Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-14, 07:28   #1
Määng
Registered User

Määngs avatar

Reg.datum: Sep 2008
Om man sätter i halsen när man är ensam?

Har varit på en den HLR kurser osv men de har nog aldrig gått igenom hur man ska göra om man sätter i halsen när man är ensam. Rent spontant känns det som att man ska springa in med magen i kanten på köksbordet eller liknande. Finns det någon vedertagen lösningen på det hela?

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 07:42   #2
r1kkie
Registered User

r1kkies avatar

Reg.datum: Jan 2009
Tror att anledningen till att de inte gick igenom det är för att det inte finns något bra sätt att göra Heimlichmanövern på dig själv.
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 08:04   #3
VikG
Registered User

Reg.datum: Jun 2012
Det enda du kan göra är att framkalla kräkning.. Stoppa fingrarna i halsen och hoppas på en kaskadspya!
VikG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 08:11   #4
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Citat:
Ursprungligen postat av VikG Visa inlägg
Det enda du kan göra är att framkalla kräkning.. Stoppa fingrarna i halsen och hoppas på en kaskadspya!
Mao kanske man ska ha något som luktar brutalt äckligt om man bor själv, som man kan ta fram om man börjar kvävas...

Senast redigerad av PureWhey den 2013-10-14 klockan 08:17.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 08:13   #5
Määng
Registered User

Määngs avatar

Citat:
Hjälper det att spy om det är i luftstrupen det fastnat?

Citat:
Gammal 2013-10-14, 08:21   #6
VikG
Registered User

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Hjälper det att spy om det är i luftstrupen det fastnat?
Ja, eftersom att det töjer ut matstrupen rejält, blir det press även på luftstrupen.
VikG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 08:22   #7
Määng
Registered User

Määngs avatar

Kommer aldrig våga äta ensam igen om det enda jag har att hoppas på är att jag ska lyckas få upp en spya.

Citat:
Gammal 2013-10-14, 08:25   #8
Spiffy
Smalfet med lem

Spiffys avatar

Reg.datum: Dec 2003
Lägga en hård fotboll under revbenen och sen slänga sig platt ner på marken.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 08:28   #9
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:

If you are alone and are choking it is important not to panic.Panicking, while understandable in such a scary situation, impairs judgment and can make it harder for you to help yourself in an emergency situation.If you are choking, but are still able to breathe or talk, your airway is not completely blocked. However, breathing may still be difficult, even if your airway is only partially blocked.If you are able to cough forcefully, continue to do so in an effort to expel the object.Remember do not panic.If you are able to cough or speak you are still getting enough air to breathe.If coughing fails to expel the object and you can speak, call for an ambulance immediately. If you cannot speak, but can still breathe, go outside and try to get the attention and help of a neighbor or passerby by clutching your throat with both hands.This position is known universally as a distress signal for choking.

If you cannot speak, cough forcefully, or breathe your airway is completely blocked.You may, in this situation, still be able to make sounds or cough weakly.This is a life-threatening emergency.You will need to give yourself the Heimlich maneuver.The Heimlich maneuver is a technique used to stop choking by delivering a series of abdominal thrusts.These upward thrusts put pressure on the lungs and the airway, forcing the air in the lungs to push the object out.

To give yourself the Heimlich maneuver make a fist and place the thumb side of your fist against your abdomen, just above your navel and below your ribcage.Take hold of your fist with your other hand and deliver a quick inward and upward thrust into your abdomen.Repeat these thrusts until the object is dislodged.

Another option is to quickly locate a stable, hard object, such as the back of a chair, countertop, railing or sink.Lean over and thrust your abdomen forcefully enough into the hard surface to expel the object.
You need to focus the pressure on your upper abdomen, below your ribcage, and just above your navel. Be very careful not to lean over anything with a sharp edge that may injure you.Repeat the abdominal thrust as often as is necessary.

It is possible to injure yourself while performing abdominal thrusts.Injuries such as broken ribs and bruising can be sustained.These injuries are minor when compared with the possibility of death from choking.Even if you believe you are not injured you should always see a doctor immediately after giving yourself the Heimlich maneuver.
http://www.essortment.com/survive-ch...one-30241.html

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 08:35   #10
RandomC
Registered User

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ja, eftersom att det töjer ut matstrupen rejält, blir det press även på luftstrupen.
Hur menar du att kräkreflexen skulle töja ut esofagus, och t.o.m så pass mycket att luftvägarna påverkas? Låter som en myt
RandomC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 08:37   #11
Määng
Registered User

Määngs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Tack! Nu är jag beredd. Come at me mistah choke!

Citat:
Gammal 2013-10-14, 08:38   #12
TheOne1994
Registered User

TheOne1994s avatar

Reg.datum: Apr 2010
jag tillhör dom som sätter i halsen 1-2 gånger per år. Ingen trevlig grej.
Gammal 2013-10-14, 09:05   #13
Pzorz
Registered User

Pzorzs avatar

Reg.datum: May 2008
Kniv & sugrör.
Pzorz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 09:20   #14
TheOne1994
Registered User

TheOne1994s avatar

Reg.datum: Apr 2010
Story time !

Jag och sambon var ute med ett annat par på middag. Vi skulle äta fondue.
Hungrig som f.a.n , in med en stor bit kött i munnen och vips så sätter den sig fel. Paniken infinner sig direkt. Dom andra sitter och pratar, jag tittar på min tjej och försöker få henne att förstå att ngt är fel. Shit…jag försöker skölja ner köttbiten men drickan kommer bara upp i munnen. Jag tillhör personen som inte vill vara till besvär, reser mig upp och går mot toaletten. Scannar av lokalen efter ngn som skulle fatta att jag har en köttbit i halsen. Helvete nu kommer jag att dö !! Kan jag typ kasta mig baklänges i väggen ? Jag slänger mig ner i spyläge, nu tror servitrisen att jag är full. Hon ber mig lämna restaurangen ! Jag spänner ögonen i henna och pekar på min rygg. Hon fattar då att jag satt ngt i halsen. Hon slår lite lätt i ryggen…eller snarare smeker. Jag tittar på henne och slår samtidigt hårt i väggen, hon förstår nu att det var lite mesigt slag första gången. Efter ett antal slag lossnar köttbiten, den glider skitsakta ner..så jvl jobbigt. In på toa och torkar av svetten, det känns som ett helkroppspass att gå igenom detta. Tillbaka till bordet, låtsar som inget har hänt . Skyllde på att magen krånglar….
Gammal 2013-10-14, 09:37   #15
Ballt
Registered User

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Story time !

Jag och sambon var ute med ett annat par på middag. Vi skulle äta fondue.
Hungrig som f.a.n , in med en stor bit kött i munnen och vips så sätter den sig fel. Paniken infinner sig direkt. Dom andra sitter och pratar, jag tittar på min tjej och försöker få henne att förstå att ngt är fel. Shit…jag försöker skölja ner köttbiten men drickan kommer bara upp i munnen. Jag tillhör personen som inte vill vara till besvär, reser mig upp och går mot toaletten. Scannar av lokalen efter ngn som skulle fatta att jag har en köttbit i halsen. Helvete nu kommer jag att dö !! Kan jag typ kasta mig baklänges i väggen ? Jag slänger mig ner i spyläge, nu tror servitrisen att jag är full. Hon ber mig lämna restaurangen ! Jag spänner ögonen i henna och pekar på min rygg. Hon fattar då att jag satt ngt i halsen. Hon slår lite lätt i ryggen…eller snarare smeker. Jag tittar på henne och slår samtidigt hårt i väggen, hon förstår nu att det var lite mesigt slag första gången. Efter ett antal slag lossnar köttbiten, den glider skitsakta ner..så jvl jobbigt. In på toa och torkar av svetten, det känns som ett helkroppspass att gå igenom detta. Tillbaka till bordet, låtsar som inget har hänt . Skyllde på att magen krånglar….

Största anledningen till att folk dör vid mat i lufstrupen är att man går iväg till toa för att försöka spy upp det osv. utan att störa omgivningen, bara något att tänka på i fortsättningen.

och det dära med att försöka spy låter som största myten då mina hlr lärare säger att detta enbart förvärrar situationen.
Ballt är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13.