog för denna gång...
Startvikt 28 mars: 107 kg
Dagsvikt 25-05-2013: 96,5 kg
Det går bra!
TorbjornFred
2013-05-25, 18:04
startade på 88,2kg och morgonvikten idag var 73,5kg. -14,7kg sedan 22november ifjol (185dygn), 42dygn kvar. Downhill! :)
MysBerra
2013-05-25, 21:21
Tack ska du ha! :)
Tycker i min mening att man inte ska hänga upp sig allt för mycket på att leva lite. Dom dagarna det barkat iväg ordentligt under den här perioden som man själv legat på nu, så har det för min del resulterat i att man känt sig starkare o piggare på gymmet, och tränat hårdare samt varit mer nöjd med passet efteråt.
Då har det väl inte varit fyra glas vin heller skall tilläggas utan snarare upp mot 8000 kcal/dygn när man väl trillat dit. Så man kanske inte bör fundera för mycket i onödan *flex*
Är återigen in någon form av stillestånd. Har varit fast i 92,0 - 92,5 kilos-träsket hela veckan. Viktkurvan (jag bifogar den) visar dessutom en upptrend så det ser ju inte så lovande ut *gah!*
Tar dessutom blivit lite halvrisig så det blir iaf en vilovecka från styrketräningen, men ska försöka promenera lite iaf.
Februari blev bra, mars vart dålig, april blev bra, och maj ser ut att bli kass. Juni får lov att bringa bättre siffror så jag blir klar någon gång! Mot 88 kg!
FredrikWoodi
2013-05-26, 10:57
Har under min tid fått mycket inspiration och motivation från detta forum och det vill jag tacka för!
Nu börjar min långa vandring uppåt i träningslivet :D Tycker att jag har fått grunderna nu iallafall :hbang:
Här är min utveckling inom 9 månader. Rätt nöjd faktiskt!
Vet inte om jag ska ligga kvar på balans nu eller möjligtvis skala nån enstaka kg till får se om jag orkar, börjar tära på psyket det här med diet!
Kan tillägga att jag vägde som mest 81kg på "bulken", började min första sk "deff" vid mitten av mars skulle jag tippa på, men failade rätt grovt i början då jag inprincip rasade i vikt*mini
http://www.ladda-upp.se/bilder/gglslwgcjgpjoj/
Har under min tid fått mycket inspiration och motivation från detta forum och det vill jag tacka för!
Nu börjar min långa vandring uppåt i träningslivet :D Tycker att jag har fått grunderna nu iallafall :hbang:
Här är min utveckling inom 9 månader. Rätt nöjd faktiskt!
Vet inte om jag ska ligga kvar på balans nu eller möjligtvis skala nån enstaka kg till får se om jag orkar, börjar tära på psyket det här med diet!
Kan tillägga att jag vägde som mest 81kg på "bulken", började min första sk "deff" vid mitten av mars skulle jag tippa på, men failade rätt grovt i början då jag inprincip rasade i vikt*mini
http://www.ladda-upp.se/bilder/gglslwgcjgpjoj/
Bra jobbat!
Jag hade kört en långsam bulk! :)
FredrikWoodi
2013-05-26, 12:46
Bra jobbat!
Jag hade kört en långsam bulk! :)
Tack! Ja, får nog bli så. Fast jag tror att jag väntar några veckor innan jag börjar, det e ju sommar snart trotsallt :cool:
Är återigen in någon form av stillestånd. Har varit fast i 92,0 - 92,5 kilos-träsket hela veckan. Viktkurvan (jag bifogar den) visar dessutom en upptrend så det ser ju inte så lovande ut *gah!*
Tar dessutom blivit lite halvrisig så det blir iaf en vilovecka från styrketräningen, men ska försöka promenera lite iaf.
Februari blev bra, mars vart dålig, april blev bra, och maj ser ut att bli kass. Juni får lov att bringa bättre siffror så jag blir klar någon gång! Mot 88 kg!
Följer upp med en midjemåttsgraf också för alla som gillar diagram. Normalt följer dessa sig åt varandra, men sedan jag börjat styrketräna på allvar igen har de disconnectat lite.
Midjemåttsgrafen har dock en felmarginal på +/-1 cm minst eftersom jag kan dra åt lite extra om jag vill :D
Men den har en betydligt tydligare nedåttrend med mindre berg-och-dalbana iaf!
Följer upp med en midjemåttsgraf också för alla som gillar diagram. Normalt följer dessa sig åt varandra, men sedan jag börjat styrketräna på allvar igen har de disconnectat lite.
Exakt samma för mig. Definitionen på musklerna ökar, ådror och magplattor syns, midjemåttet minskar men vikten är helt stilla.
Gurragurk
2013-05-26, 16:37
Vecka 21
77,9
77,2
77,1
76,9
76,3
76,3
77,1
Medel: 76,97142857
Median: 77,1
Förra veckans medel: 77,98571429
Median: 78
När jag kollar tillbaka så ser jag en tydlig trend. Ligger i stort sett oförändrat 1-3 veckor och sedan försvinner 1-2kg på en vecka. Bara att fortsätta. Målvikten jag satte i höstas var 73kg. Blir nog snarare 66-68kg innan balans/bulk
När jag kollar tillbaka så ser jag en tydlig trend. Ligger i stort sett oförändrat 1-3 veckor och sedan försvinner 1-2kg på en vecka. Bara att fortsätta. Målvikten jag satte i höstas var 73kg. Blir nog snarare 66-68kg innan balans/bulk
Har själv stått still enligt vågen en vecka nu, men tidigare haft en viktnedgång på runt 0,7 kg / vecka. Inte förändrat något kost- eller träningsmässigt så bör fortfarande ligga på underskott.
Lite samma tankar som dig. Jag började på 84 i mitten av februari och är nu nere på 74,5 - 75 kg under min andra deff. Hade först 73 kg som mål, men tror nu att jag behöver gå ner till 70-71.
Har tagit lite självporträtt med tidens gång och det är lite häftigt ändå att se hur kroppen förändras för varje månad. *popcorn*
Reaper123
2013-05-27, 08:16
Deff 2013 - Vecka #10 - DONE!
http://3.bp.blogspot.com/-syMO3bcYM6U/UaJjiCDqy8I/AAAAAAAAMJE/7vOJcTE2tEQ/s320/viktkurva130526.PNG
http://1.bp.blogspot.com/-q8cXytblKv0/UaJjezvDMDI/AAAAAAAAMI4/Qw6unr0s8WA/s320/PhotoGrid_1369556796924.jpg
Större bilder & grafer, mer siffror & bilder, tankar & funderingar hittar ni här (http://quattrojimmy.blogspot.se/2013/05/deff-2013-vecka-10-done.html)!
Knatcharn
2013-05-27, 08:59
Till Knatcharn. Om du är kille se bara till att inte gå under 15% bf på den vikten för det kommer inte se bättre ut sen.
Jotack jag ska inte bli alltför spinkig men kärlekshandtagen är ett dilemma!
Orkar inte längre!
Gått ner 12 kg sen 1 januari. Hur lätt som helst men nu har jag fastnat 75kg!
Pendlar upp och ner i 2 månader. Känns fan som man har gett allt, går bara
Så jävla ledsen att man har kommit så långt och ge upp vid mållinjen!
Du har tappat 12 kg på 5-6 månader, det är inte ett misslyckande! Det är bra jobbat!
Det går framåt! Jag märker stor skillnad på midjan och nedre rygg. :thumbup:
Själv lyckades man fuska sig upp nästan ett kilo i helgen, men det släpper nog i veckan. Dags för nästa växel!
Reaper123
2013-05-27, 09:14
Det går framåt! Jag märker stor skillnad på midjan och nedre rygg. :thumbup:
Själv lyckades man fuska sig upp nästan ett kilo i helgen, men det släpper nog i veckan. Dags för nästa växel!Tackar och kul att höra! :)
Ett kilo i helgen låter som en bra bukfylla/vätskepåfyllning, så rinner nog av rätt snart ska du se!
On topic:
Vägde imorse in på årslägsta som ej är relaterat till dagen efter en rotblötsfylla, vilket kom lite oanonnserat för detta var -1,6kg mot förra veckans snittvikt som även den var årslägsta.
Måste alltså varit redigt torr imorse eller så har "proppet" släppt rejält för viktrenden har inte riktigt följt med det teoretiska kcalunderskottet jag räknat med...
Ska bli spännande och se hur denna vecka utvecklas, för kanske snart är i "fas"! :)
Edit: Kunde skymta "4-packet" i badrumspegeln imorse under sista fettet trots 0 flex, vilket är första gången någonsin!
Megustaa
2013-05-27, 11:31
inte är det fettvikten som varierar iaf ;)
Förstår inte denna jakt på en specifik siffra på vågen? Är det inte bättre att gå på spegelbild eller måttband?
Bara en tanke då du verkar vilja bli klar nu och det kanske är good enough på 56-57kg men du inte ser det för att du stirrar dig blind på vågens siffra?
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Det finns en liten mängd fett kvar som jag känner att jag vill bli av med och 55kg har varit för att det känns bra att ha ett konkret mål så att säga.
Börjar kunna ta lite tyngre vikter nu mer, däremot kan jag inte lägga upp några fantastiska före/efter-bilder som ni andra :D har verkligen inga muskler än utan bara gått ner i fett, vilket inte är så konstigt, jag har bara tränat "ordentligt" i ca 2 månader nu så resultaten lär inte dyka upp än på länge.
Reaper123
2013-05-27, 14:38
Det finns en liten mängd fett kvar som jag känner att jag vill bli av med och 55kg har varit för att det känns bra att ha ett konkret mål så att säga.
Börjar kunna ta lite tyngre vikter nu mer, däremot kan jag inte lägga upp några fantastiska före/efter-bilder som ni andra :D har verkligen inga muskler än utan bara gått ner i fett, vilket inte är så konstigt, jag har bara tränat "ordentligt" i ca 2 månader nu så resultaten lär inte dyka upp än på länge.Okej, då är jag med på det och alltid bra att ha ett mål!
Kämpa sista biten nu! :bpump:
Låter som du kommer få mycket fina resultat på gymmet när du väl börjar "bulka", för är du mer eller mindre nybörjare på gymmet kommer du tekniskt utvecklas något enormt och således kunna ta tyngre vikter...
Så blir en win-win! :thumbup:
Bra jobbat! Man såg stora skillnader, speciellt på ryggbilden =).
Som vanligt älskar jag dina grafer, har själv snott dem och börjat själv :em::hbang:
Megustaa
2013-05-28, 06:23
Okej, då är jag med på det och alltid bra att ha ett mål!
Kämpa sista biten nu! :bpump:
Låter som du kommer få mycket fina resultat på gymmet när du väl börjar "bulka", för är du mer eller mindre nybörjare på gymmet kommer du tekniskt utvecklas något enormt och således kunna ta tyngre vikter...
Så blir en win-win! :thumbup:
Tack :D :D :D
Det är det som ska bli så kul! Att kunna orka mer och att faktiskt, så småningom få synliga muskler.
Då ska jag baske mig lägga upp en före/efter-bild!
Känns så ofattbart att jag, som aldrig satt min fot på ett gym och bara ägnat mig åt powerwalks faktiskt sakta men säkert börjar gå mot en stark, frisk, fitnesskropp, jag kunde liksom inte ens gå efter att ha gjort typ 4 benböj på min första pt-session.
Åt helvete.
Kände av halsen lite för 2 dagar sen. Bestämde mig för att skita i det och köra på med både gym och löpning. Sitter nu med ett brutalt halsont och får se hur lång tid det tar innan jag är tillbaka.
Lärdom: Lyssna på kroppen. Ett steg fram blev istället två steg bak.
Reaper123
2013-05-28, 08:23
Bra jobbat! Man såg stora skillnader, speciellt på ryggbilden =).
Som vanligt älskar jag dina grafer, har själv snott dem och börjat själv :em::hbang:Tackar och kul att höra! :)
Hehe bra där, för har man lite skills i excel kan man ju skräddarsy efter behov vilket ger mer frihet än alla appar/liknande som finns till smartphones!
Tack :D
Det är det som ska bli så kul! Att kunna orka mer och att faktiskt, så småningom få synliga muskler.
Då ska jag baske mig lägga upp en före/efter-bild!
Känns så ofattbart att jag, som aldrig satt min fot på ett gym och bara ägnat mig åt powerwalks faktiskt sakta men säkert börjar gå mot en stark, frisk, fitnesskropp, jag kunde liksom inte ens gå efter att ha gjort typ 4 benböj på min första pt-session.Hehe.
Ska bli kul att se dina bildupdates framöver och om 2-3 år kanske du står på scenen och flexar ;)
BroderJacob
2013-05-28, 13:54
Går ner i vikt men känner att jag behöver ligga på så låg energi (är inga problem ur matsynpunkt, äter mig mätt liksom) jämfört med alla uträkningar, dricker dock öl på helgerna så antagligen där boven är, fyllekäkar dock inget.
Ligger på max 1700kcal, oftare runt 1500, och har bara gått ner 3.2kg de senaste 2 månaderna (medeltal/7dagar).
Funderar på att ha kvar lunch där jag väger och räknar mat och käka ca 800kcal å sen köra 2 måltidersättning shake + 1 proteinshake( en på morgonen och protte+1 på kvällen), så ca 350kcal till. Enligt allt man läser så lär jag ju tappa muskler då också, vilket känns jobbigt. Är ju nöjd att jag går ner, men skulle vila ligga mer mot 1kg/v än typ 300g/v som nu.
donSanchez
2013-05-28, 17:06
Inne på Dag 3 av Ola Wallengrens deff, som enbart består av EAA + Kasein samt lite vitaminer o kaffe/te här o där. ~780kcal, 170g Protein
Riktigt jobbig dag då det var min första och sista skoldag på denna deff (hade ingen skola igår). från 8-16 med konstant gående i olika avdelningar för att besöka patienter (pluggar till läkare), nej tack Gud att dagen är över.
Reggade äntligen ett konto för att få skriva av mig, det är inte kul att vara mig idag :(
Men tänker inte ge vika! Drömmar redan om ätardagen på Söndag :D
WilliamPersson1
2013-05-28, 17:29
Varit sjuk nu i 3 dagar.... Maten smakar ingenting och jag har ingen aptit. Känns som att deffen går åt helvete. :(
Ola Wallengren
2013-05-28, 18:07
Inne på Dag 3 av Ola Wallengrens deff, som enbart består av EAA + Kasein samt lite vitaminer o kaffe/te här o där. ~780kcal, 170g Protein
Riktigt jobbig dag då det var min första och sista skoldag på denna deff (hade ingen skola igår). från 8-16 med konstant gående i olika avdelningar för att besöka patienter (pluggar till läkare), nej tack Gud att dagen är över.
Reggade äntligen ett konto för att få skriva av mig, det är inte kul att vara mig idag :(
Men tänker inte ge vika! Drömmar redan om ätardagen på Söndag :D
Om man skall fatta livsavgörande beslut hade jag inte rekommenderat denna VLCD, men det kanske du redan märkt.
donSanchez: Du kan väl för fan inte gå runt och äta 800 kcal och ge patienter råd om deras hälsa. Din hjärnkapacitet lär inte vara optimal så att säga. Du kan för tusan bli anmäld om någon får nys om det.
Kör en vanlig deff istället är mitt tips.
NiklasAlm
2013-05-28, 18:24
Tror inte han fattar så livsavgörande beslut som läkarstudent
donSanchez
2013-05-28, 19:03
Om man skall fatta livsavgörande beslut hade jag inte rekommenderat denna VLCD, men det kanske du redan märkt.
Haha det visste jag innan jag gav mig in i det :)
1a och 2a dagen gick hyffsat bra, bara idag när det var kombinerat med skola som var påfrestande. Sprang på toa stup i kvarten så professorn började undra vad jag höll på med :D
Ola; Jag Vet att det är högst individuellt, men blir det lättare efter dag 3?
Tjing: Är student som sagt, samt att det var sista lektionen för året.
Det största problemet är koncentrationen då jag har en tenta om en vecka. Går knappt att plugga, men envis o dum är man ju. Blir överlycklig om jag lyckas få ett G :D
Haha det visste jag innan jag gav mig in i det :)
1a och 2a dagen gick hyffsat bra, bara idag när det var kombinerat med skola som var påfrestande. Sprang på toa stup i kvarten så professorn började undra vad jag höll på med :D
Ola; Jag Vet att det är högst individuellt, men blir det lättare efter dag 3?
Tjing: Är student som sagt, samt att det var sista lektionen för året.
Det största problemet är koncentrationen då jag har en tenta om en vecka. Går knappt att plugga, men envis o dum är man ju. Blir överlycklig om jag lyckas få ett G :D
Skämtar du? Du pluggar till läkare och tycker att din koncentration påverkas så pass att du tror du kommer få sämre betyg?..
donSanchez
2013-05-28, 21:24
Skämtar du? Du pluggar till läkare och tycker att din koncentration påverkas så pass att du tror du kommer få sämre betyg?..
Sketen Utfyllnadskurs där jag inte bryr mig ett dugg om jag bara får G.
Hade givetvis inte kört detta upplägg på de tyngre kurserna (där jag faktiskt har fått toppbetyg hittils).
Nog med offtopic, ny dag imorn och då utan skola :)
Med vänlig hälsning
För att svara på din fråga så tyckte jag det var värst i början sedan inga problem. Nu på sista veckan (v6) har det dock varit ett helvete.
donSanchez
2013-05-28, 21:37
För att svara på din fråga så tyckte jag det var värst i början sedan inga problem. Nu på sista veckan (v6) har det dock varit ett helvete.
Skönt att få det bekräftat! 2a gympasset för mig imorn också, ska nog gå bra!
Imponerad att du kört hela 6v. Kommer nog själv endast köra 2v sen en mer "social" deff efter det.
Följer numera din signatur med spänning ;)
greasedupdeafguy
2013-05-28, 21:41
Har droppat cirka 11-12kg på 4½ månad ungefär. Är det möjligt att få en del löshud efter sig på den här tiden? Tycker det hänger en del lösfett på magen och brösten. Har väl kommit ner till 14% BF typ.
Gurragurk
2013-05-28, 21:43
Känns bra segt nu. Har diet sedan i höstas, endast uppehåll slutet av Dec. till slutet av Jan pga skada..
Men excel-bladet är programmerat till V.28 så får väl bita ihop resterande veckor, är säkert glad över det i efterhand..
Det går framåt, men tråkigt nog ville kroppen binda lite vätska nu när jag har tänkt väga mig på gymmets impedancevåg innan jag åker hem inför sommaren.. Bestämde mig därför för att göra det enda vettiga och köpa 450ml steviasötade lakrisglass för kvällen istället. Sist jag gjorde det så droppade jag ändå 0.7kg(vätska) över en natt så man kan ju hoppas det berodde på glassen och händer igen :)
http://img809.imageshack.us/img809/8122/screenshot20130528at110.png
http://imageshack.us/a/img59/8122/screenshot20130528at110.png/
I slutet av en laddning/tömning nu (något komprimerade tidsspann jämfört med typiska rekommendationer (för proffs åtminstone)). Det har gått bra även om man var förjäkla seg i skallen under kolhydratstömmardagarna. I går kapade jag saltet klockan 18.00 och i morse hade jag gått ner 2,5 kg jämfört med i går morse trots att jag drack normalt med vatten.
Har i dag börjat kolhydratladda. Ätit russin, torkade aprikoser, banan och potatis och mår riktigt gudomligt!
Det gick okej, jag har avslutat min deff nu och håller på att bygga på lite igen.
Har tyvärr inga bilder från toppen kring 116-117kg.
Sista bilden är mongo, jag vet..
111kg februari
http://i40.tinypic.com/34njwia.jpg
107kg 19 mars
http://i43.tinypic.com/33er41w.jpg
102kg 17 maj
http://i43.tinypic.com/347704y.jpg
101kg 20 maj
http://i41.tinypic.com/2qi1tn5.jpg
http://i39.tinypic.com/34t4xox.jpg
Chaimbers
2013-05-28, 23:10
det går skitsegt för mig. jag tappar ca 0,1-0,3 kg max per vecka och ändå ligger jag på ca -700 kcal underskott. det gick bra i början och jag tappa ca 0,7kg-1kg i veckan men nu har de stannat av helt och känner mig helt trycklös.
jag äter ca 1500-1700 kcal per dag. idag har det blivit tex 1800 kcal (180g P, 123g K, 65g F)
min kropp behöver 2300 kcal per dag för att hålla min vikt stabil
väger 83kg
jag gymmar 3-4 ggr per vecka och kör ett 3 split schema.
behöver lite hjälp/råd/kritik/feedback av er, tacksam för hjälp!
det går skitsegt för mig. jag tappar ca 0,1-0,3 kg max per vecka och ändå ligger jag på ca -700 kcal underskott. det gick bra i början och jag tappa ca 0,7kg-1kg i veckan men nu har de stannat av helt och känner mig helt trycklös.
jag äter ca 1500-1700 kcal per dag. idag har det blivit tex 1800 kcal (180g P, 123g K, 65g F)
väger 83kg
behöver lite hjälp/råd/kritik/feedback av er, tacksam för hjälp!
hur vet du att du behöver 2300kcal per dag?
Chaimbers
2013-05-28, 23:16
hur vet du att du behöver 2300kcal per dag?
gjorde en kroppsfettmätning på gymmet och där fick jag den siffran
Ligger du på ett underskott på 700kcal om dagen bör du per automatik gå ner 700hekto i veckan? 7000kcal = 1 kilo fett.
Går du "bara" ner 100-300g i veckan så snittar du 100-300kcal underskott per dag.
Kör du strikt på samma kost varje dag eller har du någon form utav ätardag? Kanske fått sänkt metabolism pga långvarig deff?
Det krävs några fler variabler än så att räkna ut sin ungefärliga kaloribalans.....
Ligger du på ett underskott på 700kcal om dagen bör du per automatik gå ner 700hekto i veckan? 7000kcal = 1 kilo fett.
Går du "bara" ner 100-300g i veckan så snittar du 100-300kcal underskott per dag.
Kör du strikt på samma kost varje dag eller har du någon form utav ätardag? Kanske fått sänkt metabolism pga långvarig deff?
700kcal- ger 3500kcal- per vecka ~ ett halvkilo
Chaimbers
2013-05-28, 23:24
strikt samma kost varje dag, väger maten och räknar ordentligt faktiskt. har inte haft någon ätardag på ett tag, har haft en dag i förra veckan där jag åt på balans dvs 2300kcal.
Det krävs några fler variabler än så att räkna ut sin ungefärliga kaloribalans.....
700kcal- ger 3500kcal- per vecka ~ ett halvkilo
7 dagar på en vecka :), 700 i underskott = 4900kcal ~ 700gram vikt nedgång
7 dagar på en vecka :), 700 i underskott = 4900kcal ~ 700gram vikt nedgång
my bad, jag skyller på tröttheten :)
NiklasAlm
2013-05-29, 01:11
Fan va grymt ceejay! Var det första deffen?
Del 2 av viktnedgång påbörjad.
Vikt i måndags 91.2kg
Planen är 80 kg
Räknar med ungefär 175 dagars kaloriräknande framöver.
HERE WE GO!
Megustaa
2013-05-29, 05:51
Verkar som att många närmar sig sluttampen av sina deffar nu? Vilka resultat! :)
Jag har bara 9 dagar kvar till det ursprungliga slutdatumet och som det ser ut just nu kanske jag inte ens behöver förlänga särskilt länge, motivationen både dietmässigt och träningsmässigt är all time high, idag drog jag på mig ett par snortighta jeans där jag annars brukade ha en liten, liten "blupp" utanför jeanskanten men inte längre!
Min mage har blivit mer eller mindre platt och sommarkläderna sitter riktigt schysst !
Jag har ett och ett halvt kilo kvar ungefär, åååh så nära nu!
Verkar som att många närmar sig sluttampen av sina deffar nu? Vilka resultat! :)
Jag har bara 9 dagar kvar till det ursprungliga slutdatumet och som det ser ut just nu kanske jag inte ens behöver förlänga särskilt länge, motivationen både dietmässigt och träningsmässigt är all time high, idag drog jag på mig ett par snortighta jeans där jag annars brukade ha en liten, liten "blupp" utanför jeanskanten men inte längre!
Min mage har blivit mer eller mindre platt och sommarkläderna sitter riktigt schysst !
Jag har ett och ett halvt kilo kvar ungefär, åååh så nära nu!
Avundsjuk... Jag vill också vara nära slutet.... Jag började i måndags, ska ner ungefär 10-11kg.. LÅÅÅÅNG väg kvar. :cryout:
Megustaa
2013-05-29, 07:52
Avundsjuk... Jag vill också vara nära slutet.... Jag började i måndags, ska ner ungefär 10-11kg.. LÅÅÅÅNG väg kvar. :cryout:
Det ska du inte vara ;) jag har ju fortfarande alla muskler kvar att bygga, det är bara fettminskningen som är klar.
Tar fan 12 kg i bröstpress med stång och 3kg i hantlar - dom kallar mig hulken.
*AHHHahaha*. Ska gå till gymmet men är så fruktansvärt omotiverad idag för typ första gången. Det är antagligen för att jag har så lite energi innanför västen. Sitter här och funderar på vad jag ska ta mig till, när det slår mig! Jag har en undangömd godispåse (för tjejen) för just sådana här tillfällen...blev fantastiskt glad när jag kom på det!!!
*Nomnomnom*
Knatcharn
2013-05-29, 08:41
Äsch, det är rena fröjden när du tagit dig förbi mörkerperioden där man inte ser någon skillnad. :)
Tar fan 12 kg i bröstpress med stång och 3kg i hantlar - dom kallar mig hulken.
Hehe, styrkan kommer nog öka snabbt med lite överskott. Tänk bara på att överskottet dock inte gör jobbet åt dig. ;)
*AHHHahaha*. Ska gå till gymmet men är så fruktansvärt omotiverad idag för typ första gången. Det är antagligen för att jag har så lite energi innanför västen. Sitter här och funderar på vad jag ska ta mig till, när det slår mig! Jag har en undangömd godispåse (för tjejen) för just sådana här tillfällen...blev fantastiskt glad när jag kom på det!!!
*Nomnomnom*
Okej..? Är detta en vinst eller förlust eller försöker du bara reta folk som inte "får" äta godis? x)
Till er som känner brist på motivation, läs denna, den motiverar för många och kan hjälpa er komma in i rätt sinnesstämning. :) Observera att den kan uppfattas som stötande.
http://chaosandpain.blogspot.se/2012/08/dieting-more-mental-than-physical-and.html?zx=299ede4411c399a2
Min deff går jävligt bra, har tappat ca. 18kg på 4 månader. Började nyligen med ketodieten och det går grymt bra. Från tjockis på 110kg till 92kg.
100736100737
100738100739
Ser man en stor förändring?
Västkustarn
2013-05-29, 10:02
nere under 80 kg nu! det är en milstolpe :) bbörjade på 90kg 1 aprill 91cm i midjan och nu 84
styrkan har hållt sig bra, satte pb på denna kroppsvikten förra veckan i de 3 stora.
ligger runt 2000 vilodagar och 2200 träningsdagar, detta har sänkts under resans gång.
kolhydrater runt 100-150g mesta runt träning
Västkustarn
2013-05-29, 10:04
Min deff går jävligt bra, har tappat ca. 18kg på 4 månader. Började nyligen med ketodieten och det går grymt bra. Från tjockis på 110kg till 92kg.
100736100737
100738100739
Ser man en stor förändring?
bra jobbat! ryggen ser mycket! köttigare ut nu
Reaper123
2013-05-29, 10:06
Gjorde en intressant observation, för mätte mig runt höft & midja imorse och måtten är rekordlåga och blir ännu intressantare när man jämför med i höstas!
Höften/tjockaste stället:
130529: 93 cm @ 84 kg
121114: 94 cm @ 82 kg
Midjan/smalaste stället:
130529: 79 cm @ 84 kg
121114: 83 cm @ 82 kg
Trots att jag väger 2kg mer nu än i höstas har jag alltså både smalare midja och höft, så ser ut som jag lyckats lägga på mig en del fettfri massa under "vinterbulken" trots allt!? :D
Även ett tydligt kvitto på hur pass jävla tunn jag måste bli för att få ensiffrigt BF *grr27*
Knatcharn
2013-05-29, 10:28
Även ett tydligt kvitto på hur pass jävla tunn jag måste bli för att få ensiffrigt BF *grr27*
Haha I feel ya och är inte ens nere på 15% än. Bra skillnad med tanke på att du är 2 kg tyngre!
Fan va grymt ceejay! Var det första deffen?
mja det kan man väl säga :) Kände mig bra räkig på 101kg, så ska upp litenu :D
Reaper123
2013-05-29, 10:47
Haha I feel ya och är inte ens nere på 15% än. Bra skillnad med tanke på att du är 2 kg tyngre!Hehe, bara inse att det tar MÅNGA år att bygga muskelmassa *cry*
Jovars, nu är jag lite osäker på hur jag mätte midjan i höstas för känns som en väldigt stor skillnad där men är ju hur som helst tecken på att jag gör något rätt :D
mja det kan man väl säga :) Kände mig bra räkig på 101kg, så ska upp litenu :DHelt klart en nackdel att vara så lång som du är, om man nu vill vill se stor/grov ut och väga "lätt" som oss övriga som är 15-20cm kortare!
Du har ju dock en förbannat bra fysik på den vikten och längden imho! :thumbup:
Reaper123
2013-05-29, 10:52
väger 83kg
behöver lite hjälp/råd/kritik/feedback av er, tacksam för hjälp!Under hur lång period har du "bara" tappat 0,1-0,3kg per vecka?
Om det är under säg mer än 3-4 veckor så kan du ju snabbt dra slutsatsen att du ej är viktstabil runt 2300 kcal och alltså ej ligger på -700 kcal/dag och måste då antingen äta mindre och/eller röra på dig mer!
När du säger att du fått siffran från gymmets mätning, är det ditt BMR eller TDEE (energibehov) du fått?
Gick bra fram tills för en timme sen då det blev 150grams meny på sibylla, 600 kcal kvar och har typ inte fått i mig något protein.. God damnit.
azeriath
2013-05-29, 12:11
Kan ju få i dig rätt mkt protein på 600 kcal väl? :)
150 gram protein=600 kcal, för att vara exakt.
azeriath
2013-05-29, 12:45
Jao inte optimalt men alltid något :)
Okej..? Är detta en vinst eller förlust eller försöker du bara reta folk som inte "får" äta godis? x)Diabetes eller? Varför får man inte äta godis annars? Jag kände att det var kolhydrater jag behövde så jag tillfredsställde det behovet!
Träningen gick bra, tackar som frågar. :)
Räknar förövrigt att jag drog i mig 400 kcal så det får jag äta mindre idag men de där kolhydraterna var välbehövliga.
150 gram protein=600 kcal, för att vara exakt.
I'll take that challenge! =)
Knatcharn
2013-05-29, 14:54
Diabetes eller? Varför får man inte äta godis annars? Jag kände att det var kolhydrater jag behövde så jag tillfredsställde det behovet!
Träningen gick bra, tackar som frågar. :)
Det kändes bara lite konstigt att skriva "Jag äter massa godis nu ahhaha" i en defftråd men all ventilering är väl tillåten antar jag. ^^ Att man inte "får" äta godis skrev jag med citationstecken just för att vissa låser sig i sin diet och blir ledsna när andra skryter om att äta godis. Jag är dock inte en av dem så käka på!
Ahaa, ja jo det förstår jag. Blev så jäkla glad bara när jag insåg att det fanns hemma. Jag kände mig helt slut som artist strax innan.
Megustaa
2013-05-30, 05:59
Är så grymt övertaggad just nu, har haft en del jobbiga motivationsdippar under deffens gång och nästan bölat av längtan till sötsaker och tyckt att gympassen ibland känts som tortyr, men nu när resultaten verkligen visat sig känner jag att jag får "kvitto" på allt mitt slit.
Känner mig mycket starkare (även om jag fortfarande är väldigt, väldigt klen) och gympassen börjar bli riktigt roliga :D
1,4 kg kvar, jag har bara vägt mig på eftermiddagarna dessutom, så det kan vara mindre.
Börjar bli trött på deffen nu! Kunde inte sova igår, och medans jag låg och oroligt vred mig så rullade det maträtter, pizza och godis bakom mina stänga ögon.
Senaste dagarnars "hårdkörning" där jag legat runt 1000-1400 kcal har dock gett lite skjuts framåt.
Här är vikterna dag för dag:
92,0 kg (i fredags)
92,4 kg
92,4 kg
92,0 kg
91,3 kg
90,5 kg
90,4 kg (idag)
Tidigare lägstanotering var i början av månaden någon gång på 90,5 kg så det har ju ändå inte gått snabbt framåt, trots att det känns som jag knappast fuskat speciellt mycket.
2,4 kg kvar tills jag är klar enligt min plan! Börjar bli sjukt trött på det hela nu :D
Knatcharn
2013-05-30, 09:05
Börjar bli trött på deffen nu! Kunde inte sova igår, och medans jag låg och oroligt vred mig så rullade det maträtter, pizza och godis bakom mina stänga ögon.
Lägg dig inte hungrig, det är sjukt svårt att somna då... Ät kvällskvarg! ;)
Jag har gått ner 2 kg på 3 dagar nu, helvete också. Det är en svår balansgång att gå ner i rätt takt när man äter olika maträtter varje dag utan att räkna! Nåväl, refeed ikväll då!
@Megustaa, Rawrx och Knatcharn: You rock!
Själv har jag gått ner 1,5 kilo sedan i fredags....tror iofs att det är "vattnet" som gått. Det snackas om platåer och stagnation i viktnedgången och jag har ställt mig skeptisk till den typen av diskussioner men nu tror jag verkligen på det. Från att ha legat still några veckor...typ. Så har jag dippat rejält sista veckan fast jag bara fortsatt som vanligt!?
En sak jag har märkt nu när jag gått ner i vikt är att helt plötsligt så kan jag överleva 3 timmar utan att äta något. Förrut var jag hungrig hela tiden. Energiförbrukningen har ju blivit sänkt. Det blir billigt matkonto i alla fall :d
Knatcharn
2013-05-30, 10:21
En sak jag har märkt nu när jag gått ner i vikt är att helt plötsligt så kan jag överleva 3 timmar utan att äta något. Förrut var jag hungrig hela tiden. Energiförbrukningen har ju blivit sänkt. Det blir billigt matkonto i alla fall :d
Man är inte hungrig bara för att man behöver energi, magsäcken anpassar sig efter hur mycket du äter.
Bryggan: Teori, ta det inte som sanning: Det verkar som att kroppen kan binda vatten i fettcellerna när de töms för att fylla ut temporärt, vilket gör att vikten kan stanna upp trots underskott. Detta kan vid viktnedgång upplevas i praktiken genom att fettet blir "lösare", lättare att klämma på (vatten är inte lika hårt som fett). Jag har läst någon artikel och diskussioner om detta och det är intressant, dessutom verkar det vara "allmänkänd broscience" att fettet blir lösare när det börjar släppa. Har hört byggare klaga på att magen är pluffsig men att det är ett bra tecken.
- 13 kg och 18cm i midjan på 4 månader. Eftersom andra måt är lika som innan så går det nog bra. Inte tappat nämvärt i styrka heller
Reaper123
2013-05-30, 11:31
Lägg dig inte hungrig, det är sjukt svårt att somna då... Ät kvällskvarg! ;)
Jag har gått ner 2 kg på 3 dagar nu, helvete också. Det är en svår balansgång att gå ner i rätt takt när man äter olika maträtter varje dag utan att räkna! Nåväl, refeed ikväll då!Man går inte ner 2kg i "riktig" vikt på 3 dagar, så tillvida du inte förbrännt 14 000 kcal+ extra senaste dagaran?
Med andra ord, ta det piano och njut av att du fått tappa lite extra vätska.
Svälter du dig däremot, ät mer! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.