Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-13, 18:41   #1
Fru_Flisa
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Flisans träningsjournal

Welcome
Syftet med denna journal är att få koll och överblick över vad jag tränar, när och hur (taffliga försök tidigare har enbart resulterat i utspridda lappar jag inte haft nån koll på) och Kolozzeum tycker jag är en utmärkt källa för inspiration och information om träning så jag är mer än tacksam för tips eller synpunkter om allt, eftersom jag själv är jag inte så träningskunnig utan får oftast fått lära mej av mina egna misstag.

Bakgrund då; Efter att i princip lagt all konditionsträning på hyllan sedan i sensomras och där emellan enbart tränat styrka på gym har jag så smått nu börjat återuppta löpträning igen, jag har haft lite problem med div skador och förhinder men jag hoppas det går bättre nu.
Det jag brinner för är styrketräning, men inget slår känslan av endorfin efter ett uttömmande löppass.

Kort om mej idag;
Tjej
24 år
163cm, ca 50kg

Jag ett stillasittande heltidsarbete med oregelbundna tider, så träning är ett gott måste för mej skulle jag säga då vardagsmotionen annars ofta är lika med noll, förutom promenader till och från arbetet en sträcka på 4km tor. Dessvärre är jag ofta sen, tidsoptimist nr 1 som jag är, och då hinner jag inte gå...tar lunchpromenader ibland dock.

Tränar sen, det gör jag på känsla…diverse försök till scheman bryter jag allt som oftast då mina kortsiktiga mål ofta är alltför föränderliga.
Kortsiktiga målet just nu; få tillbaka lite forna former, dock är jag inte intresserad av att gå upp allt för mycket i vikt så jag får se hur det går.
Långsiktiga mål; Inga alls. Jag gillar inte att ha press på mej själv, alla förbättringar ser jag som positiva det är vad som driver mej.
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 18:59   #2
Fru_Flisa
Registered User

Senaste upplägget fram tills nu;
Promenader gissningsvis i genomsnitt 1-1,5 timme/dag.
Styrketräning 3-4 gånger i veckan, uppvärmning har varit si och så, för det är inte det roligaste...bara tills jag blivit varm.
Planerat upplägg nu;
Nu är jag, till skillnad från tidigare, inte lika rädd om att förlora muskelmassa så det blir som sagt mer löpträning.
För att inte gå ut för hårt tänkte jag inte springa varje dag till att börja med
så den är planerad till max varannan dag, med reservation för ändring.
Varav intervallträning helst 2 gånger i veckan.
Styrketräning kommer jag tillsvidare fortsätta med mest för underhåll.
Cykla mer, promenera mindre.
Gammal 2009-05-13, 19:16   #3
Fru_Flisa
Registered User

Gårdagens träning var ben, men dom var absolut inte mördade idag så jag kunde jogga en sväng.
Tur- från Tallbacken och lilla slingan med avbrott vid lilla slalombacken, därifrån terängintervallrunda på 4,5 km, upp slalombacken igen och fortsatta slingan tillbaka.
Jag tänkte vara ute runt en timme, tiden landade på 1h och 13 minuter, gick dock lite av rundan.
Jag vill inte gå ut för hårt eftersom jag har något konstigt problem med benen med värk som har kommit förut när jag sprungit.
Gammal 2009-05-14, 08:39   #4
Gabbus
Registered User

Gabbuss avatar

Reg.datum: Apr 2009
Kul Kul skall följas! .
Gabbus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 17:52   #5
Fru_Flisa
Registered User

All in motion

Citat:
Ursprungligen postat av Gabbus Visa inlägg
Kul Kul skall följas! .
Skoj, kul att höra!

Var hungrigare än normalt på morgonen, förmodligen pga joggturen igår.
Såå det blev en extra stor frukost innan dagens träning;

Den förärades först åt en slags crosstrainer-step hybrid maskin.
Rätt trist, men jag brukar tycka all träning är skön när jag väl fått in vanan. Steppade på lite lätt 30 minuter läsandes några blaskor. Träningsvärk i rumpan sen i förrgår.
Lite styrka sen vart det, baksida axlar cc, halvtungt (10*3) tung (1*4) halvtung igen (1*10).
Bred rodd med fokus på mellandelen av övre rygg, halvtungt (10*3), tung (10*2).
12 rygghävningar utan vikt enbart för mjuknings skull.

Tänkte trappa ner armträningen men kunde inte låta bli lite smala (3dm) chinshävningar. 10+5+4 varvat med (utan vila emellan) fria rodddrag från kabel, halvtungt > tungt, 4-5 set.
Sen omedelbums upp på löpbandet och sprang korta intervaller (lutning ett på nivå 17) varvat med gång upp tills 100-kaloristräcket, vilket tog 11 minuter.

Blir gröt med nattkäket. Imorgon, inte gym, utan löpning tror jag. Får se vad jag känner för.

Mått, för skojjs skull. Dessvärre har de enda 2 saker som förändrats sen i januari förändrats åt fel håll. Rumpan -2cm och armen +1cm

Överarm; 26cm avslappnad, 29cm spänd
Underarm 24
Midja; 61
Rumpa; 87
Lår; 50
Vad; 34
Gammal 2009-05-15, 06:45   #6
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Jag tänkte vara ute runt en timme, tiden landade på 1h och 13 minuter, gick dock lite av rundan.
I princip ingen konditionsträning, och första löppasset blev såpass långt? Det måste ju vara mycket bra förutsättningar!
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-15, 16:15   #7
Fru_Flisa
Registered User

Mat.

Är så fruktansvärt dyrt. Gårdagens bär och grönsakspåfyllning gick på 350kr, dagens middagshandling enbart till imorgon på 450kr, exkl basvaror. Måste dessutom handla mer grönsaker imorgon laga mat tar också mycket tid.
Men vad gör man? Mat är livselixir.
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
I princip ingen konditionsträning, och första löppasset blev såpass långt? Det måste ju vara mycket bra förutsättningar!
Jajjebox, jag e inte helt utom vana, jag har tränat löpning sedan jag var i 5 års åldern. Fast jag tog det ju lugnt.
Joggingpass för mej har legat på 1-5-2h normalt tidigare.
Löppass på 50-60 minuter.
Det var inte första passet i vår, men jag lyckades råka på en vadskada med kryckhoppning som följd. Intervaller på asfalt = No good...never again…

Bilder från igår, la upp bilderna tidigare men ångrade mej först.
Aja, lite vener iaf.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg b-1.jpg (52.7 KB, 290 visningar)
Filtyp: jpg v-1.jpg (19.9 KB, 302 visningar)
Filtyp: jpg sidan.jpg (38.0 KB, 343 visningar)
Gammal 2009-05-15, 16:34   #8
rolf
#VilaLagom

rolfs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Sjukt bra form! Dela med dig av bicepsådern, plz?
Gammal 2009-05-15, 18:14   #9
Fru_Flisa
Registered User

Ett till mål

Som jag glömde notera är att jag ska kunna gå ner i split och spagat igen, blir för dålig på att stretcha när jag inte löptränar.
Så det blir träning för det varje dag om jag bara kommer ihåg, ingen tidsplan satt. Genom denna notering kanske jag får lättare att komma ihåg det.

Har fått för dåligt med sömn i veckan så jag tog dagens träning lugn.
Är less på att cykla nu, saknar promenader och få sträcka på kroppen så det blev att promenera till och från gymmet (ett par km bara).
Han dessvärre inte gå till jobbet sen som planerat utan blev tvungen att cykla.

Gympass;
6 minuter crosstrainer i lugnt tempo.

Tåhävningar med fristång, lätt som balansträning,
20kg*12, 30kg *13, 40kg*16,16
Vadpress i benpressmaskin, raka ben;
lätt*13, tung *10,7
Vadpress i benpressmaskin, lätt böjda knän;
tung *10,12,12

Armar skulle jag ju inte träna men för att dryga ut passet till totala 35 minuter, och för att jag var sugen efter 5 veckors uppehåll, vart det lite bröst+triceps.
Bänkpress me fötterna i vädret körde jag en pyramid mellan 20-40kg.
Liggande med triceps fristång bakåt
15,2kg 7*3.
Triceps pd
tungt 7*3

Om det ser drygt ut att jag inte skriver ut vikter och övningar så fint spaltat, så är förklaringen att jag inte fokuserar på vikter eller övningar när jag tränar.

I helgen blir det ingen uppdatering eftersom jag är ledig från arbetet. Planerat hårt löppass imorgon med intervaller uppför i slalombacke. På söndag ska jag gå på BodyBalance för första gången, brukar aldrig vara med på några gympass. Bodybalance för det är närmast yoga, vilket de tyvärr inte har på gymmet.

För övrigt så har jag ökat rumpmåttet till 88,5cm!
Kan bero på att jag bytt ut endel av kvargen mot fet vispgrädde i veckan, samt inte promenerat lika mycket.
Även tagit smält extra lagrad västerbotten på varma sparrisar. Nåt jag ångrar nu för jag hade velat gjort en mätning först, men får se hur det blir.

Citat:
Ursprungligen postat av rolf Visa inlägg
Sjukt bra form! Dela med dig av bicepsådern, plz?
Tack, detsamma!
Kanske ska ta en bild när jag har pump då nån gång
Gammal 2009-05-15, 19:01   #10
Sandö
Registered User

Sandös avatar

Reg.datum: Nov 2005
Lycka till! Och som sagt, vilka jädra ådror!

Mål innan 1/8-10 (Nuvarande):
Bänk 3 x 130kg (1 x 115kg) Knäböj 3 x 140kg (3 x 120kg) Marklyft 3 x 180kg (3 x 180kg) Styrkevändning 1 x 120kg (1 x 100kg)
Sandö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-15, 21:49   #11
Fru_Flisa
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sandö Visa inlägg
Lycka till! Och som sagt, vilka jädra ådror!
Tack!

Känner mej lite villrådig
Vet inte om jag ska ta åt mej av att alla klagar på att jag har för lite fett, varför måste man vara så lik alla andra bara för det finns ett sådant ideal som säger att kvinnor ska ha "lite att ta i"?
Eller vad säger ni?
Om nån vill delge sin åsikt.
Gammal 2009-05-16, 08:30   #12
Sandö
Registered User

Sandös avatar

Jag har inte lagt mig i såna diskussioner som har förts tidigare här då dom egentligen inte leder någonvart och tenderar att spåra ur. Men jag kan ju skriva min åsikt och sen får det vara bra för min del.

Jag tycker (och tror) att så länge personen i fråga vet vad den håller på med, är frisk både fysiskt och psykiskt och har koll på kropp och kost så är det ingen större fara att ligga på så lågt bf%. Dock är det ju väldigt svårt för någon på ett forum att veta hur det står till med personens mentala och fysiska hälsa, och då blir det svårt och ibland jobbigt att komma med kommentarer och råd angående kropp och bf%.

Men om jag ändå ska kommentera i ditt fall så tycker jag det ser väldigt bra ut!

Mål innan 1/8-10 (Nuvarande):
Bänk 3 x 130kg (1 x 115kg) Knäböj 3 x 140kg (3 x 120kg) Marklyft 3 x 180kg (3 x 180kg) Styrkevändning 1 x 120kg (1 x 100kg)
Sandö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-16, 12:53   #13
Fru_Flisa
Registered User

Sval dag

Dagens träning blir på gym, har grym träningsvärk i bröst, inte så konstigt eftersom det var första bröstpasset på länge. Lite träningsvärk i tri. Lär bli värre imorgon om jag känner min kropp rätt.
Dagens träning blir ben. Fick en otroligt rofylld sömn inatt, troligen pga att jag inte tränade kondition igår.
Upplägget i helgen blir annorlunda. Ben idag, imorgon tennis (inte träning men lite rörelse lär det bli) och Bodybalance.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandö Visa inlägg
Jag har inte lagt mig i såna diskussioner som har förts tidigare här då dom egentligen inte leder någonvart och tenderar att spåra ur. Men jag kan ju skriva min åsikt och sen får det vara bra för min del.

Jag tycker (och tror) att så länge personen i fråga vet vad den håller på med, är frisk både fysiskt och psykiskt och har koll på kropp och kost så är det ingen större fara att ligga på så lågt bf%. Dock är det ju väldigt svårt för någon på ett forum att veta hur det står till med personens mentala och fysiska hälsa, och då blir det svårt och ibland jobbigt att komma med kommentarer och råd angående kropp och bf%.

Men om jag ändå ska kommentera i ditt fall så tycker jag det ser väldigt bra ut!
Oj, tack för kommentaren
Jag är frisk och mår bra, har inga nojjor eller mentala bodyissues. Jag är mer smal men lite kralligt byggd så muskler syns lite mer väl bara, jag är heller ingen nån grym fitnessbrud som bara har deff och byggning i tankarna utan tränar för skoj enbart.
Det som blir lite komplext för mej är ju när jag får bättre resultat än medelsvensson som också gör det för skoj samtidigt som mitt egna ideal inte ligger åt kroppsbyggningshållet på tjejer.
Samtidigt har jag en stark vilja och vill alltid få ut bästa resultat av vad jag än tar mej an.
Dock, inte för att jag själv mår dåligt eller är orolig, utan för att endel andra som tror att jag lever på enbart protein och sallad, så har jag vart hos en läkare och tagit alla en massa prover för bara få svart på vitt att allt är ok. Det har jag inte fått svar på än, men han sa att jag verkade helt frisk och bra.
Gammal 2009-05-16, 13:06   #14
Phasio
Registered User

Phasios avatar

Du verkar ha lite vinnarinstinkt i dig (som jag :P) de är det bästa man kan ha när man tränar då får man mycket bra resultat på köpet oxå ...

Fortsätt som du gör behöver inte gå upp i vikt, träna hårt så får du mer muskler istället som visserligen gör att man går upp lite i vikt , vilket jag tycker är läckert å säkert dom flesta andra här med eftersom att man hänger här på forumet .

Lycka till får man passa på att säga med.
Min träningsjournal
Phasio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-16, 15:41   #15
Fru_Flisa
Registered User

Benpass

Uppvärmning; han bara crosstrainer 3 minuter snabbt.
Knäböjj; körde 10 reps om ca 5-6 set. Trappade upp 30-40 kg.
Rumänska mark; 40kg, c6-7 set om 10 reps. Underarmarna tar stryk här först, vilket är lite synd eftersom jag får bra kontakt i denna övning men kan inte ta det för tungt.
Step up; från 30-35 först sen 40kg, 10reps. En massa set, kanske 6-7.
Rygghävningar; flest djupa utan vikt, lite varvat med vikt.
Benpress; 4*6, som jag körde utan vila mellan ryggresningarna.
Passtid 45-50 minuter inkl uppv. Hade brottom för gymmet höll på stänga, sprang nästan mellan benpressen och ryggplankgrejjen på slutet.
Men dock, kändes jävligt bra idag hade full energi. Vart tom rätt svettig utan att det var utmattande.

Citat:
Ursprungligen postat av Phasio Visa inlägg
Du verkar ha lite vinnarinstinkt i dig (som jag :P) de är det bästa man kan ha när man tränar då får man mycket bra resultat på köpet oxå ...

Fortsätt som du gör behöver inte gå upp i vikt, träna hårt så får du mer muskler istället som visserligen gör att man går upp lite i vikt , vilket jag tycker är läckert å säkert dom flesta andra här med eftersom att man hänger här på forumet .

Lycka till får man passa på att säga med.
Oohh jajaja jag är en riktig tävlingsmänniska, om det är mej själv eller andra spelar ingen roll, men jag gillar inte press och stress därför vill jag aldrig tävla mot nån annan i nåt jag är hängiven åt om jag inte vinner.

Thanks

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:40.