2009-07-14, 11:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Omega 3 - biverkningar?
Idag fick jag höra något för mig högst oväntat/förvånande:
Vän har vissa hudproblem, (eksem), och besökte en så kallad hudklinik. Besöket gick i övrigt tydligen proffsigt och bra till, men när hudläkaren fick höra att min vän då och då åt Omega 3, i tillskottsform, (fiskolja, kapslar á 1g styck), var detta inte bra alls tydligen, och blev genast avrådd att sluta med detta. Jag antar att denna hudläkare syftade på effekten för hyn, för annars är jag med min nuvarande kunskap 100% säker på att denna hudläkare har fel.
Min vän äter väldigt sällan fisk överhuvudtaget, och Omega 3 i tillskottsform, (2g åt gången), så vitt jag vet endast några dagar i veckan, hyffsat väl sammansatt kost i övrigt. Enda biverkningen jag känner till av Omega 3 är att det är blodförtunnande, men jag kan själv inte riktigt se hur detta praktiskt skulle kunna bli en nackdel i denna kostsammansättning.
Jag har försökt få min vän att äta mer Omega 3 överhuvudtaget, (är det något kosttillskott man kan "unna sig", så tycker jag själv Omega 3 är mest prioriterat av alla om man inte äter särskilt mycket fisk), men jag misstänker att, naturligtvis, en hudläkares ord står något över mina.
Frågan är alltså sammanfattnigsvis - finns det något uppenbart jag missat? - Jag tror knappast problemen med eksemen kan förvärras/orsakas av Omega 3 nämligen, vilket de inte heller praktiskt har gjort under denna period av "extra tillskott".
|
|
|
2009-07-14, 13:19
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Nej, det är precis tvärtom, brist på omega 3 (DHA) har snarare kopplats till eksem. Räcker med 1 minututs gogglande för att ta reda på det.
"Measures of eczema improved by about 23 per cent over eight weeks after consuming the DHA supplements, and this was associated with significant reductions in levels of markers of inflammation, according to results published in the British Journal of Dermatology"
Volume 158, Issue 4, Page 786-792, doi: 10.1111/j.1365-2133.2007.08430.x
"Docosahexaenoic acid (DHA) supplementation in atopic eczema: a randomized, double-blind, controlled trial"
Authors: C. Koch, S. Dölle, M. Metzger, C. Rasche, H. Jungclas, R. Rühl, H. Renz, M. Worm
Det enda jag har hört är eventuellt om krillolja, där skaldjursallergiker avrådes att inta den formen av omega 3.
|
2009-07-14, 14:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av kalajset
...och besökte en så kallad hudklinik. Besöket gick i övrigt tydligen proffsigt och bra till...
men när hudläkaren fick höra att min vän då och då åt Omega 3, i tillskottsform, (fiskolja, kapslar á 1g styck), var detta inte bra alls tydligen...
|
Jasså?
|
|
|
2009-07-14, 15:23
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Nej, det är precis tvärtom, brist på omega 3 (DHA) har snarare kopplats till eksem. Räcker med 1 minututs gogglande för att ta reda på det.
"Measures of eczema improved by about 23 per cent over eight weeks after consuming the DHA supplements, and this was associated with significant reductions in levels of markers of inflammation, according to results published in the British Journal of Dermatology"
Volume 158, Issue 4, Page 786-792, doi: 10.1111/j.1365-2133.2007.08430.x
"Docosahexaenoic acid (DHA) supplementation in atopic eczema: a randomized, double-blind, controlled trial"
Authors: C. Koch, S. Dölle, M. Metzger, C. Rasche, H. Jungclas, R. Rühl, H. Renz, M. Worm
Det enda jag har hört är eventuellt om krillolja, där skaldjursallergiker avrådes att inta den formen av omega 3.
|
Tack, får sätta mig med lite PubMedande själv.
Citat:
Ursprungligen postat av Imni
Jasså?
|
Ja, det är det som är det "skrämmande" här tycker jag. Jag vill inte dra för stora slutsatser utan att ha all bakgrundsfakta, (jag var ju trots allt inte där själv), men det låter ganska illa att en läkare, oavsett sort, direkt verkar avråda från måttlig omega 3-konsumtion.
|
|
|
2009-07-14, 15:27
|
|
Pink belt
|
Citat:
Ursprungligen postat av kalajset
Tack, får sätta mig med lite PubMedande själv.
Ja, det är det som är det "skrämmande" här tycker jag. Jag vill inte dra för stora slutsatser utan att ha all bakgrundsfakta, (jag var ju trots allt inte där själv), men det låter ganska illa att en läkare, oavsett sort, direkt verkar avråda från måttlig omega 3-konsumtion.
|
Han/hon måste väl åtminstone motivera det på något sätt. Random comment från random läkare är inte gospel.
|
2009-07-14, 16:23
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
För just huden kan Omega-6 vara positivt och då är det GLA och inte linolsyran som är intressant.
Vid atopiskt eksem kan GLA från jättenattljusolja få huden att mogna på rätt sätt. Stora mängder Omega-3 kan då störa ombildningen till de prostaglandiner som avgör hur hudcellerna mognar.
Det är nog bara till att gå tillbaka till hudläkaren och fråga hur han/hon tänkte m a p fiskoljan.
|
|
|
2009-07-14, 16:32
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
Inte så att personen helt enkelt fått för sig att kosttillskott är något onaturligt och skadligt? Verkar vara en inte allt för ovanlig åsikt.
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2009-07-14, 16:48
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
För just huden kan Omega-6 vara positivt och då är det GLA och inte linolsyran som är intressant.
Vid atopiskt eksem kan GLA från jättenattljusolja få huden att mogna på rätt sätt. Stora mängder Omega-3 kan då störa ombildningen till de prostaglandiner som avgör hur hudcellerna mognar.
|
Dessa fettsyror, borde väl läsa några doktorsavhandlingar om dessa så man kan något sedan, verkar princip finnas hur mycket som helst att lära sig här. Detta skulle ju faktiskt kunna vara förklaringen, även om jag isåfall inte håller med om den eventuella tolkningen av "stora mängder omega 3" i just detta enskilda fall.
Sedan håller jag förstås med övriga kommentarer, motivering till det hela verkade tyvärr saknas när jag frågade personen om detta, men något cynisk som jag kan vara när det gäller kombinationen kosttillskott och sjukvård, så undrar jag om det inte helt enkelt kan vara så att "kosttillskott är något per automatik dåligt", det lät lite så på berättelsen jag fick. Tror dock att ett återbesök kommer ske, och då skulle det vara intressant att få veta motiveringen bakom.
|
|
|
2009-07-14, 17:04
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Det är nog bara till att gå tillbaka till hudläkaren och fråga hur han/hon tänkte m a p fiskoljan.
|
Jaså nu blir jag förvirrad. Vad tror du det bästa är isåfall. Få i sig bra mängder med omega 3 (främst DHA om man kan styra av ration DHA:EPA antar jag?). Utöver detta försöka se till att en viss del av ens omega6-intag består av GLA?
Stör stora mängder omega 3 ombildningen av prostaglandiner oavsett hur man timar intaget av GLA eller kan man t ex ta 3g fiskolja (30%-ig DHA+EPA) på morgonen och X gram jättenattljusolja på kvällen och ändå få goda effekter av GLA?
|
C4L
|
|
|
2009-07-14, 17:17
|
|
Pink belt
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Jaså nu blir jag förvirrad. Vad tror du det bästa är isåfall. Få i sig bra mängder med omega 3 (främst DHA om man kan styra av ration DHA:EPA antar jag?). Utöver detta försöka se till att en viss del av ens omega6-intag består av GLA?
Stör stora mängder omega 3 ombildningen av prostaglandiner oavsett hur man timar intaget av GLA eller kan man t ex ta 3g fiskolja (30%-ig DHA+EPA) på morgonen och X gram jättenattljusolja på kvällen och ändå få goda effekter av GLA?
|
Du kan ju också använda krämer som har en hög andel GLA. De levereras väl transdermalt ganska bra har jag för mig, iaf penetrerar in till hudlagret där de behövs.
Om det verkligen är ett problem, och man inte är allergisk mot skal/kräftdjur, så kan man ta krillolja. Den ska ju vara många gånger mer effektiv än fiskolja (nånting med att omegan är bunden till en fosfatgrupp blaha).
|
2009-07-14, 17:19
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Du kan ju också använda krämer som har en hög andel GLA. De levereras väl transdermalt ganska bra har jag för mig, iaf penetrerar in till hudlagret där de behövs.
Om det verkligen är ett problem, och man inte är allergisk mot skal/kräftdjur, så kan man ta krillolja. Den ska ju vara många gånger mer effektiv än fiskolja (nånting med att omegan är bunden till en fosfatgrupp blaha).
|
Har ju också läst något om att krilloljan hade höga halter arsenik, plus att den ska vara snordyr. Har inte gjort ytterligare efterforskningar dock så vet inte hur sant det är (arseniken).
|
C4L
|
|
|
2009-07-14, 17:27
|
|
Pink belt
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Har ju också läst något om att krilloljan hade höga halter arsenik, plus att den ska vara snordyr. Har inte gjort ytterligare efterforskningar dock så vet inte hur sant det är (arseniken).
|
Arsenik? Var läste du det, lyckas inte googla fram något. Den ska snarare vara fri från allt sådan då krillen fiskas i mitten av nåt hav nånstans, och sen rensas oljan dessutom.
Blir inte så dyrt med tanke på att mängden man behöver är mindre. Ska ju ha typ 48 ggr större antioxidantkapacitet eller nåt sånt.
Köper du en kvalitativ fiskolja så tror jag det blir snarlikt pris.
|
2009-07-14, 19:33
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
GLA eller mer rätt jättenattljusolja tränger inte genom huden.
Däremot har jättenattljusolja perfekt viskositet och fördelars sig fint över huden och ger rätt smidighet
Tidpunkt för fetter spelar ingen roll. Det tar dagar och veckor att få effekter så när på dygnet har ingen betydelse.
Jag skulle ta ett djupare samtal med hudläkaren.
|
|
|
2009-07-14, 19:37
|
|
Pink belt
|
Sk borage oil kan tydligen göra det iaf.
http://www.fatsforhealth.com/library...ems/omega6.php
"Additional research with topical applications revealed the oil's ability to provide the same level of improvement as it did when taken orally. Even environmentally damaged and habitually dry skin received renewed moisture and smoothness. That was also the case with 48 infants having cradle cap (dry crusts typically occurring on the scalp, face, armpits, chest and groin area). According to one clinical study, even areas where borage oil wasn't applied were healed, proving its ability to penetrate the skin and deliver GLA for eicosanoid synthesis. As a matter of fact, the GLA properties contained in borage oil are so notable in enhancing skin that both the Journal of American Academy of Dermatology and the British Journal of Dermatology recognize its benefits."
|
2009-07-14, 19:54
|
|
Registered User
|
Citat:
GLA eller mer rätt jättenattljusolja tränger inte genom huden.
Däremot har jättenattljusolja perfekt viskositet och fördelars sig fint över huden och ger rätt smidighet
Tidpunkt för fetter spelar ingen roll. Det tar dagar och veckor att få effekter så när på dygnet har ingen betydelse.
Jag skulle ta ett djupare samtal med hudläkaren.
|
Ungefär så jag trodde också. Men då borde en "hög dos" omega3 under en månad, motverka eventuella effekter från GBA som intas den månaden. Givet att dosen omega 3 är så hög att den faktiskt gör det, även om man tar omega 3 de första 15 dagarna och GLA de andra 15 dagarna.
|
C4L
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:17.
|

|