Jag vet att det finns basketintresserade här på forumet. Vilka kommer följa?
Basket-EM startar idag och grupp D är intressant där både Sverige och Finland spelar. Sveriges matcher kommer sändas på TV10 och övriga på Viasat Sport/Viasat Play. Sverige har två st NBA-spelare med Jonas Jerebko och Jeffrey Taylor
Idag möter Sverige-Grekland kl 17:45
Jerebko
Taylor
Vi bör inte glömma att det är en världssport som sänds i över 167 länder världen över.
Är Sverige i närhet av att vara en bra nation i detta? Eller är det som fotbollen att man lever på merit från 60-talet och statusen runt en enda spelare?
Är Sverige i närhet av att vara en bra nation i detta? Eller är det som fotbollen att man lever på merit från 60-talet och statusen runt en enda spelare?
Sverige har utvecklats enormt i basket de senaste 10åren och det är det som är intressant. Det är första EM sen 2003 då Sverige var direktkvalicerad pga EM på hemmaplan. Fotbollen är där den är, verkar inte komma framåt. Jag tror inte på någon medalj och gruppen Sverige spelar i med Ryssland, Turkiet, Grekland är tuff. Då alla dessa länder är rankade topp 10 i världen. Jag tror dock att Ryssland, Italien och Finland kan Sverige vinna över.
Ska kolla på matchen idag, Grekland låter tufft men har ganska dålig koll på internationell basket. Men Grekland bör vara lättare än både Ryssland och Turkiet. Ska bli kul att se hur Sverige står sig .
Sverige har knappt några gamla basketmeriter vad jag vet iaf, som Sami säger så är det tvärtom att sporten utvecklats mycket på senaste åren här och Jerebko var ju den första svensken att spela i NBA, vilket givetvis för mycket gott med sig.
Kollar på Turkiet - Finland nu, roligt att i Finland lirar en snubbe vid namn Muurinen som jag satte 30 poäng på när jag var typ 15 år. Han var då den stora stjärnan i sitt lag. Så nu vet ni det kolozzeum
Senast redigerad av Viktor_Balck den 2013-09-04 klockan 14:06.
Kollar på Turkiet - Finland nu, roligt att i Finland lirar en snubbe vid namn Muurinen som jag satte 30 poäng på när jag var typ 15 år. Han var då den stora stjärnan i sitt lag. Så nu vet ni det kolozzeum
Det var fan imponerande
En tjejpolare till mig har blockat Micke Lampe en gång och sedermera även mig – vilket jag då naturligtvis räknar som en merit!
Ska kolla på matchen idag, Grekland låter tufft men har ganska dålig koll på internationell basket. Men Grekland bör vara lättare än både Ryssland och Turkiet. Ska bli kul att se hur Sverige står sig .
Sverige har knappt några gamla basketmeriter vad jag vet iaf, som Sami säger så är det tvärtom att sporten utvecklats mycket på senaste åren här och Jerebko var ju den första svensken att spela i NBA, vilket givetvis för mycket gott med sig.
Grekland har rätt starkt lag. Ryssland har inte t ex Kirilenko och några till och kör med relativt ungt lag. Med tanke på Turkiets förlust Finland så känns det som att allting kan hända i D gruppen.
Lampe är grym Sverige hade ju teoretiskt sett kunnat ha honom, Markota, Amundson och Noah – då jävlar hade laget varit konkurrenskraftigt
Du sitter på mkt info Andreas, Amundson och Noah känner kag givetvis till, dock inte Markota. Visste inte att Amundson hade svenska rötter, hittade detta på wiki
"Amundson has Swedish heritage on his father's side, and also lived in Stockholm for a time. He expressed a desire to play for the Swedish national team, but that failed when the Swedish immigration ministry rejected his application for citizenship"
Vilka pappskallar, Noah däremot var det aldrig aktuellt att lira för Sverige, och de har ju ett betydligt bättre lag.
Noah visar upp sig stora svenska ordförråd, "mormor and my morfar"
Senast redigerad av Viktor_Balck den 2013-09-04 klockan 15:58.
vad tror ni om Frankrike då? Med spelare som: Tony Parker från Spurs, Nando De Colo från Spurs, Boris Diaw från Spurs och Nicolas Batum från Portland! Inga dåliga herrar det där. Har dock ingen koll på de andra spelarna som inte är ifrån NBA.
vad tror ni om Frankrike då? Med spelare som: Tony Parker från Spurs, Nando De Colo från Spurs, Boris Diaw från Spurs och Nicolas Batum från Portland! Inga dåliga herrar det där. Har dock ingen koll på de andra spelarna som inte är ifrån NBA.
De är bra, och Spanien saknar några tunga pjäser (Navarro och Pau), men vi slår dem alltid ändå. Det här är Spaniens turnering att förlora