Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-22, 18:27   #1
VoDaresVins
Registered User

VoDaresVinss avatar

Reg.datum: Apr 2005
Låsningar, vad händer och hur undvika?

Var nyss och tränade. Körde 5*5 chins och avslutade efter sista set med ett superset med omvänt grepp. Direkt vid första repetition då kände jag hur det högg till mellan skulderbladen. Nu känns det som nån skulle kört in en skruvmejsel mellan kotorna i skulderbladshöjd. Har haft låsningar på orecis samma ställe många gånger och har undvikit övningar jag vet lätt orsakar detta. Bla liggande hantelpullover ger det här som ett brev på posten.

Blir att boka tid till kiropraktorn igen imorgon. Har försökt hänga i räcke och dra på alla möjliga sätt i hopp om att kunna få det här på plats igen själv men tydligen omöjligt. Det som är så frustrerande är att det brukar vara ett par veckors väntetid till kiropraktorn.

Så kan nån vänligen föklara lite mera om det här med låsningar, vad som egentligen sker, vad som orsakar dessa och hur man bäst kan undvika? Undrar även om det finns alternativ till kiropraktorn. Läst att vissa är skeptiska till kiropraktism(?) men jag känner inte till alternativ. Vore omöjligt att träna nu, kan inte vrida huvudet utan att det hugger till i ryggen.
Gammal 2013-09-22, 18:33   #2
L-Sami
El grande salami

Reg.datum: Jul 2006
Låsningar kan vara att musklerna drar ihop sig av någon anledning och därmed låser leden. En diskbuktning i bröstryggen t ex kan vara grundorsaken till varför "låsning" sker. Så det går alltid behandla akut för att mjuka upp området, men du bör kanske titta hur du utför övningarna, hur du sitter och hur du lyfter övrigt i vardagen.

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 19:07   #3
MS1
Registered User

MS1s avatar

Reg.datum: Sep 2013
stretchar du din bröstrygg?
Detta är ett bra sätt

http://youtu.be/uZ7lTZChoLY

Senast redigerad av MS1 den 2013-09-22 klockan 19:09.
MS1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 19:20   #4
VoDaresVins
Registered User

VoDaresVinss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami Visa inlägg
Låsningar kan vara att musklerna drar ihop sig av någon anledning och därmed låser leden. En diskbuktning i bröstryggen t ex kan vara grundorsaken till varför "låsning" sker. Så det går alltid behandla akut för att mjuka upp området, men du bör kanske titta hur du utför övningarna, hur du sitter och hur du lyfter övrigt i vardagen.
Men just den delen "låser leden", vad innebär det? Är det muskler som hålls "låsta" så det ska i såfall gå att bara massera upp eller? När jag varit hos kiropraktorn brukar jag sitta på en pall och knäppa händerna bakom nacken medan han står bakom och tar tag runt bröstet och lyfter en. Andas ut samtidigt som han rycker till och voilá känns det som nån tagit bort den där mejseln från kotorna igen.

Övningsutförande har jag antagit kunna vara en orsak, därför har jag skippat just vissa övningar. Men tycker med ungefär 10 års träning borde jag ju åtminstone klara av en pullup med korrekt utförande. Körde dessutom på kroppsvikt denna gång så var ju inte ens nära nåt max.
Gammal 2013-09-22, 19:27   #5
VoDaresVins
Registered User

VoDaresVinss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MS1 Visa inlägg
stretchar du din bröstrygg?
Detta är ett bra sätt

http://youtu.be/uZ7lTZChoLY
Ska kolla denna när jag kommer till en dator med fungerande YT. Kan bara säga att stretchning är nåt som verkligen inte sker för ofta. Just bröstryggen brukar jag aldrig stretcha eftersom jag har för mig jag är överflexibel där jämtemot framsidan, men kan vara galet antagande.

Jag har extremt framåtroterade axlar så det är nåt jag försökt ta tag i, men blir som sagt för ofta slarvat med stretchningen.
Gammal 2013-09-23, 09:25   #6
L-Sami
El grande salami

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Men just den delen "låser leden", vad innebär det? Är det muskler som hålls "låsta" så det ska i såfall gå att bara massera upp eller? När jag varit hos kiropraktorn brukar jag sitta på en pall och knäppa händerna bakom nacken medan han står bakom och tar tag runt bröstet och lyfter en. Andas ut samtidigt som han rycker till och voilá känns det som nån tagit bort den där mejseln från kotorna igen.

Övningsutförande har jag antagit kunna vara en orsak, därför har jag skippat just vissa övningar. Men tycker med ungefär 10 års träning borde jag ju åtminstone klara av en pullup med korrekt utförande. Körde dessutom på kroppsvikt denna gång så var ju inte ens nära nåt max.
Det kiropraktorn gör är sk manipulation. En höghastighets manöver som leder till att muskeln och strukturerna som håller fast leden slappnar av, effektivt sätt som du har säkert upplevt. Låsning uppstår oftast när en skada är nära att inträffa, musklerna spänner sig och skyddar det som håller på skadas. Men som sagt om det upprepas ofta bör en mer utförlig bröstryggs/skulderundersökning göras, t ex det kan vara en disk som buktar eller så finns det leder på andra nivåer som är mindre rörliga alternativt överrörliga. En sjukgymnast med OMT utbildning skulle kunna hjälpa dig, jag är osäker om kiropraktorer och naprapater jobbar så.

Min träning

Bloggen - 160107

Senast redigerad av L-Sami den 2013-09-23 klockan 09:29.
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 11:52   #7
VoDaresVins
Registered User

VoDaresVinss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami Visa inlägg
Det kiropraktorn gör är sk manipulation. En höghastighets manöver som leder till att muskeln och strukturerna som håller fast leden slappnar av, effektivt sätt som du har säkert upplevt. Låsning uppstår oftast när en skada är nära att inträffa, musklerna spänner sig och skyddar det som håller på skadas. Men som sagt om det upprepas ofta bör en mer utförlig bröstryggs/skulderundersökning göras, t ex det kan vara en disk som buktar eller så finns det leder på andra nivåer som är mindre rörliga alternativt överrörliga. En sjukgymnast med OMT utbildning skulle kunna hjälpa dig, jag är osäker om kiropraktorer och naprapater jobbar så.
Tack för svaren. Så i alla fall teoretiskt bör även låsningar reda upp sig med tiden eller med hjälp av massage när musklerna slappnar av. Har funderat på hur det är om man skulle lämna för alltid sned i ryggen om man inte knäcker upp allt på plats. Nu kommer jag i alla fall att gå till kiropraktorn igen för att få min quick fix, fick tid redan till fredag. Inte blivit mycket sovit inatt pga låsningen.

För ett halvår sen var jag till en ortoped när jag hade en låsning nere i ryggen. Då var jag så sjuk att jag var rädd för en diskbuktning, men åtminstone då var det ändå bara en låsning som var problemet.

Ska ta tag i det här med stretchningen igen, för tror nog jag är bra stelare än average joe så kanske det är största boven i dramat.
Gammal 2013-09-23, 16:35   #8
emi23j
Registered User

emi23js avatar

Reg.datum: Apr 2008
Ett tips om du får låsningar i bröstryggen är annars att antingen "lösa" upp dem själv med 2 ihop tejpade bandybollar, eller något liknande typ en foamroller. Lägg dig på bollarna och placera en 20kgs vikt på bröstkorgen.
Detta är nog ingen bra förklaring, men lägg vikten på bröstkorgen och placera bollarna så att de ligger jämt under ryggen (på varsinn sida av ryggkotpelaren). Tryck ned svanken i golvet, spänn magen, armarna håller du antingen på bröstet (för att hålla i vikten) eller så sträckar du armarna bakom huvudet. gör sen en sit-up liknande rörelse och låt övredelen av ryggen ta i marken. Din rygg bör nu ha knakat till och låsningarna bör vara borta.
Om du har en kompis till hjälp så kan han/hon helt enkelt trycka på bröstkorgen eller ge ett lätt och hastigt tryck över brötkorgen när du böjer dig bakåt.
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 20:09   #9
VoDaresVins
Registered User

VoDaresVinss avatar

Kanon. Just precis såna tips jag sökt. Ska försöka mjuka upp ryggen imorgon och ge det här ett försök. Placerar du bollarna just där låsningen känns eller lägre ner?
Gammal 2013-09-23, 20:28   #10
TrixxaRn
Registered User

Reg.datum: Feb 2012
Jag kör med en tennisboll och försöker hitta punkterna där det gör ont, bl.a. Knutor i skinkorna och ländrygg.
TrixxaRn är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:36.