Godkväll!
Jag har helt enkelt tröttnat på att vara tjock och VILL göra en förändring i mitt liv! Jag hade planerat att berätta lite om mig. Så here it goes!
Jag har aldrig under hela mitt liv varit smal på något sett. Jag var större än mina vänner i yngre ålder, men ändå inte tjock på något vis. Spelade fotboll och innebandy i stor utsträckning när jag var yngre. Jag var målvakt i båda sporterna (tjockis) men ändå duktig. Tränade med flera äldre årskullar, uttagen till stadslagen osv. Tränade flera pass om dagen och mycket matcher på helgerna. Efter ett tag var det inte kul längre. Jag hade kommit in i 15 års åldern och ville göra så mycket annat. Åka moppe, hänga med kompisarna och jaga flickor.
Att jag helt slutade att träna, började spela dator och kom in i puberteten medförde stort kcal intag och mycket stillasittande! Jag började sakta gå upp i vikt men tänkte inte så mycket på det. Vågen visade mer och mer men jag tyckte inte att det var någon big deal. Först var jag nöjd att väga 80kg. Sen var 90kg okej och vågen stannade tillslut på 110kg. Detta är vad jag vägde som mest efter en utomlandstrip i somras.
Nu har jag fått nog och jag vill inte se ut som jag gör. Så jag behöver lite hjälp och tips på vägen för att känna mer motivation och förhoppningsvis lyckas att nå min målvikt!
Mitt problem är inte godis eller liknande sötsaker. Jag ÄLSKAR mat. Äter mycket och fort samt häller i mig läsk. Alkohol har väl också en bov antar jag.
För en månad sen började jag att röra på mig. Tränade lite hemma och var ute och gick/sprang samt minskade mitt kolhydratintag. Jag åt inge godis eller drack läsk. Drack mineralvatten för det mesta. På två veckors tid hade jag förlorat 7kg. Men det fungerade inte. Försov mig hela tiden till skolan, var konstant hungrig och började äta lite mer mat. Nu ska jag försöka ta nya tag och det är därför jag ber om hjälp här!
Ålder: 17
Vikt: 103kg
Längd: 182cm
Det jag vill ha hjälp med är mat/motion/hemliga tips (om det nu finns sådana)
Jag har funderat på att köra på LCHF och utesluta kolhydrater överhuvudtaget!
Frukost: 06.00 Har svårt att komma upp i tid för att göra frukost men tipsa gärna om något lätt/nyttigt som går snabbt att göra!
Lunch: 10.50 Blir vad skolan har att erbjuda! Det finns dock 4-5 olika rätter att välja bland. Finns ofta Fisk, kyckling, kött samt hushållskost. Då hade jag tänkt att utesluta kolhydrater och ersätta med sallad. Jag tycker om sallad men jag får ingen mättande känsla utav det!
Middag: 17-18.00 Blir vad mamma lagar. Men sallad finns alltid. Ska jag be mor min köpa hem en del tonfiskburkar som jag kan äta med sallad. Antar att det är bättre än tex köttbullar/falukorv.
Jag har svårt att motivera mig ÄVEN fast att jag vet att jag inte vill se ut som jag gör. Skäms för att vara på stranden m.m och avstår helst från den.
Ett annat problem jag har är alkohol. Jag är ingen missbrukare på något sätt men när jag väl dricker blir det en del. Under en kväll/natt på fest har jag inga problem att häva i mig 12-14 33cl starköl alternativt 2 liter vin / 50cl vodka. Jag vill gå ner i vikt men samtidigt leva. Jag vill inte se tillbaka på min ungdomsperiod som vuxen och komma ihåg att jag gjorde inget. För jag tänkte bara på min viktnedgång.
Så finns det några tips? Jag vet att en starköl innehåller runt 250kcal. Men Vitt vin/vodka utblandat med ramlösa/lightläsk? Hur mycket bromsar det ner min viktnedgång? Uppskattningsvis dricker jag 2-3 gånger i månaden. Ibland en gång till. Ibland en gång mindre.
Sen angående träning. Har en motionscykel hemma, bor 100m från löparspåret osv. Tips? Hur mycket ska jag träna för att inte trötta ut mig själv totalt som jag gjort tidigare? Tips på enkla motionsformer som ger resultat välkomnas!
Det var väl allt jag hade att säga! Tack för att DU tog din tid att läsa och svara (

) här på min tråd!
Mvh Hedidude!