handdator

Visa fullständig version : crossfit

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 [18] 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

espeto
2012-10-24, 10:40
Jag och en polare tänkte testa Crossfit för första gången och undrar om någon av er hängivna själar skulle kunna tänka sig att sätta ihop ett första nybörjarpass för oss? Vet att det finns mycket ute på nätet men är roligt att se vad ni själva tycker fungerar bra. Som sagt, vi har aldrig gjort något liknande innan så lägg allt på en nybörjarnivå. Båda två är relativt vältränade sedan innan, både styrke- och konditionsmässigt sett. Om det är några övningar som är svåra att förstå så länka gärna en förklaring med text och bilder. Tack på förhand!

Välkomna in i värmen!
Vad har ni tillgång till för utrustning mm?

D-Crawler
2012-10-24, 11:52
Välkomna in i värmen!
Vad har ni tillgång till för utrustning mm?

Haha tackar!
Jadu det var en bra fråga, vi tränar på ett "vanligt" gym så att säga. Av det jag tror(?) som är typisk Crossfit utrustning så har vi exempelvis kettlebells, olika slags rep och remmar, skivstänger och hantlar av olika slag, chins- och dipsräcken, hopprep, "armgångsställning" (som i Gladiatorerna), "jongleringskäglor", pilatesbollar, "crossfittbollar", TRX + massa annat. Utöver det vanlig "standardutrustning" för ett typiskt gym.

mTOK
2012-10-24, 12:18
Haha tackar!
Jadu det var en bra fråga, vi tränar på ett "vanligt" gym så att säga. Av det jag tror(?) som är typisk Crossfit utrustning så har vi exempelvis kettlebells, olika slags rep och remmar, skivstänger och hantlar av olika slag, chins- och dipsräcken, hopprep, "armgångsställning" (som i Gladiatorerna), "jongleringskäglor", pilatesbollar, "crossfittbollar", TRX + massa annat. Utöver det vanlig "standardutrustning" för ett typiskt gym.

testa denna,

5 rundor av:
500m rodd ( alt 400m löpning)
5 pull ups
10 power clean
15 wall balls

Om ni inte vill köra power clean så kan du lägga in något annat där istället, tex push ups.

Eller så gör ni en team wod där ni delar på antalet och 1 kör och den andra gör någon form av statiskvila, tex jägarvila, planka etc.

150 Dubble unders (alt 300 singel unders)
50 squats
50 Pull ups
50 Push ups
50 KB swings
50 sit ups
50 utfall
50 Burpees

Jonithan
2012-10-24, 12:28
mTok, den första woden är en riktig kräkWOD, bara för att ge er en heads up! :D Men det ser ut som båda dem är roliga och bra introductions till crossfit!

Skaggbiff
2012-10-24, 12:42
Jag tycker om något av de tidigare förslagen på "första WOD".

Om ni inte har provat Crossfit förut tycker jag att ni ska hålla undan från vikter (power clean, wallball och KBS) eftersom det är jävligt lätt hänt att man tummar på tekniken om man aldrig har gjort övningarna förut eller för första gången gör dem med en hetsande polare bredvid. Vidare så kommer ni med största säkerhet inte fixa double unders om ni inte gjort det tidigare. Jag föreslår istället följande:

500m Rodd
40 Air squats
30 Situps
20 Pushups
10 Pullups

http://www.youtube.com/watch?v=Lc_A_z_v3J8

Det kanske ser jävligt mesigt ut men risken att ni ska skada er är i mina ögon betydligt mindre med de övningarna än om ni använder vikt (även om ni går balls to the walls). Ni lär också kunna pressa er rätt bra utan att hamna i alltför mycket muscle failure och fastna pågrund av det. Det är bättre att börja med det här och köra 100% och sen köra något mer efteråt än att ge sig på något som man kanske inte ens slutför. Kom ihåg att Crossfit inte alltid behöver betyda att man håller på i 20+ minuter.

Oavsett vad ni gör, värm upp ordentligt och kom överens om vilka "movement standards" ni ska köra innan (t.ex. att man måste gå under parallell i botten och ha full extension i toppen av knäböj och armhävningar, nudda marken bakom sig och tårna i armhävningar och gå från hängande till hakan över stången i pullups). Det kommer inte bli lika kul att påminna sin polare om att man spöade honom efteråt om ni inte har kört exakt samma rörelser.

espeto
2012-10-24, 12:50
Haha tackar!

Tycker att du kan börja med denna:

Baseline
500m Row
40 squats
30 situps
20 pushups
10 pullups
For time.

Ett varv alla out. Detta går väldigt snabbt, men är kul att jämnföra när man kört någon månad.

Three rounds for time:
Run 400 meters
24kg Kettlebell X 21 swings
12 Pull-ups
Post time.

For time:
1000m Row
50 - 20kg Thrusters
30 Pull Ups
Post total time.
(Denna gjorde vi som veckoutmaning här på kollo för någon vecka sen)

Sen ska ni ju så klart göra denna veckans veckoutmaning.. Den är dock inte spec rolig :D

siimpa
2012-10-24, 19:14
Den enkla varianten.

Ro längre sträckor under en period, självklart tar du aldrig ut dig max då du tränar.
Innan du ska testa 500 m så kör ett antal korta pass i aningen högre fart än vad du siktar på, 500 m är en så kort sträcka att det är svårt att ro vettigt på kortare sträcka men ett antal omgångar med 450 m borde funka

Har du tillgång till Crossfit Journal så finns det en del bra videos där på bla snabbstart som är en stor fördel på kortare sträckor.

Ska kolla upp Crossfit Journal! Har sett tekniken vid snabbstart, finns säkert tid att tjäna.

Tack för tipsen!

HookersUnited
2012-10-24, 19:43
Var köper jag ett prisvärt hopprep?

z_bumbi
2012-10-24, 20:07
Som sagt, vi har aldrig gjort något liknande innan så lägg allt på en nybörjarnivå

Kör inget på tid i början. Det skapar bara dåliga vanor och sliter i onödan.
Är det övningar ni inte har kört tidigare så testa dem några pass för att komma underfund med dem och öka sedan antal reps och tid över tid. Verkar utförandet konstigt så är det antagligen det.
Det finns mer eller mindre lämpliga övningar att köra muskeluthållighet med, plocka sådana som är enkla och inte kräver så mycket teknik i början och så ökar ni ev till svårare.
Leta upp en tyngdlyftare för teknikträning.

FoxCharlie
2012-10-24, 20:33
Men vad snälla alla är mot D-Crawler och ger honom tips på snälla nybörjar wods.

Mig tipsade ni om att köra Fran! ...Jävla as! :D

espeto
2012-10-24, 21:02
Men vad snälla alla är mot D-Crawler och ger honom tips på snälla nybörjar wods.

Mig tipsade ni om att köra Fran! ...Jävla as! :D

Äh du gör ju enarms-armhävningar med lätthet... Det ser vi ju på din bild :D
Då kan ju inte Fran vara några problem...

D-Crawler
2012-10-24, 22:50
text

text

text

text

text

Tack så jätte mycket för alla tips, uppskattat!
Vi körde ett "mini-crossfit" pass om man kan uttrycka det så, mest för att pröva på själva grejen. Upplägget blev fyra rundor utav: 10 Power Clean, 5 Pull Ups och 10 Push Ups. Var kanske inte super jobbigt men räckte fullständigt som första gång då vi innan hade kört fyra 500 meters intervaller i rodd också. Kommer säkerligen utveckla nästa vecka och då lär vi pröva några av era rekommenderade program i sin helhet. :)

espeto
2012-10-25, 07:36
x0nzY1BMfQA

cheunce
2012-10-25, 10:17
Var köper jag ett prisvärt hopprep?

Jag har Ultra Speed Cable Jump Rope (http://www.roguefitness.com/ultra-speed-cable-jump-ropes.php)

Jag köpte mitt i min box CrossFit Norrort. Tyvärr säljer de inte på postorder. Men jag gissar att andra boxar också säljer denna modell.

HookersUnited
2012-10-25, 10:24
Får utveckla frågan: Var köper jag ett prisvärt hopprep online? Eller finns det något hos de vanliga sportbutikerna?

espeto
2012-10-25, 10:44
Får utveckla frågan: Var köper jag ett prisvärt hopprep online? Eller finns det något hos de vanliga sportbutikerna?

Kolla crossfit uppsala's hemsida.

Johan O
2012-10-25, 10:51
Jag köpte ett speedrope på HE fitness online. Det funkar fint.
Har sett att crossfit Cannes säljer röda snygga speedropes på blocket också (eller från deras hemsida) för en hyfsat billig peng.

z_bumbi
2012-10-25, 11:43
Eller finns det något hos de vanliga sportbutikerna?

Oftast, sikta på vajer och att det är lätt att justera längden på det.

Jonithan
2012-10-25, 11:50
Har inte tillgång till crossfit-bollar så jag kan köra wall balls! Vad gäller som substitut? 20kg Thrusters? Det här är verkligen en utmaning för mig känns det som! :D

Spunken
2012-10-25, 12:13
Har inte tillgång till crossfit-bollar så jag kan köra wall balls! Vad gäller som substitut? 20kg Thrusters? Det här är verkligen en utmaning för mig känns det som! :D

Skala ner (http://www.crossfitbrandx.com/index.php/forums/viewthread/12335/) passet då? 100 thrusters med 20kg, 150 med 15kg, 100 med 15kg. Möjligheterna är oändliga.

ThisIsTheOne
2012-10-25, 12:28

Jag tycker wall balls är svår att jämföra med någon annan övning. Tjugo kilo thrusters x 150 är klart mindre krävande än 150 wall balls.

Är du säker på att gymmet inte har några medicinbollar? Jag tycker det finns lite överallt nuförtiden.

Jonithan
2012-10-25, 12:37
Skala ner (http://www.crossfitbrandx.com/index.php/forums/viewthread/12335/) passet då? 100 thrusters med 20kg, 150 med 15kg, 100 med 15kg. Möjligheterna är oändliga.

Jag tycker wall balls är svår att jämföra med någon annan övning. Tjugo kilo thrusters x 150 är klart mindre krävande än 150 wall balls.

Är du säker på att gymmet inte har några medicinbollar? Jag tycker det finns lite överallt nuförtiden.

Dels är taket för lågt för wall balls på mitt gym och det finns inte heller några medicinbollar tyvärr! Får köra 20kg thrusters och så får man ta resultatet med en nypa salt istället :D

andnel
2012-10-25, 15:28

Naej, det tycker jag då inte.. 20 kg thrusters x 150 skulle jag ändå säga är jämförbart

ThisIsTheOne
2012-10-25, 17:53
Naej, det tycker jag då inte.. 20 kg thrusters x 150 skulle jag ändå säga är jämförbart

Det är väl individuellt förstås, men jag vet vad jag skulle välja tio gånger av tio.

kalajset
2012-10-26, 13:03
Karen: 12.03 (sub: 9kgs boll, fria)

Ungefär som väntat. Suger i övningen men gjort stora framsteg jämfört med när jag började köra den.

Valde att köra just fristående kast då det som sagt inte lämpar sig att köra mot vägg på mitt nuvarande gym. Blir iaf mer likt än thrusters då jag trots allt har tillgång till själva bollen resonerade jag. (Därmed inte sagt att det är en lek att köra 150 thrusters med 20kg men även jag tror mig vara snabbare i den varianten).

HookersUnited
2012-10-26, 14:01
Spontant känns det som fria blir svårare än mot en vägg?

HookersUnited
2012-10-26, 23:59
Mikko Salo gör Karen på typ 8 minuter...

http://vimeo.com/45563746

...men då har han kört ett varv Karen och cyklat 19 km innan.

ThisIsTheOne
2012-10-27, 09:21
Karen

8.47

OK tempodisponering, men jag är fumlig och tappar bollen alldeles för ofta så både rytm och sekunder går upp i rök.

kalajset
2012-10-27, 10:57
Spontant känns det som fria blir svårare än mot en vägg?

Har faktiskt aldrig provat mot en vägg men jag gissar på samma sak. Känns som det försvinner en del tid i fria p ga ökat behov av "bollkontroll" helt enkelt. Tror t ex inte risken att man kastar särskilt lågt är sådär jättestor om man har någon typ av kroppskontroll och någorlunda styrka/uthållighet.

stemag
2012-11-03, 19:33
Jag har precis upptäckt det här med crossfit, jag tycker att det är roligt att jobba med uthållighet och kondition istället för bara styrka.
Jag har styrketränat i över 20 år och tycker det är skitkul med nått nytt.

Bra med lite omväxling, jag har fått en riktig nytändning.

Jag sitter och googlar och söker efter övningar och tips som bara den, framför allt då ”pulshöjande” övningar. Typ Burpees och thrusters

Jag kör just nu enbart i mitt hemmagym, i ett garage, med lågt i tak. Utrustningen är skral, än så länge bara en skivtång och ställning och bänk.

Jga skulle uppskatta lite tips på fler pulshöjande övningar typ dom jag nämnde, utan redskap, alltså typ med bara kroppen som verktyg.

Självklart förstår jag att det förmodligen redan finns många fina exempel i den här tråden men för att slippa läsa igenom hela skulle jag bli glad om nån kunde komma med några snabba tips?

qmop
2012-11-03, 20:23
mountainclimbers får jag en jeffla puls av..

espeto
2012-11-03, 20:49
Finns "ett par" övningar här:
http://www.crossfit.com/cf-info/excercise.html
:D

Hobbes
2012-11-03, 22:22
Colting skriver om Myten om CrossFit del 1 (http://coltingblogg.com/2012/11/03/den-stora-myten-om-crossfit-del-1/)

Det blir en följetong.

Pepz
2012-11-03, 22:29
Colting skriver om Myten om CrossFit del 1 (http://coltingblogg.com/2012/11/03/den-stora-myten-om-crossfit-del-1/)

Det blir en följetong.

rätt kul läsning

Hobbes
2012-11-03, 22:34
rätt kul läsning

Ser framemot följetongen. Kolla igenom kommentarerena under inlägget.

Nicek
2012-11-04, 00:09
Intressant läsning Pepz, men han som skriver verkar inte riktigt själv veta vad cf är, han skriver att det är "CF, i sin kärna, är serier av explosiva lyft, kast, sprints etc, helst till utmattning", då pratar han om typ Isabel, men ett väldigt vanligt cf pass är Murph, vart är dom explosiva lyften där? Murph är mer ett grind pass och det är crossfit, och en annan skriver i kommentarerna att hon tränat cf och trivs bra blabla och då skriver han att hon förmodligen inte har tränat riktig crossfit utan mer cirkelträning, men FGB är ju cirkelträning, och crossfit, så han kanske skulle gjort 10-20 pass på närmaste cf box och sedan börja prata om det så han har koll på vad han prata om, inte se fail-videos på youtube.

kalajset
2012-11-04, 00:48
Kolla igenom kommentarerena under inlägget.

De var helt klart den största behållningen.

Pepz
2012-11-04, 08:30
Intressant läsning Pepz, men han som skriver verkar inte riktigt själv veta vad cf är, han skriver att det är "CF, i sin kärna, är serier av explosiva lyft, kast, sprints etc, helst till utmattning", då pratar han om typ Isabel, men ett väldigt vanligt cf pass är Murph, vart är dom explosiva lyften där? Murph är mer ett grind pass och det är crossfit, och en annan skriver i kommentarerna att hon tränat cf och trivs bra blabla och då skriver han att hon förmodligen inte har tränat riktig crossfit utan mer cirkelträning, men FGB är ju cirkelträning, och crossfit, så han kanske skulle gjort 10-20 pass på närmaste cf box och sedan börja prata om det så han har koll på vad han prata om, inte se fail-videos på youtube.

nu var det inte jag som postade länken från början..

vad är ett grindpass?

Nicek
2012-11-04, 11:43
nu var det inte jag som postade länken från början..

vad är ett grindpass?

Jaha okej ursäkta för den delen då..

Grind är ett engelskt ord för slit så jag menar att en grindpass (slitpass) är ett långt, segt och jobbigt pass, typ som Murph.

HookersUnited
2012-11-04, 13:17
För folk utanför Crossfit-bubblan översätts Murph till
1609 meter (1 mile) löpning
100 Chins
200 Armhävningar
300 Benböj
1609 meter löpning

HookersUnited
2012-11-04, 16:21
Vad sägs om Murph som veckans utmaning?

Ljungan
2012-11-04, 18:15
Hur skulle du definera Crossfit ?

Jag tycker efter att ha kollat på lite crossfit clip på youtube att coltings definition stämmer ganska bra, och att hans synpunkter är ganska rimliga.
Dålig form ger hög skaderisk, inte särskilt hälsofrämjande osv.

kalajset
2012-11-04, 20:04

Låter trevligt. Sånt här brukade passa mig bra förut. Nu är det nog si och så med den saken men kul kommer det bli i vilket fall som helst.

Men visst, den är kanske lite väl mastig för nyare förmågor så det beror väl på intresset? :)

Skaggbiff
2012-11-05, 07:23

Jag tror att "till utmattning" är det du ska ta med dig därifrån och lustigt nog är ju murph ett mycket bra exempel på ett träningspass där muskelutmattning oftast är resultatet.

Hållet med colting om att Crossfit ofta är rätt så efterblivet på det sättet som gemene man utför det. Tänk på hur de bästa tränar. Alla vill vinna CF games men ingen tränar CF enligt dess ursprungliga definition för att nå till toppen (vågar nog påstå att nästan ingen kör operiodiserat och constantly varied).

Skaggbiff
2012-11-05, 07:52
Kan väl dock tillägga att jag tycker att Colting bygger sina argument på konstiga antagangen i stil med att "alla som tränar crossfit/explosivt är alltid skadade medan ingen som springer 30 mil i veckan någonsin är skadad".

Maod
2012-11-05, 09:05
Kan väl dock tillägga att jag tycker att Colting bygger sina argument på konstiga antagangen i stil med att "alla som tränar crossfit/explosivt är alltid skadade medan ingen som springer 30 mil i veckan någonsin är skadad".

Han verkar också tro att CrossFit bara är wods/metcons.

Skaggbiff
2012-11-05, 09:15
Han verkar också tro att CrossFit bara är wods/metcons.

Jo, men det verkar ju 80% av alla som säger sig träna Crossfit också göra och det är där jag tycker att han har en poäng (läs mitt tidigare inlägg). Ej efterbliven Crossfit är det bästa jag vet, men tyvärr verkar ju till och med Crossfit HQ arbeta aktivt mot periodisering etc. Vilket är konstigt då det betyder att inga som är med i games tränar Crossfit utan bara tävlar i det.

espeto
2012-11-05, 09:48
Kolla in svaret från Gabriel Spångfors · november 4, 2012 - 12:12 f m i Coltings inlägg.

Det är ungefär så jag tänker också.. För mig är CF resultatet man vill uppnå av träningen snarare än specifika övningar.
Jag tror inte att det finns någon inom CF-eliten som fortfarande tränar efter HQ's riktlinjer.
Dock vet jag att man kan bli riktigt duktig av att följa ett klassiskt CF-upplägg, men fler och fler har börjat utveckla tänket och lägga in periodisering, pass med % av max-vikt i övningarna mm..

Skaggbiff
2012-11-05, 10:08
Kolla in svaret från Gabriel Spångfors · november 4, 2012 - 12:12 f m i Coltings inlägg.

Det är ungefär så jag tänker också.. För mig är CF resultatet man vill uppnå av träningen snarare än specifika övningar.
Jag tror inte att det finns någon inom CF-eliten som fortfarande tränar efter HQ's riktlinjer.
Dock vet jag att man kan bli riktigt duktig av att följa ett klassiskt CF-upplägg, men fler och fler har börjat utveckla tänket och lägga in periodisering, pass med % av max-vikt i övningarna mm..

Det där var ett mycket bra inlägg! Håller med i allt han skriver.

Ladugårdsdörr
2012-11-05, 11:09

Vi är konditionsvarelser enligt Colting, byggda för att "jogga" oss genom livet. Han utvecklar i del 2:

http://coltingblogg.com/2012/11/05/den-stora-myten-om-crossfit-del-2/

Fjällbrynt
2012-11-05, 19:40
Det är precis detta Colting vill, han har fått på tok för mycket uppmärksamhet inom Crossfitvärlden efter sitt blogginlägg.

Han har visst tryckt på knappar som gör att Crossfittare reagerar. Att han sen skriver ett inlägg som är så jävla töntigt "Jag tar mina Crossfit-skor och går en Crossfit-promenad etc.".

Sluta bry er om honom nu, Murph blir en bra challenge :)

Skaggbiff
2012-11-06, 06:20
Det är precis detta Colting vill, han har fått på tok för mycket uppmärksamhet inom Crossfitvärlden efter sitt blogginlägg.

Han har visst tryckt på knappar som gör att Crossfittare reagerar. Att han sen skriver ett inlägg som är så jävla töntigt "Jag tar mina Crossfit-skor och går en Crossfit-promenad etc.".

Sluta bry er om honom nu, Murph blir en bra challenge :)

Tyvärr har han ju en poäng som är ganska viktig så att bara förkasta det han skriver är ju inte rätt heller.

HookersUnited
2012-11-06, 09:41
Murph @ 38:14

HookersUnited
2012-11-06, 19:02
-7TjBQ0CNTg
Jag vet inte om jag ska bli mest imponerad av Fronings stöt eller Orlandos Thruster.

spoon
2012-11-06, 19:04

Murph @ 38:14

En handlingskraftig man :d

HookersUnited
2012-11-06, 19:17
En handlingskraftig man :d
Ingen annan tog ju initiativ till en utmaning förra veckan så det var ju bara att ta bladet från munnen och föreslå något.

kalajset
2012-11-06, 20:53
Murph - 54:26 :D

Inte ens nära där Hookers!

ThisIsTheOne
2012-11-07, 06:58
Kan inte göra Murph pga benhinnor som hindrar löpningen. Har dock gjort den på 42 minuter tidigare. En bit från Hookers Utd alltså, vars tid är imponerande!

HookersUnited
2012-11-07, 07:40
Murph - 54:26 :D

Inte ens nära där Hookers!
Vi vet ju varför, skulle jag ha lagt upp passet som dig hade jag nog hållit på fortfarande.

Kan inte göra Murph pga benhinnor som hindrar löpningen. Har dock gjort den på 42 minuter tidigare. En bit från Hookers Utd alltså, vars tid är imponerande!
Tack!
Du kan ju ersätta med rodd om du vill delta i gemenskapen. Trist med benhinnorna, har själv råkat ut för det tidigare och det är lätt frustrerande.

mikaelj
2012-11-07, 08:12
-7TjBQ0CNTg
Jag vet inte om jag ska bli mest imponerad av Fronings stöt eller Orlandos Thruster.

Varför är det så vanligt i CrossFit-världen med såna icke-standardstänger?

HookersUnited
2012-11-07, 08:29
Varför är det så vanligt i CrossFit-världen med såna icke-standardstänger?
Ingen aning. Vad är inte standard med den?

mikaelj
2012-11-07, 08:32
Ingen aning. Vad är inte standard med den?

Lettringen. Helt värdelöst:

http://www.maxpuls.se/produkter/produktbilder/2642/2642_1_stor.jpg

Jämför med hur det skall se ut:

http://www.eleikosport.se/gymfitness/admin/picture/20120229085348.jpg

HookersUnited
2012-11-07, 08:38
Vad fyller den centrerade lättringen för praktisk roll? Glider inte av bröstet i bänkpress/stöt?

mikaelj
2012-11-07, 08:45
Vad fyller den centrerade lättringen för praktisk roll? Glider inte av bröstet i bänkpress/stöt?

Möjligt.

Det är den glatta ytan som är intressant. På en riktig stång är de placerade så att man skall kunna dra stången längs med smalbenen.

Casallstänger (och andra stänger med samma placering på lettringen) har lettringen placerad så att stången fastnar i kläderna och skrapar upp benen i mark, ryck och stöt.

HookersUnited
2012-11-07, 08:58
Möjligt.

Det är den glatta ytan som är intressant. På en riktig stång är de placerade så att man skall kunna dra stången längs med smalbenen.

Casallstänger (och andra stänger med samma placering på lettringen) har lettringen placerad så att stången fastnar i kläderna och skrapar upp benen i mark, ryck och stöt.
Aha. Inget jag tänkt på, har väl haft tur att träna på gym med vettiga stänger helt enkelt.

HookersUnited
2012-11-07, 11:41
Efter förra filmen var jag tvungen att kolla lite mer med Rob Orlando.

Bra temperament.

ZF72GL5eBd0

EeJay
2012-11-07, 12:27
Lettringen. Helt värdelöst:

Jämför med hur det skall se ut:

som den med olättrad mitt har jag sett lite här och där. Det brukar vara 15kgs-stänger.

EeJay
2012-11-07, 12:29

Bra temperament.

Imponerande. Men varför är man så slarvig med utförandet i crossfit-kretsar? Om man vill göra powerclean and push press så kan man väl även säga det?

tobake75
2012-11-07, 14:00
Imponerande. Men varför är man så slarvig med utförandet i crossfit-kretsar? Om man vill göra powerclean and push press så kan man väl även säga det?

Sumo stance power clean är snart en officiell övning inom CF.

http://img502.imageshack.us/img502/2853/kwuaq.gif

espeto
2012-11-07, 16:31
x0nzY1BMfQA

Felix beskriver sina tankar om Crossfit som reaktion på Coltings blogg-inlägg:
http://livetarharligt.se/?p=1581

Charleston
2012-11-07, 18:31
Felix beskriver sina tankar om Crossfit som reaktion på Coltings blogg-inlägg:
http://livetarharligt.se/?p=1581

Felix verkar ha en goda insikter kring träning. Lite synd bara att han kallar Colting barnslig när han i samma artikel ger honom rätt i flera saker. Det stora problemet för Crossfit är väl dock tyvärr att CrossfitHQ ej har samma sunda inställning som Felix. OPT som han nämner med lovord är ju t ex "bannlyst" från crossfit.

LkpgOL
2012-11-08, 08:21
Felix verkar ha en goda insikter kring träning. Lite synd bara att han kallar Colting barnslig när han i samma artikel ger honom rätt i flera saker. Det stora problemet för Crossfit är väl dock tyvärr att CrossfitHQ ej har samma sunda inställning som Felix. OPT som han nämner med lovord är ju t ex "bannlyst" från crossfit.

Får mest känslan av att båda två helst vill tjäna pengar på att folk ska köpa deras träningsfilosofier. Inte träna/ aktivera sig på det sätt dem mår bäst av ur ett personligt perspektiv.

mikaelj
2012-11-08, 08:46
Ähh, Glassman är ju spritt språngande galen...

Läs Robb Wolfs The Black Box Summit, Or How I Got Fired From The CrossFit Nutrition Certification (http://robbwolf.com/2009/11/24/the-black-box-summit-or-how-i-got-fired-from-the-crossfit-nutrition-certification/)

tobake75
2012-11-08, 09:52
Ähh, Glassman är ju spritt språngande galen...

Läs Robb Wolfs The Black Box Summit, Or How I Got Fired From The CrossFit Nutrition Certification (http://robbwolf.com/2009/11/24/the-black-box-summit-or-how-i-got-fired-from-the-crossfit-nutrition-certification/)

Den där texten är en klassiker. Hade varit kul att vara på plats och se ärketönten Dave Castro totalt spåra ur.

Hobbes
2012-11-09, 03:28

Hade jag inte en aning om - vad hände? OPT mig veterligen är en oerhört skicklig tränare till skillnad från Glassman exempelvis.

Charleston
2012-11-11, 18:55
Hade jag inte en aning om - vad hände? OPT mig veterligen är en oerhört skicklig tränare till skillnad från Glassman exempelvis.

Vet inte exakt, står lite här. http://board.crossfit.com/showthread.php?t=69744

Han är i alla fall persona non grata vad gäller crossfit. Lyckas inte hitta så mycket på internet just nu. Men tror det är besläktat med typ Rob Wolf, Mark Rippetoe och liknande. Dvs personer med åsikter kring "Crossfit" som kanske inte till hundra överensstämmer med HQ. Flera crossfit-bloggar som varit HQ-negativa har stängts ned efter påtryckningar från HQ.

Tror det kan ha varit så att han inte gillade "sell-out"-grejjan med Reebook heller.

kalajset
2012-11-11, 19:42
Murph - 40:00

Nytt försök vilket jag är ganska nöjd med. Denna gång delade jag upp kroppsviktsvövningarna i 20 set istället för att köra klart varje del för sig. Gick "lite" snabbare på detta vis. (Närmare bestämt bortåt en kvart).

spoon
2012-11-11, 20:07

Bra temperament.

ZF72GL5eBd0

Lika bra ordförråd som undertecknad. Aaaaah you fucking fuck!!**! :d

Hobbes
2012-11-11, 22:47
Vet inte exakt, står lite här. http://board.crossfit.com/showthread.php?t=69744

Han är i alla fall persona non grata vad gäller crossfit. Lyckas inte hitta så mycket på internet just nu. Men tror det är besläktat med typ Rob Wolf, Mark Rippetoe och liknande. Dvs personer med åsikter kring "Crossfit" som kanske inte till hundra överensstämmer med HQ. Flera crossfit-bloggar som varit HQ-negativa har stängts ned efter påtryckningar från HQ.

Tror det kan ha varit så att han inte gillade "sell-out"-grejjan med Reebook heller.

Tackar, ja, jag förstår honom faktiskt. Har inte träffat OPT själv men känner tränande som känner honom väl en tränare jag jobbade med hade sin utbildning från OPT. Tror inte OPT lider av att inte vara affilierad med HQ.

Einar
2012-11-12, 14:43
Tjena!

Jag ska göra Kelly ikväll för första gången. Varit sjuk i två veckor så det blir en rejäl genomkörare direkt. Något man bör tänka på är att inte gå ut med för högt tempo antar jag.

Skräckblandad förväntan.. :)

Jonithan
2012-11-12, 16:42
Tjena!

Jag ska göra Kelly ikväll för första gången. Varit sjuk i två veckor så det blir en rejäl genomkörare direkt. Något man bör tänka på är att inte gå ut med för högt tempo antar jag.

Skräckblandad förväntan.. :)

Fyfan, Kelly, dina ben efteråt kommer förmodligen vara totalt förstörda! Personligen hade jag kört 2 st rundor ganska långsamt för att de tre sista rundorna köra all in och tugga taggtråd :) Finns nog ingen taktik där du inte mår fruktansvärt dåligt de 2 sista rundorna! Lycka till!

Einar
2012-11-12, 17:08
Fyfan, Kelly, dina ben efteråt kommer förmodligen vara totalt förstörda! Personligen hade jag kört 2 st rundor ganska långsamt för att de tre sista rundorna köra all in och tugga taggtråd :) Finns nog ingen taktik där du inte mår fruktansvärt dåligt de 2 sista rundorna! Lycka till!

Okej. Tack :D Mitt mål är att ta mig igenom den, tiden är inte så viktig i och med att jag är så otränad för tillfället.

Einar
2012-11-12, 20:31
Okej. Tack :D Mitt mål är att ta mig igenom den, tiden är inte så viktig i och med att jag är så otränad för tillfället.

Okej, hemkommen igen. Känner mig inte fullt fit så jag körde till och med löpningen sista rundan och skippade sista 30 boxjumps och wallballs. För yr för att fortsätta efter det. Nästa gång ska jag köra hela... 40 minuter höll jag på i alla fall.
Aja, man ska börja någonstans. Jag är ändå nöjd :)

Spunken
2012-11-12, 20:55
Okej, hemkommen igen. Känner mig inte fullt fit så jag körde till och med löpningen sista rundan och skippade sista 30 boxjumps och wallballs. För yr för att fortsätta efter det. Nästa gång ska jag köra hela... 40 minuter höll jag på i alla fall.
Aja, man ska börja någonstans. Jag är ändå nöjd :)

Höll du på i 40minuter och hann ändå inte klart skulle jag råda dig att skala ner passet nästa gång du provar.

Einar
2012-11-12, 21:29
Höll du på i 40minuter och hann ändå inte klart skulle jag råda dig att skala ner passet nästa gång du provar.

Japp, tror dock att jag har större chans att klara av den efter att jag hållit igång med träningen ett längre tag. Kul med all inspiration från tråden här :) det gör att man blir mer taggad till att köra på.

flyfisher
2012-11-12, 22:21
Ny på forumet & tillbaka i styrketräningen sedan ca. 1 år.
Jag har droppat ca. 17kg på 1 år med träning & bra kost.
Har nu en stabil vikt och vill bygga mig riktigt jävla atletisk.

Mitt dilemma är, skall jag fortsätta med ren styrketräning eller
kan jag rent av nå mina mål med crossfit, jag tvekar och behöver
goda råd om hur jag skall lägga upp träningen framöver.

Tränar idag styrketräning och kondition vid sidan av.
Har provat på crossfit lite grann och tokgillar konceptet.

Tycker ni att crossfit bygger muskelmassa i tillräcklig grad ?
Styrketräningen bygger så klart bra med sina tunga lyft bra
och alla gram muskler jag lägger på mig ökar förbränningen.

Så klart kan man kombinera, hur gör ni som tränar crossfit ?

Tacksam för hjälp...

pezrulezhaakon
2012-11-12, 22:29
flyfisher

Definera tillräcklig grad.

Vill du bara bli stor eller vill du bli bra på nåt?

flyfisher
2012-11-13, 06:43
Atletisk muskelmassa med inriktning mot funktion/styrka, inte stor & orörlig.
"Så här fick jag en Brad Pitt kropp" på tre månader, är inte min önskan.
Mer som en explosiv 100 meters löpare, än Iggy Pop stilen :-)

Har idag en bra grundfysik, 93kg/182cm.

Vill ligga runt den vikten men flytta det sista fettet till muskler.

Det är svårt att definiera nivån, kanske är så att jag skall fortsätta med
styrketräningen och ta den till ett typ 3-splitprogam + kondition.

Hoppas ni här kan komma med goda råd, är lite vilsen i upplägget framöver...

Spunken
2012-11-13, 07:44
Japp, tror dock att jag har större chans att klara av den efter att jag hållit igång med träningen ett längre tag. Kul med all inspiration från tråden här :) det gör att man blir mer taggad till att köra på.

Enligt mig handlar det inte bara om att "klara av" passet, utan så som jag ser det bör man dessutom kunna hålla ett högt tempo genom hela passet.

z_bumbi
2012-11-13, 08:02
Atletisk muskelmassa med inriktning mot funktion/styrka, inte stor & orörlig.

Det finns ett stort område mellan att köra crossfit och att köra styrketräning med lite vanlig konditionsträning. Det enklaste nog är att lägga in moment för att öka rörlighet och snabbhet men att ta det från vettiga källor. Kör t ex en tekniskt svårare styrkeövning i början av varje styrkepass (som teknikträning i början) och variera konditionsträningen mer så är du antagligen en bra bit på väg. Det lägger också en bra grund till om du vill börja köra crossfit i framtiden, en så bra grund att de flesta som inte följer crossfits träning men har tävlande i det gör så...

Enligt mig handlar det inte bara om att "klara av" passet, utan så som jag ser det bör man dessutom kunna hålla ett högt tempo genom hela passet.

När den inrikningen övergavs då så många blev skadade, spydde upprepade gånger eller hamnade på sjukhus så "uppfann" crossfit ett begrepp som handlar om att anpassa träningen till varje person. Jag har för mig de kallar det att skala? Att man ska köra i högt tempo när man inte är i form är totalt upplagt för skador och som alla vet (borde veta?) som sysslar med konditionsidrott så bygger man alltid basen med lugnare träning över längre tid.

Spunken
2012-11-13, 10:09
När den inrikningen övergavs då så många blev skadade, spydde upprepade gånger eller hamnade på sjukhus så "uppfann" crossfit ett begrepp som handlar om att anpassa träningen till varje person. Jag har för mig de kallar det att skala? Att man ska köra i högt tempo när man inte är i form är totalt upplagt för skador och som alla vet (borde veta?) som sysslar med konditionsidrott så bygger man alltid basen med lugnare träning över längre tid.

Att skala passet, stämmer bra att det kallas så. Gav det rådet lite högre upp.

När jag skrev att passet bör kunna utföras i ett högt tempo förutsatte jag att personen i fråga inte är nybörjare.

Jag är inte på något sätt för den inställning att "man ska kräkas, annars har man inte tagit i" som cirkulerar och är vanligt bland vissa crossfitanhängare. Inte heller är jag på något sätt för att man bara ska kasta sig in i olika pass och köra tekniskt svåra övningar som man inte behärskar.

Einar
2012-11-13, 19:12
Att skala passet, stämmer bra att det kallas så. Gav det rådet lite högre upp.

När jag skrev att passet bör kunna utföras i ett högt tempo förutsatte jag att personen i fråga inte är nybörjare.

Jag är inte på något sätt för den inställning att "man ska kräkas, annars har man inte tagit i" som cirkulerar och är vanligt bland vissa crossfitanhängare. Inte heller är jag på något sätt för att man bara ska kasta sig in i olika pass och köra tekniskt svåra övningar som man inte behärskar.

Jag svarar gärna på detta. Ja, jag är nybörjare med crossfit men jag tycker inte direkt att övningarna i t.ex. Kelly är direkt svåra att behärska tekniken på. Knäböj med kast av medicinboll känns som en rätt enkel övning och boxhoppen är ju bara att hoppa. Dock så inser jag att jag utfört dessa något fel då jag vilat och tagit sats i botten istället för att studsa tillbaks direkt och "vila" när man balanserar uppe på boxen. Men genom att utföra dem på mitt sätt så blev det ju istället tyngre för mig själv och ett svårare moment. I övrigt så körde jag på i det tempot jag klarade utan att spy men ändå ha hög puls genom hela passet. Jag bröt när jag kände att jag var helt slutkörd (det borde ju betyda att jag "skalat passet rätt" för mig?)

Det kommer nog dröja ett litet tag innan jag försöker mig på Kelly igen eller något annat hjältepass men någon gång måste få lov att vara den första. Inte sant? :)

Spunken
2012-11-13, 20:52
Jag svarar gärna på detta. Ja, jag är nybörjare med crossfit men jag tycker inte direkt att övningarna i t.ex. Kelly är direkt svåra att behärska tekniken på. Knäböj med kast av medicinboll känns som en rätt enkel övning och boxhoppen är ju bara att hoppa. Dock så inser jag att jag utfört dessa något fel då jag vilat och tagit sats i botten istället för att studsa tillbaks direkt och "vila" när man balanserar uppe på boxen. Men genom att utföra dem på mitt sätt så blev det ju istället tyngre för mig själv och ett svårare moment. I övrigt så körde jag på i det tempot jag klarade utan att spy men ändå ha hög puls genom hela passet. Jag bröt när jag kände att jag var helt slutkörd (det borde ju betyda att jag "skalat passet rätt" för mig?)

Det kommer nog dröja ett litet tag innan jag försöker mig på Kelly igen eller något annat hjältepass men någon gång måste få lov att vara den första. Inte sant? :)

Det kanske inte är tekniskt svåra övningar, men det är ganska många repetitioner. Kan vara idé att vänja kroppen vid den typen av påfrestning innan du kör de lite längre passen.
Vågar inte uttala om mig om det skulle vara lättare, men det går formodligen fortare att studsa i botten. Själv tar jag alltid sats från botten.

Här har du ett crossfit forum (http://www.crossfitbrandx.com/index.php/forums/viewforum/16/) som skalar passen från crossfit.com. Alla pass skalas ner i fyra nivåer från RX - som är utan förändring, till "buttercups"- som är den lättaste. Där kan du söka efter skalningen på specifika pass, ex hero wods eller de vanliga "tjejerna".

Jag upplever att den s.k. scaling som läggs ut där väldigt bra och realistisk under förutsättningen att du behärskar övningarna. Enligt min erfarenhet är det bättre att skala för lätt och ha känslan av att du kunde ha kört hårdare när du är klar, än att gå ut för hårt och gå in i väggen. Det som sägs i övrigt på forumet kan du ta med en nypa salt då de flesta som hänger där är extremt "crossfit frälsta".

espeto
2012-11-13, 21:10
Håller med Spunken!
Kan även passa på att tipsa om nybörjar-passen från CF Invictus http://www.crossfitinvictus.com/category/wod/fitness/
Väldigt genomtänkta och bra :)

z_bumbi
2012-11-13, 21:39
Dock så inser jag att jag utfört dessa något fel då jag vilat och tagit sats i botten istället för att studsa tillbaks direkt och "vila" när man balanserar uppe på boxen. Men genom att utföra dem på mitt sätt så blev det ju istället tyngre för mig själv och ett svårare moment.

Det där är snarare rätt teknik. Hoppa upp och gå ner. Se till att landa mjukt uppe på lådan med hela foten som stöd.
Att göra plyohopp, dvs att hoppa ner och studsa, från en låda har en ganska hög skaderisk och är en mycket senare teknik.

Einar
2012-11-13, 22:27
Det kanske inte är tekniskt svåra övningar, men det är ganska många repetitioner. Kan vara idé att vänja kroppen vid den typen av påfrestning innan du kör de lite längre passen.
Vågar inte uttala om mig om det skulle vara lättare, men det går formodligen fortare att studsa i botten. Själv tar jag alltid sats från botten.

Här har du ett crossfit forum (http://www.crossfitbrandx.com/index.php/forums/viewforum/16/) som skalar passen från crossfit.com. Alla pass skalas ner i fyra nivåer från RX - som är utan förändring, till "buttercups"- som är den lättaste. Där kan du söka efter skalningen på specifika pass, ex hero wods eller de vanliga "tjejerna".

Jag upplever att den s.k. scaling som läggs ut där väldigt bra och realistisk under förutsättningen att du behärskar övningarna. Enligt min erfarenhet är det bättre att skala för lätt och ha känslan av att du kunde ha kört hårdare när du är klar, än att gå ut för hårt och gå in i väggen. Det som sägs i övrigt på forumet kan du ta med en nypa salt då de flesta som hänger där är extremt "crossfit frälsta".

Tack för ditt förtydligande. Jag ska kolla in forumet.

Spunken
2012-11-14, 12:01
Tack för ditt förtydligande. Jag ska kolla in forumet.

För all del, hör gärna av dig om det är något jag kan hjälpa dig med!

HookersUnited
2012-11-14, 16:53
Vad tränar ni i för skor?
Själv kör jag med Adidas Power Perfect II/Converse Allstar.

Spunken
2012-11-14, 20:27
Vad tränar ni i för skor?
Själv kör jag med Adidas Power Perfect II/Converse Allstar.

SMI power eller ett par Nike free 3.0.

Johan O
2012-11-15, 03:05
New balance Minimus Trail.

FoxCharlie
2012-11-16, 12:47
new balance minimus trail.

+1

lillburre
2012-11-16, 15:34
Har någon erfarenhet om att köra crossfit utöver en idrott?
Sugen på att testa på crossfit men spelar handboll samtidigt. Tänkte på wod, (workout of the day) är det dumt att ha fler träningar utöver dessa wod's?

Skulle det kunna vara effektivare att köra corssfit träning än att köra separata styrkepass och konditionspass som jag kör nu?

HookersUnited
2012-11-18, 16:57
Ska beställa flytande magnesium och passade även på att se vad det erbjöds för hopprep.

Adidas Skipping Rope
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41lglTfGFNL._SL500_AA300_.jpg

Wire och justerbart. Borde funka?

blue8ball
2012-11-18, 17:51
Kan någon förklara för mig hur man bestämmer vikten man ska ha på stången i tex knäböj ? Är det % av din vikt eller bestämmer dom som har hand om tävlingen vad det blir för vikt för alla?

LarsLasr
2012-11-18, 18:04
Kan någon förklara för mig hur man bestämmer vikten man ska ha på stången i tex knäböj ? Är det % av din vikt eller bestämmer dom som har hand om tävlingen vad det blir för vikt för alla?

På tävlingar brukar det vara en bestämd vikt för alla.

HookersUnited
2012-11-19, 14:42
Det ska tydligen öppna en box i Umeå.

ThisIsTheOne
2012-11-19, 15:12
Finns det ett osedvanligt bra sätt att lära sig double unders? Eller handlar det bara om att nöta?

espeto
2012-11-19, 15:38
Finns det ett osedvanligt bra sätt att lära sig double unders? Eller handlar det bara om att nöta?

Bara att nöta egentligen.. Men se till att du har bra koll så att du nöter rätt teknik :)

https://www.againfaster.com/en/blog/2011/12/06/double-unders/

Control_61
2012-11-19, 18:53
Någon som har tips på sidor, youtube-flöden osv?

Hade varit skoj att läsa sig in på vad bra crossfit är.

blue8ball
2012-11-20, 01:02
Räcker det för kroppen att träna crossfit 3dagar i veckan ? Asså kan man bibehålla sina resultat med de eller måste man köra mer ? Har precis börjat med crossfit och tycker de är kul som Satan! Är dock fundersam om jag kommer tappa massa muskelmassa nu när jag inte nöter alla andra övningar som jag brukar köra. 4 dagar i veckan har jag tränat över en längre period nu och har ökat på detta.. Anledningen att jag vill prova crossfit är för deffens skull. Samt att jag har tröttnat lite på att alltid köra samma vecka för vecka! Hur många pass kör ni i veckan? Blandar ni vanlig styrketräning med crossfit eller hur gör ni?

Jonithan
2012-11-20, 01:07

Sök på Rich Froning på Youtube och kolla ALLA videor på honom. En riktigt skön människa som är fruktansvärt skicklig på i princip allt inom crossfit! :) Han och Dan Bailey har gjort ett gäng videor tillsammans som jag älskar!

Stryc9
2012-11-20, 13:20
Är detta ett vettigt nybörjar pass för random gymråtta?

Cash in: 50 box hops
sedan tre varv med fallande antal reps; 21-15-9
120 kg mark
ring dips
cash out 50 wall balls

espeto
2012-11-20, 13:29

120 kg mark
ring dips
cash out 50 wall balls

nej det tycker jag inte!
boxhoppen är ok, men kanske lite väl många om vaderna inte är vana
marklyften är på tok för tunga för så många reps om man inte är van
ringdips är en bra övning, men väldigt svårt att behärska i början
avsluta detta med 50 wallballs är egentligen inget fel mer än att risken för att spy är ganska överhängande :D

tobake75
2012-11-20, 14:05

120 kg mark
ring dips
cash out 50 wall balls

45 repetitioner marklyft på 120 är ju jättebra!!! Om du vill tända eld på hela baksidesystemet. Nu vet jag inte din styrkenivå, men hur som helst är det en på tok för hög volym.

espeto
2012-11-20, 14:09
Det ska tydligen öppna en box i Umeå.

Tror att ägaren var på Solid och hälsade på för någon vecka sen.. Trevlig prick!

Jag har totalt snöat in mig på OPT's crossfitupplägg den senaste tiden. Man går ifrån det klassiska "alltid så tungt och snabbt som möjligt"-tänket och inför periodisering, ofta %-baserade vikter på styrkedelarna och en del WODar som inte går på tid..

http://optexperience.com/
http://www.crossfitinvictus.com/blog/
http://livetarharligt.se/

Räcker det för kroppen att träna crossfit 3dagar i veckan ? Asså kan man bibehålla sina resultat med de eller måste man köra mer ? Har precis börjat med crossfit och tycker de är kul som Satan! Är dock fundersam om jag kommer tappa massa muskelmassa nu när jag inte nöter alla andra övningar som jag brukar köra. 4 dagar i veckan har jag tränat över en längre period nu och har ökat på detta.. Anledningen att jag vill prova crossfit är för deffens skull. Samt att jag har tröttnat lite på att alltid köra samma vecka för vecka! Hur många pass kör ni i veckan? Blandar ni vanlig styrketräning med crossfit eller hur gör ni?

När du skriver "crossfit" gissar jag att du menar den delen som går på tid?
Om man bortser från crossfit.com så brukar de flesta programera in en styrkedel först och sen en sk metcon.
Tex:

Workout of the Day
A.
Four sets of:
Box Step-Ups x 6-8 reps @ 2111
Rest 45-60 seconds
Single-Arm Kettlebell Row x Max Unbroken Reps each arm @ 2010
Rest 45-60 seconds

B.
Complete as many rounds and reps as possible in 8 minutes of:
20 Double-Unders
10 Pull-Ups
5 Man-Makers

nej det tycker jag inte!
boxhoppen är ok, men kanske lite väl många om vaderna inte är vana
marklyften är på tok för tunga för så många reps om man inte är van
ringdips är en bra övning, men väldigt svårt att behärska i början
avsluta detta med 50 wallballs är egentligen inget fel mer än att risken för att spy är ganska överhängande :D

For time:
10 Wall Ball Shots
10 Pull-Ups
9 Wall Ball Shots
9 Pull-Ups
Osv ner till:
1 Wall Ball Shot
1 Pull-Up
(advanced athletes should perform chest-to-bar pull-ups)

Stryc9
2012-11-20, 14:13
45 repetitioner marklyft på 120 är ju jättebra!!! Om du vill tända eld på hela baksidesystemet. Nu vet jag inte din styrkenivå, men hur som helst är det en på tok för hög volym.

Var lite lur på det. Tredje dagen efter passet smarkar det fortfarande blod när jag hostar :)

Nja, styrkemässigt var det inte så farligt men konidtionsmässigt var det katastrof. Efter cash-in med femtio boxhops var man redo för bårhuset *spy*

tobake75
2012-11-20, 16:54
Var lite lur på det. Tredje dagen efter passet smarkar det fortfarande blod när jag hostar :)

Nja, styrkemässigt var det inte så farligt men konidtionsmässigt var det katastrof. Efter cash-in med femtio boxhops var man redo för bårhuset *spy*

Låter ju inte så bra!!

Stryc9
2012-11-20, 18:08
Tja, nu har det gått över så det är lugna gatan.
Antar att det var en del som låg och skräpade längst ner i de oanvända delarna av lungorna :D

HookersUnited
2012-11-20, 18:41
Jabb söker en man och en kvinna att sponsra inom bla. Crossfit. Bara att slänga iväg ett mail med presentation, eller tipsa en vän.

blue8ball
2012-11-21, 00:10
Då menar du alltså att man ska köra både À och B på ett träningspass? Fattar jag de som. Eller ska jag köra typ ett eget styrkepass först och sen välja ex mellan A och B ?

flyfisher
2012-11-21, 07:08
Tränat/tränar mkt gym, men relativt ny inom crossfit.

Hur lägger ni upp det för att bibehålla/bygga muskelmassa samtidigt som ni skall
vara uthålliga. Det är för mig en lite svår ekvation, känns lite som man vill för mkt.

# Tränar ni dagens WOD från crossfit.com ?
# Kör ni egna styrke-WOD´s ?
# Kör ni egna konditions-WOD´s ?
# Kör ni kompletterande styrkepass på gymmet ?
# Hur ofta och hur länge tränar ni, för att komma framåt ?
# Tränar ni själva eller kör gruppträningar ?

Är väldigt intresserad av att göra/tänka rätt inom crossfiten som jag
verkligen känner är min träningsform, så jag tar tacksamt emot tips & länkar.

tobake75
2012-11-21, 08:42
Tränat/tränar mkt gym, men relativt ny inom crossfit.

Hur lägger ni upp det för att bibehålla/bygga muskelmassa samtidigt som ni skall
vara uthålliga. Det är för mig en lite svår ekvation, känns lite som man vill för mkt.

# Tränar ni dagens WOD från crossfit.com ?
# Kör ni egna styrke-WOD´s ?
# Kör ni egna konditions-WOD´s ?
# Kör ni kompletterande styrkepass på gymmet ?
# Hur ofta och hur länge tränar ni, för att komma framåt ?
# Tränar ni själva eller kör gruppträningar ?

Är väldigt intresserad av att göra/tänka rätt inom crossfiten som jag
verkligen känner är min träningsform, så jag tar tacksamt emot tips & länkar.

Om du vill köra CrossFit fast med fokus på styrka tycker jag att du skall kolla in CrossFit Football. De kör ett bra periodiserat upplägg med en styrke wod + vanlig wod. Deras vanliga wod:ar har oftast lite lägre volym än CF.com. Nu är det längesedan jag kollade in mainsite men deras programmering är väl kanske inte den bästa.

espeto
2012-11-21, 10:09
Då menar du alltså att man ska köra både À och B på ett träningspass? Fattar jag de som. Eller ska jag köra typ ett eget styrkepass först och sen välja ex mellan A och B ?

Ja både A och B är samma pass.
Kolla tex passen från http://www.crossfitnordic.se/category/dagens-pass/

blue8ball
2012-11-29, 18:53
Jag måste säga att jag har underskattat crossfit lite .. Trodde inte att passens skulle va så jävla jobbiga som dom är. Fran eller va den heter va fan inte lätt att ta sig igenom. Grymt bra träning iaf!

pezrulezhaakon
2012-11-29, 23:21
blue8ball

Det är grymt jobbigt att skotta blötsnö i ultrarapid också...

Jonithan
2012-11-29, 23:32
blue8ball

Det är grymt jobbigt att skotta blötsnö i ultrarapid också...

Är tämligen trött på din cynism och pessimism gentemot crossfit i den här tråden faktiskt.

pezrulezhaakon
2012-11-29, 23:40
Jonithan

Jobbigt att bli ifrågasatt?

Jonithan
2012-11-30, 00:02
Jonithan

Jobbigt att bli ifrågasatt?

Nej men diskussionen hamnar ständigt i samma diskussionscykel och blir därmed ganska ointressant. Kan man inte bara acceptera det och ta det för vad det är?

pezrulezhaakon
2012-11-30, 00:15
Jonithan

Jo, absolut! Men inte när träningsformen marknadsförs som lösningen på alla världsproblem. Det är just därför man hamnar i diskussionscykeln.

Personligen tycker jag det är en helt ok träningsform som man tyvärr valt att förstöra med klockans hjälp och kassa utföranden.
Att värdera crossfit som bra, bara för att man blir trött i kroppen, blir ett diffus benämning om man ska presentera några specifika fördelar/nackdelar.
Därför flikade jag in snöskottningen. Den går att göra på tid, med kass teknik också...

Om man däremot värderar crossfit som kul, är en helt annan sak, som inte går att bestrida på något sätt då det är en subjektiv bedömning/upplevelse.

Control_61
2012-11-30, 08:14
Jonithan

Jo, absolut! Men inte när träningsformen marknadsförs som lösningen på alla världsproblem. Det är just därför man hamnar i diskussionscykeln.

Personligen tycker jag det är en helt ok träningsform som man tyvärr valt att förstöra med klockans hjälp och kassa utföranden.
Att värdera crossfit som bra, bara för att man blir trött i kroppen, blir ett diffus benämning om man ska presentera några specifika fördelar/nackdelar.
Därför flikade jag in snöskottningen. Den går att göra på tid, med kass teknik också...

Om man däremot värderar crossfit som kul, är en helt annan sak, som inte går att bestrida på något sätt då det är en subjektiv bedömning/upplevelse.

+1

Själva idén är rolig, men jag mår fan illa när de slänger sig med termer som "fittest man alive", "worlds best athlete" eller "forging elite athletes".

Jonithan
2012-11-30, 16:16
+1

Själva idén är rolig, men jag mår fan illa när de slänger sig med termer som "fittest man alive", "worlds best athlete" eller "forging elite athletes".

Det är väl kul att någon träningsform äntligen tar tag i markandsföringen och försöker ta ett steg framåt i utvecklingen och göra det mer mainstream i samhället? Att sedan kalla CrossFits marknadsföring för falsk är i mitt tycke naivt och felaktigt.

"Forging elite athletes"? - Javisst? Hur går det att säga emot detta?
"Fittest man alive"? - Subjektivt, men självklart går att föra resonemang att de bästa inom CrossFit ligger högt upp på en lista med vältränade personer, dels ur utseendeaspekt men även kombinationen mångsidiget kontra styrka.
"Worlds best athlete"? - Återigen subjective, se svar ovan.

Inget av detta kan enligt mig klassas som felaktig eller falsk marknadsföring. Produkter som marknadsförs ibland kryddar på extremt mycket mer än CrossFit gör. Vart är det eldiga hatet mot diverse livsmedel som är skadliga?

pezrulezhaakon
2012-11-30, 16:20
Jonithan

Ja, det är ju verkligen mainstream att marknadsföra ett träningsconcept som har höga skaderisker, i sitt originaltänk.
Ett steg framåt är det då inte, såvida man inte är ute efter att slita på kroppen i onödan.

Jonithan
2012-11-30, 16:24
Jonithan

Ja, det är ju verkligen mainstream att marknadsföra ett träningsconcept som har höga skaderisker, i sitt originaltänk.
Ett steg framåt är det då inte, såvida man inte är ute efter att slita på kroppen i onödan.

Du misstolkade mig gravt. Jag tycker det är roligt att en träningsform verkligen tar tag i sitt syfte och försöker få gemene personer att förstå sig på träningsformen. :) Att sedan träningsformen missbrukas i form av dåligt utförande är självklart inte det CrossFit HQ är ute efter i sin marknadsföring.

pezrulezhaakon
2012-11-30, 16:28
Jonithan

Att få soffpotatisarna att röra på sig för hälsan är bara positivt. Och om CF är något för dem är ju bra. Det går ju alltid anpassa övningarna efter förutsättning och att man kan låta utförandet vara i första rummet och klockan i det andra.
Hur många perfekta "X-lyft" kan jag göra på X-tid...

Men då blir det ändå en träningsform som typ alltid funnits. Vanlig cirkelträning med superset/triset, osv, till ett "flashigare" namn.

Spunken
2012-11-30, 17:24

Jag håller med dig att det ibland närmar sig sektvarning på en del utövare som prisar träningsformen till skyarna, men jag upplever inte att crossfit är den enda träningsformen som har den inställningen.

Men då blir det ändå en träningsform som typ alltid funnits. Vanlig cirkelträning med superset/triset, osv, till ett "flashigare" namn.

Jag tror som du att den här träningsformen funnits långt innan de påstod att den uppfanns, men tror inte att just crossfit är unikt här heller. Tycker mig se den typen av marknadsföring finns lite varstans. Typ "samma vara, men i en ny förpackning".

pezrulezhaakon
2012-11-30, 17:32
Spunken

Japp, håller med.
Kosttillskottsbranschen är ett perfekt exempel på samma "skit" i ny förpackning med ett flashigare namn.

Jag får eksem av alla typer av marknadsföring, där alla träningsmetoder/kostmetoder har en sektliknande framtoning.

Wormzie
2012-11-30, 19:43
oavsett skaderisk tycker jag det är ett framsteg att män och kvinnor tränar crossfit istället för stepup, bodypump och dylikt.

FoxCharlie
2012-12-01, 17:37
Har ni också Alltid ont i händerna när ni gör chins? Varenda träningspass så efter bara uppvärmning på chinsräcket har jag ont där valkarna är. Även om jag vila några dagar från chins och huden läkt ganska bra.
Sure, det går oftast att genomföra det mesta av träningen ändå. Men idag t.ex kunde jag inte köra hängande benlyft ens efter 30 chins. Fick lösa det med remmar.

Hur är det för er? Inga problem? Har ni löst problemet eller är det bara att: Take the pain!!!*grr27*

Har provat tejp, men det funkar inte.

espeto
2012-12-01, 18:21
Fc: tejp funkar kanon för mig när jag har ont innan eller vet att det kommer slita ordentligt under passet...
Hur har du tejpat?

FoxCharlie
2012-12-01, 18:39
@espeto: En sån där tejpning där man, ska se om det går att förklara med skrift, ...Viker en lång remsa dubbelt, gör en öppning för ett finger och förstärker med tejp precis över valken. Fäster änden runt handleden. Funkar ett set, sen är den helt körd. Fel tejp kanske? Eller dåligt sätt. Men det är en ganska grov tygtejp typ.

espeto
2012-12-01, 19:11
Ok jag fattar!
Själv tejpar jag på detta sättet: http://rifsblog.blogspot.se/2007/05/how-to-tape-your-hands.html?m=1
Tycker att det funkar lite bättre men slösar tyvärr mer tape.. Köper tapen på Apoteket. Den jag köpt på tex stadium fäster sämre.

FoxCharlie
2012-12-01, 19:16
Lysande! Tack. Ska testa det nästa gång. :thumbup:

espeto
2012-12-01, 19:27
Ett tillägg: riv av en tape bit på ca 5cm, dela den längst med på mitten och tapea "ringar" på fingrarna..
Detta gör att du kan lägga lite mer vikt på fingrarna och avlasta valkarna i handflatan :)

z_bumbi
2012-12-01, 20:57
oavsett skaderisk tycker jag det är ett framsteg att män och kvinnor tränar crossfit istället för stepup, bodypump och dylikt.

Är man skadad så är det svårt att fortsätta träna så självklart håller jag inte med dig ffa när många av skadorna är så pass allvarliga. Step-up och bodypump gör att folk rör på sig och får en generell träning utan att de riskerar hälsan i någon högre grad. Räknar man dessutom in jympa i dylikt så borde du ta en titt på hur den är upplagd och räkna in hur många rehab/prehabövningar du känner igen.

Wormzie
2012-12-02, 01:39
Är man skadad så är det svårt att fortsätta träna så självklart håller jag inte med dig ffa när många av skadorna är så pass allvarliga. Step-up och bodypump gör att folk rör på sig och får en generell träning utan att de riskerar hälsan i någon högre grad. Räknar man dessutom in jympa i dylikt så borde du ta en titt på hur den är upplagd och räkna in hur många rehab/prehabövningar du känner igen.

Att i högsta möjliga grad undvika skador behöver inte innebära bästa möjliga livskvalitet.. jag är själv någorlunda mån om att hålla mig skadefri och vet hur tråkigt det är att vara skadad. Jag påstår absolut inte att man vara dumdristig och lyfta med dålig teknik men det är väl inte grundidén med crossfit heller..

pezrulezhaakon
2012-12-02, 01:50
Wormzie

Nej det är väl inte grundidén med CF att bli skadad, men det är tyvärr en av produkterna.
Gudnåde den då som ifrågasätter CFs religion.....

Amfksp
2012-12-02, 02:17
"Att i högsta möjliga grad undvika skador behöver inte innebära bästa möjliga livskvalitet.."

På vilket sett får man högre livskvalité av CF än av bodypump?

z_bumbi
2012-12-02, 11:11
Jag påstår absolut inte att man vara dumdristig och lyfta med dålig teknik men det är väl inte grundidén med crossfit heller..

Men det är ju inbyggt i programmet.

Jonithan
2012-12-02, 11:21
Men det är ju inbyggt i programmet.

Är det inbyggt att lyfta med dålig teknik? Tävlar man måste man få alla sina lyft godkända enligt regler. På vilket sätt är det att uppmuntra dåliga lyft och därmed öka skaderisken? Jag upprepar mig ännu en gång, det är individen som missbrukar träningsformen och själv ökar skaderisken.

Charleston
2012-12-02, 13:31
Reglerna är ju dock oftast inte "form"-relaterade. Är t ex vanligt med "bar to over head" där man enligt reglerna får bete sig hur som helst bara man får upp stången över huvudet. Det är flera så kallade bench-mark-WODS som innehåller sådana liknande lyft i höga reps-antal som ska utföras på kortast tid möjlig. Visst, det går att upprätthålla en god form även i dessa rutiner, så är dock ofta inte fallet. Jag har själv drabbats av diskbuktning som inte helt omöjligt går att relatera till crossfit-inspererat tränande där det tummats på utförandet.

Fjällbrynt
2012-12-02, 14:18
Absolut, crossfit behöver ifrågasättas på flera plan säkerligen. Denna tråd kan väl i alla fall få vara en tråd där folk som faktiskt utövar crossfit snackar om vad kul vi tycker det är och jämföra resultat med varandra. Det finns flera andra trådar där crossfit utgör en slagsäck, skriv där.

espeto
2012-12-02, 14:35
Absolut, crossfit behöver ifrågasättas på flera plan säkerligen. Denna tråd kan väl i alla fall få vara en tråd där folk som faktiskt utövar crossfit snackar om vad kul vi tycker det är och jämföra resultat med varandra. Det finns flera andra trådar där crossfit utgör en slagsäck, skriv där.

:hbang:

HookersUnited
2012-12-02, 14:54
Jag tycker det är intressant hur andra grupperingar slår bort Crossfit som nonsens istället för att ta fördel till sin egen genre.

Istället för att säga "Haha! Idioter." Kan man vara något ödmjuk.

"Du kör på hårt som fan MEN du har mycket att förbättra i dina Ryck/Marklyft/Whatever. Kom och träna på Pluckes Lyft och Skrot så lär vi dog rätt teknik."

Det är säkert flera som skulle nappa på idén, träna teknik, förbättras och inse att det här är ju också kul. Och kanske ställa upp på en tävling, och så har klubben gjort en smidig medlemsrekrytering.

Ju mer de specifika sporterna som förekommer inom Crossfit skulle öppna armarna och samarbeta, desto större blir exponeringen för t.ex. OL.

Crossfit är redan löjligt stort och det finns så starka kommersiella intressen och utvecklingsmöjligheter så jag tror det är här för att stanna en bra tid framöver. Därför känns det korkat att inte andra sporter ser möjligheten att ta fördel av trenden och hoppa på tåget.

pezrulezhaakon
2012-12-02, 16:06
HookersUnited

Man har inte nämnvärt nån direkt nytta av CF om man vill bli bra på en tekniksport som OL-lyfting.

Vilka andra sporter tycker du passar?

Wormzie
2012-12-02, 16:12
HookersUnited

Man har inte nämnvärt nån direkt nytta av CF om man vill bli bra på en tekniksport som OL-lyfting.

Men det kan ju bli en introduktion..

"jag började med crossfit men insåg efter ett tag att det roligaste är ryck och frivändningar då övergick jag till tyngdlyftning"

"Tycker du crossfit verkar roligt? häng med till Blabla atletklubb där vi har bättre utrustning än random kommersiellt gym för de olympiska lyften"

mikaelj
2012-12-02, 16:16
Det är väl kul att någon träningsform äntligen tar tag i markandsföringen och försöker ta ett steg framåt i utvecklingen och göra det mer mainstream i samhället? Att sedan kalla CrossFits marknadsföring för falsk är i mitt tycke naivt och felaktigt.

"Forging elite athletes"? - Javisst? Hur går det att säga emot detta?

Väldigt enkelt: någon som tränar CrossFit blir inte elit på någonting, utan hyfsade på mycket.

Samma som att man på 2 år når 250-300 i marklyft. (citat: Glassman).

pezrulezhaakon
2012-12-02, 16:20
Wormzie

Mjo, visst kan den möjligheten finnas.
Men jag tror mer på att det är lika "omöjligt" att få gruppträningsmänniskor att bli gymrävar, som att få CF-anhängare att satsa på OL. Detta pga träningssättens dåliga överförbarhet mellan varandra, både träningsmässigt och mentalt.

Då är det säkert lättare att skapa intresse mellan gruppträning och CF.

ThisIsTheOne
2012-12-02, 17:47
Väldigt enkelt: någon som tränar CrossFit blir inte elit på någonting, utan hyfsade på mycket.

Nåja, eliten (inklusive den svenska) är verkligen elit på väldigt mycket. Så det där är att förenkla saker och ting.

mikaelj
2012-12-02, 18:12
Nåja, eliten (inklusive den svenska) är verkligen elit på väldigt mycket. Så det där är att förenkla saker och ting.

Och de har nått den nivån tack vare Glassman, CrossFit.com & WODs?

LkpgOL
2012-12-03, 10:44
HookersUnited

Du har som OLyftare en jäkla nytta av CF liknande träning under ca 4 till 6 veckor om året. Grundträning brukar det kallas. Vilket för övrigt finns med i alla andra idrotter med. Att sen någon på andra sidan pölen lyckades med konstycket att packetera det snyggt och kalla fysträningen alla idrottare måste stå ut med för Crossfit och ta bra betalt för det är en annan sak.

Sen att man glömde packa in det bästa från OL, ett strikt tekniskt utförande är nog det jag är mest kritisk till. Är även kritisk till att man inom andra idrotter där man kör OL som del av sin fysträning skiter i tekniskt utförande, med hög skaderisk som följd.

Därmot är CF intresant som fenomen ur en annan synpunkt. Den där sjukt jobbiga fysträningen som alla ville smita från har man lyckats ta bra betalt för. Är sjukt imponerad över hur man lyckas få "Svensson" att betala dyrt för att få göra sånt du knappt kan få dyrt betalda elitidrottare att utföra under tvång.

Måste bara fråga vad dem är elit på? Andra idrotter?

HookersUnited
2012-12-03, 11:21
HookersUnited

Jag menar inte att alla ska träna Crossfit. Jag menar att Crossfit är så populärt att andra träningsformer skulle försöka få sin del i rampljuset. Kanske uppvisning, tävling, information vid sidan av ett större event som RCFFC.

HookersUnited
2012-12-03, 11:24
Du har som OLyftare en jäkla nytta av CF liknande träning under ca 4 till 6 veckor om året. Grundträning brukar det kallas. Vilket för övrigt finns med i alla andra idrotter med. Att sen någon på andra sidan pölen lyckades med konstycket att packetera det snyggt och kalla fysträningen alla idrottare måste stå ut med för Crossfit och ta bra betalt för det är en annan sak.

Sen att man glömde packa in det bästa från OL, ett strikt tekniskt utförande är nog det jag är mest kritisk till. Är även kritisk till att man inom andra idrotter där man kör OL som del av sin fysträning skiter i tekniskt utförande, med hög skaderisk som följd.

Därmot är CF intresant som fenomen ur en annan synpunkt. Den där sjukt jobbiga fysträningen som alla ville smita från har man lyckats ta bra betalt för. Är sjukt imponerad över hur man lyckas få "Svensson" att betala dyrt för att få göra sånt du knappt kan få dyrt betalda elitidrottare att utföra under tvång.

Måste bara fråga vad dem är elit på? Andra idrotter?
Det behöver dock inte vara dyrt att träna Crossfit. Sedan september har jag, utöver vad "vanlig" träning kostar, lagt ut 150:- på Crossfit. Detta i form av en deltagaravgift till en mindre tävling.

LkpgOL
2012-12-03, 12:23
Det behöver dock inte vara dyrt att träna Crossfit. Sedan september har jag, utöver vad "vanlig" träning kostar, lagt ut 150:- på Crossfit. Detta i form av en deltagaravgift till en mindre tävling.

Grattis. Men det var mer den "vanliga" träningsavgiften jag syftade på.

HookersUnited
2012-12-03, 12:26
Men jag kan helt hålla med om att vissa gym verkar ha hutlösa priser.

flyfisher
2012-12-03, 16:55
Crossfit som ämne verkar hyfsat infekterat här...

Själv kör jag crossfit numera och är noga med utförandet även när jag kör på tid.
Tycker det är en utmärkt träning efter mina år på gymmet, får den variation som behövs för att jag skall hålla mig motiverad.
Jag vill vara allroundtränad, så jag kör en del kompletterande styrketräning med betoning på styrka mer än massa.
Kör en hel del wod's då jag tycker det ger lite av varje...ibland ensam, ibland på gruppträningarna.

Vi har ju alla olika mål med vår träning och det viktiga är att vi mår bra av vår träning, eller hur...

Mitt mål är att orka ösa på när jag kör motocross och jag ser crossfit som en grym träning för detta.
Som med all annan träning så får man ju använda insidan när man tränar.

Känner att jag fastnat ordentligt för crossfit, det ger mig väldigt mycket och det är utmanande.

huldz
2012-12-03, 20:34
Crossfit som ämne verkar hyfsat infekterat här...

Själv kör jag crossfit numera och är noga med utförandet även när jag kör på tid.
Tycker det är en utmärkt träning efter mina år på gymmet, får den variation som behövs för att jag skall hålla mig motiverad.
Jag vill vara allroundtränad, så jag kör en del kompletterande styrketräning med betoning på styrka mer än massa.
Kör en hel del wod's då jag tycker det ger lite av varje...ibland ensam, ibland på gruppträningarna.

Vi har ju alla olika mål med vår träning och det viktiga är att vi mår bra av vår träning, eller hur...

Mitt mål är att orka ösa på när jag kör motocross och jag ser crossfit som en grym träning för detta.
Som med all annan träning så får man ju använda insidan när man tränar.

Känner att jag fastnat ordentligt för crossfit, det ger mig väldigt mycket och det är utmanande.

Bra skrivet!

Amfksp
2012-12-05, 15:20
Spunken

Japp, håller med.
Kosttillskottsbranschen är ett perfekt exempel på samma "skit" i ny förpackning med ett flashigare namn.

Jag får eksem av alla typer av marknadsföring, där alla träningsmetoder/kostmetoder har en sektliknande framtoning.

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/269839_370234596396111_756502197_n.jpg
Vadå sekt, nu förstår jag inte alls =)

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=370234596396111&set=pb.233450343407871.-2207520000.1354717224&type=3&src=http%3A%2F%2Fsphotos-b.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash4%2F269839_370234596396111_756502197_n.jpg&size=960%2C603

"Paulina Spetsmark: Vi borde ha en liten målning på crossfitguden inne på Göta."

espeto
2012-12-05, 15:27
Nu tycker jag att detta börjar gå för långt.. Hänga ut enskilda personer bara för att de har en annan syn på träning än vad du har??
Jag fattar att du inte gillar crossfit och bryr mig inte det minsta om det, men nu går det f*n över gränsen.. Dessutom måste du ju fatta att det är på "skoj".......

Amfksp
2012-12-05, 15:30
Nu tycker jag att detta börjar gå för långt.. Hänga ut enskilda personer bara för att de har en annan syn på träning än vad du har??
Jag fattar att du inte gillar crossfit och bryr mig inte det minsta om det, men nu går det f*n över gränsen.. Dessutom måste du ju fatta att det är på "skoj".......

Ja, givetvis är det på skoj, hittade det av en slump och kom att tänka på sektjämförelsen bara.
Hänga ut, vad menar du med det? Det som skrivits har ju skrivits helt öppet på internet.

Knatcharn
2012-12-05, 15:37
Och de har nått den nivån tack vare Glassman, CrossFit.com & WODs?

Jo men det är så! Kolla bara på TV shop, vilka abs man får av abtronic! Inte alls så att h*n gjort något innan h*n började med abtronic MEN tycker att abtronic är kul/bra/dunderhonung.. Eller bara får väldigt mycket pengar för att säga att abtronic är bra.. Nej nej x)

HookersUnited
2012-12-07, 20:57
Det ska vara en paneldebatt kring crossfit på Fitnessfestivalen. Kan bli intressant.

HookersUnited
2012-12-08, 22:03
Nano 2.0. Aye or nay?

huldz
2012-12-08, 22:23
Nano 2.0. Aye or nay?

Jag har dem. Bra skit. Kör samma storlek som på vanliga skor.

HookersUnited
2012-12-08, 22:58
Var har du köpt dom?

huldz
2012-12-08, 23:31
Var har du köpt dom?

köpte på reeboks crossfit-shop. Blir billigare där känns de som. Jag beställde t-shirts etc vid köpet, iom att det är $50 frakt så vill man passa på :)

https://shopcrossfitreebok.com/

Fjällbrynt
2012-12-09, 20:02
Var det någon som uppfattade vad som sades på paneldebatten på FF?

HookersUnited
2012-12-10, 14:34
Det filmades, men om den filmen når offentligt ljus återstår att se.

HookersUnited
2012-12-10, 14:37
köpte på reeboks crossfit-shop. Blir billigare där känns de som. Jag beställde t-shirts etc vid köpet, iom att det är $50 frakt så vill man passa på :)

https://shopcrossfitreebok.com/
Beställde innan jag såg ditt tips men tack ändå. Blev bara skorna för mig, hur lång kan leveranstiden tänkas vara?

Macroman
2012-12-10, 16:06

Ja, detta är verkligen intressant och mycket mycket märkligt.

huldz
2012-12-10, 18:23
Beställde innan jag såg ditt tips men tack ändå. Blev bara skorna för mig, hur lång kan leveranstiden tänkas vara?

Ca 1 vecka får du nog räkna med.

HookersUnited
2012-12-10, 18:34
Ca 1 vecka får du nog räkna med.

Det var ju inte farligt. Men dom kanske har frångått att skicka transporter med atlantångare som dom gjorde när jag var ung.

flyfisher
2012-12-10, 19:27
Var det någon som uppfattade vad som sades på paneldebatten på FF?

Här är en liten notis från debatten, hittade den via Crossfit Nordic på Facebook.
http://kanjagkandu.wordpress.com/2012/12/10/hojdpunkten-pa-hela-festivalen/

HookersUnited
2012-12-10, 20:00
"Funktionell träning" och "funktionella muskler."

Vad är egentligen det?

Amfksp
2012-12-10, 20:18

Vad är egentligen det?

Hon använder ju det som motsats till isolationsövningar i bloggen som länkas så jag antar att det är när man använder hela kroppen. Vad en funktionell muskel däremot är... ja det har jag svårare att förstå. En muskel som fungerar kanske =)

HookersUnited
2012-12-10, 20:50
Jag tror jag lägger dom begreppen i samma låda som ursprungskost.

LkpgOL
2012-12-11, 07:54

Vad är egentligen det?

Hon använder ju det som motsats till isolationsövningar i bloggen som länkas så jag antar att det är när man använder hela kroppen. Vad en funktionell muskel däremot är... ja det har jag svårare att förstå. En muskel som fungerar kanske =)

Ja jag har svårt att se att någon träning inte skulle vara funktionell ur ett visst perspektiv. All träning har ju ett syfte och en funktion.

Hade varit kul att få vara där och lyssna. Hade tyvärr inte tid att åka ner i år.

Ska vi slå vad om att Paulo kommer med en Crossfit-bok snart?

"Alex från tidningen Body såg på crossfit som en bra inkörsport till styrketräning för många men kanske inte den helt ultimata styrketräningen." -Verkar ha varit ett av dem mer nyanserade inslagen i debatten dock om man utgår från den bloggen som nämts.

Maod
2012-12-11, 10:45
Debatten hölls ju på grund av Coltings blogginlägg där han "ironiskt" kritiserat CrossFit.
Det han främst framhöll var att CrossFit adapterat allting/alla former av träning i sitt koncept och den höga intensitet/mjölksyraframkallande träningen som förekommer på passen. Enligt Colting så är den här typen av träning inte bra (mycket på grund av skaderisken) utan den bästa träningen är den man kan utföra 10, 100, 1000 dagar i sträck utan att köra slut på sig själv.

Mads förklarade att mycket av CFs problem är ett resultat av att det utvecklats i USA där det finns en brist på ödmjukhet och en helt annan attityd råder.
Fördelen är dock att CF är ständigt utvecklande.

Samtliga var nog överens om att 50 reps ryck på tid med dålig teknik var dåligt för kroppen :)

HookersUnited
2012-12-12, 14:07
sUDTaXAJtUw

Ett livstecken från Mikko Salo.

Fjällbrynt
2012-12-15, 07:02
Tävlingsdebut idag i Borås! Återkommer med WODar och tider :-)

HookersUnited
2012-12-15, 12:33
Tävlingsdebut idag i Borås! Återkommer med WODar och tider :-)

Lycka till!

Fjällbrynt
2012-12-15, 17:00
Lyckades vinna tävlingen, grymt nöjd!
WODarna såg ut som följer

09:00
3 varv
10 kcal rodd
8 Clean & Jerk 45 kg
Tid:2:17 ( tvåan inne på 2:53 :-))

10:00
Tabata Wallclimber 4 poäng per WC
4 min KB swing 24 kg
Score: 22 WC plus 101 KB swing

11:00
8 min AMRAP
8 Wallballs 10 kg
8 Boxjumps 60 cm
Score: 10 varv 12 reps

12:00
Find Max Deadlift in 2 min
4 min Burpees
Score: 225 kg+66 Burpees

13:10
Fran 21-15-9
Thrusters 45 kg
Pullups
Tid: 4:09

Kändes grymt rakt igenom, vann fyra av deltävlingarna, WOD 2 kom jag femma

HookersUnited
2012-12-15, 17:50
Grattis till vinsten och bra presterat.

HookersUnited
2012-12-30, 18:30
Vilka ska köra Open? Jag är sugen, men är rädd att gymmet saknar väsentlig utrustning.

ThisIsTheOne
2012-12-30, 19:26
Snyggt, Fjällbrynt! Mycket fina resultat.

Vilka ska köra Open? Jag är sugen, men är rädd att gymmet saknar väsentlig utrustning.

Jag. Är mest rädd för hopprep. :(

Keeper
2012-12-30, 20:09
Jag är sugen på att ge mig i kasta med Open. Det verkar även som att min programmering (OPT) är utformad för att passa med just Open, så vore som lite meningslöst att inte "give it a go".

espeto
2012-12-30, 21:22

Självklart! :)

HookersUnited
2012-12-30, 21:27
Hur funkade det förra året? Någon form av anmälning och sen slänger man upp film på passen?

andnel
2012-12-31, 13:19
Hur funkade det förra året? Någon form av anmälning och sen slänger man upp film på passen?

Yes! Du anmäler dig på games.crossfit.com (kostar en liten peng) sen kommer det ut ett pass varje vecka, tror det är onsdag/torsdag natt, som du har tills på söndag att genomföra. Detta loggas genom att du antingen lägger upp en video med alla väsentligheter och vinklar alt. gör WODen på en certifierad box.

HookersUnited
2012-12-31, 13:44
Får se om jag kör officiellt. Känns onödigt att betala när risken är rätt stor att jag inte kan genomföra alla pass.

svenbanan
2012-12-31, 15:41
Om jag minns rätt kostar det typ bara tio dollar eller så att anmäla sig. Ingen jätteavgift... Tror man har janari ut att anmäla sig på.

Såg på games sidan att det finns en regelbok angående open (och andra cf tävlngar tror ag) att ladda hem.

JohnVoid
2013-01-04, 23:13
Mark Owns
4 rounds
Run 800m
30x Sit-ups
10x Pull-ups

Om jag nu inte orkar 10x pull-ups, kör jag då bara till fail? Pull-ups är en svaghet nu (ska ändras på) och jag har ingen bar, använder en takbjälke vilket innebär att mina fingrar dör! Har inget gymkort kvar och tänker inte köpa ett på ett tag!

Peace,
John

andnel
2013-01-04, 23:42
Mark Owns
4 rounds
Run 800m
30x Sit-ups
10x Pull-ups

Om jag nu inte orkar 10x pull-ups, kör jag då bara till fail? Pull-ups är en svaghet nu (ska ändras på) och jag har ingen bar, använder en takbjälke vilket innebär att mina fingrar dör! Har inget gymkort kvar och tänker inte köpa ett på ett tag!

Peace,
John

Om du inte orkar kan du köra "jumping pull-ups", där du hoppar och drar dig upp. Du får m.a.o. hjälp i bottenläget.. alt. gör du negativa chins (hoppar upp och håller emot på vägen ner).

espeto
2013-01-04, 23:46
Mark Owns
4 rounds
Run 800m
30x Sit-ups
10x Pull-ups

Peace,
John

Det måste inte vara 10 obrutna pullups, om det funkar kan du göra singlar så länge du får ihop det totala antalet.
Ett annat alternativ är att du kör jumping pull ups = hoppa upp, håll emot på vägen ner.
Vill du bli starkare i pullups kör du riktiga så långt det går och låter det ta sin tid. Är du ute efter flås kör du jumping tidigare.

Om du inte har tillgång till gym kan du hitta bra pass om du googlar på "travel wod".

Lycka till!

Edit: dammit, 2a på bollen :D

JohnVoid
2013-01-05, 00:09
Haha, tack för svar!

Yes, hittade den och The WOD Shop också. Brukar träna hemma utan utrustning men blir lätt samma övningar och lite tråkigt vilket leder till att jag inte ger allt.

Kommer troligtvis köra vanliga så många jag orkar för att sedan alternera mellan jumping och negativa. Ska se om jag inom en snar framtid kanske kommer kunna göra 15 relativt strikta jäklar!

Peace,
John

HookersUnited
2013-01-07, 17:01
Wodshop är bra skit. Jag plockar större delen av mina metcons därifrån.

espeto
2013-01-13, 12:46
Dåligt drag i tråden..
Kan passa på att tipsa om två sköna cf-bloggar:
http://coachlanner.wordpress.com/bloggen-2/
Den andra ligger på en konkurrerande sida, så jag hänvisar till att googla på "Lukas Högberg blogg" :D

HookersUnited
2013-01-14, 01:15
Bra styrka på pojkarna.

innebandytrollet
2013-01-14, 17:07
Tjena gaggelito!

Jag letade efter nytt gym tidigare i våras, detta var mina alternativ.

Maik
Mölndals friidrottsklubb har ett litet gym i sin klubblokal, inte varit där på 10 år, skivstång finns, osäker på övrig utrustning. pris: 1500:-
(är man medlem här kan man sedan betala 1500:- till för att komma in i friidrottens hus, sköna stänger och plattformar där för tyngdlyftning) Tillgång till löparbana här i Mölndal(som man kan hoppa in på ändå).

Crudo
De har allt du vill ha inkl. kettlebells, inriktar sig på fuktionell träning. Inte varit där, osäker på medicinbollar.
Har själv aldrig testat kettlebells, (crossfit har gått ifrån alla enhands kettlebellsövningar, det ger inte tillräckligt hög intensitet. swings kan man köra med hantel.)
pris: googla, billigt om du binder dig på lång tid, 2 år.

Fightercenter
Vet att de kör crossfitinspirerat på sina mmaträingar, de har ett gym, men osäker på utbudet där.
pris: vet ej.

Sportlife Almedal
Inga kettlebells, medicinbollar finns upp till 8kg. I övrigt har de allt du vill ha.
pris: 3600:- OBS! köp idrottsrabbaten först, ett häfte som ger dig 20% rabatt, pris: ~2800:-
1000:- för jun-aug.
Köp kort här så jag får en träningskompis :)

Mossebergs AK
Tynglyftarklubben, skivstänger, hantlar, pullupbar men lågt i tak. pris: 1500:-
Plus för go stämning och jättebra tyngdlyftarcoach.
Gick bra att teckna sig för 3 månader under sommaren för 1/4 av priset, 375:- Billigt.
Gratis provträning. Liten lokal, men om jag skulle teckana nytt kort idag hade jag valt detta stället. Enda nackdelen är att det är uppförsbacke med cykeln hit ;) (går buss)

Life, gymmet i Åby simhall
Går bort, kasst tyckte jag, ingen pullupbar tex.

Glöm inte fysiken Gibraltargatan! Där finns allt man vill ha i både buggar och crossfit väg. Kraftig student rabatt

HookersUnited
2013-01-15, 21:00
Var kan man se vad det finns för tävlingar i vårt avlånga land?

espeto
2013-01-15, 21:27
Finns tyvärr ingen sida vad jag vet.. Det lättaste är nog att gå med i en massa grupper, gilla sidor och bli vän med Cf-folk på Fb..

HookersUnited
2013-01-15, 21:47
"Tja! Du vet inte vem jag är. Får jag vara vän med dig på fäjsbook? Hej då!"

espeto
2013-01-15, 21:50
Kör på :)

HookersUnited
2013-01-15, 22:09
Eller så kan ni som vet uppdatera i tråden :)

Payter
2013-01-15, 23:32
Enhands kettlebells övningar ger inte tillräckligt hög intensitet?
Beror väl på om man vet vad man sysslar med?

alfahenke
2013-01-18, 15:55
Hallå alla grymma Crossfittare!

Skulle behöva lite tips på någon enklare wod att köra imorgon? Ingen med frivändningar eller ryck då jag inte har någon vidare teknik i det ännu. :)

Tack på förhand

LillisJ
2013-01-18, 15:58

Skulle behöva lite tips på någon enklare wod att köra imorgon? Ingen med frivändningar eller ryck då jag inte har någon vidare teknik i det ännu. :)

Tack på förhand

http://www.crossfit.com/

Kommer WODs varje dag på framsidan.

Kör själv inte crossfit.. Fråga mej inte hur jag vet det eller vad jag gör i den här tråden.. :cool:

alfahenke
2013-01-18, 16:00
http://www.crossfit.com/

Kommer WODs varje dag på framsidan.

Kör själv inte crossfit.. Fråga mej inte hur jag vet det eller vad jag gör i den här tråden.. :cool:

Sitter redan och tittar där för att hitta någon faktiskt =). Men tack för tipset ändå.

HookersUnited
2013-01-18, 16:13
http://www.wodshop.org/wods.html

alfahenke
2013-01-18, 16:21
http://www.wodshop.org/wods.html

Tackar!

espeto
2013-01-18, 16:35

Tack på förhand

Vilken nivå ligger du på? Typ....

alfahenke
2013-01-18, 19:04
Vilken nivå ligger du på? Typ....

Hehe nybörjare på crossfit =). Kan alltid kolla min journal om du vill få en uppfattning om vad jag brukar köra och inte så att säga, kanske blir enklare o bedöma då vad jag kan köra.http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=169140&page=29

espeto
2013-01-19, 01:46
Hehe nybörjare på crossfit =). Kan alltid kolla min journal om du vill få en uppfattning om vad jag brukar köra och inte så att säga, kanske blir enklare o bedöma då vad jag kan köra.http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=169140&page=29

Du skulle kunna testa:

“Jackie”
For time:
1000 Meter Row
50 Thrusters (20kg.. Tom stång helt enkelt)
30 Pull-Ups

Det är ett ganska lagom pass för någon som är ny :)

Spunken
2013-01-19, 08:52

Tack på förhand

En sak du borde läsa om är att scala passen. Den här (http://www.crossfitbrandx.com/index.php/forums/viewforum/16/) sidan är en bra början.

Spunken
2013-01-19, 09:12

Jag skulle inte säga att det är ett bra pass för någon som är ny, om det inte scalas först som jag nämnde ovan.

alfahenke
2013-01-19, 10:24
Du skulle kunna testa:

“Jackie”
For time:
1000 Meter Row
50 Thrusters (20kg.. Tom stång helt enkelt)
30 Pull-Ups

Tackar :)

alfahenke
2013-01-19, 10:26
En sak du borde läsa om är att scala passen. Den här (http://www.crossfitbrandx.com/index.php/forums/viewforum/16/) sidan är en bra början.

Varför ska jag scala ett pass som jag klarar så att säga? Skulle förstå om jag rent tekniskt inte orkar göra tex tunga ryck/frivändninga eller om det är vikter som jag inte mäktar med. :)

espeto
2013-01-19, 12:06
Spunken: du har helt rätt och jag uttryckte mig lite konstigt..
Var inne i alfahenkes journal och noterade att han är ganska stark och ingen nybörjare i gymmet.. Pullupsen kan bli jobbiga så dom skulle man kunna skala, men med tanke på fysiken tror jag att det skall funka ganska bra :)

alfahenke
2013-01-19, 14:26
Spunken: du har helt rätt och jag uttryckte mig lite konstigt..
Var inne i alfahenkes journal och noterade att han är ganska stark och ingen nybörjare i gymmet.. Pullupsen kan bli jobbiga så dom skulle man kunna skala, men med tanke på fysiken tror jag att det skall funka ganska bra :)

Körde Jackie idag och det var jobbigt men skoj :P. Märks vilket dåligt muskelflås jag har haha :) men det blir nog bara bättre.

espeto
2013-01-19, 14:48
Kul! Hur gick det? Vad var värst?

alfahenke
2013-01-19, 14:52
Kul! Hur gick det? Vad var värst?

Har precis uppdaterat journalen med dagens pass. Thrusters var nog värst idag. Sen gick jag nog ut lite hårt i rodden haha :)

Spunken
2013-01-19, 19:59
Varför ska jag scala ett pass som jag klarar så att säga? Skulle förstå om jag rent tekniskt inte orkar göra tex tunga ryck/frivändninga eller om det är vikter som jag inte mäktar med. :)

Urklippt från crossfit.com
In any case it must be understood that the CrossFit workouts are extremely demanding and will tax the capacities of even the world's best athletes. You would be well advised to take on the WOD carefully, cautiously, and work first towards completing the workouts comfortably and consistently before "throwing" yourself at them 100%. The best results have come for those who've "gone through the motions" of the WOD by reducing recommended loads, reps, and sets while not endeavoring towards impressive times for a month before turning up the heat. We counsel you to establish consistency with the WOD before maximizing intensity.

Jackie är en relativt kort pass och ska kunna köras rakt igenom i princip. Läste i din journal att passet tog dig ~16min (jämför med videon) och jag tror därför att du borde ha skalat passet.

gb60G0KwIEQ

alfahenke
2013-01-19, 20:09
Jag förstår vad du menar. Du kan ju inte jämföra mig med proffs dock . Skulle väl inte säga att jag tog ut mig max idag men det var grymt jobbigt. Vid en första anblick på passet tänkte jag att det där borde inte vara allt för jobbigt men tji fick jag och rätt fick du haha. Så jag kommer scala pass helt klart speciellt så här i början.

svenbanan
2013-01-19, 21:54
Jag förstår vad du menar. Du kan ju inte jämföra mig med proffs dock . Skulle väl inte säga att jag tog ut mig max idag men det var grymt jobbigt. Vid en första anblick på passet tänkte jag att det där borde inte vara allt för jobbigt men tji fick jag och rätt fick du haha. Så jag kommer scala pass helt klart speciellt så här i början.

Fast det blir ju kanske inte riktigt "rätt" träningseffekt för dig om det tar dig en kvart istället för fem minuter. Sen är ju frågan om det spelar någon roll att det blev "rätt" effekt eller inte. Men om alla sprintar tar 15-20min (istf 5min) och alla medellång tar 30min (istf 10-15min) osv. tappar man ju den effekt man skulle få av att göra en wod i fullt blås i fem min. Du får ha lite koll på detta så blir det säkert bra.

Om du inte gör kippande pullups tappar du ju ruggigt mycket tid. Så lär dig det, pronto, om du inte redan kan detta. Det är så många cf-wods som blir nästan omöjliga om man inte kippar.

Första gången jag gjorde Jackie gjorde jag jumping pullups, dvs jag hoppade samtidigt som jag drog mig upp. Så det kan vara ett sätt att skala.

alfahenke
2013-01-19, 23:17
Fast det blir ju kanske inte riktigt "rätt" träningseffekt för dig om det tar dig en kvart istället för fem minuter. Sen är ju frågan om det spelar någon roll att det blev "rätt" effekt eller inte. Men om alla sprintar tar 15-20min (istf 5min) och alla medellång tar 30min (istf 10-15min) osv. tappar man ju den effekt man skulle få av att göra en wod i fullt blås i fem min. Du får ha lite koll på detta så blir det säkert bra.

Om du inte gör kippande pullups tappar du ju ruggigt mycket tid. Så lär dig det, pronto, om du inte redan kan detta. Det är så många cf-wods som blir nästan omöjliga om man inte kippar.

Första gången jag gjorde Jackie gjorde jag jumping pullups, dvs jag hoppade samtidigt som jag drog mig upp. Så det kan vara ett sätt att skala.

Nej det har du ju helt rätt i såklart. Sen som sagt så är jag ju nybörjare och då gör jag en hel del nybörjarmisstag. Ska öva på kippade pullups i veckan tänkte jag. Absolut kan det vara ett sätt och skala. Uppskattar all hjälp ni ger mig. Hoppas inte jag låter allt för otacksam haha :)

espeto
2013-01-20, 00:04
Boys chilla nu :)
Grabben ville testa ett Cf-pass och jag är glad att han inte körde Fran som typ alla gör första gången...
Även om det inte blev en sprint så fick han ett bra helkroppspass och en rolig första-gång.
Jag skulle kunnat säga att han skulle ro 500m i 2.00min-tempo, 50 thrusters med kvastskaft och 30 jumping pullups, men då tror jag inte att henke (bra namn för övrigt) hade tyckt att det var något att ha ;) nu har vi tagit oskulden och det brukar vara lite hattigt för alla första gången :D

Träna smart men våga testa gränserna ibland.

Måste bara kommentera videon också.... DAMN va många no reps i hans thrusters :D

Spunken
2013-01-20, 08:07

Jag menade inte att jämföra dig med utövaren i videon då jag gissar på att han kört passet ett par gånger. Det var mer för att tydliggöra att det är skillnad på att kunna ta sig igenom ett pass, eller köra det som det är tänkt.

Haha, att gå in med inställningen att "äh det här blir nog inte så farligt" är ett misstag man gjort många gånger ;)

Edit, espeto har nog en poäng angående att du förmodligen hade fnyst åt scalnings förslaget. Haha, bra jämförelse med att alla har en första gång :)

alfahenke
2013-01-20, 10:24
Ja så här efteråt så förstår jag ju det smarta med att skala. Iver att få köra ett hårt pass i kombo med okunskap gjorde att jag inte riktigt lyssnade på dig haha :) ska va en första gång för alla. Nu förstår jag bättre iaf :).

Ja espeto du har förmodligen rätt, då hade jag tyckt det kändes löjligt vid en första anblick haha :)

ThisIsTheOne
2013-01-21, 06:26
Någon med erfarenhet av en sko som likt exempelvis Adidas Power Perfect II har klack och rejäl stabilitet, men samtidigt är lite lättare och mer allsidig? Skulle helst vilja slippa byta sko under passen beroende på övning, fast det kanske är en utopisk tanke.

espeto
2013-01-21, 08:24
Någon med erfarenhet av en sko som likt exempelvis Adidas Power Perfect II har klack och rejäl stabilitet, men samtidigt är lite lättare och mer allsidig? Skulle helst vilja slippa byta sko under passen beroende på övning, fast det kanske är en utopisk tanke.

Kolla upp "reeboks-crossfit-lyftarskor".. har inte testat dem själv tyvärr, men det är just det du skriver som är tanken med dem..

HookersUnited
2013-01-21, 16:39
Läste någon som ansåg att dom var för mjuka för att vara fullgoda som rena lyftarskor. Men det är väl som med allt annat, en smaksak.

RassK
2013-01-25, 17:02
Ganska låg klack också. 25mm om jag inte minns fel?

cheunce
2013-01-28, 16:51
Ganska låg klack också. 25mm om jag inte minns fel?
Enligt denna så är klacken 0.75" vilket är 19mm

http://wlshoes.com/review/reebok-crossfit-oly-weightlifting-shoe/

espeto
2013-01-31, 10:27
2013 OPEN REGISTRATION IS LIVE
http://games.crossfit.com/video/2013-open-registration-live

In och regga nu folks!
INGA ursäkter :D

HookersUnited
2013-01-31, 11:18
Jag har på känn att jag saknar mycket utrustning som kan tänkas dyka upp så jag passar denna gång. Men kommer givetvis att köra de pass jag kan i min egen lilla vrå.

cheunce
2013-01-31, 13:59
2013 OPEN REGISTRATION IS LIVE
http://games.crossfit.com/video/2013-open-registration-live

In och regga nu folks!
INGA ursäkter :D

Redan gjort. Mitt mål i år (första gången) är att överleva och ha kul. Har inga illusioner om att gå vidare *flex*
Det är jag för dålig för. Men det är alltid kul att tävla och det tar oftast fram det bästa ur en :D

espeto
2013-01-31, 14:52
Redan gjort. Mitt mål i år (första gången) är att överleva och ha kul. Har inga illusioner om att gå vidare *flex*
Det är jag för dålig för. Men det är alltid kul att tävla och det tar oftast fram det bästa ur en :D

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcThIJzG9v7d4raBZd5vswPzaXK39ELvU gOMD81_tyllf3Yt2Nx0

kalajset
2013-01-31, 19:25
Men kommer givetvis att köra de pass jag kan i min egen lilla vrå.

+1 Det blir utmärkt som en liten nystart igen för egen del.

Är hursomhelst ganska dåligt insatt i open. Hur många pass blir det totalt, över hur lång tidsperiod?

Fjällbrynt
2013-01-31, 19:39
Ska bli riktigt kul! Målet är att komma över medel! :)

andnel
2013-01-31, 19:48
+1 Det blir utmärkt som en liten nystart igen för egen del.

Är hursomhelst ganska dåligt insatt i open. Hur många pass blir det totalt, över hur lång tidsperiod?

Om det var som förra gången; 5 pass á 5 veckor.

kalajset
2013-01-31, 20:02
Tack, ganska "lugnt" alltså. Hoppas de även följer föregående års tanke kring att alla ska kunna genomföra passen efter bästa förmåga. (Så länge man har rätt utrustning). Förhoppningsvis mycket stegar och AMRAPs alltså vilket ju alltid är roligt om inte annat.