Visa fullständig version : LCHF - Hur är det egentligen?
Sidor :
1
2
3
4
5
6
7
8
[
9]
10
11
Fibromyalgifrågan är komplicerad, inte minst för att det egentligen inte är så solklart vad fibromyalgi är (man kan inte typ ta ett blodprov och konstatera det). Som Eddie skriver är det mesta på anekdotbasis (eller klinisk erfarenhet, som man får säga om man är läkare och sett fler patienter än fem :D ); rapporter om personer som blir bättre av vegetarisk kost finns också (det har ju länge rapporterats om personer med reumatiska besvär som blir bättre när de äter vegetarisk kost, men jag tror inte att man egentligen vet vad det beror på där heller, och det gäller som jag förstått det inte alla).
Ola Wallengren
2010-02-11, 19:07
20g totalt under tre dagar, 160-170 protein/dag, samt två entimmars högrep styrketräningspass. Enbart träningen i sig borde ge mig lite mer kolhydrat-/proteinmarginal, och jag tycker att den även utan träning borde vara ganska god.
Det blir en ketogenic ratio på ungefär 1,7 och ungefär 135g tillgängliga kolhydrater, kanske inte tillräckligt? Jag hade också trott på högre ketonnivåer, men nu är det ju inte så av någon anledning
Är du helt säker på att ketonerna inte förbrukas av musklerna vid träning?
Nej, inte speciellt säker men det beror på hur svält/ketonanpassad du är. Vid förlängd fasta minskar musklernas ketonanvändning drastiskt.
Träning brukar nämnas som ett sätt att skapa mer ketos så effkten av musklernas förbrukning kan inte vara jättestor även om det kan vara en faktor.
Jag ser i Ketogenic Diet att ett högt vätskeintag kan späda ut blodet så att ketonkoncentrationen sjunker, och jag dricker ganska mycket vatten. Mellan 8 och 16 har jag vanligtvis druckit minst två liter, utan någon fysisk aktivitet (kontorsarbete). Eftersom jag inte äter kolhydrater binds inte vätskan till muskelglykogen, och borde alltså därför späda ut blodet.
Just att hålla sig aningens torr är en del av keto-behandlingen av epileptiker för att öka ketonnivåerna i blodet, om jag minns rätt. Så det är en möjlighet.
Visst är det så, man har tidigare använt en måttlig vätskerestriktion vid ketondieter men har gått ifrån det eftersom det inte verkar effektivt och ökar risken för njursten.
Även om du dricker mycket vatten så tror jag inte man ökar ketonernas distributionsvolym med så mycket. Om du skulle minska koncentrationen från en ganska hyfsad ketonemi på ca 1-2 mmol/L till 0,2 så får ju distributionsvolymen öka mellan 5 till 10 ggr.
Såvitt jag vet är fibrer en kolhydrat som inte metaboliseras till glukos i blodet, utan som en kortkedjig fettsyra (but-något-syra, som i smör) efter att magbakterierna gått lös på dem.
Butansyra, ett annat namn för smörsyra. En kort och vattenlöslig fettsyra med vedervärdig lukt.
Jag läser men har ingen uppfattning om de senaste frågorna.
Det blir en ketogenic ratio på ungefär 1,7 och ungefär 135g tillgängliga kolhydrater, kanske inte tillräckligt?
Idag skall jag försöka begränsa intaget till 100g protein och se hur det ser ut imorgon före & efter träning.
Jag hade också trott på högre ketonnivåer, men nu är det ju inte så av någon anledning
Dagens mätning kl. 19:15 visade glukos = 3,7 och ketoner = 0,6. Lite högre, alltså. Sedan igår fram till mätningen har jag ätit 20g MCT, 30g Fibrex och ½ dl 3% mjölk, ingen träning. Ett tag efter jag ätit MCT fick jag svagt med ketoner utandningsluften.
I övrigt ganska mycket koffein under dagen. Kan det påverka på något sätt?
Nej, inte speciellt säker men det beror på hur svält/ketonanpassad du är. Vid förlängd fasta minskar musklernas ketonanvändning drastiskt.
Träning brukar nämnas som ett sätt att skapa mer ketos så effkten av musklernas förbrukning kan inte vara jättestor även om det kan vara en faktor.
*nickar*
Vid ett tillfälle för ganska länge sedan (med mer kolhydrater än nu) åt jag 30(?)g MCT direkt innan ett högrep-styrketräningspass, och fick efter det utslag på Ketostix. Mellan 4 och 8 om jag minns rätt.
Även om du dricker mycket vatten så tror jag inte man ökar ketonernas distributionsvolym med så mycket. Om du skulle minska koncentrationen från en ganska hyfsad ketonemi på ca 1-2 mmol/L till 0,2 så får ju distributionsvolymen öka mellan 5 till 10 ggr.
Jag behöver kissa ungefär en gång varje-varannan timme under fasteperioden, så min uppskattning av hur mycket jag dricker kanske är i underkant? Oavsett så låter det som att jag skulle behöva dricka väldigt mycket för ha någon märkbar effekt på koncentrationen.
Butansyra, ett annat namn för smörsyra. En kort och vattenlöslig fettsyra med vedervärdig lukt.
Så var det, ja. Tack!
MrBurner
2010-02-12, 14:48
Tycker ni att det är svårare att få bort "det där sista" fettet på magen, när ni äter mycket fett i kosten alltså. Jag upplever det nämligen som så.
Tycker ni att det är svårare att få bort "det där sista" fettet på magen, när ni äter mycket fett i kosten alltså. Jag upplever det nämligen som så.
Beror på vad du menar med mycket fett?
Jag har inga problem att bli av med det sista fettet på magen så länge jag bara drar ner på kalorierna tillräckligt mycket (vilket inte behöver bli extremt). Då kvittar det hur kolhydrater+fett är fördelat (halvsanning då vissa pass kräver lågkolhydrat, vilket iofs inte behöver betyda högfett).
Sen kör jag iofs SFP2.0 (skrivet av Lyle McD) när jag deffar, vilket är ett upplägg för att bli av med just de depåerna, vet inte hur pass bra det funkar eftersom jag inte har så mycket att jämföra med.
Mycket fett och mycket kolhydrater, kanske.
Men lågkolhydrat gör att envist fett blir mer lättmobiliserat, enl. (åtminstone) Lyle McDonald och Dan Duchaine.
Så jag skulle vilja säga att det är tvärtom mot vad du säger. Du skriver dock inte vad du menar med "mycket fett". För att ge ett bättre svar behövs det mer information om mat- och träningsvanor från din sida.
Men lågkolhydrat gör att envist fett blir mer lättmobiliserat, enl. (åtminstone) Lyle McDonald och Dan Duchaine.
Nämns orsaken till att det ev är på det viset?
Vad är envist fett:confused:
Har man funnit ett koncept ( diet ) som fungerar så är det bara till att köra.
Vi har fått lära oss att frisättningen av fett från fettvävnaden är beroende av mängden. När fettdepåerna minskar så är det bara till att minska energiunderskottet.
Behöver inte vara så svårt. Det svåra är säkert att hitta ett bra koncept, lita på det och fullfölja hela vägen.
A.Steinbach
2010-02-12, 19:44
Nämns orsaken till att det ev är på det viset?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3294723&postcount=24
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3294746&postcount=25
MrBurner
2010-02-12, 20:27
Mycket fett och mycket kolhydrater, kanske.
Så jag skulle vilja säga att det är tvärtom mot vad du säger. Du skriver dock inte vad du menar med "mycket fett". För att ge ett bättre svar behövs det mer information om mat- och träningsvanor från din sida.
Kan tyvärr inte svara på det i dag, måste ta en vecka och räkna på det. Noll träning är det i dagsläget däremot, funderar lite åt hållet att magen håller sig tjock om man sitter ner mycket och inte tränar. Upplever det så i alla fall så det är nödvändigtvis inte fettmängden som är fel.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3294723&postcount=24
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3294746&postcount=25
Varför skulle vi ha underhudsfett med egenskapen att INTE frisätt fett:confused:
Självklart släpper även de fettcellerna fett.
Dålig blodtillförsel, t.ex. Flickors mindre varma rumpor & lår är ett bra exempel.
Där tar det ofta tid innan de blir av med fett, och de har just mindre av de receptorer som svarar på bli-av-med-fett-från-fettcellerna.
Skulle temperaturen vara lägre i rumpan borde fettet vara mer omättat där;)
Njaa...jag är fortfarande tveksam.
A.Steinbach
2010-02-13, 00:48
Varför skulle vi ha underhudsfett med egenskapen att INTE frisätt fett:confused:
Självklart släpper även de fettcellerna fett.
Har väl inte direkt påstått att det inte släpper fett alls utan att vissa ställen har svårare för att släppa på fettet och blir kvar längre där in i det sista framförallt lår och rumpa hos kvinnor just pga högre halt av alfa-2 andrenoceptorer där, därav att det kallas "envist fett" / "stubborn fat".
Även inlagringen av fett är större hos kvinnor där efter en måltid.
Marked effects of body weight reduction on the regula-tion of catecholamine-induced lipolysis were observed in the present study. However, the greater lipid mobilization in subcutaneous abdominal than in femoral fat depots of both genders re-emphasizes the notion that the typical “female” fat storage depot is highly resistant to slimming (11, 14, 15, 17, 23–25). The greater sensitivity of subcutaneous abdominal than femoral adipose cells to catecholamine stimulation, which could be attributed to the higher number of b-adrenergic receptors in the former adipocytes, is consistent with previous observations in obese (15, 18, 19) and healthy normal-weight subjects (14, 16, 20). However, our results demonstrate a similar biphasic epinephrine response profile in all cell types that probably reflects the interaction of the hormone with both types of adrenoceptors. This finding supports the notion of the differential recruitment of a2- than of b-binding sites (17–19). The functional a2-/b-adrenoceptor balance seems to be of importance in explaining the different adipose cell lipolytic responses to catecholamines. As subcutaneous adipocytes possess a higher a2- than b-adrenoceptor density, the greater ratio of a2- to b-sites could explain the predominant a2-adrenergic component of epinephrine responsiveness observed irrespective of the gender or of the fat depot. The strong a2 antilipolytic effect noted at the lowest concentrations of epinephrine could not entirely be compensated by the b-adrenergic activity of the hormone, although both enhanced b-adrenoceptor sensitivity and density were observed in men and women after weight reduction.
Regional and gender variations in adipose tissue lipolysis in response to weight loss
J. Lipid Res. 1999.40: 1559–1571.
Thus, the results demonstrate an important role of blood flow for regulating lipid mobilization from adipose tissue in vivo. Alpha-2
adrenoceptor activation causes marked retention of lipids in adipose tissue due to vasoconstriction in combination with antilipoiysis.
Role of Vascular Alpha-2 Adrenoceptors in Regulating Lipid Mobilization from Human Adipose Tissue
J. Clin. Invest. 1993. 91:1997-2003.
In summary, the present study shows different kinds of adrenergic regulation of lipolysis in situ in the resting and in working man. At rest, subcutaneous adipose tissue lipolysis seems to be modulated by inhibitory mechanisms that are mediated via alpha-adrenoceptors. During physical work, lipolysis in this tissue appears to be modified mainly by stimulatory effects which are mediated by beta-adrenoceptors. In addition, there are marked regional variations in lipolysis during exercise that favor lipid mobilization from the abdominal rather than from the gluteal fat depots. This finding is much more apparent in women than in men and may be an important
factor in the development of regional obesity in females
Adrenergic Regulation of Lipolysis In Situ at Rest and during Exercise
J. Clin. Invest. 1990. 85:893-898
In conclusion, regional differences in catecholamine-induced lipolysis are regulated at the adrenoceptor level, chiefly because of site variations in beta-adrenoceptor density. Further variations in the affinity properties of alpha2-adrenergic receptor in females may explain why the regional differences in catecholamine-induced lipolysis are more pronounced in women than in men.
Mechanisms Underlying Regional Differences in Lipolysis in Human Adipose Tissue
J. Clin. Invest Volume 84, August 1989, 458-467
The results of several recent studies indicate that there are regional differences in the metabolism of subcutaneous fatty depots in obesity. Fat cells are larger in the femoral than in the abdominal region. Lipids are mobilized at a slower rate but synthesized at a higher rate in the former than the latter region. Fasting is accompanied by an increased rate of fat mobilization and a decreased rate of fat synthesis in all fat depots. These changes are, however, more pronounced in abdominal than in femoral fat. There are also regional differences in the hormonal regulation of fat metabolism in obesity. The action of insulin is most pronounced in the femoral region whereas that of catecholamines is most marked in the abdominal area. The regional differences in hormone action are further enhanced during therapeutic fasting. These differences may partly explain why adiposity is more catching in some fatty regions than in others and also why some obese areas are resistant to slimming.
Site differences in human subcutaneous adipose tissue metabolism in obesity
Aesth. Plast. Surg. 8:13-17, 1984
Significant gender differences in regional adipose tissue blood flow after meal ingestion were noted; the differences were in the direction that could support greater nutrient storage in lower body fat in women.
Meal fatty acid uptake in adipose tissue: gender effects in nonobese humans
Am J Physiol Endocrinol Metab 279: E455–E462, 2000.
Jag tror vi pratar äpplen och päron.
Jag funderar på den totala fettförbränningen som pågår dygnet runt.
Det som kommer fram här är fettceller som reagerar på adrenalin. Adrenalin som frisätts vid träning eller stress.
Möjligen att det är intressant för triatleter eller vasaloppsåkare som har adrenalinpåslag under flera timmar. För en Svensson som bantar och tränar 6 - 8 timmar i veckan blir det annorlunda. Här är lågaktivtetsfaktor många gånger större.
Jag tror vi pratar äpplen och päron.
Jag funderar på den totala fettförbränningen som pågår dygnet runt.
Det som kommer fram här är fettceller som reagerar på adrenalin. Adrenalin som frisätts vid träning eller stress.
Det var precis det vi pratade om till att börja med. Fettcellerna reagerar inte på så mycket mer än så, till skillnad från vanliga fettceller som kan frisätta energi vid behov utan lika mycket "tjafs". Därav envist.
Möjligen att det är intressant för triatleter eller vasaloppsåkare som har adrenalinpåslag under flera timmar. För en Svensson som bantar och tränar 6 - 8 timmar i veckan blir det annorlunda. Här är lågaktivtetsfaktor många gånger större.
Men jag bränner fett varje sekund, dygnet runt. Mitt hjärta tuggar fettsyror jämt och ständigt, bara som ett exempel.
Skulle vi varje tvungna att ha adrenalinpåslag hela tiden för att bli hårda i kroppen skulle vi alla vara övertränade. Det går att vara hård i kroppen utan att åka vasalopp 5 dagar i veckan.
A.Steinbach
2010-02-13, 14:13
Men jag bränner fett varje sekund, dygnet runt. Mitt hjärta tuggar fettsyror jämt och ständigt, bara som ett exempel.
Skulle vi varje tvungna att ha adrenalinpåslag hela tiden för att bli hårda i kroppen skulle vi alla vara övertränade. Det går att vara hård i kroppen utan att åka vasalopp 5 dagar i veckan.
Det handlar fortfarande inte om att inte kunna bränna fett, att man måste ha stora adrenalinpåslag för att kunna frisätta fettsyror eller att man ej kan komma i bra form och bli hård.
Utan det handlar om att vissa områden och främst då lår och höfter hos kvinnor har svårare att släppa på det sista fettet där trots energiunderskott.
Det är ju inte direkt en nyhet att kvinnor har svårt att få rippade ben eller att det kan vara svårt att bli av med det sista fettet runt nedre delen av ryggen/magen och att det försvinner sist där sist hos män oftast.
Why is Stubborn Fat Stubborn? (http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/why-is-stubborn-fat-stubborn.html)
Vad är envist fett:confused:
Har man funnit ett koncept ( diet ) som fungerar så är det bara till att köra.
Vi har fått lära oss att frisättningen av fett från fettvävnaden är beroende av mängden. När fettdepåerna minskar så är det bara till att minska energiunderskottet.
Behöver inte vara så svårt. Det svåra är säkert att hitta ett bra koncept, lita på det och fullfölja hela vägen.
Varför skulle adreanlin eller inte, påverka vad jag skrev. Jag t o m skriver att det blir borde bli lättare på slutet eftersom energiunderskottet är mindre då.
Ffa skulle jag inte ändra ett vinnande lag som bevisligen fungerat tidigare i bantningen.
Varför skulle adreanlin eller inte, påverka vad jag skrev. Jag t o m skriver att det blir borde bli lättare på slutet eftersom energiunderskottet är mindre då.
Om fettet inte gärna flyttar på sig blir muskelförlusten större, eftersom energi måste till för kroppens energibehov. Så det går att bli av med det sista envisa fettet genom Hederlig Deff(tm), men med sämre resultat.
Som jag förstått det.
Om fettet inte gärna flyttar på sig blir muskelförlusten större, eftersom energi måste till för kroppens energibehov. Så det går att bli av med det sista envisa fettet genom Hederlig Deff(tm), men med sämre resultat.
Som jag förstått det.
Är fettet verkligen så tjurigt att kroppen tar till muskelprotein i större utsträckning för att nå energibehovet?
Är fettet verkligen så tjurigt att kroppen tar till muskelprotein i större utsträckning för att nå energibehovet?
Jag har fått den uppfattningen från det jag läst, ja. Tyvärr har de texterna (McDonald, Duchaine, Hofmekler) sällan referenser för sina påståenden. Det hade varit intressant att veta hur det faktiskt är.
Kroppen är i vanliga fall inte främmande för att talla på muskelprotein för att tillgodose energibehovet (eller handlar det bara om anpassning till det lägre energiintaget?), så det känns inte orimilgt att det skulle bli än värre om fettet verkligen inte vill släppas. Dels för att det svarar dåligt (som nämns ovan), dels för att det är dåligt med transport (= blodkärl) från fettcellerna.
Det är kanske bara andra ord för det jag skriver. - Ta det lite lugnare på slutet ! Samma mängd fett ska frisättas från en betydligt mindre mängd fettvävnad.
Alla som tävlingsdeffat mer än en gång vet att det sista fettet släpper på samma ställe hela tiden. För en del är det ribborna på triceps som kommer sist, för andra kanske det är julgranen i korsryggen som sist syns eller serratus i latsspreaden.
Möjligen bra att veta för motionären men knappast något som inträffar för den som har har problem med valken på magen eller ridbyxlåren. Den hårdheten som kommer vid en tävlingsdeff är knappast något för den vanlige bantaren och inte heller hälsosamt.
http://www.kostdoktorn.se/forsta-os-guldet-pa-lchf
http://www.kostdoktorn.se/forsta-os-guldet-pa-lchf
"Flera källor, även tidigare, berättar att Ferry äter LCHF-liknande mat sedan ett knappt år. Det ger naturligtvis en fantastisk fettförbränning."
Duuh.
"Flera källor, även tidigare, berättar att Ferry äter LCHF-liknande mat sedan ett knappt år. Det ger naturligtvis en fantastisk fettförbränning."
Duuh.
Du vet väl ändå bättre än att anmärka på kvasivetenskaplig icke-fakta, Stafh? :-)
Det intressanta är att det hände!
Du vet väl ändå bättre än att anmärka på kvasivetenskaplig icke-fakta, Stafh? :-)
Det intressanta är att det hände!
Mja, tänkte väl mer att det var självklart att man bränner mer fett om man bara äter fett.
Tänk vad bra han hade varit om han hade ätit lite kolhydrater också... :D
Mja, tänkte väl mer att det var självklart att man bränner mer fett om man bara äter fett.
Jo, det var ju det jag menade.
Tänk vad bra han hade varit om han hade ätit lite kolhydrater också... :D
Platinamedalj, minst!
Jo, det var ju det jag menade.
Aha, ok. :)
...Ferry äter LCHF-liknande mat...
Är inte det allt som inte är strikt enligt SLV:s rekommendationer? *rolleyes*
A.Steinbach
2010-02-17, 20:16
Är inte det allt som inte är strikt enligt SLV:s rekommendationer? *rolleyes*
Jo allt som överstiger 40E% fett trots att det innebär flera hundra gram kolhydrater per dag pga det höga energiintaget.
Hade varit kul att få veta hur han verkligen äter.
Värt att notera är i alla fall att han hade svininfluensan i julas trots sin kost. Annika D har nog svårt att välja vilket ben hon ska stå på nu ;) Björn Ferry har haft en sällsynt motig väg fram till OS. Först vurpade han på rullskidor i höstas och bröt nyckelbenet. När han sedan började komma igång på allvar slog svininfluensan till och däckade Storumanbon i en vecka efter jul.http://hd.se/sport/os/2010/02/14/felfri-bjorn-ferry-langt-efter/
Hade varit kul att få veta hur han verkligen äter.
Värt att notera är i alla fall att han hade svininfluensan i julas trots sin kost. Annika D har nog svårt att välja vilket ben hon ska stå på nu ;) http://hd.se/sport/os/2010/02/14/felfri-bjorn-ferry-langt-efter/
Han ska fira med 1cl champagne och grädde :)
http://www.youtube.com/watch?v=ppTtwYeO1ss
Radio Jämtland (de intervjuar hans mamma)
Han äter inget sånt där numera...
Han har anammat Fett-Doktorns råd och äter LCHF nu.
Radio Jämtland, ca 22 min in. (http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2211848&BroadcastDate=&IsBlock=)
Han ska fira med 1cl champagne och grädde :)
http://www.youtube.com/watch?v=ppTtwYeO1ss
Radio Jämtland (de intervjuar hans mamma)
Radio Jämtland, ca 22 min in. (http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2211848&BroadcastDate=&IsBlock=)Jag har sett/läst det där. Vad mamman säger betyder i princip ingenting i detta fall. Om min mamma skulle berätta för någon vad jag äter så hade hon inte varit i närheten av att träffa rätt.
Jämför också gärna med alla som påstår sig äta GI men som i själva verket äter någon typ av lågkolhydratskost. De vet inte ens själva vad de äter :) Med tanke på att Ferry har låtit sig luras av Frank Nilssons bok så kan han mycket väl vara fel ute på andra punkter med.
Jag får inte ihop det här med envist fett. Om jag förstått det rätt så omsätts allt fettet i fettcellerna på 3-4 månader, annars skulle det härskna. Detta måste ju även gälla det "envisa" fettet? Så om allt fett hela tiden bryts ner och byts ut, borde frågan då inte handla om hur man skall förhindra att det fylls på igen?
Jag har sett/läst det där. Vad mamman säger betyder i princip ingenting i detta fall. Om min mamma skulle berätta för någon vad jag äter så hade hon inte varit i närheten av att träffa rätt.
Jämför också gärna med alla som påstår sig äta GI men som i själva verket äter någon typ av lågkolhydratskost. De vet inte ens själva vad de äter :) Med tanke på att Ferry har låtit sig luras av Frank Nilssons bok så kan han mycket väl vara fel ute på andra punkter med.
Så baserat på din mammas kunskap om dina matvanor så är det alltså kanske sannolikt att Björn Ferrys mamma pratar i nattmössan om sin sons matvanor? Är inte det en aning hårddraget? Det kanske faktiskt finns mammor som vet en del om deras söners liv, tror du inte? :-)
/Grovah
Jag får inte ihop det här med envist fett. Om jag förstått det rätt så omsätts allt fettet i fettcellerna på 3-4 månader, annars skulle det härskna. Detta måste ju även gälla det "envisa" fettet? Så om allt fett hela tiden bryts ner och byts ut, borde frågan då inte handla om hur man skall förhindra att det fylls på igen?
Omsättningsgraden kan variera, vissa depåer t ex intramuskulärt fett är avsedda att omsättas nästan direkt medan andra depåer omsätts betydligt långsammare. Så om kroppen har områden där den vill lagra fett mer än på andra ställen så tömmer den troligen dessa i lägre takt och fyller också på med det fett som finns tillgängliga. I en del fall handlar det om att ha fett tillgängligt för att skydda livsviktiga funktioner medan det i andra är oklart vad det beror på.
Jag kan t o m spekulera om att kroppen är så smart att den selektivt lagrar mättat fett på vissa ställen just för att hålla det som en sista reserv.
Omsättningsgraden kan variera, vissa depåer t ex intramuskulärt fett är avsedda att omsättas nästan direkt medan andra depåer omsätts betydligt långsammare. Så om kroppen har områden där den vill lagra fett mer än på andra ställen så tömmer den troligen dessa i lägre takt och fyller också på med det fett som finns tillgängliga. I en del fall handlar det om att ha fett tillgängligt för att skydda livsviktiga funktioner medan det i andra är oklart vad det beror på.
Jag kan t o m spekulera om att kroppen är så smart att den selektivt lagrar mättat fett på vissa ställen just för att hålla det som en sista reserv.
Men även i dessa sista reserver måste ju fettet bytas ut eftersom det annars härsknar?! Så att säga att kroppen håller kvar fettet i vissa områden blir då semantiskt fel. Snarare borde det handla om att kroppen fyller på dem igen mycket snabbt och med hög prioritet. Effekten bör dock blir densamma. Vissa fettdepåer är svåra att bli av med.
Men OM jag har rätt så borde det innebära:
1) Att kroppen alltid kan frigöra fettet oavsett kost. Annars skulle ju fettet härskna i kroppen. Förekommer det någonsin?
2) Att man inte behöver äta på ett visst sätt för att frigöra det sista fettet. Att det kan vara lämpligt är en annan sak.
Nitrometan
2010-02-18, 10:36
Värt att notera är i alla fall att han hade svininfluensan i julas trots sin kost. Annika D har nog svårt att välja vilket ben hon ska stå på nu ;)
Han äter kanske inte riktig LCHF? Utan bara LCHF-liknande? Det kanske är det som är problemet?
Så baserat på din mammas kunskap om dina matvanor så är det alltså kanske sannolikt att Björn Ferrys mamma pratar i nattmössan om sin sons matvanor? Är inte det en aning hårddraget? Det kanske faktiskt finns mammor som vet en del om deras söners liv, tror du inte? :-)
/GrovahVilket fantastisk löjligt inlägg. Poängen är att vi inte vet och eftersom vi inte vet så kan vi inte uttala oss precis som jag skrev i mitt förra inlägg. Visst kan hon ha rätt men det kan lika väl vara så att hon just pratar i nattmössan.
Han äter kanske inte riktig LCHF? Utan bara LCHF-liknande? Det kanske är det som är problemet?Jag kan se det föra mig som ett citat på hennes blogg. "Ferry tog guld därför att han åt fett men blev sjuk pga att han inte åt strikt under julhelgen" :)
Vilket fantastisk löjligt inlägg. Poängen är att vi inte vet och eftersom vi inte vet så kan vi inte uttala oss precis som jag skrev i mitt förra inlägg. Visst kan hon ha rätt men det kan lika väl vara så att hon just pratar i nattmössan.
"
Exakt, ingen vet med säkerhet förrän han berättar själv (om nu ens det bevisar något till 100%). Det var inte meningen att provocera dig med löjliga inlägg, men jag förstod helt enkelt inte varför din mammas kunskap om dina matvanor skulle ha någon som helst betydelse i sammanhanget när jag läste ditt inlägg.
Hemmel! http://www.expressen.se/sport/os2010/skidskytte/1.1887765/ferrys-guldkost-har-slutat-med-bullar
nligt uppgifter till SPORT-Expressen liknar dieten den så kallade Atkins-metoden, där man undviker kolhydrater och i gengäld kan äta mycket fet mat och protein.
Att en elitidrottsman undviker kolhydrater får betraktas som mycket ovanligt.
Ferry har sagt "att han inte har ätit gröt på ett halvår".
Ferry har själv varit mycket mån om att hålla dieten hemlig, och endast de närmaste personerna i hans omgivning har haft vetskap om hans kostuppladdning.
WHITEFOLKS
2010-02-18, 22:35
Häftigt om det är sant att det är LCHF på "riktigt" och inte LCHF som Colting.
Anton Fräs
2010-02-18, 22:36
häftigt om det är sant att det är lchf på "riktigt" och inte lchf som colting.
+1
Eddie Vedder
2010-02-18, 22:41
Ingen gröt på ett halvår!?
Är den uppoffringen ens värd ett OS-guld?!:D
Ingen gröt på ett halvår!?
Är den uppoffringen ens värd ett OS-guld?!:D
Min första tanke när jag läste texten var just "Oj! Undrar vad Nicklas hade tyckt om det? Hade han bytt gröt mot OS-guld?"
:-)
Intressant att en kolhydratfri kost ger bra resultat i en intensiv sport som skidskytte. Jag kan tänka mig att den tuffaste delen i loppet är övergången mellan total vila i skyttemomentet och full intensitet i skidåkningen ut ur skjutstadion. Accelerationen måste vara enorm.
Ett vanligt problem är att idrottare inte klarar av att äta tillräckligt med kalorier. Här kan säkert energipackad mat som rent fett underlätta intaget av energi. Lär man sig att koppla bort mättnadssignalerna från fett är det bara till att skyffla på.
Självklart har en LCHF-kost en stor fördel för personer med intolerans mot gluten. Indirekt kan en glutenintolerans också slå mot mjölksockret.
....fast jag skulle äta ris och potatismos istället:D
När jag läte Expressens artikel så tänkte jag direkt att deras källa troligen är Kostdoktorn.se eller nått mail från Frank Nilsson. Det finns ju inget nytt i deras artikel förutom citatet som Mikaelj har markerat. Det borde ju inte vara så svårt att få en intervju med honom.
Fast å andra sidan så kanske han har blivit hjärntvättad av Frank Nilssons skitsnack och går runt och tror att han är naturligt dopad :) Då kan man förstå att han inte vill dela med sig av sin "hemlighet".
Sen kan det ju också gå till som det så ofta gör inom byggarbranchen. Folk gör reklam för produkter och upplägg som de inte följer. Nä, ordentlig information eftersökes.
Intressant att notera är att Ferry var på 10 plats när det gäller själva skidåkningen igår. Bra presterat med tanke på att han inte fått världens bästa återhämtning mellan loppen:
BJOERNDALEN Ole Einar 46.32
SUMANN Christoph 47.04
SVENDSEN Emil Hegle 47.22
EDER Simon 47.41
SIKORA Tomasz 47.43
FOURCADE Martin 47.55
TCHEREZOV Ivan 47.56
LANDERTINGER Dominik 48.00
USTYUGOV Evgeny 48.11
FERRY Bjorn 48.16
Nitrometan
2010-02-19, 14:31
Anekdotisk bevisning är inte samma sak som anekdotisk bevisning enligt A. Dahlqvist:
Dietisternas kartläggning av LCHF-ätare finns nu på DRF:s hemsida.
Det handlar alltså om enstaka personer som blivit sjuka under det att de åt LCHF-kost, och några som fått stegrade blodfetter, utan tillkomst av sjukdomssymtom.
Detta har ingenting att göra med vetenskaplig metodik, utan är några exempel på anekdotisk evidens, helt utan vetenskapligt värde.
Våra fallrapporter från personer som fått hälsovinster av LCHF kan räknas i tusental, och det blir en helt annan erfarenhetsmassa än dietisternas insamling av enstaka fall.
Här är dietisternas rapport som hon pratar om (pdf): http://www.drf.nu/nyheter/LCHF_artikel_20100217.pdf
Doctor Snuggles
2010-02-19, 14:42
Anekdotisk bevisning är inte samma sak som anekdotisk bevisning enligt A. Dahlqvist:
Här är dietisternas rapport som hon pratar om (pdf): http://www.drf.nu/nyheter/LCHF_artikel_20100217.pdf
Nja, hon har ju en poäng; antalet anekdoter har betydelse, även om deras värde fortfarande är rätt lågt på bevisskalan.
Tillräckligt många anekdoter så brukar det kallas "klinisk erfarenhet". :D
Doctor Snuggles
2010-02-19, 15:25
Underskatta inte suggestion och placebo. Varför skulle annars folk tro på denna hokuspokus: http://www.powerbalance.net/ t.ex.
Men klinisk erfarenhet är bättre än ingen - den är oftast ett bra startskott för faktisk forskning.
Nitrometan
2010-02-19, 15:25
Nja, hon har ju en poäng; antalet anekdoter har betydelse, även om deras värde fortfarande är rätt lågt på bevisskalan.
Viss betydelse. Det är ju fortfarande okontrollerade fallbeskrivningar. Även om de är många.
Ett kliniskt försök är kontrollerat och har ett helt annat bevisvärde.
Doctor Snuggles
2010-02-19, 15:31
Viss betydelse. Det är ju fortfarande okontrollerade fallbeskrivningar. Även om de är många.
Ett kliniskt försök är kontrollerat och har ett helt annat bevisvärde.
Jaja, hon överdriver förstås deras värde. Jag tror för övrigt det rituella och sektmentaliteten kring många nya dieter har en stark placeboeffekt, vilket är varför dieter som till slut (eller t.o.m. från början) visar sig vara varken bättre, eller t.o.m. sämre, än en vanlig diet ökar i popularitet såpass mycket under en kort period. Sen finns det förstås andra faktorer.
Torkelll
2010-02-19, 15:59
Jag tror inte att ferry äter en kost snål på kolhydrater. Det var ju ett reportage på sporten för inte så länge sen, om carl johan bergman i och för sig, som hade ätit mindre kolhydrater pga av att han har en känslig mage. När säsongen började var han långt ner i resultatlistan, och långt efter i åkningen. Han började äta mer kolhydrater, och farten blev bättre. Hur som helst, inför ett lopp så lassar dom nog på ordentligt, men det är ju en annan femma hur dom gör under träning, men det känns som att det skulle bli tufft med pichlers fakirträning och inga kolhydrater:D
http://svtplay.se/v/1864596/skidskytte/bergman_laddar_med_matlagning?sb,k126891,10,f,-1
Jag tror för övrigt det rituella och sektmentaliteten kring många nya dieter har en stark placeboeffekt, vilket är varför dieter som till slut (eller t.o.m. från början) visar sig vara varken bättre, eller t.o.m. sämre, än en vanlig diet ökar i popularitet såpass mycket under en kort period.
Jag undrar om det inte även finns undersökningar som antyder att just betydelsen av att vidta en åtgärd kan vara större än betydelsen av åtgärden i sig. Det brukar förklaras med vikten av att uppleva att man har kontroll över sitt liv och liknande. Jag vill f.ö. alls inte dissa klinisk erfarenhet; iakttagelser från en kliniker som jobbat länge (och som är tillräckligt observant) kan säga väldigt mycket om hur något faktiskt ser ut/förhåller sig "i verkligheten". Ett problemet med kliniska studier är och förblir ju just att det är väldigt svårt att studera något som beror av fler faktorer än en. Man gör vad man kan i form av att renodla grupper, justera för olika saker när man beräknar etc., men det är likafullt svårt att studera multifaktoriella fenomen.
Ang. Björn Ferry och LCHF tycker jag att det kan vara bra att ha i minnet att det är ganska stor skillnad mellan person och person när man pratar om "mycket" och "lite" (t.ex. fett eller kolhydrater). Femton energiprocent kolhydrater, t.ex. är ju ganska mycket mer för Ferry än för Bantarbritta, vars hela dagsranson (lätt överdrivet) är typ ett mellanmål för skidskytten.
Torkelll
2010-02-20, 13:24
Jo det håller jag med om. Men under tävlingssäsong blir det inte mycket kolhydrater i så fall. Dom kanske äter 5000 kcal på en dag (gissning), medans kanske 7000-8000 när dom träna som tuffast. 15% av 5000 bli ju bara 750 kcal från kolhydrater, och det är inte mycke för en skidskytt. Nåväl, os guld blev det hur som helst
Låt oss spara på konspirationsteorierna. Det är ganska ovanligt att man genomför studier med mänskliga försöksobjekt där man matar dem med högre doser av något man förväntar sig negativa effekter av, på det sätt man gör med försöksdjur.
Tydligen inte:
Hej! Jag var på en öppen föreläsning med professor Olle Wiklund i går 23 feb, anordnad av Sahlgrenskas Center for Cardiovascular and Metabolic Research
Där fick vi lära oss att mättat fett ökar kolesterolet som i sin tur ger hjärt-och kärlsjukdomar och för tidig död. Men statiner hjälper.
Som stöd för sin tes framhölls Framingham studien och den stackars kaninen som matades med kolesterol någon gång på 50-talet.
Nitrometan
2010-02-23, 14:01
Låt oss spara på konspirationsteorierna. Det är ganska ovanligt att man genomför studier med mänskliga försöksobjekt där man matar dem med högre doser av något man förväntar sig negativa effekter av, på det sätt man gör med försöksdjur.
Tydligen inte:
Hej! Jag var på en öppen föreläsning med professor Olle Wiklund i går 23 feb, anordnad av Sahlgrenskas Center for Cardiovascular and Metabolic Research
Där fick vi lära oss att mättat fett ökar kolesterolet som i sin tur ger hjärt-och kärlsjukdomar och för tidig död. Men statiner hjälper.
Som stöd för sin tes framhölls Framingham studien och den stackars kaninen som matades med kolesterol någon gång på 50-talet.
Där ser jag bara en kanin. Inga mänskliga försökspersoner. Eller?
"Låt oss spara på konspirationsteorierna" var min vinkel.
"I högre doser än vad någon förväntar sig" är inte sant, eftersom kaniner helt saknar förmågan att metabolisera dietärt kolesterol. Förväntad dos är 0, därav inte överförbart.
Ang. Björn Ferry och LCHF tycker jag att det kan vara bra att ha i minnet att det är ganska stor skillnad mellan person och person när man pratar om "mycket" och "lite" (t.ex. fett eller kolhydrater). Femton energiprocent kolhydrater, t.ex. är ju ganska mycket mer för Ferry än för Bantarbritta, vars hela dagsranson (lätt överdrivet) är typ ett mellanmål för skidskytten.
Jag håller med. Jag har också svårt att se Ferry på LCHF om det inte är en Colting-variant. Men så svårt bör det inte vara att få reda på svaret tycker jag.
Bra mot stress är det också! http://www2.newsadvance.com/lna/lifestyles/food_cooking/article/study_says_atkins-type_diets_may_reduce_stress/20781/
The problem is not the fat they eat, it’s the fat mixed with the sugary simple carbohydrates, Diamond said. Cutting way down on the carbohydrates might make it easier for them to get off the couch and face the world.
“The key is the very low carbs,“ he said. “It’s neuroprotective.“
The more serious implications are for people who suffer from serious anxiety. Much of Diamond’s previous research has focused on post-traumatic stress.
“This may be the PTSD diet,“ he said.
It’s not going to make the stress go away, he said, but it could boost someone’s ability to cope with that stress.
jacklemmon
2010-02-24, 15:25
Jag lider av mild bulimi och har hört att LCHF kan vara en bra lindrande metod. Är det någon som har erfarenhet av det här och kan komma med synpunkter? Hittar mest information från Annika Dahlqvist och liknande rättshaverister när jag googlar, och det känns ju inte som världens mest pålitliga källa. :smash:
Jag lider av mild bulimi och har hört att LCHF kan vara en bra lindrande metod.
Jag ser inga fördelar med den här typen av dieter jämfört med någon annan vid bulimi och det finns troligen en risk med att börja utesluta livsmedel och livsmedelsgrupper.
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=4aaf63b7-a56f-40ba-a1d1-79a67c663ef9
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=75a1da11-bb6b-4b00-8d6e-564e595fc96e
jacklemmon
2010-02-24, 15:52
Åsikterna går isär, med andra ord. Hm. Finns det studier på det?
Funderar på att köra någon vecka eller två för att se hur det känns. Egentligen vill jag kunna äta vad som helst utan att få ångest, även kolhydrater, men det här kanske är ett bra sätt att sluta hetsäta på. Då jag även lider av depression och äter SSRI är jag emellertid lite orolig för hur det kommer att se ut på det mentala planet. Serotoninnivån borde väl sjunka utan kolhydrater?
"Låt oss spara på konspirationsteorierna" var min vinkel.
"I högre doser än vad någon förväntar sig" är inte sant, eftersom kaniner helt saknar förmågan att metabolisera dietärt kolesterol. Förväntad dos är 0, därav inte överförbart.
Förklara gärna hur du läser mitt inlägg. Om jag skall upprepa poängen igen: Man gör inte studier där man matar mänskliga försöksobjekt (=försökspersoner) med saker man tror skall ge dem allvarliga sjukdomar eller ha ihjäl dem. Försöksdjur matar man däremot med vad som helst, i vilka mängder som helst (s.k. titta-dom-dog-forskning). Det man vet, eller tror sig veta, om du trivs bättre med den formuleringen, om vad som är hälsosamt och inte för människa kommer från a) epistudier (samband mellan sjukdom/ohälsa och kost på befolkningsnivå), b) djurstudier, c) studier på människa där man är långt under de nivåer där man förväntar sig någon irreversibel alt. allvarlig skada. Jag förstår inte vart du vill komma.
Ang. posten ovan om bulimi säger jag som z_bumbi att jag anser det lämpligast att normalisera sitt ätande innan man börjar experimentera med specialdieter. Om du tittar i det forum som mikaelj länkar till valda delar av, så hittar du även trådar där personer som inte lyckas så bra med att bota hetsätning med LCHF skriver. Ätstörningar orsakas inte av att man äter fel, de orsakas av det som ligger bakom att man äter fel, och botas genom att man löser DET problemet. Överdramatisera inte sambandet mellan kolhydrater i kosten och serotonin. Går du på SSRI är effekten av dessa på din serotoninomsättning fett mycket större än den du får genom att trixa med kolhydratfördelningen.
Det man vet, eller tror sig veta, om du trivs bättre med den formuleringen, om vad som är hälsosamt och inte för människa kommer från a) epistudier (samband mellan sjukdom/ohälsa och kost på befolkningsnivå), b) djurstudier, c) studier på människa där man är långt under de nivåer där man förväntar sig någon irreversibel alt. allvarlig skada.
Resultaten om att kolesterol orsakar åderförkalkning drogs utifrån en kaninstudie, och föreläsaren använde denna studie för att peka på att kolesterol är farligt för människor. Trots att resultaten från kanin till människa inte är överförbara. Jag undrar alltså hur han tänkte när det användes som exempel.
Resultaten om att kolesterol orsakar åderförkalkning drogs utifrån en kaninstudie, och föreläsaren använde denna studie för att peka på att kolesterol är farligt för människor. Trots att resultaten från kanin till människa inte är genomförbara. Jag undrar alltså hur han tänkte när det användes som exempel.
Jag håller med om att det är ett konstigt exempel. Det hade varit snyggare att dra upp samband mellan kost och hjärt-kärlsjukdom från någon epistudie (det går säkert att hitta). Dåligt bakgrundsarbete.
Doctor Snuggles
2010-02-24, 16:44
Åsikterna går isär, med andra ord. Hm. Finns det studier på det?
Funderar på att köra någon vecka eller två för att se hur det känns. Egentligen vill jag kunna äta vad som helst utan att få ångest, även kolhydrater, men det här kanske är ett bra sätt att sluta hetsäta på. Då jag även lider av depression och äter SSRI är jag emellertid lite orolig för hur det kommer att se ut på det mentala planet. Serotoninnivån borde väl sjunka utan kolhydrater?
Det är svårt att säga. Studier pekar åt båda hållen, så antagligen är det en individuell fråga. Rent tekniskt sett så borde ju SSRI:t höja tillgängligt serotonin i vilket fall (eventuellt så behöver du öka dosen, det är en sak du får ta med din läkare om du vill pröva lchf), men du kan vara en av dem som är känslig för brist på kolhydrater. Iaf en studie på kvinnor med depressiva symptom visade att de mådde en aning sämre på lchf.
Googla på "low carb serotonin depression ssri" eller dyl.
Jag skulle tippa på att en "zone"-diet med mer jämn fördelning av makronutrienter vore bättre för din del, men det är bara en gissning.
Det är svårt att säga. Studier pekar åt båda hållen, så antagligen är det en individuell fråga.
Jag hittade inga studier där man undersökt bulimi och lchf så vad sökte du på?
Doctor Snuggles
2010-02-24, 17:39
Jag hittade inga studier där man undersökt bulimi och lchf så vad sökte du på?
Jag trodde det framgick att jag syftade på serotonin/depression-kopplingen, inte på bulemi specifikt.
Har man ett etabletarat bulimibeteende är nog den näringsmässiga sammansättningen hos det man hetsäter marginell när det gäller att uppnå "kicken" eller ångestlindringen beteendet syftar till, jämfört med effekten av att leva ut (tvångs-)beteendet. Man ser en ganska stor bredd när det gäller vilka livsmedel som hetsäts, betydligt större än vad den "klassiska" bilden av bulimikern som en tonårstjej som hetsäter limpmackor, spaghetti och glass ger vid handen.
Eftersom limpmackor ger kickar oavsett, kan man inte tänka sig att det är enklare att börja hetsäta det än något som inte ger såna kickar, typ väldigt fet mat? Lite som att låta bli alkohol helt istället för att bara dricka lite, som alkoholist.
Eftersom limpmackor ger kickar oavsett, kan man inte tänka sig att det är enklare att börja hetsäta det än något som inte ger såna kickar, typ väldigt fet mat? Lite som att låta bli alkohol helt istället för att bara dricka lite, som alkoholist.
Vafan. Bröd är astråkigt, det är ju det som de försöker mätta dig med innan den riktiga maten.
Hur som helst så skall man vara försiktig med "sanningar". Vad jag läst av intervjuer med bulimiker så är inte det helt ovanligt med fet glass, grädde, ostar, milkshake etc eftersom det är trevligt att spy upp. Deras logik är inte alltid ens egen logik.
Jo, naturligtvis. Jag utgick från mig själv och andra. Antar att det inte är helt tillämpbart i allmänhet, dock. Synd om dem. :-/
Jag tror att det ofta är så enkelt som att det man hetsäter i början av sin karriär är sådant man tycker är gott, och ofta sådan man upplever som lite "förbjudet". Exakt vad varierar nog från person till person, även om det visst är vanligt att man hetsäter mackor, kakor, glass och godis. Men det går inte att se det isolerat från det faktum att många som utvecklar bulimi gör det efter att tidigare ha bantat, och under långa perioder förbjudit sig just den sortens livsmedel. Ju längre man håller på, desto mer generaliserar det, och till slut kan man hetsäta väldigt märkliga saker. Sedan kan jag plusetta på Trance.
Däremot kan det inte nog understrykas att ätstörningar inte är något man utvecklar på grund av att man äter eller inte äter något visst livsmedel. Man löper inte större risk att drabbas av ätstörningar bara för att man gillar limpmackor.
jacklemmon
2010-02-24, 23:58
Knepigt, det här! Jag hetsäter främst kolhydrater (eller kolhydrater och fett i kombination), som bröd, bullar, pasta, godis och liknande. Huruvida det beror på att det är just kolhydrater eller på att det är sådant som jag vanligtvis "förbjuder" är dock svårt att avgöra, och det är ju på något sätt ganska avgörande för hur man kommer klara sig på LCHF.
Ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag om att en mellanväg, där tonvikt ligger på fett och protein men där ingen mat är bannlyst, är bäst. :)
Bakglädje med LCHF - baka utan socker och mjöl (http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=9789172411913) har kommit ut nu.
MeekGeek
2010-03-05, 11:36
Jag tycker det är trist att den stora majoriteten av LCHF-förespråkarna är konspirationsteoretiker som saknar grundläggande kunskaper i vetenskaplig metodik. Jag har avfärdat det hela flera gånger just eftersom när man tittat närmare på det, har man först och främst hittat påståenden i direkt konflikt med allt vad vetenskap heter; "Yeah right, ta den om tomten också". Det är lite som om Scientologerna skulle ha tagit fram relativitetsteorin. Det är ruskigt lätt att kasta ut barnet med badvattnen, även fast det är ett logisk fel att tillskriva en teoris kredibilitet utifrån de "auktoriteter" som förespråkar den.
Jag tycker det är trist att den stora majoriteten av LCHF-förespråkarna är konspirationsteoretiker som saknar grundläggande kunskaper i vetenskaplig metodik. Jag har avfärdat det hela flera gånger just eftersom när man tittat närmare på det, har man först och främst hittat påståenden i direkt konflikt med allt vad vetenskap heter; "Yeah right, ta den om tomten också". Det är lite som om Scientologerna skulle ha tagit fram relativitetsteorin. Det är ruskigt lätt att kasta ut barnet med badvattnen, även fast det är ett logisk fel att tillskriva en teoris kredibilitet utifrån de "auktoriteter" som förespråkar den.
Vad snackar du om egentligen?
”Två generationer svenskar har fått fel kostrekommendationer och har jagat fett i onödan. Det är dags att se över kostråden och basera dem på modern vetenskap.”
- Göran Berglund,
Professor i Internmedicin, Lund,
i DN december 2009
”Man har tjatat om lågfettskost i 30 år och så visar det sig vara helt fel! Det finns inget belagt samband mellan mättat fett och hjärtkärlsjukdom.”
- Fredrik Nyström
Professor i Internmedicin, Linköping
i Corren, september 2009
”Vi har underskattat riskerna med kolhydrater och överskattat farligheten med fett.”
- Johan Frostegård,
Professor Medicin KI,
i Expressen januari 2010
Från http://www.kostdoktorn.se/annu-en-professor-dags-att-satta-punkt
Vad snackar du om egentligen?
Från http://www.kostdoktorn.se/annu-en-professor-dags-att-satta-punkt
Hur är det ens relevant? Mättats fett farlighet är bara en liten del av alla de påståenden som görs av "rörelsen". Men även när det gällar mättat fett så är de enormt snabba att kasta ut kohort studier som skulle peka på mättat fetts farlighet medan kohortstudier som visar på kolhydraters farlighet visar absolut sanning.
Kostdoktorn håller Aftonbladet-klass när det gäller tolkningar av studier och vinkling av information, vilket är rätt synd eftersom han precis som Annika försöker trycka på att han som läkare har någon auktoritet inom området. Detta gör att folk faktiskt tror på det han skriver.
Trance, vad tycker du om den här? http://www.paleonu.com/panu-weblog/2009/8/29/the-pnu-mission.html
Eddie Vedder
2010-03-05, 14:44
Jag tycker det är trist att den stora majoriteten av LCHF-förespråkarna är konspirationsteoretiker som saknar grundläggande kunskaper i vetenskaplig metodik.
Om du nu har ett så välutvecklat kritiskt och vetenskapligt tänkande borde du veta bättre än att uttala dig om "majoriteten" baserat på den lilla klick som häver ur sig de värsta grodorna och skriker högst av alla.
I mina ögon känns majoriteten mer som vanligt folk som valt en diet. Vissa fastnar därför att de mår bra av det. Vissa får inte samma positiva erfarenheter och slutar antagligen.
Och så håller jag med Trance (som vanligt), visst finns överdrivna tolkningar och vissa fall av direkt ovetenskapliga uttalanden men mycket kritik är dock grundad och delas av vetenskapsmän. Lyssna på SR:s Vetenskapsradion från i tisdags t.ex.
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=3453112
Ja, det är mest bruket av ordet "konspirationsteoretiker" som jag tröttnat på. Det har blivit nåt slags modeord att använda om motståndarsidan och är ett sätt att förminska dom och får det se ut som dom är misslyckade, halvgalna rättshaverister som famlar i mörkret. Så är det inte alls, och oavsett vad man tycker om tex Kostdoktorn gör han ett bra jobb att sprida informationen, som ofta är byggd på vetenskapliga fakta. Sen att vissa debattörer har ett horn i sidan till honom är inget som bekymrar mig, det får stå för dem.
Trance, vad tycker du om den här? http://www.paleonu.com/panu-weblog/2009/8/29/the-pnu-mission.html
Inte läst den innan men den är säkert bra. Får läsa och återkomma.
Ja, det är mest bruket av ordet "konspirationsteoretiker" som jag tröttnat på. Det har blivit nåt slags modeord att använda om motståndarsidan och är ett sätt att förminska dom och får det se ut som dom är misslyckade, halvgalna rättshaverister som famlar i mörkret. Så är det inte alls, och oavsett vad man tycker om tex Kostdoktorn gör han ett bra jobb att sprida informationen, som ofta är byggd på vetenskapliga fakta. Sen att vissa debattörer har ett horn i sidan till honom är inget som bekymrar mig, det får stå för dem.
Det existerar ofta en konspiratorisk ådra hos många av profilerna inom svensk lchf-rörelse. Titta bara på hur retoriken går runt läkemedelsbolag, livsmedelsverket, brödlobbyn och hela etablissemanget som försöker tysta dessa modiga upprorsmän.
Han gör ett bra jobb med att sprida information precis som Aftonbladet gör ett bra jobb med att sprida information (tror det är Sveriges mest besökta sida) och precis som Aftonbladet så är den ofta baserad på fakta.
Problemet är att han gör allt för att få fram en viss poäng, oavsett vad studien säger. Han kan i en post nämna att studie X visar att fler hoppade av på "svältkosten" än lågkolhydrat men när sedan studier X2, X3, X4 visar motsatt resultat så nämns aldrig det i hans sammanfattningar.
Han kan beskriva att "svältkosten" är ett monumentalt misslyckande och lösryckt citera dietester som "erkänner" detta och sedan hänvisa till hur allt skulle bli bättre med lågkolhydrat och att det är vetenskapligt bevisat. Pekar man då ut att skillnaden generellt efter 1-2 år brukar vara runt 0-3 kilo (vilket inte är överdrivet mycket hos riktigt överviktiga) så är det detaljer och det viktigaste är att lågkolhydrat "vann". Kriterierna för lågkolhydrat ändras också beroende på resultat, är det ett dåligt så var det inte tillräckligt lite kolhydrater/mycket fett men är det ett bra så är inte gränsen lika viktig.
Han citerar ofta delar av studier som är till fördel för hans budskap men ignorerar saker som är dåliga, även om författarna direkt nämner lågkolhydrat. Detta gör att studien genom hans beskrivning rätt ofta kommer fram till något helt annat än vad faktiskt författarna av studien skriver.
Sedan så är det ofta han insinuerar saker för att hålla ryggen fri, t.ex. hans diagram över smörkonsumption och fetma eller liknande. Självklart vill han inte säga något specifikt men detta utan bara "väcka lite tankar".
Men han är säkert väldigt trevlig person och bra ledare. De flesta människor föredrar trots allt Aftonbladet över Nature.
Ja, det är mest bruket av ordet "konspirationsteoretiker" som jag tröttnat på. Det har blivit nåt slags modeord att använda om motståndarsidan och är ett sätt att förminska dom och får det se ut som dom är misslyckade, halvgalna rättshaverister som famlar i mörkret. Som man bäddar får man ligga. Annika Dahlqvist blev utnämnd till årets förvillare och istället för att försöka försvara sina påstående och diskutera punkterna kring varför hon fick utnämningen så skriver hon ett inlägg med titeln "VoF är en fascistisk förening" där hon berättar hur alla är emot henne och köpta av stora företag.
Jag skrev en recension av Frank Nilssons bok på min blogg och istället för att bemöta frågorna så började han slänga upp en massa konspirationsteorier och kalla mig för kolhydratskramare.
Listan kan göras hur lång som helst egentligen precis som Trance påpekar. Om LCHF-are inte vill att LCHF ska kopplas ihop med konspirationsteorier så får de helt enkelt sluta lyssna på de som slänger ur sig konspirationsteorier hela tiden. Det verkar ju dock snarare vara tvärt om, de som slänger ur sig konspirationsteorier blir mer och mer populära...
forslund
2010-03-31, 09:52
Lite anekdoter.
'Caveman Diet' growing followers
http://sports.espn.go.com/espn/page2/story?id=5021601
John Durant on the Caveman diet.
http://www.colbertnation.com/the-colbert-report-videos/263270/february-03-2010/john-durant
aftonbladet skriver om lchf och hjärtinfarkter idag.
Fettdoktorns diet ger hjärtinfarkter
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6878687.ab
Hon menar att dieten främst är farlig för de patienter som är sjuka – de som har haft en hjärtinfarkt, är hjärtopererade eller som har diabetes.
Jag som trodde att lågkolhydratkost var ett av de bästa sätten att behandla diabetes på? Där ser man. Man kanske får diabetes av LCHF också?
----
Ge oss hårda ändpunkter istället. Kolesterol är en dålig surrogatvariabel.
Läs High-Fat Ketogenic Diet to Control Seizures Is Safe Over Long Term, Study Suggests (http://www.sciencedaily.com/releases/2010/02/100216163531.htm)
Most patients' cholesterol levels go up while on the diet, but are believed to return to normal thereafter. The Hopkins study now confirms that this is the case.
"Most patients' cholesterol levels go up while on the diet, but are believed to return to normal thereafter."
Detta betyder alltså att kolesterolvärdena är höga så länge man är på dieten, men sjunker när man börjar äta "normal" mat istället.
King Grub
2010-03-31, 16:04
During interviews, none of the patients reported adverse cardiovascular side effects such as heart attacks
Deltagarna i den studien var i åldern 2 till 26. Då får man inga hjärtinfarkter av sin kost, oavsett hur den ser ut.
Jag som trodde att lågkolhydratkost var ett av de bästa sätten att behandla diabetes på? Där ser man. Man kanske får diabetes av LCHF också?
Om jag försöker gissa mig till vad de menar så antar jag att diabetes-patienter har redan höjd risk för vissa sjukdomar (hjärtproblem antar jag) och de anser att genom att höja vissa blodfetter så ökar risken än mer.
Ge oss hårda ändpunkter istället. Kolesterol är en dålig surrogatvariabel.
Läs High-Fat Ketogenic Diet to Control Seizures Is Safe Over Long Term, Study Suggests (http://www.sciencedaily.com/releases/2010/02/100216163531.htm)
Ja, det var väl ingen studie alls utan observationer av läkare. Något som man tycker max kan vara hypotesgrundande i detta fallet. Alltså att det kan vara värt att undersöka närmre med studier men som du påpekar så finns det redan ett gäng sådana.
Undra hur redan sjuka påverkas direkt vid bytet, har de har en förhöjd risk då?
Den här var det visst jag tänkte på: http://www.sciencedaily.com/releases/2008/08/080826190948.htm
Deltagarna i den studien var i åldern 2 till 26. Då får man inga hjärtinfarkter av sin kost, oavsett hur den ser ut.
Ingen har sagt något om hjärtinfarkt. Vad som påstods i AB var att lågkolhydratkots ger höga kolesterolvärden vilket automatiskt ger hjärtinfarkt.
Undra hur redan sjuka påverkas direkt vid bytet, har de har en förhöjd risk då?
Det har de nog oavsett kosthållning. Om CRP, TG och BG sjunker kanske det är en bra sak.
----
Är kolesterol en orsak eller ett symptom? Görs skillnad på sdLDL och icke-sdLDL?
Annika har verkligen chansen här och ändå gör hon bort sig så fullständigt
http://www.aftonbladet.se/debatt/article6878785.ab
Jag skummade bara igenom artikeln... men på vad sätt gjorde hon bort sig?
MeekGeek
2010-03-31, 18:02
Jag skummade bara igenom artikeln... men på vad sätt gjorde hon bort sig?
Hon avfärdar andras anekdotiska berättelser i egenskap av just anekdoter, samtidigt som hon själv stödjer sig på sina anekdoter. Dvs mäter olika personer efter olika måttstock.
"Om man ska ta reda på huruvida det är LCHF, med naturliga fetter – eller lågfettkost, med margariner - som ger högsta risken för hjärtinfarkt, måste man göra riktiga jämförande kontrollerade studier. Det är helt ovetenskapligt att ta ett enstaka exempel som bevis för något."
"Genom omfattande kommunikation via internet har vi fått många rapporter från personer som haft en eller flera tidigare hjärtinfarkter, men som inte fått flera sedan de övergick till LCHF."
Mycket underhållande.
Hon avfärdar andras anekdotiska berättelser i egenskap av just anekdoter, samtidigt som hon själv stödjer sig på sina anekdoter. Dvs mäter olika personer efter olika måttstock.
"Om man ska ta reda på huruvida det är LCHF, med naturliga fetter – eller lågfettkost, med margariner - som ger högsta risken för hjärtinfarkt, måste man göra riktiga jämförande kontrollerade studier. Det är helt ovetenskapligt att ta ett enstaka exempel som bevis för något."
"Genom omfattande kommunikation via internet har vi fått många rapporter från personer som haft en eller flera tidigare hjärtinfarkter, men som inte fått flera sedan de övergick till LCHF."
Även det här underhållande. Egentligen borde jag bli förbannad, men jag har slutat bli det av den däringa Dahlqvist. De som tar henne på allvar förtjänar det.
Arne Persson
2010-03-31, 20:59
Man avnjöt henne idag på radion där hon panikförsvarade sig och den fantastiska LCHF-metoden. Hon imponerade stort!:laugh:
Har jag förstått saken rätt nu?
Mättat fett är möjligen inte så farligt som man tidigare trott, kanske rentav nyttigt på vissa sätt.
Och sedan finns det ett gäng personer som tror att en extremitet åt det håller är extremt nyttig och bra ur alla hänseenden?
Mättat fett är möjligen inte så farligt som man tidigare trott, kanske rentav nyttigt på vissa sätt.
Ja.
Och sedan finns det ett gäng personer som tror att en extremitet åt det håller är extremt nyttig och bra ur alla hänseenden?
Det var en vinklad fråga. Den parallellen kan du lika gärna göra med att blodsockerhöjande kolhydrater skall utgöra 50-60E%.
(i en typisk lågkolhydratkost utgör mättat fett 25-35E%)
Jag har dessutom forskat lite på huruvida det är godare med mättat fett, och det visade sig att så är verkligen fallet. Godheten ökade med 30% ± 2% i gruppen mat som fick en extra dos mättat fett istället för olja.
Faktum är att bara för några år sedan innan fettdebatten tog fart på kolo så försökte jag få i mig mer fett från olja än de mättade varianterna som smör, men eftersom jag tycker de flesta oljor är svårt äckliga anammade jag snabbt de nya rönen och nu äter jag glatt mängder med Bregott och feta ostar.
Jag har dessutom forskat lite på huruvida det är godare med mättat fett, och det visade sig att så är verkligen fallet. Godheten ökade med 30% ± 2% i gruppen mat som fick en extra dos mättat fett istället för olja.
Faktum är att bara för några år sedan innan fettdebatten tog fart på kolo så försökte jag få i mig mer fett från olja än de mättade varianterna som smör, men eftersom jag tycker de flesta oljor är svårt äckliga anammade jag snabbt de nya rönen och nu äter jag glatt mängder med Bregott och feta ostar.
Men ändock vågar du inte TÄPPA kolisarna helt!
GÖRT!
Ja.
Det var en vinklad fråga. Den parallellen kan du lika gärna göra med att blodsockerhöjande kolhydrater skall utgöra 50-60E%.
(i en typisk lågkolhydratkost utgör mättat fett 25-35E%)
Okej.. Fast åtminstone jag kan nämna ett antal dåliga saker hos olika sorters kolhydrater. Kan du göra samma sak med mättat fett? Eller är det bara bra?
Okej.. Fast åtminstone jag kan nämna ett antal dåliga saker hos olika sorters kolhydrater. Kan du göra samma sak med mättat fett? Eller är det bara bra?
Det är energi... Palmitinsyra ger fysiologisk insulinresistens, men om du inte äter det kommer kroppen tillverka det själv.
Jag kan inte komma på några nackdelar med mättat fett.
malfunction
2010-04-01, 12:24
Det finns nog inget energigivande näringsämne (inkl olika fettsyror) som man bara kan hitta bra saker om. Mättat fett är verkligen inget undantag.
Jag håller med. Jag har också svårt att se Ferry på LCHF om det inte är en Colting-variant. Men så svårt bör det inte vara att få reda på svaret tycker jag.
Får se i hans nya kokbok:
Efter OS så får jag frågor om min kost varje dag. Jag äter ju minimalt med kolhydrater jämfört med andra idrottare. Det är häftigt att det går att vinna OS-guld på en sån kost. Boken kommer i januari!
http://www.bjornferry.com/Default.asp?oewcmd=45&mid=0&bid=60&pageid=29933&path=1698&pid=2497
Har jag förstått saken rätt nu?
De primära fettsyrorna som din egen kropp tillverkar är mättade så är tur det ;)
(från http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4297521&postcount=7)
Tack, är dock lite tveksam till att skippa t ex olivolja på basis av risk för högt omega6 intag.
Varför är du tveksam till det?
Ang. att lågintensiv "nötningsträning" som t ex jogging sliter på kroppen låter rimligt men att högintensiv intervallträning inte skulle göra det?
1h joggning mot 15 minuter intervall. Knän, senor, leder, etc. Dessutom är det själva spurtandet som är mest nyttigt för dig.
A1 beta-kasein, kopplat till hälsonackdelar antar jag? För såvitt jag sett finns det många hälsofördelar med t ex mjölk.
Ja. A2 verkar inte lika farligt, finns i get och ursprungsko.
En tveksamhet inför en sådan kost är ju om man tänker efter på de etiska och främst miljömässiga kostnaderna för samhället det skulle innebära då fler människor övergår till att i princip enbart äta kött och ägg? (Smör räknas som mjölkprodukt antar jag?)
Om man nu bara åt kött och ägg. Vilket man inte gör. Ägg har för övrigt en rätt låg miljöbelastningsfaktor.
Ser hellre en övergång till ökad "frökonsumption"
Är du en fågel?
Glömde fråga vad paleokosten tycker om nötter och grönsaker, "tillåtet"?
Läs http://paleonu.com/get-started
Nötter är omega-6-rikt, grönsaker är bra. Jag äter minst ett halvkilo gröna och gula saker om da'n.
Frumpish
2010-04-13, 13:02
Varför är du tveksam till det?
Har aldrig hört något om en skev fördelning med för hög halt omega 6 i just olivolja men det kanske ligger till så.
1h joggning mot 15 minuter intervall. Knän, senor, leder, etc. Dessutom är det själva spurtandet som är mest nyttigt för dig.
Hur vet man att det är själva spurtandet som är mest nyttigt?
(Jag tror säkert att det kan vara så men skulle gärna se något
Om man nu bara åt kött och ägg. Vilket man inte gör. Ägg har för övrigt en rätt låg miljöbelastningsfaktor.
Vad äter man förutom kött och ägg som innehåller energi? Grönsaker är good shit enligt många studier men väldigt energilöst, att ägg har en låg miljöbelastningsfaktor stämmer ju relativt kött men knappast relativt t ex potatis, ser dock inget fel med ägg annat än den etiska biten, näringsinnehållet är uber.
Är du en fågel?
Nej, ser inte vad det har med saken att göra, om vi skulle hitta någon form av gröda eller annat livsmedel och det visar sig i flertalet studier att vi har hittat det optimata livsmedlet för alla människor. Verkar det då smart att inte äta det bara pga. andra djur som inte är människor äter det livsmedlet? Ser inte logiken.
Nu vet jag inte om det finns några studier kring fröer och liknande men sett till näringsinnehållet ser det fint ut för en inom kost icke utbildad person.
Har aldrig hört något om en skev fördelning med för hög halt omega 6 i just olivolja men det kanske ligger till så.
Vad äter man förutom kött och ägg som innehåller energi?
Fett. Den allra största delen av energin (>60-70%) kommer från fett, rentav.
Eftersom det utgör en så stor del av ditt energiintag är det viktigt att du får i dig rätt sort, dvs mättat/enkelomättat och precis rätt mängd fleromättat. Om du äter växtfetter kan du inte undvika att få i dig för mycket.
Frumpish
2010-04-13, 13:09
Vad är det för fett vi pratar om? Kanske är lite lat som inte orkar ögna igenom tråden där frågan förmodligen redan besvarats men den är uppe i 140 sidor nu :D
Vad är det för fett vi pratar om?
Vanligtvis mejerifett och kokosfett. Mättat och enkelomättat, minimalt med omega-6. Jag uppskattar min egen konsumtion till 150-300g/dag.
http://kostdoktorn.se/mat
Hur vet man att det är själva spurtandet som är mest nyttigt?
Det vet man inte och det är lite svårt att få det till att snabba intervall är mindre slitigt än att springa i jämt tempo under en längre tid. Jag har inte heller någon aning om vad det har med paleo-diet att göra då bevisen för att människor från den tidsåldern skulle sputa mer än att röra sig under lång tid i lägre tempo är lite frånvarande. Det krävs t ex inte heller så mycket spurtande för att samla in växter och frön.
Nitrometan
2010-04-13, 13:25
Vanligtvis mejerifett
Men säger inte Kurt Harris:
12. Eliminera alla mjölkprodukter inklusive ost
http://www.paleonu.com/get-started
Hur hänger det ihop?
Nitrometan
2010-04-13, 13:28
Det vet man inte och det är lite svårt att få det till att snabba intervall är mindre slitigt än att springa i jämt tempo under en längre tid. Jag har inte heller någon aning om vad det har med paleo-diet att göra då bevisen för att människor från den tidsåldern skulle sputa mer än att röra sig under lång tid i lägre tempo är lite frånvarande. Det krävs t ex inte heller så mycket spurtande för att samla in växter och frön.
Och den typen av jägare människan troligtvis var på den tiden sprang antagligen långa sträckor för att trötta ut bytesdjur. Jämför med de folk i södra Afrika som lever på liknande sätt idag. Inte för att det betyder att den typen av aktivitet skulle vara bättre, bara att argumentet att det skulle vara mer "paleolitiskt" är svagt.
Men säger inte Kurt Harris:
http://www.paleonu.com/get-started
Hur hänger det ihop?
Se även motsättningen mellan punkt 2 och 12. Börja uppifrån och arbeta dig nedåt.
En förklaring till varför på http://www.paleonu.com/panu-weblog/2010/3/28/the-only-reasonable-paleo-principle.html
Nitrometan
2010-04-13, 13:58
En förklaring till varför på http://www.paleonu.com/panu-weblog/2010/3/28/the-only-reasonable-paleo-principle.html
Intressant text. Kanske något dogmatisk. Men intressant som sagt. Tack för länken.
It seems the “paleo” tag itself is becoming less and less useful (a separate blog post in that, I suppose) so I won’t waste much time arguing that butter is “paleo”.
It’s not.
Butter is Neolithic. Butter is one of many excellent Neolithic foods.
But isn’t Neolithic bad and Paleo good?
Han ser åtminstone själv att dogmatismen har sina problem.
Ja, Kurt Harris (samt Stephan - Whole Health Source och Pete - Hyperlipid) tycker jag är väldigt bra.
Frumpish
2010-04-13, 18:27
Men stenåldersmänniskan enligt paleo åt väl inte växter och frön :D
Sjukt intressant är det iaf, bara att vänta på mer forskning och i väntan får man väl prova själv vad man tycker fungerar bäst.
Anton Fräs
2010-04-13, 18:29
Det som irriterar mig och alltid gjort med debatt kring LCHF och högfettkost generellt är konstateranden om hur människosläktet åt för x antal år sedan, och hur naturligt det skulle vara att äta på det viset.
Att någonting är naturligt och därför bra, det argumentet för mig att rygga direkt. Det är mer eller mindre fullständigt oväsentligt vad man åt då och gällande vad som anses vara "naturligt." Ett argument utan kraft, men det återupprepas ständigt.
Frumpish
2010-04-13, 18:34
Agree Anton! Tycker även argumentet: "Vi är gjorda för att äta det" fallerar totalt då det faktiskt kan finnas saker vi absolut inte är gjorda för att äta (Jämför: antibiotika t ex) men likväl ger det oss väldigt stora hälsomässiga fördelar jämfört med att inte äta det.
Anton Fräs
2010-04-13, 18:38
Det förringar debatten och för diskussionen bort från sakfrågan i min mening helt enkelt :) Kul att någon håller med om detta.
Agree Anton! Tycker även argumentet: "Vi är gjorda för att äta det" fallerar totalt då det faktiskt kan finnas saker vi absolut inte är gjorda för att äta (Jämför: antibiotika t ex) men likväl ger det oss väldigt stora hälsomässiga fördelar jämfört med att inte äta det.
Även om jag håller med i sak så var din analogi tämligen dålig. Jag skulle undvika att använda den eftersom du i princip gör dig skyldig till en lika stor fördumning av debatten som de som pratar om hur stenåldersmän åt.
hejhopp79
2010-04-13, 22:08
Det som irriterar mig och alltid gjort med debatt kring LCHF och högfettkost generellt är konstateranden om hur människosläktet åt för x antal år sedan, och hur naturligt det skulle vara att äta på det viset.
Att någonting är naturligt och därför bra, det argumentet för mig att rygga direkt. Det är mer eller mindre fullständigt oväsentligt vad man åt då och gällande vad som anses vara "naturligt." Ett argument utan kraft, men det återupprepas ständigt.
Fast samtidigt orsakas ju många välfärdssjukdomar av vår moderna kosthållning, så egentligen fastnar du i semantik kring "naturlighet".
PaleoNu | The Only Reasonable Paleo Principle (http://www.paleonu.com/panu-weblog/2010/3/28/the-only-reasonable-paleo-principle.html)
Utdrag (läs dock hela)
My new principle or “paleolithic” principle, was just that if foods contribute to disease, it is unlikely (but not impossible) that the bad foods are what we have been eating a long time, and much more likely that they are something relatively new
So, the way I thought of it, a food being evolutionarily novel was a likely condition for it being an agent of disease, but that novelty was neither necessary nor sufficient for agent of disease status.
Anton Fräs
2010-04-14, 07:50
Fast samtidigt orsakas ju många välfärdssjukdomar av vår moderna kosthållning, så egentligen fastnar du i semantik kring "naturlighet".
Delar av vår moderna kost, ja. Våran mycket stillasittande livsstil är ju också att skylla på. Men problemet med naturlighet är vem avgör vad som är naturligt? Jag ville inte ge mig in på semantik egentligen, blir dock så frustrerad både i "fettdebatter" och debatter om E-nummer. Att detta argument kommer upp efter att man lagt fram vettiga argument och att folk samlas kring det som en rallyflag.
"Det är naturligt därför måste det ju va bra!!!1111"
MikaelJ: Läser det när jag kommer hem, hinner inte just nu.
hejhopp79
2010-04-14, 11:48
Delar av vår moderna kost, ja. Våran mycket stillasittande livsstil är ju också att skylla på. Men problemet med naturlighet är vem avgör vad som är naturligt? Jag ville inte ge mig in på semantik egentligen, blir dock så frustrerad både i "fettdebatter" och debatter om E-nummer. Att detta argument kommer upp efter att man lagt fram vettiga argument och att folk samlas kring det som en rallyflag.
MikaelJ: Läser det när jag kommer hem, hinner inte just nu.
Ja "naturlighet" är såklart ett knepigt ord, det håller jag med om. Jag tror man syftar på någon vag definition av ett urtillstånd där människor helt enkelt ofta hade en gynnsam kroppssammansättning och hjärt-kärlsjukdom inte existerade som begrepp. Dessutom tror nog många att vår kropp är skapad för denna naturliga kost eftersom den varit en stapelvara så länge och kanske till och med anpassats genetiskt till oss.
Personligen tror jag att samhället i stort skulle tjäna på att närma sig ett LCHF-kostupplägg, särskilt för alla dessa människor som knappt motionerar men ändå trycker i sig 500+ g kolhydrater om dagen, med feta såser osv.
Eddie Vedder
2010-04-14, 11:49
Precis, låt oss alla knapra rå cassava och välja den grönaste potatisen vi kan finna i affären och njuta av råa sojabönor. Naturligt och nyttigt.:D
Samma resonemang ogillar jag när man diskuterar EAA och kreatin också faktiskt. Nu finns ju ingen anledning att tro att varken den ena eller den andra är farlig om man doserar med sunt förnuft och är frisk. Men at säga "Det finns ju i kött" som motivering håller självklart inte.
stenbock
2010-05-05, 11:34
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/05/05/fettdiet-for-diabetiker-ka/index.xml
En korttidsstudie om LCHF och diabetes kom ut idag.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/05/05/fettdiet-for-diabetiker-ka/index.xml
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=147955
Eddie Vedder
2010-05-05, 11:43
Vad menar du med "korttidsstudie"? SBU-rapporten är ju en stor litteraturöversikt.
stenbock
2010-05-05, 12:53
Lät som det var en korttidsstudie i sista meningen i artikeln.
Såg inte att nån skapade en ny tråd just idag :)
Jojje Karlsson om lågkolhydratkost: http://www.runnersworld.se/blogs/triathleten/1108.htm
Vad jag noterat:
1. Tredje dagen var jag fri. Då upplevde jag att sötsuget och kolhydratsuget var borta.
2. Jag är inte sugen på socker längre.
3. Jag tänker annorlunda gällande snacks. Jag kan tänka mig att äta rå oxfilé som mellanmål.
4. Jag har svårt att hänga med när pulsen går över 150. Då känns det som det går på rött. Helt annorlunda när jag är sockerstinn. Då kan jag bara trycka på. Men det händer inte riktigt med denna typen av kost.
5. Jag känner mig lätt men inte utsvulten.
Kommer jag fortsätta? - Ja, jag tror jag ska köra på detta i några månader nu och se vad som händer.
En tanke, någon mer som har insett bearnaise-funktion vid denna kost? Gjort på rapsolja och väljer man rätt så är det inte en massa socker och artifficiella tillsatser. Riktigt trevligt med en avokado, köttbit och en klick bea. Får maten till en annan nivå, tyckte att det var så sjukt tråkigt att inte kunna äta god LCHF.
hejhopp79
2010-05-09, 21:25
En fråga om LCHF/Panu: Om man inte käkar ägg och vill följa Kurt Harris råd något sånär, vad kan man exempelvis äta istället till frukost.
Jag funderar på att eliminera gluten och laktos/mjölkprodukter från kosten och är på väldigt god väg. Mitt huvudmål efter träning blir ofta quinoa med kyckling, lax eller räkor. Jag gillar tanken på att äta 2 mål per dag, dvs frukost och efter träning. Spelar vassle stor roll efter träning om jag äter en stor portion quinoa och kyckling inom 45 min efter avslutat pass?
Vad man man käka för vettigt till frukost om man skippar gluten/laktos och ägg?
eriksvensson
2010-05-09, 21:27
Kött? Åt fläskfilé från igår till frukost, du kan äta precis vad du vill (t.ex. kycklingfilé eller lax i någon fin sås.) :)
Erik
Vad Erik skrev.
Eller skippa frukosten. Jag är mätt från middagen dagen efter.
hejhopp79
2010-05-09, 21:29
Kött? Åt fläskfilé från igår till frukost, du kan äta precis vad du vill (t.ex. kycklingfilé eller lax i någon fin sås.) :)
Erik
Jo det är visserligen helt sant. Jag är väl bara inskränkt i mitt tänk om hur frukost "ska" se ut. Funderar på makrill i tomatsås med något till nu. Men ja, du har rätt, vad som helst fungerar ju.
eriksvensson
2010-05-09, 21:32
Jo det är visserligen helt sant. Jag är väl bara inskränkt i mitt tänk om hur frukost "ska" se ut. Funderar på makrill i tomatsås med något till nu. Men ja, du har rätt, vad som helst fungerar ju.
Det är bara att glömma vid LCHF, där man äter världens konstigaste frukostar som består av allt från oxfilé till köttfärssås. Visst är det konstigt i början eller om någon frågar vad man äter till frukost, men det släpper med tiden.
Erik
hejhopp79
2010-05-09, 21:34
Det är bara att glömma vid LCHF, där man äter världens konstigaste frukostar som består av allt från oxfilé till köttfärssås. Visst är det konstigt i början eller om någon frågar vad man äter till frukost, men det släpper med tiden.
Erik
Japp, ska försöka mig på något annorlunda till frukost.
eriksvensson
2010-05-09, 21:45
Och orkar du inte laga mat kan man äta vissa saker kallt, salami är inte helt fel att börja dagen med (eller ost om du inte hade laktosproblem..)
Erik
hejhopp79
2010-05-09, 21:54
Och orkar du inte laga mat kan man äta vissa saker kallt, salami är inte helt fel att börja dagen med (eller ost om du inte hade laktosproblem..)
Erik
Salami innehåller väl dock en massa tillsatser? Tänker på något färgämne som ofta finns i korv som inte verkar helt nyttigt.
Konserveringsmedlet E250?
hejhopp79
2010-05-09, 22:37
Konserveringsmedlet E250?
Kan vara det jag tänkte på ja.
Men det här med att träna på tom mage känns lite tveksamt. Eftersom jag tränar tidigt på dagen känns det lite dumt att först äta frukost och sedan äta igen efter träning 3 timmar senare och sedan inte äta förräns nästa morgon igen?
eriksvensson
2010-05-09, 22:40
Det går fint, har provat att träna på fastande mage ca 18 timmar efter det senaste målet (periodisk fasta+LCHF.) Se bara till att äta efteråt så är du 'good to go!' :)
Erik
hejhopp79
2010-05-09, 22:41
Det går fint, har provat att träna på fastande mage ca 18 timmar efter det senaste målet (periodisk fasta+LCHF.) Se bara till att äta efteråt så är du 'good to go!' :)
Erik
Trevligt, ska testa det då =)
Men det jag tänkte på också, behöver jag vassle om jag käkar direkt efter träning? Blir det stor skillnad i effekt osv?
Vassle och EAA är snabbt protein. Det ökar muskelproteinsyntesen, och i studier har det säkert även på lång sikt visats ge högre muskelökningar än långsammare protein.
hejhopp79
2010-05-09, 22:57
Vassle och EAA är snabbt protein. Det ökar muskelproteinsyntesen, och i studier har det säkert även på lång sikt visats ge högre muskelökningar än långsammare protein.
Finns det något snabbt protein som inte är vassle eller EAA då?
Magert vältuggat kött, har jag för mig.
hejhopp79
2010-05-09, 23:06
Magert vältuggat kött, har jag för mig.
Vad snackar vi för kött och hur magert? Mager nötfärs?
Vad snackar vi för kött och hur magert? Mager nötfärs?
Vet inte. Troligtvis så nära fettfritt som möjligt.
Jag hade köpt EAA istället. Mindre pill.
hejhopp79
2010-05-09, 23:16
Vet inte. Troligtvis så nära fettfritt som möjligt.
Jag hade köpt EAA istället. Mindre pill.
Mm jo jag vet jag har provat EAA, men blev yr av skiten. Dessutom gillar jag inte tanken på att stoppa i mig aminosyror i fri form för det är inte helt ologiskt att tro att de kan påverka hjärnan på olika sätt som vi inte har koll på.
Hursomhelst kör jag good old vassle för tillfället.
Eddie Vedder
2010-05-10, 06:15
Dessutom gillar jag inte tanken på att stoppa i mig aminosyror i fri form för det är inte helt ologiskt att tro att de kan påverka hjärnan på olika sätt som vi inte har koll på.
Jag har svårt se just det logiska i att det skulle påverka hjärnan negativt. Jag säger ju inte att det är otänkbart men jag är inte kunnig nog för att se hur det rent logiskt skulle kunna skada.
Jag är seriöst intresserad så du får gärna förklara om du orkar. :)
För övrigt åt jag precis en stor bit entrecote till frukost, där har du ett tips.:thumbup:
Aminosyror och aminer som passerar över blod-hjärnbarriären är väl undersökta. Håller du dig till rekommenderade doser ska det inte vara några problem.
Glutaminsyra som är mest känd för lite udda effekter finns inte ens med i EAA. Tryptofan som är kopplad till serotonin skulle kunna påverka vid extrema doser.
(eller ost om du inte hade laktosproblem..)
Erik
Hårdost funkar bra. Ingen laktos att tala om.
Grandmaster
2010-05-10, 16:15
Jaså?
Aminosyror och aminer som passerar över blod-hjärnbarriären är väl undersökta. Håller du dig till rekommenderade doser ska det inte vara några problem.
Glutaminsyra som är mest känd för lite udda effekter finns inte ens med i EAA. Tryptofan som är kopplad till serotonin skulle kunna påverka vid extrema doser.
Tryptofan hittar man knappt i EAA produkter.
Visste inte det.
Rätt klart, eftersom rent tryptofan inte får säljas i USA ( tror jag ) pga just effekten på serotoninet.
Visste inte det.
Rätt klart, eftersom rent tryptofan inte får säljas i USA ( tror jag ) pga just effekten på serotoninet.
Tror att jag såg tryptofan på hyllorna i USA när jag var där för ett år sen.
Dock har vi egna regler här i svedala:
[4830] Läkemedelsverkets fskr (LVFS 1995:9) om tillämpning av
läkemedelslagen (1992:859) på vissa varor
...
4. alla former av aminosyran L-tryptofan, om den inte ingår naturligt i protein
eller i sådant livsmedel som avses i 20 § livsmedelslagen (1971:511) och inte heller i
sådant djurfoder som avses i EG-kommissionens direktiv 94/39/EG,
...
Men det kan vara något med fritt tryptofan i USA med, då de flesta EAA-studier inte har med denna EAA.
Jaså?
Vilken bit var jasså?
hejhopp79
2010-05-10, 19:19
Jag har svårt se just det logiska i att det skulle påverka hjärnan negativt. Jag säger ju inte att det är otänkbart men jag är inte kunnig nog för att se hur det rent logiskt skulle kunna skada.
Jag är seriöst intresserad så du får gärna förklara om du orkar. :)
För övrigt åt jag precis en stor bit entrecote till frukost, där har du ett tips.:thumbup:
Well, jag läste en sammanfattning om forskning kring fria aminosyror i hjärnan som jag tror ligger någonstans i EAA-tråden. Ska se om jag kan hitta den sen. Hursomhelst står det klart och tydligt där att signalsubstanserna påverkas direkt av de fria aminosyrorna, då t ex Phenylalanine skapar dopamin > noradrenalin/adrenalin. Upptaget av phenylalanine tävlar också med upptaget av tryptofan i hjärnan vilket kan resultera i lägre halter av serotonin, vilket såklart teoretiskt sett kan leda till ångest/depression/whatever. Vilka halter det är fråga om och hur mycket är svårt att säga, då jag inte har det svart på vitt, men i artikeln i fråga nämndes att det är betydande påverkan vill jag minnas.
Att tillföra kroppen ämnen som direkt kan påverka signalsubstanserna på det sätt som EAA i fri form, ska man nog vara lite försiktig med för effekterna kan vara subtila och svåra att förutse. Höjningar av dopamin > noradr/adr skapar ofta en lika stor sänkning av serotonin (och vice versa) dessutom då dessa har ett slags see-saw förhållande. Ett överskott av stresshormoner på bekostnad av serotonin kan orsaka stress-symptom av varierande grad.
Som sagt, vilka mängder och hur står påverkan det är remains to be seen antar jag.
Haha, tack för tipset. Det ska bli min lyxfrulle på helgen :)
Vilken bit var jasså?
EAA är inte protein och jag tror inte det har visats ge högre muskelökningar på lång sikt.
hejhopp79
2010-05-10, 19:25
Visste inte det.
Tror den restriktionen släppts faktiskt. Det berodde dessutom på en förgiftad batch för ett antal år sedan om jag inte minns fel, men det verkar vara utrett. Annars är 5-HTP en mer populär variant som ju som bekant är 5-hydroxytryptofan och ligger mellan tryptofan och serotonin kemiskt sett. Den tar sig lättare genom blod-hjärn barriären och omvandlas i hög grad till serotonin förutsatt att B6 och Magnesium finns att tillgå.
Den får dessutom säljas i Sverige (något som tidigare varit förbjudet tror jag). G.varuhuset har iaf 5-HTP på sin site och jag köpte det av dem för att testa effekten. Klart märkbart, bra sömn etc.
EAA är inte protein och jag tror inte det har visats ge högre muskelökningar på lång sikt.
"säkert" - jag var inte säker om lång sikt.
Jag tänkte på en tabell med upptaghastighet och MPS för olika sorts mat, där lättuggat kött var nära EAA. JAg kan också ha mints fel.
Eddie Vedder
2010-05-11, 06:39
"säkert" - jag var inte säker om lång sikt.
Jag tänkte på en tabell med upptaghastighet och MPS för olika sorts mat, där lättuggat kött var nära EAA. JAg kan också ha mints fel.
Om jag förstår Grandmaster rätt så gäller hans "Jasså?" ditt påstående om att studier har visat att EAA och vassle ger bättre muskelökningar på sikt. För några sådana studier finns ju inte.
Det är bara akuta mätningar det är frågan om, oftast i väldigt onaturliga sammanhang dessutom. De akuta effekterna kan man ju sedan tolka och diskutera som fördelar även på längre sikt men något egentligt bevis för det finns inte.
Jojje Karlsson om lågkolhydratkost: http://www.runnersworld.se/blogs/triathleten/1108.htm
Svårt att hänga med redan vid 150 i puls, det var lågt.
Undra hur det går vid intensiva pass, måste vara sjukt jobbigt.
WHITEFOLKS
2010-05-11, 11:14
Var intressant med hans första dag där, "prolog 1".
Enligt honom "en dag i princip utan kolhydrater". Då var det ändå 5 bananer, 2 äpplen, pannkakor, potatis osv :D
Ola Wallengren
2010-05-11, 11:15
Var intressant med hans första dag där, "prolog 1".
Enligt honom "en dag i princip utan kolhydrater". Då var det ändå 5 bananer, 2 äpplen, pannkakor, potatis osv :D
Vilket illusterar ganska väl varför anekdoter är rätt värdelösa.
WHITEFOLKS
2010-05-11, 11:18
Jo absolut.
Största problemet med hans experiment var nog att han
1. gick in i "övergången" samtidigt som han höjde träningsnivån markant (antar att han tränade mer på lägret än annars
2. Han inte var särskilt låg på kolhydrater och säkert åt "fel sort" (vad nu det är).
Skulle vara intressant att se vad en dag innehåller för Ferry.
hejhopp79
2010-05-11, 13:42
Jag ligger nu på c:a 100 g kolhydrater max om dagen och kanske 140 g fett och resten protein. Blir jag lättare fet om jag höjer fettet i kosten fastän jag har kvar kolhydrater? Blir lite orolig för det då många säger att man bara ska äta 1 g fett/kg kroppsvikt när man deffar. Förvirrande
WHITEFOLKS
2010-05-11, 14:28
Det är en rekommendation för att få i sig en bra mängd men det är mest menat som ett riktmedel och då främst som "minimum" (även om minimum är bra mycket lägre).
Att äta mer fett än så är inga problem så länge du hamnar på det underskott du vill och känner att du får tillräckligt med kolhydrater för att du ska fungera bra.
Eddie Vedder
2010-05-11, 14:56
Blir lite orolig för det då många säger att man bara ska äta 1 g fett/kg kroppsvikt när man deffar.
Den siffran är varken huggen i sten eller har med deff i sig att göra. Det är bara en siffra som känns rimlig ur hälsoaspekt för de flesta.
Oavsett om det är en bulk med 3000 kcal eller en deff med 2000 kcal och oavsett om individen kör på jättehögt proteinintag eller normalhögt proteinintag, lågt eller moderat kolhydratintag etc.
Den är lika generell som -500 kcal per dag som också bara är en allmänt förekommande siffra men som inte på något sätt är "den bästa".
Jag deffar bäst på 100-150g fett/dag!
hejhopp79
2010-05-11, 15:56
Den siffran är varken huggen i sten eller har med deff i sig att göra. Det är bara en siffra som känns rimlig ur hälsoaspekt för de flesta.
Oavsett om det är en bulk med 3000 kcal eller en deff med 2000 kcal och oavsett om individen kör på jättehögt proteinintag eller normalhögt proteinintag, lågt eller moderat kolhydratintag etc.
Den är lika generell som -500 kcal per dag som också bara är en allmänt förekommande siffra men som inte på något sätt är "den bästa".
Alright, misstänkte att det låg till så. Med andra ord kan fortsätta käka mina 150 g fett/180-200 g protein/100 g kolisar per dag? (ungefär)
Eddie Vedder
2010-05-11, 15:57
Alright, misstänkte att det låg till så. Med andra ord kan fortsätta käka mina 150 g fett/180-200 g protein/100 g kolisar per dag? (ungefär)
Ja absolut.
hejhopp79
2010-05-11, 15:58
Jag deffar bäst på 100-150g fett/dag!
Ja, en sak jag märker direkt är hur mycket mindre hungrig jag blir, det kurrar inte i magen längre när jag druckit 2 dl grädde till frukost för 5 timmar sedan och precis kommit hem från träning. Intressant.
Dessutom kör jag mina 100 kolisar efter träning som återhämtning eftersom jag tränar ganska ofta och mår hyffsat på den nivån. Äter jag ännu mindre kolhydrater kommer jag lida pin.
Rumble77
2010-05-11, 22:15
Är det på nåt sätt dåligt/farligt att kombinera ett högt fettintag med ett större intag av kolhydrater/protein?
Ungefär som den föregående talaren. Låt säga att jag vill äta 150-200 gram fett, 150-180 gram protein och 200 gram kolisar. Nu är ju inte det direkt lchf men hoppas det går bra att fråga här ändå.
Är det på nåt sätt dåligt/farligt att kombinera ett högt fettintag med ett större intag av kolhydrater/protein?
Ungefär som den föregående talaren. Låt säga att jag vill äta 150-200 gram fett, 150-180 gram protein och 200 gram kolisar. Nu är ju inte det direkt lchf men hoppas det går bra att fråga här ändå.
Det där ligger väldigt nära vad genomsnittssvensken äter idag. Lite mer protein än vanligt bara. Klart det inte är farligt.
Hur sköter ni som äter efter LCHF fiberintaget, blir ni inte dåliga i magen pga lite fiber?
Hur sköter ni som äter efter LCHF fiberintaget, blir ni inte dåliga i magen pga lite fiber?
När jag körde LCHF så var jag aldrig lös/hård i magen eller liknande, att ta bort kolhydraterna för mig var gudomligt för min mage :cool:
eriksvensson
2010-06-01, 11:50
När jag körde LCHF så var jag aldrig lös/hård i magen eller liknande, att ta bort kolhydraterna för mig var gudomligt för min mage :cool:
Samma här! Knappt ätit några fibrer på evigheter, har dock beställt fibertillskott som jag ska prova, se om man mår bättre/sämre av det (har absolut inga problem utan fibrer men har hört rykten om att man behöver lite fibrer så...)
Erik
Långdistansaren Rasmus Carlsson skriver:
LCHF - Kuta utan kolhydrater (http://blogg.sydsvenskan.se/broloppet/2010/06/09/lchf-kuta-utan-kolhydrater/)
Det tog någon månad för kroppen att ställa om sig, och under tiden var varken prestationen eller humöret på topp, men snart därefter och fortfarande ett par år senare märker jag en påtaglig skillnad jämfört med tidigare. Uthålligheten har faktiskt blivit bättre; jag orkar springa mer; jag är rent allmänt piggare; jag får inget blodsockerfall efter lunchen och sockersuget är nästan helt borta.
Anton Fräs
2010-06-12, 09:30
"För den som är överviktig ska detta också vara ett utmärkt sätt att hålla figuren. Man blir nämligen inte fet av fett, utan av kolhydrater. När man äter kolhydrater (socker) utsöndras hormonet insulin som hindrar att blodsockret höjs för mycket. Insulin gör två saker: lagrar in energi i form av fett och motverkar fettförbränning. Sådan är teorin."
från samma blogg..
Anekdoter säger väldigt väldigt lite.
RebelYell
2010-06-12, 09:31
Om man nu kan definiera 4:59 på ett marathon som att "springa"...
Ajdå. Där skjöt jag mig i foten. Nå, jag citerar Mourten som kommenterat på kostdoktorn.se:
Selv løper jeg halvmaraton på 10 kolhdrat pr dag, men det tar ca 1time och 30 minutter, sen er det øver.
Det är ju en skaplig tid, eller vad säger ni?
Det skulle vara klädsamt om man från båda läger höll sig till vad som är konstaterad fakta, och inte "man blir fet av kolhydrater" alternativt "man orkar inte arbeta utan kolhydrater, hjärnan använder glukos!!11". Varför kan man till exempel inte från LCHF-arnas sida rikta in sig på beteendemässiga fördelar, såsom upplevd mättnadskänsla, minskat sötsug och välmående (för den som provar och upplever det så)?
Jag skulle kunna idka LCHF, i synnerhet under bantning, just för att jag tycker det är lättare att begränsa energiintag tack vare långvarig mättnadskänsla, men orka borka göra det till att de som äter dödskolisar presterar sämre eller svävar i livsfara.
"För den som är överviktig ska detta också vara ett utmärkt sätt att hålla figuren. Man blir nämligen inte fet av fett, utan av kolhydrater. När man äter kolhydrater (socker) utsöndras hormonet insulin som hindrar att blodsockret höjs för mycket. Insulin gör två saker: lagrar in energi i form av fett och motverkar fettförbränning. Sådan är teorin."
från samma blogg..
Anekdoter säger väldigt väldigt lite.
Mm, det är alldeles för förenklat. Den ramsan börjar bli lite utsliten...
Varför kan man till exempel inte från LCHF-arnas sida rikta in sig på beteendemässiga fördelar, såsom upplevd mättnadskänsla, minskat sötsug och välmående (för den som provar och upplever det så)?
*nickar*
Det är ju en skaplig tid, eller vad säger ni?
Det är väl en hyfsad motionärstid.
Det blir en kilometertid på 4.27. En bra prestation att hålla i 21 km.
Frågan är snarare hur man ska äta för att komma ned på 4 min/km eller 3.45.
Vi pratar inte vinnartider men bra tider att sträva mot i träningen.
Det blir en kilometertid på 4.27. En bra prestation att hålla i 21 km.
Frågan är snarare hur man ska äta för att komma ned på 4 min/km eller 3.45.
Vi pratar inte vinnartider men bra tider att sträva mot i träningen.
Jag tillåter mig att gissa lite för att hålla diskussionen levande.
Jag tror inte att makronutrientfördelningen spelar någon större roll då. För att kapa 15 minuter från den tiden krävs visserligen en hel del högintensiv träning för att få upp farten, men det går att utföra utan att äta några nämnvärda mängder kolhydrater. Utan att ha testat så mycket får jag känslan av att just långdistanslöpning är lättare att utföra med LCHF än till exempel lyftning där Trycket(!) kan vara en god hjälp - både mentalt och kroppsligt.
Ibland lockar det verkligen att testa för att ha mer än bara gissningar att gå på. Men dels vågar jag inte riktigt, för känslan av att fylla på ordentligt med kolhydrater efter ett långt hårt cykelpass är så skön att den får mig tro att jag skulle dö utan. Dessutom gillar jag potatischips.
Jo, det jag noterar när man hör talas om idrottare som påstås prestera på LCHF är att de alla är långdistansare på ett eller annat sätt. När får vi höra om löpare på 1500m eller 5000m som presterar på LCHF? Eller sprinters kanske? Anders Szalkai som är en bra svensk marathonlöpare har inte hört talas om någon elitlöpare som inte äter en stor andel kolhydrater för att palla med hårda pass, ofta två per dag, sju dagar i veckan.
För att kapa 15 minuter från den tiden krävs visserligen en hel del högintensiv träning för att få upp farten, men det går att utföra utan att äta några nämnvärda mängder kolhydrater.
Det beror givetvis på personens förutsättningar, men det krävs inte nödvändigtvis hög intensitet för att kapa 15 min. Min egen tröskelfart/halvmarafart (uppmätt på Bosön) ligger på 3:30 min/km, uppnådd nästan uteslutande på lågintensiv träning (70-80%) och lite kolhydrater. Självklart var jag fullproppad med kolhydrater inför testen.
Det jag vill säga är att man kan komma förbannat långt på LCHF + lågintensiv träning. 4:27 min/km (1 tim 30 min på halvmarathon) är en fin tid, men det är endå ett tempo som en duglig löpare håller på sina lätta träningspass, flera löpare här på kollo tränar i de trakterna.
Jag kör LCHF i perioder och kan träna otroligt bra på det. Men när det närmar sig tävling och formtoppning (dvs mindre mängd och mer högintensitet) så äter jag mer kolhydrater och laddar in dagen innan loppet.
Ibland lockar det verkligen att testa för att ha mer än bara gissningar att gå på. Men dels vågar jag inte riktigt, för känslan av att fylla på ordentligt med kolhydrater efter ett långt hårt cykelpass är så skön att den får mig tro att jag skulle dö utan. Dessutom gillar jag potatischips.
Du behöver ju inte göra en cold turkey :)
Dra ner lite i taget och se vad som händer. Som alla vet är LCHF är extremt godtyckligt, så vill du chipsa så gör du det bara!
Jag kör LCHF i perioder och kan träna otroligt bra på det. Men när det närmar sig tävling och formtoppning (dvs mindre mängd och mer högintensitet) så äter jag mer kolhydrater och laddar in dagen innan loppet.
Har du provat och inte ladda med kolhydrater, förespråkarna säger att det går lika bra utan laddning av kolhydrater utan du kan ladda med fett istället?
Har du provat och inte ladda med kolhydrater, förespråkarna säger att det går lika bra utan laddning av kolhydrater utan du kan ladda med fett istället?
Nej, har inte provat på tävling, men på träning (ofta). Förespråkarna vet tyvärr sällan vad de snackar om och de gör sällan skillnad på att prestera bra och prestera maximalt. De Lowcarb/stenåldersdiet-förespråkare som tränar seriöst är alla rörande överens om att man skall vara fullproppad med kolhydrater på tävlingsdagen. Vid ultramarathon och andra extremlånga lopp så tror jag faktiskt man kan prestera lika bra med eller utan glykogen.
Om man ska prestera lika bra utan kolhydrater innebär det att man ska ha en tröskelpuls som ligger på vo2max. Jag tror inte det är möjligt, ens teoretiskt. Men man kan komma väldigt nära, men så länge det är en skillnad kommer man alltid kunna prestera bättre med kolhydrater än utan. Eliten inom uthållighetsidrott har en tröskelpuls runt 90-95 av vo2max.
Jag kan ta mig som exempel. Min uppmätta tröskelpuls är 177 bpm (94% av vo2max som är 188 bpm). Skulle jag tävla i 10km helt tom på glykogen skulle jag kunna hålla en medelpuls omkring 175 bpm. Med glykogen snittar jag 184-185 på tävling. Denna skillnad i puls innebär 1-2 minuter på 10 km, inget jag skulle vilja försaka bara för att vara hardcore LCHF. Jag skulle kunna göra en teoretisk lowcarbmil på 35-36 minuter, men en glukogenmil skulle vara ännu snabbare. (Kanske nått att testa nu i sommar? :))
Jag tror alla är överens om att man inte kan ligga över sin tröskel utan tillgång på kolhydrater (förutom korta sprinter), hur fettanpassad man än är. Frågan är då om träning på LCHF sänker ens vo2max ner till tröskeln, eller höjer man sin tröskel upp till vo2max? Jag vet inte, men tror på alternativ ett, eller eventuellt en kombination.
Du behöver ju inte göra en cold turkey :)
Dra ner lite i taget och se vad som händer.
Jag drog ned i något år. (Hade jag inte märkt av några fördelar hade jag inte fortsatt sänka, förstås.)
Jag kan ta mig som exempel. Min uppmätta tröskelpuls är 177 bpm (94% av vo2max som är 188 bpm). Skulle jag tävla i 10km helt tom på glykogen skulle jag kunna hålla en medelpuls omkring 175 bpm. Med glykogen snittar jag 184-185 på tävling. Denna skillnad i puls innebär 1-2 minuter på 10 km, inget jag skulle vilja försaka bara för att vara hardcore LCHF. Jag skulle kunna göra en teoretisk lowcarbmil på 35-36 minuter, men en glukogenmil skulle vara ännu snabbare. (Kanske nått att testa nu i sommar? :))
Det vore väldigt intressant!
Jag tror alla är överens om att man inte kan ligga över sin tröskel utan tillgång på kolhydrater (förutom korta sprinter), hur fettanpassad man än är. Frågan är då om träning på LCHF sänker ens vo2max ner till tröskeln, eller höjer man sin tröskel upp till vo2max? Jag vet inte, men tror på alternativ ett, eller eventuellt en kombination.
Enligt en kommentar på Kostdoktorn var det en löpare som höjt(?) sin maxpuls efter något år på fettkost. Jag tänker mig att kroppen anpassar sig till att förbättra syretransporten eftersom fett är beroende av just det. Kanske?
Kombinationen tror jag på, utan att ha någon direkt koll... Gör man en laktatmätning för att få reda på det?
Fettanpassning, finns det verkliga bevis på att det finns nåt som heter det?
Det tror jag inte, men man kan vara bättre eller sämre på att bränna fett och man behöver inte äta lite kolhydrater för att vara bra att ha hög fettförbränning under träning/tävling. Fettförbränning är väldigt träningsbart men påverkas också av kosten.
Det tror jag inte, men man kan vara bättre eller sämre på att bränna fett och man behöver inte äta lite kolhydrater för att vara bra att ha hög fettförbränning under träning/tävling. Fettförbränning är väldigt träningsbart men påverkas också av kosten.
Jag tycker det är ganska irriterande när LCHF-förespråkarna häver ur sig en massa possitiva argument men blir motbevisade med studier och då säger dom alltid att studien är gjord på sockerdrivna människor och det blir helt annorlunda resultat på fettdrift.
Kroppen kan anpassa sig till vilket energislag den väljer, finns det mycket kolhydrater så bränner den kolhydrater och finns det mycket fett så bränner den mera fett. Anpassningen som görs för att bränna mycket fett gör också att en ev laddning av kolhydrater ger sämre effekt då kroppen inte är van vid att bränna kolhydrater i den omfattningen. Många som beskriver att kolhydrater inte ger någon fördel kan troligen räknas till den här kategorin dvs i deras fall beroende på att de inte kan utnyttja kolhydraterna fullt ut så får de ingen förbättring.
Det vanliga är snarare att långdistansare varierar sig för att kroppen ska kunna utföra båda delarna, t ex att springa innan frukost och att inte fylla på max inför nästa pass eller genom att köra tömningsfart i början för att sen nöta på. Då tränar de både förmågan att rekrytera fett och att iom att de vissa pass (fart/kortintervall) har fyllt på så kan de också bränna kolhydrater. Med två träningspass per dag så är det inte så svårt att variera i vilket tillstånd någon springer olika pass utan att behöva göra några radikala förändringar av dieten.
Stort +1 på Bumbi.
Kombinationen tror jag på, utan att ha någon direkt koll... Gör man en laktatmätning för att få reda på det?
Ja, man gör laktattest för att mäta sin puls och effekt/hastighet vid tröskeln. Tröskeln är den högsta belastning där pulsen och laktatet är stabilt, normalt sett den ansträning man klarar hålla i en timme. Går man över sin tröskeln ökar puls och laktat utan att belastningen gör det, dvs typiskt lopp upp till 10-15 km.
Laktatdatan används främst som input till träningszoner och som uppföljning av träning. Ju närmare tröskeln ligger sin maxpuls, desto mer effektivt utnyttjar man sin kapacitet.
Inom alla kondtionsidrotter där man tävlar längre än 1-2 minuter har man enorm nytta av hög tröskel. Den är mer träningsbar än vo2max och tröskeln ger en mycket mer exakt uppskattning av tävlingskapacitet, speciellt i löpning där belstningen är väldigt jämn.
Enligt en kommentar på Kostdoktorn var det en löpare som höjt(?) sin maxpuls efter något år på fettkost. Jag tänker mig att kroppen anpassar sig till att förbättra syretransporten eftersom fett är beroende av just det. Kanske?
Mer troligt är att personen uppmätt för låg maxpuls tidigare och sen efter några års träning blivit bättre på att pressa sig själv.
Från 195 till 235? Det är rätt saftigt.
Från 195 till 235? Det är rätt saftigt.
Påstod han/hon en höjning av maxpuls från 195 till 235?? Då är det fråga om hjärtfel eller trasig pulsklocka, inte en chans i helvete att man kan öka 40 slag.
Det skrivs många märkligheter i kommentarerena på Kostdoktorn.
Minns lite fel.
"Maxpulsen har øket fra 192 til 230!", från en kommentar på http://www.kostdoktorn.se/kuta-utan-kolhydrater
Opplever samme sak selv. Spiser 10-15 gram kolhydrat pr dag, og kan springe halvmaraton-maraton uten annet å drikke enn vann. Fett og ketoner er mye bedre energi enn socker. Dessuten gjør LCHF noe med maxpuls. Min maxpuls har øket fra 192 til 230!
Antar det du syftar på...
...och jag intar inte ens vatten om jag springer kortare än 25 km, alltså måste min kost vara superoptimaltbäst!?*
Träna 2-5 timmar på enbart vatten är verkligen inget ovanligt, det gör både lowcarbare och "sockerdrivna" regelbundet.
Detta visar vad knasig LCHF-debatten blir när folk som inte vet ett skit ska vill härleda alla framgångar till kolhydratreduktion. Det är inget magiskt med LCHF. Jag mår bättre utan stärkelse och mindre mängder kolhydrater och jag förstår att många "sockermissbrukare" mår kalas på LCHF, men nån måtta på hyllningarna måste man ha för att bevara någon form av trovärdighet.
*Ironi.
...
Vad märkte du för effekt när du började?
Sötsuget var väl kvar någon vecka, men sen kom det en snabb effekt på kroppen. Någon månad senare gjorde jag ett nytt Dexatest, vi scannar kroppen och jaha vips var jag nere under 10% [kroppsfett], dessutom upp ett kilo muskler, jaha det var ju bra det, det var ju lätt, det var ju helt fantastiskt, men de gillade ju inte metoden jag använt. Sen gjorde jag en rullskidstävling och såg att det fungerade minst lika bra som tidigare, så jag vågade fortsätta.
Du märkte inte sämre kondition i början?
Nej, jag tycker inte det, kanske just så där initialt, men inte det var inte så där flera månader innan det skulle funka. Jag tycker inte det var någon jätteskillnad egentligen. Jag åt ju då ändå kolhydrater men mycket mindre, jag hade tagit bort bort pastan, gröten, potatisen, brödet, müslin och lagt till feta mejeripriodukter men åt säkert 15-20% kolhydrater. Jag gjorde en kostregistrering och låg på 15% mot tidigare 60%. Jag äter lite hårdbröd, lite bär, mycket nötter, och med mejeriprodukter blir det en del kolhydrater också.
Hur många kalorier blir det på en dag?
Drygt 5000.
En näringsfysiolog hoppade nyligen på dig i en intervju. Han menade att du räknade fel eller hade hittat på, att det ”inte fanns på kartan” att du äter som du säger, och presterar som du gör. Har du någon kommentar till honom?
Nej, jag har inget att säga, jag äter så här. Jag har inte hittat på något, jag har ändå gjort en kostregistrering, den visar ju att det är så här jag äter.
Han menade ju att man behöver äta minst 50% kolhydrater, men det har jag inte ätit en dag sen i somras.
Vad märker du för skillnad mot tidigare?
Jag har känt många förbättringar, men ingen definitiv förbättring i tävlingar, inte sämre heller utan mer på marginalen. Det är omöjligt att säga säkert vad orsaken till OS-guldet var, det kan ju vara vallan, formen eller att jag sköt bra. Totalt sett under säsongen har jag åkt ungefär lika fort som tidigare. Vilket ej skall gå enl teorin. Det skulle vara intressant med mer studier på det. Jag avslutade säsongen med tre gånger i topp tio, och är nöjd.
...
http://www.kostdoktorn.se/att-ta-os-guld-pa-lagkolhydratkost
Någon månad senare gjorde jag ett nytt Dexatest, vi scannar kroppen och jaha vips var jag nere under 10% [kroppsfett], dessutom upp ett kilo muskler
Nja.
Nja.
Så du menar att han ljuger? Menar du att han bedriver falsk propaganda för att sälja mer av sin kommande bok? Eller var det missvisande tester?
Jag säger inte att du har fel, jag ifrågasätter bara.
Varför ändrade han kosten från början:confused:
Klart att jag är skeptisk till att någon elitidrottare kan prestera på 15 % kolhydrat. Vilket är ca 190 g på den kalorimängden.
Torkelll
2010-06-18, 18:10
Har för mig han läste boken som Frank skrivit, och det var väl där det började (tror jag). Jag vet inte hur han gör innför tävlingar, men skulle tro att han laddar med extra kolhydrater. Får väl se om han krossar alla nästa år, det sägs att man ska kunna göra det med den dieten;)
ironi:D
Så du menar att han ljuger? Menar du att han bedriver falsk propaganda för att sälja mer av sin kommande bok? Eller var det missvisande tester?
Jag säger inte att du har fel, jag ifrågasätter bara.
Ljuger är ett väldigt starkt ord. Men. Om han gick ner i kroppsfet och ökade ett kilo ren muskelmassa genom att ändra kosten så blir jag åtminstone lite skeptisk till att mätningarna eller något annat inte riktigt är som det ska.
Eddie Vedder
2010-06-19, 05:15
Varför ändrade han kosten från början:confused:
Han var först inspirerad av Colting och sedan läste han på om ytterligare kolhydratreducerad kost, fick inspiration, mådde mycket bättre och fortsatte. Förbättringarna i välbefinnandet kan du ju skjälv läsa om. Ändringen gjorde han under skadeuppehåll.
Klart att jag är skeptisk till att någon elitidrottare kan prestera på 15 % kolhydrat.
Duger ett OS-guld?
Visst duger ett OS-guld.
Det är därför det blir ungefär som att hitta liv på månen.
- Varför sökte vi liv där ? Vår kunskap säger att det inte är rimligt.
- Varför finns det liv där?
- Hur kom livet dit ?
- Kan vi leva där ?
Ställer vi inte följdfrågorn kan inte heller våra ungdomar och juniorer utveckla skidskyttet och vinna nya framgångar. Någonting i lågkolhydratkosten gynnar arbetet i skidspåret och skyttet.
Eddie Vedder
2010-06-19, 06:25
Någonting i lågkolhydratkosten gynnar arbetet i skidspåret och skyttet.
Och i Ferrys fall tycker jag det framgår ganska tydligt. Mindre magbekymmer, bättre sömn, han kände sig mindre sliten och höll sig skadefri.
En kombination av det leder ju per automatik till bättre förutsättningar för regelbunden hård träning. Så jag tror (och jag uppfattar Ferrys analys likadan) att kostomläggningen på så vis har en indirekt fördel men inte att kosten som sådan är överlägsen.
Sedan är jag inte förvånad att mer näringsrik mat som mer färskt viltkött istället för pasta påverkar kroppen positivt.
Kim Jong Il
2010-06-19, 07:30
Visst duger ett OS-guld.
Det är därför det blir ungefär som att hitta liv på månen.
- Varför sökte vi liv där ? Vår kunskap säger att det inte är rimligt.
- Varför finns det liv där?
- Hur kom livet dit ?
- Kan vi leva där ?
Ibland undrar jag vad du röker innan du skriver dina inlägg ...
Torkelll
2010-06-19, 09:08
Hur han skulle hålla sig mer skadefri med en sån kost förstår jag inte riktigt, (han slog ju av nyckelbenet på hösten:D). Och han säger att att han varit mer frisk, visst, han var mer frisk säsongen som gick gentemot den föregående. Men han var sjuk vid juluppehållet, och han var även sjuk vid uppstarten av det nya träningsåret nu, och missade första lägret. Man är olika mycket sjuk från år till år, och jag pesonligen tror inte han har varit mer frisk pga kosten, men det är ju min åsikt. Jag tycker dock att det är intressant att han prövar en sådan kost, men man vet ju inget om hur han äter innför tävlingar, kanske gör han som colting? Han gjorde en kostregistrering, men äter han lika varje dag mon tro, kanske bli det 30% kolhydrater en dag? Med en sånt stort energiintag så blir det ju en hel del kolhydrater trots allt. Men hur som helst, det blir intressant att se om han kommer att bli en ännu bättre skidskytt
Ibland undrar jag vad du röker innan du skriver dina inlägg ...
Det var en metafor. Nu blev jag besviken Kim Jong Il.
Eftersom du representerar en kommunistisk diktatur borde du veta att folk utvecklar metaforer. Allt för att undvika cencuren.
Metaforen var, för mig, att skapa eftertanke. Att inte kasta sig ut på det stormiga havet utan att veta varför.
Och i Ferrys fall tycker jag det framgår ganska tydligt. Mindre magbekymmer, bättre sömn, han kände sig mindre sliten och höll sig skadefri.
En kombination av det leder ju per automatik till bättre förutsättningar för regelbunden hård träning. Så jag tror (och jag uppfattar Ferrys analys likadan) att kostomläggningen på så vis har en indirekt fördel men inte att kosten som sådan är överlägsen.
Ett bra påpekande.
Tycker ni fördelarna av LCHF väger upp nackdelarna?
Löper en frisk, ung idrottande individ som äter en hälsosam balanserad kost att få diabetes?`
Hur funkar det med hög energiförbrukning och LCHF?
Har läst att man kan bara ta upp ca 340 gram fett/dygn (14 g/h), det ger cirka 3 100 kcal. Lägg till ca 100 gram och 400 kcal från protein.
Det ger 3 500 kcal/dygn, inte så mycket. Eller kan man "träna" fettupptaget?
Hur menar du med "ta upp"? Äter du mycket tar det längre tid innan kroppen transporterat in det till fettcellerna.
Hur menar du med "ta upp"? Äter du mycket tar det längre tid innan kroppen transporterat in det till fettcellerna.
Jag menar att jag har läst att upptaget i tarmen är begränsat till maximalt 14 gram per timme.
A.Steinbach
2010-06-22, 16:20
Jag menar att jag har läst att upptaget i tarmen är begränsat till maximalt 14 gram per timme.
Följande studie visar ju på att man kan absorbera över 600g/dag fett per dag.
Under the selected experimental conditions, healthy individuals receiving a constant daily amount of carbohydrate (690 kcal) and protein (276 fat calories) are capable of taking orally an amount of more than 600 g fat-day. Up to that dose the utilization of fat is essentially normal. The absorption coefficient varies between 94 and 98, decreasing temporarily to values below 90 in a number of the subjects (for details of fat utilization under high oral intake, see (9)).
Response of body weight to a low carbohydrate, high fat diet in normal and obese subjects
The American Journal of Clinical Nutrition 26: FEBRUARY 1973, pp. 197-204.
Har även läst en del angående att om man ökar energintaget och intaget av ett visst näringsämne så anpassar sig kroppen till genom t ex ökad hastighet på tarmpasseringen.
Maintaining normal subjects on a high or low fat diet for two weeks resulted in a desensitisation or sensitisation respectively of the mechanisms by which nutrients regulate gastrointestinal transit.
Gastrointestinal adaptation to diets of differing fat composition in human volunteers
Gut, 1991,32,483-486
Anton Fräs
2010-06-22, 16:27
Tycker ni fördelarna av LCHF väger upp nackdelarna?
Löper en frisk, ung idrottande individ som äter en hälsosam balanserad kost att få diabetes?`
Är du en ung frisk tränande individ skulle jag säga att det viktigaste du kan göra är att äta varierat, alltså ta inte till någon extrem kosthållning.
Följande studie...
Hmm ungefär som jag trodde då.
Tackar!
Hur många gram fett bör man få i sig per dag med denna diet? Kanske står skrivet redan men är ju en hel del sidor.
WHITEFOLKS
2010-06-22, 18:58
Fettet är din främsta energikälla så det varierar ju beroende på hur många kcal du ska äta.
Så det är ju snarare så att du ska få i dig en viss mängd protein och sedan resten fett. En 80/20 procentfördelning i energi fett/protein tror jag är ganska vanlig.
Fettet är din främsta energikälla så det varierar ju beroende på hur många kcal du ska äta.
Så det är ju snarare så att du ska få i dig en viss mängd protein och sedan resten fett. En 80/20 procentfördelning i energi fett/protein tror jag är ganska vanlig.
Ok, tackar för det.
Jag tror inte att vi dog tidigt pga dåligt med kolhydrater i kosten (även om det mycket sannolikt blev en dödsorsak flera gånger) utan som du säger, kassa förhållanden. Vad jag menar är att det är svårt att rätt "gen" för att en kropp ska älska animaliskt mättat fett ska föras vidare när den genen aldrig "testas", individen dör innan hjärtsjukdomar skulle komma in i bilden. Dessutom var nog den dagliga motionen tillräcklig för att det inte skulle bli någon risk för hjärtsjukdom oavsett kost.
Jag tror att vi är allätare, i och med att kolhydrater används och omsätts väl i kroppen. Det är bara vad jag tror.
Jag vill även säga att jag inte är emot LCHF, jag tycker bara att hysterin och hypen måste stoppas. Jag ser till att min mamma äter "LCHF", typ, men jag försöker hålla hennes intag av mättat såväl som fleromättat fett nere.
Haha, det här var det roligaste jag hört på länge.
Du tror att en kost som uteslöt kolhydrat sannolikt tog livet av många?
Men du styrketränar väl inte?
Tänker på bilderna du la upp på Body?
Otroligt lågt. Varför tog inte moderaterna bort denna post? - Av vad jag kan räkna så diskuterade fler än hälften av kolos moddar här vid tillfället.
Den här tråden (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a2a257a0-6ebd-4d03-8e55-1d3375133ac6)blir man lite yr av. Hur förhåller ni er till frukt?
Jag har ätit LCHF i snart en månad och har uteslutit det för att testa "rent" en period. Men sättet dom pratar om det i den där tråden, som att en frukt vore likställt med att injicera diabetes, är ganska läskigt.
För x antal tusen år sedan så åt vi antagligen en del frukt. Antagligen inte på samma sätt som folk äter frukt idag, som ett mellanmål fem gånger om dagen, men en och en annan frukt slank nog ner för urmänniskan.
Johannas kost & hälsa: Är frukt ursprunglig föda? (http://johannaskost.blogspot.com/2008/03/r-frukt-ursprunglig-fda.html)
Var får ni ert fett ifrån?
Har blivit mycket creme fraiche, grädde och smör för min del. En del nötter och liknande som snacks, men det är inte riktigt något att talat om.
Finns det några andra fettkällor som är hyfsat billiga och nyttiga?
Kokosfett? Billigt, fast inte gott.
Jag tycker om det som skiktat sig i kokosmjölk (= "kokossmör"). Smakar mjukglass! Annars brukar jag nog inte tillsätta särskilt mycket. Beror på hur aktiv jag varit.
Jag äter fullfeta varianter på kött, fisk, ost etc., vilket gör att jag får i mig en del fett därifrån. Igår blev det 15 ägg med majonnäs, två burkar makrill i tomatsås samt kokossmör med keso & kanel & sötströ. Frukost/lunch/middag/efterrätt på en och samma gång.
Johannas kost & hälsa: Är frukt ursprunglig föda? (http://johannaskost.blogspot.com/2008/03/r-frukt-ursprunglig-fda.html)
Intressant, och det är något jag definitivt tänkt på förut. Det är nästan svårt att inte tänka på det när man ser extremt stora glansiga halvkilosäpplen som smakar vatten och socker.
Det är dock svårt att spekulera i det där. Dom kanske tyckte om dom där fibermonstrena på bilden. Och vem vet, det där var bara tre, fyra frukttyper, andra frukter kanske har bevarats bättre under årtusenden?
Den här tråden (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a2a257a0-6ebd-4d03-8e55-1d3375133ac6)blir man lite yr av. Hur förhåller ni er till frukt?
Jag har ätit LCHF i snart en månad och har uteslutit det för att testa "rent" en period. Men sättet dom pratar om det i den där tråden, som att en frukt vore likställt med att injicera diabetes, är ganska läskigt.
För x antal tusen år sedan så åt vi antagligen en del frukt. Antagligen inte på samma sätt som folk äter frukt idag, som ett mellanmål fem gånger om dagen, men en och en annan frukt slank nog ner för urmänniskan.
At definiera ett livsmedels nyttighet utifrån huruvida urmänniskan åt det eller inte är problematiskt. Man måste inte äta frukt (ibland framställs det som typ essensen av begreppet "nyttighet", vilket är överdrivet), men att beskriva det som "likställt med att injicera diabetes" är enbart pinsamt.
Intressant, och det är något jag definitivt tänkt på förut. Det är nästan svårt att inte tänka på det när man ser extremt stora glansiga halvkilosäpplen som smakar vatten och socker.
Det är dock svårt att spekulera i det där. Dom kanske tyckte om dom där fibermonstrena på bilden. Och vem vet, det där var bara tre, fyra frukttyper, andra frukter kanske har bevarats bättre under årtusenden?
Tycka om och tycka om... Dagens frukter är framavlade för maximal sötma.
Om du ska käka frukt är det bäst ihop med måltid som efterrätt.
Annars vad Tolkia skrev. Se även PaleoNu: The Only Reasonable Paleo Principle (http://www.paleonu.com/panu-weblog/2010/3/28/the-only-reasonable-paleo-principle.html)
http://www.paleonu.com/storage/venn%20diagram%202.jpg
When we have medical and metabolic evidence that a Neolithic food is healthy and we find its constituents to be totally compatible with foods we consider Paleolithic, we can conclude that food is not in the agent of disease part of the Venn diagram.
Illlustrationen missar iofs i viss mån att den utan konkurrens största "agent of disease" är överkonsumtion, försåvitt vi inte börjar prata om att äta saker som är rent toxiska.
Jag hänvisar till mina tidigare argument om att man mycket enklare överkonsumerar neolitisk mat än paleolitisk. Bröd etc. är mycket roligare att festa loss på än kött.
Tycka om och tycka om... Dagens frukter är framavlade för maximal sötma.
En rejäl överdrift utom möjligen om man tänker jäsa frukten/bären.
En rejäl överdrift utom möjligen om man tänker jäsa frukten/bären.
Ät mig.
Modern apples are generally sweeter than older cultivars, as popular tastes in apples have varied over time. [...]
Extremely sweet apples with barely any acid flavour are popular in Asia[20] and especially India.[19]
They contain between 9-11% sugars by weight and have a dense flesh that is sweeter and crispier than many other apple varieties, making them popular with consumers around the world.
Intressanta bloggar båda två.
Ett annat exempel på just äpplen.
"3.6.2
Fruktsockerinnehåll: Sorterna kan delas in i tre grupper beroende på deras
sockerinnehåll, faställd som torrsubstanshalt med en refraktometer (Tabell 6A och 6B):
Sorter med hög sockerhalt (> 14%): Agra, Belle de Boskoop och Richelieu
• Sorter med låg sockerhalt (< 10%): Katinka och K1241.
• Sorter med lagom sockerhalt (10–14%): övriga sorter."
(Min fetmarkering)
http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380005323/SlutapportEkoapple.pdf
Anton Fräs
2010-07-02, 14:09
Jag hänvisar till mina tidigare argument om att man mycket enklare överkonsumerar neolitisk mat än paleolitisk. Bröd etc. är mycket roligare att festa loss på än kött.
Men alla upplever inte det likadant. Gillar inte att dra in anekdoter i sammanhanget men jag blir aldrig tillfridställd på LCHF-kost. Inte heller på högkolh. om det inte är mycket fiber.
Hög protein å andra sidan, det gillas.
Om vi bortser från att du nu generaliserar som fan utifrån vad du själv tycker är gott, så är problemet med diagrammet du presenterade fortfarande att det beskriver det som att paleolitisk mat (vad nu det skall vara) = nyttig, neolitisk mat (vad nu det skall vara) = sjukdomsframkallande, utan att nämna mängd som en faktor överhuvudtaget. Du kan inte slänga fram en figur och anta att betraktaren kan tolka den mot bakgrund av vad du tycker, om du inte har sagt vad du tycker först.
Om vi bortser från att du nu generaliserar som fan utifrån vad du själv tycker är gott, så är problemet med diagrammet du presenterade fortfarande att det beskriver det som att paleolitisk mat (vad nu det skall vara) = nyttig, neolitisk mat (vad nu det skall vara) = sjukdomsframkallande, utan att nämna mängd som en faktor överhuvudtaget. Du kan inte slänga fram en figur och anta att betraktaren kan tolka den mot bakgrund av vad du tycker, om du inte har sagt vad du tycker först.
Jag tänkte mig att man läser resten av texten som förklarar diagrammet.
Jag tänkte mig att man läser resten av texten som förklarar diagrammet.
Jag uppfattar det som om författaren i princip bara säger att "alla nyare livsmedel är inte sjukdomsframkallande, men det är fler nya än gamla som är det". Det kan dock vara jag som är blind, i så fall får du gärna lyfta fram var det sägs.
Ah, jag läste din kommentar lite slarvigt. Då pekar jag på #22411 och efterföljande rundgång. :-)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.