2007-03-05, 15:50
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Ont i halsen - Stoltz svar på den eviga frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Om du har en infektion i kroppen, och även om förkylningen inte brytit ut, finns infektionen där i alla fall, och att då anstränga hjärtmuskulaturen kan leda till väldiga otrevligheter, myocardit i värsta fall. Vid tvekan, vila.
|
Medan jag tycker att det faktiskt blivit lite lugnare med alla "Ont i halsen, ska jag träna?" trådar, så är de ändå inte helt borta, och därför ska jag underlätta det för alla parter (D v s, de som frågar och de som svarar).
Vanliga frågor:
Jag har ont i halsen, ska jag träna?
Nej, det ska du inte! Läs citatet av Grub längst upp i tråden.
Jag har precis återhämtat mig från feber och hård förkylning, ska jag träna?
Abstinensen är svår, men din kropp är förmodligen fortfarande lite slagen av febern och förkylningen. Ge det någon dag eller två.
Varför ska jag inte träna med halsont?
Därför att precis som citatet högst upp berättar för dig, kan det leda till en massa tradiga lägen, hjärtproblem och ifall det vill sig: http://en.wikipedia.org/wiki/Myocarditis
Okej... Men jag känner mig alltså helt frisk i övrigt.
Det var halsonten vi pratade om nyss, eller hur? Och vad sade vi om den?
Läs om tråden!
Men det gör bara ont när jag sväljer!
Precis så känns det för många innan deras sjukdom tar fart. Ifall du tränar så tar den nästan garanterat fart, om den inte redan gjort det och bara laddar upp för tillfället.
Exempel ur "boken":
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90296
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...t=Ont+i+halsen
Lycka till med träningen.
Senast redigerad av Stoltz den 2007-03-05 klockan 15:53.
|
|
|
2007-03-05, 15:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Bra skrivet  Fast det mesta har ju besvarats redan
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jense
eller kanske så kass och ful att ingen vill nämna dig
|
|
|
|
2007-03-05, 16:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pulsaxe
|
Men det kommer ändå upp trådar hela tiden där folk frågar om dom ska träna när dom har ont i halsen  Den här borde göras till en sticky
|
|
|
2007-03-05, 17:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Kanon! Nästan så en sticky är på sin plats? Eller lägga in denna i HELLO BEGINNERS-stickyn där uppe.
|
|
2007-03-05, 19:27
|
|
Jag ber om det.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pulsaxe
|
Japp, för ofta. Sökfunktionen används allt för sällan av de som frågar, och många gånger för att de helt enkelt hoppas på ett annat svar än "Nej" så att de får bekräftelse för att de ska gå till gymmet, så att de slipper ta allt ansvar själva.
|
|
|
2007-06-07, 14:23
|
|
Jag ber om det.
|
Kände för att bumpa när jag ändå skulle ha länken.
|
|
|
2007-06-07, 15:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Best of..
|
|
|
2007-06-08, 06:47
|
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
|
Detta är internetforumens förbannelse; att samma (triviala) fråga ställs om och om igen av nybörjare - och för varje nybörjare som lär sig att söka finns det en strid ström av nya nybörjare som inte tror att de kan, begriper, hittar, etc...
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2007-06-08, 07:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Hej!
Självklart är det sant att om man vill vara på den säkra sidan ska man låta bli men efter att ha snackat med läkare här på jobbet såär informationen jag fått den att det endast är en oerhört liten del av alla virus som har förmågan att vandra ned i hjärtat från hals/lymfkörtlarna.
Man ska inte heller blanda ihop myokardit (=inflammation i hjärtmuskeln) med de förstorade hjärtan (hypertrof kardiomyopati) som kan föranleda SCD (plötslig hjärtdöd) hos elitidrottsmän.
Själv har jg alltid haft feber som min brytpunkt för träna eller ej, men känner man sig så dålig att det tar emot ska man inte träna.
Går man alltid och känner efter för mycket finns det en risk att träningen avbryts hela tiden och det är ju inte heller bra.
I vanlig ordning skulle jag säga att dte är bäst att lyssna på kroppen. Har man feber vill man inte träna, är man lite snuvig bara eller lite halsont precis när man vaknat (snarkning, kanske...) kan man nog köra ett pass eller två.
Mina ödmjuka funderingar...
|
|
|
2007-06-09, 13:25
|
|
Veteran Medlem
Reg.datum: Dec 2006
|
Jag har hört att såvida man inte har ont i luftvägarna kan man träna. Alltså, lite ont i halsen är inget problem.
Källa: En Veteranlöpare
|
|
|
2007-06-09, 13:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Skablistor
Jag har hört att såvida man inte har ont i luftvägarna kan man träna. Alltså, lite ont i halsen är inget problem.
Källa: En Veteranlöpare
|
Löpare är tokiga, lyssna inte på dem.
|
|
|
2007-06-09, 14:05
|
|
Bänkpress
Reg.datum: Dec 2005
|
Egentligen spelar det ingen roll med såna här trådar. Det kommer ändå komma en nybörjare snart och kläcka ur sig nåt i stil med:
"jag har drömt att min gympalärare på lågstadiet sa att lite ont i halsen inte gjorde nåt, så därför tänker jag träna ändå"
|
|
|
2007-06-09, 17:45
|
|
Framgång
Reg.datum: Feb 2005
|
Tycker tråden känns som en onödigt lång förlängning av grubs citat. Den ger ju ingen annan vettig info?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pejij
Slår i lite vispgrädde i gainern ibland. Då är det fest!!
|
|
|
|
2007-06-09, 18:22
|
|
Jag ber om det.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85
Egentligen spelar det ingen roll med såna här trådar. Det kommer ändå komma en nybörjare snart och kläcka ur sig nåt i stil med:
"jag har drömt att min gympalärare på lågstadiet sa att lite ont i halsen inte gjorde nåt, så därför tänker jag träna ändå"
|
Ja, tyvärr. Dock är det ju så med allting på träningsforum. Det spelar ingen roll om där ligger ett nybörjarschema i Best of... eller liknande - Folk frågar fortfarande istället för att söka en enda gång - tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av formula4shape
Tycker tråden känns som en onödigt lång förlängning av grubs citat. Den ger ju ingen annan vettig info?
|
Grubs citat och länken ger all vettig info. Detta är endast en samling av de frågor som brukar uppstå och vad svaret kommer bli på dem. Det är många som säger, efter att de frågat ifall de ska träna med ont i halsen "Ja, men imorgon kommer jag träna!" och struntar totalt i att ge kroppen lite tid att vila.
Jag gjorde inte posten för att den på något sätt skulle ge sken av att jag kan någonting, för det kan jag inte  I så fall hade jag inte härlett till Grubs citat direkt.
|
|
|
2007-06-10, 17:09
|
|
Jag Lever Vid Min Dator
Reg.datum: Mar 2007
|
Bra där!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:02.
|

|