Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-17, 12:03   #1
Fru_Flisa
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2 358
Flisans träningsjournal II

Welcome
Kolozzeum tycker jag är en utmärkt källa för inspiration och information så jag fortsätter mitt skrivande här.
Förra journalen

Tjej
26 år
163 cm, 50-52kg

Bakgrund: Tränade mycket i åldern 4-17, kondition och styrka.
Sen hade jag mer eller mindre tränings/tävlingsuppehåll som jag bröt för 4-5 år sedan. Träning återupptog jag som en del av mitt liv för att bryta cirkeln av det onda slackerlivet och nu håller jag igång med det jag trivs med.
Studerar sedan 1,5 år, har 2 år kvar. Jobbar lite extra vid sidan om för att ha råd med min fina föda. Krogen tar inte längre så stor plats men brukar väl ta återfall med lite partaj 5-6 ggr/år.
Filosofi: Sömn är för mig viktigast. Sen kommer relationer, träning och därefter kost. Det finns mycket att hänge sig åt vid sidan och jag har valt träning. Träning ger mig energi och ibland glädjekickar.
Kortsiktiga mål: Förbättra tiden på milen. Gluteus, axlar och rygg; ju större desto bättre. Är nöjd idag men dessa mål har ingen direkt gräns i mina ögon. Hålla relativt låg fett %, året runt. Styrka tränar jag utan tanke på vikter i sig.
Mål: Hålla igång livet ut. Alla vet ju vad träning innebär bra så det kräver ingen direkt motivering. Strävar mot att träna måttligt men intensivt då jag vill att mina leder, senor och muskler ska hålla.

Löptider, 2011:
10 km: 41:50 (samt 42:54 & 43:40).
21,1 km: 1:34:13

Träningsrundor:
Sjöslingan t&r, 6,8 km, 35:20
Sjöslingan t&r + långa bergsslingan, 18,5km, 1:45
Sjöslingan t&r+ olyckskorsningen + extrakrok. 13,2km, 1:02:45


Träningsupplägg: I stora drag lågintensiv kondition samt styrka under höst/vinter. Lite intervaller. Mer intervaller och mindre styrka framåt vår/sommartiden.
Jag gillar inte att ha press på mej själv, alla förbättringar ser jag som positiva det är vad som driver mej.

Öppen för kritik/råd om allt.
__________________
Träning
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 16:58   #2
Fru_Flisa
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2 358
110619 jogg

Igår ställde jag in träningen med anledning av sömnbrist.
Tänkte köra kortare intervaller men kände mig helt seg i kroppen efter inte ha rört mig nämnvärt under hela dagen och när jag kom ut fick jag genast smärta i vaderna. Fick gå första 10 min och joggade sedan lugnt blandat med promenad & stretch.

Sjöslingan t&r+ olyckskorsningen + extrakrok.
13,2km
Tid: ca 1:30
__________________
Träning
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 20:01   #3
Fru_Flisa
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2 358
110620 styrka

Var såå trött...och lite träningsvärk i benen från igår =( vilket jag inte är van att få av löpning men uppehåll gör ju sitt. Trodde inte jag skulle orka nåt alls innan, tog tom cykeln bort... men det kändes bra väl där.

Rotatorc: kabel 2*12
Breda lats: 30kg 3*12
Benpress: 100kg *8
Smal rodd: 30kg 3*12
Rumänska mark: 30kg *12, 40kg *12, 12, 11, 12, 30kg *12
Sittande hantelpress: 7kg 3*12
Gående utfall: hantlar 10kg 4*20
Rumplyft: stång 36kg 4*15-20

Tog dåliga ostabila skor, dumt val.
Imorgon blir det lugna milen, kommer absolut inte springa med nån fart utan får finna mig i ett resultat långt ner i listan.
__________________
Träning
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 13:20   #4
Fru_Flisa
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2 358
Nä, ställer in loppet ikväll. Orsak; risigt kallt regnigt väder och skulle bli väldigt sent, bättre att få lägga sig i tid då jag behöver vara pigg och packa en massa imorgon.
Tar vila för träning också. Sovit dåligt pga tinnitus och behöver plugga. Dessutom bättre att vila dan efter ben.
-----------
Kroppen känns jättebra efter gårdagens pass, rygg och axlar sköna och rumpan lagom ond.
Kändes bra efter joggen i förrgår också, trots att jag var seg och fick illamående under tiden blev jag pigg och mådde bättre efteråt.
__________________
Träning
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 22:42   #5
FetmaOnFire
Registered User
 
FetmaOnFires avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 124
Ska följa denna journal också
Lycka till!
FetmaOnFire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 18:38   #6
Fru_Flisa
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2 358
110622 löpning

Kroppen pallar nog inga intervaller än så tänkte ta samma sväng som sist men ändrade mig med tanke på att jag bör mjukstarta efter sjukuppehållet och vill inte få sån träningsvärk igen.

Sjöslingan t&r, 6,8 km, 34:30

Alltså alltså....kan ju inte ha sprungit rundan så sakta som 35:20 som bäst tidigare? Nu tog jag det väl rätt lugnt kände jag och fick dessutom ont i magen.


Citat:
Ursprungligen postat av FetmaOnFire Visa inlägg
Ska följa denna journal också
Lycka till!
Ja, trevligt Tack!
__________________
Träning
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-26, 19:35   #7
Fru_Flisa
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2 358
110626 intervaller

Midsommar blev solig och blöt så det vart lugnt igår.

Friidrottsbanan:

Jogg 10 min +2 korta spurter
Intervaller; 4*1200m, tid 4:40, 4:50, 4:55, 5:00(gå vila; 2 min)
Jogg 20 min

Puls runt 180 efter intervallerna.
Usch och fy vad dåligt det kändes, kroppen är helt ur spår och känns som 1000 svåra år. Kände mig som klumpeduns.
__________________
Träning
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-26, 19:51   #8
Fru_Flisa
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2 358
Rotade igenom förra journalen för att hitta jmf tider, de bästa (från slutet av juli) var; 4:47, 4:47, 4:47, 4:35. Med 5 min vila. Och då var jag nöjd och sprang bra kändes det.
Skönt att få lite bekräftelse på förbättríng .
__________________
Träning
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-26, 19:58   #9
melancoolio
Marcoolio?
 
melancoolios avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 410
Har du testat att logga din träning på funbeat.se är en riktigt bra sajt att hålla koll på sin träning...

Kör hårt!
__________________
Försöker hitta motivationen igen! Skador i axlar och rygg gör att det känns motigt!
melancoolio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-28, 19:08   #10
Fru_Flisa
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2 358
110628 löpning

Möte hela dagen och tåg hela gårdagen, kroppen skrek efter aktivitet. Måste upp 5 imorgon och borta 12h på jobb så med anledning av att sömnen kommer bli lidande ikväll tänkte jag skippa träningen efter jag bytt om men då kände jag mej så ledsen att jag höll på börja gråta så det fick vara avgörande =(

Sjöslingan t&r, 6,8km. Tid 31:33 min

Puls efteråt, 168. Det är nog bästa träningstiden hittills på just den slingan.


Citat:
Ursprungligen postat av melancoolio Visa inlägg
Har du testat att logga din träning på funbeat.se är en riktigt bra sajt att hålla koll på sin träning...

Kör hårt!
Tack!
Ja näe, kikade på sidan nu dock men känns nog lite overkill att kladda på 2 ställen (forum)...?
__________________
Träning
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-28, 20:17   #11
melancoolio
Marcoolio?
 
melancoolios avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg

Tack!
Ja näe, kikade på sidan nu dock men känns nog lite overkill att kladda på 2 ställen (forum)...?
Jag loggar min träningsmängd osv på funbeat (endast konditionsträningen loggar jag där). Kan man få ut diagram, hur långt man sprungit senaste veckan osv osv och lätt söka rätt på äldre pass. Funbeat ser inte jag som ett forum utan mer en bra träningsdagbok. Visar enbart min träning där för mina riktiga kompisar!

Var bara ett tips när jag såg att du letade efter gamla träningspass!
__________________
Försöker hitta motivationen igen! Skador i axlar och rygg gör att det känns motigt!

Senast redigerad av melancoolio den 2011-06-28 klockan 20:20.
melancoolio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-28, 20:51   #12
Gustafsson
Registered User
 
Gustafssons avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Sweden
Inlägg: 452
Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Möte hela dagen och tåg hela gårdagen, kroppen skrek efter aktivitet. Måste upp 5 imorgon och borta 12h på jobb så med anledning av att sömnen kommer bli lidande ikväll tänkte jag skippa träningen efter jag bytt om men då kände jag mej så ledsen att jag höll på börja gråta så det fick vara avgörande =(

Sjöslingan t&r, 6,8km. Tid 31:33 min

Puls efteråt, 168. Det är nog bästa träningstiden hittills på just den slingan.
Härliga tider på löprundorna! Lycka till med träningen!
__________________
Strongman på 171cm, Tävlar u90kg ,130kg stock, 200kg bänk, 300kg mark, 250kg knäböj

"För att kunna bli grov måste man träna tungt."
Gustafsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-30, 22:25   #13
Fru_Flisa
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2 358
110630 löpning

Intervaller friidrottsbanan.

Jogg 3 varv +2 korta spurter & lite hopp och sånt.
Intervaller; 4*1200m, tid 4:45, 4:39, 4:48, 4:46 (stå vila; 2 min)
Jogg 3 varv

Kändes bra i spänst och löpsteg. Lite segt bara att jag inte orkade hålla tempot uppe mer så vart lite besviken över det. Annars nöjd att jag inte, som jag vid 95% av fallen under intervallträning, drabbades av "nä nu skiter jag i det här och drar" tanken.

Citat:
Ursprungligen postat av melancoolio Visa inlägg
Jag loggar min träningsmängd osv på funbeat (endast konditionsträningen loggar jag där). Kan man få ut diagram, hur långt man sprungit senaste veckan osv osv och lätt söka rätt på äldre pass. Funbeat ser inte jag som ett forum utan mer en bra träningsdagbok. Visar enbart min träning där för mina riktiga kompisar!

Var bara ett tips när jag såg att du letade efter gamla träningspass!
Förstod det, jag uppskattar tips
Ska nog kolla upp, det låter ju bra.
Citat:
Ursprungligen postat av Gustafsson Visa inlägg
Härliga tider på löprundorna! Lycka till med träningen!
Tack !=)=)
__________________
Träning
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 12:45   #14
Fru_Flisa
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2 358
110701 löpning

Fm tur före jobbet som kallar över hela himla helgen. Hade tänkt köra styrka, behövs verkligen nu efter 1,5 v (ca?) uppehåll men kände hellre för att fylla på med energi. Måste hur som köra intervaller på söndag, får nog bli styrka på måndag då.

Sjöslingan t&r, 6,8km. Tid 38:56 min

Halv seg men hade inte planerat nåt tempo utan egentligen längre jogg (13km) men kom fram till att jag inte skulle hinna så fick bli denna kortare rundan endå fastän joggtempo.
__________________
Träning
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 17:14   #15
medu82
Registered User
 
medu82s avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 118
Håller helt klart med om att Kolozzeum är ett väldigt bra forum för att få inspiration och info

Hur ligger du till med kosten och hur mkt kcal äter du ungefär per dag?
Lycka till!
medu82 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)