handdator

Visa fullständig version : Frukt, grönsaker och cancerrisk


King Grub
2014-06-12, 08:50
Fruit, vegetables, and certain components of plant foods, such as fiber, have long been thought to protect against cancer. The European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) is a prospective cohort that includes >500,000 participants from 10 European countries and has made a substantial contribution to knowledge in this research area. The purpose of this article is to summarize the findings published thus far from the EPIC study on the associations between fruit, vegetable, or fiber consumption and the risk of cancer at 14 different sites. The risk of cancers of the upper gastrointestinal tract was inversely associated with fruit intake but was not associated with vegetable intake. The risk of colorectal cancer was inversely associated with intakes of total fruit and vegetables and total fiber, and the risk of liver cancer was also inversely associated with the intake of total fiber. The risk of cancer of the lung was inversely associated with fruit intake but was not associated with vegetable intake; this association with fruit intake was restricted to smokers and might be influenced by residual confounding due to smoking. There was a borderline inverse association of fiber intake with breast cancer risk. For the other 9 cancer sites studied (stomach, biliary tract, pancreas, cervix, endometrium, prostate, kidney, bladder, and lymphoma) there were no reported significant associations of risk with intakes of total fruit, vegetables, or fiber.

Fruit, vegetable, and fiber intake in relation to cancer risk: findings from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC).
Am J Clin Nutr June 11, 2014.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2014/06/10/ajcn.113.071357.full.pdf+html

Masterpan
2014-06-12, 12:34
Finns det några riktlinjer om det optimala frukt- och grönsaksintaget med tanke på mängd besprutningsmedel man får i sig (om man enbart äter oekologiskt)?

Gpajpen
2014-06-12, 16:23
Vad innebär inversely associated? Enligt google omkastat associerat men förstår ändå inte

hampfuz
2014-06-12, 16:26
Vad innebär inversely associated? Enligt google omkastat associerat men förstår ändå inte

Ja, alltså en negativ association, i.e. mer frukt, grönt och fiber = mindre cancer.

hampfuz
2014-06-12, 16:39
Finns det några riktlinjer om det optimala frukt- och grönsaksintaget med tanke på mängd besprutningsmedel man får i sig (om man enbart äter oekologiskt)?

Nej, det finns inga bevis för att man ska kunna få i sig ens i närheten av skadliga nivåer besprutningsmedel från frukt och grönsaker man äter, speciellt inte om man ser till att skölja dem.

Vakten
2014-06-12, 17:40
Hur tolkar man följande mening: For the other 9 cancer sites studied (stomach, biliary tract, pancreas, cervix, endometrium, prostate, kidney, bladder, and lymphoma) there were no reported significant associations of risk with intakes of total fruit, vegetables, or fiber.

Reducerar inte frukt och grönsaker risken för cancer i dessa organ eller vad menas?

hampfuz
2014-06-12, 17:46
Hur tolkar man följande mening: For the other 9 cancer sites studied (stomach, biliary tract, pancreas, cervix, endometrium, prostate, kidney, bladder, and lymphoma) there were no reported significant associations of risk with intakes of total fruit, vegetables, or fiber.

Reducerar inte frukt och grönsaker risken för cancer i dessa organ eller vad menas?

Stämmer. Så om man ska sammanfatta: mer frukt, grönt och i synnerhet fiber = mindre risk för tarmcancer och levercancer. I övriga cancerformer har man inte hittat något samband med frukt och grönt.

Gpajpen
2014-06-12, 22:05
Vafan ? Det var ju jävligt fattigt må jag säga.

Gpajpen
2014-06-12, 22:05
Finns det några andra fördelar förutom skydd mot tarm/lever cancer? :o

hampfuz
2014-06-12, 22:10
Skydd mot diabetes, hjärtsjukdom, stroke.

Agitator
2014-06-12, 22:19
Finns ju en del som tror att ifall man sköljer grönsaker så blir man av med all besprutning osv. Det är ju inte så att grönsakerna redan genomgått en tvätt efter skördning....

Bekämpningsmedel har ju redan trängt in i grönsakerna, inte hjälper en sköljning hemma vid vasken något vidare. Men en del tror verkligen på detta. Inte för att det skadar att skölja dem lite extra, men är knappast påverkar mängden bekämpningsmedel.

Men om det nu mot förmodan skulle tvätta bort allt skit med lite skölj, please enlighten me! Men har svårt att se det. Dels har produkten redan åkt igenom en omgång tvätt innan butik och bekämpningsmedel sitter ju redan i produkten inträngt.

lillmesen
2014-06-12, 22:27
Finns ju en del som tror att ifall man sköljer grönsaker så blir man av med all besprutning osv. Det är ju inte så att grönsakerna redan genomgått en tvätt efter skördning....

Bekämpningsmedel har ju redan trängt in i grönsakerna, inte hjälper en sköljning hemma vid vasken något vidare. Men en del tror verkligen på detta. Inte för att det skadar att skölja dem lite extra, men är knappast påverkar mängden bekämpningsmedel.

Men om det nu mot förmodan skulle tvätta bort allt skit med lite skölj, please enlighten me! Men har svårt att se det. Dels har produkten redan åkt igenom en omgång tvätt innan butik och bekämpningsmedel sitter ju redan i produkten inträngt.

Läste någonstans att man ska skrubba/gnida dem under tvätt.

hampfuz
2014-06-12, 22:33
Finns ju en del som tror att ifall man sköljer grönsaker så blir man av med all besprutning osv. Det är ju inte så att grönsakerna redan genomgått en tvätt efter skördning....

Bekämpningsmedel har ju redan trängt in i grönsakerna, inte hjälper en sköljning hemma vid vasken något vidare. Men en del tror verkligen på detta. Inte för att det skadar att skölja dem lite extra, men är knappast påverkar mängden bekämpningsmedel.

Men om det nu mot förmodan skulle tvätta bort allt skit med lite skölj, please enlighten me! Men har svårt att se det. Dels har produkten redan åkt igenom en omgång tvätt innan butik och bekämpningsmedel sitter ju redan i produkten inträngt.

Nej, det stämmer som du säger att det inte gör så stor skillnad. Men det skadar ju inte naturligtvis, vilket var varför jag n'mnde det. Dessutom rekommenderas ofta att man ska skölja frukt och grönt, inte på grund av bekämpningsmedel men på grund av att det ofta kan sitta bakterier på och det är främst därför.

Agitator
2014-06-12, 23:08
Men i dessa sterila tider är det nästan bra att få i sig lite bakterier.

En motpol måste skapas till det sterila samhället.

exevision
2014-06-13, 05:54
Ekologiska frukter! De smakar även bättre!

JacobHeitmann
2014-06-13, 09:34
Tack Grub!

Frukter odlas utomhus så jag är ganska säker på att besprutningsmedlet ska klara av lite regn, även då kranvatten. Personligen inbillar jag mig lägga vindruvor i vatten med en eller två droppar diskmedel en stund gör att det smakar mindre "smutsigt".
Därmed, behöver jag käka 400kg vindruvor för att få i mig för mycket besprutningsmedel. Det är exakt 100x mer än vad jag kan få i mig på två måltider. 6-8 kg ätbart material av olika frukter per dag är min gräns.

mela
2014-06-13, 09:40
Ekologiska frukter! De smakar även bättre!

Det är ju en smaksak. Jag tycker att ekologiska bananer är totalt oätliga.


Skönt iaf att man slipper oroa sig för besprutningen när man äter 3-4 frukter om dagen bara. Sköljer frukten mest för att bli av med andra människors pillerisnusk.

Agitator
2014-06-13, 09:55
Det är ju en smaksak. Jag tycker att ekologiska bananer är totalt oätliga.


Skönt iaf att man slipper oroa sig för besprutningen när man äter 3-4 frukter om dagen bara. Sköljer frukten mest för att bli av med andra människors pillerisnusk.

I dagens samhälle är det nästan bättre att åta bli att skölja.

Mer bakterier åt folket!!!

hampfuz
2014-06-13, 11:20
I dagens samhälle är det nästan bättre att åta bli att skölja.

Mer bakterier åt folket!!!

Mjä. Kanske är det så att barn skulle må bra att ha lite mer bakterier i sin miljö med tanke på att det finns viss forskning som stöder att det minskar risken för autoimmuna sjukdomar.

Men jag föredrar att skaffa en hund eller två istället för att hålla på att äta en massa E. Coli. och andra tarmbakterier. Å andra sidan är risken säkert ganska liten att man blir allvarligt sjuk av sin frukt om man har bra immunstatus så det gör man ju som man vill.