Visa fullständig version : crossfit
diskonto
2008-06-22, 17:24
Så utsträckta som jag klarar med false grip och händerna utåt (ger rakare armar än händerna mot varandra). Inte helt raka, men okej. La upp en bild på utsträckningen/bottenpositionen i min blogg. Med sving, menar du kipp? Jag har för lågt till ringarna för att kippa "ordentligt" hemma (måste böja på knäna typ 90 grader), och det blir mest låg "grodkipp" (knäna går före kroppen).
Min gode vän Jocke klarade 6xkroppsvikten i CFT i fredags. DET är imponerande. Särskilt om man har en "fran" nära 3 minuter också.
Du är uppenbarligen mycket bättre än vad jag är.
Förstår att bilden var tagen mitt i, men det ser inte ut som du har ett starkt false grip med handleden över ringen där? har du glidit ner lite?
Sen full utsträckning kanske kan vara nästa mål nu när du klarat 30 under 10min.
50 stycken, maffigt, jag skalade ner till 30 redan innan, bra jobbat.
diskonto
2008-06-22, 17:58
Ganska övertygad om att jag KAN göra det med full utsträckning, men inte hemma. För lågt till altangolvet. :-)
Har ingen superstark falsegrip. Har trasiga handleder (många års kampsport har lämnat ett par argade händer och fula öron) :-)
"bättre" känns rätt relativt. Beror på vadå och vad man menar.
Och jag har inte gjort 30 under 10 minuter än. Bara nästan. :(
Då är jag med på noterna, jo jag tvivlar inte på att du inte klarar det, du har styrkan.
(tänkt emer att ett bättre false grip gör att du lättare kan klara full utsträckning)
Blev sugen att testa i en gymnastiksal nu.
Jag har småbörjat lite med BJJ nu, kanske ska köpa öronskydd då, händerna och handlederna får vi se hur de klarar sig :)
diskonto
2008-06-22, 18:03
Öronskydd är fånigt. Blomkål är tufft. :-)
Denna post är ju ingenting utan bildbevis:D
Själv har jag axlar, handleder och knän i behåll efter ca. 17 år Ju-jutsu på hög nivå!
Va jobbigt det måste vara att bli utdragen av en fånig person sen då. Sätter extra press på motståndaren.
diskonto
2008-06-22, 20:08
Haha, har faktiskt lånat till mig ett par öronskydd av en polare efter att ha fotbollssparkad rakt på örat under sparring för ett tag sen. Bultade i örat i en vecka :-)
Jag behöver ju normalt inte sånt. Jag är ju gift. Använder inte susp heller. Har ju två barn :-)
Synd att jag inte hade öronskydd som mental fördel idag, en 10 kg lättare och 10 år yngre liten kille lekte med mig med sina blomkålsöron.
Jag blev väldigt ödmjuk nu.
Sviktande dagsform, systersonens 28000 olika förskoleförkylningar spelar pingis mellan mina tonsiller nu. Borde inte tränat känner jag nu i efterhand.
PS. Systersonens blåsor var något virus, berodde inte på ringarna, tänkte väl det, men han mår bra. DS.
Jag tänkte testa crossfit för första gången idag, vilket program rekomenderar ni att man kör första gången? vet inte om jag vill börja med WOD som bara var ryck singlar.
diskonto
2008-06-24, 09:21
"Fran" är den workout som folk brukar tycka är "viktigast". "Cindy" är också en bra måttstock. Annars är det bara att tuta och köra. Kolla FAQ sidan på crossfit.com för en lista på alla namngivna workouter (benchmarks), eller titta tillbaks en vecka eller två på mainsite WODsen och ta nåt som känns kul.
Lycka till!
Körde en Cindy på lunchträningen. Det blev 10st och mina pull-ups är fula och inte godkända, haha. Orkade bara 10min sedan så gav jag upp, men det blir att testa igen eller kanske börja köra WOD.
diskonto
2008-06-24, 12:32
aldrig ge upp. ner med pannbenet. sänk tempot och bit ihop.
Ja var nog för högt tempo, hehe. Nästa gång så :hbang:
AMEN.
Ja var nog för högt tempo, hehe. Nästa gång så :hbang:
Du lär dig snart med passen vilken intensitet du skall ligga på för att "hålla". Har bränt mig de första seten några gånger.
"Cindy" är en bra övning att börja med, själv körde jag en standard WOD enligt CFHQ - "Michael" som första WOD, den gillade jag då jag lärde mig intensiteten i passen.
Kolla även: www.crossfitsantacruz.com där kan du oxå läsa en massa matnyttigt och få bra WODs.
....en sak till: Ge aldrig upp!
Du lär dig snart med passen vilken intensitet du skall ligga på för att "hålla". Har bränt mig de första seten några gånger.
"Cindy" är en bra övning att börja med, själv körde jag en standard WOD enligt CFHQ - "Michael" som första WOD, den gillade jag då jag lärde mig intensiteten i passen.
Kolla även: www.crossfitsantacruz.com där kan du oxå läsa en massa matnyttigt och få bra WODs.
....en sak till: Ge aldrig upp!
Ja med mer tester så ska det nog bli bra!:whipped: Jag ska aldrig ge upp igen *flex*
diskonto
2008-06-24, 13:18
...och det finns ingen jätteanledning att göra felaktiga pullups. Gör istället jumping pullups eller assisterade pullups. Aldrig kompromissa på ROM i en rörelse: hakan över stången, helt raka armar i bottenläget.
...och det finns ingen jätteanledning att göra felaktiga pullups. Gör istället jumping pullups eller assisterade pullups. Aldrig kompromissa på ROM i en rörelse: hakan över stången, helt raka armar i bottenläget.
Jag gjorde assisterande pullups när jag inte orkade fler vanliga. Självklart kör jag raka armar i botten och hakan över stången.
Saxat från CFHQ:
Wednesday 080625
"Fight Gone Bad!"
Three rounds of:
Wall-ball, 20 pound ball, 10 ft target (Reps)
Sumo deadlift high-pull, 75 pounds (Reps)
Box Jump, 20" box (Reps)
Push-press, 75 pounds (Reps)
Row (Calories)
In this workout you move from each of five stations after a minute.The clock does not reset or stop between exercises. This is a five-minute round from which a one-minute break is allowed before repeating. On call of "rotate", the athletes must move to next station immediately for best score. One point is given for each rep, except on the rower where each calorie is one point.
Jaha, då får man väl göra den idag - :whipped: :D
diskonto
2008-06-25, 09:09
FGB! Härligt!
Jag läste på crossfit.com att man kan byta ut Wall-ball mot Thruster?
Men hur går det att byta ut rodd? Kan man springa istället?
diskonto
2008-06-25, 09:50
rodd är tufft att byta ut. den vanliga subben för rodd är SDHP, men det är ju redan med. Jumping pullups ligger bra till för att likna roddrörelsen, det vore bra. Annars Burpees. Inte löpning tycker jag.
Wallballs går bra att byta ut mot thrusters med helst hantlar, öka då vikten till ung det dubbla mot bollvikten (eftersom du inte kastar), två 8-10kg hantlar blir bra. Alternativt tom (20kg) stång.
rodd är tufft att byta ut. den vanliga subben för rodd är SDHP, men det är ju redan med. Jumping pullups ligger bra till för att likna roddrörelsen, det vore bra. Annars Burpees. Inte löpning tycker jag.
Wallballs går bra att byta ut mot thrusters med helst hantlar, öka då vikten till ung det dubbla mot bollvikten (eftersom du inte kastar), två 8-10kg hantlar blir bra. Alternativt tom (20kg) stång.
Då får det bli jumping pullups eller burpees och thrusters! tack för svar :)
Jag är nöjd idag - Fight Gone Bad RX'd, vi körde 35kg på stången:
Total poäng: 309
Maxpuls: 181
Snittpuls: 169
haha, körde false grip på korgen i mataffären igår, extraträning.
Tidigare tränade jag på tumlåset på väg hem med matkassen, men kör med axelväska/ryggsäck nu när jag är van.
Tidigare tränade jag på tumlåset på väg hem med matkassen, men kör med axelväska/ryggsäck nu när jag är van.
Tränings Geek kanske:laugh:
Jag vet att du vill se mina flexade underbarmar, men jag går inte på den trippelomvända psykologin ;)
Jag är en stolt kaffenörd, datornörd och träningsnörd.
Jag vet att du vill se mina flexade underbarmar, men jag går inte på den trippelomvända psykologin ;)
Jag är en stolt kaffenörd, datornörd och träningsnörd.
Datorer kan jag inget om:D...men filmnörd - så jag kan skriva under på resten!
Chris-Dawg
2008-06-26, 14:30
Fight gone bad - var riktigt trevligt :) tyckte det var kul o köra thusters med hantlar istället för boll också. Men jag gjorde inget resultat som är värt att nämnas :P
vad är false grip förresten?
Förresten Hobbes, jag ska iväg o prova på klättervägg för första gången i mitt liv. Känns som en bra aktivitet att lägga in på vilodagen :) i'll keep you posted ;)
Fight gone bad - var riktigt trevligt :) tyckte det var kul o köra thusters med hantlar istället för boll också. Men jag gjorde inget resultat som är värt att nämnas :P
vad är false grip förresten?
Förresten Hobbes, jag ska iväg o prova på klättervägg för första gången i mitt liv. Känns som en bra aktivitet att lägga in på vilodagen :) i'll keep you posted ;)
Absolut, jag inväntar update på upplevelsen - jag har sällskap av en polis idag, vi hittade några pass från www.crossfitsantacruz.com att testa.
Passa dig så att du inte skaver upp handlederna bara:)
Idag var det restday*gah!* ...så jag gick in på www.crossfitsantacruz.com och fann följande:
Four rounds for time of:
400 Meter run
25 G.I. Janes
One GI Jane is a full burpee leading directly into a pull-up. Do your burpees under a pull-up bar that is one foot above your hands when arms are fully outstretched overhead. Make sure your chin completely clears on each pull-up. Aim for chest to bar for an even higher pull-up standard!
Vi riggade ställningen och gjorde ett antal test rundor...30cm, nej, vi fick skala - så vi körde med 20cm. Tro mig det kändes rejält...man var inte kaxig när man hoppar upp emot den där stången och måste ta tag i den och göra en pull-ups. Detta fick "Fight Gone Bad" att verka som ett barnkalas...
Total tid: 38:58
Maxpuls: 188 - PB:D
Snittpuls: 163
Chris-Dawg
2008-06-27, 06:26
Klättring var riktigt kul! förutom när mina valkar i händerna slets bort och lämnade vätskande sår :(
Känner idag att det var mer ansträngande än man kan tro, axlarna är helt slut! Det här ska jag definitivt prova fler gånger:)
Klättring var riktigt kul! förutom när mina valkar i händerna slets bort och lämnade vätskande sår :(
Känner idag att det var mer ansträngande än man kan tro, axlarna är helt slut! Det här ska jag definitivt prova fler gånger:)
Kul, vart var du och klättrade nere i hamnen?
Det är en otroligt krävande sport, det visar sig om inte annat dagen efter:D. Du kommer med tiden att vänja dig vid att använda fötter och händer i en kombination som tar stressen från axlarna exempelvis. Många upplever oxå i början en stor stress på baksida axlar, vilket du kanske upplevde - då vi oftast "hänger" på eller stabiliserar greppen via de såkallade "rotocuff" musklerna.
Det är en otroligt krävande sport, det visar sig om inte annat dagen efter:D. Du kommer med tiden att vänja dig vid att använda fötter och händer i en kombination som tar stressen från axlarna exempelvis. Många upplever oxå i början en stor stress på baksida axlar, vilket du kanske upplevde - då vi oftast "hänger" på eller stabiliserar greppen via de såkallade "rotocuff" musklerna.
Lustigt att du säger det, jag har haft problem där sedan jag mer eller mindre slutade klättra, kanske bäst att köra i gång oftare igen. Nåja jag skall inte babbla sönder crossfittråden.
Chris-Dawg
2008-06-27, 13:58
Nere vid hamnen var det ja, fick precis reda på att det fanns en klätterklubb där, trodde närmsta var på öland. Synd, har bott här i 2 år nu o ska flytta till hösten :P Jo tack, idag känns det i cuffarna o baksida axlar! samt att jag har svårt att hålla i en colaburk :) Får nog banga dagens wod då greppet inte lär hålla :(
Nere vid hamnen var det ja, fick precis reda på att det fanns en klätterklubb där, trodde närmsta var på öland. Synd, har bott här i 2 år nu o ska flytta till hösten :P Jo tack, idag känns det i cuffarna o baksida axlar! samt att jag har svårt att hålla i en colaburk :) Får nog banga dagens wod då greppet inte lär hålla :(
Greppet brukar komma rätt snabbt när man klättrar. Efter några långa dagar på klippor brukar det göra ont att bara få vatten på händerna:D.
Dagens WOD bangar jag efter gårdagens pass - kan jag skylla på att jag varit igång i 3 dagar i streck??:em: Nädå, när jag såg dagens pass tänkte jag: Helen meet Fran, Fran this is Helen - för visst ser det ut som att man dubbeldatar Fran och Helen samtidigt!
Måste testas, troligen imorgon eller söndag!! Återkommer med update!
Lätt förkyld körde jag dagens pass, dum som man e! Helt slut efter31:50 min.
diskonto
2008-06-27, 20:45
Grymt David - det här var den tuffaste, rent mentalt, jag sett på länge. Ska bli "jättekul" att köra den imorrn... 63 thrusters, 63 pullups, 63 swings med 24kg över huvudet och 2,4km löpning... Jaja. 3-2-1-go!
Lätt förkyld körde jag dagens pass, dum som man e! Helt slut efter31:50 min.
Mycket bra jobbat, jag måste ju testa denna. Återkommer med mer när jag är klar! Din tid är grymt bra, det kommer jag inte att klara - dock satsar jag på sub 35min.
Mycket bra jobbat, jag måste ju testa denna. Återkommer med mer när jag är klar! Din tid är grymt bra, det kommer jag inte att klara - dock satsar jag på sub 35min.
Jag är nöjd att genomförde det, grymt tungt. Lycka till imorrn, det var rätt kul faktiskt!
Grymt David - det här var den tuffaste, rent mentalt, jag sett på länge. Ska bli "jättekul" att köra den imorrn... 63 thrusters, 63 pullups, 63 swings med 24kg över huvudet och 2,4km löpning... Jaja. 3-2-1-go!
Du har ju kört en del tuffa as rx'd eva, joshie och fran/diane, det här ska inte vara någon utmaning för dig. Räknar med minst en sub 28 från din sida, du är ju mästersvingare med KB ju :)
diskonto
2008-06-27, 23:13
Den här är dock betydligt värre än FranDiane. Fast jag gör hellre denna än Eva igen. Joshie var mer... Hmm... Svår att ens genomföra och få upp tempo i. Den vill jag inte heller göra igen när jag tänker efter :-)
Svingarna lär gå igenom obrutna. Värre med thrusters. Jocke fick 23:45, så klarar jag 28 är jag grymt nöjd. Tveksam.
diskonto
2008-06-28, 13:34
3 varv på tid av: 800m löpning, 21 Kettlebell swings (amerikanska, över huvudet, 24kg), 21 Thrusters (40kg), 21 Pullups: 26:52
Liksom: ta en Fran och höj antalet totala repetitioner från 45 till 63 och sätt ihop med Helen där du gör nästan dubbelt så många pullups samt dubbelt så mycket löpning. Hur ska det kunna gå bra? Första varvet gick helt ok, andra var ett helvete, tredje var riktigt tufft (fick gå en bit av löpningen, var nog främst där och på långsamma pullups jag tappade min kompanjon Björn före mig (han gick i mål på 24:52, en riktigt bra tid)).
3 varv på tid av: 800m löpning, 21 Kettlebell swings (amerikanska, över huvudet, 24kg), 21 Thrusters (40kg), 21 Pullups: 26:52
Liksom: ta en Fran och höj antalet totala repetitioner från 45 till 63 och sätt ihop med Helen där du gör nästan dubbelt så många pullups samt dubbelt så mycket löpning. Hur ska det kunna gå bra? Första varvet gick helt ok, andra var ett helvete, tredje var riktigt tufft (fick gå en bit av löpningen, var nog främst där och på långsamma pullups jag tappade min kompanjon Björn före mig (han gick i mål på 24:52, en riktigt bra tid)).
Bra tid trotts att den nästan var RX'd, amerikanska kettlebell swing? Vad är det för skillnad?:)
Precis som jag skrev innan som att ha en dubbeldate med Fran och Helen samtidigt:whipped:
diskonto
2008-06-28, 14:04
Amerikanska svingar (svingen hela vägen till rakt över huvudet) är as Rx'd. Tiden var alltså "as Rx'd".
diskonto
2008-06-28, 14:07
Ryska svingar är alltså svingar som går till strax över ögonhöjd, en kortare rörelse som används inom RKC-rörelsen. Inom Crossfit görs svingar normalt hela vägen upp till över huvudet, och brukar kalla amerikanska.
Ryska svingar är alltså svingar som går till strax över ögonhöjd, en kortare rörelse som används inom RKC-rörelsen. Inom Crossfit görs svingar normalt hela vägen upp till över huvudet, och brukar kalla amerikanska.
Känns som man ska tappa den i huvudet om man svingar så :) iaf jag blir snabbt trött i greppet.
Amerikanska svingar (svingen hela vägen till rakt över huvudet) är as Rx'd. Tiden var alltså "as Rx'd".
Aha, ja, så har jag alltid kört dem...då gör man rätt från början:D, kollade på hur Eva T gjode när hon körde Nate bland annat.
Nej, det var inte menat så, jag avsåg thrusters, kör alltid på RX'd vikt vilket är 43kg, vi har lite olika åsikter om det på gymmet ibland - men jag vidhåller mina 43kg - 95lbs=43kg och nu är alla överens efter att jag tog med mig min köksvåg och mätte upp infästningarna till våra stänger, vilket gör att vi kan få exakt 43kg +-20gram:D.
Känns som man ska tappa den i huvudet om man svingar så :) iaf jag blir snabbt trött i greppet.
Finns en väldigt bra DVD Jeff Martone H2H Kettlebells någonting...den visar bra övningar med KB.
diskonto
2008-06-28, 14:34
Rätt och rätt... Jag tycker klart att ryska svingar har sin poäng också. Särskilt med tyngre vikter.
Nä, visst, jag använde 40kg för enkelhets skull. Tror inte det hade påverkat så mycket att köra med 2,5kg till dock. Kanske några sekunder?
Rätt och rätt... Jag tycker klart att ryska svingar har sin poäng också. Särskilt med tyngre vikter.
Nä, visst, jag använde 40kg för enkelhets skull. Tror inte det hade påverkat så mycket att köra med 2,5kg till dock. Kanske några sekunder?
Jag tänkte mig nog mer i WOD utförande, där kör jag alltid höga svingar.
Nej, jag menade inte som kritik, jag gör inte din tid heller på denna övning. Jag bara skrev hur jag tänker, effektstorleken är för mig viktig. Ungefär som att en röker 10 ciggaretter och dagen och någon röker 11 cigg om dagen - inte står skilland men på 10 år blir det det:D
63reps x 3kg extra är = 189 kg, är fortfarande en skillnad på 189kg i ökad träningsintensitet, så ser jag det och därav mätte upp så jag "verkligen" har 43kg om det står 95lbs. Jag tävlar alltid emot mig själv och mina mål - det är den värsta motståndaren på alla sätt - ingen är så kritisk såsom en själv!*flex*
Den amerikanska svingen är lite djupare i botten läget, man så att säga kryper ihop och explodera det gör att kettlebellen per automatik kommer att komma högre än om man använder den ryska svingen som är mer uppstående inte lika djup.
Detta förutsätter då att man inte använder axlarna till att dra upp kettlebellen över huvudet utan all kraft kommer från höfter och ben.
Den amerikanska svingen är lite djupare i botten läget, man så att säga kryper ihop och explodera det gör att kettlebellen per automatik kommer att komma högre än om man använder den ryska svingen som är mer uppstående inte lika djup.
Detta förutsätter då att man inte använder axlarna till att dra upp kettlebellen över huvudet utan all kraft kommer från höfter och ben.
Har för mig att det finns skrivet av Coach Glassman att den kräver mer kraft oxå, att de testat det. Har för mig artikeln var i CFJ eller var det på deras hemsida. Kör jag WOD blir det den AM verstionen, men tränar jag bara med KB blir det de ryska.
Har för mig att det finns skrivet av Coach Glassman att den kräver mer kraft oxå, att de testat det. Har för mig artikeln var i CFJ eller var det på deras hemsida. Kör jag WOD blir det den AM verstionen, men tränar jag bara med KB blir det de ryska.
I mitt tycke så är den ryska svingen effektivare och det gå att få upp KB över huvudet, man måste bara vara väldigt explosiv i öppnade av höften, med den amerikanska svingen är det lättare att få upp KB över huvudet för man kan använda benen.
Iom att man går djupare så är ROM längre = mer krävande.
Själv så använder jag min nog mer eller mindre av den ryska men jag har ganska starka höfter och ben så jag får upp KB över huvudet för det mesta ändå.
Som någon skrev tidigare så känns det som att KB ska "välta" i toppläget det kan bero på att man just drar med armar och axlar och inte öppnar höften tillräckligt explosivt, det gör att KB så att säga släpar efter under upp sving och när man då kommer upp överhuvudet så är den inte i linje med armarna.
Det finns bra instruktions filmer men Jeff Martone på CF hemsida hur man ska utföra en korrekt.
Nä, nu ska jag ut och lägga mig i poolen och dricka Bud Light, det är ju trots allt 43 grader varmt här... :thumbup:
Körde min första Fran (tror tom att det var en av mina första riktiga wod's också) den 10/5 i år. Körde min andra idag, med målet att halvera tiden (tog 11.11 då).
Sagt och gjort, 5.26 grejade jag det hela på idag.
Känns riktigt bra att det har gått hyfsat mycket framåt på så kort tid.
Får se vad målet blir nästa gång :)
diskonto
2008-06-29, 19:35
Lynne
Vänder på workoutsen och kör vändningar/dips imorrn istället pga bakfylla.
Fem ronder av max antal bänkpressar med kroppsvikt (vägde 73,8 imorse, och använde 75kg för pressarna) och pullups:
Rond 1: 5/31 (BP/PU)
Rond 2: 5/25
Rond 3: 4/25
Rond 4: 3/21
Rond 5: 3/16
Totalt: 20/120 = 138
Lite missnöjd med att inte orka slå mitt förra antal (142). Ville gärna göra >150. Bänkpressen går ju också BAKÅT, vilket är helt fel håll. Kanske jordens värsta snedfördelning? Måste träna bänkpress. Tydligen räcker inte 3-4 gånger per år... Dock PR i pullups, och det när jag är bakfull och ändå gjorde en del pullups igår. Nästa gång SKA det bli >150!
Körde min första Fran (tror tom att det var en av mina första riktiga wod's också) den 10/5 i år. Körde min andra idag, med målet att halvera tiden (tog 11.11 då).
Sagt och gjort, 5.26 grejade jag det hela på idag.
Känns riktigt bra att det har gått hyfsat mycket framåt på så kort tid.
Får se vad målet blir nästa gång :)
:hbang: :thumbup: :bow:
Jag är imponerad, jäkligt bra jobbat - all heder åt dig! Inget du behöver bekymra dig för att jag skall slå iallafall:D
Lynne
Vänder på workoutsen och kör vändningar/dips imorrn istället pga bakfylla.
Fem ronder av max antal bänkpressar med kroppsvikt (vägde 73,8 imorse, och använde 75kg för pressarna) och pullups:
Rond 1: 5/31 (BP/PU)
Rond 2: 5/25
Rond 3: 4/25
Rond 4: 3/21
Rond 5: 3/16
Totalt: 20/120 = 138
Lite missnöjd med att inte orka slå mitt förra antal (142). Ville gärna göra >150. Bänkpressen går ju också BAKÅT, vilket är helt fel håll. Kanske jordens värsta snedfördelning? Måste träna bänkpress. Tydligen räcker inte 3-4 gånger per år... Dock PR i pullups, och det när jag är bakfull och ändå gjorde en del pullups igår. Nästa gång SKA det bli >150!
Den dyker upp om jag kör LINDA, gjort det två gånger....
#1 5 15
#2 3 11
#3 3 12
#4 3 11
#5 3 12
(Bänkpress 90kg)
Total Tid: 13.10 min Detta gick inte på tid, men jag försökte hålla så högt tempo jag kunde, supersettade bänk/pull-ups!
Jag är väldigt nöjd med min instas, passet var INTE RX'd eftersom jag inte körde på kroppsvikt i bänkpress, min morgonvikt låg på 100,4 kg. Genom att sänka vikten kunde jag få ett bra utförande utan att ligga i båge och utan att använda mig av spotter. Tilläggas skall att jag kört bänkpress två gånger sedan september/oktober, då körde jag WODen "Linda". Jag är sjukt nöjd med passet - pull-ups utgick jag från MAX antal utan att byta grepp eller dylikt, alltså obrutna.
Som avslutning körde jag Knees to elbows, kändes sjukt skönt - två set: 13+12=25
Träningssugen nu, mentalt.
Vilar mig i form från förkylnignen, baar det där lilla sista kvar, så läget är under kontroll.
Drömde att jag klarade 10 MU i rad med fullt utsträk utan att ens bli anfådd, jag instruerade någon och flög upp :)
Träningssugen nu, mentalt.
Vilar mig i form från förkylnignen, baar det där lilla sista kvar, så läget är under kontroll.
Drömde att jag klarade 10 MU i rad med fullt utsträk utan att ens bli anfådd, jag instruerade någon och flög upp :)
Om du kan drömma om det - kan du göra det, det är i dig nu är det bara att genomföra det*flex* .
Håll oss uppdaterade!
"Lynne"
Jag körde Lynne igår, bänk på 70kg. Fick göra force rep på sista i set 3 och 5 i bänken. Pull-ups kördes med gummiband runt foten.
Set 1: 5/15 (Bänk/Pull-ups)
Set 2: 5/11
Set 3: 5/8
Set 4: 5/9
Set 5: 5/10
Totalt: 25/53 = 78
Tid: 29min
"Lynne"
Jag körde Lynne igår, bänk på 70kg. Fick göra force rep på sista i set 3 och 5 i bänken. Pull-ups kördes med gummiband runt foten.
Set 1: 5/15 (Bänk/Pull-ups)
Set 2: 5/11
Set 3: 5/8
Set 4: 5/9
Set 5: 5/10
Totalt: 25/53 = 78
Tid: 29min
Måste ha känts grymt bra, för om jag inte missuppfattar din signatur så är din kroppsvikt 70kg. Kul att du föll in i ett mönster och satte 5or hela vägen. :thumbup:
Måste ha känts grymt bra, för om jag inte missuppfattar din signatur så är din kroppsvikt 70kg. Kul att du föll in i ett mönster och satte 5or hela vägen. :thumbup:
Japp, jag vägde 72 för 2 veckor sedan och håller på deffar. Så 70 kändes som en lämplig vikt :)
Var rätt slut när jag var klar *flex*
Japp, jag vägde 72 för 2 veckor sedan och håller på deffar. Så 70 kändes som en lämplig vikt :)
Var rätt slut när jag var klar *flex*
GOTT, jag fixade ju inte min kroppsvikt, så jag körde på 90, morgonvikten låg på 100 någonting.
GOTT, jag fixade ju inte min kroppsvikt, så jag körde på 90, morgonvikten låg på 100 någonting.
Är inte så lätt om man som du skrev inte kört bänk på länge! bra kört iaf :hbang:
Är inte så lätt om man som du skrev inte kört bänk på länge! bra kört iaf :hbang:
Tack!
CrossFit är en bra ursäkt för att slippa bänkpress:D...faan får ju nästan klaustrofobisk känsla att lägga sig under stången*gah!*
Tack!
CrossFit är en bra ursäkt för att slippa bänkpress:D...faan får ju nästan klaustrofobisk känsla att lägga sig under stången*gah!*
Jag förstår det :D
Jag förstår det :D
Får ligga i lite i höst, innan 2008 är slut har jag planerat att klara en "Linda" aka Three bars of death RX'd under 60min....så det blir till att ligga i!
Har klarat den på 56 minuter, med 120-100 i mark, 75-65 i frivändning och 80kg i bänkpressen. De första två setten om 10 reps och 9 reps var på höga vikter resten sänkta till den låga.
Du vet kanske vilken "Linda" är:
Bänkpress, 1xkv
Marklyft, 1,5xkv
frivändning, 0,75xkv
i 10 set om 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 reps av varje!
Får ligga i lite i höst, innan 2008 är slut har jag planerat att klara en "Linda" aka Three bars of death RX'd under 60min....så det blir till att ligga i!
Har klarat den på 56 minuter, med 120-100 i mark, 75-65 i frivändning och 80kg i bänkpressen. De första två setten om 10 reps och 9 reps var på höga vikter resten sänkta till den låga.
Du vet kanske vilken "Linda" är:
Bänkpress, 1xkv
Marklyft, 1,5xkv
frivändning, 0,75xkv
i 10 set om 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 reps av varje!
Uff den såg hård ut! blir att testa denna någon dag och se om man har vad som krävs.
bara att ligga i som du säger :whipped:
Uff den såg hård ut! blir att testa denna någon dag och se om man har vad som krävs.
bara att ligga i som du säger :whipped:
Den är bra som "benchmark" övning, att göra och sen jämföra emot. Jag gjorde inte den på tid första gången och lite lägre vikter. Sen gjorde jag om den igen då med ovanställda vikter. Den är grymt rolig, upp med tre stänger och sen bara köra!
Det blir ju lite traditionell styrketräning över den men samtidigt så visar den styrkor som du vunnit genom CrossFit!
Testa som sagt, kör igenom först och hitta en nivå och försök hålla den. Kom ihåg själv att jag retade mig på att jag var tvungen att sänka vikterna andra gången - brände mig när jag körde 10or på frivändningar och marklyft i superset...man lär sig:D
Den är bra som "benchmark" övning, att göra och sen jämföra emot. Jag gjorde inte den på tid första gången och lite lägre vikter. Sen gjorde jag om den igen då med ovanställda vikter. Den är grymt rolig, upp med tre stänger och sen bara köra!
Det blir ju lite traditionell styrketräning över den men samtidigt så visar den styrkor som du vunnit genom CrossFit!
Testa som sagt, kör igenom först och hitta en nivå och försök hålla den. Kom ihåg själv att jag retade mig på att jag var tvungen att sänka vikterna andra gången - brände mig när jag körde 10or på frivändningar och marklyft i superset...man lär sig:D
Nog bäst att hitta rätt nivå som du säger, annars går det nog åt skogen. Superset är extremt jobbigt!
Men idag blir det WOD, axelmördarpass!
Nog bäst att hitta rätt nivå som du säger, annars går det nog åt skogen. Superset är extremt jobbigt!
Men idag blir det WOD, axelmördarpass!
God lycka!
Ja, mina knän är inte med mig så jag kör något WOD utan knän involverade idag, push pressen tar ju lite på knäna oxå.
Ser ut som om jag testar ett pass från http://www.crossfitsantacruz.com
5 rundor på tid av:
20 push-ups
20 pull-ups
Funderar på att köra - pushups i ringar istället som belöning:D.
God lycka!
Ja, mina knän är inte med mig så jag kör något WOD utan knän involverade idag, push pressen tar ju lite på knäna oxå.
Ser ut som om jag testar ett pass från http://www.crossfitsantacruz.com
5 rundor på tid av:
20 push-ups
20 pull-ups
Funderar på att köra - pushups i ringar istället som belöning:D.
Som belöning? lät mer jobbigt bara :D lycka till!
Som belöning? lät mer jobbigt bara :D lycka till!
Men om jag lurar kroppen så tror den att det är belöning.
Är huvudet bängt får kroppen lida:D.
Go bild:
http://www.crossfitvictoria.com/images/blog/100_1949l.jpg
Men om jag lurar kroppen så tror den att det är belöning.
Är huvudet bängt får kroppen lida:D.
kör hårt :thumbup: sån t-shirt skulle man ha!
diskonto
2008-07-01, 14:58
"Elizabeth" 21-15-9 på tid av 60kg sittvändningar (skalad till 50kg), ringdips: 10:44 (PR)
Helt färdig efter det (hatar Elizabeth), så pressandet fick bli lätta återhämtningsvikter:
1-1-1-1-1 Shoulder press: 40kg, 45kg, 50kg, 52.5kg, 55kg
3-3-3-3-3 Push Press: 50kg, 52.5kg, 55kg, 57.5kg, 60kg
Hoppade över jerks. Hungrig.
"Elizabeth" 21-15-9 på tid av 60kg sittvändningar (skalad till 50kg), ringdips: 10:44 (PR)
Helt färdig efter det (hatar Elizabeth), så pressandet fick bli lätta återhämtningsvikter:
1-1-1-1-1 Shoulder press: 40kg, 45kg, 50kg, 52.5kg, 55kg
3-3-3-3-3 Push Press: 50kg, 52.5kg, 55kg, 57.5kg, 60kg
Hoppade över jerks. Hungrig.
Stort grattis:thumbup:
Lätta:confused: ser jävligt bra ut:thumbup:
diskonto
2008-07-01, 15:45
Tack. Har gjort femmor SP på 55 tidigare (inte just nu, dålig form), men ändå trea typ förra veckan under CFTx3, samt tvåa på 60kg nyligen, så singel på 55 är förhållandevis lätt. Samma med PP. Var dock HELT slut efter Elizabeth. 45 ringdips hjälper ju inte pressar heller...
Körde WOD idag. Vågade inte maxa i allting då jag körde med järnvikter och ville inte släppa dom i golvet. Var kort vila mellan seten eftersom jag var ensam och fick tråkigt.
Shoulder press: 30kg, 40kg, 45kg, 50kg, 47.5kg
Push press: 40kg, 42.5kg, 45kg, 45kg, 45kg
Push Jerk: 30kg, 40kg, 45kg, 45kg, 45kg
Tid: 33.45min
Jag är tillbaka :)
Förkylningen har släppt nu, bara seghet och lite nästäppa kvar.
Körde ett helkroppspass idag, försökte utan puls och hela tidne med marginal.
Pullups 21
Stannade på något som rimmar med Fran (hade säkert minst 5 till i mig) positivt överraskad, vilat mig i form.
Idioter på gymmet som går upp och sneddar över flaket när jag står och kör ryck!
Jag sa till ägaren första dagen att det inte är en bra plats, men han lyssnade inte. Jaja, ingen fara, det blir till att besöka tyngdlyftarklubben :)
Försökte mig på MU på stång, det gick inte som en dröm, men jag kom upp så axlarna vilade över stången men inte mer.
Hobbes: pushups i ringar, bra att du sa det, ska börja träna på det, har mål där 60st.
Jag är tillbaka :)
Förkylningen har släppt nu, bara seghet och lite nästäppa kvar.
Körde ett helkroppspass idag, försökte utan puls och hela tidne med marginal.
Pullups 21
Stannade på något som rimmar med Fran (hade säkert minst 5 till i mig) positivt överraskad, vilat mig i form.
Idioter på gymmet som går upp och sneddar över flaket när jag står och kör ryck!
Jag sa till ägaren första dagen att det inte är en bra plats, men han lyssnade inte. Jaja, ingen fara, det blir till att besöka tyngdlyftarklubben :)
Försökte mig på MU på stång, det gick inte som en dröm, men jag kom upp så axlarna vilade över stången men inte mer.
Hobbes: pushups i ringar, bra att du sa det, ska börja träna på det, har mål där 60st.
Good to have you back - allvarligt talat, maken till dålig "gymetikett" får man nog tusan leta efter. Det är inte bara skaderisk för dig men även att du om de stör dig kan skada dem. Hur som helst du hade en go klubb att träna med:thumbup:
Ja, jag gillar pushups i ringar, det tar otroligt bra - nu när jag suger på ringdips så gillar övningen för dess stabilitet den skänker hela överkroppen.
sudden21
2008-07-01, 23:10
Jag är 40 år och har efter några års gymträning hittat Crossfit och kört WOD:arna några veckor och jag måste säga att jag har blivit helt såld på konceptet.
Vissa övningar suger jag rejält i, men skam den som ger sig, jag kämpar på, andra övningar har jag inte utrustning för.
sudden
Jag är 40 år och har efter några års gymträning hittat Crossfit och kört WOD:arna några veckor och jag måste säga att jag har blivit helt såld på konceptet.
Vissa övningar suger jag rejält i, men skam den som ger sig, jag kämpar på, andra övningar har jag inte utrustning för.
sudden
Välkommen till Kollo och vår CrossFit tråd. Nu blev jag glad fler i sina bästa år som tränar CrossFit, jag är själv 34 och började i höstas med CrossFit.
Jag suger grymt i flera övningar men det är det som ändå är det roliga - oftast har man aldrig gjort övningarna tidigare och detta ställer krav på "svaga punkter" - CrossFit alltså, så man blir ju bara bättre!
Utgår från att du har kollat FAQ via www.crossfit.com och där finns massor med substitut till övningar du saknar utrustning till.
3-2-1 Go...
sudden21
2008-07-01, 23:36
Tackar för det trevliga mottagandet.
Jag har koll på FAQ, så det funkar bra, Crossfit siten är ju en guldgruva med sina filmer och förklaringar.
Det jag har svårast för är nog egenvikts övningar typ pullups och handstand pushups, då jag är lite väl tung.
Tackar för det trevliga mottagandet.
Jag har koll på FAQ, så det funkar bra, Crossfit siten är ju en guldgruva med sina filmer och förklaringar.
Det jag har svårast för är nog egenvikts övningar typ pullups och handstand pushups, då jag är lite väl tung.
Det kommer med teknik, jag sliter fortfarande med att göra två siffriga pull-ups sekvenser obrutna som du ser i mina inlägg. 190cm lång, 100-101kg beroende på morgonvikt! Handstand är oxå en facinerande övning som kommer snabbt med tiden.
Jag kunde i höstas när jag började med CrossFit som högst och då kanske jag överdriver göra 3 chins/pull-ups...nu klarar jag över 10 obrutna!
Vi håller tråden vid liv och ger tips och råd! Om du vill ha lite mer info och lite mer djupare insikt är faktiskt deras CrossFit Journal underbar guldgruva med förlängda videoklipp med instruktioner och dylikt!
Logga dig på deras Message board, där hänger jag oxå - mycket bra forum med massor av matnyttigt som redan frågats om eller som frågas om - enbart CrossFit, ligger under www.crossfit.com
Chris-Dawg
2008-07-02, 06:17
Har precis kollat in dagens wod, måste erkänna att den är lite och bita i för min del. Får återkomma med resultat.
Har precis kollat in dagens wod, måste erkänna att den är lite och bita i för min del. Får återkomma med resultat.
Ja den såg hård ut, och push jerk 2 dagar irad nu.
Ja den såg hård ut, och push jerk 2 dagar irad nu.
Tänk om det vore bänkpress...*gah!*
Skämt åt sido, jag tyckte dagens pass såg skoj ut, mycket intressant. Dock kommer jag inte att göra det alls på ett tag. Vilar mitt knä och snart så åker jag det blir till att underhållsträna och vila.
Sparar det för framtiden, det finns en diger lista på pass man kan genomföra - skoj!
Lycka till ni tappra som gör passet!
Tänk om det vore bänkpress...*gah!*
Skämt åt sido, jag tyckte dagens pass såg skoj ut, mycket intressant. Dock kommer jag inte att göra det alls på ett tag. Vilar mitt knä och snart så åker jag det blir till att underhållsträna och vila.
Sparar det för framtiden, det finns en diger lista på pass man kan genomföra - skoj!
Lycka till ni tappra som gör passet!
Nej blir inget för mig heller. fick känningar i vänster axel efter gårdagens WOD. blir någon dag vila tror jag.
Detta passet tyckte jag såg superkul ut - saxat från: http://www.crossfitsantacruz.com/
Workout:
25 Deadlifts; body weight
50 Knees to Elbows
95 pound Squat Clean, 25 reps
50 GHD Sit Ups
65 pound Squat Snatch, 25 reps
The ability to clean an object, including a barbell,
is limited by the amount an athlete can squat. Training
with heavy front squats gives us the confidence
that we can sit underneath the heavy weight without
being crushed. When cleaning, if we're not afraid of the
weight, we're more likely to move quickly and smoothly
to pull ourselves down into the squat to catch the barbell
and stand it up.
Jag är ofta inne och kikar på pass från Santa Cruz, mycket intressanta pass och tankar!
sudden21
2008-07-02, 16:13
Dagens pass var nånting utöver det vanliga, körde med 62kg. 46min och 46sec. Efter två varv trodde jag att jag skulle få upp gröten.
Jag genomled hela passet iaf:-)
Dagens pass var nånting utöver det vanliga, körde med 62kg. 46min och 46sec. Efter två varv trodde jag att jag skulle få upp gröten.
Jag genomled hela passet iaf:-)
*flex* :thumbup:
Mycket bra, gött jobbat!!
Starkt att köra klart det mosterpasset sudden21, även om vi räknade med det ;)
Mental styrka.
Min plan var att köra passet i morgon, körde BJJ idag istället.
Osis igen, skadat knät, inte så illa tror jag, knäsenans fäste som svullnat upp.
tntballe
2008-07-02, 21:33
LINDA
mark
130kg
bänk
87,5
frivändning
65kg
tid 1timme 22min
Första gången jag provar ett riktigt crossfitpass, ville gärna komma under eller åtminstone nära timmen. Men det sket sig =/
LINDA
mark
130kg
bänk
87,5
frivändning
65kg
tid 1timme 22min
Första gången jag provar ett riktigt crossfitpass, ville gärna komma under eller åtminstone nära timmen. Men det sket sig =/
Det är stående applåder från min sida, jag klarar inte den RX'd!!:bow:
Sen får du ge mig hur många timmar som helst:D. Mycket bra jobbat, kul att se!!
tntballe
2008-07-02, 21:51
Det är stående applåder från min sida, jag klarar inte den RX'd!!:bow:
Sen får du ge mig hur många timmar som helst:D. Mycket bra jobbat, kul att se!!
tackar :)
Det var bland det svettigaste pass jag slitit mig igenom *spy*
Fast jag måste erkänna att djupet i frivändningarna blev sämre o sämre genom passet.
Första 3 seten var dom fulldjupa, sen tog benen slut.
tackar :)
Det var bland det svettigaste pass jag slitit mig igenom *spy*
Fast jag måste erkänna att djupet i frivändningarna blev sämre o sämre genom passet.
Första 3 seten var dom fulldjupa, sen tog benen slut.
Jag har inte fått besök av pukie ännu, men han finns där alltid i pass såom denna! Är ödmjukt imponerad över att du väljer en date med "Linda" - det är en benchmarkövning tuff som få - dessa andra namn är "Three Bars of Death".
Min dröm och egentligen mål är att klara den RX'd under 60 minuter innan årets slut!
tntballe
2008-07-02, 22:32
Jag har inte fått besök av pukie ännu, men han finns där alltid i pass såom denna! Är ödmjukt imponerad över att du väljer en date med "Linda" - det är en benchmarkövning tuff som få - dessa andra namn är "Three Bars of Death".
Min dröm och egentligen mål är att klara den RX'd under 60 minuter innan årets slut!
Det var så roliga övningar att jag var tvungen att testa. Sen lockas jag av att det verkar tungt o jobbigt.
Det var väl bara i frivändningarna som det var nära spya. Och ska jag få bättre tid så är det teknikträning i just den övningen som gäller.
Hade du mycket lättare vikter när du klarade den på 56?
Det var så roliga övningar att jag var tvungen att testa. Sen lockas jag av att det verkar tungt o jobbigt.
Det var väl bara i frivändningarna som det var nära spya. Och ska jag få bättre tid så är det teknikträning i just den övningen som gäller.
Hade du mycket lättare vikter när du klarade den på 56?
Jämfört med dig? JA!!
Körde de första seten: 10-9 på 120 i mark och 75 i frivändning, därefter körde jag på 100 i mark och 65 i frivändingarna - bänkp. körde jag på 80 rätt igenom alla setten.
Jag är 190cm, 100kg - så en RX'd version för mig är: 150kg mark, 75kg frivänding och 100kg i bänkpress!
tntballe
2008-07-02, 22:57
Jämfört med dig? JA!!
Körde de första seten: 10-9 på 120 i mark och 75 i frivändning, därefter körde jag på 100 i mark och 65 i frivändingarna - bänkp. körde jag på 80 rätt igenom alla setten.
Jag är 190cm, 100kg - så en RX'd version för mig är: 150kg mark, 75kg frivänding och 100kg i bänkpress!
Ibland är det inte bra att väga manligt.
Själv ligger jag på 86-87kg, flugvikt men ändå några för många kg fett.
Ibland är det inte bra att väga manligt.
Själv ligger jag på 86-87kg, flugvikt men ändå några för många kg fett.
You damn right:D
Jag har legat på 88kg när jag bodde i Kanada och klättrade som mest. Sen dess har gymträning tagit över mer och mer, nu är det CrossFit för hela slanten, mitt problem är att jag lägger på mig muskelmassa snabbt och mycket. Det gör att vikten snabbt stiger...men i september blir det operation DEFCON 5 kg ner...
Igår fick man hem 16kg kettlebell! nu blir det ännu bättre pass! :hbang:
Igår fick man hem 16kg kettlebell! nu blir det ännu bättre pass! :hbang:
Skoj, kommer till hösten att skaffa "sandbag" och lite mer KBs, det behövs!
Sen förväntar vi oss lite filmer såsom denna:D, filmen är faktiskt bra har den själv:
BXocifU-YUw
Skoj, kommer till hösten att skaffa "sandbag" och lite mer KBs, det behövs!
Sen förväntar vi oss lite filmer såsom denna:D, filmen är faktiskt bra har den själv:
Ballt, jonglerar runt med den :D
Ballt, jonglerar runt med den :D
Här finns lite mer vad man kan göra med en KB, han använder en 16kg hantel:
Ha instruerar först men kolla igenom hela videon...nu är han skicklig!
SsJsI9KlGn4
Jag kommer att träna mer med KB till hösten, lära mig grunderna och eventuellt försöka gå någon grundkurs - otroligt allsidig träning!
diskonto
2008-07-03, 13:51
fem ronder på tid, med 50kg stång, av:
15 Deadlift
12 Hang power Clean
9 Front Squat
6 Push Jerk
Tid: 20:55
Greppet omöjliggjorde att köra på 60kg (eller omöjliggjorde - det hade väl tagit en 30-35 minuter åtminstonde och den tiden hade jag inte). Att köra Elizabeth i förrgår och att klättra igår slet mer än jag trodde på händerna.
Passade även på att cykla runt 2 mil FORT med mina ny fräsiga pedaler och matchande SPD skor (aldrig använt tidigare). Vilodag imorgon och i helgen är tanken att jag på Lördag ska cykla först 7 mil till en släktträff där jag ska dricka så mycket sprit jag kan, och på söndagen cykla hem igen.
Har du testat Tumlås diskonto?
diskonto
2008-07-03, 15:58
Javisst. har dock två invändningar mot tumlås 1) jag tycker det gör ont och skulle därför inte vilja använda tumlås på annat än 1RM OL och 2) det utvecklar inte mitt grepp. Jag använder inte omvänt grepp på marklyft under ~140kg heller (även om jag brukar byta till omvänt grepp efter ~10 reps varje rond under typ Diane).
Javisst. har dock två invändningar mot tumlås 1) jag tycker det gör ont och skulle därför inte vilja använda tumlås på annat än 1RM OL och 2) det utvecklar inte mitt grepp. Jag använder inte omvänt grepp på marklyft under ~140kg heller (även om jag brukar byta till omvänt grepp efter ~10 reps varje rond under typ Diane).
1. håller med fullständigt, det gör ont, är obehagligt och innan jag vänjer mig vant mig gör det ont - jag vet är en mes, men jag håller med dig!
2. Omväntgrepp använder jag nästan alltid - i Diane exempelvis eller likande byter jag aldrig grepp kör obrutna serier. Dock har jag redan starkt grepp efter några års träning, drar 190kgx3 utan remmar i mark.
diskonto
2008-07-03, 17:06
Om du inte behöver använda omvänt grepp i Diane varför göra det? Själv låter jag marklyften ta lite tid i Diane för att återhämta mig (inte direkt marklyften som är tunga i Diane...). Annars hade jag också kört obrutet.
Om du inte behöver använda omvänt grepp i Diane varför göra det? Själv låter jag marklyften ta lite tid i Diane för att återhämta mig (inte direkt marklyften som är tunga i Diane...). Annars hade jag också kört obrutet.
Jag skrev:
2. Omväntgrepp använder jag nästan alltid - i Diane exempelvis eller likande byter jag aldrig grepp kör obrutna serier. Dock har jag redan starkt grepp efter några års träning, drar 190kgx3 utan remmar i mark.
Det var inte fram-med-mätstickan-jämförelse jag var ute efter - jag påpekade inte att det var dåligt att byta eller köra brutna, skrev bara vad jag gjorde.
Jag kör med vanligt grepp i marklyft, går över till mixat först när jag behöver det.
Men då kan ni göra samma sak med tumlåset under en intensiv WOD, kör vanligt grepp så länge ni orkar på frivändningarna (om ni nu vill träna greppet där)
sen gå över till tumlås för att få ut det där sista och optimera passet?
Tejpa tummarna med sporttejp, ni får köra på så ni vänjer er.
Hålla matkassen med tumlås som sagt ;)
Ni får givetvis göra som ni vill, men att gå ner fårn 60 till 50 endast pga greppet, känns som du förlorar mer i intensitet än vad du tjänar i greppträning?
Så skönt med ett fast tumlås vid vändnignar/ryck, som att stången sitter fast i skelettet, maximal kraftöverföring.
Go bild:
http://www.crossfitvictoria.com/images/blog/100_1949l.jpg
----------
diskonto
2008-07-03, 19:31
I det här fallet förlorade jag nog inte alls i intensitet, utan vann snarare. Jag hade säkert tagit 5-10 minuter längre på mig med 10kg till (oavsett tumgrepp eller inte), vilket gör att jag genererade mycket mer kraft med 50kg än om jag använt 60kg. Folk skalar nog ofta för sällan och förlorar nog mycket i intensitet på detta. Särskilt folk som är lite mindre, som jag (~73-74kg).
På ett annat tema: nya pullupsregler - bröstet måste toucha stången varje repetition! Inte en dag för tidigt! Ska bli spännande och se vad det gör under crossfit games!
Ok, men då var det inte greppet som gjorde att du skalade, utan att det var för tungt.
Vill bara försöka få er att använda tumlås, underbart bra.
Ska inte tjöta mer.
Jaja, jag menar väl och har själv inte ens kört passet.
Snakebite
2008-07-03, 22:22
körde dagens wod på 13:20, är dock *%#! trött på att få håll! nån som har nåt bra tips för att slippa plågan?
Åh fan? Bra jobbat;)
Chris-Dawg
2008-07-04, 06:41
tack :)
BXocifU-YUw
Allvarligt talat, den där filmen slår tom träningsredskapsfilmerna på tv-shop på fingrarna.
whaha vibratone!
8D1gq2AWvt8
Erdbeere
2008-07-04, 12:40
Alltså crossfit verkar underbart jävligt. Hade tänkt prova "Murph" men jag har ingen möjlighet att gå ut och springa. Ska jag lägga till nått annat istället? Kanske lårcurl mha swissball och crunches?
Alltså crossfit verkar underbart jävligt. Hade tänkt prova "Murph" men jag har ingen möjlighet att gå ut och springa. Ska jag lägga till nått annat istället? Kanske lårcurl mha swissball och crunches?
Sätt dig i roddmaskinen istället, det är väl det närmsta substitutet för löpning i ett wod
Körde Linda idag as rx'd, blivit taggad av de senaste snacket här om den.
Tid 33:47 min, fyfan vad den slet!
Henrik B
2008-07-04, 19:14
Körde onsdagens WOD idag:
5 rundor med
15 Deadlift
12 Hang power Clean
9 Front Squat
6 Push Jerk
60 kg på stången och trasig air conditioner, tror inte jag har svettats så mycket någonsin tidigare. Det tog 37 min och 24 sek., Hade som mål att klara det på under 40 min den här gången, ska nog försöka att ta det på under 30 min nästa gång den kommer upp.
Styrkevändningarna var det som var svårast, var tvungen att ta pauser i seten, mina underarmar gav upp och jag lyckades slita upp lite hud i händerna.
Körde onsdagens WOD idag:
5 rundor med
15 Deadlift
12 Hang power Clean
9 Front Squat
6 Push Jerk
60 kg på stången och trasig air conditioner, tror inte jag har svettats så mycket någonsin tidigare. Det tog 37 min och 24 sek., Hade som mål att klara det på under 40 min den här gången, ska nog försöka att ta det på under 30 min nästa gång den kommer upp.
Styrkevändningarna var det som var svårast, var tvungen att ta pauser i seten, mina underarmar gav upp och jag lyckades slita upp lite hud i händerna.
Bra kört! har själv tänkt att testa den någon dag.
KyokushinJohan
2008-07-04, 20:55
Har precis börjat köra Crossfit. Har till idag kört vanliga pullups/chins där man egentligen skall köra med ringar. Jag tränar hemma och har det mesta för crossfit men jag behöver romerska ringar. Och det verkar helt omöjligt att få tag i några till vettigt pris. Behöver alltså inte vara några proffsprylar. Är det någon annan som kör hemma och kanske har fått tag i några?
Jo, du kan bygga ett par själv, eller leta på nätet, eller köpa ett par barnringar på IKEA, ekorre för 89:-.
Dagens tankesätt: "Har jag klarat 2st så klarar jag 30st"
30 MU på tid (i mina ekorrar)
1h 7m 30s
Hängande från böjda armar.
Så mycket sving jag kunde få till.
Mellantider:
5: 4.30
10: 15.10
15: 23.00
20: 34:40
25: 45.00
Missar:
8, 9, 13 (fick hybris, trodde jag kunde göra två på raken, roligt)
19, 27, 27, 28.
Tungt att missa två gånger på 27, samtidigt som huden försvann mer och mer, med med mental styrka vände jag det.
4 minuter mellan de sista.
Riktigt cool wod idag.
In any order, perform the following three workouts:
Three rounds, 21-15- and 9 reps, for time of:
95 pound Thruster (65 pound for women)
Pull-ups (chest must hit the bar to count)
5 rounds for time of:
275 pound Deadlifts, 5 reps (185 pounds for women)
10 Burpees (with clap overhead while airborne)
Run either 750m on a steep trail or 1.5 K on a road or track
The start time for the second workout should be 4 hours after the first. The start time for the third workout should be 4 hours after the second.
Post total time for all three workouts to comments.
Ska ge mig på den imorgon. Vet inte riktigt hur jag ska göra med marklyftet dock. Under 20 min bör ju inte vara några större problem.
Riktigt cool wod idag.
Ska ge mig på den imorgon. Vet inte riktigt hur jag ska göra med marklyftet dock. Under 20 min bör ju inte vara några större problem.
Sicken sjukt rolig WOD, ett tolvtimmars pass eller om man så vill 12h WOD!
Såg Bruce igår - körde fram och tillbaka för dagen, 67mil - 40 års kalas idag...
Jag tror jag väntar med den WODEN, den ligger i lådan över roliga WODar att genomföra!
Onsdagens 5 tyngdlyftningsrrundor (15xDL, 12xHPC, 9xFS, 6xPJ)
Jobbigt.
Skalade sista rundan till 40kg.
Tappade räkningen så jag räknar bara med 3 + 1 varv. (sen stängde gymmet, dåligt plannerat)
~33min
Räknade helt i hyris innan med 20 minuter, ett obrutet set varje minut, haha, vad tänkte jag med :)
PS. on ni tränar i linne kan man tejpa den crurlade delen på mitten av stången, kom på det efter 3 rundor. DS.
Någon som vill ha en date med "Chelsea":hbang:
Jag tror inte NI orkar - Mwahahahahaahhaha
*Sitter här och äter ett jättesurt äpple*, lär få äta upp det ett bra tag efter denna omyndigförklaring av mig själv. Kan bara se hur Yankee smider planer...:D
Ha en undebar helg, men visst ser den mastig ut?
Tack Hobbes. Jag satt och letade efter något kul att köra idag.
Tack Hobbes. Jag satt och letade efter något kul att köra idag.
Sitter med ett äppleträd ovanför mig nu*gah!*
Det lär ha peppat dig något så otroligt:D
Det lär ha peppat dig något så otroligt:D
Ja, men det räckte inte så långt tyvärr.
Hann/orkade bara 10 rundor under en minut.
Vet inte riktigt om jag har missuppfattat wod:en. Jag körde en runda och väntade tills en minut hade gått och sedan upprepade jag. Tänkte att det var vettigare att bara köra tills jag inte hann under en minut och ha det som någon slags benchmark för framtiden.
Aaaaaah! (låter som ett lejon)
Energin är tillbaka, explosiviteten, aggressiviteten.
De två senaste psykiska träningarna har gjort riktigt gott, nu är jag på gång.
Knät är det ingen fara med.
Vet inte riktigt om jag har missuppfattat wod:en. Jag körde en runda och väntade tills en minut hade gått och sedan upprepade jag. Tänkte att det var vettigare att bara köra tills jag inte hann under en minut och ha det som någon slags benchmark för framtiden.
Det låter som en korrekt tolkning av WODen tycker jag! Kan tänka mig att den är rätt krävande som sagt! Har inte provat den själv ännu!
Det låter som en korrekt tolkning av WODen tycker jag! Kan tänka mig att den är rätt krävande som sagt! Har inte provat den själv ännu!
Den hann faktiskt inte bli speciellt krävande. Pull-ups och squat går rätt lätt, däremot är jag för klen då det kommer till armhävningarna. Är i princip slut i bröst/triceps och måste vila väldigt ofta när jag börjar närma mig hundra.
Det är då man plockar fram cindy istället, så många rundor du hinner med under 20 min!:thumbup:
Det är då man plockar fram cindy istället, så många rundor du hinner med under 20 min!:thumbup:
Jo, jag vet. Men nu ville jag köra den här varianten istället bara för att hur det gick. Hobbes måste ha något att (försöka) slå ;)
Nu blev jag ju lite sugen på den med, kanske ger mig på den med imorrn om mina händer tillåter det
Imorgon bitti blir det iallafall.
"Griff"
For time:
Run 800 meters
Run 400 meters backwards
Run 800 meters
Run 400 meters backwards
Under 11 minuter.
Jo, jag vet. Men nu ville jag köra den här varianten istället bara för att hur det gick. Hobbes måste ha något att (försöka) slå ;)
Yankeee, tackar *slap* :D...ja, jag får ju skylla mig själv, det är omvänd psykologi med backen i - nu måste jag ju prova och återkomma med resultat!
Hur kör ni på dagens WOD?
"Angie"
For time:
100 Pull-ups
100 Push-ups
100 Sit-ups
100 Squats
Kör ni först 100 utav ena sen 100 nästa eller blandar ni lite?
diskonto
2008-07-08, 10:26
Man får inte blanda i "Angie"
Man får inte blanda i "Angie"
aha, det svaret jag letade efter :)
aggression
2008-07-08, 10:57
Imorgon bitti blir det iallafall.
"Griff"
For time:
Run 800 meters
Run 400 meters backwards
Run 800 meters
Run 400 meters backwards
Under 11 minuter.
Någon som vet fler övningar liknande denna? Där man inte behöver några redskap förutom en löparbana eller skog.
"Angie"
For time:
100 Pull-ups
100 Push-ups
100 Sit-ups
100 Squats
Givetvis om du emot förmodan måste "skala" den - låt oss säga att du är "inte så stark" i någon del då hade jag delat upp dem för att i stället till fördel för METCON.
Dock blir det ingen "benchmark" övning svårt att kunna jämföra den nästa gång!
Mitt knä är lite som det är så jag får se om eller hur jag gör den, körde igenom en rätt skönt pass igår som jag komponerade och genomförde i CrossFit anda - högt tempo och intensitet.
50 Push-ups i ringar
50 Back extensions
50 axelpressar, 30kg
50 Floor wipers (vänster + höger=1 reps)
50 Pull-ups (gamla standarden)
50 Bänkpress, 50kg
Total tid: 29:26min
Maxpuls: 175
Snittpuls: 146
Någon som vet fler övningar liknande denna? Där man inte behöver några redskap förutom en löparbana eller skog.
Menar du rena löparövningar eller övningar som kombinerar löpning och annat. Går du in här: http://www.crossfit.com/cf-info/faq.html
4.1 där hittar du alla övningar, borde finnas någon som passar dig utmärkt, ofta så ingår ju löpning tillsamman med något annat - pullups, squats, situps osv.
Som denna:
Nicole
* Run 400 meters
* Max rep Pull-ups
As many rounds as possible in 20 minutes.
Note number of pull-ups completed for each round.
aggression
2008-07-08, 11:48
Menar du rena löparövningar eller övningar som kombinerar löpning och annat. Går du in här: http://www.crossfit.com/cf-info/faq.html
4.1 där hittar du alla övningar, borde finnas någon som passar dig utmärkt, ofta så ingår ju löpning tillsamman med något annat - pullups, squats, situps osv.
Som denna:
Nicole
* Run 400 meters
* Max rep Pull-ups
As many rounds as possible in 20 minutes.
Note number of pull-ups completed for each round.
Var precis detta jag sökte efter. Fanns många övningar där som verkar vara roliga och jobbiga. Tack så mycket. :D
Var precis detta jag sökte efter. Fanns många övningar där som verkar vara roliga och jobbiga. Tack så mycket. :D
Varsågod, jag visste inte säkert, men där finner du alla CrossFit pass som är namngivna - och förklaringar hur de skall utföras!
För dagliga WOD rekommenderar jag dig att kolla på både: http://www.crossfit.com och http://www.crossfitsantacruz.com
Jag brukar kolla på Santa Cruz om det är REST DAY på CFHQ och man vill ha ett skoj pass.
Vet inte riktigt vilken WOD jag ska göra senare idag. Därför tänkte jag att min ärkerival Hobbes får välja åt mig (ingen löpning eller tunga lyft från marken bara).
Hoppas att du hinner se detta och har lust att plocka fram något spännande åt mig.
Vet inte riktigt vilken WOD jag ska göra senare idag. Därför tänkte jag att min ärkerival Hobbes får välja åt mig (ingen löpning eller tunga lyft från marken bara).
Hoppas att du hinner se detta och har lust att plocka fram något spännande åt mig.
Jag har några alternativ - dock måste jag verkligen först a. tacka för förtroendet b. säga att jag själv säkerligen inte kommer att göra passet eftersom jag har ont i knäet c. punk b. kan ändras om jag hittar något som verkar skoj!
Denna tänkte jag göra själv idag då den inte belastar knät!
5 rounds each for time:
20 Push Ups
20 Pull Ups
Då jobbar jag på lite svaga punkter såsom pull-ups, nu kör jag med gamla standarden. Den nya enligt CrossFit iallafall på CrossFit games är ju att stången skall röra vid bröstet.
Går du upp med bröstet så skall du ha all heder och notera gärna det i såfall.
Alternativt till dig med bakgrund inom SL:
Workout:
21 Overhead squats (men use 95 pounds, women use 65 pounds)
3 Burpees
18 Overhead squats
6 Burpees
15 Overhead squats
9 Burpees
12 Overhead squats
12 Burpees
9 Overhead squats
15 Burpees
6 Overhead squats
18 Burpees
3 Overhead squats
21 Burpees
Givetvis om du emot förmodan måste "skala" den - låt oss säga att du är "inte så stark" i någon del då hade jag delat upp dem för att i stället till fördel för METCON.
Dock blir det ingen "benchmark" övning svårt att kunna jämföra den nästa gång!
Det var bara en allmän undran hur man skulle göra :)
Det var bara en allmän undran hur man skulle göra :)
Jag förstod det och utgår från att du sätter den.*flex* Min tanke var mer att vi skall akta oss för "aldrig" i träningen, jag skalar ibland för att öka tempot på vissa pass. Jag tränar för mig själv och mitt egna bästa inte för att jämför mig med något eller någon (Jo, Yankeee:D).
Det var en av mina första lärdomar av de som kört CrossFit ett tag när jag började - skala hellre om du inte kan göra dem så intensivt, även dela upp så du får upp tempot. Men, som sagt det är mina egna tankar kring min egna träning.
Jag förstod det och utgår från att du sätter den.*flex* Min tanke var mer att vi skall akta oss för "aldrig" i träningen, jag skalar ibland för att öka tempot på vissa pass. Jag tränar för mig själv och mitt egna bästa inte för att jämför mig med något eller någon (Jo, Yankeee:D).
Det var en av mina första lärdomar av de som kört CrossFit ett tag när jag började - skala hellre om du inte kan göra dem så intensivt, även dela upp så du får upp tempot. Men, som sagt det är mina egna tankar kring min egna träning.
Ja precis. Jag klarar nog den, förutom pull-ups. För fet och för svag :)
Ja precis. Jag klarar nog den, förutom pull-ups. För fet och för svag :)
För tung i förhållande till styrka menar du väl - låter bättre, för så säger alltid jag iallafall...:D
För tung i förhållande till styrka menar du väl - låter bättre, för så säger alltid jag iallafall...:D
haha precis :D
Denna tänkte jag göra själv idag då den inte belastar knät!
5 rounds each for time:
20 Push Ups
20 Pull Ups
Då jobbar jag på lite svaga punkter såsom pull-ups, nu kör jag med gamla standarden. Den nya enligt CrossFit iallafall på CrossFit games är ju att stången skall röra vid bröstet.
Går du upp med bröstet så skall du ha all heder och notera gärna det i såfall.
Alternativt till dig med bakgrund inom SL:
Workout:
21 Overhead squats (men use 95 pounds, women use 65 pounds)
3 Burpees
18 Overhead squats
6 Burpees
15 Overhead squats
9 Burpees
12 Overhead squats
12 Burpees
9 Overhead squats
15 Burpees
6 Overhead squats
18 Burpees
3 Overhead squats
21 Burpees
Grymt Hobbes!
Det blir nog den andra du postade, den känns mer lämpad för min fysiska status idag.
Ska nog träna lite pull-ups idag där stången rör vid bröstet. Lika bra att lära sig direkt.
Grymt Hobbes!
Det blir nog den andra du postade, den känns mer lämpad för min fysiska status idag.
Ska nog träna lite pull-ups idag där stången rör vid bröstet. Lika bra att lära sig direkt.
Låter kul att höra, jag har hittills inte provat Overhead squats, vågar alltså inte ens ge mig på den övningen nu med mitt knä. Återkom gärna med kommentarer hur det fungerar. Visste inte hur jag skulle hitta ett kul pass utan löpning och tynga lyft:D - så jag erinrade mig din SL bakgrund och fann ovan pass.
Du ska prova GI Janes, det är en burpee följt av en pull-ups - stå med fullt sträck i kroppen och då skall det vara en fot upp till stången. Jag och en vän gjorde den med 20cm till stången och det var en killer!
Japp, pull-ups till bröstet har jag bara provat innan, är som sagt rätt tung i förhållande till min styrka - och kämpar för fullt med vanliga pull-ups. Ny svag punkt att jobba på helt enkelt!
Låter kul att höra, jag har hittills inte provat Overhead squats, vågar alltså inte ens ge mig på den övningen nu med mitt knä. Återkom gärna med kommentarer hur det fungerar. Visste inte hur jag skulle hitta ett kul pass utan löpning och tynga lyft:D - så jag erinrade mig din SL bakgrund och fann ovan pass.
Du ska prova GI Janes, det är en burpee följt av en pull-ups - stå med fullt sträck i kroppen och då skall det vara en fot upp till stången. Jag och en vän gjorde den med 20cm till stången och det var en killer!
Japp, pull-ups till bröstet har jag bara provat innan, är som sagt rätt tung i förhållande till min styrka - och kämpar för fullt med vanliga pull-ups. Ny svag punkt att jobba på helt enkelt!
Tack igen Hobbes, måste dock påpeka att det är OL jag tränat lite ;)
Den skulle jag vilja testa, har dock stång så högt upp i närheten (kan finnas vid ett löpspår, men är inte helt säker). Någon gång ska det bli av iallafall.
Tack igen Hobbes, måste dock påpeka att det är OL jag tränat lite ;)
Den skulle jag vilja testa, har dock stång så högt upp i närheten (kan finnas vid ett löpspår, men är inte helt säker). Någon gång ska det bli av iallafall.
Hade 50% chans, inte helt säker på skillnaderna dock därför trodde jag det var just SL.
Stången fixade vi via en gymnastikhall, 30cm (en fot) gick men det var attans så högt. Så vi körde med 20cm, man skulle springa 400m och sen göra 25 GI Janes x 5. Tog mig 38 minuter så nu vet du det och vad du ska slå i tid:D.
"Angie"
For time:
100 Pull-ups
100 Push-ups
100 Sit-ups
100 Squats
Om du ska göra den as rx'd så ska du göra klart varje innan du går vidare.
Såg nu att du hade fått ordentligt med svar på frågan :)
Och pull-ups skall väl vara med stången emot bröstet - om allt skall vara enligt RX'd lär ju bli kul att se tiderna på Fran efter denna ändring*flex* .
Jag kommer att börja träna på att komma upp med stången till bröstet, men som med allt annat - svaga punkter att träna på!
Hobbes, det var ett jävla grispass du bjöd på :D
Tänkte först att det såg rätt lätt ut (som vanligt), men när jag kände efter insåg jag att det skulle bli hyfsat jobbigt. Hade dessutom träningsvärk i bröst och axlar från igår, samt att benen var slut redan innan passet.
Nåväl, 22.20 klarade jag det på. 45 kg i ryckböjen och burpees med klapp över huvudet i luften. Inte ett pass jag ser fram emot att göra om.
Hade 50% chans, inte helt säker på skillnaderna dock därför trodde jag det var just SL.
Styrkelyft = Knäböj, marklyft och bänkpress
Tyngdlyftning = Ryck och stöt.
Hobbes, det var ett jävla grispass du bjöd på :D
Tänkte först att det såg rätt lätt ut (som vanligt), men när jag kände efter insåg jag att det skulle bli hyfsat jobbigt. Hade dessutom träningsvärk i bröst och axlar från igår, samt att benen var slut redan innan passet.
Nåväl, 22.20 klarade jag det på. 45 kg i ryckböjen och burpees med klapp över huvudet i luften. Inte ett pass jag ser fram emot att göra om.
Jävligt bra tid, det såg ut att ta musten ur de flesta - inkl. undertecknad!!! Jag kommer att teknik träna mer i höst efter min semester. Där ligger exempelvis "overhead squats" på listan över övningar jag vill lära mig!
Jo, du körde tyngre än RX'd då du körde på 45kg och RX'd är det bara 43kg. 2kg hit och ditt kanske du tänker - men i långa loppet gör de där 2kg en hel del! Bra jobbat:thumbup:
Stången fixade vi via en gymnastikhall, 30cm (en fot) gick men det var attans så högt. Så vi körde med 20cm, man skulle springa 400m och sen göra 25 GI Janes x 5. Tog mig 38 minuter så nu vet du det och vad du ska slå i tid:D.
Har kollat upp den sträcka där det finns en stång hyfsat högt upp (vet inte exakt hur högt dock, men jag måste hoppa för att komma upp). Rundan är dock nästan 500 meter och det inkluderar en lagom grisig uppförsbacke.
Kommer nog börja gråta om jag ska köra den där, men nog ska det gå till slut :D
Kan säga att mina armar skakar efter Hobbes misshandel, det har nog aldrig hänt förut.
Har kollat upp den sträcka där det finns en stång hyfsat högt upp (vet inte exakt hur högt dock, men jag måste hoppa för att komma upp). Rundan är dock nästan 500 meter och det inkluderar en lagom grisig uppförsbacke.
Kommer nog börja gråta om jag ska köra den där, men nog ska det gå till slut :D
Jag minns den med ptsd liknande känningar - man gör sin burpee och påväg upp ser man stången...så långt upp, varje gång, varenda jäkla gång fick jag mentalt förebereda mig på att göra den. Jag brukar inte lägga mig ner, tror bara jag gjort det en gång tidigare efter ett pass - men denna gången la jag mig ner bara för att kunna få luft. Den var sjukt jobbig...hittade den via www.crossfitsantacruz.com
Kan säga att mina armar skakar efter Hobbes misshandel, det har nog aldrig hänt förut.
Du får i uppdrag när jag är tillbaka efter semestern att göra mig samma tjänst! :D
Go tid på den träningen Yankee.
Kul att du kört OL innan, då har du en del "gratis" i Crossfit.
Hobbes, skjut inte upp teknikträningen, mitt förslag är att du lägger in Burgener warm upp innan varje pass, hjälpte mig med ryck och OHS tekniken, även om det är en bra bit kvar. Eller förresten, jo jag vet att du har dina specifika mål nu i sommar, du kan ta det efter också såklart.
Dagens pass, Angie.
Mitt rekord från i April löd på: 34.10min.
Siktade på <25 min.
Total tid: 30.48min PB
Visst nytt rekord, men jag hade förväntat mig mer, det som krånglade var underarmarna, allt hållande med händerna igår under BJJ satte sina spår.
Sen kanske inte dagsformen var där idag, igår kände jag mig kanon som sagt.
Första 10 till bröstet, andra tio till axlarna, resten hakan över.
Pull: 10b,10a,10,10,10,5,5,4,5,5,4,4,4,4,3,3,3,2: 12.00min
Push: 10,10,8,5,5,...,5,3,3,...,3,4: 21.48min
Sit: 25,20,15,10,10,5,5,...,5: ingen mellantid, hann inte det :)
Knäböj: 25,20,15,15,10,15
Go tid på den träningen Yankee.
Kul att du kört OL innan, då har du en del "gratis" i Crossfit.
Hobbes, skjut inte upp teknikträningen, mitt förslag är att du lägger in Burgener warm upp innan varje pass, hjälpte mig med ryck och OHS tekniken, även om det är en bra bit kvar. Eller förresten, jo jag vet att du har dina specifika mål nu i sommar, du kan ta det efter också såklart.
Dagens pass, Angie.
Mitt rekord från i April löd på: 34.10min.
Siktade på <25 min.
Total tid: 30.48min PB
Visst nytt rekord, men jag hade förväntat mig mer, det som krånglade var underarmarna, allt hållande med händerna igår under BJJ satte sina spår.
Sen kanske inte dagsformen var där idag, igår kände jag mig kanon som sagt.
Första 10 till bröstet, andra tio till axlarna, resten hakan över.
Pull: 10b,10a,10,10,10,5,5,4,5,5,4,4,4,4,3,3,3,2: 12.00min
Push: 10,10,8,5,5,...,5,3,3,...,3,4: 21.48min
Sit: 25,20,15,10,10,5,5,...,5: ingen mellantid, hann inte det :)
Knäböj: 25,20,15,15,10,15
PB, det var kul att läsa...själv vilade jag knäet och cyklade bara idag.
Burgener? Känner igen det - klockan ringer men det är ingen där när jag öppnar dörren....Finns det på nätet?
Grymt starkt att köra så högt som du gör, det hade jag inte klarat...jag kommer att satsa hårt på teknik och OL inför hösten!!!
Grymma resultat på tävlingarna förresten, diggar slutspurten på C&J som vinnaren gjorde, pang, ingen var redo för den upphämtningen.
Vilka atleter det finns där ute.
Sen den 14år unga tjejen, spana in den videon idag, bra kämparglöd. (men farlig teknik)
diskonto
2008-07-08, 21:13
Mig veterligen finns inget från "officiellt" håll om att det är bröst mot stången som gäller för en godkänd Pullup. Man gör nog som man vill där, och jag kan tänka mig att det inte främst är i pass som "Angie" som man är ute efter den ökade kraftutvecklingen. Men det blir intressant och se om det sägs nåt på ämnet snart. (eller om jag missat nåt)
diskonto
2008-07-08, 21:19
Kollade just dagens video på lilltjejen - skitbra teknik, några överstötar framför kroppen annars såg inte jag mycket att anmärka på.
Mig veterligen finns inget från "officiellt" håll om att det är bröst mot stången som gäller för en godkänd Pullup. Man gör nog som man vill där, och jag kan tänka mig att det inte främst är i pass som "Angie" som man är ute efter den ökade kraftutvecklingen. Men det blir intressant och se om det sägs nåt på ämnet snart. (eller om jag missat nåt)
Jag har ingen aning heller men ser gärna en diskussion på området. Jag tillskrev mina pull-ups, den gamla varianten - då jag utgick från den ändrad standard! Läste någonstans att någon kommenterade Fran och hur dess tider kommer att ändras...
Hittar du något om det meddela oss, jag är nyfiken som tusan vad som gäller i en RX's pull-up i WOD.
PB, det var kul att läsa...själv vilade jag knäet och cyklade bara idag.
Burgener? Känner igen det - klockan ringer men det är ingen där när jag öppnar dörren....Finns det på nätet?
Grymt starkt att köra så högt som du gör, det hade jag inte klarat...jag kommer att satsa hårt på teknik och OL inför hösten!!!
Burgener warmup innehåller alla momenten i ett OL lyft, utförs bäst med ett PVC rör eller sopkavast, när man sedan är varm kan man göra samma sak med en tom skivstång.
http://media.crossfit.com/cf-video/cfj-nov-05/burgener-warm-up.mov
Jag har ingen aning heller men ser gärna en diskussion på området. Jag tillskrev mina pull-ups, den gamla varianten - då jag utgick från den ändrad standard! Läste någonstans att någon kommenterade Fran och hur dess tider kommer att ändras...
Hittar du något om det meddela oss, jag är nyfiken som tusan vad som gäller i en RX's pull-up i WOD.
Den ny standarden gällde CF-games, har inte hört något om att det skulle vara den nya CF stadarden för alla PU.
Sen är det ingen ny standard då grabbarna på Gym Jones har en likande standard som dom använt ett par år, deras standard är att armbågarna skall komma ut bakom ryggen i topp läget det gör att man mer eller mindre per automatik kommer att röra stången med bröstet.
Burgener warmup innehåller alla momenten i ett OL lyft, utförs bäst med ett PVC rör eller sopkavast, när man sedan är varm kan man göra samma sak med en tom skivstång.
Jag skulle nog säga att kvastskaft och motsv är för lätt för den sortens rörelse och träning, av videon att döma. Man måste nästan ha lite vikt och motstånd för att få till vettiga rörelser och den rätta känslan. En vanlig ol-stång tror jag är mest optimalt, förutsatt att man är tillräckligt rörlig.
Tack så mycket, kollar in den - har hört namnet och klockan ringde men kunde inte se det framför mig.
Den ny standarden gällde CF-games, har inte hört något om att det skulle vara den nya CF stadarden för alla PU.
Sen är det ingen ny standard då grabbarna på Gym Jones har en likande standard som dom använt ett par år, deras standard är att armbågarna skall komma ut bakom ryggen i topp läget det gör att man mer eller mindre per automatik kommer att röra stången med bröstet.
Tack så mycket, kollade som sagt videon från CF-Games och utgick från att detta var en ny standard. Tack för att du redde ut det åt mig - å andra sidan är det ju inte fel att ta sig så högt ändå*flex*
Jag skulle nog säga att kvastskaft och motsv är för lätt för den sortens rörelse och träning, av videon att döma. Man måste nästan ha lite vikt och motstånd för att få till vettiga rörelser och den rätta känslan. En vanlig ol-stång tror jag är mest optimalt, förutsatt att man är tillräckligt rörlig.
Kvast skaft är för uppvärmning sen när man är varm så går man vidare till skivstång, personligen så värmer jag alltid up med ett PVC rör.
Jag deltog i ett en dagars CF OL-seminaruim i Flagstaff för en dryg månad sen med just Coach Burgener som instruktör och merparten av dagen så användes PVC för att lära sig just rörelsemönstret vid ryck och stöt (snatch och cleans and jerk). Så för nybörjare så är det tillräckligt med PVC/kvastskaft.
Så att göra det med inga eller låga vikter är bra för tekninkträning, sen är det klart att man aldrig kommer att bli starkare om man inte använder vikter men syftet med denna övning är just teknink och rörelse schema för OL.
Här är uppvärmningen igen men från just Burgeners sida.
Burgeners warmup (http://www.mikesgym.org/articles/index.php?show=article&articleID=5)
Tack så mycket, kollar in den - har hört namnet och klockan ringde men kunde inte se det framför mig.
Tack så mycket, kollade som sagt videon från CF-Games och utgick från att detta var en ny standard. Tack för att du redde ut det åt mig - å andra sidan är det ju inte fel att ta sig så högt ändå*flex*
Visst är det inget fel i att dra sig så högt upp men det är ju så sjukt jobbig:cryout:, så jag föredrar det gamla sättet:D
Visst är det inget fel i att dra sig så högt upp men det är ju så sjukt jobbig:cryout:, så jag föredrar det gamla sättet:D
Jag med egentligen - har ju nästan precis lyckats få till tekniken på mina pull-ups så att komma högre är väl alltid en önskan. Därav min lilla huvudbry inför "ny standard" - men skall jag göra en WOD och inget annat nämns så kör jag gamla sättet!
Så att göra det med inga eller låga vikter är bra för tekninkträning, sen är det klart att man aldrig kommer att bli starkare om man inte använder vikter men syftet med denna övning är just teknink och rörelse schema för OL.
Jag pratar inte om att bli starkare (då krävs det mer än bara stången) utan om rörelse och teknik-träning.
Visst att det är bra att i början när man inte vet hur man ska utföra övningarna använda plast eller träskaft. Men när man vet hur man ska göra tror jag som sagt att det är vettigare att använda sig av en stång just för att få tyngd och bättre känsla i lyften.
Saken är också den att teknikträningen måste utvecklas även den. Tekniken man har fungerar bra så länge man inte höjer vikterna. Med andra ord, för att kunna lyfta mer måste man teknikträna på tyngre vikter då i princip alla förutom vana lyftare får en annan teknik ju tyngre vikten blir.
Jag pratar inte om att bli starkare (då krävs det mer än bara stången) utan om rörelse och teknik-träning.
Visst att det är bra att i början när man inte vet hur man ska utföra övningarna använda plast eller träskaft. Men när man vet hur man ska göra tror jag som sagt att det är vettigare att använda sig av en stång just för att få tyngd och bättre känsla i lyften.
Saken är också den att teknikträningen måste utvecklas även den. Tekniken man har fungerar bra så länge man inte höjer vikterna. Med andra ord, för att kunna lyfta mer måste man teknikträna på tyngre vikter då i princip alla förutom vana lyftare får en annan teknik ju tyngre vikten blir.
Det är sant det du säger att tekniken förändras från att har inga vikter till köra belastat, men grund tanken med den här övningen/uppvärmningen är att skapa muskelminne så att när man lägger på vikter så kommer utförandet att vara automatiskt och korrekt och därigenom undvika skador pga felaktig teknik.
Sen är det en smaksak vad man tycker är bäst belastat eller obelastat. '
Jag kör alltid igen uppvärmningen engång utan vikter engång med bara skivstång, sen lägger jag på vikter.
Som jag skrev tidigare så var jag på ett seminaruim med Bergener och det han gjorde i stort sett var att gå igenom uppvämningens alla delar i och med att den innehåller alla momenten som ingår i lyftet utom lyftet från mark till knä.
Överträning på underarmar/bicepfästen, otränad och gå på 100 pull-ups var inte så smart såhär i efterhand, men körde 21 utan problem en vecka innan
Kan ha varit de där 10-20 första riktigt höga, men nog mer sannolikt att det var den greppintensiva BJJträningen.
Idag tog en instruktör med blått bälte ner mig på jorden igen :D
Jag har drillat mycket med sopkvasten här hemma och på gymmet, mycket bra att börja med teknik och rörelsemönster.
Fast jag går ofta på burener med bara stången, har märkt resultat genom att köra den varje gång.
Pasta, voltarenkräm på armarna och sömn kommer göra susen, sov gott.
Ute och gick och en massa cardio idag, men lite styrka blev det iallafall.
5 rundor på tid:
20 Push-ups
20 Pull-up
Total Tid: 16:33min
Stel som ek i axlarna, det var inte armhävningarna som tog tid kan jag ju tillägga*grr*
Glömde säga det, var försiktiga i början när ni ska dra upp till bröstet, kändes en gnutta i min ena axel efter 10, bra uppvärmning och öka sakta.
Ingen fara på taket med mig :)
Bra kämpat Hobbes, för jag vet att du alltid kämpar bra. Kul att jobba på sina svagheter.
edit: menade väl, även om det kanske lät lite konstigt med pull-upsen här nyss. Men du tål det mesta vet jag.
Glömde säga det, var försiktiga i början när ni ska dra upp till bröstet, kändes en gnutta i min ena axel efter 10, bra uppvärmning och öka sakta.
Ingen fara på taket med mig :)
Bra kämpat Hobbes, för jag vet att du alltid kämpar bra. Kul att jobba på sina svagheter.
edit: menade väl, även om det kanske lät lite konstigt med pull-upsen här nyss. Men du tål det mesta vet jag.
Tack, och varningen ligger väl till hands, gjorde både upp till bröstet och med hakan över stången - detta lär kännas imorgon!
Voltaren såg jag du använde oxå, den är verkligen bra, använt själv i omgångar!!
Gjorde 21 thrusters obrutet med 50 kg idag. Lagom nöjd med det :)
Gjorde 21 thrusters obrutet med 50 kg idag. Lagom nöjd med det :)
Lagom är inte rätt ord, dans med pom-pom i varje hand är fortfarande inte tillräckligt!
Sammanfattat och kort: Grymt bra jobbat!!:thumbup:
Yankeee Snygga Thrusters. Heavy Fran på gång?
Brukar oftast vara nöjd efter träningen, men idag blev det ett mellanpass, men jag är glad att det är helg.
Knäböj x1
90
100
105
110
115 bom (osäker på djupet, kändes för lätt, räknar den inte nu i efterhand)
120 bom, var dålig på att kasta av stången och fälla mig fram, blev mer rakt ner, aj ryggen.
har säkerhetspinnar i buren så läget är trots allt under kontroll, men får träna mer på att missa.
Axelpress x1
40
50
55 bom (kom igen nu, vad höll jag på med där)
55
57.5
60 bom
Marklyft, avbröt efter uppvärmning på 60, ryggen kändes inte helt bra.
Så CFT blev inget resultat idag.
Tränade på handstående mot vägg, hålla mig uppe länge.
Några knee to elbow, måste träna extra på den, svaghet.
Extraträning på sittande L, med händerna på en bänk.
Henrik B
2008-07-12, 14:59
Körde min första Fran idag, tycker att det är så mycket snack om henne så jag kände att jag måste testa. Det tog 8 min och 25 sek. Tyckte det gick ok, och nu har man en tid som man kan förbättra till nästa gång. Tycker att det alltid är lite svårt när man testar en ny WoD då man inte riktigt vet hur pass mycket man kan/vågar pressa sig själv. Ska nog försöka att satsa på under 6 min till nästa gång, något optimistiskt men det känns bättre än att bara satsa på några sekunders förbättring. Dessutom så är jag så pass ny med crossfit så det borde inte vara omöjligt.
// Henrik
Körde min första Fran idag, tycker att det är så mycket snack om henne så jag kände att jag måste testa. Det tog 8 min och 25 sek. Tyckte det gick ok, och nu har man en tid som man kan förbättra till nästa gång. Tycker att det alltid är lite svårt när man testar en ny WoD då man inte riktigt vet hur pass mycket man kan/vågar pressa sig själv. Ska nog försöka att satsa på under 6 min till nästa gång, något optimistiskt men det känns bättre än att bara satsa på några sekunders förbättring. Dessutom så är jag så pass ny med crossfit så det borde inte vara omöjligt.
// Henrik
Grym första tid på Fran!*yourock*
Efter allt snack om Chelsea var jag tvungen att testa henne!
30 rundor done, inget jag kommer att göra igen, finns ju liksom inget att förbättra och det är ju inte så att jag tänker testa 40 rundor nästa gång...
30 rundor done, inget jag kommer att göra igen, finns ju liksom inget att förbättra och det är ju inte så att jag tänker testa 40 rundor nästa gång...
Henrik B: Håller med David_E otroligt bra tid, och David_E snyggt jobbat har inte provat Chelsea hittills får göra det när jag är tillbaka i Sverige.
Riktigt snyggt Henrik, du landade 5 sekunder bättre än mitt rekord :)
Du kan nog gå ner under 6 minuter nästa gång, när du är van vid passet.
Jag behövde ett mellanpass idag, valet landade på Michael
21.41 min PR
800m: 3.45 min
7.00 min
800m: 3.45 min
14.40 min
800m: 3.30 min
21.41 min
50 Rygglyft på marken, lyfte knän och bröst, delat i 2-3 set.
50 Situps med handduk i svanken, ankrade fötter, svingande armar.
Kändes lite segare än väntat, men kämpade bra. 3-10 set.
Henrik B
2008-07-13, 10:45
Tack, tack.
Stark jobbat av dig att klara av Chelsea :thumbup: , jag testade tidigare men det gick inte så bra så jag kallade henne för Cindy istället. Mina axlar orkade inte med att göra så många push-ups *gah!* .
Henrik B: Håller med David_E otroligt bra tid, och David_E snyggt jobbat har inte provat Chelsea hittills får göra det när jag är tillbaka i Sverige.
Man tackar. Jag som inte trodde det var så bra tid, nu känner man sig nästan lite nöjd :em: .
Riktigt snyggt Henrik, du landade 5 sekunder bättre än mitt rekord :)
Du kan nog gå ner under 6 minuter nästa gång, när du är van vid passet.
Jag behövde ett mellanpass idag, valet landade på Michael
21.41 min PR
Tackar. Du har dock en bättre Micheal än mig med över 1 min, mitt PR ligger på 22.54 min.
Tänkte simma först, men det lät lockande att träna på två av mina svagheter idag.
Skalade ner från 15-1 till 11-1. (64 ner till 36 rep, var en lagom sänkning)
11x HSPU
1x L Pull-up
9x HSPU
3x L Pull-up
...
1x HSPU
11x L Pull-up
~18.00min Uppskattad tid, glömde starta klockan första rundan. Doh!
HSPU med hälarna i smithmaskinen, kändes bra även om jag tog i mer med baksida lår, första 11 obrutna, axelbrett, armbågarna innåt.
Resterande delade i set om 2-3reps.
L Pull-ups, det är tungt i bottenläget, 1, 3, 5 obrutet, sen fick jag byta mot lyfta knän och kipping på slutet.
Fått tre nya Crossfitkompisar på gymmet :) kul. Försöker hjälpa till så gott det går med tekniktips.
Segt idag.
Marklyft 5:or
70
90
110
10min cirkel:
10 armhävnignar
8 dips
5 push press 50kg -> 40kg sista varvet
3 varv
Egengjort crossfit pass.
5 övningar, 10 reps, allt som ett set, så många rundor man kan!
Kördes med 16kg kettlebell.
KB Böj 10 x 1
KB Highpulls 10 x 2
Box Jump 10 x 1
KB Rodd 10 x 2
KB Swing 10 x 2
Rundor: 3
Tid: 17.35min
Lillstrumpa
2008-07-18, 22:51
Stötte på begreppet crossfit någonstans härom dagen och bestämde mig för att kika lite närmare på hemsidan. Efter lite inspirerande läsning där och efter att ha plöjt genom den här tråden (det tog mig ett par dagar när man bara kan läsa stötvis :) ) så funderar jag på om inte detta är en träningsform för mig. Har varit kul att läsa om era eskapader och hur ni har gått tillväga.
Har själv en bakgrund i fotboll/löpning > amerikansk fotboll > styrketräning > kampsport/MMA, men har under senaste året kännt lite avsaknad av motivation. Känns som det behövs lite friskt blod in. Crossfitträningen liknar den fys som vi körde under MMA-passen och det var alltid lika skönt att ta ut sig så man nästan föll ihop i en hög efteråt. :)
Så... tack för inspirerande läsning. Ska ge mig på lite grundträning och sedan dra igång med WOD och se om jag inte kan få med mig någon kompis också. Tror att denna typ av träning är vad som kan passa en småbarnspappa på dryga 30 år som har fastnat lite i stillasittandet.
Kanske kan man till och med starta en liten journal för att följa utvecklingen, vem vet. :)
Gjorde CFT igår.
Böj: 150
Press: 90
Mark: - (Gör 170-180 i mark normalt sett, men kan inte lyfta pga ryggen)
Om jag räknar med 170 i mark har jag cirka 50 kg kvar totalt till "Advanced" på rankingen http://www.crossfit.com/cf-info/faq.html#WOD6
Dessa 50 kg blir otroligt svårt för mig att få till då det enda jag kan öka i är böj och press (har visserligen några kilo till i böj, men det handlar om max 10), press inget alls i princip då det verkligen var max igår.
Stötte på begreppet crossfit någonstans härom dagen och bestämde mig för att kika lite närmare på hemsidan. Efter lite inspirerande läsning där och efter att ha plöjt genom den här tråden (det tog mig ett par dagar när man bara kan läsa stötvis :) ) så funderar jag på om inte detta är en träningsform för mig. Har varit kul att läsa om era eskapader och hur ni har gått tillväga.
Har själv en bakgrund i fotboll/löpning > amerikansk fotboll > styrketräning > kampsport/MMA, men har under senaste året kännt lite avsaknad av motivation. Känns som det behövs lite friskt blod in. Crossfitträningen liknar den fys som vi körde under MMA-passen och det var alltid lika skönt att ta ut sig så man nästan föll ihop i en hög efteråt. :)
Så... tack för inspirerande läsning. Ska ge mig på lite grundträning och sedan dra igång med WOD och se om jag inte kan få med mig någon kompis också. Tror att denna typ av träning är vad som kan passa en småbarnspappa på dryga 30 år som har fastnat lite i stillasittandet.
Kanske kan man till och med starta en liten journal för att följa utvecklingen, vem vet. :)
Kör hårt och lycka till :thumbup:
Advanced kändes inte direkt lätt att uppnå nej. :D
Men kanske något sånt man borde sträva efter.
Elite var ju sinnes.
Advanced kändes inte direkt lätt att uppnå nej. :D
Men kanske något sånt man borde sträva efter.
Elite var ju sinnes.
Att bara uppnå anvanced är inte jättesvårt, men att göra det samtidigt som man kan springa hyfsat bra och klara av alla andra övningar som ingår i crossfit är förbannat svårt.
För att klara elite så måste man vara typ 100-meterslöpare i världsklass eller nfl-spelare. Om man tänker på kondition och smidighet också.
Sitter och laddar inför Murph nu. Det tog 46.28 förra gången, 36.28 är naturligtvis målet idag.
Stfu n stfu är det som gäller idag.
Sitter och laddar inför Murph nu. Det tog 46.28 förra gången, 36.28 är naturligtvis målet idag.
Stfu n stfu är det som gäller idag.
Om du inte klarar det är straffet att träna i OL-trikå resten av året, så stfu nu. (Eller så är straffet att jag gör det.)
Lillstrumpa
2008-07-19, 11:15
Tack Taragon!
Om du inte klarar det är straffet att träna i OL-trikå resten av året, så stfu nu. (Eller så är straffet att jag gör det.)
Frågan är då om jag ska lägga mig så att jag kan träna i ol-trikån utan att skämmas.
Pull-ups 1x
15 kg
25 kg
30 kg miss -> sista 10cm hjälp -> negativ
25 kg miss -> sista 10cm hjälp -> negativ
25 kg miss
4 varv:
400m
50 knäböj
14.11 min
Första 400m: 1.20 min, sista 1.40 min.
Första set knäböj 25, 15, 10, resterande set om 10.
Vaderna under kontroll, härligt.
Haha, den känslan på starten av den andra 400m var rolig, staplar fram med stela stockar till ben :)
Jag tycker OLtrikå är fräckt, allt med tyngdlyftning är bra :)
Du klarar det Yankee, kör hårt. Murph är en going.
Sen bra CFT, förstår att du tänker att det är max, men sätt inga mentala spärrar på dig själv.
Välkommen Lillstrumpan, kör hårt, det passar dig nog perfekt med din bakgrund tror jag. Intensiv tidseffektiv pappaträning ;)
Att bara uppnå anvanced är inte jättesvårt, men att göra det samtidigt som man kan springa hyfsat bra och klara av alla andra övningar som ingår i crossfit är förbannat svårt.
Såg lite senare att jag borde läsa på hur mkt jag väger i pounds. Så nej, verkligen inte ouppnåeligt. :cool:
Nån som har kört Linda?
Jepp, körde Linda för några veckor sedan. Ett av de värre wod:sen som jag har kört. Sittvändningarna slet helt klart mest!
Lillstrumpa
2008-07-20, 08:57
Nån som har kört Linda?
Ja, det är min fru. :D
Tack för peppning, wesaft! "This may hurt a little" låter både skrämmande och härligt.
Dagens wod låter ju helt galen. Ska beställa fram en ambulans redan innan.
Filthy Fifties är elak men rolig, mycket bra puls genom övningarna.
Jag körde 25 reps första gången och var helt slut :)
Men jag har vilodag idag tänkte jag, go träningsvärk i framsida lår efter gårdagens cirkel.
diskonto
2008-07-20, 09:47
Min fru heter också Linda. Jag har kört WODen två-tre gånger. Brukar skala vikten något för att få högre power output. Sittvändningarna klart värst (som vanligt).
Filthy 50 är kanske den roligaste WOD som crossfit har. Senast jag körde den var den 5e Mars (http://crossfituppsala.blogspot.com/2008/03/filthy-50.html). Allt kördes "as Rxd" utom att jag inte hade nån GHD bänk (ersatte BE med Good mornings med skivstång), samt att jag körde riktiga pullups istället för jumping pullups.
Får se om det blir chippern imorrn eller nåt annat (crossfitmöte i Uppsala, och jag kör en dag efter mainsiten).
Lillstrumpa
2008-07-20, 12:58
25 reps låter bra för mig. Ska även börja med att sätta tekniken ordentligt i de övningar som är nya för mig (vilket är ganska många). Min gymträning har till största delen bestått av de vanligaste övningarna med fria vikter, samt en del maskiner. Marklyft, knäböj med lös skivstång, frivändningar osv har jag tex aldrig kört.
Får ta det lugnt då jag varit stillasittande en längre period. Grundkondition och styrka finns någonstans långt inne i mig, men det tar nog ett litet tag innan jag fått upp neuromuskulär respons. Känns som att det är ca 50 procent av muskeln som arbetar när jag försöker lyfta något tungt idag. :D
Pull-ups blir jäkligt intressant. Jag är så tung nu att jag nog bara klarar 2-3 stycken per "set". Tur att det är jumping pull-ups idag.
Fråga: Vilken av övningarna är "sittvändningar" på svenska?
Sittvändning = (squat) clean = (djup) frivändning
Lillstrumpa
2008-07-20, 17:01
Herre min skapare...
Jag är helt slut. Vilken jäkla genomkörare. Det var ju ben i varenda övning nästan. Känns som jag går på ett par rejäla ekstockar utan led på mitten. Gjorde (försökte göra i vissa fall) 30 rep av varje övning och det räckte bra. Tekniken var inte korrekt i alla fall, men jag kämpade på så gott det gick. Knees to elbows var ju bara att glömma med min gamla avdankade datorkropp. Gjorde hängande benlyft med knäna så högt upp mot bröstet det gick istället. Någon medicinboll fanns inte att tillgå så jag kastade en 15-kilos viktskiva mot väggen istället. ;)
Tränar på ett traditionellt "hälsoställe" så det var en hel del misstänksamma blickar åt mitt håll där jag hoppade/studsade/kånkade/stånkade/svingade och kastade. En snubbe såg ut som han hela tiden ville gå fram och klappa mig på axeln och säga "lille vän, vad håller du på med?". :)
In alles, jäkla kul träningsform! Full puls och svetten sprutade. Roligt att köra övningar som tar på större delar av kroppen än att bara stå och isolera enstaka muskler. Nu åker jag på semester i ett par veckor, men ska försöka köra så gott det går ändå med vad jag kan finna i morsans källare ute på landet på Gotland. När jag kommer hem ska jag leta efter lokal där jag kan inreda med en massa roliga redskap, sen ska jag starta Crossfit Uddevalla. :D
Ps. Jag var så trött efteråt att jag körde hem till svärföräldrarna istället för hem till mig. Nästan lite farligt att köra bil efter ett sånt pass...
"När jag kommer hem ska jag leta efter lokal där jag kan inreda med en massa roliga redskap, sen ska jag starta Crossfit Uddevalla."
Det låter bra för min del, jag joinar direkt:hbang:
Förövrigt så köpte jag en kettlebell i fredags, fantastiskt vad kul man kan ha tillsammans med en sådan ensam i ett cykelförråd*flex*
Hehe, ja det var ett redigt pass att börja med, bra kämpat.
Mycket ben och helkroppsflås som du säger, går hela tiden att köra på.
Många brukar ersättaa wall ball mot thrusters med dubbla vikten.
Lillstrumpa
2008-07-20, 20:29
Hehe, ber man gymmet jag tränar på att köpa in kettlebells så får man väl en del misstänksamma blickar. Får väl berätta för dem om Fedor Emilianenko och hans kettlebellträning så kanske... :)
wesaft:\> Ska köra thrusters (eller skulle vi inte kalla dem för raketpressar? :D) nästa gång istället för wall ball. Eller så snickrar jag en sån där fin hemmagjord sak som några andra hade gjort.
Jag tycker inte man behöver kettlebells för Crossfitträningen, svingarna kan man köra med hantel, fingrarna krossade.
I övrigt så har Crossfit nästan helt gått bort från alla enhandsövnignar, visst bra för balans kordination, men man får ut dålig effekt och intensitet, mer skivstång, tyngre vikter, mer jobb.
Då tittar de nog mer snett när man frågar om romerska ringar -"Det hör inte hemma på ett gym" fick vi inte helt oväntat som svar.
Men mitt gym är ändå ok, har egna ringar istället.
Edit: Har ju ett tyngdlyftningsflak på låtsas som man ska "undvika att släppa vikter på" :D
Lillstrumpa
2008-07-20, 22:39
...svingarna kan man köra med hantel, fingrarna krossade.
Precis så körde jag, fast med 11 kilo istället för 16,3 eller vad en pood nu är. :)
Ringar ja... det kan man väl se sig om i himlen efter när det gäller gymmet. Men vänta bara... snart fattar de vilken "fluga" cf är på väg att bli, sen startas det kurser, certifieras och byggs ut så att varje gym med bara ett uns självrespekt har en cf-avdelning att träna i.
Lillstrumpa
2008-07-21, 10:25
Läste detta idag. Urk, gäller att vara lite försiktig i början. Better safe than Uncle Rhabdo.
http://www.crossfit.com/journal/library/33_05_killer_workouts.pdf
Chris-Dawg
2008-07-21, 14:36
dagens wod gjordes på 11.59, eftersom vi inte har en roddmaskin med distansmätare så blev det 200 sumo high lifts á 20kg. Skönt brännande känsla man fick i kroppen :) Känner att man börjar svara bra på träningen nu, får inte samma trötthet dagen efter ett pass. Tror faktiskt jag lagt på mig en del massa oxå :) go crossfit!
Lillstrumpa
2008-07-21, 17:46
Nice Chris, ska precis iväg och köra rodden själv nu. Frågan är bara vilken belastning jag ska köra med? Jag hittar ingen information om detta. Men eftersom jag är i början av min träning blir det väl till att hitta en nivå som både känns och inte tar ut mig fullständigt (som igår med Filthy 50).
Edit: Hittade en hel sektion om rodd lite längre ner på excercise-sidan. Får läsa på ordentligt där.
Många kör på tok för högt motstånd(alltid upp på 10:an), bättre med många snabba drag, låta hjärta och lungor ta slut och inte musklerna.
Körde 2-3 sist på 5k, hade nog kört på 3:an om jag kört 2k idag. Då är jag ändå 188cm, 88kg, men testa dig fram.
Jag kände mig oövervinnerlig idag på BJJ:n, jättekul.
Lillstrumpa
2008-07-21, 22:04
Det var lite skumt att sitta på roddmaskinen. Körde 2000 meter (för det är väl det som menas med 2k?) och kände mig inte alls trött. Körde på sjuan och drog på ganska bra (C2 roddmaskin). Så jag rodde 2000 meter till... Försökte öka tempot ytterligare med då blev tekniken lidande. Enligt maskinen drog jag mellan 30-32 spm. Tiden har jag ingen aning om, vet inte hur man fick fram det men en runda tog väl cirka 10 minuter kan jag tänka mig. Kanske var tanken att detta inte skulle vara särskilt ansträngande efter gårdagens genomkörare?
Efteråt försökte jag öva lite teknik med en 20 kg's skivstång (marklyft, frivändningar, stöt och sånt) men upptäckte att jag suger duktigt på detta. Måste sett helt galet ut. Får be en instruktör ge mig anvisningar och sen kolla mer på instruktionsfilmerna från cf's hemsida.
Kroppen känns helt färdig idag för övrigt. Träningsvärk så in i... och varje gång jag ska sätta mig ner får jag hålla i mig i något eller bara rasa på plats. Låren är helt trasiga. :D Det är skönt att leva, har saknat detta!
Imorgon ska jag köra bil från Uddevalla till Oskarshamn, undrar om jag kommer ur bilen efter den resan? :)
Tanken är att du ska ro så fort du kan, så tolkar jag det, men det var kanske bra med ett mellanpass.
Du ska inte orka ro 2000m till i högre tempo efteråt, då tog du inte i tillräckligt.
Du missade en viktig del, ta tid, skriv ner, jämför med dig själv (och med andra om man vill).
Skiack pm Lillstrumpan, jag har instruktionsfilmer, tyngdlyftnings och rodd, att "låna ut", andra får givetvis också höra av sig.
Lillstrumpa
2008-07-21, 23:00
Hehe, ja jag får försöka dra på mer nästa gång. Förstår bara inte hur det ska gå till utan att jag trasslar in mig i den där kedjan eller trillar av hela maskinen. Men som du säger, det var nog bra med ett lagom pass idag. Jag hamnar väl på sjukan om jag går på för hårt efter ett så pass långt uppehåll som jag haft.
Får fixa min pulsklocka också. Både den och sändaren behöver nytt batteri, sen kan jag mäta tider och puls.
Och kul att du ägde på bjj'n. Det är riktigt skönt när man har såna dagar. Det är verkligen belönande att känna hur motståndaren börjar undra hur mkt man egentligen orkar. Sen tycker jag att de passen är då tekniken sitter som bäst också. Man musklar inte en massa och glider runt smidigt mellan de olika positionerna och teknikerna.
Lillstrumpa: Eftersom du inte tycker att du behärskar övningarna skulle jag strunta i crossfit och se till att lära mig övningarna istället, sen kan du när du har en bra teknik kan börja köra högreps till failure (självklart inte i övningar som marklyft etc men de går ju att ersätta).
Vad du bör köra på i roddmaskinen bestäms av din teknik och var du är stark etc. Är man tyngre än en normal roddare kan man t ex tjäna på att ha tyngre motstånd, det blir en långsammare rörelse men man kan tjäna på det i längd/tid och det är ju det som är intressant vid rodd. Återhämtingen mellan dragen blir också längre med en lägre frekvens och det kan en tyngre person tjäna på.
Nitrometan
2008-07-22, 08:45
Jesus kör också Cross-Fit...
http://sinfest.net/comikaze/comics/2008-07-22.gif
;)
Lillstrumpa: Eftersom du inte tycker att du behärskar övningarna skulle jag strunta i crossfit och se till att lära mig övningarna istället, sen kan du när du har en bra teknik kan börja köra högreps till failure (självklart inte i övningar som marklyft etc men de går ju att ersätta).
Värst vad du var anti..:D
Det ligger något i det du säger, men man behöver inte strunta i CF för det, gör det man kan och de passen som är bortom sin kunskaps nivå kan ses som rena teknik pass. Men kolla runt lite och försök få hjälp med lyftteknik.
Det går att lära sig själv men otroligt mycke lättare att ha någon som är kunnig att visa och rätta till lyften. Lasta för guds skull inte på en massa vikter och försök lyfta, dålig teknik + "mycket" vikter = skador (nästan garanterat).
Sista veckan i det förlovade landet i väst, på lördag går flytten tillbaka till Huvudstaden och kylan.
Är det någon här som tränar CF på Fighter Center i Stockholm?
Det är väldigt sparsamt med info på deras hemsida om vad det är för pass dom kör och vad det är för nivå på klasserna.
Det ligger hyfsat nära min blivande sambos lägenhet på söder plus att jag måste ändå byta tunnelbana/buss på slussen.
Men om det är någon som har lite info så skulle det vara kul att läsa.
Henrik B
2008-07-22, 09:58
Kanske var tanken att detta inte skulle vara särskilt ansträngande efter gårdagens genomkörare?
Precis som Wesaft skriver så ska man hålla ett høgt tempo, sjælvklart med god teknik. Jag kørde sjælv gårdagens WOD i morse (6 min 53.6 sek, 4-5 i motstånd) och efteråt så reste jag mig och vinglade omkring en lite stund innan jag satte mig ned igen, var helt slut.
Tycker førøvrigt att det kænns lite konstigt nær man på vissa WOD's får bra tider medans man på andra får urusla, så man undrar ibland om man gør något fel eller så ær man ojæmt trænad ur ett Crossfit-perspektiv.
Mvh Henrik
Värst vad du var anti..:D
Det ligger något i det du säger, men man behöver inte strunta i CF för det, gör det man kan och de passen som är bortom sin kunskaps nivå kan ses som rena teknik pass. Men kolla runt lite och försök få hjälp med lyftteknik.
Det går att lära sig själv men otroligt mycke lättare att ha någon som är kunnig att visa och rätta till lyften. Lasta för guds skull inte på en massa vikter och försök lyfta, dålig teknik + "mycket" vikter = skador (nästan garanterat).
Att köra vissa övningar flera gånger i veckan, med låga reps, utan tidsgräns och med advekat vila mellan seten är ganska långt från crossfit och det är ju det bästa sättet att lära sig övningarna så jag ser ingen större mening med att försöka följa upplägget. Man kan självklart köra pass som innefattar övningar man klarar av under tiden men svårigheterna att få till en bra träningsvolm är ganska uppenbara då man frångår det föreslagna betydligt mer än vad som är "tillåtet" och kör något helt eget.
En bra tränare kan skriva ihop något som fungerar på ett liknande sätt men man blir starkare och får bättre tekniik i de övningarna som man inte kan innan än om man skulle följa crossfits upplägg.
Nu ska vi se, han har kört två WODs, rodd och Filthy 50, alla de rörelserna verkade gå bra.
Sen att han vid sidan om börjar träna på teknik på rörelser han inte kan är väl bara bra.
Mitt tips till nybörjare är att försöka följa dagens övning, sen om det är något man inte kan/orkar byt ut den delen mot något liknande/lättare.
Även att gå igenom alla olika tänkbara pass och skriva ner det man är sämst på och träna extra på detta som uppvärmning.
edit: Börja med kvastskaft för tyngdlyftningen.
Filthy 50 Premiär för alla 50! tidigare endast kört 25, 38 reps(26.50min)
Hopp till för låg bänk.
Hantelsving 17.5kg
Wall ball, 8kg
Hoppande knee to elbow, supinerat grepp, böjda armar.
Minus dubbelhopprep, bestämde mig för detta innan när jag insåg att jag hade hopprepet på balkongen till hängmattan och inte i träningsväskan :)
33.50min (mellantid innan burpees 24.00)
Så här ser det ut utanför lägenheten när jag hänger upp den där, men balkongen är goare ibland.
http://hem.bredband.net/samwer/pics/blandat/Hangmatta_nere_utanfor.jpg
Hej
Vet ni om det finns ngn hemsida med illustrationer av alla dessa övningar med knepiga namn? Jag har sett att det finns filmer på crossfit.com men det vore smidgare om snabbare om det fanns bilder då jag sitter på en lite slö lina på jobbet
Mvh Daniel
Lillstrumpa
2008-07-23, 21:38
Tack för tips och tankar z_bumbi, men jag gör nog som wesaft sa och kör på med wod, men med minskat antal reps och vikt. De övningar jag inte kan utföra än får jag träna på eller ersätta/lämna ute. Prio ett just nu är att komma igång bra med träningen och få tillbaka viljan att träna och där har crossfit gett mig en nytändning. Men jag förstår precis hur du tänker och du är inte alls fel ute.
Någon dag då och då får bli ren teknikträning/vilodag tills jag är starkare och mer säker på utförandet av vissa övningar. En muscle-up eller liknande kan man ju bara drömma om just nu. För mycket Lillstrumpa, för lite muscle. :D
Nu ska jag gå till sängs och vila mina fortfarande ömma muskler efter söndagens Filthy 50. Jag trodde verkligen inte att man kunde få så ont i musklerna av ett träningspass. Känns mer som om jag har blivit påpucklad av en sån där livsfarlig kyokushinjapan. :)
wesaft:\> Snyggt jobbat! Fin solhatt också.
Hehe, borde varnat mer för Filthy 50, även om du "bara" körde 25. Jag hade glömt själv vilken träningsvärk som följde :)
Mörbultad idag, så det blir vilodag med återhämtande kallbad och bastu.
Skadade axeln pånytt under BJJ igår, får se om jag lägger ner, det är roligt, men kanske inte värt det. Men jag mår rätt bra ändå, ingen fara på taket.
Fran
12.10min
Glatt svettigt grepp idag utan magnesium, spontanbesök på gymmet i värmen. Pinsamt att få en sämre tid än min premiärtid från April, ungefär i samband med när jag började träna crossfit.
2008-APR-14
11.25min
2008-MAJ-10
8.30min
Henrik B
2008-07-25, 20:09
Fran
12.10min
Pinsamt att få en sämre tid än min premiärtid från April, ungefär i samband med när jag började träna crossfit.
Du är inte ensam om att få sämre tid på Fran idag, det tog mig 1 min längre idag jämfört med min första Fran *gah!* , även fast jag hade tänk att jag skulle slipa tiden rejält så gick det åt fel håll istället. Jag filmade mitt misslyckande och jag märker tidigt när jag ser på klippet att jag inte har särskilt mycket energi alls. Ska ta 2 lite lugnare dagar nu och vila upp mig lite, känner mig lite sliten.
Men jag tycker att vi gör en deal wesaft, nästa gång Fran kommer så ska vi båda ta PR. Om någon av oss misslyckas så får vi ge den andre en valfri WoD (tagen från crossfit.com eller egenkomponerad) som han måste genomföra.
Mvh Henrik
Lillstrumpa
2008-07-25, 22:38
Den där dealen vill jag vara med på. Jag kommer att vinna för jag har aldrig gjort Fran. :D
Henrik B
2008-07-26, 10:50
Dagens pass, Jermey. 40 kg på stången och vad som kändes som 40 grader på gymmet, 16 min och 30 sek. Fortfarande lite sliten och jag vet inte riktigt om man kan kalla dagens träningen för att ta det lite lugnare som jag hade planerat att göra i helgen :smash: .
Typiskt svenskt (norskt) att gnälla på att det är för varmt nu när sommaren är på besök.
Den där dealen vill jag vara med på. Jag kommer att vinna för jag har aldrig gjort Fran. :D
D´oh, skulle ha skrivit bättre tid än förra gången så hade du misslyckats eftersom du inte har någon tid (du kan ju inte få bättre tid än 0). Men it´s on, come get some.
F.ö. Lillstrumpan, bra val av avatar :thumbup:
Mvh Henrik
Ok, jag accepterar utmaningen Henrik.
Rodd 2km
7.14min
Satte fartbåten på 6.56, men orkade inte hela vägen. Skönt flyt i början, körde på 3:an, borde haft 2:an idag. Eller testa med olika motstånd/drag per minut. Underarmar och bicepfästen kändes mest, tog säker i för mycket med armarna.
Ska gå igenom mina resultat senaste månaderna, funderar på om jag blivit bättre eller sämre sen jag började med crossfit. (utöver vissa teknikförbättringar)
Chris-Dawg
2008-07-26, 16:40
Jag körde Cindy idag, vilken var min första wod när jag började för ca 3mån sedan. Då gjorde jag 10 rounds, idag blev det 15! Känns jävligt bra, ska sikta på 20 nästa gång hon kommer i min väg :)
Så, är jag förhoppningsvis på banan igen och kan fortsätta med wod:andet.
In honor of "Jeremy"
95 pound Overhead squats
Burpees
8.21
Så, är jag förhoppningsvis på banan igen och kan fortsätta med wod:andet.
In honor of "Jeremy"
95 pound Overhead squats
Burpees
8.21
Bra jobbat:thumbup:
All the way from Calgary...
diskonto
2008-07-28, 14:48
Fick äntligen tummen ur och körde "Heavy Fran" (15-12-9 av 60kg Thrusters, pullups med 20 extrakilo). Thrusters på 82% av kroppsvikten var tufft, man är ju ingen Speal direkt. Men kul att ha gjort.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.