2014-05-14, 15:39
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2014
|
Förbarmande över jojo-bantare som fått nog?
Jag är en 26-årig kvinna som nog stämmer in ganska bra under epitetet "jojo-bantande". Jag är som så många andra ganska lat och tycker mycket om mat, och när jag inte skärper mig så går jag fort upp flera kilon. Sen får jag ett ryck och tänker att "nu ska jag aldrig äta mer och träna varje dag", vilket håller i några dagar och ibland i några veckor, så går jag kanske ner något kilo men sen orkar jag inte mer och går upp mina kilon igen.
Nu är jag där igen. Nu tänker jag att NU får det vara nog. Nu ska jag lära mig om kost och träning på riktigt, och hitta en hållbar balans och livsstil som går att hålla längre än några veckor! Jag tänker att jag måste tänka mer realistiskt än "allt eller inget" och hitta en gyllene medelväg som faktiskt fungerar och som gör att jag faktiskt kan gå ner i vikt och stanna där, även på lång sikt. Alltså hellre långsam och hållbar viktnedgång än snabb och kortvarig.
Mitt liv ser normalt sett ut såhär; Jag brukar inte äta någon frukost utan sova så länge jag kan, sen åka bil till jobbet (bor långt ute på landet och har svårt att ta mig dit på annat sätt). Jag har ett stillasittande jobb (har bett om höj-och-sänkbart skrivbord utan att få det) och den punkten är svår att ändra på. På lunchen brukar jag köpa en själv-plock-sallad i mataffären (bestående av typ broccoli, tomat, gurka, tonfisk/räkor/kräftor/kyckling, kokt ägg, osttärningar, sallad, avokado). Jag undviker dressing, pasta och röror men har svårt att avstå osten. Sen brukar jag gå en promenad på 20-40 minuter på lunchen, nästan varje dag såvida det inte ösregnar eller jag har jättemycket att göra. Jag brukar även snacksa på tuggummi eller sockerfria tabletter typ Läkerol under dagen. På kvällen så lagar jag och sambon mat, "vanlig mat", hyfsat varierat men ingenting speciellt. Typ spaghetti och köttfärssås, kycklinggryta med ris, biff och potatis, linssoppa, kålpudding, fläskpannkaka... Här har jag en stark tendens att äta för mycket, ta stora portioner och sedan ta om. Sen händer det alltför ofta att jag blir sjukt sötsugen framåt kvällen och äter någon form av godis, glass, en kopp varm choklad eller en kvällsmacka. Samma sak gäller på jobbet när det bjuds på fika, eller på helgerna när man vill mysa till det och då tackar jag inte nej till kakor osv. Tyvärr.
Jag väger idag 73 kg och är 164 cm lång. Jag önskar gå ner ca 10 kilo och sen stanna där.
Min fråga till alla er där ute som lyckats, och som faktiskt kan någonting på djupet om kost, näring och träning: Hur ska jag tänka? Vilka förändringar kan jag göra i min vardag och med min mat för att jag ska lyckas med att äta mindre och stå emot mitt sötsug? Jag vet att det är kalori in och kalori ut som gäller, den stora frågan är bara hur man lyckas hålla sig tillräckligt mätt på mindre för att inte "falla dit" om och om igen och äta för mycket. Jag vill gärna börja träna (började igår) och hitta en bra träningsnivå som jag också faktiskt kan hålla. Jag känner att jag behöver både kunskap och rådgivning för att detta inte åter igen ska bli en "period" som snart tar slut....
|
|
|
2014-05-15, 04:57
|
|
Oh gravity, thou art a heartless bitch
Reg.datum: May 2006
|
Börja med att:
Läs deffguiden.
Läs förslag till nybörjarträning
Båda finns på klistrade på diet respektive träningsdelen i detta forum.
Gällande att stå mot frestelser har jag inget handfast tips som funkar för alla. Men för min egen del var det ganska lätt när jag väl bestämde mig för att skärpa till kosten. Ingen alkohol, inget godis, inget fikabröd etc. För vissa kan en sån nolltolerans slå helt bakut och sluta i cravings som gör att man äter mer istället.
Ett sätt är att konstant påminna sig själv om målen man har. En bakrundsbild på mobilen/datorn. Lappar med någon text som motiverar/påminner en utplacerade på strategiska platser. En återkommande påminnelse i telefonen som larmar var tredje timme. What ever suits your life.
Lycka till
Senast redigerad av Beemel den 2014-05-15 klockan 04:59.
|
|
|
2014-05-15, 08:29
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel
Börja med att:
Läs deffguiden.
Läs förslag till nybörjarträning
Båda finns på klistrade på diet respektive träningsdelen i detta forum.
Gällande att stå mot frestelser har jag inget handfast tips som funkar för alla. Men för min egen del var det ganska lätt när jag väl bestämde mig för att skärpa till kosten. Ingen alkohol, inget godis, inget fikabröd etc. För vissa kan en sån nolltolerans slå helt bakut och sluta i cravings som gör att man äter mer istället.
Ett sätt är att konstant påminna sig själv om målen man har. En bakrundsbild på mobilen/datorn. Lappar med någon text som motiverar/påminner en utplacerade på strategiska platser. En återkommande påminnelse i telefonen som larmar var tredje timme. What ever suits your life.
Lycka till
|
Tack så mycket för ditt svar! Jag läste precis deffguiden och konstaterade att jag borde ligga på ett dagligt energiintag på 1171 kcal. Det borde väl gå. Jag antar att jag får börja registrera all mat jag äter på allvar och framförallt börja väga maten så att jag inte överäter. Det är så lätt att lura sig själv när det gäller mängder och kalorier, att en matsked olja lätt blir 2 i stekpannan och en portion i själva verket blir 1,5...
Jag tror att det passar mig bäst att planera maten noga och kunna unna mig något gott då och då inom min kaloribegränsning. Totalförbud funkar inte lika bra för mig för då är det lätt att "allt eller inget"-tänket tar över för mycket och råkar man äta ett geléhallon så är det kört i veckor framöver för att "allt ändå är förstört"...
Bra tips angående ständiga påminnelser och målbilder!
|
|
|
2014-05-15, 08:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cayenne
Tack så mycket för ditt svar! Jag läste precis deffguiden och konstaterade att jag borde ligga på ett dagligt energiintag på 1171 kcal. Det borde väl gå. Jag antar att jag får börja registrera all mat jag äter på allvar och framförallt börja väga maten så att jag inte överäter. Det är så lätt att lura sig själv när det gäller mängder och kalorier, att en matsked olja lätt blir 2 i stekpannan och en portion i själva verket blir 1,5...
Jag tror att det passar mig bäst att planera maten noga och kunna unna mig något gott då och då inom min kaloribegränsning. Totalförbud funkar inte lika bra för mig för då är det lätt att "allt eller inget"-tänket tar över för mycket och råkar man äta ett geléhallon så är det kört i veckor framöver för att "allt ändå är förstört"...
Bra tips angående ständiga påminnelser och målbilder! 
|
Det låter väldigt lågt med 1171 kalorier om dan. Vad räknade du att ditt totala energiintag borde vara och hur mycket underskott per dag?
|
|
|
2014-05-15, 08:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
Börja uppskatta hur mycket kalorier du äter. Jag tycker det låter rimligt att börja på ca 1500 / dag.
Går du inte ner så får du sänka helt enkelt.
Man får börja utesluta energitäta livsmedel (ofta feta) och flytande kalorier som är sjukt "onödigt" när man vill gå ner i vikt.
Eftersom du är tjej får du nog utesluta mycket kolhydrater också då det är viktigare för er att hålla fettet på en rimlig nivå än de är för killar.
Ang. Träningen så hitta något du tycker är kul 
Har du inga ambitioner att liksom bli "fit" eller stark osv kan du lika gärna gå på zumba och spinning.
Annars googla SL 5x5, det är ett bra styrketränings program.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
|
5/3/1 + marathon!
|
|
|
2014-05-15, 09:14
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Ät mer mat till lunch så minskar risken att du äter mer på kvällen. Du får inte i dig något vettigt innan du äter kvällsmat så det är inte så underligt att du är hungrig då.
Det finns inte en chans att du ska ligga på runt 1100 kcal per dag om du inte har något allvarligt fel på ämnesomsättningen. Om du ska räkna kalorier så börja med att räkna hur du äter i vanliga fall och så sänker du 300-500 kcal från det.
|
|
2014-05-15, 09:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2013
|
Orka träna och leva strikt hela livet! Själv har jag kommit fram till att allt handlar om det man stoppar i munnen och det är där jag begränsar mig själv. Från att ha gått från ett aktivt yrkesliv till ett mer stillasittande så började min vikt att skena och jag kände mig tvingad att agera. Ålder och aktivitet har således tvingat mig till att bli mer restriktiv med det jag äter och än så länge fungerar det bra. Känner jag inte för att träna på ett tag utan bara slappa så händer inget alls med vikten just för att jag kontrollerar ganska hårt vad jag äter vid varje given situation.
Kan du inte kontrollera vad du stoppar i munnen så kan du ge upp och återkomma när du känner dig redo för det.
Vidare är du redan inne i samma tänk som du tidigare varit, nämligen snabbt ner...vilket 9 ggr av 10 resulterar i snabbt upp igen. Det du måste göra är att ta det lugnt och lära känna dig själv. Öka ditt matintag idag och lägg dig på ett intag du känner att du kan hålla för alltid, för det egentligen det handlar om är en livsstilsförändring och inte ett race. Fortsätter du på ditt låga intag kommer du aldrig att lyckas!
Låt dessa 10 kg du vill bli av med ta dig två år att bli av med, inte en dag snabbare. Efter två år av konstant viktminskning så känner du din kropp så väl att det inte finns en chans att du misslyckas!
Lycka till.
|
|
|
|
2014-05-15, 09:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av ondekrulon
Det låter väldigt lågt med 1171 kalorier om dan. Vad räknade du att ditt totala energiintag borde vara och hur mycket underskott per dag?
|
Ah! Jag räknade: fel
Det ska vara: 655,1 + (9,563 * 72,5) + (1,850*164) - (4,676 * 26) = 1530,24
1530,24 * 1,2 = 1836,28 är alltså mitt dagliga behov vid normal dag.
1836,28 - 500 = 1336,28 borde jag äta för att gå ner i vikt.
|
|
|
2014-05-15, 09:57
|
|
Oh gravity, thou art a heartless bitch
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
|
1,2 i aktivitetsfaktor är beräknat på att du mer eller mindre inte rör på dig alls. Kommer du träna (låt oss kalla det typisk "nybörjarträning") 2 gånger i veckan skulle du nog åtminstone sätta 1,3.
om jag räknar baklänges (från min empiriskt konstaterade balans) så hamnar jag på en aktivitetsfaktor på 1,5-1,6 och då tränar jag någon form av "Svenssonträning" (gym och lite jogging) 5-6 dagar i veckan.
|
|
|
2014-05-15, 10:15
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
|
1.2 är inte en normal dag, om man inte är sängliggande. Mer rimligt är 1.4-1.5.
|
|
|
2014-05-15, 10:23
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml
Börja uppskatta hur mycket kalorier du äter. Jag tycker det låter rimligt att börja på ca 1500 / dag.
Går du inte ner så får du sänka helt enkelt.
Man får börja utesluta energitäta livsmedel (ofta feta) och flytande kalorier som är sjukt "onödigt" när man vill gå ner i vikt.
Eftersom du är tjej får du nog utesluta mycket kolhydrater också då det är viktigare för er att hålla fettet på en rimlig nivå än de är för killar.
Ang. Träningen så hitta något du tycker är kul 
Har du inga ambitioner att liksom bli "fit" eller stark osv kan du lika gärna gå på zumba och spinning.
Annars googla SL 5x5, det är ett bra styrketränings program.
|
Ja, flytande kalorier är ju helt meningslöst och jag får försöka skära ner på allt som har med kakor, godis och glass och så att göra. Jag tror också att det är bra att skära ner på kolhydrater över lag, dels eftersom jag upplever att sötsuget blir lite mer lätthanterligt om jag inte äter så mycket kolhydrater, och dels för att det är väldigt lätt att överäta (mackor, pasta, ris osv).
Nej, jag har inga ambitioner att bli fit, bara att stoppa min viktuppgång och komma ner i en vikt som jag trivs i och där sitter bra. Samt känslan av en hyfsad ok kondition och lite mer energi!
|
|
|
2014-05-15, 10:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel
1,2 i aktivitetsfaktor är beräknat på att du mer eller mindre inte rör på dig alls. Kommer du träna (låt oss kalla det typisk "nybörjarträning") 2 gånger i veckan skulle du nog åtminstone sätta 1,3.
om jag räknar baklänges (från min empiriskt konstaterade balans) så hamnar jag på en aktivitetsfaktor på 1,5-1,6 och då tränar jag någon form av "Svenssonträning" (gym och lite jogging) 5-6 dagar i veckan.
|
Ja... Jag har tänkt att jag ska försöka träna såhär de närmaste veckorna och se hur det går:
Måndag: Springa 20 min
Tisdag: Cirkelträning 60 min på gymmet
Onsdag: Springa 20 min
Torsdag: Body Pump 60 min på gymmet
Fredag: Springa 20 min
Sen vila på helgen.
Sen är det nog så att jag borde fokusera på att verkligen mäta och väga min mat nu i början och anteckna allting väldigt noggrant. Jag har räknat kalorier tidigare också och ätit "lite" kalorier länge utan att gå ner i vikt, så jag förmodar att jag lurar mig själv ganska grovt när jag uppskattar mitt kaloriintag.
|
|
|
2014-05-15, 10:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Ät mer mat till lunch så minskar risken att du äter mer på kvällen. Du får inte i dig något vettigt innan du äter kvällsmat så det är inte så underligt att du är hungrig då.
Det finns inte en chans att du ska ligga på runt 1100 kcal per dag om du inte har något allvarligt fel på ämnesomsättningen. Om du ska räkna kalorier så börja med att räkna hur du äter i vanliga fall och så sänker du 300-500 kcal från det.
|
Bra tips! Jag får börja ta med mig lunchlådor till jobbet.. Jag har tänkt att ju mindre man äter till lunch desto mindre blir det totala kaloriintaget under dagen, men det är möjligt att jag lurar mig själv så också och bara skjuter fram det till kvällen istället och då äter desto mer och desto onyttigare.
|
|
|
2014-05-15, 10:57
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
1.2 är inte en normal dag, om man inte är sängliggande. Mer rimligt är 1.4-1.5.
|
I så fall kommer jag upp på 1642 i bantningsläget... Det låter ganska mycket tycker jag.
|
|
|
2014-05-15, 11:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
En jävla portion med mat är ju 1000kcal hur kan 1600 vara mkt på en hel dag!?
|
5/3/1 + marathon!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:46.
|

|