handdator

Visa fullständig version : crossfit

Sidor : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

kekeroth
2008-10-07, 07:08
Det är alltid kipping pullups om inget annat anges.

Ok, det har inte jag lyckats fatta. Jag kör vanliga om det inte står ngt annat (i de få wods som jag kör vill säga....). Hittar inget om det på crossfits hemsida men det ger ju en bra anledning att försöka få till den tekniken.

myggan
2008-10-07, 14:24
Körde tyngdliftarwoden idag. Tanken var att skala till 40kg men eftersom jag hade så kass teknik i början och höll stången fel i frontböjen dog underarmarna helt totalt och jag fick skala vissa moment till 25kg för att inte tappa intensiteten helt.

Tog inte heller någon tid men det var ett riktigt skönt pass.
Gruvar på vad jag skall köra för WOD i morgon. Blir någon med pullups i alla fall. :)

jkn
2008-10-07, 19:04
Idag var det detta som skulle köras (WODen tagen från CF Santa Cruz Central:

Workout:

10-9-8-7-6-5-4-3-2-1

Handstand Pushups
Pull-ups
BW Back squat

Total tid: 25.04

Blev även lite pullups med extra vikt.

1*BW+10 kg
1*BW+20
1*BW+25
1*BW+27.5
1*BW+30 PR

Gick bättre än förväntat. Mina HSPU flöt på riktigt bra och även knäböjarna flöt på bra. Är ganska seg i benen nu. Pull-ups:en var inga problem alls, kippingtekniken blir bara bättre och bättre!

Lillstrumpa
2008-10-07, 19:10
Välkommen fintelligens! Hoppas du ska trivas med oss... och crossfit. :)

Hobbes
2008-10-08, 06:40
Gårdagens träning - i CrossFit anda:

Tisdag 7 oktober:

Söndagens WOD såg ruggigt skoj ut, den skulle testas idag:

Sunday 081005

Five rounds for time of:
135 pound Deadlift, 15 reps
135 pound Hang power clean, 12 reps
135 pound Front Squat, 9 reps
135 pound Push Jerk, 6 reps

Gjorde runda #1 på 60kg, resterande rundor på 50 kg, det var för tungt med 60kg på frivändningarna för att det skulle kännas bra.

Totaltid: 32:34min

Maxpuls: 179
Snittpuls: 155

Inledde och avslutade med:

2000m rodd - 9:08min

2000m rodd - 9:17min

Högsta motstånd och tog det lugnt, kändes skönt, bra pass!!

Ps. Burpees, idag är det en hyllning till Lillstrumpa, 200st!

myggan
2008-10-08, 10:02
Gårdagens träning - i CrossFit anda:

Tisdag 7 oktober:

Söndagens WOD såg ruggigt skoj ut, den skulle testas idag:

Gjorde runda #1 på 60kg, resterande rundor på 50 kg, det var för tungt med 60kg på frivändningarna för att det skulle kännas bra.

Totaltid: 32:34min

Maxpuls: 179
Snittpuls: 155

Inledde och avslutade med:

2000m rodd - 9:08min

2000m rodd - 9:17min

Högsta motstånd och tog det lugnt, kändes skönt, bra pass!!

Ps. Burpees, idag är det en hyllning till Lillstrumpa, 200st!

Bra jobbat! :)

Själv körde jag nyss Cindy.

5 Pull-ups
10 Push-ups
15 Squats
As many rounds as possible in 20 min

Hann precis med 11 rundor.
Alla chinsen var dock inte helt strikta (pannan istället för hakan) men jag jobbar på så gott jag kan. :)
Skönt pass i alla fall!

Hobbes
2008-10-08, 10:46
Bra jobbat! :)

Själv körde jag nyss Cindy.

5 Pull-ups
10 Push-ups
15 Squats
As many rounds as possible in 20 min

Hann precis med 11 rundor.
Alla chinsen var dock inte helt strikta (pannan istället för hakan) men jag jobbar på så gott jag kan. :)
Skönt pass i alla fall!

Tack, jag gillade passet, kommer att köra det igen inom kort. Cindy, snyggt, 11 rundor är bra jobbat!!

jkn
2008-10-08, 19:01
Idag blev det en "Ryan":

Five rounds for time of:
7 Muscle-ups
21 Burpees

Ersatte Muscle-Up:en med 21 Pull-ups/Dips

Total tid: 31,14

Satan i gatan, det var redigt tungt konditionsmässigt. Kändes som om lungorna drog sitt sista strå så att säga. :)
Men ett kul och mycket jobbigt pass.

Hobbes
2008-10-08, 20:09
Onsdag 8 oktober:

Wednesday 081008

"Ryan"

Five rounds for time of:
7 Muscle-ups
21 Burpees

Maplewood, Missouri Firefighter, Ryan Hummert, 22, was killed by sniper fire July 21st 2008 when he stepped off his fire truck responding to a call. He is survived by his parents Andrew and Jackie Hummert.

Jag var bara tvungen att genomföra passet en såkallad "Heros workout". Dock kan jag inte genomföra muscle-ups, så jag gjorde substitutet 3 pull-ups och 3 dips per MU, totalt 21 varje runda!

Total tid: 38:50 min

Maxpuls: 177
Snittpuls: 156

Vilade ca. 5 minuter, sen gick jag loss på burpees, hade lovat Lillstrumpa 200 stycken idag som motivation:

100 burpees

Total tid: 16:11 min

Jag inledde mitt pass och avslutade med:

2000m rodd, högsta motstånd - 9:07 min

2000m rodd, högsta motstånd - 8:50 min

Passet kändes ruggigt bra, sicken pump jag fick i armarna. Stackade KCG R2, 16gr och 1 tsk Inositol innan passet.

Totalt antal burpess idag - 205

GRATTIS jkn till tiden, du slog mig:thumbup:

wesaft
2008-10-08, 20:53
Den lät riktigt rolig.
Körde ni med 30 cm högt hopp också? Det låter som en jobbig go bonus :)

edit: Jag är lite krasslig igen, som alla andra. Vilar mig i form nu.

Hobbes
2008-10-08, 20:56
Den lät riktigt rolig.
Körde ni med 30 cm högt hopp också? Det låter som en jobbig go bonus :)

edit: Jag är lite krasslig igen, som alla andra. Vilar mig i form nu.

Jag har alltid ett högt upphopp då min klapp över huvudet kräver en vertikal kropp. Om jag når 30cm i varje hopp måste jag lämna åt osäkerheten - men passet var grymt roligt och jag fick lite publik - som vanligt!

Lillstrumpa
2008-10-08, 21:30
Stackade KCG R2, 16gr och 1 tsk Inositol innan passet.

Aj aj, nu får vi snart skicka dig på avvänjning på Narconon (och stötta scientologeristerna). :)

Tack för alla dina burpees, det värmer att du tränar åt mig. :D

Hobbes
2008-10-08, 21:42
Aj aj, nu får vi snart skicka dig på avvänjning på Narconon (och stötta scientologeristerna). :)

Tack för alla dina burpees, det värmer att du tränar åt mig. :D

Hehe, det vore något, avvänja mig från vad: CrossFit, burpees eller KCG R2:D

Jag har ju dig att tacka, det var ju du som började med utmaningen, jag ville bara skänka dig en hyllning!

Lillstrumpa - 200 burpees på tid:D

jkn
2008-10-09, 10:56
GRATTIS jkn till tiden, du slog mig:thumbup:

Tack Hobbes! trodde att den tiden skulle vara bland dem sämre här på forumet! Det var en glad överraskning! Bra jobbat själv förresten, den var seg.

Hobbes
2008-10-09, 11:05
Tack Hobbes! trodde att den tiden skulle vara bland dem sämre här på forumet! Det var en glad överraskning! Bra jobbat själv förresten, den var seg.

Den är rubbat seg, när man gör dips och pull-ups, i de mängderna som vi gjorde!

Kul WOD förövrigt, tragisk historia bakom den dock!

jkn
2008-10-09, 11:10
Ja det var det. Dagens WOD hade inte så rolig historia den heller. Gött med pull-ups igen... NOT!

Lillstrumpa
2008-10-09, 20:09
Lillstrumpa - 200 burpees på tid:D

Jag skulle förmodligen lida en kvalfull död om jag försökte göra dem på tid. :)

För övrigt kan jag meddela att mina från staterna beställda crossfit-tröjor kom idag. Det tog bara 5-6 veckor för dem att åka hit. Gissar att de skickades med segelfartygfrakt. Blev lite fundersam när det stod att jag skulle betala 375 kronor när jag hämtade ut dem. Allt var ju redan betalt och klart via nätet när jag beställde. Glad men med en rynka i pannan åkte jag till ICA och ställde mig i kö. Fick mitt paket och läste på följesedeln. Upptäckte att herr Tulldirektör hade haft upp mitt paket och provat alla mina tröjor. För det fick jag betala ovan nämnda 375 kronor. 275 till tullen och 100 till posten för någon som jag uppfattade som frakt inom landet (för ett mjukt litet paket på 0.9 kg). Blev lite sne, men okej, hade inte tänkt på att det kanske skulle bli tull på mina redan betalade tröjor.

Fattigare men fortfarande rätt glad kommer jag hem och öppnar paketet och upptäcker att :furious: på crossfit store har skickat fel tröjor till mig. Hur j-a svårt ska det vara att läsa vad som står på en lapp. Dessutom såg inte trycket på tröjorna ut som det gör på bilden på siten. Jag köpte 2 st med trycket "CrossFit - Forging Elite Fitness" och 2 st med trycket "CrossFit - 3-2-1-GO!". Fick 3 st med första trycket och 1 st med andra. *grr*

Trycket, som på siten ser ut såhär...

https://store.crossfit.com/media/images/product_xlarge/fef_image_navy_full.jpg

...var i själva verket något som var skrivet med typsnitt Arial eller nåt liknande. Man blir ju lack som faen på sånt. Nog för att träningen är schysst men mina t-shirts lyckades de inge vidare med. Spöstraff ska någon ha.

Ja ja, det finns de som har det sämre och inte ens har tak över huvudet. Nu ska jag äta lite makrill i tomatsås och lugna ner mig.

Mpet
2008-10-10, 10:55
Jag har kört crossfit av och på ett par månader. Men slutar alltid med att man måste gå tillbaka till 3 dagars styrketräning då deras pass inte faller in så bra med innebandy och fotboll då och då.

Finns det inte 3pass/vecka schema?

utan löpning då jag får nog av detta utanför gymmet

thx*popcorn*

Nitrometan
2008-10-10, 11:46
Lillstrumpa: Elite Fitness?
Har de pratat med nån om att använda det begreppet?

Dave Tate har ett företag som ofta använder "Elite Fitness" i sina events, produkter, kurser m.m.

Men jag antar att de har kollat upp det innan...

myggan
2008-10-10, 13:03
Sliten i kroppen idag. Tog tid att hitta en WOD som jag kände mig sugen på att köra men jag fastnade för den här:

WOD
Complete 3 rounds of time for:
250 m Row
135 pound deadlift, 15 reps
30 squats

Tid: 11:30. Marken gick bra. Inga pauser där men squatsen var riktigt tunga idag. Fick göra många pauser och där rann tiden iväg.

Extra:

20 Burpees
27 K2E

Hobbes
2008-10-10, 13:07
Lillstrumpa: Elite Fitness?
Har de pratat med nån om att använda det begreppet?

Dave Tate har ett företag som ofta använder "Elite Fitness" i sina events, produkter, kurser m.m.

Men jag antar att de har kollat upp det innan...

Elite fitness är väl lite svårt att skydda, förstå mig rätt men det ju ett rätt allmänt uttryck som vi stött och blött här i tråden - själva innebörden av ordet fitness eller elite fitness!

Hobbes
2008-10-10, 13:09
Jag skulle förmodligen lida en kvalfull död om jag försökte göra dem på tid. :)

För övrigt kan jag meddela att mina från staterna beställda crossfit-tröjor kom idag. Det tog bara 5-6 veckor för dem att åka hit. Gissar att de skickades med segelfartygfrakt. Blev lite fundersam när det stod att jag skulle betala 375 kronor när jag hämtade ut dem. Allt var ju redan betalt och klart via nätet när jag beställde. Glad men med en rynka i pannan åkte jag till ICA och ställde mig i kö. Fick mitt paket och läste på följesedeln. Upptäckte att herr Tulldirektör hade haft upp mitt paket och provat alla mina tröjor. För det fick jag betala ovan nämnda 375 kronor. 275 till tullen och 100 till posten för någon som jag uppfattade som frakt inom landet (för ett mjukt litet paket på 0.9 kg). Blev lite sne, men okej, hade inte tänkt på att det kanske skulle bli tull på mina redan betalade tröjor.

Fattigare men fortfarande rätt glad kommer jag hem och öppnar paketet och upptäcker att :furious: på crossfit store har skickat fel tröjor till mig. Hur j-a svårt ska det vara att läsa vad som står på en lapp. Dessutom såg inte trycket på tröjorna ut som det gör på bilden på siten. Jag köpte 2 st med trycket "CrossFit - Forging Elite Fitness" och 2 st med trycket "CrossFit - 3-2-1-GO!". Fick 3 st med första trycket och 1 st med andra. *grr*

Trycket, som på siten ser ut såhär...

https://store.crossfit.com/media/images/product_xlarge/fef_image_navy_full.jpg

...var i själva verket något som var skrivet med typsnitt Arial eller nåt liknande. Man blir ju lack som faen på sånt. Nog för att träningen är schysst men mina t-shirts lyckades de inge vidare med. Spöstraff ska någon ha.

Ja ja, det finns de som har det sämre och inte ens har tak över huvudet. Nu ska jag äta lite makrill i tomatsås och lugna ner mig.

Skumt, har det bytt leverantör - jag har ju *host* 7 stycken t-shirts från dem och de ser ut exakt såsom bilden. Fick mitt första packet med 2 huvtröjor, beanie och 5 t-shirts utan problem med tullen på 10 dagar från beställning till leverans. Mitt andra packet fick jag tulla in!

Hobbes
2008-10-10, 13:15
Sliten i kroppen idag. Tog tid att hitta en WOD som jag kände mig sugen på att köra men jag fastnade för den här:

WOD
Complete 3 rounds of time for:
250 m Row
135 pound deadlift, 15 reps
30 squats

Tid: 11:30. Marken gick bra. Inga pauser där men squatsen var riktigt tunga idag. Fick göra många pauser och där rann tiden iväg.

Extra:

20 Burpees
27 K2E

Rekommenderar dig att testa "Christine" den är ruggigt skoj:

3 rundor på tid:

500 meter rodd
12 reps marklyft (kroppsvikt)
21 reps boxjump, 50cm hög.

Den är otroligt rolig och krävande att köra, dröm tiden för mig är sub 10 min.

myggan
2008-10-10, 13:43
Rekommenderar dig att testa "Christine" den är ruggigt skoj:

3 rundor på tid:

500 meter rodd
12 reps marklyft (kroppsvikt)
21 reps boxjump, 50cm hög.

Den är otroligt rolig och krävande att köra, dröm tiden för mig är sub 10 min.

Körde den förra veckan. Den var ruggigt krävande. Fick 19 min men nästa gång jag kör kommer det skalas kraftig hoppas jag i alla fall. :)

diskonto
2008-10-10, 14:49
Kör dagens istället. "Jättekul"

Mpet
2008-10-10, 15:01
Jag har kört crossfit av och på ett par månader. Men slutar alltid med att man måste gå tillbaka till 3 dagars styrketräning då deras pass inte faller in så bra med innebandy och fotboll då och då.

Finns det inte 3pass/vecka schema?

utan löpning då jag får nog av detta utanför gymmet

thx*popcorn*

någon?:)

Yankeee
2008-10-10, 15:05
någon?:)

Det är väl bara att du kör passen när de passar? Det är inte så att någon kommer och ger dig niten om du kör passen på andra dagar är de föreslagna.

Hobbes
2008-10-10, 15:15
Kör dagens istället. "Jättekul"

Man kan läsa in ironi i ditt sista "jättekul":D

Om jag ger mig på den så måste jag köra en subs för "30 Glute-ham sit-ups" - risken att jag skadar mig när jag utför 150 sådana är för stor!

Dyker 2 tub dyk på lördag och söndag så jag behöver inte vara för sliten för helgen!

Hobbes
2008-10-10, 15:17
Det är väl bara att du kör passen när de passar? Det är inte så att någon kommer och ger dig niten om du kör passen på andra dagar är de föreslagna.

Håller fullständigt med, alt. så skriver du ut passen som de kommer och kör de WODarna du tycker passar dig bäst.

Vilket som är utmärkt om du nu vill ha lite extra träning iform av CrossFit!

jkn
2008-10-10, 17:09
Dagens pass:

"Mr. Joshua"

Five rounds for time of:
Run 400 meters
30 Glute-ham sit-ups
250 pound Deadlift, 15 reps (ca 115)

Skalade marken till 90 kg.

Total tid: 31,20

Oj oj, känns gött i nedre rygg nu. Blir en vila hela helgen för att samla krafter till nästa vecka. :)

fintelligens
2008-10-10, 17:59
Välkommen fintelligens! Hoppas du ska trivas med oss... och crossfit. :)

Jodå, känns mycket bättre än traditionell styrketräning :)

Hobbes
2008-10-10, 18:17
Dagens pass:

"Mr. Joshua"

Five rounds for time of:
Run 400 meters
30 Glute-ham sit-ups
250 pound Deadlift, 15 reps (ca 115)

Skalade marken till 90 kg.

Total tid: 31,20

Oj oj, känns gött i nedre rygg nu. Blir en vila hela helgen för att samla krafter till nästa vecka. :)

Go tid, dessa skrämde upp mig "30 Glute-ham sit-ups" - go tid:thumbup:

diskonto
2008-10-10, 18:55
Jo. GHD situps är stark medicin. Har dock kört Michael med GHD situps ett gäng gånger och vet att jag klarar så många i ett och samma pass. Det tog dock ett tag av progression för att klara av att göra många GHDS utan att vara ett vrak en vecka efteråt. För någon som är ovan vid denna typ av situps rekommenderar jag inte att börja med sådant i denna volym.

Marken (75*158% av min kroppsvikt - skalade UPP till 115kg) var kul den med. Aldrig vart uppe i sån volym på sådana relativa (till min kroppsvikt) vikter förut. Gick dock bra.

Den var egentligen mest tråkig, även om jag får svårt att röra mig imorrn.

Hobbes
2008-10-10, 18:59
Jo. GHD situps är stark medicin. Har dock kört Michael med GHD situps ett gäng gånger och vet att jag klarar så många i ett och samma pass. Det tog dock ett tag av progression för att klara av att göra många GHDS utan att vara ett vrak en vecka efteråt. För någon som är ovan vid denna typ av situps rekommenderar jag inte att börja med sådant i denna volym.

Marken (75*158% av min kroppsvikt - skalade UPP till 115kg) var kul den med. Aldrig vart uppe i sån volym på sådana relativa (till min kroppsvikt) vikter förut. Gick dock bra.

Den var egentligen mest tråkig, även om jag får svårt att röra mig imorrn.

Tack, då vart jag inte helt fel ute, har för mig att de även säger det i demovideon. Skala upp, det låter som något - bra jobbat, den såg inte lätt ut och det är i och för sig ingen HERO workout på det sättet.

Hoppas det blir en go WOD på måndag, i helgen blir det under ytan träning:)

jkn
2008-10-10, 22:32
Go tid, dessa skrämde upp mig "30 Glute-ham sit-ups" - go tid:thumbup:

Tack ska du ha Hobbes. Hade aldrig kört GHSU innan detta passet, men det flöt på bra. :)

Lillstrumpa
2008-10-11, 13:35
Vill bara dela med mig av att jag faktiskt lyckades göra tre stycken knees to elbows i räcket igår. Vart helt chockad eftersom jag inte tränat på många veckor. Bara gått ner ett antal kilo tack var en rivstartad GI-kost, men jag tror inte det har så mkt med saken att göra. Måste vara att jag plötsligt satte tekniken. Inte mkt med tre stycken, men ändå mycket roligt. :)

qEEk
2008-10-11, 15:58
Till er som gjort Joshua:

Five rounds for time of:
Run 400 meters
30 Glute-ham sit-ups
250 pound Deadlift, 15 reps

Jag kör brandx skalning på mina träningar, ner till Porch level, skillnaden på just den här woden är att antalet varv är reducerade till 3. Mitt problem är att 250# mark (ca 115 kg) kommer bli jävligt tufft att göra 15 rep på, ska man köra på och lyfta tungt eller sänka vikten, till runt 90 verkar rimligt, och hålla tempot uppe?
Eller spelar det ingen roll och jag är mest fånig och borde bara göra som det står? *popcorn*

Lillstrumpa
2008-10-11, 18:08
*sunt förnuft mode PÅ*

Sänk vikten till en nivå som känns bra och håll tempot uppe, med bibehållen teknik och låg skaderisk såklart. Märker du att det är för lite vikt så höj några kg. Glöm inte kladdkakan efteråt för att berömma dig själv.

*sunt förnuft mode AV*

Lillstrumpa
2008-10-11, 22:15
Den här verkar kul. Den ska jag köra när jag är bra igång igen och har satt tekniken för de olika övningarna med stången.

http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFit_Pat2minDefense.mov

TRoos
2008-10-12, 12:50
Crossfit är verkligen något jag skulle vilja prova på. Har tidigare kört hantlar hemma har 1-25 kg hantlar hemma och bänk + crosstrainer. Undrar däremot om det finns något enkelt sätt att se hur man kan byta ut de övningar som körs i wod till något som passar. Har tyvärr inte tid att ta mig till gymmet och nu när jag endå har investerat hemma så skulle det passa bra.

Kan man klara sig hemma med lätt utrustning, såg att dem verkar köra väldigt mycket rodd antar att det kan bli ett problem. Kul att se att det finns några utövare iaf :)

Lycka till

myggan
2008-10-12, 13:19
Crossfit är verkligen något jag skulle vilja prova på. Har tidigare kört hantlar hemma har 1-25 kg hantlar hemma och bänk + crosstrainer. Undrar däremot om det finns något enkelt sätt att se hur man kan byta ut de övningar som körs i wod till något som passar. Har tyvärr inte tid att ta mig till gymmet och nu när jag endå har investerat hemma så skulle det passa bra.

Kan man klara sig hemma med lätt utrustning, såg att dem verkar köra väldigt mycket rodd antar att det kan bli ett problem. Kul att se att det finns några utövare iaf :)

Lycka till

Du kan göra en hel del WODs med lite fantasi. I alla fall om du har något ställe du kan göra Chins på.
Du kanske bör inverstera i en skivstång och lite vikter med om du har råd, för då kan du göra en hel del till.

Dagens WOD verkar kul. Körde cirkelträning idag så jag får köra den på tisdag. :)

qEEk
2008-10-12, 14:37
*sunt förnuft mode PÅ*

Sänk vikten till en nivå som känns bra och håll tempot uppe, med bibehållen teknik och låg skaderisk såklart. Märker du att det är för lite vikt så höj några kg. Glöm inte kladdkakan efteråt för att berömma dig själv.

*sunt förnuft mode AV*

Jovars, det är det till synes självklara valet.
Men nu är det ju så att mitt främsta mål är att klara WOD's as Rx'd med hyfsad tid, och jag tänkte därför att det kunde vara av godo att köra på den utsatta vikten, offra intensitet men främja styrkeökning (då det är just styrkan som är den svagaste länken i det här fallet).
Om inte annat blir det ju en jävla fart på hjärtat av löpningen och situpsen lär ge härliga känslor i magtrakten.

Lillstrumpa
2008-10-12, 19:54
Hehe, ja nog får du nog ändå... ;) Nä, skämt åsido, om målet är som du säger så skulle jag köra "as rx'd" och sedan skala på slutet om det inte håller, alternativt ta en jäkla tid på mig men glädjas över att jag "faan klarade det". Så nu är det bara att köra passet och sen berätta för oss hur det gick. 3-2-1-GO! :)

troos:\> Välkommen till tråden! Kul att se att vi hela tiden fyller på med nya förmågor. Angående dina frågor så kan du ersätta många cf-övningar med andra som passar dig bättre med tanke på din utrustning hemma. Kika här för tips om vilken övning du kan köra istället och hur många reps osv >

http://www.crossfit.com/cf-info/faq.html#Substitutions0

I fallet med roddmaskinen föreslår de:

"Do Sumo Deadlift High Pulls (see exercise page for demo):
If you don't have a rower substitute sumo-dealift high pulls (sdhp) with 45 pounds for men and 30 pounds for women. Take the bar from mid shin to under your chin--"shin to chin."
2K row = 200 sdhp's, 1K row = 100 sdhp's, 500 meter row = 50 sdhp's"

Håller även med om att en skivstång med ett gäng vikter är bra att ha då väldigt många wod's innehåller skivstångsövningar (som sumo dead lift high pulls ovan). Glöm bara inte att först sätta tekniken i alla övningar som är nya för dig så du slipper skada dig när du börjar dra på ordentligt. Lycka till!

fintelligens
2008-10-12, 20:40
20 Pullups.
30 Armhävningar.
40 Situps.
50 Knäböj.

Klarade bara 3 ronder fast man skulle gjort 5. Någon som klarar 5?

myggan
2008-10-12, 21:34
20 Pullups.
30 Armhävningar.
40 Situps.
50 Knäböj.

Klarade bara 3 ronder fast man skulle gjort 5. Någon som klarar 5?

Har du en viss tid som mål eller hur menar du ?
Den verkar förövrigt rolig förutom situpsen. Tycker det är så sjukt trist att göra en massa situps.

fintelligens
2008-10-12, 22:13
Har du en viss tid som mål eller hur menar du ?
Den verkar förövrigt rolig förutom situpsen. Tycker det är så sjukt trist att göra en massa situps.

Ne, målet är att klara 5 rundor :P Pullupsen tar all kraft så allt blir så segt efter det.

Hobbes
2008-10-12, 22:18
Ne, målet är att klara 5 rundor :P Pullupsen tar all kraft så allt blir så segt efter det.

Men är det inte vila mellan varje set - är jag helt fel ut nu? Visst blir den tung, men det gör ju en hel del, vilan alltså!

fintelligens
2008-10-12, 22:24
Men är det inte vila mellan varje set - är jag helt fel ut nu? Visst blir den tung, men det gör ju en hel del, vilan alltså!

Jo på 3 minuter. Men känns bättre att ha en hög intensivitet och träna mindre än att träna allt med fler pauser. Eller är jag helt fel ute nu? :)

Hobbes
2008-10-12, 22:39
Jo på 3 minuter. Men känns bättre att ha en hög intensivitet och träna mindre än att träna allt med fler pauser. Eller är jag helt fel ute nu? :)

Ja, jag är inte kunnig nog att säga att du gör eller gjort fel. Men passet är tänkt att genomföras såsom det är tänkt, vila 3 minuter vid varje runda - på så sätt får du max intensitet i varje runda. Det är så det är tänkt, utgår jag från!

Sen att det är aptungt ändå, det kommer liksom med hela grejen att genomföra CrossFit pass - det utmanar och testar sinnet, vilket är en stor del av charmen tycker jag!

Lillstrumpa
2008-10-13, 10:09
Pull-ups blir också lättare när man lärt sig kippingtekniken efter ett tag... säger dom. :D

Hobbes
2008-10-13, 10:17
Pull-ups blir också lättare när man lärt sig kippingtekniken efter ett tag... säger dom. :D

Hehe, kippingteknik och lättare går inte hand i hand har jag lärt mig:em:

wesaft
2008-10-13, 17:24
Börjar vackla mig tillbaka till friskhet, men det gick tungt på gymmet idag, tog det lugnt.
Fast jag är snart tillbaka på topp igen.
Ryggen kändes inte bra, höfterna stela, men det kommer.

Marklyft
3x3x90

5 varv av:
7 Axelpress 31.7 kg
7 Hip Extensions

Jag håller på att värva in en ny medlem i sekten, ska kasnke köra ett pass på fredag med sjukgymnasten på gymmet.
Funderar på Fran eller Cindy, eller har ni någon annan bra idé?

Hobbes
2008-10-13, 17:31
Börjar vackla mig tillbaka till friskhet, men det gick tungt på gymmet idag, tog det lugnt.
Fast jag är snart tillbaka på topp igen.
Ryggen kändes inte bra, höfterna stela, men det kommer.

Marklyft
3x3x90

5 varv av:
7 Axelpress 31.7 kg
7 Hip Extensions

Jag håller på att värva in en ny medlem i sekten, ska kasnke köra ett pass på fredag med sjukgymnasten på gymmet.
Funderar på Fran eller Cindy, eller har ni någon annan bra idé?

Helen är rätt trevlig oxå eller Christine, det är dater som är rätt målande och beskrivande vad CrossFit kan innebära.

wesaft
2008-10-13, 18:16
Tack för bra tips Hobbes,
den där flåsiga kämpande känslan är viktig och rolig att få med. Han verkar vara vältränad också så det är ingen begränsning.

Hobbes
2008-10-13, 18:21
Tack för bra tips Hobbes,
den där flåsiga kämpande känslan är viktig och rolig att få med. Han verkar vara vältränad också så det är ingen begränsning.

Christine knäcker en del har jag märkt nu - de går ut för snabbt (inkl. undertecknad) i rodden och sen skall man göra marklyft på det.

Annars har du ju: 5 rundor av, marklyft 5 reps på 125kg+10 burpees*flex*

fintelligens
2008-10-13, 20:11
5 set marklyft med 3 rep.

140
160
140
140
140

jkn
2008-10-13, 21:13
Fina mark där fintelligens. Keep up the good work!

Lillstrumpa
2008-10-14, 11:03
Ja det var en jäkla massa kilogram. Jag skulle antagligen gå av på mitten om jag försökte mig på samma sak. :)

Bra jobbat!

jkn
2008-10-14, 17:25
2 WODs idag:

For time:
135 lb Squat clean, 10 reps
50 GHD Sit-ups
135 lb Squat clean, 8 reps
40 GHD Sit-ups
135 lb Squat clean, 6 reps
30 GHD Sit-ups
135 lb Squat clean, 4 reps
20 GHD Sit-ups
135 lb Squat clean, 2 reps
10 GHD Sit-ups

Cleansen skalade till 40 kg. (135#=61kg)

Total tid: 17.04

Och...

Deadlift 3-3-3-3-3 reps, alla set på 110 kg!

Det gick bra på gymmet idag. Tekniken på Clensen såg, för mig, ganska bra ut. Marklyften var inte allt för tunga.

myggan
2008-10-14, 18:00
2 WODs idag:

Deadlift 3-3-3-3-3 reps

3 x 100
3 x 110
3 x 120
3 x 120
3 x 100

Helt ok, var jäkligt sliten idag.

Seven rounds for time of:
75 pound Shoulder Press, 21 reps
21 Back extensions

Skalade seten från 7 till 5 och axelpressen från 34kg till 30kg.

Tid: 17:30, Axelpressen var det jobbiga. Första setet klarade jag 21 reps utan vila vilket jag är väl nöjd med men sen fick jag köra 7,7,7 resterande 4 set.

Vilodag i morgon. :)

wesaft
2008-10-14, 18:28
Kändes bra i morse när jag vaknade efter sovmorgon :)
Men lite segt sen ändå, skalade av de första 10 resp. 50 repsen, mest för att ryggen ömmade på cykeln på väg in, men det gick bra.

Sit-ups, grodben ej ankrade, armsving

8x 60.5 kg Squat clean
40 Sit-ups
6 Squat clean
30 Sit-ups
4 Squat clean
20 Sit-ups
2 Squat clean
10 Sit-ups

9.20 min

Pull-ups
12
7
5

Kändes rätt bra, höll igen efter första 12, valkarna kändes rätt mjuka.
Ska köra Helen på fredag, får spara mig lite.

wesaft
2008-10-14, 19:04
Alla cyklister, kör försiktigt, finns många bilister som kör som tokar där ute.
En bilist kom in och på väg ut ur min rondell här hemma med väldigt hög hastighet, han tvärnitade och fick punka.
Men det var aldrig någon riktig fara för mig, jag cyklade lugnt och hann stanna utan sladd.
Skymd sikt där, inte bra byggt.

jkn
2008-10-15, 10:42
Alla cyklister, kör försiktigt, finns många bilister som kör som tokar där ute.
En bilist kom in och på väg ut ur min rondell här hemma med väldigt hög hastighet, han tvärnitade och fick punka.
Men det var aldrig någon riktig fara för mig, jag cyklade lugnt och hann stanna utan sladd.
Skymd sikt där, inte bra byggt.

Såg senast igår eftermiddag en skåpbil som var centimeter från att klippa en gubbe på ett övergångsställe! Det finns verkligen idioter till bilförare alltså.

Hobbes
2008-10-15, 11:48
Såg senast igår eftermiddag en skåpbil som var centimeter från att klippa en gubbe på ett övergångsställe! Det finns verkligen idioter till bilförare alltså.

Och bilar tillverkas utan blinkers oxå....skumt...

Lillstrumpa
2008-10-15, 12:14
Och bilar tillverkas utan blinkers oxå....skumt...

Och cyklister tycks ibland tro att bara de sätter på sig sina ljussvarta brallor och sin ljussvarta jacka, så borde de synas hur bra som helst i trafiken... :D

Skämt åsido, imorse körde vi ikapp en moped på landsvägen. Vi närmade oss honom med ganska låg fart bakifrån eftersom han höll 90-95 km/h. Lätt trimmad alltså. Inget bakljus hade han heller och han verkade lätt stressad över att vi låg bakom och inte vågade köra om när han vevade fram och tillbaka över vägen. :)

Hobbes
2008-10-15, 13:57
Och cyklister tycks ibland tro att bara de sätter på sig sina ljussvarta brallor och sin ljussvarta jacka, så borde de synas hur bra som helst i trafiken... :D

Skämt åsido, imorse körde vi ikapp en moped på landsvägen. Vi närmade oss honom med ganska låg fart bakifrån eftersom han höll 90-95 km/h. Lätt trimmad alltså. Inget bakljus hade han heller och han verkade lätt stressad över att vi låg bakom och inte vågade köra om när han vevade fram och tillbaka över vägen. :)

När man tänker på det så är CrossFit en minsta problem att skada sig i världen. Nu utgår jag från oss självtänkande och ifrågasättande individer som tränar och tycker CrossFit är skoj och rolig träningsform.

3-2-1 Go, det är burpess ikväll på schemat...igen:D

wesaft
2008-10-15, 18:24
Rätt mör idag, men nöjd.

5 varv av:
400m löpband 0 lutning, första 14 sen 12
25 burpees

24:49 min

jkn
2008-10-15, 22:16
Dagens pass:

"Erin"

Five rounds for time of:
40 pound Dumbbells split clean, 15 reps
21 Pull-ups

Total tid: 18.04

Helt okej pass, blev ganska trött i underarmarna och det gjorde sig påmint på pull-upsen.

Lillstrumpa
2008-10-16, 20:59
Övade marklyft igår. Har aldrig testat det ordentligt förr så jag lade på 30 kilo på stången vilket gav mig 50 kg totalt. Kan säga att det räckte bra för min stackars bleka griskropp. Gjorde 3 x 10 reps och måste säga att jag aldrig trodde att det skulle kännas så mycket i ryggen som det gjorde. :D

Men jag tycker att det verkar farligt att köra marklyft "for time" som de gör i några wod's. Är det inte lite väl stor skaderisk? Jag skulle nog köra dem lugnt och koncentrerat även om det var på tid.

Hobbes
2008-10-16, 21:07
Övade marklyft igår. Har aldrig testat det ordentligt förr så jag lade på 30 kilo på stången vilket gav mig 50 kg totalt. Kan säga att det räckte bra för min stackars bleka griskropp. Gjorde 3 x 10 reps och måste säga att jag aldrig trodde att det skulle kännas så mycket i ryggen som det gjorde. :D

Men jag tycker att det verkar farligt att köra marklyft "for time" som de gör i några wod's. Är det inte lite väl stor skaderisk? Jag skulle nog köra dem lugnt och koncentrerat även om det var på tid.

Ja, det är det, oerhört lätt att skada sig, speciellt när tröttheten smäller till. Det är oerhört lätt att skada sig i exempelvis DIANE, 21-15-9 av: marklyft 100kg och handstående armhävningar. Där tar du ut dig till max, den är tuff speciellt med marken och så många reps.

Man bör ha BRA koll på marklyften innan man gör dem så hysteriskt fort som vissa wodar visar!

jkn
2008-10-17, 14:12
Ja, det är det, oerhört lätt att skada sig, speciellt när tröttheten smäller till. Det är oerhört lätt att skada sig i exempelvis DIANE, 21-15-9 av: marklyft 100kg och handstående armhävningar. Där tar du ut dig till max, den är tuff speciellt med marken och så många reps.

Man bör ha BRA koll på marklyften innan man gör dem så hysteriskt fort som vissa wodar visar!

Ja verkligen. Det gäller att bibehålla tekniken genom alla lyft.
Gött med en Cindy idag. Klarar inte av enbens knäböj än.

Lillstrumpa
2008-10-17, 15:00
Jag tänker aldrig göra några marklyft hysteriskt fort (inte ens fort). Det blir kontrollerade och fina lyft för mig. Ryggen är för viktig för att riskera med såna dumheter.

Körde gymmet idag igen, fast med lite crossfitinspirerat upplägg...

Med ganska bra tempo och kortkort vila mellan seten:

3 x 15 jumping pullups
3 x 10 knäböj
3 x 10 bänkpress
3 x 10 benspark
3 x 10 stående tricepspress
3 x 20 sit-ups i lutning
3 x 12 drag till hakan med omvänt triangelhandtag

Kändes bra men jag blev riktigt trött. Lite knasig i halsen idag, inte ont men lite svid och knepigt... Hoppas det inte är något på gång igen, skulle vara riktigt surt.

Nu äter jag nötter. Gott!

jkn
2008-10-17, 17:18
Dagens pass:

Cindy

Totalt antal rundor: 17 + 5 pull-ups + 3 armhävningar.

Oj oj, lungorna fick jobba redigt idag. Har inte kört Cindy på skit länge. jag tror jag körde den precis när jag började med CrossFit och då tror jag att jag kom upp till 11-12 rundor. Så det har blivit en markant förändring!

wesaft
2008-10-17, 17:41
Jag håller med om marklyften, jag studsar aldrig i bottenläget, sätter ner, tar nytt andetag, lyfter.

Körde med sjukgymnasten här på gymmet idag, kul att vara två.
Mitt tidigare obrutna rekord med 15kg hanteln 10.14 min var rätt långt borta idag, men rätt nöjd, trodde dock att tiden skulle bli lite bättre, under 11.30 hade suttit fint, tar det nästa gång.

"Helen"

3 rundor:
400m löpning, löpband, 350m, 0 lutning, fart 18, sista 16, + jogg i gymmmet
21x25 kg hantelsvingar delat i 1,2,3 set
12 pull-ups delat i 2 set

12.10 min

Burpees
10x10

Hobbes
2008-10-17, 18:31
Dagens pass:

Cindy

Oj oj, lungorna fick jobba redigt idag. Har inte kört Cindy på skit länge. jag tror jag körde den precis när jag började med CrossFit och då tror jag att jag kom upp till 11-12 rundor. Så det har blivit en markant förändring!

Helsike vad bra pass, gött att se en sådan enorm förbättring!!

Hobbes
2008-10-17, 18:32
Jag håller med om marklyften, jag studsar aldrig i bottenläget, sätter ner, tar nytt andetag, lyfter.

Körde med sjukgymnasten här på gymmet idag, kul att vara två.
Mitt tidigare obrutna rekord med 15kg hanteln 10.14 min var rätt långt borta idag, men rätt nöjd, trodde dock att tiden skulle bli lite bättre, under 11.30 hade suttit fint, tar det nästa gång.

"Helen"

3 rundor:
400m löpning, löpband, 350m, 0 lutning, fart 18, sista 16, + jogg i gymmmet
21x25 kg hantelsvingar delat i 1,2,3 set
12 pull-ups delat i 2 set

12.10 min

Burpees
10x10

Bra jobbat, den kommer snabbt ner i tid - det kommer rätt snabbt!!

Själv tog stressen ut sig rejält idag och jag åkte med ett gäng till äventyrsbadet - 2 timmars aquarutch, bastu, bubbelpool och allt annat behövdes!

Lillstrumpa
2008-10-17, 21:47
Äventyrsbad, det är crossfit det! Nu blev jag själv sugen. Finns ett rätt skönt ställe i Vänersborg. Bra att du tog hand om kropp och själ Hobbes. Man ska lyssna på signalerna.

Hobbes
2008-10-17, 22:17
Äventyrsbad, det är crossfit det! Nu blev jag själv sugen. Finns ett rätt skönt ställe i Vänersborg. Bra att du tog hand om kropp och själ Hobbes. Man ska lyssna på signalerna.

Därför steg jag officiellt av burpee utmaningen idag! Det skall tränas i höst, jag älskar burpees, men att slentrianmässigt blev inte kul längre - jag vill att det skall vara skoj att träna!

Min kropp behöver lite vila och återhämtning, därför passade äventyrsbadet bra idag!!

wesaft
2008-10-18, 15:48
Ryck x1
Alla mer eller mindre styrkeryck, fångade 1/3, 1/2. Aldrig 2/3 eller nere i botten, för orörlig och långsam ner. Drog inte riktigt klart andra draget heller, tror det sitter i bakhuyvudet att jag inte vill tappa stången bakåt här på gymmet. Dragstyrkan i andradraget känns bra och explosivt.

40
45
50
55
57.5
60
62.5 miss, nära
62.5 miss, nära

Gymmet stängde, annars hade jag säkert klarat den och även 65 kanske.

Burpees
101

fintelligens
2008-10-19, 20:41
Dagens pass:

Cindy

Grymt! Trodde jag var bra när jag körde 14 rundor + 5 pullups + 10 armhävningar.

diskonto
2008-10-19, 21:18
Kelly Moore 40+ tant brukar göra 30+ rundor (tror jag sett 37 som mest) med exemplarisk form (hon är extrem utförandefascist). Sätter ens egna cindyresultat (och alla andra också för den delen) i perspektiv.

Kelly är min idol.

wesaft
2008-10-20, 17:10
Henne måste jag leta upp diskonto, låter inspirerande.

Complete as many rounds as possible 20 minutes of:
95 pound Thruster, 5 reps
95 pound Hang Powercleans, 7 reps
95 pound Sumo Deadlift High-pull, 10 reps

6 rundor + 3 thrusters

Aj, traps började krampa redan på uppvärmningen, mycket obehagligt, men efter lång uppvärmning så kunde jag ändå köra.
Blir så när jag körde ryck i lördags och inte enligt schemat, borde maxa oftare helt enkelt :)
Det var ett kul pass, greppet tungt redan efter ett varv.
Mest nöjd med att klara av SDHP, min axel har protesterat tidigare.

Burpees
100

Lillstrumpa
2008-10-20, 18:14
Jag tycker att det låter som du borde vila din kropp ett tag, wesaft. Eller? Bara en tanke.

fintelligens
2008-10-20, 18:55
Ryck idag

50
50
60
60
65
65
65

wesaft
2008-10-20, 20:24
Jag tycker att det låter som du borde vila din kropp ett tag, wesaft. Eller? Bara en tanke.

Nädå, visst, jag har vilat och varit sjuk till och från länge nu.
Att det inte blev fler rundor är pga att jag är otränad, inte övertränad :)

Snygga ryck fintelligens

jkn
2008-10-20, 21:35
Kelly Moore 40+ tant brukar göra 30+ rundor (tror jag sett 37 som mest) med exemplarisk form (hon är extrem utförandefascist). Sätter ens egna cindyresultat (och alla andra också för den delen) i perspektiv.

Kelly är min idol.

Köttigt med +30 rundor.

sudden21
2008-10-20, 21:38
Nu har det varit lite xfit uppehåll ett tag, har gymmat lite och vilat mina underarmar som har varit överansträngda av allt pull-upande.

Dagens:

körde med 40 kilo plus lås
8 varv, gick ut stenhårt trodde jag skulle slå knut på andningen efter två varv, lugnade ner tempot och malde på.

Skönt att köra crossfit igen.

Schysst ryckt fintelligens

myggan
2008-10-21, 14:40

40 kg var lite väl tungt för mig, så det blev bara 5 rundor + 5 reps thruster. Tog riktigt bra i alla fall!

I morgon blir det nog singlar på ryck och burpees/pull ups! :)

wesaft
2008-10-21, 17:38
Ten rounds for time of:
12 Burpees
12 Pull-ups

27.55 min

Burpeees
1-3: 12
4-12: 6, 3, 3

Pullups
1-2: 12
3-7: 6, 6
8: 6, 5, 1 (greppet började ge lite vika, trodde jag höll på att dra upp mitten på handflatan, det gjorde jag, men bara mellan hudlagren)
9-10: 5, 4, 3

Nöjd med passet, siktade på under 30.
Måste kolla bakåt, länge sen jag gjorde 100 ellr mer, men 120 pull-ups kan vara nytt rekord på ett pass, 3 som uppvärmning också :)
Väger mer nu också.

jkn
2008-10-21, 18:17
Dagens pass:

Usch, dessa typer av WODs är inte min starka sida. Kände mig även lite seg. Detta får jag ta och spinna vidare på.

Total antal rundor: 4. Är inte nöjd med detta, ett riktigt bottennapp.

Efter WODen blev det lite pull-ups med vikt.

5,5 KV+10
4,4 KV+12,5
3,3 KV+15

Får vara nöjd med det.

wesaft
2008-10-21, 18:29
Bra kämpat ändå jkn, bra att jobba på sina svagheter, så man inte bara väljer ut godbitarna som man gillar.

PS. 33 min var mitt rekord från Juni då jag vägde 88 kg
27:55 min idag med 93 kg.

edit: kolla in Everett idag på .com, han kör gorillan på en kroppsvikt av 185 punds, inspirerande video.

myggan
2008-10-21, 20:37
Bra kämpat ändå jkn, bra att jobba på sina svagheter, så man inte bara väljer ut godbitarna som man gillar.

edit: kolla in Everett idag på .com, han kör gorillan på en kroppsvikt av 185 punds, inspirerande video.

Bra jobbat! Klar förbättring där.

jkn
2008-10-21, 22:52

Bra förbättring där wesaft. Såg också videon. mycket bra gjort!

wesaft
2008-10-22, 17:59
Tack jkn och myggan :)

Box Jump
6x1x105 cm
Körde alltid den som del av uppvärmningen tidigare, ska försöka få in vanan igen.

5 km löpning, band, 0 lutnig, fart 13.
23.00 min

Burpeees
101

Tungt mentalt när jag halvt tappade räknignen vid 60 eller 70, kör som vanligt på det lägre antalet, men ska skriva på papper nästa gång.

jkn
2008-10-22, 19:27
Dagens pass:

Ten rounds for time of:
12 Burpees
12 Pull-ups

Total tid: 21.31

Fick ett gött flås detta passet. Riktigt bra.

Efter den WODen blev det lite:

Bänkpress
3*70, inte allt för tungt
3*80
3*85, segt...
3*80, lite lite hjälp på sista.

Det var ett tag sen man körde bänk. Måste få in det lite mer för att bibehålla tekniken.

myggan
2008-10-22, 22:48
Dagens pass:

Ten rounds for time of:
12 Burpees
12 Pull-ups

Total tid: 21.31

Fick ett gött flås detta passet. Riktigt bra.

Imponerande! Körde samma WOD idag men kroppen var helt slut och svarade inte alls på träning.
Skalade till 5 rundor, glömde stanna klockan men det tog runt 17-18 min. Långt ifrån nöjd. :(

Blev 4 set benlyft också. I morgon är det arbetsrelaterad fys 8.15, den kommer svida. *cry*

jkn
2008-10-23, 10:21
Imponerande! Körde samma WOD idag men kroppen var helt slut och svarade inte alls på träning.
Skalade till 5 rundor, glömde stanna klockan men det tog runt 17-18 min. Långt ifrån nöjd. :(

Blev 4 set benlyft också. I morgon är det arbetsrelaterad fys 8.15, den kommer svida. *cry*

Tack ska du ha!
Bra jobbat själv myggan! Ibland kan det bli lite bottennapp. Men det är bara att bita i det sura äpplet och köra på!

wesaft
2008-10-23, 13:22
Gött jobbat jkn, bra handbollsflås där, så ska det se ut.

Tycker ändå att dina pull-ups börjar komma mer och mer myggan, sen går dagsformen upp och ner, träna hårt och smart :)

Skönt med vilodag idag, har rätt go träningsvärk, det känns i musklerna att det var länge sen jag gjorde så många pull-ups

jkn
2008-10-23, 20:12
Japp då var det dags för ett pass igen då:

Löpning 5km

Total tid: 20.26

Trodde jag skulle gå under 20 minuter men ett halvsaftigt håll satte stopp för det. Nästa gång med bra dagsform så tror jag att jag tar det!

Sen tränade jag lite handstand mot vägg.
Tog några försök innan jag kom på lite hur jag skulle göra.
1*60 sek
1*30 sek

Hobbes
2008-10-23, 20:57
Ville bara berätta att jag gjort mina första GHD situps utan att skadat mig eller på något sätt upplevt obehag.*flex*

Underbar känsla, gjorde dem efter ett annars underbart och intensivt benpass - där jag avslutade med ett giantset bestående av K2E, GHD situps och situps på 45 graders lutande bänk.

GHD - #1 10, #2 10 och #3 12

myggan
2008-10-23, 22:56
Bra jobbat grabbar. 20 min på 5km är ju en riktigt bra tid! Själv kämpar jag för att hålla 4:00/km i 3 km :)

Tänkte springa min 5:a i morgon om benhinnorna känns fräscha.
Hoppas på en tid närmare 20 än 25 fast allt hänger väl på dagsformen och hur kroppen känns.

wesaft
2008-10-24, 17:00
Four rounds for time:
Run 400 meters
Rest 2 minutes

På alla: Fart 19.8 på löpbandet, 0 lutning, ~1.12 min. PR

Efter en bra uppvärmning kändes vaderna mjuka, skönt, höftböjaren kändes.
Ska försöka köra utomhus på bana nästa gång det är 400m och öka farten.
På ett sätt är det som att ha en hare framför sig när man kör på bandet, man kan inte sakta ner, bara att köra på, precis lagom utmaning idag.

Burpees
80

jkn
2008-10-24, 17:16
Orkade inte ta 400:arna och sparar dem till ett senare tillfälle.

Gjorde istället:

100 armhävningar på tid:

Total tid: 4,53. Gött då har jag en tid att gå efter vid ett senare tillfälle. Då ska jag försöka komma under 4,30.

wesaft
2008-10-25, 15:29
Kände mig stark idag, men styrkan i ländryggen och hållningen är den svaga länken som vanligt.

Knäböj
90
105
112.5
120
125 PR bra tryck från höften här, men tappade ryggen en gnutta, men kom ändå upp relativt lätt.

Axelpress Lutade mig kanske mer bakåt än vanligt, länge sen sist.
50
55
60
65 PR
67.5 PR

Marklyft
90
110
130
140
Njae, ingen höjdarteknik, lite dålig spänning i ryggen i bottenläget, men bra fart, stressat, gymmet stängde.

CFT=332.5 PR

Hobbes
2008-10-25, 15:51
Kände mig stark idag, men styrkan i ländryggen och hållningen är den svaga länken som vanligt.

Knäböj
90
105
112.5
120
125 PR bra tryck från höften här, men tappade ryggen en gnutta, men kom ändå upp relativt lätt.

Axelpress Lutade mig kanske mer bakåt än vanligt, länge sen sist.
50
55
60
65 PR
67.5 PR

Marklyft
90
110
130
140
Njae, ingen höjdarteknik, lite dålig spänning i ryggen i bottenläget, men bra fart, stressat, gymmet stängde.

CFT=332.5 PR

Bra jobbat, starka lyft, böjar och pressar - stort grattis till PB:na:thumbup:

Lillstrumpa
2008-10-25, 19:32
Ja, det ser riktigt bra ut wesaft. Jag är avis. :)

Hobbes
2008-10-25, 19:36
Ja, det ser riktigt bra ut wesaft. Jag är avis. :)

Du menar förstås oerhörd inspiration.....*cupid*

Lillstrumpa
2008-10-26, 14:47
Mja, inspirerande hade det varit om jag hade varit i slag, men nu känner jag mig rätt vissen och ser ingen ände på denna knepiga infektion jag dras med. Då blir jag avis istället. ;)

Hobbes
2008-10-26, 15:54
Mja, inspirerande hade det varit om jag hade varit i slag, men nu känner jag mig rätt vissen och ser ingen ände på denna knepiga infektion jag dras med. Då blir jag avis istället. ;)

Du har min fulla förståelse, ta hand om din kropp - och på nolltid är du tillbaka starkare och mer motiverad än någonsin!!

wesaft
2008-10-26, 16:29
Tack, nu blev jag gladare, krya på dig nu Lillstrumpan.

Tungt med sittvändningar, formen i bottenläget i draget och frontböjen får jag slipa vidare på.

"Elizabeth"

21-15-9 reps of:
Clean 60 kg
Ring dips

20:24 min PR

Fick till 22:05 min i Maj när jag precis börjat, då körde jag 2:or och 1:or i dipsen, ingen bra prestation idag.
Vändningar i set om 3 förrutom de 15 i mitten, då det blev 2:or.
Dips i set om 3 förrutom sista 2+2+2.

Mellantider:
21: 7.55 min (8.20 i våras)
15: 16.18 min (14.40 i våras, hoppsan)

Burpees
10, axlarna slut efter dips.

Hobbes
2008-10-26, 23:25
Tack, nu blev jag gladare, krya på dig nu Lillstrumpan.

Tungt med sittvändningar, formen i bottenläget i draget och frontböjen får jag slipa vidare på.

"Elizabeth"

21-15-9 reps of:
Clean 60 kg
Ring dips

20:24 min PR

Fick till 22:05 min i Maj när jag precis börjat, då körde jag 2:or och 1:or i dipsen, ingen bra prestation idag.
Vändningar i set om 3 förrutom de 15 i mitten, då det blev 2:or.
Dips i set om 3 förrutom sista 2+2+2.

Mellantider:
21: 7.55 min (8.20 i våras)
15: 16.18 min (14.40 i våras, hoppsan)

Burpees
10, axlarna slut efter dips.

Snyggt jobbat, själv valde jag en CrossFit Total idag, hallen (med ringar var upptagen) och subs för ringdips är 3xantalet ringdips vanliga dips - bröst, triceps imorgon - så idag blev det upp till bevis istället!

Jag skrev historia*flex*

CROSSFIT TOTAL

Benböj
#1 130kg
#2 150kg - fail, avbröt föll framåt med överkroppen!
#3 140kg - detta är mitt tidigare max

Axelpress
#1 70kg PB - ville egentligen testa 75, men här var det bara marklyft i mitt huvud! Gick vidare efter mitt PB i axelpress, tidgare har jag bara gjort 65kg.

Marklyft
#1 200kg x 2 PB - det kändes så bra att jag gjorde tog ett reps till!!

Kände mig så oerhört stark idag, helt sjukt vad skönt det var att dra 200 i mark!!*flex* *cupid*

Lillstrumpa
2008-10-27, 00:13
Oj, snajsigt Hobbes. Jag som blir helt svett och darrig av att göra marklyft med 60 kg, lol. Ja ja... :)

Hobbes
2008-10-27, 00:24
Oj, snajsigt Hobbes. Jag som blir helt svett och darrig av att göra marklyft med 60 kg, lol. Ja ja... :)

Tack så mycket, men jag har fått bra coachning på utförande och dylikt. Timme gav mig några avgörande tips för några månader sedan, det gjorde att jag ökade rejält!

Jag använde bälte men inga handledslindor, utan tog helt enkelt mitt kalk som jag använder till klättringen för att få super bra grepp om stången! Nu blir det till att beställa magnesium helt klart!

wesaft
2008-10-27, 08:15
Va läckert med 200 Hobbes, stort grattis!
Sen att du drar en 2:a också, hehe, bara tanken gillar jag.

sudden21
2008-10-27, 09:05
wesaft snygg Elizabeth, bra jobbat.

hobbes bra CFT där, 2x200 pannor i mark :hbang:

Hobbes
2008-10-27, 10:34
Va läckert med 200 Hobbes, stort grattis!
Sen att du drar en 2:a också, hehe, bara tanken gillar jag.

Det var en magisk gräns för mig, tack så mycket, jag kör ju enligt CFT och då skall man ju använda 3 försök per övning:D Jag tänkte jag har ju två kvar nu - så det är väl bara att köra på:D.

Det var en otroligt känsla, en del av verksamheten i min direkta närhet på gymmet stannade av*cupid*

Jag använde bälte, men inte remmar för handlederna, utan använde mag/kalk för att inte tappa greppet, mitt grepp är grymt starkt nu!

Hobbes
2008-10-27, 10:36
wesaft snygg Elizabeth, bra jobbat.

hobbes bra CFT där, 2x200 pannor i mark :hbang:

Tack, ok, ett litet erkännade - jag vill in i 1000 CFT klubben! Att genomföra en CFT på totalt 1000lbs det är mitt mål!

jkn
2008-10-27, 13:29
Tack, ok, ett litet erkännade - jag vill in i 1000 CFT klubben! Att genomföra en CFT på totalt 1000lbs det är mitt mål!

Gött o se Hobbes. 200 i mark är bra skit!

Hobbes
2008-10-27, 13:31
Gött o se Hobbes. 200 i mark är bra skit!

Räkna med att jag kommer att försöka nå 220kg innan året är slut!

Hade jag vart förbi de övre delarna av Sverige hade jag bokat tid med Yankeee, Timme och Z_bumbi för coaching av teknik och liknande.

Hobbes
2008-10-27, 15:56
Måste bara berätta, två av mina träningskamrater är med på den nedersta bilden på www.crossfit.com - de deltog i helgen och är nu certifierade Level 1 inom CrossFit - just denna certifieringen var specifik för poliser!

De kom i kontakt med Greg Amundsen och han gillade upplägget på deras arbete som de gör - så han bjöd in dem till Dallas att deltaga på seminariumet GRATTIS!

Inte bara är de snart klara på polisutbildningen, de är certifierade inom CrossFit - vi har massor att gå igenom när de kommer tillbaka! De ser över om CrossFit skulle vara bra träning för den svenska polisen!

Här kan vi prata om gigantisk inspiration:thumbup:

fintelligens
2008-10-27, 17:57
Grattis till 200 hobbes!

CFT idag då.

Böj
60kg x 5
90kg x 5
110kg x 3
125kg x 1
135kg x 1 pb

Axelpress
50kg x 5
65kg x 5
75kg x 1 pb
80kg x 1 pb

Mark ojoj :D
100kg x 5
130kg x 3
160kg x 1
180kg x 1 pb

totals 395kg

jkn
2008-10-27, 21:57
Grattis till 200 hobbes!

CFT idag då.

Böj
60kg x 5
90kg x 5
110kg x 3
125kg x 1
135kg x 1 pb

Axelpress
50kg x 5
65kg x 5
75kg x 1 pb
80kg x 1 pb

100kg x 5
130kg x 3
160kg x 1
180kg x 1 pb

totals 395kg

Ojoj fintelligens det där var starkt! Som bare den! tar mig an CFT imörn då satsar jag på personbästa i alla!

Hobbes
2008-10-27, 22:00
Grattis till 200 hobbes!

CFT idag då.

Böj
60kg x 5
90kg x 5
110kg x 3
125kg x 1
135kg x 1 pb

Axelpress
50kg x 5
65kg x 5
75kg x 1 pb
80kg x 1 pb

100kg x 5
130kg x 3
160kg x 1
180kg x 1 pb

totals 395kg

Tack så mycket, bra tryck i axlarna, det är mitt nästa mål - har ökat hittills men måste upp i mer vikt där. Snyggt med PB regn i en CFT!!

myggan
2008-10-28, 16:36
Run 5k:

Sprang ett väldigt kuperat spår. 2.3km x 2, med höjdskillnad på 50 meter varvet.

Tiden blev 25:04, Snittpuls på 165 och en maxpuls på 177 slag/min. Snitttempot hamnade på 5.28/km.

Det är något med det här spåret som gör det riktigt jobbigt. Har sprungit grovt kuperade spår förr men det här suger verkligen energin ur en!

wesaft
2008-10-28, 18:01
Snygga PR i CFT fintelligens , de regnade nästan in där i alla övningar, bravo.

Styrkevändningar
60 sittvändning
70 - || -
80 1/2
Fångade 1/3 på ett ungefär de tyngre lyften
87.5
92.5 PR
97.5 PR
100 miss, väldigt nära, hade armbågarna under stången, men drog inte riktigt klart.
100 miss, laddade bra, men klippet fanns inte riktigt där, lite ivrig från botten gav dålig ryggvinkel kändes det som.

Låsen väger totalt 0.5 kg också, men när jag frågade i våras på Mossebergs hur mycket de vägde: "lätta som frimärken", så de går nog inte att räkna med ;)
Mer frontsquat och rörlighetstränig, sen öka i marklyft.

Burpees
51

Hobbes
2008-10-28, 18:12

Styrkevändningar
60 sittvändning
70 - || -
80 1/2
87.5
92.5 PR
97.5 PR
100 miss, väldigt nära, hade armbågarna under stången, men drog inte riktigt klart.
100 miss, laddade bra, men klippet fanns inte riktigt där, lite ivrig från botten gav dålig ryggvinkel kändes det som.

Låsen väger totalt 0.5 kg också, men när jag frågade i våras på Mossebergs hur mycket de vägde: "lätta som frimärken", så de går nog inte att räkna med ;)

Burpees
51

Helsike vad bra resultat, hatten av för dina PBn, det är rejäla vikter! Vet inte om eller hur det går idag - ja, att det inte blir i din viktklass det vet jag:D

jkn
2008-10-28, 19:43

Styrkevändningar
60 sittvändning
70 - || -
80 1/2
87.5
92.5 PR
97.5 PR

Burpees
51

Snyggt wesaft. Det där är nästan dubbelt så mycket som jag tar! :)

Dagens pass:

CFT

Knäböj

1*80 PR
1*85 PR
1*90 PR

Axelpress

1*45 PR
1*55 PR
0*57.5

Nära nära på sista...

Marklyft

1*120
1*140 PR
1*145 PR

Sen blev det lite sittvändningar (squat clean), mer teknikträning än maxning. Här behövs det lite mer frontsquat och mer teknik.

Kände mig stark som satan idag och tänkte att jag kör lite dips också.

7*KV +15
7*KV +20
5*KV +25
4*KV +30
3*KV +35 PR

Yankeee
2008-10-28, 19:50
Bra mark Hobbes!

fintelligens
2008-10-28, 20:46

Dagens pass:

CFT

Knäböj

1*80 PR
1*85 PR
1*90 PR

Axelpress

1*45 PR
1*55 PR
0*57.5

Nära nära på sista...

Marklyft

1*120
1*140 PR
1*145 PR

Sen blev det lite sittvändningar (squat clean), mer teknikträning än maxning. Här behövs det lite mer frontsquat och mer teknik.

7*KV +15
7*KV +20
5*KV +25
4*KV +30
3*KV +35 PR

Gött med massa PB :D Nog böjen som är din favorit?

wesaft: Inte långt kvar till 100 nu ju :thumbup:

Lillstrumpa
2008-10-28, 22:07
Måste bara berätta, två av mina träningskamrater är med på den nedersta bilden på www.crossfit.com - de deltog i helgen och är nu certifierade Level 1 inom CrossFit - just denna certifieringen var specifik för poliser!

De kom i kontakt med Greg Amundsen och han gillade upplägget på deras arbete som de gör - så han bjöd in dem till Dallas att deltaga på seminariumet GRATTIS!

Inte bara är de snart klara på polisutbildningen, de är certifierade inom CrossFit - vi har massor att gå igenom när de kommer tillbaka! De ser över om CrossFit skulle vara bra träning för den svenska polisen!

Här kan vi prata om gigantisk inspiration:thumbup:

Fasen vad kul. Du får mjölka dem på kunskap och höra hur det var på andra sidan havet och om Greg verkligen gör alla GI Jane's i filmen eller om de trickfilmat honom. :D

För övrigt kan jag bara sitta och gapa åt alla era böjar, pressar och marklyft. Jäkla fina resultat och bra inspiration för mig framöver.

Hobbes
2008-10-28, 22:21
Bra mark Hobbes!

Tackar, det kommer mera nu när den psykologiska gränsen är bruten!

Hobbes
2008-10-28, 22:24

Dagens pass:

CFT

Knäböj

1*80 PR
1*85 PR
1*90 PR

Axelpress

1*45 PR
1*55 PR
0*57.5

Nära nära på sista...

Marklyft

1*120
1*140 PR
1*145 PR

7*KV +15
7*KV +20
5*KV +25
4*KV +30
3*KV +35 PR

Nice med PB regn mitt i allt oxå, det är verkligen kul att se. Ja, jag körde enbart teknik idag, det kändes inte så bra när jag värmde upp - så det blev enbart teknik träning idag, vilket gav 60kg som mest i dagens WOD. Mitt personbästa ligger på 75kg!

Hobbes
2008-10-28, 22:27
Fasen vad kul. Du får mjölka dem på kunskap och höra hur det var på andra sidan havet och om Greg verkligen gör alla GI Jane's i filmen eller om de trickfilmat honom. :D

För övrigt kan jag bara sitta och gapa åt alla era böjar, pressar och marklyft. Jäkla fina resultat och bra inspiration för mig framöver.

Det är tanken, jag har redan pratat med dem och de lovar att "lämna" över allt de lärt sig på certifieringen.

Det är lite skoj då den genomfördes under Dallas Police Deparment och är intriktad på polisär verksamhet, de skriver som sagt arbete om CrossFit och om det skulle kunna vara något för den svenska Polisen att använda sig om.

Lite stolt var jag när jag såg mina träningskompisar och "studenter" för det är de oxå, på kortet via CrossFit HQ!

jkn
2008-10-28, 22:46
Gött med massa PB :D Nog böjen som är din favorit?

wesaft: Inte långt kvar till 100 nu ju :thumbup:

Jag gillar böj alltså :), men efter 2 rejäla knäskador på båda knäna varav i ena knät finns det bara ett korsband (bakre som tur va) så har det tappats styrka rätt så rejält. Därav den kanske lite blygsamma vikten. :)

wesaft
2008-10-29, 16:58
Snygga PR jkn, nästan i varje lyft.

Nöjd med dagens pass, det är de där passen när man inte riktigt vill eller inte är laddad som gör skillnad i längden.
Något fel med handleden, började ömma illa i går kväll, men det funkade ändå bra med lyften idag, höll mig en gnutta under max.

Axelpress
5x1x60

Push Press
5x3x60

Överstöt
Push Jerk (ej split)
5x5x60

jkn
2008-10-29, 21:18
Dagens pass

Axelpress
1*40
1*45
1*47,5
1*50
0*57,5 BOM

Push Press
3*50
3*52.5
3*55
2*3*57.5

Överstöt
5*5*50

wesaft
2008-10-30, 18:54
"Angie"

31:35 min

Nöjd trots att det inte blev rekord totalt, men nytt delrekord för armhävningarna, alltid något, alla burpees har gett resultat
Tidigare PR på 29:50 på 91kg för två månader sen, 94 kg idag.
Drog upp huden mitt i handflatan, men det drog inte ner tiden så mycket,
greppade mer med bara fingrarna de sista 20.

Pull: 10, 10, 10, 7, 6x5, 4, 4, 7x3. (14:53) 2 min sämre
Push: 10, 8, 6, 4x5, 10x4, 7x3. (23:00) ~9 min PR
Sit: 20, 15, 10, 10, 10, 10, 10, 8, 7. (~29:00?)
Sq: 25, 25, 5x10.

jkn
2008-10-30, 21:33
"Angie"

31:35 min

Nöjd trots att det inte blev rekord totalt, men nytt delrekord för armhävningarna, alltid något, alla burpees har gett resultat
Tidigare PR på 29:50 på 91kg för två månader sen, 94 kg idag.
Drog upp huden mitt i handflatan, men det drog inte ner tiden så mycket,
greppade mer med bara fingrarna de sista 20.

Pull: 10, 10, 10, 7, 6x5, 4, 4, 7x3. (14:53) 2 min sämre
Push: 10, 8, 6, 4x5, 10x4, 7x3. (23:00) ~9 min PR
Sit: 20, 15, 10, 10, 10, 10, 10, 8, 7. (~29:00?)
Sq: 25, 25, 5x10.

Det är rätt wesaft se alltid det positiva för dagen!

wesaft
2008-11-01, 16:37
Thruster x1
60
65
70
75 PR
77.5 PR
80 PR här fick jag dålig balans, men stången ända upp, handleden sa ifrån, hade kanske fått upp 82.5 med lite svaj på ribban.

fintelligens
2008-11-02, 11:40
Thruster x1
60
65
70
75 PR
77.5 PR
80 PR här fick jag dålig balans, men stången ända upp, handleden sa ifrån, hade kanske fått upp 82.5 med lite svaj på ribban.

:thumbup: med 3 pb :D

Har också märkt att handleden tar ganska mycket stryk i thrusters.

Angie

100 pullups
100 armhävningar
100 situps
100 squats

25.51

wesaft
2008-11-02, 18:53
Snyggt finelligens, du lekte med min tid rä, bra jobbat.
När man maxar vissa övnigar så sällan så dimper det ner flera PR ibland om man har tur :)

With a continuously running clock do one pull-up the first minute, two pull-ups the second minute, three pull-ups the third minute... continuing as long as you are able.

11 rundor + 9

8: 8
9: 5+4
10: 5+5
11: 4+4+3
9: 9x1

Totalt: 75

Greppet sa stopp, fick köra på singlar sista men hann inte.

myggan
2008-11-02, 19:14
Ni som har kört crossfit länge, och som kör uteslutande crossfit som träningsform, hur känner ni att muskelutveckling ter sig kontra traditionell styrketräning ?

Jag gillar crossfit som träningsform men det känns inte som att jag kommer växa speciellt mycket på det.
Rygg, ben och axlar får mycket stryk men det är värre med bröst, triceps, biceps.

Jag är lite kluven till hur jag skall lägga upp min träning.
Jag behöver uthållighet för mitt yrkesval, och jag uppskattar crossfit men samtidigt vill jag gärna lägga på mig mer muskelmassa också.

Funderar på att kombinera styrka och crossfit men det kanske tar bort resultaten av crossfit om man inte kör det hela tiden ?

Någon som kombinerar/kombinerat crossfit med andra träningsformer och kan berätta lite om hur ni tycker att det funkar ?

Hobbes
2008-11-02, 22:42
Ni som har kört crossfit länge, och som kör uteslutande crossfit som träningsform, hur känner ni att muskelutveckling ter sig kontra traditionell styrketräning ?

Jag gillar crossfit som träningsform men det känns inte som att jag kommer växa speciellt mycket på det.
Rygg, ben och axlar får mycket stryk men det är värre med bröst, triceps, biceps.

Jag är lite kluven till hur jag skall lägga upp min träning.
Jag behöver uthållighet för mitt yrkesval, och jag uppskattar crossfit men samtidigt vill jag gärna lägga på mig mer muskelmassa också.

Funderar på att kombinera styrka och crossfit men det kanske tar bort resultaten av crossfit om man inte kör det hela tiden ?

Någon som kombinerar/kombinerat crossfit med andra träningsformer och kan berätta lite om hur ni tycker att det funkar ?

Personligen har jag svårt att se hur du inte skulle kunna kombinera dessa träningsformer. Jag har lagt på mig muskelmassa genom att enbart köra CrossFit. Sen är detta per defintion vad du menar med att lägga på dig muskelmassa.

Genom att kombinera CrossFit och lämpligt program i styrketräning ser jag bara fördelar. Det ena tar ju inte ut det andra i min bok i allafall - rätta mig om jag har fel någon mer insatt!

Jag skriver inte mer i nuläget och så ser vi vad andra tycker och tänker kring det!

Hobbes
2008-11-02, 22:44
Ibland har man bara ett sådant där underbart pass - mina två träningskamrater kom precis tillbaka från USA ny certifierade och laddade med massor av matnyttigheter.

Vi inledde ett undbart pass på 2:30h idag och gick igenom visa grunder - detta är bara början på något oerhört roligt och bra!

wesaft
2008-11-03, 10:40
Fasen va kul Hobbes, då kanske man ska bli polis nu trots allt, varför inte :)

myggan, jag har lagt på mig 7-8 kg massa sen i våras när jag började med crossfit, visst mycket av de sista kilorna är fett.
Det går om man äter mycket, men det går nog ännu bättre i teorin om man bara tränar riktigt tung styrketränig och ingen kondition.
En fördel som jag ser är att det är roligt att träna hårt ofta och försöka slå rekord hela tiden. Sen vad man utför för övnignar kanske inte spelar lika stor roll.

Hobbes
2008-11-03, 12:11
Fasen va kul Hobbes, då kanske man ska bli polis nu trots allt, varför inte :)

myggan, jag har lagt på mig 7-8 kg massa sen i våras när jag började med crossfit, visst mycket av de sista kilorna är fett.
Det går om man äter mycket, men det går nog ännu bättre i teorin om man bara tränar riktigt tung styrketränig och ingen kondition.
En fördel som jag ser är att det är roligt att träna hårt ofta och försöka slå rekord hela tiden. Sen vad man utför för övnignar kanske inte spelar lika stor roll.

Ja, varför inte - kommer du in här kan vi träna på samma gym! Det var verkligen en otrolig "wake up call", jag kommer att certifiera mig i framtiden den insikten de fått och kunskapen är guld värt!!

jkn
2008-11-03, 18:24
Sen jag startade med Crossfit för ca halvåret sen har jag tappat kanske 6-7 kilo i vikt och bra mycket bättre kondis sen jag startade. Då kör jag efter Crossfit plus lite "vid sidan av träning".
Jag har bara sett fördelar med Crossfit som träningsform än så länge. :)

wesaft
2008-11-04, 18:44
Fick vila igår, kände som ajg höll på att bli sjuk, men det gick över :)
Kände mig lättare idag, skön känsla.

"Michael"

3 rundor:

800m löpband 0 lutning fart 15
50 Rygglyft på marken, lyfte knän och bröst, delat 25, 25 med 5 sek vila.
50 Situps ankrade fötter, svingande armar, delat 25, 25 fick kämpa bra sista rundan.

19.45 min PR (löpbandsrekord, tidigare 21.20 min i september)

myggan
2008-11-04, 19:01
Tack för svaren, får fundera lite över ett lämpligt upplägg.
Är rejält taggad att köra igång igen men jag har en behövligt vilovecka. :)

jkn
2008-11-04, 20:31
Dagens pass:

"Michael"

Three rounds for time of:
Run 800 meters
50 Back Extensions
50 Sit-ups

Cyklade 1,6 km som sub till löpning.

Total tid: 26,18 PR

Tror jag inte kört "Michael" förut. Ganska kul men det kändes bra mycket i ländryggen. Kommer med största sannolikhet få träningsvärk där imörn!

Mycket bra tid där Wesaft. Under 20 är rediga grejer!

david85
2008-11-04, 23:10
Hej jag gjorde denna för en månad sen, och har en fråga,
100 chins (pull ups)
100 armhävning
100 sit ups
100 benböj

ja fick tiden: 15:34
vad ligger dom riktiga athleterna på?
jag kör då ganska strikta chins då ja ej kan kipping eller vad de kallas?

burre
2008-11-04, 23:14
http://www.t-nation.com/free_online_article/sex_news_sports_funny/the_truth_about_crossfit

Lite vettig läsning kring Cross-fit.

david85
2008-11-04, 23:16
Jag kör en variant av crossfit med vad vertygen klarar av på mitt gym :D men ja har tillgång till många saker men det är så fruktansvärt mkt folk,

Jag har skapat ett litet eget crossfit schema som ja följer slavskt ;)

2 stryrkepass i veckan då ja fokuserar på basövningar med chins, dips, benböj osv. kör så tungt ja klarar av på kort tid och med 2 set per övning.

1 pass crossfit då ja kör 100 chins, 100 dips på så kort tid som möjligt samt lite frivändning¨å mage.

1 pass kör ja bara med kroppsvikten som armhävninhgar, klättra rep brottarhopp, olika magövningar, springa med vikter osv.

2 simpass i veckan.

Summan är att ja försöker köra allt på så kort tid som möjligt, dvs. kör ja chins med 20 kilo hängande och gör 11 vilar ja en kort stund gör 2 till sen vilar 2 till... ja ni förstår tills jag är upp i de antal ja bestämt mig för att göra, sen vidare till nästa övning.

david85
2008-11-04, 23:20
Ja denna tränings filosofi är verkligen sanslöt bra och man ökar bra i allt främs med uthålligheten vilket är mitt mål, då ja har 30 strikta chins som mål. Ja är 176 cm väger 75 kilo. tränar även för rörlighet och spänst. Vill bli så komplett som möjligt.

Hobbes
2008-11-05, 00:08
http://www.t-nation.com/free_online_article/sex_news_sports_funny/the_truth_about_crossfit

Lite vettig läsning kring Cross-fit.

Kul, börjat läsa, skall läsa igenom allt imorgon. Har två träningskamrater som just varit på Dallas CrossFit Central och certifierat sig till Level 1 instruktörer inom CrossFit!

Tack för länken!

wesaft
2008-11-05, 09:41
david85, kalastid, bra jobbat, du verkar riktigt bra på chins och dips :)

Jag gjorde en sökning åt dig på www.logsitall.com, själv slutat logga där för sifan är så långsam.

Bästa tiden på Angie ligger där på 8.26 min, 84 personer under 15 minuter. Du skulle komma på plats 101. Själv är jag inte ens i närheten av top 300.

david85
2008-11-05, 13:11
tack, uthållighet är lite min grej, med styrkan är de sämre men de jobbar jag oxå på.
tack för sidan Wesaft :D

wesaft
2008-11-05, 19:02
Complete as many rounds as possible in 20 minutes of:
10 Pull-ups
30 kg Thruster, 10 reps

9 rundor + 8 pull-ups

PU på ett ungefär: 10, 10, 6x(5+5), 4+2+2+2, sista 8 var 2:or och ettor.
Thrusters, bröt jag lite på slutet 5,5, men de kändes lätta idag. Rörligheten var bättre idag, kul.

jkn
2008-11-05, 20:17
Complete as many rounds as possible in 20 minutes of:
10 Pull-ups
65 pound Thruster, 10 reps

10 rundor + 10 pull-ups

Vänster knät kände jag av lite i slutet av WODen sen drog jag upp den där förbannade valken i handen igen!

wesaft
2008-11-05, 20:40
Bra kämpat idag jkn, sen på tal om Michael, jag skalade övningarna lite där som jag skrev, men under 20 var givetvis kul.

Min valk mitten av handflatan höll sig rätt bra idag.
Tejpa ihop en sådan här, kan hjälpa, kör jag med både som förebyggande ibland och det hjälper när man har ett sår och vill träna.
http://academics.georgiasouthern.edu/cet/SB/Gym/BigTapeGrip.jpg

Sen Plåsterspray är mitt nya bra tips, desinficerande. Fungerar även bättre än superlim för att limma tillbaka valkar, utan att det blir hård hud/limsom skaver. Sen Compeed plåster är kalas också.

jkn
2008-11-05, 22:55
Bra kämpat idag jkn, sen på tal om Michael, jag skalade övningarna lite där som jag skrev, men under 20 var givetvis kul.

Min valk mitten av handflatan höll sig rätt bra idag.
Tejpa ihop en sådan här, kan hjälpa, kör jag med både som förebyggande ibland och det hjälper när man har ett sår och vill träna.
http://academics.georgiasouthern.edu/cet/SB/Gym/BigTapeGrip.jpg

Sen Plåsterspray är mitt nya bra tips, desinficerande. Fungerar även bättre än superlim för att limma tillbaka valkar, utan att det blir hård hud/limsom skaver. Sen Compeed plåster är kalas också.

Det där ska testas! Bör nog på morgondagens handbollsträning!
Tack för tipset!:thumbup:

z_bumbi
2008-11-06, 11:11
Tack för svaren, får fundera lite över ett lämpligt upplägg.

Monday: agility drills followed by either 30yd sprints with a sled or sprints on the track up to 300m... everything is with full recovery... no fatigue
Tuesday: about 45 min of O-lift training focusing on snatches and sn asst movements a few sets of light C&J. After this I do a wt room based Crossfit (no running)
Wed: Sprints: 40yds up to 150m again with full recovery
Thursday: 45min of O-lifting focused on C&J along with heavy squats. I follow this with a running based Crossfit
Friday: rest day
Saturday: heavy o-lift day sn, C&J, squat... I usually follow this up with either 3x10 L-chins or 1x40 regular chins

För syftet är det ett ganska bra program, för motionsändamål skulle jag plocka bort en del av sprintträningen och ersätta med längre distanser och bara behålla tyngdlyftningen om tekniken finns där. Annars funkar en vanlig två/tre-split för styrka plus något pass med kroppsvikt och högreps.

wesaft
2008-11-06, 18:50
Det där lät som ett riktigt roligt och givande upplägg z_bumbi.
http://www.performancemenu.com/
de kör egna typer av WODs, mycket tynglyftning, kryddat med några små metcons här och där, påminner rätt mycket, utan sprints dock.
Funderar på att testa det någon gång i framtiden.

Nöjd med bänken, säsongsrekord, hade 3:or och 2:or på 90 sist.
Axeln kändes kalas, höll inte igen även om det var 5:or rätt igenom.

A1 Bänkpress 93 kg (kroppsvikt 94kg)
5x5 SR

A2 Pull-ups chest to bar
5
5
5
4
4

Hobbes
2008-11-06, 21:43
http://www.performancemenu.com/
de kör egna typer av WODs, mycket tynglyftning, kryddat med några små metcons här och där, påminner rätt mycket, utan sprints dock.
Funderar på att testa det någon gång i framtiden.

Nöjd med bänken, säsongsrekord, hade 3:or och 2:or på 90 sist.
Axeln kändes kalas, höll inte igen även om det var 5:or rätt igenom.

A1 Bänkpress 93 kg (kroppsvikt 94kg)
5x5 SR

A2 Pull-ups chest to bar
5
5
5
4
4

Nice, ser jäkligt bra ut, kul att du ser bra ökningar i "Lynne":thumbup:

Hobbes
2008-11-06, 21:54
Idag var det "Lynne" - kändes grymt bra att göra pull-ups idag direkt efter gårdagens 100 stycken pull-ups på 20 minuter:)

Dagens "Lynne" skulle bli tung, min kroppsvikt är 105kg - så det innebar skalning, trodde jag*flex*

90kgx7
12st pull-ups

100kgx2
2st pull-ups (jag tappade greppet och då bara sket jag i det)

105kgx1 PB denna var ju faktiskt RX´d:D
10st pull-ups

100kgx1
10st pull-ups

90kgx3
10st pull-ups

Passet avslutades två stycken set med dropset på bänkpressen samt 3x20 GHD, faan börjar verkligen gilla dem mer och mer!!

z_bumbi
2008-11-06, 22:02

Jag har snott det rakt av från någon som "tävlade" i crossfit, det är tydligen så man blir bra på det.

Hobbes
2008-11-06, 22:21
Jag har snott det rakt av från någon som "tävlade" i crossfit, det är tydligen så man blir bra på det.

Vem Jason K. vinnare av 2008 CrossFit Games!

wesaft
2008-11-06, 22:23
Gött o se nytt rekord i bänken, prima Hobbes!
Bra att du sa det med GHD, det måste jag träna extra på.

Hobbes
2008-11-06, 22:25
Gött o se nytt rekord i bänken, prima Hobbes!
Bra att du sa det med GHD, det måste jag träna extra på.

Tack så mycket, Lynne är verkligen en bra benchmark övning, den ger verkligen en bra mätstock!!

Eller så går jag ner i vikt:D

jkn
2008-11-07, 11:00
Idag var det "Lynne" - kändes grymt bra att göra pull-ups idag direkt efter gårdagens 100 stycken pull-ups på 20 minuter:)

Dagens "Lynne" skulle bli tung, min kroppsvikt är 105kg - så det innebar skalning, trodde jag*flex*

90kgx7
12st pull-ups

100kgx2
2st pull-ups (jag tappade greppet och då bara sket jag i det)

105kgx1 PB denna var ju faktiskt RX´d:D
10st pull-ups

100kgx1
10st pull-ups

90kgx3
10st pull-ups

Passet avslutades två stycken set med dropset på bänkpressen samt 3x20 GHD, faan börjar verkligen gilla dem mer och mer!!

Fint med PB i bänken Hobbes! Gött o se!

Ska på en date med "Lynne" idag, tror det blir hårt!

Hobbes
2008-11-07, 11:39
Fint med PB i bänken Hobbes! Gött o se!

Ska på en date med "Lynne" idag, tror det blir hårt!

Lycka till, men med återkommande dater med "Lynne" kan man verkligen mäta sin framgång i träningen!

Skall ju erkännas att vägde jag 95-97kg vilket jag gjorde i somras efter semestern - hade min date varit enklare (läs: lättare:D).

jkn
2008-11-07, 14:47
Okej daten med "Lynne" resulterade i:

Kroppsvikt 75-76 kg. Så körde på 75 kg på bänken. På pull-ups körde jag dead-hang.

Runda 1:
6, 11
Runda 2:
7, 8
Runda 3:
7,8
Runda 4:
7, 7
Runda 5:
6, 6

z_bumbi
2008-11-07, 15:00
Vem Jason K. vinnare av 2008 CrossFit Games!

Ingen aning om det är han eller vem han i så fall är men det sätt som beskrevs ovan var det som någon deltagare som var med och lekte använde för att placera sig bra det året. Inte så mycket crossfit över det längre men det är ju inget nytt.
Källan där jag hittade programmet tror jag ingen som utövar crossfit vill se, i alla fall är den strängt censurerad från crossfitsforum plus att mnst hälften av de som skriver i den tråden är bannade. :D

Hobbes
2008-11-07, 15:06
Ingen aning om det är han eller vem han i så fall är men det sätt som beskrevs ovan var det som någon deltagare som var med och lekte använde för att placera sig bra det året. Inte så mycket crossfit över det längre men det är ju inget nytt.
Källan där jag hittade programmet tror jag ingen som utövar crossfit vill se, i alla fall är den strängt censurerad från crossfitsforum plus att mnst hälften av de som skriver i den tråden är bannade. :D

Skrev han med ett leende...på något sätt kan jag se hur du satt med ett leende från öra till öra och skrev det:D

Hobbes
2008-11-07, 15:15
Okej daten med "Lynne" resulterade i:

Kroppsvikt 75-76 kg. Så körde på 75 kg på bänken. På pull-ups körde jag dead-hang.

Runda 1:
6, 11
Runda 2:
7, 8
Runda 3:
7,8
Runda 4:
7, 7
Runda 5:
6, 6

Bra rundor, du håller dig stadigt i form ser jag igenom rundorna!

Visst blir man kär i den, jag gillar verkligen denna WOD den ger en sådan bra benchmark!!!

jkn
2008-11-07, 16:36
Bra rundor, du håller dig stadigt i form ser jag igenom rundorna!

Visst blir man kär i den, jag gillar verkligen denna WOD den ger en sådan bra benchmark!!!

Tack ska du ha Hobbes.
Ja den är verkligen skit rolig!

wesaft
2008-11-07, 16:58
Bra tränat jkn.

Jag vann kampen mot regnet och kylan idag, ville springa ute idag, löpbandet är för lätt.
Dessvärre fick blev krampen i ryggen för smärtsam och fick avbryta efter 2 varv och 200m.

På en skala 1-10, håll:
smärta under 3
teknik över 8
intensitet över 6
Scott Sonnon sa det i något sammanhang, tycker det är en bra skala för min träning och för crossfit.

4 varv:
400m
50 knäböj

Första 400m på 1.20 kändes bra, 2.40 min första varvet, det var en bra mellantid.
6.30 min efter två hela varv var mindre bra.

Yankeee
2008-11-08, 09:24
Såg att de kommer till Stockholm i maj för möjligt till cert.
Men seriöst, $1000?

Hobbes
2008-11-08, 10:31
Såg att de kommer till Stockholm i maj för möjligt till cert.
Men seriöst, $1000?

Det finns en väldigt bra tråd på CrossFit forumet som tar upp det. Det är mycket pengar för ett 2dagars seminarium. I stort menar de det att de enda som behöve seminariumet är ju blivande instruktörer som planerar att öppna egna faciliteter.

Tror du det stannar vid 1000 dollar om de kommer till Stockholm?

Yankeee
2008-11-08, 10:32
Det finns en väldigt bra tråd på CrossFit forumet som tar upp det. Det är mycket pengar för ett 2dagars seminarium. I stort menar de det att de enda som behöve seminariumet är ju blivande instruktörer som planerar att öppna egna faciliteter.

Tror du det stannar vid 1000 dollar om de kommer till Stockholm?

Okey.

Jag tog register osv och då stod det $1000.

Hobbes
2008-11-08, 10:34
Okey.

Jag tog register osv och då stod det $1000.

Aha, japp då är det väl det.

david85
2008-11-08, 11:28
Hej, har någon koll på om de finns någon video på årets vinnare av crossfit och fjolårets vinnare 2007? Någon tränings relaterad video eller dylikt.

z_bumbi
2008-11-08, 11:44
Cert kostar $1000, ska man börja jobba med det/öppna träningsanläggning har jag för mig att det krävs minst två cert till (eller är det fler?), en engångsumma för att få använda namnet plus en årlig avgift, så runt $5000-6000 plus $2000 per år (har jag för mig det är).
Kostnaden för en helgkurs är inte extremt blodig om det är ett mindre antal personer och att man går igenom ett begränsat område mer noga. Skivstångskursen har t ex 5 övningar på två dagar vilket t o m jag tycker är lite om de som deltar har tränat övningarna innan och har grundläggande rörlighet.
För att man ska kunna instruera hela conceptet är det däremot extremt många moment som tar tid att lära sig så pass bra att man själv kan utföra dem och än mindre instruera dem så vad hinner man på första kursen? Trots det är det krav på att man bör ha instruerat i 6 månader för att få delta i steg 2, har man förkunskaper så kan det kanske funka men få har ett så stort spann att man kan instruera det mesta som ingår vilket jag nästan kräver av en instruktör.

"Your first Level 1 Certification attendance is $1000, your second is $500, and subsequent ones are $250.

The cost of Level 2 Certification is the same as Level 1. Your first Level 2 attendance is $1000, your second is $500, and subsequent ones are $250. If you do not pass the Level 2 Certification exam you can come back and try again free of charge.

Please note that we will no longer be able to accommodate refunds or transfers. Please register for a certification only if you are sure you will be able to attend on that date and at that location."

Ska man arrangera en träff så står man för ölen..

Hobbes
2008-11-08, 11:50
Hej, har någon koll på om de finns någon video på årets vinnare av crossfit och fjolårets vinnare 2007? Någon tränings relaterad video eller dylikt.

De håller på med en film om årets event, tills vidare kan du söka på youtube och se video klipp:

Här är årets vinnare -Jason Kahlipa

rS_q9lyPKtc

6StBvPyw3KA

Det är rätt dålig kvalitet på youtube, men jag inväntar filmen som skall släppas. Tills vidare får vi helt enkelt nöja oss med youtube!

Hobbes
2008-11-08, 11:55
Cert kostar $1000, ska man börja jobba med det/öppna träningsanläggning har jag för mig att det krävs minst två cert till (eller är det fler?), en engångsumma för att få använda namnet plus en årlig avgift, så runt $5000-6000 plus $2000 per år (har jag för mig det är).
Kostnaden för en helgkurs är inte extremt blodig om det är ett mindre antal personer och att man går igenom ett begränsat område mer noga. Skivstångskursen har t ex 5 övningar på två dagar vilket t o m jag tycker är lite om de som deltar har tränat övningarna innan och har grundläggande rörlighet.
För att man ska kunna instruera hela conceptet är det däremot extremt många moment som tar tid att lära sig så pass bra att man själv kan utföra dem och än mindre instruera dem så vad hinner man på första kursen? Trots det är det krav på att man bör ha instruerat i 6 månader för att få delta i steg 2, har man förkunskaper så kan det kanske funka men få har ett så stort spann att man kan instruera det mesta som ingår vilket jag nästan kräver av en instruktör.

"Your first Level 1 Certification attendance is $1000, your second is $500, and subsequent ones are $250.

The cost of Level 2 Certification is the same as Level 1. Your first Level 2 attendance is $1000, your second is $500, and subsequent ones are $250. If you do not pass the Level 2 Certification exam you can come back and try again free of charge.

Please note that we will no longer be able to accommodate refunds or transfers. Please register for a certification only if you are sure you will be able to attend on that date and at that location."

Ska man arrangera en träff så står man för ölen..

Är inte helt säker heller på vad som exakt krävs för att få öppna en facilitet - dock måste man vara certifierad samt betala avgift årsvis för få han namnet!

Dock skulle jag vilja ha MYCKET bra kunskap och utbildning inom idrott innan jag startade en egen facilitet. Vad jag förstått är det ofta tidigare instruktörer inom olika grenar som startat faciliteterna i USA.

Angående kostnaden z_bumbi så vet jag nu att det finns inga tester eller prov som görs på certifieringen. Mina två träningskamrater deltog på en Level 1 certifiering i Dallas för några helger sedan. Nu vet jag inte om det finns skriftliga eller liknade tester på Level 2-3, men det fanns inga på Level 1 iallafall!

J.V
2008-11-08, 11:58
Snygga marklyft

Yankeee
2008-11-09, 17:09
Nu är jag tillbaka. Lite starkare och med mycket sämre uthållighet. Mitt mål är som vanligt att spöa Hobbes i alla wod's.

Dagens.

Power clean 1-1-1-1-1-1-1 reps
90, 95, 100, 105, 110, 112,5 PB, 115 miss

wesaft
2008-11-09, 18:34
Hehe, gött o ha dig tillbaka Yankee, alltid gott med ett nytt PB :)
OT: The Shield, riktigt spännande nu, följt den från starten.

Skonade handleden och körde stötdrag istället för styrkevändningar.
Var inte så laddad idag, men det gick ändå ok, stel i höfterna, bottenpositionen inför första draget från marken kändes inte bra idag, för orörlig.

Stötdrag
100
105
110
4x1x100
4:e setet när jag sänkte ner kändes kalas.

Box Jump 105cm med tyngdlyftarskorna
1: mitten på sulorna upp men satt inte kvar
2: bra
3: mitten på sulorna upp men satt inte kvar

Hobbes
2008-11-10, 00:14
Nu är jag tillbaka. Lite starkare och med mycket sämre uthållighet. Mitt mål är som vanligt att spöa Hobbes i alla wod's.

Dagens.

Power clean 1-1-1-1-1-1-1 reps
90, 95, 100, 105, 110, 112,5 PB, 115 miss

Det tycker jag du lyckas eminent med, stort grattis till PB!! Vilken motivator man har blivit*flex*

Så här ser mitt pass ut förkortat, har en journal på en annan bräda....

1x90kg PB (Mitt gamla rekord låg på 75kg).

1x90kg - kändes bra, måste testa lite till

1x100kg - FAIL FAIL FAIL, tappade helt toppläget, avbröt och långsamt ner med stången. Ok, halvhalt och omstart...

1x92,5 PB

1x95kg NYTT PB Tekniken håller fortfarande...kändes bra, jag kände mig verkligen stark idag!

1x80kg

1x80kg

1x80kg - dessa sista på 80kg, kördes med extremt varsamhet och teknik, jag var så glad över mina PB att jag var rädd att jag överilar lite - de sista var klockrena, typ 10-20 sekunders vila på de sista!

Hobbes
2008-11-10, 00:15
Hehe, gött o ha dig tillbaka Yankee, alltid gott med ett nytt PB :)
OT: The Shield, riktigt spännande nu, följt den från starten.

Skonade handleden och körde stötdrag istället för styrkevändningar.
Var inte så laddad idag, men det gick ändå ok, stel i höfterna, bottenpositionen inför första draget från marken kändes inte bra idag, för orörlig.

Stötdrag
100
105
110
4x1x100
4:e setet när jag sänkte ner kändes kalas.

Box Jump 105cm med tyngdlyftarskorna
1: mitten på sulorna upp men satt inte kvar
2: bra
3: mitten på sulorna upp men satt inte kvar

Nu är inte jag helt säker på vad stötdrag är, men det ser jäkligt tungt ut!!!

Snygga boxjumps, de jobbar jag in teknik på varje gång jag kör dem - gäller att öppna upp höften i toppläget!

wesaft
2008-11-10, 09:34
Dagens pass verkar riktigt roligt och jobbigt, inverted burpee, hehe, hoppas handlederna klarar det.

Hobbes, vilken ökning med 20kg, underbart att se.
Clean pull, stötdrag, jag körde som början på en frivändning från marken, exploderar upp och drar andra draget, men går aldrig ner och fångar stången, den åker upp till navlen kanske.

jkn
2008-11-10, 12:21
Snygga personbästa Hobbes. Fint med sånna ökningar!

Hobbes
2008-11-10, 13:00
Dagens pass verkar riktigt roligt och jobbigt, inverted burpee, hehe, hoppas handlederna klarar det.

Hobbes, vilken ökning med 20kg, underbart att se.
Clean pull, stötdrag, jag körde som början på en frivändning från marken, exploderar upp och drar andra draget, men går aldrig ner och fångar stången, den åker upp till navlen kanske.

Tack så mycket, jag har fått bra coaching oxå - sen all inspiration jag får här via denna tråden.

En av de stora orsakerna till att jag minskade mina tre sista reps var även för att verkligen få in tekniken. Jag är många gånger rädd att styrkan tar över tekniken! Dock var det inte fallet denna gången, men övningen tåls verkligen att tränas på!

wesaft
2008-11-10, 17:48
Siktade på 40 minuter.

Five rounds for time of:
25 Inverted Burpees (bakåtrull på rygg, upp till stående, sen upp handstående)
25 Pull-ups
25 Burpees

1:07:30

Mellantider innan pullups:
3
15
30
46
1:00

IBs gick galant första varvet, sen tog axlarna slut, kunde inte pressa mig med min axel, men det gick vägen till slut med vila. Kom ihåg att gå upp med varannat ben nästa gång. Alla upprull till squat utan händer, förrutom en. Sen missade jag flera handstående, tungt att göra om. Ländryggen är lite väl utstretchad känns det som.

Pullups:
10, 18, 25
10, 18, 25
9, 14, 18, 22, 25
8, 13, 17, 21, 25
2, 10, 15, 19, 22, 25
Totalt 125 är ett rekord under ett pass, men det var ett långt pass iof :)

Burpees, var mest att beta av, delade upp rätt mycket.

Hade mina kläder som matchar Chicago Bears matchkläder idag dagen till ära, brukar köra min egna "monday night football" här hemma varje måndag med gårdagens match :) Go Bears!

jkn
2008-11-10, 22:32
Idag blev det lite Power Cleans innan träning:

Det blev ett mer teknikpass:

3*50 kg
1*55
2*60, missade första, ganska slarvigt. Dem andra 2 repsen var inga problem alls.
3*65 PR
10*50, gick inte högre, kunde nog tatt 70 ganska lätt men tekniken började svikta så jag sänkte och kände mer på tekniken.

wesaft
2008-11-11, 17:40
Gårdagens träning var definitivt ett av de mest jobbiga pass jag kört, svettigt. Träningsvärk överallt idag, rumpan framförallt, jag går inte upp så stilrent till handstående direkt, hehe :)
Nacken, rullade väldigt långt bak varje gång för att få fart upp, måste bli vigare.
Kul pass.

Över till dagens pass:

"Fight Gone Bad!"

Three rounds of:
Wall-ball, 8 kg ball, 10 ft target (Reps)
Sumo deadlift high-pull, 35 kg (Reps)
Box Jump, 20" box (Reps)
Push-press, 34 kg (Reps)
Row (Calories)

Lite lägre bänk, men landade med nästan raka ben varje gång.
Blev några andetags vila mellan varje övning, startade om timern på 58s på varje övning, sen jogg till rodden.

WB 26, 21, 22
SDHP 19, 16, 12
BJ 25, 24, 22
PP 16, 16, 17
Row 26, 27, 24

Tot: 313

jkn
2008-11-11, 19:52
Idag fick det bli en "Angie" eftersom det var många på gymmet och vi ej har en roddmaskin på gymmet.

Aja, dagens pass:

Angie

Total tid: 24-25 min glömde ta tid så jag fick kolla på vägguret.

Kändes okej idag, fick lite ont i höger axel efter pull-ups. Sen efter 52 squats så började det strama lite i vänsterknät på vänsterutsida, pga mitt skadade Yttre ledband.

jkn
2008-11-12, 19:35
Idag fick det bli en WOD som var får några veckor sen.

Styrkecirkeln

135 pound (ca 62 kg) Deadlift, 15 reps

Skalad till 50 kg.

Tänkte att jag kör inte så stressat utan tar det lugnt och har bra teknik genom hela WODen.

Total tid: 38.36.

Hobbes
2008-11-12, 22:46
Idag fick det bli en WOD som var får några veckor sen.

Styrkecirkeln

135 pound (ca 62 kg) Deadlift, 15 reps

Skalad till 50 kg.

Tänkte att jag kör inte så stressat utan tar det lugnt och har bra teknik genom hela WODen.

Total tid: 38.36.

Bra jobbat, jag körde första rundan på RX'd vikt men sen blev det till att skala till 50kg. Den skall jag köra igen, gillade den övningen!

jkn
2008-11-13, 13:26
Bra jobbat, jag körde första rundan på RX'd vikt men sen blev det till att skala till 50kg. Den skall jag köra igen, gillade den övningen!

Tack!

Ja den är riktigt rolig. Men jobbig som bare den. Har riktigt go träningsvärk idag. Ska börja köra den emellanåt och öka vikten med 2,5 kg varje gång.

wesaft
2008-11-13, 19:38
Ja, jkn, den där cirkeln är riktigt tuff, gött jobbat, kommer ihåg hur trött jag var, fick också skala ner.

"Jason"
Modifierade ner till 36 Muscle-ups istället för 50, rätt lagom för dagen.

For time:
100 Squats 3:30
6 Muscle-ups 6:50
75 Squats 9:30
8 Muscle-ups 16:15
50 Squats 17.30
10 Muscle-ups 28:35
25 Squats 29:30
12 Muscle-ups

43:12 min

Hade 14.25 min på 30 MU senast för lite drygt en månad sedan, så detta var ett kliv bakåt, men det tog bra ändå. Botten och dipdelen kändes inte så stark, länge sen jag körde MU, ville inte pressa axeln för mycket. Missade en, några andra som vändes upp lite skevt men inga problem. Det är kul med muscle-ups.

wesaft
2008-11-15, 17:32
Lite krasslig igår, så jag tog det realtivt lugnt idag, men kroppen kändes ok.
Gick ut första 10 med lite vila mellan, sista 10 fick jag kämpa på för gymmet stängde.
Jag hade tur att jag precis hann fram till gymmet när jag fick punka, hade med mig pump och reservslang, det satt fint :)

20 varv:

3 hängande styrkeryck 43 kg
10 burpees

~45 min

wesaft
2008-11-17, 19:40
Axeln krånglade och fastnade till lite inatt, segt, men det känns bra efter omständigheterna.
Fick hoppa över dagens "Helen", körde knäböj istället som jag missade sist, det funkade ändå ok med axeln, även om det tar mycket på axlarna.
Saknade agresiviteten idag, den där extra gnistan, men jag är nöjd över passet.

Knäböj

5x90 film
5x100 film
5x105 film
5x100
5x100
5x90 film

Rumpan dimper ner lite i botten, ska jobba vidare på rörligheten, småmissar djupet här och där.

5x90
ifRw9CV4Klk

5x100
LysqFrXpnr4

5x105
zdo3fHFC8Cc

5x90
YiPmVxaBk_g

wesaft
2008-11-18, 18:48
Axeln kändes ändå ok idag. Kände mig inte så explosiv idag heller, men stången kom upp ändå :)
Får träna på att sträcka upp totalt innan jag dyker ner, sen ner i ett djupare utfall också.

Överstöt, split jerk
70
75
80
85 PR
87.5 PR (hmm, tror inte det var någon efterpress här)
90 lite efterpress

Hoppsan, borde kanske starta en egen dagbok istället, 4 poster på raken nu :)

fintelligens
2008-11-18, 19:50
Starka pressar, har själv också lite problem att komma tillräckligt långt ner,

Igår
Bög 5x5
60
90
100
110
115

Idag push jerk, 1,1,1,1,1,1,1

55, 85, 90, 65,65,75,85,

Kändes gött även fast det blev mer press med axlarna på 90kg än med benen.
Klarade också min första muscle up i söndags :D

Hobbes
2008-11-18, 20:19
#1 - 70kg
#2 - 60kg
#3 - 60kg
#4 - 60kg
#5 - 60kg
#6 - 60kg
#7 - 70kg

Kändes bra, körde denna som teknikövning - den är svår att få till ruskigt bra utan att trycka till med armarna förmycket!

Direkt efter blev det lite marklyft:

10X100kg - uppvärming körde utan bälte!

3X130kg
1x205kg - NYTT PB!!!
1x207,5kg - PB NYTT, IGEN
3x180kg
3x150kg - utan bälte
3x150kg
7x150kg
21x100kg utan bälte, totalt obrutna bytte inte ens grepp....

Detta efter en lång dag utan någon PWO drink eller liknande, bara en packet med MetaPro direkt efter jobbet - jag är supernöjd!!!

Hobbes
2008-11-18, 20:20
Wesaft och fintelligens - bra jobbat:thumbup:, duktigt tryck i Push Jerk, den är svår tycker jag att få till utan att pressa för mycket med armarna. Det kommer nog med lite teknikträning!!

fintelligens
2008-11-18, 20:53
Grattis till nya rekord hobbs. Inte länge sen du klarade 200 ju :D Men blir nog mer imponerad av 21 rep 100kg marklyft. Galet starkt, :hbang:

Hobbes
2008-11-18, 20:57
Grattis till nya rekord hobbs. Inte länge sen du klarade 200 ju :D Men blir nog mer imponerad av 21 rep 100kg marklyft. Galet starkt, :hbang:

Tack så mycket, i våras genomförde jag en DIANE på 3:31 - så jag måste ju hålla mig i form så jag kan slå den tiden:D

Notera att jag avslutade passet med 21 reps på 100kg, greppet höll inte längre då jag alltid kör marklyft utan remmar. *cupid*

wesaft
2008-11-18, 21:47
Grattis till första MU fintelligens!
Gick det lätt upp? Stång eller i ringar?

Snyggt nytt rekord dragit Hobbes, gött o se.

Hobbes
2008-11-18, 21:59
Grattis till första MU fintelligens!
Gick det lätt upp? Stång eller i ringar?

Snyggt nytt rekord dragit Hobbes, gött o se.

Tack så mycket, gillar verkligen marklyft*cupid*

Det blir en liten marklyft tävling inför fitnessfestivalen så jag måste ju ligga i:D

jkn
2008-11-19, 12:03
Ni tränar på bra pojkar!!

Jag har varit inaktiv ett tag. På grund av att mitt högerknä har sagt ifrån nu. Det var i torsdags som det hände. Högerknät gav vika när jag skulle "stega" på det och det vek sig i princip i en 90 graders vinkel och smärtan var olidlig. Så nu är det fortfarande svullet och ingen mer handboll eller Crossfit på ett bra tag framöver.

Måste operera knät nu för att det är alltför trasigt för att spela handboll eller träna Crossfit med det. Just nu är det rehabträning. Skit äre met!!

Men jag ska tillbaka!!

wesaft
2008-11-19, 13:17
Jag lider med dig jkn, uuuah, det var nästan som att titta på en repris av en skada under en match på tv (de borde förbjuda sådana repriser) när jag läste om din skada.

Många kommer tillbaka starkare både fysiskt och mentalt efter skador, de kämpar sig tillbaka.

Krya på knät.

Du kommer bli extra biffig på överkroppen nu istället :)

fintelligens
2008-11-20, 19:03
Ni tränar på bra pojkar!!

Jag har varit inaktiv ett tag. På grund av att mitt högerknä har sagt ifrån nu. Det var i torsdags som det hände. Högerknät gav vika när jag skulle "stega" på det och det vek sig i princip i en 90 graders vinkel och smärtan var olidlig. Så nu är det fortfarande svullet och ingen mer handboll eller Crossfit på ett bra tag framöver.

Måste operera knät nu för att det är alltför trasigt för att spela handboll eller träna Crossfit med det. Just nu är det rehabträning. Skit äre met!!

Men jag ska tillbaka!!

Riktigt tråkigt, alltid tyckt synd när det händer andra människor nåt sånt här. Ta det lugnt och hoppas du kommer tillbaka!

Wesaft: Tack :) På stång.

Under 20 minuter:
Spring 400 meter
Max chins
Blev 10,10,12,5,10,10 chins

Lillstrumpa
2008-11-21, 16:16
Krya på knät, jkn! Aldrig kul med såna skador, knän som är så viktiga för mycket av träningen. Hoppas du får ordning på det, lika bra att dra på med det tunga artilleriet (operation?) så du slipper gå med det länge.

wesaft
2008-11-21, 21:12
Coolt att klara den på stång fintelligens, det har inte jag klarat än, bara försökt riktigt en gång dock :)

5km: 25 min löpband, skönt pass.

Yankeee
2008-11-21, 22:44
Fick några muscle-ups filmade idag.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3332764&postcount=7816

wesaft
2008-11-22, 16:23
Snygga muscle-ups Yankeee, såg lätt ut.

Gött med nytt rekord, bra mental omladdning på andra försöket av 85, resten av passet var lite stressigt.
Mer explosivitet och teknik på överstötarna så kan jag stegra upp vikterna, hade varit kul att stöta kroppsvikten.

Stöt x1
80
85 miss, kass överstöt
85 PR
87.5 miss, efterpress

Hobbes
2008-11-22, 17:19
Fick några muscle-ups filmade idag.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3332764&postcount=7816

Ja, det fick du att verka lätt - skall lära mig MU och sen kan väl vi köra en KING KONG - förmodligen rätt skalad för mig:)

Hobbes
2008-11-22, 17:19
Snygga muscle-ups Yankeee, såg lätt ut.

Gött med nytt rekord, bra mental omladdning på andra försöket av 85, resten av passet var lite stressigt.
Mer explosivitet och teknik på överstötarna så kan jag stegra upp vikterna, hade varit kul att stöta kroppsvikten.

Stöt x1
80
85 miss, kass överstöt
85 PR
87.5 miss, efterpress

Grattis till PB, kul - kör en GRACE på detta som teknikträning*flex*

wesaft
2008-11-23, 19:49
Tack Hobbes, jo det är kul med nyy rekord, men jag hade räknat med 85, så den där glädjen över nytt rekord infann sig inte riktigt :)

Three rounds for time of:
21 Knees to elbows
21x 20kg hantelsving
21 burpees
15 Pull-ups
21 burpees med hopp till bänk
21 Hip extension
45 Utfallssteg

ca 40 min
Hann klart 7 av de sista burpee box jumps, sen stängde gymmet, dålig plannering av mig.

Rätt tungt idag, men det var kul att klara av K2E, en av mina svagheter, delade 7:or, sen 3:or
PU delade 8,7, 5,5,5, 8,7
Burpeevarienterna delade i set om 7.
Nöjd att träna, resultatet spelade mindre roll idag.

fintelligens
2008-11-25, 18:47
Bra jobbat wesaft med den där första woden. Grymt att du ens kom igen den, en annan var tvungen att ge upp efter 2 rundor :em:

Clean and jerk sju ettor
2x1 55kg var för tungt och blev ingen snärt
5 x 1 45kg

Nåt tjejnamn på lya.. dya nåt? =)
5 rundor med
max rep bänkpress med kroppsvikt
max rep chins

80kg bänk x 10,10,8,5,5.
Chins x 20,20, 10,10,5

Hobbes
2008-11-25, 19:41
Bra jobbat wesaft med den där första woden. Grymt att du ens kom igen den, en annan var tvungen att ge upp efter 2 rundor :em:

Clean and jerk sju ettor
2x1 55kg var för tungt och blev ingen snärt
5 x 1 45kg

Nåt tjejnamn på lya.. dya nåt? =)
5 rundor med
max rep bänkpress med kroppsvikt
max rep chins

80kg bänk x 10,10,8,5,5.
Chins x 20,20, 10,10,5

"Lynne" - bra jobbat, det är en sjukt bra benchmark övning! Bra reps på kv själv måste jag ner lite så jag fick allt skala sist jag körde...låg på 105kg!

Hur som är jag sjuk nu - faan inte varit sjuk bortsett från en vecka i juli, så det var väl dags!

Om någon undrar så kurerar jag mig med whiskey - alkohol har aldrig botat en förkylning men det har å andra sidan inte någon läkare heller ska visst W. Churchill sagt:)

jkn
2008-11-27, 20:56
Tränas det inget grabbar?

Hobbes
2008-11-27, 21:01
Tränas det inget grabbar?

Nope, feber, var hemma igår - jobbade hemmifrån som det så fint heter när man är lärare:D

Sen i söndags har jag varit pall:(

jkn
2008-11-28, 11:43
Nope, feber, var hemma igår - jobbade hemmifrån som det så fint heter när man är lärare:D

Sen i söndags har jag varit pall:(

Det där lät inget vidare du! Krya på dig och kom tillbaka starkare än nånsin! :thumbup:

Hobbes
2008-11-28, 12:13
Det där lät inget vidare du! Krya på dig och kom tillbaka starkare än nånsin! :thumbup:

Ja, det hoppas jag oxå, undervisar hela fredag eftermiddag till 20.00 och hela lördagen - nu har det gått ner i halsen, hoppas fishermans friend är så bra som de lovar:(

Lillstrumpa
2008-11-28, 19:15
Roade mig med att plåga en kompis med ett pass Filthy Fifty idag. Han var taggad som attans i början men såg mer och mer plågad ut för varje gren som kördes. Double unders fick jag motivera honom genom med arga tillrop och piska. 34:15 slutade han på, vilket får anses helt okej för en som aldrig tränat crossfit tidigare. :)

F.S
2008-11-28, 19:47
Nästan helt ny på detta forum och började med Crossfit för ca en vecka sedan seriöst.
Har inte orkat gå igenom alla sidor så jag undrar hur många är det i Uppsala som kör?
Man kan behöva lite push för att ta sig igenom passen.

F.S
2008-11-28, 19:48
Kul att se att det är någon från min hemstad "Lillstrumpa".
Kör du på Sommarhemmet?

david85
2008-11-28, 23:59
Hoppas ni vet vad detta är för man, många bra videos här :D
http://www.youtube.com/user/OOPPTT opt, shit like fit.

Mitt pass idag var benböj 80 -90 kilo 2 reps 5 set. (klen i ben)

Friväning med ben 50 kilo 5 reps
7 axelhävningar emot vägg.
4 gånger efter varann.

frivändning med ben å stöt 55 kilo 20 reps

Löpning på löpband i uppförsbacke 5 gånger på en minut, vilade 1 min mellan varje hit.
Passet tog ca 40 min.

Ja gör lite egna pass med insperation av crossfit..

Har just börjat med frivändning och ben, haft lite problem med knäna men nu känns de bra, satsar mkt på chinsen, där ja i veckan gjorde nytt rekord 13 chins med 20 kilos vikt. Men som sagt rygg är de enda ja är bra i så jobbar hårt med resten.
Alltid kul att läsa alla era pass, fortsätt att köra på hårt.

Lillstrumpa
2008-11-29, 00:16
Hej och välkommen F.S! Jag tränade faktiskt på Sommarhemmet i flera år (92-96) men sen har jag varit ute och snurrat lite. Har kort på Motionshuset, men tränar mest på jobbet där jag har tillgång till både gym och idrottshall.

F.S
2008-11-29, 15:02
Ni som följer Crossfit programmen, kör ni efter WOD på "Crossfit" eller på "Crossfitnordic" eller har ni något annat bra alternativ?

Lillstrumpa
2008-11-30, 12:12
Jag kör(de) efter den wod som läggs ut på crossfit.com

F.S
2008-11-30, 21:49
Dagens WOD var ju rent ut sagt för jä...ig

kid24
2008-12-01, 09:41
Hur ska man gå tillväga för att köra crossfit pass.
måsta jag hitta ett gym som har nån speciell CF inriktning?
vart hittar jag programmen på?
hur ska man välja pass om man bara gymmar 1-2 gg veckan?

Hobbes
2008-12-01, 13:23
Hur ska man gå tillväga för att köra crossfit pass.
måsta jag hitta ett gym som har nån speciell CF inriktning?
vart hittar jag programmen på?
hur ska man välja pass om man bara gymmar 1-2 gg veckan?

Enklast är att du kollar ditt befintliga gym, det du behöver till en början är - skivstång+vikter, räckhäv stång det är en bra början lite mer som är önskvärt är - roddmaskin, plint alt. boxar som du kan träna upphopp på, rep och ringar. För löpningen antingen löparband eller om gymmet ligger i markplan en bra slinga runda du kan springa på utomhus och då eventuellt varva löpningen ute med tillsammans med träningen inomhus.

Huvudsidan är:
http://www.crossfit.com/

En mycket bra nordisk sajt:
http://www.crossfitnordic.se/

Läs igenom FAQ och titta på vad det finns för pass. Avsåg din fråga att använda CrossFit som kompliment till dina 1-2 gympass i veckan?

kid24
2008-12-01, 14:13
alright, ringar o dyl har vi inte på gymmet.
det jag menade med 1-2 gger veckan, var att kanske försöka köra CF då.

resten av veckan har jag mma träningar.
därför undra jag hur man då delar upp crossfit passen, att man inte alltid tex får ett bröst "pass"

Hobbes
2008-12-01, 15:24

därför undra jag hur man då delar upp crossfit passen, att man inte alltid tex får ett bröst "pass"

Ringar är inte ett "måste" - då hade jag kikat runt på CrossFit.com och crossfitnordic.se sen skrivit ner WODs som läggs upp, sen planerar du in CrossFit WODs som du tycker passar upplägget i ditt schema, låt oss säga 2 ggr i veckan.

Du kan med fördel välja några benchmarkövningar såsom "Angie" eller "Michael" för att nämna några enklare WODs dessa kan du sen genomföra efter en tids tränande för att se framsteg och dylik uthållighets förändring i ditt tränande!

FRAN är ju en ypperlig benchmark övning, dock är den skarp och kräver lite extra av dig - lycka till!

z_bumbi
2008-12-01, 15:41

Kolla på http://www.rosstraining.com/forum/index.php
det finns färdiga program och det är i många fall direkt anpassat för kampsport.

Hobbes
2008-12-01, 15:48
Kolla på http://www.rosstraining.com/forum/index.php
det finns färdiga program och det är i många fall direkt anpassat för kampsport.

Instämmer - frågan är om inte det egentligen är ett bättre alternativ!

(Är själv gammal kampsportare talar av erfarenhet, samt lyssnar på z_bumbis råd)

david85
2008-12-01, 16:03
Gjorde passet 300 igår.
25 chins
50 marklyft 60 kilo
50 armhävningar
50 jämfota hopp på pall ca: 60 cm
50 Burpies ( magövning typ som benlyft
50 axelpress med hantel, från marken till utsträckt arm, 25vardera arm
25 chins.

tiden blev 12 min 17 sek.

Ants
2008-12-01, 17:47
Burpies är väll endå inte en magövning...?

fintelligens
2008-12-01, 19:19
Yes lets go

Marklyft 3 x 5

100,130,160,170 (pb), 130.

david85
2008-12-01, 21:48
ursäkta skrev fel :)

Hobbes
2008-12-01, 22:44
Yes lets go

Marklyft 3 x 5

100,130,160,170 (pb), 130.

Stort grattis, måste ha känts underbart!!

fintelligens
2008-12-02, 19:12
Stort grattis, måste ha känts underbart!!

Tack, kändes som om man inte hade några gränser just då :)

Shoulder press
7 x 1

55,65,75,75,60,60,60

Hobbes
2008-12-02, 19:34
Tack, kändes som om man inte hade några gränser just då :)

Shoulder press
7 x 1

55,65,75,75,60,60,60

Bra jobbat - håll kvar den känslan! Du drar 200 snart, tro mig det går rätt snabbt!

kid24
2008-12-02, 21:50
30 SANDBAG SHOULDERS (15 each side)
10 Burpees
15 Band Slams (ABC pattern- left--centre-right)
10 Sandbag Clean & Press
15 Box/Bench Jumps or 30 Lateral Jumps (15 each side)

Repeat 4-6 times

Tjena boys, snälla förklara dett auppläg för mig:
set/vila?/allt i ett sträck?

Hobbes
2008-12-02, 21:55
30 SANDBAG SHOULDERS (15 each side)
10 Burpees
15 Band Slams (ABC pattern- left--centre-right)
10 Sandbag Clean & Press
15 Box/Bench Jumps or 30 Lateral Jumps (15 each side)

Repeat 4-6 times

Tjena boys, snälla förklara dett auppläg för mig:
set/vila?/allt i ett sträck?

Det du ser ovan är en omgång detta utförs sedan 4-6 gånger. I vanliga fall brukar det stå on time - då skall det genomföras så fort som möjligt. Troligen gäller det för detta oxå!