Citat:
Ursprungligen postat av FredrikC
Jag har ingen erfarenhet själv, men jag antar att du skriver ett par artiklar eller halvfärdiga sådana och sen kontaktar tidningarna i fråga. Antingen blir dem intresserade och du får möjligheten att fortsätta skriva artiklar eller inte.
|
Ungefär så
Det är viktigt att du har lite koll på tidningen du söker till också. Det är väldigt många som vill skriva för BODY tex som inte riktigt fattar vad det är för tidning det handlar om.
Tipset blir alltså att läsa ett gäng nummer av den tidningen du vill skriva för så du förstår vilken målgrupp det rör sig om och vad tidningen har för stil.
Sedan är naturligtvis språket viktigt. Väldigt många tidningar använder sig uteslutande av journalister för att slippa redigera så förbannat. (Det tar ofta lika lång tid att redigera en dåligt skriven artikel som att skriva en helt ny själv, om inte längre.) På BODY kör vi inte på journalistspåret utan vill hellre att folk ska vara experter inom sitt ämne, men då krävs det också att skribenten verkligen är en expert. Annars kunde vi lika gärna låtit en journalist skriva artikeln och sluppit 80 procent av redigeringen.
När det gäller själva skrivandet är mitt största tips att komma ihåg att det inte handlar om uppsatsskrivande. Det här är texter som folk ska vilja läsa, till skillnad från uppsatser på högskolan där nästan det omvända gäller. Det är därför bra att skriva så ledigt, lättförståeligt och underhållande man kan (utan att för den skull simplifiera ämnet för mycket, så artikeln blir intetsägande).
Rent språkligt ska man hålla sig borta från svåra ord och tunga bisatser. De gör inte att man verkar smart – bara att artikeln ser ut som något ett gäng nynazister skulle ha knåpat ihop