Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-17, 21:09   #1
KRILLE!
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Morgonillamående

Har sedan jag var 14 (20 nu) aldrig kunnat äta bra på morgonen. Har alltid varit, och är illamående dom första timmarna när jag har vaknat men lyckas alltid trycka i mig någon form av föda, även om det är lite.

Nu när jag försöker gå upp i vikt gå det inte så bra då jag missar frukostmålet, jag försöker ta igen det genom att äta mer dom andra måltiderna men blir så dåsig av att käka mycket och får svårt att sköta arbetet.

Någon som vet varför illamåendet uppstår och hur man kan bli av med det? eller åtminstonde minska det så att en tallrik gröt kan slinka ner utan kväljningar
KRILLE! är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 21:35   #2
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Blir det samma sak med all mat? Om inte så prova dig fram så kanske du hittar nåt som passar bättre än just gröt. Ett par mackor, en omelett etc.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 21:53   #3
KRILLE!
Registered User

I princip, får lättare i mig kall mat än varm. Jo 2-3 mackor går fint men räcker inte riktigt till, skulle behöva få i mig lite mer typ ett par mackor +omelett eller +gröt eller +prottedrink men maten bara växer och växer i munnen. Brukar köra mackor med makrill till kvällsmat eller mellanmål och tycker det är grymt gott men till frukost funkar det inte. Gillar att äta mat och är allätare men fattar inte varför jag mår illa när jag vaknar.
Gammal 2006-12-17, 21:54   #4
Kurash
-Frank-

Kurashs avatar

Reg.datum: May 2006
Ett tips är att skjuta på frukosten en timme eller så. Lite fysiskt aktivitet gör susen för matlusten. Jag kan aldrig äta förrän jag jobbat en timme.

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 21:55   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av KRILLE! Visa inlägg
skulle behöva få i mig lite mer
Rent fysiologiskt spelar det ingen roll för protein- eller fettbalansen över dygnet om du väntar lite eller bara får i dig en mindre mängd vid ett tillfälle. Men om du inte gillar större mål senare är det förstås ett problem på det sättet.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 22:38   #6
KRILLE!
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Rent fysiologiskt spelar det ingen roll för protein- eller fettbalansen över dygnet om du väntar lite eller bara får i dig en mindre mängd vid ett tillfälle. Men om du inte gillar större mål senare är det förstås ett problem på det sättet.
är medveten om det och det är just att det blir så stora måltider som jag sedan måste trycka i mig som blir problemet. Kan inte äta mycket under lunchen då jag blir för trött (har bara en halvtimmes rast att slänga i mig maten på) så då blir det ganska saftiga portioner dom återstående.

kurash: okej, ska ta och testa att röra lite på mig på morgonen, gå ut och gå kanske.

men ingen som vet vad kan illamåendet bero på?
Gammal 2006-12-17, 22:38   #7
Helena B
Japp, så är det!

Helena Bs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag har haft samma problem. Det var under många år som jag inte klarade att äta på morgonen. Men jag tvingade i mig mat och till sist blev det en vana att äta på morgonen. Du kan väl testa att successivt öka ditt intag eller att skjuta upp frukosten och sedan successivt minska tiden.
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 22:46   #8
Gabbe
Registered User

Gabbes avatar

Reg.datum: Jul 2006
Om du vill gå upp i vikt så ska du väll inte äta frukost?

Enilgt det vi lär oss i skolan idag så går man ner i vikt av att äta frukost på morgonen för att man startar ämnesomsättningen i kroppen...
Gabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 23:24   #9
L-Sami
El grande salami

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbe Visa inlägg

Enilgt det vi lär oss i skolan idag så går man ner i vikt av att äta frukost på morgonen för att man startar ämnesomsättningen i kroppen...

Öh?

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 23:28   #10
Philippp
real grek

Philippps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gabbe Visa inlägg

najs
Synd att det inte är så, 4 pizzor till frukost eller vad säger ni?
Philippp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-18, 00:19   #11
KRILLE!
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Helena B Visa inlägg
Jag har haft samma problem. Det var under många år som jag inte klarade att äta på morgonen. Men jag tvingade i mig mat och till sist blev det en vana att äta på morgonen. Du kan väl testa att successivt öka ditt intag eller att skjuta upp frukosten och sedan successivt minska tiden.
jag kan tvinga i mig en viss mängd (riktigt liten) men sedan tar det tvärstopp, får kväljningar.
Kan du äta nu utan att må illa?

jag har testat köra med proteindrinkar men det är nästan värre med vätska än fast föda. brukar iofs kunna dricka efter att jag har varit vaken någon timme så det kanske kan vara något.

ska börja med att testa med att gå ut och röra lite på mig i någon halvtimme innan jag käkar. om det inte fungerar så testar jag att skjuta upp frukosten till den punkt jag slutar att må illa och sedan försöka minska tiden.
Gammal 2006-12-18, 00:44   #12
jakkan
Registered User

jakkans avatar

Reg.datum: Dec 2004
hade samma problem, löste sig när jag började sova mer så jag inte vaknade och var näradödentrött samt att jag försökte äta mer o mer även om jag fick kväljningar. det är viljestyrka det handlar om
Gammal 2006-12-18, 11:31   #13
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Ät något som är sött direkt när du vaknar, lite druvsocker t ex, det kan funka för att göra kroppen mer redo att äta 30-60 min senare eller så ger det direkt motsatt effekt. Testa och utvärdera.

Att mixa en frukost och sen dricka det utspritt på flera tillfällen kan också funka, t ex havregryn, maltodextrin, frukt, mjölk/yoghurt/proteinpulver ev rapsolja för att öka energitätheten ytterligare. Oboy/kakao för smaksättning (Om man inte redan har en bra smak.).

Fruktsoppor av olika typer ger också ganska mycket energi konta hur svårt det är att få i sig. Börja med ett glas direkt vid uppvaknandet och sen äter fast föda du en stund senare, du kan fortsätta dricka soppan till om det funkar. Eller så äter du den fasta födan först och sen dricker du soppan senare.

Att ta mer tid på sig för frukosten så att man kan sitta ner och äta i lugn och ro är också ett tips.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-18, 12:26   #14
flenders
Hantelberoende

flenderss avatar

Reg.datum: Mar 2006
Jag går upp, tar någon vätska tex vassle+mjölk. Efter det duschar jag för att sedan äta en fast måltid efter duschen. Det hjälper att köra en liten "uppvärmning" eller vad man skall säga.
Gammal 2006-12-18, 16:31   #15
Helena B
Japp, så är det!

Helena Bs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KRILLE! Visa inlägg
jag kan tvinga i mig en viss mängd (riktigt liten) men sedan tar det tvärstopp, får kväljningar.
Kan du äta nu utan att må illa?

jag har testat köra med proteindrinkar men det är nästan värre med vätska än fast föda. brukar iofs kunna dricka efter att jag har varit vaken någon timme så det kanske kan vara något.

ska börja med att testa med att gå ut och röra lite på mig i någon halvtimme innan jag käkar. om det inte fungerar så testar jag att skjuta upp frukosten till den punkt jag slutar att må illa och sedan försöka minska tiden.
Jag kan för det mesta äta varje morgon nu utan att bli illamående. Men visst förekommer det att jag fortfarande mår illa ibland och då brukar jag bara skjuta upp frukosten. Jag kan inte äta precis när jag går upp, det måste iaf gå 30-45 min. Hur sent äter du kvällen innan?
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:24.