2011-01-28, 13:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Nervositet inför matcher etc.. Vad gör man?
Hej
Jag har alltid haft problemet att jag blir överdrivet nervös så fort det är något inom sport som gäller något. Jag har nästan aldrig spelat en match som är viktig UTAN att vara nervös, jag är nu 19 år men det började typ när jag var 12 år?
Det är väldigt tråkigt då jag vet att jag kan prestera bra men att det enda som hindrar mig är om jag är nervös eller inte..
Hur gör ni andra inför matcher osv, turneringar? Hur gör man för att INTE bli så nervös så att det påverkar erat spel?
Har nämligen en fotbollsturnering ikväll och det vore ju kul om man kunde spela bra hela turneringen istället för de matcher som inte betyder något..
Mvh!
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
|
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
|
|
|
2011-01-28, 13:26
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Det är bra att vara lite nervös men nervositet bör inte påverka prestationen. Om du blir övertaggad, så kan avslappning innan match vara att föredra. Bara sitt/ligg för dig själv, visualisera det som kommer hända i matchen, ta djupa andetag och tänk inte så mycket annat. Lugn harmonisk musik i iPoden kan hjälpa.
Hålla på och skämta med lagkompisar kan vara ett sätt att ta bort tankarna från matchen, inte tänka på matchen förrän det är dags att fokusera på den på riktigt.
Senast redigerad av L-Sami den 2011-01-28 klockan 13:31.
|
|
|
2011-01-28, 13:36
|
|
Registered User
|
Mm ska försöka med det idag iaf, sitta och ta det lungt och försöka tänka på annat, något jag har haft lite resultat med förut iaf.
tack!
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
|
|
|
|
2011-01-28, 13:48
|
|
Grov som en bofink!
Reg.datum: Nov 2007
|
Tänk positiva tankar. Du har tränat hårt för detta, du är bra, du är redo att möta vem som helst. Ditt lag är samspelt, ni vill och ni KAN vinna. Det finns inget mer du kan påverka. Tro på din egen förmåga, att du är så bra förberedd du kan bli. Det finns inget att vara nervös över. Bara ha skoj!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
|
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 ⇦ klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
|
|
|
2011-01-28, 13:54
|
|
Töligt
Reg.datum: Mar 2009
|
Utöver tipsen som de andra gett så funkade det bra för mig när jag spelade fotboll att börja med lättare pass etc etc i början av matchen för att komma in i det och bli varm.
Nu vet jag inte vad du spelar för position men de hjälpte för mig som spelade innermittfältare iaf.
EDIT: Tycker inte lugn och harmonisk musik fungerar heller, bättre med lite fart i det hela. Metal och dess subgenrer kanske? Beror väll lite på vad man gillar också.
Senast redigerad av Åsberg den 2011-01-28 klockan 13:56.
|
|
|
2011-01-28, 13:56
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal
Mm ska försöka med det idag iaf, sitta och ta det lungt och försöka tänka på annat, något jag har haft lite resultat med förut iaf.
tack!
|
Jag kan säga att jag har nog inte haft en enda match då jag har inte varit nervös, det är bara att mer nervös jag har varit innan match desto bättre har jag presterat och spelat, förutsatt att kroppen har varit bra uppvärmd. Det finns en koppling för mig, nervositet och dålig fysisk uppvärmning = dålig prestation. Nervositet och bra fysisk uppvärmning = bra prestation.
|
|
|
2011-01-28, 13:57
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Kom ihåg varför du håller på med sporten - för att du tycker att det är roligt. Jag har också varit väldigt tävlingsinriktad och för mig så hjälpe det att fokusera på tanken att jag skulle göra mitt bästa (för mer kan man inte göra) och sedan får det gå som det går.
Annars kan kan du köra flygplanstaktiken.
|
|
|
2011-01-28, 14:03
|
|
Workaholic
Reg.datum: Jul 2004
|
Jag brukar också vara nervös, men sen när det väl sätter igång vara så sjukt fokuserad så det släpper. Det viktiga är att inte måla upp det till en så stor grej, utan när det väl sätter igång så ser man till att man gör det man kan rätt
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
|
|
|
2011-01-28, 14:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Jag blir så pass nervös precis inför varje match att jag blir kass i magen och går på dass ett antal gånger innan. Men det är bra, för då vet jag att jag kommer vara på tårna. Lite bull dock om man inte har tillgång till dass hela tiden dock.
|
2011-01-28, 14:36
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Är du nervös även under matcherna, så att du inte kan spela ordentligt?
|
|
|
2011-01-28, 14:50
|
|
Registered User
|
Ja
|
|
|
|
2011-01-28, 15:07
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
2 folköl.
|
|
|
2011-01-28, 15:25
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
2 folköl.
|
Det där brukar jag skämta om, kanske är något jag får testa någon gång..
|
|
|
|
2011-01-28, 23:00
|
|
Ge mig nått fint nu!
Reg.datum: Feb 2004
|
En lösning på nervositet är betablockerare men de kanske man ej ska ta innan man sportar dock.
|
|
|
2011-01-28, 23:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2010
|
Ta hjälp av en mentaltränare. Han kan ge dig bra "verktyg" för att du skall kunna fokusera utan att bli överdrivet nervös. Gjorde det själv för många år sedan och 1-2 besök gjorde underverk för min prestation. Finns bra ljudböcker osv med temat mental träning som du kan lyssna på
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:02.
|

|