Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-15, 10:07   #1
Kaalle
Registered User

Kaalles avatar

Reg.datum: Nov 2013
Prep för bikini fitness tävling

Min flickvän tävlar i bikini fitness och har lite problem och oro just nu, hon har en coach som inte känns helt hundra. Vill helt enkelt ha lite kvalificerade synpunkter om det är möjligt.

Hennes vikt är 54.3 kg och längd 160 cm. Det är således en del kvar att skala av innan tävling 21:a maj. Hon har dessutom gått upp ett kilo på en vecka och det är helt uppenbart att det är vattenvikt men hon blir orolig och nojig ändå, och coachen säger ingenting om det, istället för att bara berätta för henne att det är saltintaget som varierar, vilket jag förmodar, samt dietandet i sig. 3000 mg sodium har han satt henne på och äter man då ute en kväll eller dylikt så är det klart att det blir en ändring i det och man vaknar pluffsig liksom.

I övrigt har coachen har satt henne på 1700 kalorier vilket jag tycker låter lite högt? Hon har redan problem att äta så mycket så det känns ju riktigt onödigt ärligt talat. 200 gram kolhydrater sen 40 gram fett tror jag, resten protein. Det är ju inte så långt kvar till tävlingen jag får inte riktigt ekvationen att gå ihop om hon ska komma i bra form i tid. Han verkar även tycka att "cardio" är jätteviktigt, typ en timme löpband osv, det kan väl inte vara särskilt smart att lägga emfas på det?

Jag har koll på det absolut mest grundläggande inom näringslära men har noll och ingen erfarenhet av tävlingar i bb och bikini osv
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-15, 11:31   #2
EnergiÖverskott
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
Har ni tagit detta med hennes coach? Spontant låter det som en jävligt standard coach som är fast i vanliga fitnessmyter och regler. Hade bytt coach till någon som lyssnar på mig och gör saker grundligt, 100% individuellt och tar hänsyn till ALLT ens coachingadepter säger och upplever. Låter nästan som en typisk coach som har en och samma mall med exakt samma principer som hen skickar ut till alla. Typ, ett upplägg som de bara byter namnöverskrift på och sedan skickar ut till den person som vill ha hens hjälp.

Skaffa ny coach eller gör det på egen hand är väl mitt råd. Har man en coach man betalar ska man inte behöva söka coachning på ett forum, absolut inte.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-16, 11:57   #3
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
svårt.

1700 kan vara både lågt och högt beroende på aktivitetsnivå allt inräknat. jag har inte hela bilden.

Kvinnor har en tendens att väga olika beroende på menstruationscykeln också vilket är vattenvikt och påverkar bara vågen inte själva fettminskningen.

3000mg natrium alla källor inräknat är kanske lågt för en som tränar mycket men kroppen anpassar sig, och ett tillfälligt höjt intag bör bara ge effekt i ett till två dygn

Men vikten kontra längden är ju egal även om du skriver att det visar att hon har en del att skala av fortfarande, det har ju med kroppsfettnivå att göra och inte vikten per se.
Och det är ju typ 9 veckor kvar så vart är faran på taket? Har hon legat still länge i vikt? har hon inte fått effekt av dieten alls?

om hon har svårt att få i sig all mat så är det ju lätt att byta till mer energität mat så får man ner volymen
Gammal 2023-03-16, 13:51   #4
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Reg.datum: Jun 2007
Varför ha en coach alls? Seriös fråga alltså, speciellt om man är så pass kunnig att man tycker att coachen gör fel.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-18, 14:39   #5
Dåren
Tuff Knutte

Dårens avatar

Reg.datum: Mar 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Hon har dessutom gått upp ett kilo på en vecka och det är helt uppenbart att det är vattenvikt men hon blir orolig och nojig ändå, och coachen säger ingenting om det, istället för att bara berätta för henne att det är saltintaget som varierar, vilket jag förmodar, samt dietandet i sig. 3000 mg sodium har han satt henne på och äter man då ute en kväll eller dylikt så är det klart att det blir en ändring i det och man vaknar pluffsig liksom.
Han gör kanske det fräcka antagandet att hon själv klarar lägga ihop två och två.

I övrigt tycker jag upplägget låter effektivt. Tror du ska lita på att coachen vet vad han gör.
Doctors are always changing their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 12:17   #6
Kaalle
Registered User

Kaalles avatar

Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Har ni tagit detta med hennes coach? Spontant låter det som en jävligt standard coach som är fast i vanliga fitnessmyter och regler. Hade bytt coach till någon som lyssnar på mig och gör saker grundligt, 100% individuellt och tar hänsyn till ALLT ens coachingadepter säger och upplever. Låter nästan som en typisk coach som har en och samma mall med exakt samma principer som hen skickar ut till alla. Typ, ett upplägg som de bara byter namnöverskrift på och sedan skickar ut till den person som vill ha hens hjälp.

Skaffa ny coach eller gör det på egen hand är väl mitt råd. Har man en coach man betalar ska man inte behöva söka coachning på ett forum, absolut inte.
Yes det är mitt intryck också, standard och inte särskilt tillmötesgående. Kan ju tillägga att detta är Sydostasien dessutom så standard på coaching osv lär ju vara betydligt lägre än i ett land som Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
svårt.

1700 kan vara både lågt och högt beroende på aktivitetsnivå allt inräknat. jag har inte hela bilden.

Kvinnor har en tendens att väga olika beroende på menstruationscykeln också vilket är vattenvikt och påverkar bara vågen inte själva fettminskningen.

3000mg natrium alla källor inräknat är kanske lågt för en som tränar mycket men kroppen anpassar sig, och ett tillfälligt höjt intag bör bara ge effekt i ett till två dygn

Men vikten kontra längden är ju egal även om du skriver att det visar att hon har en del att skala av fortfarande, det har ju med kroppsfettnivå att göra och inte vikten per se.
Och det är ju typ 9 veckor kvar så vart är faran på taket? Har hon legat still länge i vikt? har hon inte fått effekt av dieten alls?

om hon har svårt att få i sig all mat så är det ju lätt att byta till mer energität mat så får man ner volymen
Jo glömde nämna det faktum att det ju blir lite generellt när man inte vet bf, det förstår jag givetvis. Aktivitetsnivån är inte särskilt hög, stillasittande jobb och 1 timmes "cardio" per dag vilket i regel är löpband med lutning, sen styrketräningen givetvis.
Extra kilot har försvunnit i alla fall., så legat still i två veckor om man räknar med viktuppgången förra veckan. Nu har även hennes aptit börjat tillta och då finns ju inte detta lyxproblem kvar med att det är svårt att nå kalorimålet.

När är det fara på taket anser du? Är det realistiskt att skala av en stor andel kroppsfett sista 4 veckorna eller dylikt? Jag tycker hon har grym kropp men är hon inte ordentligt hård så är det ju kört, förmodar jag?

Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Han gör kanske det fräcka antagandet att hon själv klarar lägga ihop två och två.

I övrigt tycker jag upplägget låter effektivt. Tror du ska lita på att coachen vet vad han gör.
Jag gör det fräcka antagandet att han får sköta allt detta när han får betalt hehe. Men ja får lita på snubben, om inte annat så har hon lugnat ner sig och verkar helt chill med att det möjligen inte blir optimal form på scenen.

Jag vet noll om denna sporten, har väl inget större intresse heller, vill mest att hon ska må bra
Gammal 2023-03-20, 15:57   #7
EnergiÖverskott
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
Citat:
Yes det är mitt intryck också, standard och inte särskilt tillmötesgående. Kan ju tillägga att detta är Sydostasien dessutom så standard på coaching osv lär ju vara betydligt lägre än i ett land som Sverige.

Jo glömde nämna det faktum att det ju blir lite generellt när man inte vet bf, det förstår jag givetvis. Aktivitetsnivån är inte särskilt hög, stillasittande jobb och 1 timmes "cardio" per dag vilket i regel är löpband med lutning, sen styrketräningen givetvis.
Extra kilot har försvunnit i alla fall., så legat still i två veckor om man räknar med viktuppgången förra veckan. Nu har även hennes aptit börjat tillta och då finns ju inte detta lyxproblem kvar med att det är svårt att nå kalorimålet.

När är det fara på taket anser du? Är det realistiskt att skala av en stor andel kroppsfett sista 4 veckorna eller dylikt? Jag tycker hon har grym kropp men är hon inte ordentligt hård så är det ju kört, förmodar jag?

Jag gör det fräcka antagandet att han får sköta allt detta när han får betalt hehe. Men ja får lita på snubben, om inte annat så har hon lugnat ner sig och verkar helt chill med att det möjligen inte blir optimal form på scenen.

Jag vet noll om denna sporten, har väl inget större intresse heller, vill mest att hon ska må bra
Att må bra under tiden man ska ner på osunt låga nivåer av kroppsfett är sanslöst svårt, nästan omöjligt. Speciellt som kvinna kommer ett sådant lågt procentuellt kroppsfett som det är frågan om vid estetiska tävlingar inte gå ihop med att må bra. Så under tiden fram tills tävling kan du tyvärr inte räkna med välmående. Bara en heads up.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 20:17   #8
Filipb
Registered User

Filipbs avatar

Reg.datum: Aug 2010
Med 9 veckor till tävling bör hon inte ha mer än 2-3 kg kvar att skala av. Sen går det att få bort typ 4-5 kg, men det är långt ifrån optimalt. Mer än det kvar? Antingen hade jag rekommenderat att köra tävlingen för erfarenhet (förutsatt man är oerfaren) eller skjutit till en senare tävling

Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 08:56   #9
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Citat:

Behöver man stressa sista veckorna så är risken för misslyckande större.
1 timmes cardio om dagen till ett i övrigt stillasittande liv anser jag borde vara en sund svensson-vardagsnivå så det är ingen stor grej. speciellt inte om det är sk "powerwalk" även kallat "rask promenad i träningskläder"

Hon väger så lite så varje kilo fett som släpper ger en enorm visuell skillnad.
Ponera att hon ligger på 16% fett idag
två kilos fettminskning kommer då att ta henne under 13%

Sen om man spekulerar så har jag även sett effekten när jag coachat tjejer att när de styr upp kost och träning till 100% (skiter i gummibandsfåneriet och salladen och istället kör böj och äter mat) så lägger de på sig muskler även under diet vilket bråkar ordentligt med vågen som måttstock för fettminskning.

Så generellt tycker jag att man ska använda andra mått också och inte bara gå på vågen, speciellt inte på tjejer.
Gammal 2023-03-21, 09:32   #10
Kaalle
Registered User

Kaalles avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Med 9 veckor till tävling bör hon inte ha mer än 2-3 kg kvar att skala av. Sen går det att få bort typ 4-5 kg, men det är långt ifrån optimalt. Mer än det kvar? Antingen hade jag rekommenderat att köra tävlingen för erfarenhet (förutsatt man är oerfaren) eller skjutit till en senare tävling
Mer än 3 kg kvar är det enligt henne själv, samt coachen, jag tror målvikten är runt 48 så läget kanske inte är jättebra. Detta är hennes andra tävling, kom 4:a på den första så förmodar att hon känner lite press pga detta och att det blev lite väl spontant och hon började preppen för sent denna gången.

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Behöver man stressa sista veckorna så är risken för misslyckande större.
1 timmes cardio om dagen till ett i övrigt stillasittande liv anser jag borde vara en sund svensson-vardagsnivå så det är ingen stor grej. speciellt inte om det är sk "powerwalk" även kallat "rask promenad i träningskläder"

Hon väger så lite så varje kilo fett som släpper ger en enorm visuell skillnad.
Ponera att hon ligger på 16% fett idag
två kilos fettminskning kommer då att ta henne under 13%

Sen om man spekulerar så har jag även sett effekten när jag coachat tjejer att när de styr upp kost och träning till 100% (skiter i gummibandsfåneriet och salladen och istället kör böj och äter mat) så lägger de på sig muskler även under diet vilket bråkar ordentligt med vågen som måttstock för fettminskning.

Så generellt tycker jag att man ska använda andra mått också och inte bara gå på vågen, speciellt inte på tjejer.
Jag tror hon blivit rekommenderad att köra lite för lätt och soft styrketräning ärligt talat. Skulle du rekommendera att köra hårdare, tyngre, mer basövningar? Hon är van vid hård träning och inte minst olympiska lyft från en massa crossfit så det är inga problem att ändra träningsrutinen till något lite mer ansträngande. Sen angående "cardio", kanske rimligt att köra på med löpbands promenad samt vanlig promenad och spara energin till styrketräningen?

Stort tack för alla svar, det uppskattas verkligen.

Senast redigerad av Kaalle den 2023-03-21 klockan 09:34.
Gammal 2023-03-21, 10:06   #11
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Håller med.

Det får vara tävlingserfarenhet så hon vet själv lite vad som fungerar och vad som inte fungerar när det kommer till förberedelserna. Är ju värdefullt med en ordentlig utvärdering genom tävling. Det är lite så inom många sporter.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 11:36   #12
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Citat:

Jag tror hon blivit rekommenderad att köra lite för lätt och soft styrketräning ärligt talat. Skulle du rekommendera att köra hårdare, tyngre, mer basövningar? Hon är van vid hård träning och inte minst olympiska lyft från en massa crossfit så det är inga problem att ändra träningsrutinen till något lite mer ansträngande. Sen angående "cardio", kanske rimligt att köra på med löpbands promenad samt vanlig promenad och spara energin till styrketräningen?

Stort tack för alla svar, det uppskattas verkligen.
För att behålla muskelmassa på diet så behöver man köra fullt ut.
Viss man ska inte ha en extrem cykel så som i uppbyggnadsfas men smålull är inte det som behövs.
basövningar är enkelt och effektivt. Ger bra hormonellt gensvar och mycket effekt för energin man sätter in. just energin kan ju vara en bristvara på diet.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:36.