2006-09-13, 07:39
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Anders Erikssons dopingforskning presenterad
Effekten av doping finns kvar i många år. Anders Eriksson på Umeå Universitet presenterar sin forskning på muskler/muskelceller.
http://sr.se/cgi-bin/p1/program/arti...artikel=936895
Citat:
Ursprungligen postat av SR
Doping fungerar och effekterna håller i sig långt efter att man slutat dopa sig. Det visar ny forskning från Umeå universitet.
Anders Eriksson har jämfört musklerna hos styreklyftare på elitnivå med muskler från personer som tagit anabola steroider, och skillnaden var markant.
- De som varit dopade hade 50-60 procent större muskelfiberareor, vilket naturligtvis bidrar till att ge dem större och starkare muskler, säger han.
|
Citat:
Ursprungligen postat av SR
I studien tog han också muskelprover från personer som slutat med anabola steroider för så mycket som sju åtta år sedan - och det visade sig att effekten satt kvar:
- Där fanns det kvar vissa likheter med dopade muskler. De hade bland annat mycket cellkärnor som kan producera proteiner, alltså som bygger upp muskulaturen. Ännu efter många år hade de mer sådana än dem som inte dopat sig.
|
Den 6:e oktober lägger han fram sin doktorsavhandling i anatomi.
|
|
|
2006-09-13, 07:47
|
|
The Supermegasized Hobbit
Reg.datum: Sep 2004
|
Har hört om detta tidigare. Var det bara spekulationer då och är bevisat nu?
|
2006-09-13, 07:49
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
coolt, måste dopa mig snart.
|
|
|
2006-09-13, 07:51
|
|
Negativa Blöje
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av mystic[-_-]
Har hört om detta tidigare. Var det bara spekulationer då och är bevisat nu?
|
Anders och Lars-Eric Thornell´s material har under flera år visat på detta.
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
|
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
|
|
|
2006-09-13, 07:54
|
|
The Supermegasized Hobbit
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H
Anders och Lars-Eric Thornell´s material har under flera år visat på detta.
|
Ok! Nu återstår det att börja köra biopsier som dopingtester för att få bort fuskarna?
|
2006-09-13, 07:55
|
|
Shemale performer
Reg.datum: Jan 2004
|
Intressant. Tesen en gång dopad, alltid dopad verkar stämma.
|
|
|
2006-09-13, 08:08
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av OggeP
|
Jao.
Nu har han äntligen blivit färdig med jobbet så att han kan doktorera.
|
|
|
2006-09-13, 08:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
vilket HYCKLERI att avstägning bara resulterar i TVÅ års bortavaro.
|
|
|
2006-09-13, 08:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Jag blev lite paff när jag hörde Anders på radion igår. Man skulle kanske ta och hälsa på honom och se hur stressad han är inför disputationen  Kul att deras arbete har fått uppmärksamhet, hoppas bara att det har inverkningar på straffsatserna för dopingbrott också.
|
|
|
2006-09-13, 12:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Det är ju inte försvarbart att fortsätta med två års avstängningar då man vet detta. Livstidsavstängningar kanske blir aktuella redan första gången någon åker dit nu?
|
|
|
2006-09-13, 13:03
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
|
Jepp, mycket bra! Har man dopat sig nån gång så har man fått en skjuts frammåt, det är inte mer än rätt att man då inte ska tävla, oavsett hur lång tid frammåt i tiden den tänkta tävlingen ligger.
|
|
|
2006-09-13, 13:36
|
|
Babewatch(er)
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist
Jepp, mycket bra! Har man dopat sig nån gång så har man fått en skjuts frammåt, det är inte mer än rätt att man då inte ska tävla, oavsett hur lång tid frammåt i tiden den tänkta tävlingen ligger.
|
Säg att en friidrottare åker fast för att nyttjat kokain eller cannabis då? Är det lika rätt att stänga av även dem på livstid? Detta har ju hänt tidigare att personer åkt fast för detta (t.ex. Sotomayor om jag inte minns fel).
|
2006-09-13, 14:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av kroy
Säg att en friidrottare åker fast för att nyttjat kokain eller cannabis då? Är det lika rätt att stänga av även dem på livstid? Detta har ju hänt tidigare att personer åkt fast för detta (t.ex. Sotomayor om jag inte minns fel).
|
Även om kokainet (antagligen) inte har någon prestationshöjande effekt så är det ett dopningsklassat preparat. Min åsikt är att de ändå kan bli avstängda på livstid. I Sotomayors fall förkortades ju hans avstängning magiskt och sedan lyckades han åka fast igen. Dock efter en medalj i OS 2000. Andra gången var det för nandrolon, vilket är prestationshöjande. Sotomayor bevisade uppenbarligen sin moraliska nivå kring idrott och regler redan vid det första dopningsfallet.
Jag tycker att de som idrottar på elitnivå kan klaga bäst de vill vad gäller hårda regler kring dopning. Ingen tvingar dem att utöva sin idrott och de har gått med på att göra det under vissa premisser. Gör man valet att inte följa reglerna har man inte där att göra.
|
|
|
2006-09-13, 14:42
|
|
Mr BodyPump.
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Även om kokainet (antagligen) inte har någon prestationshöjande effekt så är det ett dopningsklassat preparat. Min åsikt är att de ändå kan bli avstängda på livstid. I Sotomayors fall förkortades ju hans avstängning magiskt och sedan lyckades han åka fast igen. Dock efter en medalj i OS 2000. Andra gången var det för nandrolon, vilket är prestationshöjande. Sotomayor bevisade uppenbarligen sin moraliska nivå kring idrott och regler redan vid det första dopningsfallet.
Jag tycker att de som idrottar på elitnivå kan klaga bäst de vill vad gäller hårda regler kring dopning. Ingen tvingar dem att utöva sin idrott och de har gått med på att göra det under vissa premisser. Gör man valet att inte följa reglerna har man inte där att göra.
|
Där sa du något mycket bra!
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
High Carb, High Fat, High Five.
|
|
|
|
2006-09-13, 15:11
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av OggeP
|
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
|
Kan bara instämma, bra skrivet
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:28.
|

|