2011-05-23, 09:15
|
|
Söt
Reg.datum: Oct 2006
|
Stockholm Marathon 2011
Vilka är det som ska springa?
Var är det bäst att stå som publik?
Blir det varmt till helgen?
Vad kommer ni ha för mål och vad har ni för taktik?
Ursprungligen postat av Anders Holmertz
Många pratar om hur mycket vi körde men jag skulle vilja berätta om hur hårt vi körde.
|
|
|
|
2011-05-23, 11:21
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Jag tänker gå ut i ett bekvämt tempo, det högsta tempo som känns bekvämt (kan låta lömskt med tanke på adrenalinpåslag etc men det fungerade förra året, utan en blick på pulsklockan) och rulla på första halvan. Har man disponerat sina krafter fel kommer det att straffa sig nånstans mellan 25 och 30km. Planen är att komma in på under 5 timmar den här gången, förra året blev det 5.06 och det vill jag slå. Jag vet att jag har kapaciteten, om jag inte förivrar mig och plottrar bort för mycket kraft i början.
Foreca påstår att det ska bli 18 grader och regn, SMHI säger samma sak och YR.no har ingen avvikande åsikt, så det är bara att förbereda sig på 25 grader och gassande sol då... Skämt åsido, än så länge känns prognoserna, hur samstämmiga de än är, som avancerade gissningar. På torsdag - fredag är det mer troligt att de har ett säkert svar, så säkert det nu kan bli när det är väder vi snackar.
Hoppas de har fel om regnet för publikens skull.
|
|
|
2011-05-23, 14:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Sub 3:10 känns som ett högt men ändå hyfsat realistiskt mål. Kommer gå ut i runt 4:20min/km och se hur de känns. Min första mara men jag antar att det kommer va ungefär som andra långlopp som ex vasan, dvs att det ska kännas okej fram till 3/4 av loppet och sen börjar kriget på riktigt
|
|
|
2011-05-23, 15:08
|
|
Går det så går det
Reg.datum: Feb 2008
|
Siktar på någonstans mellan 2:50-2:55. Ska försöka parkera i 4:00-4:05 till en början och sen ta det därifrån, utifrån väder, dagsform etc. Först och främst ska det här bli riktigt kul, trots att det med all sannolikhet kommer smaka riktigt illa den sista milen.
|
|
|
2011-05-23, 18:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
Första maran för mig också, hoppas vi slipper regnet. Tidsmässigt sa jag vid anmälan sub 4h, men då det är första maran så vill man ta sig runt. Baserat på mina långpass så funderar jag nu på 3h45min-4h så ja, där ska ja försöka lägga mig. Möjligt att man håller koll på 3.45 farthållaren alt. 4h nissen. Taktiken blir att försöka springa så jämnt som möjligt. Lycka till allesammans
|
|
|
2011-05-24, 09:42
|
|
Fudoshin
|
Om det blir så blåsigt som det riskerar att bli kan det bli mindre kul att springa ute på Djurgården.
Hur mycket av ett "stadslopp" kan man förlägga utanför stan, och ändå få kalla det stadslopp förresten? Nya dragningen suger, imho.
|
|
|
2011-05-24, 09:45
|
|
Söt
|
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
Om det blir så blåsigt som det riskerar att bli kan det bli mindre kul att springa ute på Djurgården.
Hur mycket av ett "stadslopp" kan man förlägga utanför stan, och ändå få kalla det stadslopp förresten? Nya dragningen suger, imho.
|
Tror du att det blåser mer eller mindre på Djurgården än Västerbron?
Kan inte säga något om dragsträckning då jag oftast står centralt och hejar...
Många pratar om hur mycket vi körde men jag skulle vilja berätta om hur hårt vi körde.
|
|
|
|
2011-05-24, 09:51
|
|
Fudoshin
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tryman
Tror du att det blåser mer eller mindre på Djurgården än Västerbron?
Kan inte säga något om dragsträckning då jag oftast står centralt och hejar...
|
Den delen av Västerbron som är exponerad för vind är förhållandevis kort om man jämför med hur länge man ska vara ute och harva i ödelandskapet borta på Djurgården så även om det blåser på bron tror jag inte det blir värre där än på Djurgården.
Det kan bli viktigare än vanligt att hitta en bra grupp och lite bra ryggar att springa med.
|
|
|
2011-05-24, 09:53
|
|
Collecting stars
Reg.datum: May 2008
|
Jag är anmäld och velar som fasen på vilken fart jag ska hålla...
Är god för dryga 40min på milen och sprang Göteborgsvarvet i lördags på 1:40 utan att ta ut mig.
Tyvärr tror jag inte att jag håller hela distansen (längsta långpasset ligger på 27-28km nånstans) så jag kommer gå ut lugnt i 5:15-tempo och satsa på 3:45 nånstans i totaltid.
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen
en joggare på elitnivå
|
|
|
|
2011-05-24, 09:57
|
|
Fudoshin
|
Nån som använder sig av farthållargrupperna? Vilken strategi kör ni i så fall?
Jag fick lite draghjälp runt 30km förra året av en slump faktiskt, av 5-timmarsgruppen, och jag kom in på 5:06 så det är inte utan att jag misstänker att det kan vara en bra idé att försöka planera sin löpning så att en lämplig farthållargrupp finns i närheten till när man behöver lite hjälp.
|
|
|
2011-05-24, 10:05
|
|
Söt
|
Citat:
Den delen av Västerbron som är exponerad för vind är förhållandevis kort om man jämför med hur länge man ska vara ute och harva i ödelandskapet borta på Djurgården så även om det blåser på bron tror jag inte det blir värre där än på Djurgården.
Det kan bli viktigare än vanligt att hitta en bra grupp och lite bra ryggar att springa med.
|
Jo, det stämmer helt klart. Håller man sig vid någon farthållare brukar det väl alltid vara mer folk runt om så där kan man säkert få lite vindskydd, lite cykeltaktik
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman
Jag är anmäld och velar som fasen på vilken fart jag ska hålla...
Är god för dryga 40min på milen och sprang Göteborgsvarvet i lördags på 1:40 utan att ta ut mig.
Tyvärr tror jag inte att jag håller hela distansen (längsta långpasset ligger på 27-28km nånstans) så jag kommer gå ut lugnt i 5:15-tempo och satsa på 3:45 nånstans i totaltid.
|
Har inte du kapacitet sub 40 en bra dag eller har du för mycket gnet i kroppen?
Tror du kan få en behaglig resa på 3:45 och det var väl det du ville ha?
|
|
|
|
2011-05-24, 10:14
|
|
Collecting stars
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Nån som använder sig av farthållargrupperna? Vilken strategi kör ni i så fall?
|
Jag har inte tänkt så mkt på det, finns det inte risk för att det bara blir trångt och meckigt om man springer i grupp?
Citat:
Ursprungligen postat av Tryman
Har inte du kapacitet sub 40 en bra dag eller har du för mycket gnet i kroppen?
Tror du kan få en behaglig resa på 3:45 och det var väl det du ville ha?
|
Nja, det tror jag inte även om det börjar närma sig. Tisdagsintervallerna har verkligen gjort nytta!
Japp, en bra känsla är det viktigaste. Vill inte sitta på cykeln i Kalmar och vara orolig för att inte klara löpningen.
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen
en joggare på elitnivå
|
|
|
|
2011-05-24, 10:20
|
|
Fudoshin
|
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman
Jag har inte tänkt så mkt på det, finns det inte risk för att det bara blir trångt och meckigt om man springer i grupp?
|
Inte där jag befann mig, men eftersom du är mycket snabbare kanske det är mer folk "i din del av banan"
Jag höll mig iofs lite i utkanten av farthållagruppen, så jag kunde manövrera som jag ville för närmast farthållaren var det lite trångt (såg det ut som). Fast ska man kunna göra det förutsätter det ju att det är någorlunda fritt runtom, och det vet jag inte om det är där framme hos dig
|
|
|
2011-05-24, 10:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Mitt mål är 2.45. Planen är att hålla en jämn fart hela loppet . Men en snabbare andra halva vore ju inte helt fel.
Håller tummarna för bra löparväder.
|
2011-05-24, 12:16
|
|
Går det så går det
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Growle
Mitt mål är 2.45.
|
Coolt! Hög nivå, vad har du gjort för resultat tidigare?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:02.
|

|