Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-26, 14:50   #1
JasminV
Registered User

JasminVs avatar

Reg.datum: Oct 2012
Jasmins första träningsjournal

Halå där!

Har i några månader suttit och kikat runt lite på andras journaler och tänkte att det kanske var dags att starta en egen. Följer några andra tjejers journaler för att jag bara kan relatera till deras prestationer, dessvärre verkar alla tjejer vara superstarka eller ha tränat seriöst i några år och byggt grundstyrka, och jag känner mig superklen

Vem är jag då?

Tjej
21 år
163 lång
59 kg
(tror jag?)

Min träningsbakgrund är:

Basket fr.o.m. 8 år t.o.m. 15 år
Löpning i 2 år (inte "seriöst", har inte ställt upp i något lopp)
Oseriös styrketräning sedan jag var 16 fram till 3 månader sedan ungefär när jag började läsa på lite och faktiskt förstod hur man skulle göra. Har haft lite grundläggande kunskap om hur man gör övningarna men inte förstått att det har betydelse i vilken ordning dom görs i. Har inte tränat tungt, inte förstått att det ska vara jobbigt på riktigt(haha). Har mest lyssnat på min kille som tror att jag är svag som en myra och typ rekommenderat 2 kg på bicepcurl.

Är idiotiskt nog en f.d. rökare men fimpade ciggen för gott för ca 3 månader sedan och vågar nu satsa på att försöka komma in på idrottslärarprogrammet till hösten 13.

Jag har aldrig maxat i någon övning så jag vet inte hur stark jag är men det här är iaf resultatet av senaste träningarna

marklyft: 40 kg x 6 x 4 (känner att jag kan ta mer, men tappar greppet)
benpress: 70 kg x 10 x 4
Bänkpress: 28 kg x 8 x 4
latsdrag: 35 kg x 10

Vet ej om jag har glömt något men då får ni säga till!
JasminV är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 20:18   #2
Greg
HBG:s Johnny Depp

Gregs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Suveränt att du fimpat. 3 månader är starkt

Jag tycker du inte alls borde skämmas över dina lyft. Du har utan tvekan en bättre grundstyrka än vad jag hade när jag började styrketräna. Håll bara fokus och stirra dig inte blind på vikterna så kommer det gå galant för dig
En knäböj skall köras riktigt djuuupt eller inte alls! Klarar man inte det så är det bara att börja träna smidighet och inget annat! Har man för risiga knän så är det djuuuupa benpress utan att lyfta häcken som gäller!
Journal med nakenbilder på mig och Krampus i utmanande poser
Greg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 10:55   #3
JasminV
Registered User

JasminVs avatar

Tack för motivationen Greg!
Gammal 2012-11-27, 10:56   #4
JasminV
Registered User

JasminVs avatar

Har dessvärre åkt på lite problem med mina axlar på senaste tiden. Får ont när jag gör övningar med diverse stänger. (ja, skitkonstigt jag vet..) Senaste gången jag gjorde latsdrag knakade det till ordentligt i axeln och nu i förrigår när jag körde bänkpress fick jag fruktansvärt ont igen. Som om inte det var tillräckligt har jag haft en förkylning i 2 veckor snart som gör att vilan mellan mina träningstillfällen blir typ 1 vecka... Vaknade med ont i halsen imorse men det känns bättre så ska köra ett benpass idag.
Gammal 2012-11-27, 11:31   #5
Mickee
Registered User

Mickees avatar

Reg.datum: Feb 2012
Ont i axeln är rätt klassiskt vid bänkpress. Oftast är problemet att man ligger för platt på bänken. Man bör dra ihop skulderbladen så mycket som möjligt och ha lite svank / "brygga" för att pressa ner skulderbladen i bänken. Då används axlarna mindre och bröstet mer i övningen

Kanske inte är så i ditt fall med tanke på att det gör ont i andra övningar också men kan vara något att tänka på till nästa gång iaf
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 12:43   #6
JasminV
Registered User

JasminVs avatar

Tack för tipset Mickee ska absolut tänka på det nästa gång! Har du någon aning varför jag får mer ont i axeln när jag kör sne bänk?
Gammal 2012-11-27, 12:51   #7
DSBM
Registered User

DSBMs avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av JasminV Visa inlägg
Tack för tipset Mickee ska absolut tänka på det nästa gång! Har du någon aning varför jag får mer ont i axeln när jag kör sne bänk?
I sned bänk belastas axlarna mer än i rak. Dessutom är det svårare att "brösta upp" och trycka ihop skuldrorna. Man brukar behöva sänka vikten ganska rejält i lutande jämfört med plan bänkpress.
Böj: 140,5 Bänk: 102,5 Mark: 170,5 Press: 70,5 Gripper: 2*CoC#3
En lång 90:as kamp mot vekheten
DSBM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 14:34   #8
JasminV
Registered User

JasminVs avatar

DSBM, jasså där ser man. Jag brukar ha 25,5 kg i lutande och 28 kg i rak, kanske ska sänka lite mer nästa gång och öva på tekniken och vila axeln från för tunga påfrestningar. Tack för svaret.
Gammal 2012-11-27, 15:04   #9
DSBM
Registered User

DSBMs avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
DSBM, jasså där ser man. Jag brukar ha 25,5 kg i lutande och 28 kg i rak, kanske ska sänka lite mer nästa gång och öva på tekniken och vila axeln från för tunga påfrestningar. Tack för svaret.
Ja, tänk såhär; ju mer du lutar bänken desto mer närmar du dig militärpress Kan vara en tanke att sänka vikten lite och köra lite fler reps. Tills dess att tekniken sitter och det känns säkert.
Böj: 140,5 Bänk: 102,5 Mark: 170,5 Press: 70,5 Gripper: 2*CoC#3
En lång 90:as kamp mot vekheten
DSBM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 15:12   #10
zarnyhax
Registered User

zarnyhaxs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Intressant journal, även jag är en f.d basketlirare och f.d rökare som varit ren sedan augusti. Hur många dagar i veckan tränar du? =)
Gammal 2012-11-27, 20:28   #11
Greg
HBG:s Johnny Depp

Gregs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Tack för motivationen Greg!
Klart. Här på kolozzeum stöttar vi varandra, kör hårt och träna sunt!

Citat:
Har dessvärre åkt på lite problem med mina axlar på senaste tiden. Får ont när jag gör övningar med diverse stänger. (ja, skitkonstigt jag vet..) Senaste gången jag gjorde latsdrag knakade det till ordentligt i axeln och nu i förrigår när jag körde bänkpress fick jag fruktansvärt ont igen. Som om inte det var tillräckligt har jag haft en förkylning i 2 veckor snart som gör att vilan mellan mina träningstillfällen blir typ 1 vecka... Vaknade med ont i halsen imorse men det känns bättre så ska köra ett benpass idag.
Testa köra mycket mobilitet och stretch. Jag har länge fått kämpa mot ömmande axlar och rygg och, ja allt. Senaste tiden har jag kört mycket stretch och jag känner en klar förbättring i hur ont jag har.
En knäböj skall köras riktigt djuuupt eller inte alls! Klarar man inte det så är det bara att börja träna smidighet och inget annat! Har man för risiga knän så är det djuuuupa benpress utan att lyfta häcken som gäller!
Journal med nakenbilder på mig och Krampus i utmanande poser
Greg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 23:04   #12
JasminV
Registered User

JasminVs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av DSBM Visa inlägg
Ja, tänk såhär; ju mer du lutar bänken desto mer närmar du dig militärpress Kan vara en tanke att sänka vikten lite och köra lite fler reps. Tills dess att tekniken sitter och det känns säkert.
smart!
Gammal 2012-11-27, 23:06   #13
JasminV
Registered User

JasminVs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av zarnyhax Visa inlägg
Intressant journal, även jag är en f.d basketlirare och f.d rökare som varit ren sedan augusti. Hur många dagar i veckan tränar du? =)
Bra jobbat och grattis!!

Det varierar lite, mellan 3-5 ggr i veckan med undantag nu i november pga att jag varit sjuk. Kör 3 split, kondition och ibland core om jag har tid
Gammal 2012-11-27, 23:08   #14
JasminV
Registered User

JasminVs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Greg Visa inlägg
Klart. Här på kolozzeum stöttar vi varandra, kör hårt och träna sunt!

Testa köra mycket mobilitet och stretch. Jag har länge fått kämpa mot ömmande axlar och rygg och, ja allt. Senaste tiden har jag kört mycket stretch och jag känner en klar förbättring i hur ont jag har.
Det är faktiskt något jag är duktig på, att stretcha ordentligt efter mina pass. Har vuxit upp med basketcoacher som var väldigt hårda med det
Gammal 2012-11-27, 23:20   #15
JasminV
Registered User

JasminVs avatar

Träning 27/11 Ben

Såhär såg dagens träning ut:

Knäböj 10 * 20 kg, 8 * 40 kg, 8 * 40 kg, 8 * 40 kg, 8 * 40 kg
Marklyft 8 * 35 kg, 8 * 40 kg, 8 * 45 kg (PB)
Benspark 10 * 35 kg, 10 * 35 kg, 8 * 35 kg
Utfall 10 * 10 kg, 10 * 10 kg, 7 * 10 kg, 7 * 10 kg, 10 * kv, 10 * kv
Sittande vadpress 10 * 15 kg, 10 * 20 kg, 10 * 20 kg
Benlyft, hängande 10 * 3
fällkniven 27 st
Chins, med hjälp 5 st

Första gången jag kör böj på 3 år, har hållt mig borta från övningen då jag hade fel teknik och fick ont. Gick riktigt bra, fick bra kontakt. Hade kunnat köra 10 kg tyngre säkert men det får bli nästa gång. Filmade också får se om jag lägger upp den

Lårcurlen gick åt skogen så jag körde utfall ist.

Testade göra chins för första gången idag, fyfan va det var jobbigt men ska fortsätta kämpa så kanske jag kan göra en chins utan hjälp till sommaren!!

Annars flöt allt bra, testade ett nytt gym idag så det tog lite extra tid eftersom man inte visste vart allt låg.

Godnatt!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:37.