2018-11-23, 13:11
|
|
Mulkku of Sweden
Reg.datum: Jan 2015
|
Kämpa eller ge upp
Är ni en som kämpar eller ger ni upp?
Jag som jobbar inom bygg, märker stor skillnad på folk.
Får vissa en deadline som är för tight, så kastar de hammaren och ger upp direkt, medans vissa bara jobbar på och inte förrän det inte går ger de upp.
Så ger ni upp direkt eller kämpar ni in i kaklet?
|
|
|
2018-11-23, 13:14
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Har jag sagt att jag skall göra något eller om jag bestämt mig för något gör jag det.
Innan det gör jag en snabb effort/reward-kalkyl. Jag ger mig inte in på något som jag misstänker att jag inte kan eller vill avsluta eller som inbegriper något som inte är värt det.
|
|
|
2018-11-23, 13:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Måste jag välja ett alternativ så får det bli kämpar. Jag är dock av båda skolorna. När det gäller diskussioner med vänner eller kollegor så ger jag alltid upp då jag sällan tycker att det är värt att ta kampen.
Har jag bestämt mig för att göra något tycker jag att jag är bra på att se till att det blir av.
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2018-11-23, 13:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2017
|
Tror alla väljer sina strider. Att vara en som ger allt och kämpar in i det sista i exakt alla situationer i livet är omöjligt, då finns det ingen energi kvar till att ens orka existera. Däremot om det är något meningsfullt så är det lättare att pusha.
När jag satsade på fotboll som tonåring brukade jag träna riktigt hårt till spykänslor flera gånger i veckan, och jag fick kickar av det eftersom att jag såg matchen framför mig där jag hade bättre kondition och mer snabbhet än mina motståndare. Efter ett sådant smärtsamt pass kände man sig ett steg närmre sitt mål, och då blev det en positiv loop som gjorde att man ville göra om det. Nu 8 år senare när jag enbart tränar för hälsa och för att det är kul så finns inte alls samma driv när jag tränar och det blir väldigt plågsamt mentalt att träna lika hårt som jag brukade göra eftersom att det inte längre finns någon belöning med det. Samma princip tror jag gäller allt annat i livet också, "He who has a why to live can bear almost any how" som man säger.
|
|
|
2018-11-23, 14:01
|
|
Reg.datum: Apr 2008
|
Skam den som ger sig.
You can do it maybe! ~
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
|
|
|
|
2018-11-23, 14:21
|
|
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
Reg.datum: Oct 2018
|
Ger upp, helt klart.
|
|
|
|
2018-11-23, 14:22
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Man kan inte ge upp om man inte ens börjat.
|
|
|
2018-11-23, 14:25
|
|
Corporis Majestatis
Reg.datum: Dec 2007
|
Jag kämpar, jag är väldigt plikttrogen. Samtidigt är jag förvisso både slarvig och lat men pliktkänslan är större, har jag tagit på mig att göra något känns tanken på att inte fullfölja det eller göra ett dåligt jobb verkligen hemsk.
|
Citat:
Ursprungligen postat av orsor
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså 
|
"Små delikata rörelser..."
|
|
|
2018-11-23, 14:30
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Jag gör färdigt i tid men med dåligt resultat.
|
|
|
|
2018-11-23, 14:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Har jag sagt att jag skall göra något eller om jag bestämt mig för något gör jag det.
Innan det gör jag en snabb effort/reward-kalkyl. Jag ger mig inte in på något som jag misstänker att jag inte kan eller vill avsluta eller som inbegriper något som inte är värt det.
|
Bra formulerat, är likadan.
Lovar aldrig nåt jag inte kan hålla
|
|
|
2018-11-23, 14:41
|
|
Reg.datum: Apr 2015
|
Är det något jag bryr mig om så kämpar jag annars inte.
Det finns ju ganska mycket skitsaker där ute som man verkligen bara ska släppa och inte hålla på med, där det inte är värt det.
Bättre att lägga krut på det som är viktigt och värt att kämpa för.
|
|
|
2018-11-23, 14:41
|
|
Spån
Reg.datum: Nov 2006
|
Det är aldrig för sent att ge upp
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
|
|
|
2018-11-23, 14:44
|
|
Reg.datum: Apr 2015
|
Jobbet är ju en sån klassisk sak som egentligen inte är värd att kämpa för om man inte är egen företagare och det är ens egna bolag.
Men är man bara en vanlig anställd och det står mellan att stressa och slita som ett jävla djur för en deadline eller säga ifrån så tycker inte jag att man ska ha någon sorts personlig stolthet mot att ryta ifrån.
I yngre år brukade jag jobba även fast jag hade feber men min pappa sa till mig att jag skulle ge fan i det för min chef kommer aldrig tacka mig för det i alla fall och det ligger mycket i det.
Senast redigerad av Bärsärk den 2018-11-23 klockan 14:54.
|
|
|
2018-11-23, 15:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelcykel
Bra formulerat, är likadan.
Lovar aldrig nåt jag inte kan hålla
|
Önskar jag var bättre på detta, lovar ofta innan jag ens hinner tänka efter och glömmer sedan vad jag lovat för att det blir så mycket....
Jobbar på det dock.
Men i övrigt är jag en kämpe när jag väl kör.
Lidingöloppet 2018 - 3:27
|
|
|
2018-11-23, 16:42
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
En sån som kämpar.
Fast bara om det, som Bärsärk säger, är meningsfullt. Så jag tror att många runt omkring mig tror att jag ger upp extremt lätt, eftersom jag har gett upp en massa meningslösa saker. Har t ex massor halvfärdiga studier, men jag har bara pluggat för att det inte fanns jobb på Donken, inte för att jag har velat plugga eller trott att plugget leder till något.
Har även en tendens att ge upp om det visar sig att jag kämpar mot omöjliga odds. Jag ville egentligen bli vig så jag kunde fortsätta ta bälten i karate, men efter otaliga timmar stretching utan att jag blivit bråkdelen av en grad vigare i de berörda lederna så gav jag upp både karate och stretching. Hade kunnat stretcha en timme om dagen ännu till denna dag, men hade med största sannolikhet fortfarande bara kunnat sparka i knähöjd. Och till vilken nytta?
När folk väl ser mig kämpa så är det ganska vanligt att de påpekar det rent spontant, det händer t ex typ en gång i halvåret att det kommer fram någon främling på gymmet och säger nåt i stil med "kul att se någon som verkligen tar i".
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:37.
|

|