z_bumbi: De som jobbar med kost har lyckats rätt bra med att få ut kostcirkeln, tallriksmodellen, m.m., som tydligt dikterar att du *ska* ha i dig en viss mängd av varje.
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Mycket snack om gemene man. Om man faktiskt pratar med människor så förstår de flesta att man kan äta väldigt fritt så länge man inte överäter och faktiskt rör på sig.
Nu pratar du om något annat än hetsätning. Men för att besvara ditt inlägg är en kycklingsallad med vinägrette fortfarande ungefär det nyttigaste du kan äta. Nyttigt betyder fettsnålt och kolhydratrikt i allmänhetens ögon.
------
Men det är ett totalt sidospår till det aktuella ämnet.
__________________ Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj! Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Senast redigerad av mikaelj den 2013-10-03 klockan 07:57.
z_bumbi: De som jobbar med kost har lyckats rätt bra med att få ut kostcirkeln, tallriksmodellen, m.m., som tydligt dikterar att du *ska* ha i dig en viss mängd av varje.
Nej det har de inte.
Ja till de som de träffar dvs de som har fått en remiss från läkare. Men i övrigt tror de flesta känner till tallriksmodellen men tror inte att alla tillämpar den.
"Gemene man" äter alltså såhär, blir fet, behöver LCHF?
Apropå att följa rekommendationerna. Saxat från senaste riksmaten:
"Medelintaget av frukt och grönsaker inklusive högst 1 dl juice var i denna
undersökning 360 gram för kvinnor och 310 gram per dag för män"
"Trettio procent åt fisk som huvudrätt två eller fler gånger i veckan"
"Medelintaget av läsk och saft var drygt en deciliter per dag, men de som
drack mest registrerade över 6 deciliter per dag. "
"Många deltagare åt mycket av söta och feta livsmedel med låg näringstäthet, i genomsnitt kom 15 procent av energin från läsk, godis och kaffebröd."
"Andelen energi från mättat fett var hög (13 E%)"
"Intaget av fibrer och fullkorn var lågt."
"Tillsatt socker bidrog med nästan 10 procent av energin"
"Sju av tio hade
ett saltintag som var högre än rekommendationen"
Även om folk hört talas om tallriksmodellen/vet påt ungefär hur den ser ut, så följs den inte i någon större utsträckning. Sedan har vi inaktiviteten på det. Och stress, alkohol samt rökning.
Att debatten istället kommit att handla om man blir fet och sjuk av potatis eller inte är ju således bara tragiskt.
Senast redigerad av ddavid den 2013-10-03 klockan 22:40.
Nu pratar du om något annat än hetsätning. Men för att besvara ditt inlägg är en kycklingsallad med vinägrette fortfarande ungefär det nyttigaste du kan äta. Nyttigt betyder fettsnålt och kolhydratrikt i allmänhetens ögon.
Jag tycker det är väldigt ofta som folk skippar kolhydrater för att det ska vara "nyttigt". Det händer typ dagligen. I skolan, på jobbet, i bekantskapskretsarna. Överallt basuneras det ut tips om LCHF och "GI" (vilket typ är LCHF hos Aftonbladet).
Bara för att SLV har officiella kostråd så behöver det inte betyda att någon följer dem.
Jag tycker det är väldigt ofta som folk skippar kolhydrater för att det ska vara "nyttigt". Det händer typ dagligen. I skolan, på jobbet, i bekantskapskretsarna. Överallt basuneras det ut tips om LCHF och "GI" (vilket typ är LCHF hos Aftonbladet).
Bara för att SLV har officiella kostråd så behöver det inte betyda att någon följer dem.
Lustigt, hos mig är det tvärtom. Förmodar att det beror på umgängeskretsar.
__________________ Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj! Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Lustigt, hos mig är det tvärtom. Förmodar att det beror på umgängeskretsar.
Jag antar att du ser det lustiga i att du samtidigt som du skriver det ovan citerade uttrycker dig extremt tvärsäkert om hur "allmänheten" och "gemene man" tänker och gör. Fundera en gång eller två på vilka dina "gemene man" är.
Dem har lyckats föra ut budskapet, alltså att folk vet vad exempelvis tallriksmodellen är och att det syns i media ibland.
Att tallriksmodellen finns vet många om men av det jag har sett så har inte hur den funkar mer exakt fått lika stor spridning. Å andra sidan har jag inte på något sätt hängt med i vad som har hänt på kostsidan de senaste fyra åren så jag kan mycket väl ha missat någon undersökning som visar motsatsen.
"Fetträdsla" har jag nog inte stött på de senaste 10 åren. Undantaget att ganska många köper lätta mejeriprodukter.
Kan skriva under på att LCHF/GI-tänket är väldigt stort bland många i min umgängeskrets. Det är givet att dra ner på pastan/brödet/riset/potatisen ifall man vill göra en måltid nyttigare.
"Fetträdsla" har jag nog inte stött på de senaste 10 åren. Undantaget att ganska många köper lätta mejeriprodukter.
OT, men hört på gymmet tidigare i år;
"Asså varför finns ens röd mjölk? Är det inte typ bara gamla människor som köper det?"