2010-11-30, 18:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Hur ska jag äta för att gå ner i vikt utan allt proteinpulvertjafs?
Hej!
Jag är en tjej på 22 år som väger lite över 100 kilo. Jag har pendlat upp och ner i vikt under de senaste 8 åren och nu har jag verkligen fått nog. Jag vill lära mig hur jag ska äta (vanlig mat i tillräcklig mängd) för att gå ner i vikt. Jag har alltid rört på mig så det är helt enkelt mitt störda matschema som förstör mitt liv just nu.
Jag har sprungit mig ner i vikt en gång och svultit mig ner i vikt en annan, nu vill jag försöka skapa en bestående normal vikt och må bättre. Hur gör jag?
Jag vill inte hålla på med pulversoppor eller ersättning eller annat trams utan vill kunna laga riktig mat och portionera upp det på ett normalt sätt. Hur borde jag äta?
|
|
|
2010-11-30, 18:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2010
|
Jag kan inte så mycket om vanlig viktnedgång men några tips är:
- Ät bra och mättande mat, fiberrik mat etc.
- Ät på en regelbunden tid istället för att äta lite när du vill.
- Tro inte att du går ner i vikt för du skippar en måltid.
- Om du vill och känner att det är nödvändigt, kaloriräkna och kolla ditt basbehov sen köp en matvåg och väg mat.
|
|
|
2010-11-30, 19:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2009
|
Bra info hittar du här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=26881.
En kombination av rätt mat (d.v.s. rätt kalorimängd) och lagom med motion ska vem som helst kunna gå ner i vikt med.
Robert: Yeah, after this weekend I can say I have been blown by two Irenes.
Irene: SHUTUP ROB! jeez, that was in highschool!
Robert: People don't forget natural disaster ;D
|
|
|
|
2010-11-30, 19:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Ät sådant som mättar mycket per kalori. Dvs. välj den måltid som ger minst kalorier men ger samma mättnad.
Drick bara vatten, inga drycker med kalorier i.
Endast några tips som underlättar för mig, men tråden som SiSenior länkar till tar upp de viktiga principerna bakom och täcker väldigt mycket.
Senast redigerad av Gädda den 2010-11-30 klockan 19:28.
|
|
|
2010-11-30, 19:32
|
|
Punani
Reg.datum: Jun 2010
|
ät likadant fast lite mindre portioner. behöver inte vara mycket. ta bort någon potatis och/eller minska på bea såsen
|
|
|
2010-11-30, 19:55
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Tänk tallriksmodellen, men istället:
* största delen av tallriken skall vara ett dött djur: kyckling, ko, gris eller vad du nu tycker om.
* näst största delen skall vara grönsaker: broccoli, blomkål, tomat, gurka o dyl.
* sista och minsta delen kan vara en stärkelsekälla: potatis, morot, palsternacka, osv.
Jag hade hållt mig undan mackor, pasta och annat sådant som inte mättar. Gå över till lightläsk om du nu dricker stora mängder läsk eller fruktjuice (= läsk med c-vitamin).
Kolla även http://blogg.passagen.se/robert_ronn...tland_och_panu
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Senast redigerad av mikaelj den 2010-11-30 klockan 19:57.
|
|
|
2010-11-30, 19:56
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av benacii
ät likadant fast lite mindre portioner. behöver inte vara mycket. ta bort någon potatis och/eller minska på bea såsen
|
Väger man 100 pannor tror jag en potatis eller lite bea gör väldigt lite skillnad..
Ät mer grönsaker och minska den vanliga maten.
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2010-11-30, 20:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2010
|
Vad äter du idag? Kan du skissa upp en dag och få med allt. Även minsta fika. Hur är det mef festandet och helgerna? Allt spelar ju som du säkert förstår in.
|
|
|
2010-11-30, 20:00
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Gå över till lightläsk om du nu dricker stora mängder läsk eller fruktjuice (= läsk med c-vitamin).
[/url]
|
Men försök fortfarande att hålla nere mängderna. Light ger inga kcal men risken är stor att du fortsätter att underhålla ditt sug efter sött då även light har en söt smak. Man finns ev belägg för att sötningsmedel ger en mer långvarig sockereffekt i hjärnan och det kanske då är extra svårt att hantera suget efter sötsaker. Nej jag har ingen källa på det för tillfället.
Håll söta drycker till ett minimum, oavsett om det är light eller inte.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2010-11-30, 20:10
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Jag tror att du måste börja med att identifiera vad det är som gör att du väger som du gör och varför du inte behåller den vikt du vill ha. Det kan vara för stora portioner, för mycket godis, fika, läsk, vin, för stillasittande liv osv. Bara du kan veta, och det kräver lite självrannsakan. Kan du inte hitta vad det kan vara så gör som Nykropp säger: skriv upp hur du äter. Kanske inte bara en dag, utan flera. Ta med precis allt.
När du har hittat orsaken till din övervikt kan du börja jobba med att hitta nya vanor. Byt ut mot bättre alternativ, tex mer grönsaker på tallriken, fettsnålare alternativ, en frukt istället för bulle på fikat, färre krogkvällar osv. Ta det lite i taget. Då är det lättare att behålla din vana.
Lägg gärna till lite träning. Det behöver inte vara att löpa milen utan en halvtimmas promenad några gånger i veckan. Börja med saker du känner att du kan fortsätta med. Går man ut för hårt är det lätt att man inte orkar.
Lycka till!
|
|
|
2010-11-30, 20:40
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av superwhoops
Hej!
Jag är en tjej på 22 år som väger lite över 100 kilo. Jag har pendlat upp och ner i vikt under de senaste 8 åren och nu har jag verkligen fått nog. Jag vill lära mig hur jag ska äta (vanlig mat i tillräcklig mängd) för att gå ner i vikt. Jag har alltid rört på mig så det är helt enkelt mitt störda matschema som förstör mitt liv just nu.
Jag har sprungit mig ner i vikt en gång och svultit mig ner i vikt en annan, nu vill jag försöka skapa en bestående normal vikt och må bättre. Hur gör jag?
Jag vill inte hålla på med pulversoppor eller ersättning eller annat trams utan vill kunna laga riktig mat och portionera upp det på ett normalt sätt. Hur borde jag äta?
|
Ät grönsaker, protein och vettiga fettkällor som smör och olivolja. Voila!
Broccoli och kyckling är otroligt lätt att laga och du drar automatiskt ner på kcal-intaget om du skippar raffinerade kolhydrater i form av t ex pasta och liknande.
|
|
|
2010-11-30, 21:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av superwhoops
Hej!
|
Med tanke på att du har gått ner i vikt två gånger för att sedan gå upp igen, och att du nu gör din första post på forumet och verkar förvänta dig något magiskt matschema som blir lätt att hålla och som kommer se till att du tappar din övervikt så uppskattar jag din chans att väga 10kg mindre till nästa nyår till ca 0,1%.
Lycka till!
|
|
|
2010-12-01, 09:07
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Minis inlägg är mycket bra (även mikaelj, Nykropp, Apos78 på samma tema). Jag vill till det foga följande: Var vaksam på varför du äter när du äter. Det är inte ovanligt att man äter av andra orsaker än att man är hungrig, t.ex. för att man har tråkigt, är ledsen eller nere, är arg, är trött, är stressad (vanligt; de flesta blir också hungrigare när de är stressade och/eller trötta) är missnöjd, känner sig misslyckad osv. Den typen av ätande är en vanlig bov i dramat (inte bara hos tjejer, även om det är där den oftast uppmärksammas). Här kan du behöva hitta ersättningar för ätandet, dels genom att lösa problemen (är du trött - försök få mer sömn, är du stressad - försök skala i schemat om det går osv.), dels genom att lära dig hantera dem på annat sätt.
|
|
|
2010-12-01, 09:29
|
|
Honorary Member.
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78
Man finns ev belägg för att sötningsmedel ger en mer långvarig sockereffekt i hjärnan och det kanske då är extra svårt att hantera suget efter sötsaker. Nej jag har ingen källa på det för tillfället.
Håll söta drycker till ett minimum, oavsett om det är light eller inte.
|
Vad är sockereffekt?
|
|
|
2010-12-01, 09:56
|
|
Disce aut discede
Reg.datum: Nov 2009
|
Periodisk fasta kan vara bra av den enkla anledningen att du inte "hinner" få i dig tillräckligt om du inte försöker! Om man dessutom slutar med godis, fika, läsk borde det göra susen!(detta bör vara steg 1 för alla som vill gå ner)
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:14.
|

|