Ja vart ska man börja?
Introduktion: Nyligen fyllda 20 år från Skåne, Lund närmare bestämt. Skulle inom framtiden vilja jobba som polis men vi får se hur det går, är väl lite i fel målgrupp, etnisk svensk man med diverse komplikationer... Som många i min ålder sitter jag mycket vid datorn, men tycker att träna och gymma är helt underbart och försöker få in 3-5 pass i veckan. Har rest mycket senaste året och blivit mycket uppehåll i träningen. Började gymma för jag fick höra "fan vad du är spinkig" allt för ofta, det är tydligen oförskämt att säga att folk är tjocka, men helt normalt med motsatsen.
Fakta:
Ålder: 20 år
Längd: 187,5 cm
Vikt: 79 kg
Stats:
Bänk: 3x5 70 kg
Squats: 3x5 85 kg
Mark: Vågar inte köra pga teknikfel, försöker igen om några månader
Militärpress: 37,5 kg
Chins: 11 KV
Träningsupplägg:
Jag har alltid gymmat för att bli stor (större), aldrig för att bli stark. 3-4x6-8/10-12 har nästan alltid varit mina set och reps och bara maxat i bänken några gånger för att se vad jag går för (70 kg vid 3 separata tillfällen med några månaders mellanrum). I början av november tänkte jag att det var dags att testa något nytt så för tillfället kör jag Starting Strength med Marklyft ersatt av ryggresningar, vadpress och lite mage. Kommer i framtiden att återgå till volymträning men lite stark ska man kanske också bli?
Till volymträningen kör jag en 3-split uppdelad i:
A: Bröst, Axlar & Triceps
B: Ben, Vader & Mage
C: Rygg & Biceps
Starting Strength:
A: Squats, Bänkpress, Rygrgesningar, Vadpress & Mage
B: Squats, Militärpress & Chins
Backgrundsfakta:
Har alltid varit lång och smal, som värst var det i början på gymnasiet då jag vägde 59 kg på 185 cm. Efter jag växt klart och låg på 187 cm vägde jag ca 62 kg ändå fram tills jag började träna, vilket var för 2,5 år sedan. Jag har alltid trott att jag inte har kunnat gå upp i vikt och haft onormalt hög metabolism, men se på fan, även jag kan gå upp lite.
Började träna våren 2011 men hela första året var lallande på gymmet med dålig rutin, mat och träningsupplägg. Gick upp till 67 kg till december 2011 men tappade allt under en månads uppehåll. När jag sedan körde nystart januari 2012 gick jag upp 12 kg (64-76) på 5 månader och körde hårt som attan i gymmet. Efter det var det sjukdom, sommar och ha roligt som stod i centrum så gymmandet har stått ganska stilla i ett år med flera "återupplivningsförsök" men alla har misslyckats efter ett tag. Viktnedgång var ett faktum.
Nu har jag däremot återfunnit min kärlek för att lyfta skrot och har sedan juli gått upp från 67 kg till 79 kg och tränar hårdare än någonsin.
Mål:
Till skillnad från många andra har jag inte speciella mål i hur mycket jag vill lyfta. 100 kg i bänken hade varit lite roligt, men utöver det njäe, styrka är inte min grej. Mina mål är istället att jag vill ha en fysik som andra ser som inspiration, eftersträvan och liknande. Att folk ska fråga mig hur jag tränat för att se ut som jag gör och hur dom ska göra för att få liknande kropp är en roligare målsättning för mig och ger mig motivation.
Kortsiktigt: 80 kg till nyår, både i bänken och på kroppen. Realistisk målsättning då jag nästan är där i båda.
Långsiktigt: 85-90 kg muskler, svårt att säga idag utan får ta det lite som det kommer. Tycker jag att jag har för mycket fett på kroppen deffar jag, har jag för lite bulkar jag. Det är svårt att vara nöjd
Kost:
Lever på inte allt för mycket pengar just nu men försöker äta så mycket som möjligt. Räknar inte kalorier exakt för tillfället men försöker komma upp i 3000 + kcal. Har sedan juli ätit godis vid 2 tillfällen och druckit läsk vid 1, så det håller jag mig borta från. Chips blir det väl lite oftare däremot, 1-2 påsar i veckan. Äter väldigt mycket kött, pasta, ris och potatis. Försöker bättra mig med grönsaker och äta det till varje måltid.
Nu hoppas jag att någon finner detta intressant och har orkat läsa igenom allt. Nu ska det lagas kvällsmat och sen blir det gym. 40 kg i Militärpressen och 12 Chins i sikte.