Citat:
Ursprungligen postat av Zorgus
Man ska inte skölja med sprit/bakteriedödande efter utdragning av tand, det var det råd jag fick nyligen. Gör inget med andra ord, låt det läka av sig självt.
|
Bedömning görs ju såklart från fall till fall. Det viktiga när man har så pass stort sår (med väldigt god blodtillförsel) i munnen är just att det hålls rent så man inte får sepsis. Anser din tandläkare att du kan hålla rent i munhålan generellt, och såret specifikt, utan klorhexidin så är det så klart ingen anledning att köra med klorhexidin. Tvärtom så vill man ju gärna undvika att skölja med klorhexidin...
Klorhexidin är ju något man vill undvika eftersom det gladeligen stör hela vår mikroflora och inte bara de organismer vi vill undvika.. alltså det ger fritt spelrum för etablering av en tråkigare flora än vi redan hade.
Men att ge allmänna råd att "använd inte klorhexidin, för det sa min tandläkare att jag inte skulle göra" låter inte alls rätt. Om något är det ett specifikt råd tandläkaren har gett till dig efter att ha tittat på din munstatus.