Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-29, 17:55   #1
Hedidude
Registered User

Reg.datum: Aug 2009
Fet 17 åring söker hjälp!

Godkväll!

Jag har helt enkelt tröttnat på att vara tjock och VILL göra en förändring i mitt liv! Jag hade planerat att berätta lite om mig. Så here it goes!

Jag har aldrig under hela mitt liv varit smal på något sett. Jag var större än mina vänner i yngre ålder, men ändå inte tjock på något vis. Spelade fotboll och innebandy i stor utsträckning när jag var yngre. Jag var målvakt i båda sporterna (tjockis) men ändå duktig. Tränade med flera äldre årskullar, uttagen till stadslagen osv. Tränade flera pass om dagen och mycket matcher på helgerna. Efter ett tag var det inte kul längre. Jag hade kommit in i 15 års åldern och ville göra så mycket annat. Åka moppe, hänga med kompisarna och jaga flickor.

Att jag helt slutade att träna, började spela dator och kom in i puberteten medförde stort kcal intag och mycket stillasittande! Jag började sakta gå upp i vikt men tänkte inte så mycket på det. Vågen visade mer och mer men jag tyckte inte att det var någon big deal. Först var jag nöjd att väga 80kg. Sen var 90kg okej och vågen stannade tillslut på 110kg. Detta är vad jag vägde som mest efter en utomlandstrip i somras.

Nu har jag fått nog och jag vill inte se ut som jag gör. Så jag behöver lite hjälp och tips på vägen för att känna mer motivation och förhoppningsvis lyckas att nå min målvikt!

Mitt problem är inte godis eller liknande sötsaker. Jag ÄLSKAR mat. Äter mycket och fort samt häller i mig läsk. Alkohol har väl också en bov antar jag.
För en månad sen började jag att röra på mig. Tränade lite hemma och var ute och gick/sprang samt minskade mitt kolhydratintag. Jag åt inge godis eller drack läsk. Drack mineralvatten för det mesta. På två veckors tid hade jag förlorat 7kg. Men det fungerade inte. Försov mig hela tiden till skolan, var konstant hungrig och började äta lite mer mat. Nu ska jag försöka ta nya tag och det är därför jag ber om hjälp här!

Ålder: 17

Vikt: 103kg

Längd: 182cm

Det jag vill ha hjälp med är mat/motion/hemliga tips (om det nu finns sådana)

Jag har funderat på att köra på LCHF och utesluta kolhydrater överhuvudtaget!

Frukost: 06.00 Har svårt att komma upp i tid för att göra frukost men tipsa gärna om något lätt/nyttigt som går snabbt att göra!

Lunch: 10.50 Blir vad skolan har att erbjuda! Det finns dock 4-5 olika rätter att välja bland. Finns ofta Fisk, kyckling, kött samt hushållskost. Då hade jag tänkt att utesluta kolhydrater och ersätta med sallad. Jag tycker om sallad men jag får ingen mättande känsla utav det!

Middag: 17-18.00 Blir vad mamma lagar. Men sallad finns alltid. Ska jag be mor min köpa hem en del tonfiskburkar som jag kan äta med sallad. Antar att det är bättre än tex köttbullar/falukorv.

Jag har svårt att motivera mig ÄVEN fast att jag vet att jag inte vill se ut som jag gör. Skäms för att vara på stranden m.m och avstår helst från den.

Ett annat problem jag har är alkohol. Jag är ingen missbrukare på något sätt men när jag väl dricker blir det en del. Under en kväll/natt på fest har jag inga problem att häva i mig 12-14 33cl starköl alternativt 2 liter vin / 50cl vodka. Jag vill gå ner i vikt men samtidigt leva. Jag vill inte se tillbaka på min ungdomsperiod som vuxen och komma ihåg att jag gjorde inget. För jag tänkte bara på min viktnedgång.

Så finns det några tips? Jag vet att en starköl innehåller runt 250kcal. Men Vitt vin/vodka utblandat med ramlösa/lightläsk? Hur mycket bromsar det ner min viktnedgång? Uppskattningsvis dricker jag 2-3 gånger i månaden. Ibland en gång till. Ibland en gång mindre.

Sen angående träning. Har en motionscykel hemma, bor 100m från löparspåret osv. Tips? Hur mycket ska jag träna för att inte trötta ut mig själv totalt som jag gjort tidigare? Tips på enkla motionsformer som ger resultat välkomnas!

Det var väl allt jag hade att säga! Tack för att DU tog din tid att läsa och svara () här på min tråd!

Mvh Hedidude!
Hedidude är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 17:59   #2
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Tror inte du behöver oroa dig för att festa någon gång då och då. Det handlar om hur du lägger upp ditt liv 7dagar i veckan, sköter du kost och träning 6dagar i veckan så är det självklart inget problem att festa loss en dag i veckan. Se ditt nya liv som ett livsprojekt, där är det hur du lägger upp delen större av ditt liv som räknas och ger resultat, inte vad du gör några dagar i månaden.

Bara mina 5 cent.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 18:18   #3
Hedidude
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Tror inte du behöver oroa dig för att festa någon gång då och då. Det handlar om hur du lägger upp ditt liv 7dagar i veckan, sköter du kost och träning 6dagar i veckan så är det självklart inget problem att festa loss en dag i veckan. Se ditt nya liv som ett livsprojekt, där är det hur du lägger upp delen större av ditt liv som räknas och ger resultat, inte vad du gör några dagar i månaden.

Bara mina 5 cent.
Kloka ord. Tack! Stämmer verkligen.
Gammal 2010-09-29, 18:31   #4
Benjila
30kg Marklyft

Benjilas avatar

Reg.datum: May 2010
Det där med LCHF. Tänk nu på när du ska gå ner i vikt precis som Gober skrev att se detta som ett livsprojekt. En ny livsstil. Inte en diet. Det är på grund av din livsstil som du har gått upp i vikt och inte av en misslyckad diet. Känner du att LCHF är något för dig. Then go for it. Jag personligen orkar inte med "Du får inte äta det där och det här." Jag, precis som du älskar mat. Jag äter allt jag tycker om men i lagom mängd. Vet man med sig att man ska iväg på fest eller man vill njuta av en stor pasta och sås talrik. Får man helt enkelt se till att träna extra den dagen eller under veckan.

Citat:
Sen angående träning. Har en motionscykel hemma, bor 100m från löparspåret osv. Tips? Hur mycket ska jag träna för att inte trötta ut mig själv totalt som jag gjort tidigare? Tips på enkla motionsformer som ger resultat välkomnas!
Bara du själv kan svara på den frågan. För mig är det inte jobbigt att träna 7 gånger i veckan. Men det kanske är jobbigt för dig att träna 3 gånger. Vi alla är olika tränade. Börja precis som alla andra. På en bra nivå för dig själv och jobba dig uppåt. Du ska såklart inte köra ut dig från start. Hade jag tränat 7-10 gånger i veckan för ett halvår sedan skulle jag tränat mig rätt in i väggen och inte orkat mer och tappat motivationen. Men idag klarar jag det pga av att jag har vant min kropp för att göra det.

Att sätta sig på motionscykeln är väldigt lätt och effektivt. Jag hade använt mig av den mer än att gå ut och springa. Börja springa mer när du är lite lättare. Eller spring inte allt för ofta i början iaf. Känn efter hur din kropp mår. Glöm inte att styrketräna med. Läs deff guiden :P

Citat:
samt häller i mig läsk
Börja drick Coca-Cola Zero t.ex
Gammal 2010-09-29, 18:51   #5
Hedidude
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Benjila Visa inlägg
Det där med LCHF. Tänk nu på när du ska gå ner i vikt precis som Gober skrev att se detta som ett livsprojekt. En ny livsstil. Inte en diet. Det är på grund av din livsstil som du har gått upp i vikt och inte av en misslyckad diet. Känner du att LCHF är något för dig. Then go for it. Jag personligen orkar inte med "Du får inte äta det där och det här." Jag, precis som du älskar mat. Jag äter allt jag tycker om men i lagom mängd. Vet man med sig att man ska iväg på fest eller man vill njuta av en stor pasta och sås talrik. Får man helt enkelt se till att träna extra den dagen eller under veckan.

Bara du själv kan svara på den frågan. För mig är det inte jobbigt att träna 7 gånger i veckan. Men det kanske är jobbigt för dig att träna 3 gånger. Vi alla är olika tränade. Börja precis som alla andra. På en bra nivå för dig själv och jobba dig uppåt. Du ska såklart inte köra ut dig från start. Hade jag tränat 7-10 gånger i veckan för ett halvår sedan skulle jag tränat mig rätt in i väggen och inte orkat mer och tappat motivationen. Men idag klarar jag det pga av att jag har vant min kropp för att göra det.

Att sätta sig på motionscykeln är väldigt lätt och effektivt. Jag hade använt mig av den mer än att gå ut och springa. Börja springa mer när du är lite lättare. Eller spring inte allt för ofta i början iaf. Känn efter hur din kropp mår. Glöm inte att styrketräna med. Läs deff guiden :P

Börja drick Coca-Cola Zero t.ex
Okej. Jag älskar verkligen pasta. Men jag känner att jag måste avstå från det. Kan inte sluta äta och jag blir 100ggr mer sötsugen om jag äter pasta än om jag avstår.

Jag hade planerat att försöka gå en halvtimme innan frukost så ofta som jag kan. Bor nämligen en bit ifrån skolan så bussen går 06.30 om jag börjar 08.00. Hade annars tänkt att cykla 30-40minuter varannan dag rätt intensivt. Borde väl ligga på ungefär 300-400kcal i förbränning på det passet. Kanske lägga till en extra dags träning om jag vet med mig att jag ska dricka alkohol under helgen. Jag har ett gymkort på ett lokalt gym. Kanske träna där 1/2 ggr i veckan?

Det där med lightläsk. Jag tycker iofs att Coca-Cola Zero är gott men lurar man inte kroppen? Även om det inte innehåller kalorier i sig så luras väl kroppen? Har något med insulin att göra om jag har rätt. Men om det är ok att dricka Cola zero/Sprite Zero osv så är ju det godare än mineralvatten!

Tack för ditt svar!
Gammal 2010-09-29, 18:51   #6
Nykropp
Registered User

Nykropps avatar

Reg.datum: Sep 2010
Jag kan berätta vad jag har ändrat i mitt liv, 1 viktig sak.

Måttlighet!

Man kan faktiskt äta allt, men det måste ske med måtta!

Jag är inne på slutet av min andra träningsmånad när jag skriver detta.

Jag började gå till gymmet 4 dagar i veckan. Måndag till torsdag. Helgen är vilodagar med familj och vänner.

Jag slutade dricka dricka och gick över till vatten. Kolsyrat vatten blir det en del av.
Jag slutade ta mer än en portion när jag äter. Ökade dessutom på grönsakerna. Då pratar vi tyngre grönsaker som broccoli, morötter och andra rotsaker. Glöm tomater och gurka och sallad.

Äter också mer potatis istället för pasta och ris.
Samt dubblar kött, kyckling och fisk på tallriken. Det viktigaste som jag har kommit på är att man MÅSTE sluta äta innan man blivit mätt. Det är utan tvekan det svåraste i mitt nya liv. Att inte ta en gång till, att inte äta den där godbiten som blev över En portion tar man, sedan väntar man tills man blir mätt. För det blir man efter en stund.

Som någon sa innan tycker jag inte du skall ge dig in på något speciellt sätt att äta "dieter" för du kommer aldrig orka leva efter dom i längden, jag har försökt 10000 gånger under dom 15 år jag varit överviktig. Du behöver bara ändra ditt sätt att tänka när du äter vad gäller mängden.

Vad gäller alkohol, skippa det helt. Eller tillåt dig dricka 1 gång i månaden. Jag brukade dricka bärs i stort sett varje helt, ibland på vardagarna också förut innan jag började träna. Nu har jag smakat öl 1 gång på två månader. Det handlar om att priotera.

Är du överviktig så skulle jag skippa löpningen. Gå till ett gym och kör istället maskinerna som är "low impact" där så sparar du din kropps leder och benhinnor.

Träna efter skolan om det blir för tungt innan skolan. Men 1 timme om dagen, det har alla tid med. Skippa 1 timme framför datorn, tvn eller vad annat du brukar slappa med på kvällen. Gå till gymmet och träna istället.

VIKTIGT: Dom första veckorna, kanske månaden kommer vara ett rent helvete. Det är inget att sticka under stol med. När jag la om min kost och började träna skrek kroppen i protest. Det var lite som en pundare som tänder av på knark. Kroppen fick inte det socker den var van vid och all annat skit jag brukade äta.

Men det är då det gäller att vara målmedveten. Ett tips är då när suget faller på att ställa dig framför spegeln och fråga dig själv "fet eller vältränad?" gå ut och gå en sväng i stället så kommer suget försvinna.

Så som slutord. Du kan gå ner utan att svälta dig. Träna 4 dagar i veckan och börja äta portion istället för mängder hela tiden så kommer du tappa mängder i vikt. Jag tappade utan problem 6 kilo första månaden, då hade jag ändå ätit lite pizza osv under den månaden. I morgon har jag invägning efter månad 2 och jag hoppas jag har fått bort ca 4-5 kilo till då. Siktar på 1 kilo i veckan men i början går det snabbare.

1. Bestäm dig. (ingen kan göra det åt dig, du måste genomföra detta själv)
2. Måttlighet. (Ät vad du vill nästan, men med måtta. Drick inte läsk dock och ät inte bröd)
3. För träningsjournal. (Ta kort, ta mått och väg dig. Gör sedan detta varje månad. Starta en blogg, du anar inte vilken respons och stöd man får från folk när du kämpar)

Lycka till! Hör av dig om jag kan stötta dig eller hjälpa dig på något sätt. Alla kan gå ner i vikt, det är bara en fråga om hur hård vägen är till målet.
Nykropp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 18:57   #7
hidden
Gömd

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Hedidude Visa inlägg
Det där med lightläsk. Jag tycker iofs att Coca-Cola Zero är gott men lurar man inte kroppen? Även om det inte innehåller kalorier i sig så luras väl kroppen? Har något med insulin att göra om jag har rätt. Men om det är ok att dricka Cola zero/Sprite Zero osv så är ju det godare än mineralvatten!
Det där har jag också hört förut, snubben försökte påstå att man fortfarande kunde bli fet av det...

Men hur ska kroppen "skapa" kcal utan att ha fått i sig kcal? Låter väl inte logiskt.
Gammal 2010-09-29, 18:58   #8
Hedidude
Registered User

Ska väl tillägga att jag även brukar tobak i form utav Cigaretter. Funderar starkt på att lägga av med på vardagarna och börja snusa istället. Jag vet att snus inte är bra men med tanke på andningskapaciteten borde väl snus vara bättre och feströka då och då?

Antar att det här räknas som en dubbelpost men jag är ny och hittade ingen "update" knapp i mitt första inlägg!
Gammal 2010-09-29, 19:10   #9
Hedidude
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Nykropp Visa inlägg
Jag kan berätta vad jag har ändrat i mitt liv, 1 viktig sak.

Måttlighet!

Man kan faktiskt äta allt, men det måste ske med måtta!

Jag är inne på slutet av min andra träningsmånad när jag skriver detta.

Jag började gå till gymmet 4 dagar i veckan. Måndag till torsdag. Helgen är vilodagar med familj och vänner.

Jag slutade dricka dricka och gick över till vatten. Kolsyrat vatten blir det en del av.
Jag slutade ta mer än en portion när jag äter. Ökade dessutom på grönsakerna. Då pratar vi tyngre grönsaker som broccoli, morötter och andra rotsaker. Glöm tomater och gurka och sallad.

Äter också mer potatis istället för pasta och ris.
Samt dubblar kött, kyckling och fisk på tallriken. Det viktigaste som jag har kommit på är att man MÅSTE sluta äta innan man blivit mätt. Det är utan tvekan det svåraste i mitt nya liv. Att inte ta en gång till, att inte äta den där godbiten som blev över En portion tar man, sedan väntar man tills man blir mätt. För det blir man efter en stund.

Som någon sa innan tycker jag inte du skall ge dig in på något speciellt sätt att äta "dieter" för du kommer aldrig orka leva efter dom i längden, jag har försökt 10000 gånger under dom 15 år jag varit överviktig. Du behöver bara ändra ditt sätt att tänka när du äter vad gäller mängden.

Vad gäller alkohol, skippa det helt. Eller tillåt dig dricka 1 gång i månaden. Jag brukade dricka bärs i stort sett varje helt, ibland på vardagarna också förut innan jag började träna. Nu har jag smakat öl 1 gång på två månader. Det handlar om att priotera.

Är du överviktig så skulle jag skippa löpningen. Gå till ett gym och kör istället maskinerna som är "low impact" där så sparar du din kropps leder och benhinnor.

Träna efter skolan om det blir för tungt innan skolan. Men 1 timme om dagen, det har alla tid med. Skippa 1 timme framför datorn, tvn eller vad annat du brukar slappa med på kvällen. Gå till gymmet och träna istället.

VIKTIGT: Dom första veckorna, kanske månaden kommer vara ett rent helvete. Det är inget att sticka under stol med. När jag la om min kost och började träna skrek kroppen i protest. Det var lite som en pundare som tänder av på knark. Kroppen fick inte det socker den var van vid och all annat skit jag brukade äta.

Men det är då det gäller att vara målmedveten. Ett tips är då när suget faller på att ställa dig framför spegeln och fråga dig själv "fet eller vältränad?" gå ut och gå en sväng i stället så kommer suget försvinna.

Så som slutord. Du kan gå ner utan att svälta dig. Träna 4 dagar i veckan och börja äta portion istället för mängder hela tiden så kommer du tappa mängder i vikt. Jag tappade utan problem 6 kilo första månaden, då hade jag ändå ätit lite pizza osv under den månaden. I morgon har jag invägning efter månad 2 och jag hoppas jag har fått bort ca 4-5 kilo till då. Siktar på 1 kilo i veckan men i början går det snabbare.

1. Bestäm dig. (ingen kan göra det åt dig, du måste genomföra detta själv)
2. Måttlighet. (Ät vad du vill nästan, men med måtta. Drick inte läsk dock och ät inte bröd)
3. För träningsjournal. (Ta kort, ta mått och väg dig. Gör sedan detta varje månad. Starta en blogg, du anar inte vilken respons och stöd man får från folk när du kämpar)

Lycka till! Hör av dig om jag kan stötta dig eller hjälpa dig på något sätt. Alla kan gå ner i vikt, det är bara en fråga om hur hård vägen är till målet.
Tack för ditt svar! Gav mig en annan syn på saker och ting och lycka till själv!
Har redan tagit kort och mätt mig. Vet dock inte om jag klarar mig att kolla 1 gång i månaden. Är alldeles för ivrig. Men ska satsa på varannan vecka i alla fall!
Gammal 2010-09-29, 19:22   #10
Nykropp
Registered User

Nykropps avatar

Reg.datum: Sep 2010
Det viktigaste är att du inte springer och kollar vågen varje dag. Sätt var 14 dag då så blir det bra.
Nykropp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 19:56   #11
Hedidude
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Nykropp Visa inlägg
Det viktigaste är att du inte springer och kollar vågen varje dag. Sätt var 14 dag då så blir det bra.
Ja! Kommer en uppdatering om 14 dagar angående den biten!
Gammal 2010-09-29, 20:24   #12
Benjila
30kg Marklyft

Benjilas avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Okej. Jag älskar verkligen pasta. Men jag känner att jag måste avstå från det. Kan inte sluta äta och jag blir 100ggr mer sötsugen om jag äter pasta än om jag avstår.
Mitt tips då är att du använder matvåg och väger hur mycket kalorier du ska ha. När du då har ätit upp pastan finns det ju inget kvar. Men om man bara tar och kokar upp lite med ögonmått blir det lätt för mycket och det är svårt att sluta äta. Tänk även när du ska äta/göra en måltid: "Kött och grönsaker med pasta" och inte "Pasta med kött och grönsaker"

Citat:
Kanske träna där 1/2 ggr i veckan?
Kalas. Börja med det utöver din konditionsträning

Citat:
Jag kollar vågen nästan varje morgon. Jag vet att vikten pendlar mycket på grund av vätska osv. Men när jag ser att jag har gått ner lite i vikt blir jag glad och vill fortsätta. Om det står det still eller om jag gått upp i vikt blir jag irriterad och vill kämpa hårdare för att gå ner snabbare

GOOD LUCK!

Senast redigerad av Benjila den 2010-09-29 klockan 20:25.
Benjila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 20:31   #13
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Reg.datum: Oct 2008
Jag tror att för de flesta som inte kör en tävlingsdeff är vägning 1 gång vecka eller varannan vecka det bästa. Så man inte nojjar och blir orolig och ändrar hejvilt med maten, vilket är lätt hänt för många om man väger sig dagligen.

Såklart indviduellt.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 20:37   #14
regus
Regustered Abuser

reguss avatar

Reg.datum: Apr 2006
Ät den mat som serveras hemma, men prata gärna med dina föräldrar om att laga sådan mat som gynnar dina mål. Att börja äta annat t.ex. tonfisk ur burken och sallad när de andra lagar middag kommer antagligen bara öka risken att du tröttnar.

Börja successivt äta mindre portioner - återigen, starta igen hardcore-diet då det snarare är en livstilsändring snarare än en snabb lösning för att få fram magrutorna innan sommaren.

Hitta en motionsform som du tycker om - så att du faktiskt gör den och inte tröttnar. Börja med ett par pass i veckan och öka successivt, men inte i en för snabb takt.

Om du har tid, gå av några busshållsplatser innan och promenera i en 20-25 minuter. Försök att bli mer aktiv på dagarna/kvällarna även om du inte tränar. Sitt inte bara vid datorn.
Konventionell styrketräning
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 20:42   #15
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Att utesluta kolhydrater är ett sätt att minska på kcalmängden men det kanske inte behöver gå så långt att du utesluter det helt utan bara ser till att ta mindre portioner av allting. Speciellt eftersom du har tillgång till mat både i skolan och hemma så blir det bara krångligt och jobbigare att inte "få" äta av allt.
Själva viktnergången är bara en del av din framtida livsstil. För det är ju den som måste förändras om du inte vill hamna i samma sits igen.
Att lära sig om vilka effekter träning och kosten har på kroppen är ett mycket användbart redskap för dig att nå dina mål. Börja med Deff-guiden som du blev tipsad om i ett tidigare inlägg.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.