Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-06, 15:15   #1
Holabandola
Registered User

Holabandolas avatar

Reg.datum: Apr 2011
Skölja utdragen tand med Whisky?

Jag tål inte Corsodyl (klorhexidin).
Pratade med en på apoteket vad det fanns för alternativ för mig och det fanns typ inga, så hon föreslog att skölja munnen med en flaska sprit.

Jag har dock bara whisky hemma, men den är ju inte "ren" i färgen så att säga.

Så vad tror ni? Är det en bra eller dum ide att skölja munnen med lite whisky? :-)

...som i gamla cowboy filmerna liksom hehe.

Tanden drogs för 3h sen, allt känns bra.
Holabandola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 15:17   #2
Nils.R
Klär i skinnrock

Nils.Rs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Du har ju den typen av munvatten som går att köpa på apoteket, det dom rekommendera åt mig när jag fick min visdomstand utopererad, sen fick jag ju förvisso en infektion trots det men men...
PB/Mål 2013 BP:140(150)/150(160) KB:190/220 ML:265/300

Tränar i skinnrock // Göteborg Kraftsportklubb
Nils.R är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 15:19   #3
O_Wao
Tänker råsa!

O_Waos avatar

Reg.datum: May 2009
Jag hade nog åkt och köpt en liten kvarting klar alkohol. Kolla dock om alkoholen kan påverka ev smärtstillande, blandar du alkohol och morfin kan du få andningsstillestånd. Sjukt tråkig grej.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 19:29   #4
Scorpionida
Registered User

Scorpionidas avatar

Reg.datum: Apr 2009
Du får en professionell REKOMMENDATION av en apotekare att dricka sprit! GO FOR IT!
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 19:32   #5
tossefar
Besserwisser

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Jag hade nog åkt och köpt en liten kvarting klar alkohol. Kolla dock om alkoholen kan påverka ev smärtstillande, blandar du alkohol och morfin kan du få andningsstillestånd. Sjukt tråkig grej.
Han ska ju inte svälja spriten...
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 19:33   #6
Mackan58
High King Latsbrah

Mackan58s avatar

Reg.datum: Apr 2011
Alcohol destroys all gains.
Mackan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 19:52   #7
Pzorz
Registered User

Pzorzs avatar

Reg.datum: May 2008
Jag är förvirrad. Varför skulle du vilja skölja den utdragna tanden med sprit?
Heuheuheuheu!
Pzorz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 19:54   #8
Järvskan
Shitposter

Järvskans avatar

Reg.datum: Aug 2009
Låter manligt; gör det!
Järvskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 20:13   #9
Wzup2u
Scarpa the chef

Wzup2us avatar

Reg.datum: Aug 2012
gurgla en stund...sen svälj.
repetera tills du blir yr =)
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 20:42   #10
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
Nu läser jag det hela utifrån munvårdsperspektiv så jag utgår från att TS inte alls vill skölja tanden utan har fått rådet att skölja munhålan med klorhexidin för att göra det bästa hen kan för att förhindra sepsis. Det är ju ett ganska normalt råd att ge när man exar tänder...

Whiskey kommer inte alls att ha samma effekt. Alkohol är inte i närheten så bra på att ta död på orala patogener som klorhexidin, och speciellt inte om du hattar runt med saker som ligger runt låga 38% eller vad nu whiskey ligger på. Apotekaren verkar vara ute och snurra.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 20:45   #11
sudoo
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av tlk Visa inlägg
Nu läser jag det hela utifrån munvårdsperspektiv så jag utgår från att TS inte alls vill skölja tanden utan har fått rådet att skölja munhålan med klorhexidin för att göra det bästa hen kan för att förhindra sepsis. Det är ju ett ganska normalt råd att ge när man exar tänder...

Whiskey kommer inte alls att ha samma effekt. Alkohol är inte i närheten så bra på att ta död på orala patogener som klorhexidin, och speciellt inte om du hattar runt med saker som ligger runt låga 38% eller vad nu whiskey ligger på. Apotekaren verkar vara ute och snurra.
Man får ju ta en som är tappad cask strength så man ligger på ca 55% i alla fall
sudoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 21:21   #12
tlk
nattzor

Citat:
Ursprungligen postat av sudoo Visa inlägg
Man får ju ta en som är tappad cask strength så man ligger på ca 55% i alla fall
Ja alltså jag brukar ju inte drogen i fråga så jag vet inte riktigt vad för % som saker ligger på... Dock förvånar det mig att en apotekare rekommenderar skölja med sprit. Finns mig veterligen inga studier som visar på att det skulle minska risken för sepsis (vid sår i munhålan då alltså. Andra områden kanske det finns massor av.. men vem fan bryr sig om något utanför munhålan?). Rekommendationen känns som ett konstigt steg utifrån den evidensbaserade vård vi ska bedriva här i landet.
Gammal 2013-09-07, 06:41   #13
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av sudoo Visa inlägg

Det är omöjligt att döda bakterier eller hindra dem från att växa till i antal med sprit. Saliven späder omgående ut spriten till koncentrationer långt under de 70% som krävs för att döda bakterier.

I o f krävs bara någon procent alkohol, konstant i munhålan, för att stoppa tillväxten men jag ser ingen rimlig användning. Alkoholen kommer att stoppa läkningsprocessen också.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-07, 06:52   #14
Zorgus
Registered User

Reg.datum: Jan 2008
Man ska inte skölja med sprit/bakteriedödande efter utdragning av tand, det var det råd jag fick nyligen. Gör inget med andra ord, låt det läka av sig självt.
Zorgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-07, 08:46   #15
tlk
nattzor

Citat:
Ursprungligen postat av Zorgus Visa inlägg
Man ska inte skölja med sprit/bakteriedödande efter utdragning av tand, det var det råd jag fick nyligen. Gör inget med andra ord, låt det läka av sig självt.
Bedömning görs ju såklart från fall till fall. Det viktiga när man har så pass stort sår (med väldigt god blodtillförsel) i munnen är just att det hålls rent så man inte får sepsis. Anser din tandläkare att du kan hålla rent i munhålan generellt, och såret specifikt, utan klorhexidin så är det så klart ingen anledning att köra med klorhexidin. Tvärtom så vill man ju gärna undvika att skölja med klorhexidin...
Klorhexidin är ju något man vill undvika eftersom det gladeligen stör hela vår mikroflora och inte bara de organismer vi vill undvika.. alltså det ger fritt spelrum för etablering av en tråkigare flora än vi redan hade.

Men att ge allmänna råd att "använd inte klorhexidin, för det sa min tandläkare att jag inte skulle göra" låter inte alls rätt. Om något är det ett specifikt råd tandläkaren har gett till dig efter att ha tittat på din munstatus.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:38.