2011-12-09, 23:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Hjälp med tekniken i knäböj. [Film]
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
|
|
|
|
2011-12-10, 00:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Den största biten av pusslet har du ju redan löst i och med att du har insett problem. Bra det!
Vad jag själv skulle göra om jag upptäckte att jag böjde snett på det viset är att börja böja en del framför spegel. Spegel är värdelöst att böja framför i de allra flesta fall eftersom man oftast "lutar sig in" i spegeln, men att träna teknik på något lägre vikter till en början framför den för att hitta hur det känns när du rör dig rätt i sidled kan nog vara bra.
Steg två skulle vara att fortsätta böja, fast på riktigt (utan spegel), men där en kompis tittar på arslet hela tiden och ger feedback. Fortfarande försöka hitta hur det känns när man gör rätt, och sedan göra så många repetitioner av detta som möjligt.
Tredje steget blir att filma dig själv bakifrån när du lyfter. På lägre vikter till en början. När du lyfter dem fint får du filma dig när du lyfter nära-max-tunga vikter för att se ifall du har befäst tekniken såpass väl att den även sitter då.
Så skulle jag ha gjort, men hoppas du får fler synpunkter!
Ajuste, steg 0 är självklart att fråga på kolozzeum!
|
|
|
2011-12-10, 01:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av the_matsson
Den största biten av pusslet har du ju redan löst i och med att du har insett problem. Bra det!
Vad jag själv skulle göra om jag upptäckte att jag böjde snett på det viset är att börja böja en del framför spegel. Spegel är värdelöst att böja framför i de allra flesta fall eftersom man oftast "lutar sig in" i spegeln, men att träna teknik på något lägre vikter till en början framför den för att hitta hur det känns när du rör dig rätt i sidled kan nog vara bra.
Steg två skulle vara att fortsätta böja, fast på riktigt (utan spegel), men där en kompis tittar på arslet hela tiden och ger feedback. Fortfarande försöka hitta hur det känns när man gör rätt, och sedan göra så många repetitioner av detta som möjligt.
Tredje steget blir att filma dig själv bakifrån när du lyfter. På lägre vikter till en början. När du lyfter dem fint får du filma dig när du lyfter nära-max-tunga vikter för att se ifall du har befäst tekniken såpass väl att den även sitter då.
Så skulle jag ha gjort, men hoppas du får fler synpunkter!
Ajuste, steg 0 är självklart att fråga på kolozzeum!
|
Spegeln som finns på gymmet går typ ner till höfthöjd så det går inte direkt att kolla i den medans jag böjjer tyvärr. Jag tror även att jag är den enda som tränar knäböj där jag tränar så det finns ju ingen som fattar nå som jag kan be kolla på röven medan jag böjjer.
Får väl helt enkelt sänka vikten rejält och träna teknik. Tänkte ifall det beror på att jag är stel någonstans eller liknande? Kan köra en böj röv till gräset utan problem, väljer dock att inte göra det för att vikten blir lägre.
|
|
|
|
2011-12-10, 10:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
En högst oprofessionell åsikt av en sjukgymnaststudent som knappt gått klart första terminen (  ) är att det ser lite ut som att du är svagare i höger ben, vilket skapar en liten rotation/lutning (?) av bäckenet. Kan också vara så att någon/några av höftmusklerna (abduktorerna) är försvagade men nu gissar jag lite hej villt.
Har du haft någon skada i höger knä eller höft någon gång? Kan ju ev. påverka.
Svaga m. gluteus maximus/medius kan säkert också påverka också då de styr kontroll av bäckenställning respektive bäckenlutning (enligt min lärobok).
Sheo får gärna rätta mig :o
Senast redigerad av Danne2k den 2011-12-10 klockan 10:06.
|
|
|
2011-12-10, 10:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Upplever du själv att du är stelar i ett av benen?
Känner du dig osäker när du böjer? Så att det känns naturligare att flytta över vikten på det starkare benet?
Men du måste väl känna själv också att vikten flyttas över till ena sidan när du böjer?
|
|
|
2011-12-10, 10:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k
En högst oprofessionell åsikt av en sjukgymnaststudent som knappt gått klart första terminen (  ) är att det ser lite ut som att du är svagare i höger ben, vilket skapar en liten rotation/lutning (?) av bäckenet. Kan också vara så att någon/några av höftmusklerna (abduktorerna) är försvagade men nu gissar jag lite hej villt.
Svaga m. gluteus maximus/medius kan säkert också påverka också då de styr kontroll av bäckenställning respektive bäckenlutning (enligt min lärobok).
|
Tänkte samma tanke/tankar.
Av nån anledning vill du omedvetet/medvetet inte ta lika mycket tyngd på din vänstra sida, kan vara en gammal skada i fot/knä/höft/rygg som spökar eller stramhet/svaghet möjligtvis.
|
|
2011-12-10, 11:29
|
|
Registered User
|
Jag har ingen gammal skada i varken fötter, knä, höft eller rygg. Däremot har jag ont i vänstra sätesmuskeln, hugger till lite då och då, speciellt då jag försöker mig på den här stretchen:
Har inte tänkt på ifall det gör ont medan jag böjer men det kanske gör det bara att jag inte tänker på det?
Jag har känt lite grann att vikten flyttats över till höger ben men jag har inte trott att det varit någon big deal, men när jag filmade klippet så lastade jag på (för mig) mycket vikt och tvingade fram problemet lite grann.
|
|
|
|
2011-12-10, 11:42
|
|
OLare
Reg.datum: Oct 2009
|
Du är enligt mig svagare i ena benet och borde träna lätt med fokus på att pressa lite mer med det svaga benet. Det är samma sak som när man snedpressar, en sida är svagare.
|
2011-12-10, 12:32
|
|
Registered User
|
Hur vet jag vilken sida som är svagare? Det känns som det är vänster men om man ser på mina böj verkar det ju vara högra.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
|
|
|
|
2011-12-10, 12:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Du skulle ju kunna pröva o köra te.x benspark, ett ben i taget för att få nån uppfattning
|
|
|
2011-12-10, 12:58
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Sheo får gärna rätta mig :o
|
Eftersom TS "vill" lägga över tyngden på högerbenet är det på vänstersidan problemet sitter. Om det är en svagare quadriceps, gluteus maximus eller någon abduktor är svårt att avgöra i en så komplex övning som knäböj, men det är heller inte så himla väsentligt. Åtgärden är nämligen att sänka vikten till en där man kan ha perfekt teknik, och inte höja igen förrän vikten man jobbar med känns lätt med perfekt teknik. Det är möjligt att det här är ett problem som alltid kommer kvarstå om TS går för högt, men då ska han inte göra det heller.
Om TS vill undersöka var länken är svagst får han köra lite olika isolationsmoment med en sida i taget och se var han är svag. Skulle det visa sig att det t.ex. är vänster quadriceps som sackar efter kan han börja köra benspark med vänsterbenet + dropset till förbannelse i slutat av varje benpass, exempelvis. Benpress med ett ben i taget är jag inte så förtjust i p.g.a. kombinationen av flexion och rotation lumbalt under belastning.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
Senast redigerad av Sheogorath den 2011-12-10 klockan 13:00.
|
|
|
2011-12-10, 14:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Eftersom TS "vill" lägga över tyngden på högerbenet är det på vänstersidan problemet sitter. Om det är en svagare quadriceps, gluteus maximus eller någon abduktor är svårt att avgöra i en så komplex övning som knäböj, men det är heller inte så himla väsentligt. Åtgärden är nämligen att sänka vikten till en där man kan ha perfekt teknik, och inte höja igen förrän vikten man jobbar med känns lätt med perfekt teknik. Det är möjligt att det här är ett problem som alltid kommer kvarstå om TS går för högt, men då ska han inte göra det heller.
Om TS vill undersöka var länken är svagst får han köra lite olika isolationsmoment med en sida i taget och se var han är svag. Skulle det visa sig att det t.ex. är vänster quadriceps som sackar efter kan han börja köra benspark med vänsterbenet + dropset till förbannelse i slutat av varje benpass, exempelvis. Benpress med ett ben i taget är jag inte så förtjust i p.g.a. kombinationen av flexion och rotation lumbalt under belastning.
|
Gah, såklart det är vänsterbenet, fan vilken kass rörelseanalys av mig
Aja, då var jag inte helt ute och cyklade då, förutom det första..
Helt offtopic nu men om du fick en sån här patient, skulle du testa lite olika övningar (adduktion/abduktion osv.) i syfte att bedöma styrka och rörlighet i respektive sida, för att försöka hitta var felet ligger, och sen även ge specifika övningar?
Senast redigerad av Danne2k den 2011-12-10 klockan 14:52.
|
|
|
2011-12-10, 14:55
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Gah, såklart det är vänsterbenet, fan vilken kass rörelseanalys av mig
Aja, då var jag inte helt ute och cyklade då, förutom det första..
Helt offtopic nu men om du fick en sån här patient, skulle du testa lite olika övningar (adduktion/abduktion osv.) i syfte att bedöma styrka och rörlighet i respektive sida, för att försöka hitta var felet ligger, och sen även ge specifika övningar?
|
Jepp, men understryka att det viktigaste är att träna in korrekt teknik, d.v.s. att välja rätt vikt och träna ögat på att hålla koll på diverse referenspunkter.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2011-12-10, 15:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Någon form av enbensböj (exempelvis splitböj) kan vara en lösning på problemet. Träna enbart det vänstra benet tills du kan lyfta lika mycket med det som det högra.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:06.
|

|