Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Provoceras du av "sådana"?
Nej 37 72.55%
Ja 9 17.65%
Beror på om jag själv bryr mig om "skitsaken" eller ej 5 9.80%
Antal röster: 51. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-05, 13:52   #1
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Provoceras du av folk som fixerar sig vid små problem istället för världsproblem?

Nu skall jag dra några exempel:

Pelle bryr sig inte ett skvatt om svältande barn i Afrika, orättvisa fördelningar, flyktingströmmar eller liknande. Däremot är han väldigt upprörd över hur Arla behandlar sina svenska mjölkbönder. Han engagerar sig i deras problem, upplyser folk om situationen och vädjar att folk skall betala 1kr. extra för mjölken. Själv är han inte ens mjölkbonde, känner inte ens någon mjölkbonde utan jobbar som datorprogrammerare.

Anna skiter i hur kvinnor behandlas i mellanöstern, har noll empati för kvinnor som tvingas bära slöja (eller för den delen för folk som vill förbjuda det) men hon är väldigt upprörd över att hennes kollega Jasmin inte "får" färga håret rosa, bära 22 piercingar, visa sina tatueringar och klä sig i minikjol, lårhöga stövlar och enbart bh i hotellreceptionen de jobbar i.

Stina brinner verkligen för frågan om isbjörnarna som håller på att utrotas. Att människor svälter, krigar och dör rör henne inte. När folk frågar henne om hon vill skänka till "läkare utan gränser" "amnesty" "rädda barnen" eller liknande fnyser hon bara, men skänker rejäla summor relativt till sin inkomst varenda månad till "Polarbjörnsprojektet" eller liknande (just den organisationen finns inte, men föreställ er en som skramlar för isbjörnarnas väl och ve)

Alltså folk som inte ser till det stora hela utan bara ser smått. Folk som inte ser sammanhang och strukturella övergripande problem utan fixerar sig vid "skitsaker" Finner du sådant provokativt?
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 13:56   #2
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Är det där små vs stora problem?

Lol, de flesta i min värld bekymrar sig mer över att kaffet i automaten smakade illa än alla de samlade katastroferna som skett i världen sista 100 åren. Det är människans sätt att behålla förståndet tror jag. Vi blundar för att vi mår bra av det.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 13:59   #3
Wormzie
Registered User

Wormzies avatar

Reg.datum: Aug 2011
Beror på är mitt tråkiga svar. Kan störa mig på folk som engagerar sig otroligt mycket för att få sina vänner/kollegor/familj att utesluta gluten eller lura på folk andra dumheter. Att folk engagerar sig för isbjörnar, mjölkbönder eller rättigheten att få ha piercing på sin arbetsplats provocerar inte mig, sålänge inte personerna försöker få deras välgörenhet att framstå som viktigare än svält eller krig.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 14:00   #4
Wormzie
Registered User

Wormzies avatar

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Är det där små vs stora problem?

Lol, de flesta i min värld bekymrar sig mer över att kaffet i automaten smakade illa än alla de samlade katastroferna som skett i världen sista 100 åren. Det är människans sätt att behålla förståndet tror jag. Vi blundar för att vi mår bra av det.
Ligger mycket i det. Jag tror vi skulle bli oerhört ineffektiva om vi sög in hela världens bekymmer snarare än bara försöka påverka och förhålla oss till de runt omkring oss.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress

Senast redigerad av Wormzie den 2015-10-05 klockan 14:03.
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 14:01   #5
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag provoceras av folk som säger att dom små problemen är irrelevanta för att det finns större problem. Dessa personer som säger så gör sedan ingenting och ingenting förbättras. Man ska kämpa för det man vill. Om det är kaffemaskinen eller världsfred är inte så noga.

Tapatalk
Gammal 2015-10-05, 14:05   #6
Coffe
Registered User

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag provoceras av folk som säger att dom små problemen är irrelevanta för att det finns större problem. Dessa personer som säger så gör sedan ingenting och ingenting förbättras. Man ska kämpa för det man vill. Om det är kaffemaskinen eller världsfred är inte så noga.

Tapatalk
Dagens sanning. Bättre att förbättra världen på ett litet sätt genom sin handling än att gnälla på att världen inte är bättre utan att göra något åt det.
Coffe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 14:26   #7
Shqypnia
Dardania

Shqypnias avatar

Reg.datum: Nov 2013
Jag stör mig när det går till överdrift. Det är irriterande att den mest kommenterade artikeln på Aftonbladet blir artikeln som handlar om ordet "neger" dras ur Pippi...
Gammal 2015-10-05, 14:29   #8
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg

Tapatalk
Ligger mycket i det, i alla fall till en gräns.

När en del fått höra att jag engagerat mig i hbtq-frågor så blir alltid någon så jävla provocerad över att man inte engagerar sig i fattigdom, svält, trafficking, barnmisshandel, utrotningshotade arter, sametinget, religiöst förtryck, invandring, barnutbildning, klimatfrågan, källsortering, naturreservat, patriarkatet, kaffemaskinen, regnskogsskövlingen, indianstammarna som blir totalt krossade under västvärlden, och ta mig fan för att man inte är mer upprörd över att smöret gått upp två kronor i Norge.

Allt kan summeras i att precis allt ovanstående är lika viktigt för någon, och väldigt få kommer göra något men jävligt många kommer gnälla om det.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 14:38   #9
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE

ARMSTARKs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Det är de små sakerna som är livet, man kan inte leva sitt liv genom andras lidande. Man skulle inte ens kunna gå till gymet, menar stå där och spegla sina biceps medans folk svälter ihjäl i Afrika.
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 14:38   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Provocerad blir jag väl inte, men kan tycka att det är lite synd när uppmärksamheten ett problem får är väldigt oproportionelig med hur stort problemet är. Terry Pratchett höll en del tal om Alzheimers efter att ha diagnosticerats av sjukdomen, och pekade på att väldigt lite pengar skänks till Alzheimersforskning med tanke på hur vanlig sjukdomen är. Det tycker jag är tråkigt.

Angående små problem så får man ha i minnet att det oftast är färre som engagerar sig i dem. Ozonlagret må vara ett större problem än kaffemaskinen, men många människor engagerar sig redan i ozonlagersproblematiken; kaffemaskinen är det kanske endast Stina på jobbet som kämpar för. Ett skäl, tycker jag, att inte förakta engagemang i småproblemen.
Min bantning just nu!
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 14:49   #11
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Nä, men ibland (ofta) förundras jag över hur folk orkar.

Ligger mycket i vad spoon skriver, åtminstone så länge hårdvalutan är personligt engagemang.

Senast redigerad av Olegh den 2015-10-05 klockan 14:55.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 14:53   #12
Quint
Registered User

Quints avatar

Reg.datum: Jul 2009
Jag blir inte provocerad av folk som försöker lösa små problem, att lösa ett litet problem är bättre än att inte lösa något problem.

Jag blir däremot provocerad av de som tycker att alla måste engagera sig i "deras" problem lika mycket som de själva och som tycker att alla som inte står där tillsammans med dem på barrikaderna och proklamerar sitt ilska över "problemet" är onda, egoistiska, rasistiska sexister. Speciellt provocerande blir det givetvis om jag inte håller med dem om att det de upplever som ett problem faktiskt är något problem.

Dvs, jag provoceras ofta av de mer högljudda vänsterkommunistfeministerna
Quint är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 14:56   #13
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Man kan ju inte gå omkring och bry sig om allting, då exploderar man ju till slut.

Sen är väl det mer lämpligt att engagera sig i saker som man faktiskt kan påverka. Det är ju inte så att jag som privatperson kan göra nåt åt större saker.

Den som säger "ingen kan göra allt med alla kan göra något" får stryk plus en ford ka i present
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 14:58   #14
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
ingen kan göra allt med alla kan göra något
+1
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 15:09   #15
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Många som bryr sig om världsproblem gör det för att kunna berätta om det, vilket är en del av deras identitet och ingår i begreppet "individ". Vilket utmynnar sig i att de har egna problem som de nyttjar världsproblemen till för att bota. Från andra hållet har vi de som ser hinder i vardagen som något man absolut måste basunera ut, om det så är att bältet på lilleman kärvade i bilen till att kassörskan på ICA var en dumstrut kvittar. Att de skriver detta och kommunicerar detta är ju en del av själva processen med att hantera det psykologiskt. Om de inte gör det så har vi genast 182 potentiella tickande massmördare.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:16.