Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-26, 20:47   #1
Proxy
Registered User

Proxys avatar

Reg.datum: Dec 2010
Även jag tränar!

Tja, alla andra har ju en journal så jag får väll börja journalera lite jag också.

Det kommer inte bara att vara massa vikter gånger antalet reps, och personbästa hit och dit, utan mer fokus på mina tankar kring min träning och kost. Mer om detta senare.

Jag är just nu 18 jordsnurr och väger mellan 80 och 85kg beroende på hur svullen/hård jag är.

På schemat just nu ligger volymträning. Bli större, utveckla mer kraft. Mer muskelmassa helt enkelt. Detta varvat med en del styrke/strongman-träning ungefär en gång i veckan, men mer om även detta senare.
Jag tävlar för GKK i SL, och fokus ligger på att bli så stark som möjligt på lång sikt, men jag kommer att kasta in en del toppningsträning innan SM i klassisk lyftning.

Nog med tjat, in med lite skriverier!
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 21:20   #2
Proxy
Registered User

Proxys avatar

Vilse

Ojojoj vad vilse jag är!

Jag kanske ska börja med att förklara situationen. Nu när jag blickar tillbaka så har jag egentligen varit vilse hela min träningskarriär, men på senare dagar så har jag slutat att försöka uppfinna hjulet, och börjat lyssna. Inte likt mig, men jag gör mitt bästa.

Så länge jag har tränat seriöst så har jag "skött" min kost. Massvis med protein, mycket kolhydrater, tillräckligt med fett, och i princip bara rena matkällor. Bra mat.
Men nu har jag lärt mig att manipulera min kost, och vikten av att göra så, istället för att bara "äta bra" hela tiden. Personen som har lärt mig detta är Robban, men från början är det egentligen idéer som jag och Timme har bollat lite fram och tillbaka. Ja, RobbanColeman, den där knasbollen som alla tror är helt galen.

Som jag nämnde, så har jag nu börjat manipulera min kost, baserat på den mytomspunna ABCDE-dieten.
Jag tror verkligen inte att den här dieten är för alla, utan för att kunna utföra den korrekt så måste man verkligen kunna sin egen kropp.
Kort sagt så går den ut på att man cyklar protein och kolhydrater, för att åstadkomma något som många av någon anledning ser som jätteabstrakt, nämligen "tryck".

Just nu, idag, har jag insett hur rätt Robban har. Det handlar inte bara om att sköta sin kost och sin träning, det handlar om att manipulera kost och träning för att verkligen få resultat. Särskilt när man är ren.

Det jag har fått en uppenbarelse om är just träningen. För att kroppen ska hamna i rätt läge, så kommer man ingenvart av träningen eller kosten var för sig, båda måste stämma med varandra.

Dom sista 2 veckorna har allting varit snett. Jag gick ifrån min lowcarb-period till min highcarb-period. Det fungerar som så att man kombinerar såndär fjollig byggarträning, samtidigt som man tankar upp kroppen med kolhydrater och blir fruktansvärt svullen. Man får ett extremt tryck - om man gör rätt.
Denna gången gjorde jag inte rätt! Kosten var jättebra, precis som vanligt, men träningen var fel. Det är en otrolig skillnad mellan att träna "rätt" och "fel" när man använder detta upplägget. Som natt och dag. Sist var jag svullen som jag vet inte vad, och nu är jag bara slät och fluffig. Inget tryck alls.

Men, ibland måste man lära sig den hårda vägen. Något som jag har fått göra väldigt mycket den sista tiden, både i och utanför träningsvärlden.

Nu när jag är solklar på skillnaden mellan rätt och fel så ska jag backa ifrån kolhydraterna och köra en light-version av något jag och Timme kallar för EHPD, vilket helt enkelt går ut på att man kör en blastperiod med protein.
Efter det så går jag på min high carb-period igen, men denna gången på rätt sätt.

Precis som Robban säger, man måste lära sig och känna skillnaden i sin egna kropp, man kan inte bara titta på siffror och "äta rätt". Anders the Peak poängterade en gång vikten av att manipulera kost, oj vad rätt han hade.
Citat:
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Gammal 2011-05-26, 21:29   #3
Proxy
Registered User

Proxys avatar

Strongman

Jag tränar på ett gym med ett gäng strongman-killar. Några som har tävlat i Sveriges starkaste man och några fler, så jag har nu börjat köra lite strongman ungefär en gång i veckan, mest för att det är så fruktansvärt roligt!

Här har vi lite utav måndagens strongman-pass: Det blev inte särskilt hårt, jag gick inte fullt ut i någon av övningarna.

Kronlyft:
Uppvärmning för att få upp lite värme och blod i ryggen, gick upp till kanske 150kg. Jag sade redan när jag kände på 110kg att jag vet att jag har 300 i mig, och det verkar det som att jag har. Mer senare.

Farmers Walk: (vikt i skriven i vikt per väska.)
50kg - 20 meter.
80kg - 20 meter.
100kg - 10 meter.
85kg - 40 meter.

Conans wheel:
150kg
175kg

Lite däckvält, stock, och ok.

Kronlyft:
Pyramid till 230kg.
240 x 1
250 x 1
260 x 1
270 x 1

Jobbigt med kronlyft efter 3 timmars strongman, men jag var tvungen att känna på det lite. Jag har aldrig testat kronlyft innan, så jag tycker att en lätt singel på 270 är klart godkänt. 300 finns i kroppen, inget snack om saken.
Citat:
Gammal 2011-05-26, 21:49   #4
Proxy
Registered User

Proxys avatar

ABCDE-dieten, tryck, och kraftutveckling

Jag ska börja med att säga att jag inte påstår att detta är den heliga graalen för hur man ska äta och träna. Men jag skulle verkligen vilja påstå att om det utförs rätt, så som Robban gör, jävlar vad resultat du kommer att få.

Om jag inte minns fel så var det några veckor innan Serie 2:an som jag på riktigt testade detta upplägget. Det klickade direkt, och jag svällde upp som en gris. På under 8% kroppsfett och med redigt svullna muskler så såg jag fruktansvärt bra ut, och wow vad jag presterade. Jag svällde upp till 85kg som värst, och naturligtvis hade jag inte blivit direkt fetare på ett par veckor.
Då var det kul. Innan hade kroppen varit helt ras, jag var slut i varenda led i kroppen, jag hade ont överallt och såg ut som skit.
Men det klickade direkt, om min kropp kunde se ut så hela tiden, då hade jag inte behövt gå till gymmet mer.

Det kanske ter sig konstigt att jag, som egentligen är en "styrkeatlet" håller på med såna här fasoner. Det är det inte. Styrkan var det som ökade mest. Vikterna jag använde var inte i närheten av vad jag kan använda, men musklerna kunde utveckla en kraft som var omöjlig tidigare.
Det var för övrigt därför jag gjorde en serie på 200-120-230 på serie 2:an, på vikter som tidigare hade varit tunga, men som nu var uppvärmningsvikter. Och då var jag inte ens i min high carb-period, jag var tvungen att skära ner på kolhydraterna för att klara mig under 83 kg säkert.

Summa, summarum, det här fungerar för mig. Jag ska lära mig att göra detta rätt, för nu har jag lärt mig skillnaden mellan vad som är rätt och fel för mig.

Styrkan på topp, trycket på topp, formen på topp, arbetskapaciteten på topp, det är fan såhär jag ska göra.

Som jag tidigare nämnde så har jag bollat mycket idéer med RobbanColeman. Ju bättre jag lärde mig känna min kropp, desto mer förstod jag att han verkligen var något på spåren, han kanske inte är så koko som man kan tro.

Nu vet jag vad det är Robban talar om, det här sättet att äta och träna är fantastiskt om det utförs rätt.
Från och med nu ska jag lyssna mer på Robban, ännu mer än jag tidigare har gjort, och med en tanke och kunskap bakom.
Citat:
Gammal 2011-05-27, 13:17   #5
Mitosis
Registered User

Mitosiss avatar

Reg.datum: Feb 2007
Såg att du också har en journal nu, som jag kan fylla med dat dere spam
Mitosis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 13:27   #6
Sundqvist
Winners Never Quit

Sundqvists avatar

Reg.datum: Jan 2010
Kul med journal proxy! vad tar du i dem 3 stora?
kommer följas!
Kroppen kan ta upp ca 20gram fria aminosyror under ett tillfälle!
Jag käkar 12ggr varje dag med 30g protein vid varje tillfälle
Sundqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 13:54   #7
Crocker
Registered BAWS!

Crockers avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Sundqvist Visa inlägg
Han har böjt 260, helt jävla insane.
Kommer följa dig, kom igen nu!
Gammal 2011-05-27, 14:51   #8
limenka
OLare

limenkas avatar

Reg.datum: Oct 2009
ABCDE-dieten verkar intressant. Förstår inte riktigt vad den går ut på förutom att du cyklar protein/kolhydrater? Kan du förklara vad ett sådant upplägg innebär så en idiot förstår?

Btw; varför starta du inte journalen i SL-tråden? ^^
Gammal 2011-05-27, 15:32   #9
Forqie
Dr pepper? Dr pepper

Forqies avatar

Reg.datum: May 2009
fyfan vad grymt, ty jag har längtat!
Forqie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 16:25   #10
Proxy
Registered User

Proxys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mitosis Visa inlägg
Såg att du också har en journal nu, som jag kan fylla med dat dere spam
Citat:
Ursprungligen postat av Sundqvist Visa inlägg
kommer följas!
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Han har böjt 260, helt jävla insane.
Kommer följa dig, kom igen nu!
Citat:
Ursprungligen postat av limenka Visa inlägg
ABCDE-dieten verkar intressant. Förstår inte riktigt vad den går ut på förutom att du cyklar protein/kolhydrater? Kan du förklara vad ett sådant upplägg innebär så en idiot förstår?

Btw; varför starta du inte journalen i SL-tråden? ^^
Citat:
Ursprungligen postat av Forqie Visa inlägg
fyfan vad grymt, ty jag har längtat!

Ah, kul med lite respons direkt! Tack så mycket. Spamma på bara gubbar, ifrågasätt massvis och hela köret. Randomness är alltid välkommet!

En fråga i taget:

Just nu kan jag faktiskt bara gissa hur mycket jag tar i de tre stora, för jag kommer inte att göra något maxlyft på länge, och jag vet att jag är väldigt mycket starkare än jag har varit tidigare.

En serie på 600 vet jag dock att jag klarar utan utrustning. Någonting i stil med 220-130-250 i godkända tävlingslyft.

Grymt Crocker, fast utrustningslyft ska inte räknas som maxlyft. När någon frågar så låter det bara löjligt om man säger att man böjer 400, när man bara böjer 300 utan pyjamasen. Sen så har jag aldrig varit överens med utrustningen heller.

Limenka, det är ju inte riktigt en journal om styrkelyft, utan mer tankar och reflektioner runt kost och träning generellt, så jag lade den här. Sen är min träning egentligen inte särskilt intressant, särskilt inte när man bara skriver ner VIKT X ANTAL REPS X ANTAL SET.

Jag skriver lite mer om hur jag äter i ett separat inlägg.
Citat:
Gammal 2011-05-27, 16:33   #11
Galningen
Registered User

Galningens avatar

Reg.datum: Sep 2010
Ska bli intressant att följa.
Gammal 2011-05-27, 16:34   #12
Chaliza
Registered User

Chalizas avatar

Reg.datum: Sep 2010
Gött! Ska bli kul o följa

86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70
Chaliza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 16:44   #13
Proxy
Registered User

Proxys avatar

Kort om ABCDE-dieten

Jag börjar med att länka till Robbans artikel om ABCDE-dieten, då han har bemästrat den lång bättre än jag har, och det var främst han som fick mig att testa.
http://magictraining.blog.com/2010/08/07/abcde-dieten/

ABCDE-dieten består egentligen av två faser av kolhydrat och protein-cykling.

Fas 1: aka: low carb-fasen.
Om man ska hoppa på detta upplägget, d.v.s. kost+träning så ska man börja med denna fasen. Kort sagt så äter man mindre kolhydrater än vanligt, och jag skär ner på kalori-intaget ö.h.t. 1/3-1/2 av den mängden kolhydrater man äter under fas 2.

Fördelningen ser i princip ut som så att man äter 4g eller mer protein per kilo man väger, så mycket fett som kroppen behöver, och möjligtvis en liten mängd kolhydrater.

Denna fas kan liknas med lite med dom blastperioder som jag och Timme länge har använt oss av, d.v.s. att man i princip BARA äter protein och en liten mängd fett. Även om man ligger på ett kcal-underskott så blir återhämtningen förhöjd, och man får ett bra tryck i runt en vecka, absolut inte mer än två veckor. Det är inte samma sak som det glykogen-trycket man får av fas 2, även om en del protein kommer att omvandlas till glykogen, men styrkan och återhämtningen är riktigt förhöjd.
Timme har ibland gått så högt som närmare 7g per kilo han väger.

Fas 2: Det är nu det roliga börjar.
I denna fasen så sänker man sitt proteinintag lite, lite, lite, men det ska fortfarande vara högt. Jag sänker intaget till kanske 3g per kilo kroppsvikt, och höjer kalori och kolhydrat-intaget. Fettintaget höjs också något.
Med "rätt" träning, inte tung träning, utan byggarträning, kontakt och hela det köret, så kommer man i den här fasen att svälla upp som Super Mario efter en röd svamp.
Med ett förhöjt intag av "complex carbs" så kommer glykogen att tryckas in i muskeln, och du kommer att få ett ruggigt glykogen-tryck.
Om du fortsätter med den typen av träning d.v.s. SL-träning eller träning med sämre kontakt, lägre reps, o.s.v. ställer inte samma krav på arbetskapaciteten, och därav får man inte samma glykogen-inlagring.

Efter kanske 2 veckor av denna kosten så kommer trycket att försvinna. Glykogen-inlagringen kommer att avta, och man börjar istället att bli fluffig. Vätska hamnar utanför musklerna, o.s.v. Då är det dags att backa, och återgå till fas 1 igen.

Detta sättet att äta ställer extrema krav på hur väl man känner sin kropp, och kräver en väldig disciplin. Man måste känna hur kroppen reagerar på ändringar i kosten, och känna när det är dags för nästa fas.
Man måste också släppa egot på gymmet, utan denna typen av träning så tror jag att detta kostupplägget är tämligen värdelöst.
Citat:
Gammal 2011-05-27, 16:47   #14
Proxy
Registered User

Proxys avatar

Jag ska försöka slänga upp lite bilder på när jag är svullen om någon är sugen. Jag kommer nog inte att se riktigt lika bra ut som när jag var supersvullen på 6-8% BF, men man borde klart och tydligt se hur musklerna är svullna.

På profilbilden <-- var jag i en dålig low-carb period. Kroppen var jätteplatt, men tämligen hård. Där ser jag alltså pytteliten ut i jämförelse med hur jag ser ut när jag prickar rätt i high carb-fasen.
Citat:

Senast redigerad av Proxy den 2011-05-27 klockan 16:48.
Gammal 2011-05-27, 17:43   #15
Mitosis
Registered User

Mitosiss avatar

Reg.datum: Feb 2007
Power Unlimited:
http://www.megavideo.com/?v=C95R0ZD2
Mitosis är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:13.