2012-02-24, 18:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Värma rotatorcuffarna före bänkpress?
Ja, är det bra eller bara försvagande för rotatorcuffarna att köra lite lätta övningar för dem innan bänkpress? Minskar eller höjer det skaderisken?
|
|
|
2012-02-24, 18:27
|
|
Råstyrka gym
Reg.datum: Jun 2009
|
Minskar skulle jag säga rent spontant, ifall du nu bara värmer upp dom lätt.
SL-konspirationen
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!
|
|
|
|
2012-02-24, 18:34
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2010
|
Det är alltid bra att värma upp innan tung bänkpress.
|
|
|
2012-02-24, 18:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fishtank
Det är alltid bra att värma upp innan tung bänkpress.
|
Jo, men frågan är om just rotatorcuffarna är bra att värma utöver rena uppvärmningsset för bänken.
|
|
|
2012-02-24, 19:06
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2010
|
Just rotatorcuffarna är något många brukar få problem i pga för lite träning och för lite uppvärmning.
Jag kan då få känningar i axeln om jag fuskar med att värma upp rotatorcuffs inför bänken.
Kan ju aldrig skada att värma upp om vi säger så.
|
|
|
2012-02-24, 19:15
|
|
Dödgrävarn
Reg.datum: Jun 2010
|
Jag har börjat med att värma upp kuffarna innan varje press pass. och jag får inte ont i axeln på det viset jag fick förut.
|
|
|
|
2012-02-24, 22:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
|
Jag kör 6-9 set med 15 reps för rotatorcuffarna innan varje pass. Om jag inte gör det så har jag ingen stabilitet, kraschar och gör ont. Jag har dock inga skålar utan är mer som en platta som kulan ligger emot.
|
|
|
2012-02-25, 11:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Kör 8-12 set för cuffarna innan bänkpress.
|
|
2012-02-25, 11:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Kör ALLTID uppvärmning för cuffarna. Och sen jag började med det, för nått år sen, har jag inte haft några axelproblem alls.
|
|
|
2012-02-25, 11:55
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
jag kör först kuffarna lätt, dvs "uppvärmning" tsm med lättare pressar över huvudet med skivstång samt lätta latsdrag och skivstångsrodd innan jag påbörjar min "huvud"pressövning, som kan vara bänkpress, militärpress, pushpress etc. sedan avslutar jag presspasset med rotatorkuffar samt rejält med stretching för dessa.
|
|
|
2012-02-25, 19:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av mysglenn
jag kör först kuffarna lätt, dvs "uppvärmning" tsm med lättare pressar över huvudet med skivstång samt lätta latsdrag och skivstångsrodd innan jag påbörjar min "huvud"pressövning, som kan vara bänkpress, militärpress, pushpress etc. sedan avslutar jag presspasset med rotatorkuffar samt rejält med stretching för dessa.
|
Lite ovidkommande för tråden kanske men vilka strechövningar kör du för kuffarna?
Lidingöloppet 2018 - 3:27
|
|
|
2012-02-25, 19:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av mysglenn
|
Av vilken anledning stretchar du cuffarna?
Om du nu inte har en åkomma som innebär att du behöver stretcha cuffarna skulle jag avråda från detta.
Cuffens uppgift är förutom innåt- och utåtrotering av humerus att kontrollera ledpannans position mot ledhuvudet på skulderbladet.
Om du utan anledning stretchar cuffarna kan det möjligtvis motverka det resultat du vill uppnå genom att träna dom. Cuffarna skulle teoretiskt sett kunna bli för "långa" och tappa en del av sin kontrollerande förmåga, nu spånar jag bara här dock.
|
|
2012-02-25, 20:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2010
|
Värmer själv ordentligt med lättare vikt och avrundar sedan med cuffarna efter jag bänkat mina arbetsset. Avhjälpt alla mina axelproblem än så länge.
|
|
|
2012-02-25, 20:02
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av killenigrillen
Av vilken anledning stretchar du cuffarna?
Om du nu inte har en åkomma som innebär att du behöver stretcha cuffarna skulle jag avråda från detta.
Cuffens uppgift är förutom innåt- och utåtrotering av humerus att kontrollera ledpannans position mot ledhuvudet på skulderbladet.
Om du utan anledning stretchar cuffarna kan det möjligtvis motverka det resultat du vill uppnå genom att träna dom. Cuffarna skulle teoretiskt sett kunna bli för "långa" och tappa en del av sin kontrollerande förmåga, nu spånar jag bara här dock.
|
jag har fått det rekommenderat av min massör
sen blir inte muskler längre av att stretcha dom, var det därför du skrev "långa"?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:11.
|

|