2013-06-05, 08:43
|
|
Gömd
Reg.datum: Oct 2009
|
Tips till dig själv när du var 20 år gammal
Hej! Fyllde 20 år igår (grattis till mig and so on) och börjar känna att det är "dags" att faktiskt bli vuxen och sätta grunden för ett liv som jag kan vara nöjd med. Jag är väl i det stadiet där jag försöker "finna" mig själv fortfarande och ska börja studera något som jag tycker är intressant i höst. Programmet kanske inte gör mig jätteattraktiv på arbetsmarknaden, men jag vill ändå inte plugga något som är tråkigt för att det finns jobb. För er som undrar så har jag sökt till Politices kandidat, eftersom jag hade ganska bra betyg så tror jag att jag kommer in. Men det vet man ju aldrig!
Men nog om det nu, vi drar oss till trådens syfte. Ni som är äldre än 20, vad hade ni gett för tips till er själva från det ni vet nu? Det kan vara vad som helst. Från träning, karriär, relationer och familj osv. Det kan vara kul att veta vad ni hade velat ändra på eller gjort. Förhoppningsvis kommer det in många tips som jag och andra som är runt 20 kan dra nytta av!
|
|
|
2013-06-05, 08:45
|
|
Getar
Reg.datum: Sep 2008
|
Enda tipset jag hade gett mig själv hade varit att inte slösa bort så satans mycket pengar. I övrigt är jag nöjd med hur jag levt mitt liv.
|
|
|
2013-06-05, 08:47
|
|
Broder Broccoli
Reg.datum: Apr 2010
|
Vänta inte 10 år med att bestämma dig vad du vill arbeta med.
Dumpa den där tjejen du egentligen inte trivs med.
Plugga inte meningslösa saker som asiatiska tanketraditioner på universitetet.
Det är mina tips till mig själv.
Senast redigerad av Juxta den 2013-06-05 klockan 08:48.
|
|
|
2013-06-05, 08:47
|
|
Legimtimerad flaggstång
Reg.datum: Aug 2008
|
Knäböj ofta, är det värt det? DO IT NU!
|
|
|
2013-06-05, 08:49
|
|
Horny user
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta
Vänta inte 10 år med att bestämma dig vad du vill arbeta med.
Dumpa den där tjejen du egentligen inte trivs med.
Det är mina tips till mig själv.
|
Eller fundera lite över vad du vill arbeta med/ plugga. Börja inte studera något "bara för att". Jag ångrar djupt mina 220.000kr i studielån för ingenting.
Bra tips med bruden där dock, slösa inte bort massa tid på något för att vara snäll eller för att du inte orkar göra slut.
|
|
|
2013-06-05, 08:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2011
|
-Spara i säkra värdepapper, gärna räntepapper. Glöm allt vad aktieklipp heter.
-Ta ett år i studentkorridor i väntan på central lägenhet, lägenhet långt ut i förorten är ingen bra idé om man vill delta i studenlivet fullt ut. Det kommer bli många, långa promenader när spårvagnarna slutat gå.
-I övrigt: Du är på rätt väg mot rikedom och lycka!
|
|
|
2013-06-05, 08:50
|
|
Uggla
Reg.datum: Oct 2005
|
var lite seriös med pluggandet
börja med styrkelyft
det är inte värt att blåsa 100k på att festa
|
|
2013-06-05, 08:52
|
|
Broder Broccoli
Reg.datum: Apr 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage
Eller fundera lite över vad du vill arbeta med/ plugga. Börja inte studera något "bara för att". Jag ångrar djupt mina 220.000kr i studielån för ingenting.
Bra tips med bruden där dock, slösa inte bort massa tid på något för att vara snäll eller för att du inte orkar göra slut.
|
Precis. Kursen var väl kul men absolut inte värd studieskulden.
Egentligen ångrar jag ingenting för skulle saker och ting sett annorlunda ut skulle jag inte t.ex träffat min underbara flickvän jag har idag.
|
|
|
2013-06-05, 09:01
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Träna oftare och mer kontinuerligt, och skippa för helvete inte benpassen. Bränn lite mindre pengar kanske. Annars ta det som det kommer.
|
2013-06-05, 09:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Studera långt borta från din hemstad så att du kommer in i studentlivet ordentligt. Fixa klart utbildningen snabbast möjligt. Välj en utbildning med goda arbetsutsikter. Brinner du för något annat så studera det vid sidan av. Det är inga problem att dra ihop 40 poäng per termin om man planerar sin tillvaro litegrann.
I övrigt ät så god mat som möjligt och slösa mindre pengar på kosttillskott, kläder och utekvällar.
|
|
|
2013-06-05, 09:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2002
|
Jag är nöjd med vad jag åstadkommit så här långt och jag tycker jag följt den plan jag satte upp kring 18-års åldern väldigt väl. Till och med att saker och ting fallit bättre ut än mitt tänkta scenario.
Jag tycker det låter vettigt att du väljer att plugga något som du främst har ett intresse i snarare än att det bara är attraktivt mot arbetsmarknaden. Det finns redan fullr med de som av tristess/misslyckande hoppar av sina utbildningar. Har man ett intresse är det en stor fördel.
Börja tänka långsiktigt. När man är 20 har man hela sitt vuxna liv framför sig, det är därför bra att lägga en bra grund tidigt. Du behöver dock inte stressa utan satsa lagom mycket på de områden du vil loch glöm inte att ha kul på resan.
Försök besegra motgångar och se dem ur ett större perspektiv. En missad tenta kan kännas som hela världen men det finns gott om tid att ta igen detta senare, mitt råd är dock att försöka lyckas med de saker man ger sig in i och inte utsätta sig själv för FÖR TUFFA utmaningar.
Se till att inte bränna en massa onödiga pengar och försök spara ihop en buffert. Livet är mycket enklare när du själv kan välja vad du vill lägga pengar på snarare än att dina pengar begränsar dig i vad du kan göra.
Det faktum att du redan nu som 20-åring tänker i dessa banor och dina tankar i övrigt får mig att tro att du kommer få uppleva ett bra och genomtänkt liv för din del.
|
2013-06-05, 09:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
- Man har jävligt kul på universitetet
- Marklyft fixar onda ryggen
- Skit i VARFÖR hon gillar dig, just go for it.
|
2013-06-05, 09:11
|
|
A staunch character
Reg.datum: May 2011
|
Ideal betalar inte dina nöjen, var lite cynisk också och ta jobbet som ger meriter och pengar framör att studera något som ger studieskulder men inte jobb.
Lägg av att läsa självhjälpsböcker, du kan inte kontrollera världen med dina tankar oavsett hur mycket du tänker positivt och förnekar verkligheten.
Lita inte på främlingar.
Välj dina vänner mer aktivt. Lägg energi, tid och pengar (även om du är fattig) på människor som engagerar sig i dig och låt resten klara sig själva.
Jag gjorde en del bra val också. Jag är glad att jag festade runt och levde i nuet, idag känner jag mig färdiglekt därför. Jag är glad att jag ändå hade vissa ideal, det har gett mig vänner för livet. Jag är glad att jag prövade olika livsstilar, idag vet jag vad jag trivs med därför.
|
|
|
2013-06-05, 09:18
|
|
Djup Trut
Reg.datum: Mar 2013
|
Alla jobb är bra erfarenheter.
Alla måste vi börja i botten av jobbträsket.
Spara dina pengar smart. Slösa lite, spara mer. Men samtidigt inte på en nivå så du går ner dig själv och livet blir pisstråkigt.
Skaffa en partner efter skolan, jobbigt med tjatig partner under pluggtider.
Skaffa kontakter vad det än gäller, att få anställning idag är mycket tur och kontakter, inte bara betyg.
Åk kollektivt, bil kostar massor med pengar.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
|
|
|
|
2013-06-05, 09:26
|
|
nattzor
Reg.datum: Feb 2013
|
Bästa rådet till mig som 20 åring.
När två tjejer frågar om du inte ska joina dem i sängen efter de har dratt hem dig från festen.. säg inte "näh lungt. jag sover i soffan".
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:14.
|

|