2010-11-22, 16:12
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2010
|
(Deff) Varför står jag fortfarande still i vikt?
Har sedan 1augusti legat på en deff, vilket har lett mig till en viktnedgång från ca 74kg ---> 68kg. Men den senaste 1½-2 månaderna ligger jag fortfarande kvar på samma vikt eller högre (pendlar mellan 68.5kg-71kg, morgonvikt). Jag har inte ändrat min kost någonting förutom att jag har lagt mig på ett lägre underskott nu än i början (-1000kcal i början, nu ca -500kcal).
Jag för kaloridagbok och räknar INTE fel på maten. Jag äter 1500-1600kcal högst om dagen, vilket lägger mig på ett underskott på ca 500kcal. Så varför går jag inte ner någon mer?
Jag är 21 år och 181cm. Inte fan kan det vara så att min dagliga energiförbrukning kan ligga så lågt som på 1500kcal och att jag legat på balans i nästan två månader?.. Jag räknar alltid med en aktivitetsfaktor på 1.2, konditionstränar jag eller gör saker lägger jag till. Men en vanlig dag hemma räknar jag på 1.2, och de flesta av mina dagar är hemmadagar.
I början trodde jag att det var varierad vätskebalans i min kropp men efter en sån här lång tid fattar jag ingenting. Vad tror ni?
|
|
|
2010-11-22, 16:21
|
|
Illrar pillrar
Reg.datum: Jul 2005
|
Du har väl som alla andra som inte går ner i vikt räknat fel på maten och eller energibehovet.
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
|
|
|
2010-11-22, 16:30
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats
Du har väl som alla andra som inte går ner i vikt räknat fel på maten och eller energibehovet.
|
Men jag käkar inte mer än 1500kcal om dagen som sagt. Och mitt energibehov kan väl knappast ligga så lågt?
I början gick det raskt och fint när jag åt ca 1000-1200kcal om dagen, men sen har det bara stått still, fast jag bara äter 1500kcal.
|
|
|
2010-11-22, 16:35
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2010
|
Kan det vara så att du t.ex steker mat i olja som du inte räknar in i din kcal-dagbok eller vad du nu hade för namn på det
|
|
|
2010-11-22, 16:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
hur ser det ut i spegeln då? har det kört fast även där?
|
|
|
2010-11-22, 16:40
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av bb X
Kan det vara så att du t.ex steker mat i olja som du inte räknar in i din kcal-dagbok eller vad du nu hade för namn på det 
|
Jo det är klart att man steker maten i normalt mycket olja. Men jag räknar alltid maten i ett överskott. Säg att man skär upp 350g fettfri skinka (100kcal/100g), då räknar jag den skinkan som 400kcal. Jag ska ha, en inaktiv dag, 2100kcal som energiförbrukning. Jag räknar dock att jag enbart har 2000kcal bara för att ha en marginal. Så den där extra "oljan", som bara används en gång om dagen högst om jag steker något, borde nog inte spela någon roll alls.
|
|
|
2010-11-22, 16:47
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av eiri
hur ser det ut i spegeln då? har det kört fast även där?
|
Den 26e september hade jag minimumvikt på 68,5kg, då kunde man se en antydan till magmuskler. Sedan dess har jag stått still i vikt. MEN, kanske en månad efter jag registrerat min minimumvikt, alltså i slutet av oktober, så tyckte jag att magmusklerna blev mer och mer tydliga och det kändes som om att det gick åt rätt håll, även om vikten pendlade mellan 68-71kg (ständiga kalipermätningar visade dessutom att jag gick neråt i fett%). Jag har tagit kort också, och på korten ser man att jag iallafall INTE har gått åt fel håll. Det är först på senare tid som det verkligen känns trögt. Jag vet inte riktigt varför, med tanke på den relativt fattiga energimängd jag trycker i mig om dagen.. Jag pressar mig verkligen för att inte käka mer än 1500kcal om dagen och jag går och är hungrig ofta, så det vore väldigt illa att det inte ger utdelning.
|
|
|
2010-11-22, 20:11
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
181cm och "bara" 68kg?
Du kanske inte har så mycket fett kvar att gå ner? De sista kilona är svårare.
Har du dåligt med magmuskler eller bara inte gener för det så kommer du inte få några rutor på magen även om du skulle ha extremt låg fett%
Kanske dax att ta en kort paus i deffandet och ligga på ett litet överskott samtidigt som du fortsätter styrketräna för att sedan börja om med en ny deff.
|
|
|
2010-11-22, 20:21
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS
181cm och "bara" 68kg?
Du kanske inte har så mycket fett kvar att gå ner? De sista kilona är svårare.
Har du dåligt med magmuskler eller bara inte gener för det så kommer du inte få några rutor på magen även om du skulle ha extremt låg fett%
Kanske dax att ta en kort paus i deffandet och ligga på ett litet överskott samtidigt som du fortsätter styrketräna för att sedan börja om med en ny deff.
|
Vill få bort lite oönskat fett från titsen och magen bara, och för det skulle det behövas skalas av högst 2kg fett bara misstänker jag. Enligt kaliper 3punkts mätningar, samt andra "online-mätningar", så ligger mitt bf% på mellan 12-14%.
Kollar man på 74kgs bilder vs. 68.5kgs bilder ser man enorma skillnader. Jag misstänker att jag ersatt endel fett med muskler också, vilket kanske är orsaken till att jag inte har droppat i vikt på sistone..? Har ej gymmat under defftiden men har kört på crunches, plankan, armhävningar, chins. Har blivit starkare i alla övningar.
Legat på ca 2-3g protein/kg förövrigt.
Men kan det verkligen vara så att min energiförbrukning bara ligger, för en vanlig stillasittande dag, på 1500kcal eller? För jag är helt 100% att jag inte räknar maten fel.
|
|
|
2010-11-22, 20:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Jo det är klart att man steker maten i normalt mycket olja. Men jag räknar alltid maten i ett överskott. Säg att man skär upp 350g fettfri skinka (100kcal/100g), då räknar jag den skinkan som 400kcal. Jag ska ha, en inaktiv dag, 2100kcal som energiförbrukning. Jag räknar dock att jag enbart har 2000kcal bara för att ha en marginal. Så den där extra "oljan", som bara används en gång om dagen högst om jag steker något, borde nog inte spela någon roll alls.
|
Du gick ifrån att säga att du för kaloridagbok och räknar inte fel till göra en uppskattning av att oljan inte gör någon effekt. Problemet när man räknar lite för högt för att sedan jämna ut med något annat är att man egentligen inte har någon koll. Min fundering är hur mycket annat som du missar? Kanske väger kött efter du stekt det? Glömmer att räkna med marinaden? Väger pastan efter kokning? Använder generell innehållsförteckning på råvaror fastän din råvara inte överensstämmer? osv osv
Ligger du på ett faktiskt energiunderskott går du ner i vikt.
|
|
|
2010-11-22, 20:29
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kravmaga
Du gick ifrån att säga att du för kaloridagbok och räknar inte fel till göra en uppskattning av att oljan inte gör någon effekt. Problemet när man räknar lite för högt för att sedan jämna ut med något annat är att man egentligen inte har någon koll. Min fundering är hur mycket annat som du missar? Kanske väger kött efter du stekt det? Glömmer att räkna med marinaden? Väger pastan efter kokning? Använder generell innehållsförteckning på råvaror fastän din råvara inte överensstämmer? osv osv
Ligger du på ett faktiskt energiunderskott går du ner i vikt.
|
Väger maten i skicket jag köpte den. Det var en nybörjarmiss jag gjorde på en misslyckad deff för några år sedan. Brukar inte marinera men räknar med eventuell fond eller nått jag blandar i, men dessa ligger ej på många kcal (bara aromämnen och kryddor ändå).. Som sagt, mina kostvanor har ej ändrats mer eller mindre under min deff period, jag äter bara mer av allt. (samma mat för 1500kcal istället för 1000-1100kcal som tidigare).
Alltså, jag är extremt petig när det gäller kcalberäkning och jag är helt övertygad om att jag räknar rätt (+-100kcal om dagen). Väger verkligen allt. Det är därför jag är så förvånad över att jag inte ser någon skillnad, för jag borde göra det. Startar t.o.m. en tråd på kolo för att bara undra vad det kan vara..
|
|
|
2010-11-22, 21:11
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Även om du räknar så noga du kan både på matens innehåll och på din förbrukning så är de ändå bara uppskattningar.
All innehållsförteckning är genomsnitt och ju fler ingredienser en produkt har ju mer kan det självklart oxå bli fel.
Jag jobbar inom livsmedelsproduktion och produkterna som hamnar ute i butik har alla samma etikett på sig men är tillverkade i olika batcher där innehållet inte är 100% exakt lika.
Räkna ut din uppskattade förbrukning på flera sätt och ta ett genomsnitt från dem och se om det skiljer sig något från det du har kommit fram till nu.
|
|
|
2010-11-22, 21:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Tveksam till om det handlar om kcal hit eller dit. Kroppen gör nog klokt i att inte prioritera viktnedgång när du redan nu väger under 70 kg på 181 cm. Du kan inte ha mycket fett på kroppen...
Du är lika lång som Stefan Holm men är lättare än vad han var som aktiv och han var ju känd som "mannen utan överkropp".
Sagt i all välmening.
|
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
|
Carl Von Linné x 3
|
|
|
2010-11-22, 21:55
|
|
Banned User
|
Tycker bara det är lustigt. Kan min ämnesomsättning sjunkit såpass att jag faktiskt ligger på kcalbalans på 1500kcal? Jag har som sagt en del fett på kroppen, det är bara den sista touchen jag vill åt.
|
|
|
2010-11-22, 22:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Tycker bara det är lustigt. Kan min ämnesomsättning sjunkit såpass att jag faktiskt ligger på kcalbalans på 1500kcal? Jag har som sagt en del fett på kroppen, det är bara den sista touchen jag vill åt.
|
Grejen är att det är omöjligt att räkna exakt rätt. Felet kan ligga runt 500kcal, bara av att du kanske väger kycklingen stekt och inte innan tillagning, osv.
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:55.
|

|