Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa
Jag tror att de har egenintresse av att hejda den ekologiska odlingen och därför har arbetat fram argument som kanske inte är 100% att lita på. Tex tror jag att det här argumentet om att stödet ger mindre nytta det är nog bara på kort sikt. På lång sikt, vilket är tanken med stödet åt ekomat, så är det fördelaktigt riktat. Argumentet att det inte är klimatsmart är väl om man jämför akologisk odlad mat som transporteras långt jmf med oekologisk mat som är närproducerad. Dock faller förmodligen argumentet om man jämför odlingar på samma ställe med samma transport. Argumentet att de inte är giftfria låter korkat. Vad räknas som gift egentligen? Är det ett relevant argument mot ekomat att det är gifter i det om det ändå är mindre gifter än i oekologisk mat?
Sen att de inte ger lägre utsläpp - näehj så vad?
Jag tror att de där gubbarna som skrivit boken är emot den ökade rörligheten av mat vilket ökar konkurrensen för de inhemska jordbruken. Men vet ej har ej läst boken så bara gissning.
|
Se svar ovan. Vidare, har du läst artikelserien jag länkade från träningslära? Där finns svar på alla dina frågor.
Utöver det - när det gäller att jämföra utsläpp - om ekologisk odling endast kan upprätthålla, säg, 60% av antalet växter minskar antalet växter som kan omvandla koldioxid till syre. Det är en väldigt viktig del att beakta också. Jag tror absolut inte på ekologisk odling utan ser det som en fantastiskt väl genomförd marknadsföringskampanj som nu dessutom får statligt stöd. Det hade varit bättre att satsa på den (redan väldigt goda) konventionella odlingen i Sverige.
Dessutom borde mycket mer forskning läggas på GMO. Med välfungerande GMO skulle vi kunna slippa allt vad pesticider heter, öka antalet växter per mark, ha grödor som klarar värmen i Afrika bättre så att de effektiviserar sitt jordbruk, etc. Rädslan för GMO är helt irrationell och kommer från den allmänna "kemikalierädslan" som svenskar av någon anledning bär på. Se även "jag dricker hellre riktig läsk än cola light eftersom aspartam är så farligt" med mera.
Det är lätt för oss svenskar som har lite dåligt samvete gentemot fattiga länder att predika att vi borde ändra till ekologisk odling och bojkotta allt annat. Tråkigare är det för dem som förlorar sina arbeten och sin mat för att vi är för kräsna.
Slutligen, du klagade på deras argument MOT ekologisk mat. Säg mig, vilka vettiga argument finns det FÖR?